HELMIKUUN HELMET 2013 *elokuu*

Onnittelut ultrakuulumisista ja ila tervetuloa joukkoon!

Kyllä voi ihminen olla väsynyt työpäivien jälkeen. Ei oo aamut vieläkään mun juttu. Nauroin jo miehellekin, että saa hoitaa sit aamusyötöt - yösyötöt menee kyllä multa helposti, mutta aamut... ei hemmetti. :D Vähän olen aikaani edellä, kun jakelen jo noita syöttövuoroja.

Joku kyseli noista H&M:n mamma-alkkareista ja niistä mulla ei oo kokemusta. Ite tilasin sieltä Pepinosta yhteensä seittemät mamma-alkkarit, Noppies-merkkisiä. Nää on ainakin ollu tosi hyvät - ei rullaa, ei kiristä/purista ja vaikuttaa olevan tosi hyvälaatusetkin. Hintakin on toki kohdillaan eli melko kalliita ovat, mut minen mukavuudesta tingi. :D Ajattelin tässä joku päivä katsastaa, joko löytyis H&M:lta farkkuja nettikaupan puolelta, kun alkaa tosiaan olla turhan vilpoista välillä pitää noita capreja ja leggareita. :)

pikku yllätys mäkin oon kovasti yrittäny paikantaa noita takkeja, kun oon vähän viluinen ja nykyinen fleecetakki ei kauaa kyl päälle enää mene... Mut en tahtois maksaa ihan hirveetä summaa takista ja ne mitä oon löytäny/kelpuuttanu on 100euron luokkaa... Saahan ne sitten myytyä, jos ei tarvetta myöhemmin ole, mutta jotenkin ahdistaa maksaa paljon takista, jota ei käytä kuin tänä talvena tähän tietoon. Aika hyvin löytää (ja joskus ihan helmiäkin paikkoja), kun googlettaa vaan äitiysvaatteet tai sitten tarkemmin äitiystakki tmv. :)

(.) Kupu senkun kasvaa. Tänään yks asiakas kertoi odottavansa toista lastaan, tammikuussa laskettu aika - eikä muuten ollu kaukana, etten tuumannut "perässä tullaan". :D Oma pötsi on hurjan kokoinen ja tän asiakkaan vatsa oli lähestulkoon olematon. Sitten kun osasi katsoa niin toki näki kyllä, mutta tiedottomana ollessa ei mitään hajua. :) Ensi tiistaina olis taas neuvola, tuntuu kuin olis pitkä aika, vaikka nää viikot menee ihan humisten. :)
Nyt vois nukkua pienet päikkärit tai ainakin ottaa röhnötysasennon.

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 13+5
 
AMORE: 4D on käsittääkseni samaa kuin 3D mutta ns. liikkuvalla kuvalla? korjatkaa jos oon ihan hakoteillä :D

MAARIT*, no johan:D Mä olen kans kuullu nyt et ai vieläkö vauva? Johon saa kivasti tuumata että ei ku kaks :D :D :D Kyllä sitä päivittelyä ja pirujen maalailua on esiintynyt. Ihme kyllä tällä kertaa mun vanhemmat on ihan täpinöissään??? Aina olleet vähän et "aijaa" linjalla nyt ihan ovat jouluksi tulossa suomeen, ja myös alkuvuonna jos mulla tulee esim. liikunta rajoituksia, niin mun äiti jo ilmoitti että tuleee heti lapsenlikaksi sitten :D:confused:
ja mun ikisinkku (nyt kyllä vähän aikaa sitten kivan tytön löytänyt) isoveli kyselee kovasti. Kävi kylässä ja pallotteli muksuja ja totes naiselleen et "eiks nää olis ihania" :D MUN VELI??? Joka on aina ollu sitä mieltä ettei lapsia, jne jne :D :D. No, ehkä se on täs mua kattellessa huomannu ettei se niin kamalaa ole :) :D

NESSULILLE onnittelut sydänäänistä:heart:

NÄRÄSTYKSESTÄ, mullahan oli jo ennen raskautta somac-lääkitys ja närästys on ihan kaameaa. Mulla omeprazol-lääkitys jonka neuvolalääkäri on määrännyt raskausajan lääkkeeksi. Kovasti olen koittanu pärjätä ilman kyllä.

täällähän on muitakin VTIstä kärsiviä, täälläkin juuri Nitrofur-c-kuuri päällä. Maailman ärsyttävin vaiva:vampire:

RUOKARAJOITUKSISTA, mä en ole koskaan niistä oikein piitannut:ashamed:, varmistanut vain että esim kala ravut yms on varmasti tuoretta. suurin listerian lähde täällähän on pakastevadelmat ja herneet itseasiassa.
Mutta olen sitten taas tosi niuho lääkkeiden ja muiden rajoitusten kanssa. Välttelen jopa sitä panadolia parhaani mukaan ja tietysti tupakka+alkoholi (en tosin polta muutenkaan) on ehdottomalla ei listalla. Jos joku edes tupakoi siten että haistan, häivyn kyllä nopeasti paikalta:ashamed: En vaan pidä siitä ja se passiivinenkin on ihan myrkkyä ajatuksenakin mulle.

ÄITIYSVAATTEISTA vinkkejä minäkin ottaisin:wave: vaikka niin vähän aikaa viime raskaudesta, omistan vain, ööh, yhdet farkut, caprit, yhden farkkumekon, ja toppeja:O. Viime odotusaika oli ajankohdallisesti sillee hyvä että kesällä alkoi se vaatteen tarve, ja oli kuuma kesä, löhösin järvessä lasten kans koko kesän:D Syksyllä sen pari kk riitti ihan farkut vaan.... ja verkkarit :D
Villi veikkaus et nyt tulee vaatteiden tarve aikaisemmin, ja tietty on kylmä vuodenaika... hmm...

ILALLE ja VISSYLIINILLE myös onnea hyvistä ultrakuulumisista:heart:


(.)
Koska tämä väsymys helpottaa? Tänään ollu muuten oloilta hiukan helpompi olla, mutta väsymys on kamalaa. Tietty tuo kuopus valvottaa että ei täysin raskauden piikkiin voi laittaa...

Nämä lämpimät ilman on myös jotenki ihan myrkkyä mulle... ei saisi valittaa mut mä oon tuskahiestä märkä kokoajan... ja se pahentaa mun kuvotusoloa...

Tääl ei muuta ihmeellistä, painoa oli tullu taas kilo/3vkossa :ashamed: No, kaipa se tästä rauhottuu kun olo alkaa petraamaan eikä tartte syödä mitä vaan sattuu uppoomaan... :D

T:Neiti + MasuMussukat 12+4
 
Hellurei kaikki! Tosi ihanaa, että tulee hyviä uutisia! Tervetuloa ila!

Siis mä oon ihan käsi noissa vauvanvaatteissa :ashamed::LOL:.
No, vauvahoitokokemusta ei yhtään, joten ehkä sen ymmärtää. Suorastaan stressi tulee toisinaan. Vaikka tämä ei nyt ajankohtaista olekaan, aattelinpa kysellä täältä.

Voiko vauvalle laittaa päälle esimerkiksi pitkähihaisen kietaisubodyn (onko termit nyt hallussa) ja siihen päälle veluurihousut? Laitetaanko tuohon päälle vielä jotain vai meneekö se beibi noin? Voiko vauvalle pitää tuollaisia "normihousuja"? Vai onko se body just se "juttu" siellä alla ettei napa näy?

Joo, älkää naurako mulle :xmas:.

Oon ilmeisesti siirtynyt tässä raskaudessa sellaiseen "toimintavaiheeseen" :D. Oon miettinyt noita vaatejuttuja ja asuntojärjestelyjä. Kaksiossa nyt asustellaan ja näillä mennään ennenkuin tiedetään, mitä tehdään ja mihin suunnataan. Sitten toisaalta taas en ole uskaltanut ostaa mitään, koska jos rakenneultrassa jotain sitten kuitenkin... Ärsyttää, kun ei osaa ihan täysin rinnoin nauttia, vaikka onnellinen olenkin. Alvariinsa vähän joku pelko persiissä... yleensä sanonkin, että "jos tää nyt täältä joskus syliin saadaan...".

Ruoka Maistuu monet happamat ruoat... hapankaali on siis ihan supernam, etikkapunajuuret, suolakurkut, lime, sitruuna... ja hernekeitto aahh ihanuutta - mun entinen ei niin tykätty ruoka :D Ja sitten marinoitu broileri on siis aivan kammotus.

ET & MiniA 13+4 ( en tiedä olenko laskuissa)
 
  • Tykkää
Reactions: Piia-Liisa
EtelänHetelmä mä oon kans ihan samanlainen, skeptikko vieläkin... Hernekeittoa! Sitähän määkin sit syön, kun saadaan ensin toi karjalanpaisti tehtyä ja tuhottua. :D Harmi vaan kun isäntä ei tykkää hernarista ollenkaan... tekisköhän vielä pannariakin? En yhtään nopeasti syty ja innostu. :LOL:

Neiti-81 mua kans rupes väsyttelee nää uudet lämpöset kelit... hiki ei varsinaisesti oo, mut ramasee ihan hirveesti. Sit muutenkin tuntuu, et kaikki ylimääräset ihmiset aiheuttaa ylimääräsen väsystressin. Niinku toi miehen mummi, joka pyörii täällä koko ajan viinimarjoja poimimassa - pysyiskin vaan siellä puskissa, mutta pitää ravata täällä sisällä jatkuvasti niin ei voi edes koiria pitää kunnolla vapaana omassa kotona, kun vanha muori jättää ovia auki ym.
 
Moi vaan kaikille

Tervetulo ila!

Onnea taas hyviä ultrakuulumisia saaneille :):flower:

(.) Mulla piti olla tänä aamuna neuvolakäynti, mutta sain tietää puoltuntia ennen varattua aikaa, että meijän neuvolatäti olikin tullu kipeeks :| On kai onneks ihan vaan pari päivää lomalla, että jospa saisin sit uuen ajan jo vaikka perjantaille, haluaisin niin päästä ensviikolla käymään ultrassa. Yritän nauttia nyt mahdollisimman paljon tästä mukavasta raskausajasta, kun juuri mitään oireita ei tunnu, mut välillä mieleen hiipii se inhottava ajatus "entäs jos kaikki ei ookkaan hyvin...", onneks ei sentään minkäänlaisia ylimääräsiä vuotoja tai supistuksia oo ollu, niin pystyy kuitenki olemaan enimmäkseen ihan luottavaisin mielin.

minä vaan -84 + juniori 15+3
 
Mun mielestä body on ihan ehdoton vaatekappale, vaippa pysyy huomattavasti paremmin ja selkä ja masu pysyy peitossa, inhottavaa varmasti kölliä jos paita rullaa niskaan ja veto käy. Riippuen siitä onko teillä Etelänhetelmä kuin lämmin helmikuun paukkupakkasilla, meillä ainakin kun on vanha ja vähän ehkä vetoisakin talo niin vauvalla tulee ensi kuukaudet oleen päällään body, koko potkarit, villasukat, myssy ja kölliessään viltti, samoin sitterissä. Niskastahan sen sitten aina voi päätellä, et onko vauvan kylmä/kuuma.Niska on kuuma/hikinen jos on liian lämmin ja kylmä jos vauvalla on kylmä. :)
Mutta body meillä on käytössä tonne 2v hujakoille saakka, siihen asti melki, et vaippa lähtee. Meillä on lapset niin sutjakoita ollu, et paremmin pysyy kun siel haaruksissa on stoppi. Bodyn laitan alle vaikka sitten isommalla käyttäskin paita/housut settiä. Bodyt, potkarit ja puolipotkarit on mun mielestä kaikista käytännöllisempiä. Kaikki ei koko potkareista tykkää, mun mielestä ne on hurjan söpöjä eikä paina mihinkään :)

Eikä todellakaan kukaan naura :)

Väsy se on tääläkin, mihkään oo ees välissä hävinny. Käytiin ja haettiin poika eskarista eli n. 4km tuli tänään taas käveltyä + sitten hyötyliikuta. Kun on 3 kerrosta talossa niin pakostikkin tulee rappuja ravattua. Teki ilkeetä kun poika haettiin, kauhee hiki ja väsy ja kun vihdoin pääsin sohvalle niin ilkeesti vatsasta vihlas, jäi kyllä siihen yhteen kertaan mut silti. Ei kiva.

Hernekeitto :x nyt ja aina.. Yööks. Lapset ja isäntä tykkää kyllä, mutta minen koske pitkällä tikullakaan. Röstiperunoita ja mustapekka kanaa tuli syötyä äsken vähän liiankin kanssa.. Isäntä viel "tilas" illaksi patongit, mihinkähän mahaan mä senkin sullon.. :p Mä oon vieläkin ihan pettyny kun naapuri kaupungista lähti pari vuotta sitten subway, ollaan sitten siitä asti tehty omia subeja :D Tai mää teen, isäntä saa suvaita varrota sen aikaa =)
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Vaatetuksesta: Kyllä tosiaan munkin mielestä (kuten ainakin Äitimaa tuumasi) on tuo body ihan ehdoton vauvalla, kun ei rullaa ja maha ei vilku.. koin paidat tosi hankalina. Mulla oli myös muutama sellainen kokopuku vauvalle.. joka oli siis potkupuku pitkillä hihoilla ja sukanterilläkin vai kuinkas se sanotaan. Viileimmillä säillä tosi kätevä jos vielä lämmin ja pehmeä materiaali.. ei muuta tarvitse. Ja vauvan alla aina joku pehmeä patja, torkkupeitto tai sitteri, niin ei vedä lattiassa niin paljon. Bodeja on tosi tyttömäisiäkin (sellaisia, joissa rimpsuhame vaikka samassa niin löytyy kivojakin). Pidin vauvalla paljon sellaisia bodeja ja sukkahousuja + trikoohousuja/leggareita.

Olotilat: Maha on tosi iso.. pitäis hakea yhdet äitiyshousut räätäliltä lyhennettävää tänään kun en pärjää ilman.. tai olen siis kokoajan mekossa jos en niitä saa. En tykkää olla enää normaalihousuissa.. olo on muutoin ihan loistava! Hieno juttu.. paitsi tämä väsynys mutta johtuu varmaan enempi vilkkaasta esikoisesta kuin raskaudesta :)


Hyviä vointeja kaikille ja tervetuloa uudet!! :heart:

IhanaOmena 14+1
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Kannanpa minäkin vaatekeskusteluun korteni :) Rakastan yli kaiken niitä vauvojen kietaisbodeja, neppareilla tai naruilla, ihan sama, mutta ne on minusta äärettömän käteviä. Jotenkin vierastan ihan pienelle päänkautta bodyn pukemista, en oikein tiedä edes, että miksi... onhan niissäkin levikenepparit yleensä tai se sellainen levikejutska. Sitten vaan housut siihen päälle. Hirveästi en pitänyt niistä potkareista, jotka tulivat olkapäille kiinni, jos niissä ei ollut haaroissa neppareita. Mutta kuten joku mainitsikin tuossa, niin vaippa pysyy mukavasti paikallaan ja bodyt ei paina mihinkään. Sitten ne pelkät paidat sun muut, joita sain lahjaksi, kun vauvaa tultiin katsomaan, jokainenhan melkein toi jotakin vaatetta, niin niitä käyttelin lähinnä ns. paremmissa tilaisuuksissa, kuten jossain juhlissa tai mummulassa tms. missä vähän mukamas näyteltiin vauvelia :D etteivät sitten jääneet käyttämättä. Unipussista en pitänyt lainkaan, vaikka meilllä onkin viileä talo talvisin, en osaa selittää edes, että miksi en. Ei ollut siis vain mun juttu. Pipoa tai sitä sellaista missä on narut, sitä pidin lähes helteisiin saakka päässä, koska pelkäsin vetoa (talo on rakennettu 1890-luvulla ja vasta nyt remontoidaan pikkuhiljaa, että vetoa on jokapaikassa ja paljon), mutta en ole aivan varma, aiheutinko tällä toimella likalle korvatulehduskierteen jotenkin, onko se lie mahdollista edes. Pojalla en pitänyt niin paljoa hattua ja hänellä on ollut yksi korvis vain, kun likalla niitä oli 13...

Mutta nyt kaadun sänkyyn, saunan jälkeen hiukkasen ramasee :)
 
Oi, vauvanvaatteethan on ihana puheenaihe! Kietaisubodyt neppareilla ja puolipotkarit oli meillä esikoiselle ehdoton ykkönen, kun sukat potki heti jaloistaan. Nyt kun saadaan kaikki talvivauvat, suosittelisin myös villavaatteita! Meillä oli käytössä villabody, villapotkuhousut ja iso kasa villahousuja (joiden alla kestovaipat). Eikä ollut lapsi kipeä kertaakaan ennen 1,5 vuoden ikää (jolloin aloitti päiväkodissa...). En tietenkään väitä että villavaatteet piti nuhat loitolla, mutta itse pidän niitä ehdottoman hyvinä vaatteina talvivauvoille! Puhdas villa kun päästää hyvin kosteutta läpi eikä hiosta.

Täällä onkin jo aiemmin mainittu pariin otteeseen kestovaipat, mutta nyt ajattelin pitää ihan virallisen kyselyn:
1. Aiotko käyttää tulevalla lapsella kestovaippoja? Miksi/miksi et?
2. Oletko käyttänyt niitä mahdollisilla aiemmilla lapsilla?
3. Mitä mielipiteitä olet kuullut kestovaippoja kokeilleilta/käyttäneiltä? Negatiivisia/positiivisia kommentteja?

No joo, mun mielestä kestovaipat oli tosi kätevät ja toki ekologisetkin, ostin kaikki käytettyinä ja osan teki siskoni. Ja jotkut värikkäät villahousut siinä päällä on niin söpön näköiset :3. Nyt olen haalinut kasaan jo kolmet villahousut (ruskeat, oranssit ja limet) ja lisäksi säästimme parhaimmat vaipat esikoiselta. Mutta aiotaan kyllä heti hyödyntää kestovaippalainaamoa vauvan synnyttyä, sillä kun saa kätevästi testattua eri malliset vaipat, etukäteen kun ei voi tietää, onko vauvalla esim. pitkä selkä jne. Kylläpäs mä nyt hurahdinkin puhumaan aiheesta! Älkää pelätkö, en aio ketään pakottaa niitä vauvallaan kokeilemaan :).

MsR taisi puhua väsystressistään ympärillä pyöriviin ihmisiin: mulla on ihan sama juttu! Mieheni veli on tyttöystävineen kylässä meillä (ollut jo viikon), ja mulla ei ole hermot kestää! tänään itkin ihan hysteerisenä kun keittiö oli heidän jäljiltään hävityksen kauhistus, kaiken muun heidän aiheuttaman sotkun ja (tahattomasti aiheutuneen) mielipahan ohella. No, purkaminen auttoi taas jaksamaan vielä parin vierailupäivän ajan. Eihän ne mitään hirveitä ihmisiä ole, mutta haluaisin niin rauhoittua vain oman perheen kesken, kun hirveä työtahti on aluillaan...
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Pissatulehdus Mä olen aikoinani kärsinyt jatkuvista pissatulehduksista... 4-5 tulehdusta vuoteen ei ollu mikään ihme. Parhaillaan sain sen uimahallissa käymisestä. Järvivedessä uimista en voinut ajatellakkaan. Ja talvella piti joka ulkoilun jälkeen lämmittää alapää ja reidet kuumassa suihkussa....

Nyt ei ole ollut pariin vuoteen (koputtaa puuta!!!) Avun olen saanut juomalla karpalomehua päivittäin pari lasia ja vedän c-vitamiinia ns. yliannostuksella ja tuo lämmin suihku talvella ulkoilun jälkeen on tosi pop! Ja se ettei haudo pissaa rakossa liian pitkiä aikoja (nyt raskausaikana se on kyllä ollutkin sula mahdottomuus...) Ja KUNNON toppahousut. (ostin sellaiset ratsastusmallin toppikset, jossa nahkapaikat haaruksissa ja takapuolessa, ei pääse yhtään viima jalkoväliin, tosi kätevät!)
 
Juu, ihan pienellä kietasubody on kyllä paras :) Mun rupes illalla mieli mennä tonkimaan kaikki esille :D mutta olkoon nyt jemmassa vielä. Noista sukista tosiaan, nehän lähtee samantien irti, mä laitan ne aina potkareitten päälle, pysyy ees vähän paremmin kuin paljaassa jalassa. :)

Meillähän on kans korvakierre vauva, niinkun Viivillä. Mä oon kyllä kaikilla pitänyt myssyä ja yksi kolmesta on korva ongelmainen. Keskimmäisellä ei muistaakseni ole ollut ollenkaan ja esikoisella 2 kertaa. Keskimmäinen on myös kaikista pienin ollut ja saanut vähiten tissiä ja kaikista vähiten ollut kipeä. Isommat muutenkin on sairastanu kuopukseen verrattuna tosi vähän. Oonkin itsekseni miettiny, et pitäskö olla vallan imettämättä kun kerta se pisimpään imetetty (9.5kk) on kaikista eniten kipeänä ollu. :D Vitsi, vitsi. Tuskimpa siinä mitään valmistusvirhettä on, mun maidossani siis :D

nappikeiton galluppiin: 1. Tuskin alan käyttämään mitenkään isommin, koettaa voin taas niitä äp:n vaippoja. Mä en halua yhtä ainuttakaan ylimäärästä koneellista pyykkiä, nykyselläänkin menee vettä ja sähköä ihan liikaa. Meillä on tuo kellari kerros sen verran kostea, ettei siellä voi talvella kuivata pyykkiä, vaan on pakko rummulla päästellä ja sekös sähkä vie.

2. Kuopuksella olen koittanut.

3. positiivistä palautetta käyttäjiltä. Mutta suljen välittömästi korvani näiltä "käytä kestoja niin maailma pelastuu". Mun tuttava piirissäni aika moni tosiaan kestoilee ja on niin vihreä olevinaan, mutta apropoo eivät sitten itse edes kierrätä. Mulla on ilmeisesti joku viha/rakkaus suhde näihinkin. Aikoinaan on sukulaisen toimesta yritetty aivopestä huonolla menestyksellä...

(.) Huomasin eilen saunan lauteilla makoillessa, et juu kyllä se masu siellä alkaa pian tulemaan. alavatsalla kovahko kumpare :heart: Ihanaa! Kohta saa ne ihanat kirppis löydöt ottaa käyttöön. Se harmaa neule liivimekko oli niin löytö :)

Äiti maa & Usko 15+4
 
KORVAKIERTEESTÄ. Mulla on tuo 05 syntynyt tyttö ollut aivan kauhee korvakierrelapsi. Hänellä tosiaan halkio, joten oli odotettavissa, mutta mitään sellaista en odottanut mitä oli luvassa: 2 ekaa vuotta valvottiin, 30 korvatulehdusta tuona aikana, 23 ab-kuuria. 4.putket oli laitettu ekana 2 vuonna. Nyt liki 7v, 9.nnet putket, rapiat 40 korvatuledusta takana. mm. joulukuussa kun putket irtosi, syötiin 3 kuuria ennen tammikuun putkitusta kun korvaan oli eksynyt antibioottiresistenssi pöpö ja oli todella sitkeässä saada sitä pois..(oonkohan mä mahtanut nää selittää jo monesti :D) Mutta eniten maailmassa toivon ettei tule lisää korvakierrelapsia tähän taloon. Olin jossain vaiheessa niin loppu kun tuo vaan itki että äiti mun korvat halkeaa, eikä mitään pystynyt tekemään auttaakseen:'(
Pahinta oli kun korvat vuosivat kirkasta verta: olivat usein käytävää myöden ärhäkkäästi vereslihalla kaikki :O

Nyt on helpottanut. Kun putket paikoillaan, ongelmia ei ole. Mutta auta armias kun irtoavat....


(.)

Täällä normiaamusetti: isommat lapset kouluun ja ite mun omistamaan vuokrakämppään kuopuksen kans remppahommiin. PLÄÄÄÄH! Mut tuplasin d-vitsku annostuksen niin olo on paljon pirteämpi kuin aikoihin!

T:Neiti + :heart::heart: 12+5
 
Vauvanvaatteista: Komppaan muita noissa bodeissa ja puolipotkuhousuissa (eikös ne ollu niitä "normaalihousun" korkeudelle meneviä? :D) Tykkäsin myös kokopuvuista siinä päällä pahimmilla pakkasilla (marrasvauva). Mut piti olla semmonen haaruksista aukastava! Kaikista turhimpana vaatteena koin talvivauvalla t-paita malliset paidat. Sellasesta villahaalarista olen haaveillut, toivottavasti mun äiti saa myös tehtyä sellaiset ;)
kestovaipoista: Olen itse ollut harsovaippa-vauva, onneksi se ei enää tunnu olevan niin hankalaa! :D Ajattelin ainakin kokeilla kestovaippailua. Ihan vaan käytännön syistä, meillä menisi 20 kertisvaippaa päivässä JOS esikoinen ehtii kuivaksi. :eek: Aika isosti menisi rahaa siis vaippoihin. Täällä on perhe joilta saa alkuun lainata vaippoja, sitten kirppareilta löytää tosi edullisesti hyväkuntoisia. En tiedä miten tämä käytännössä toimii, mutta ei ainakaan niin usein viedä vaipparoskista (olen laiska roskienviejä) :LOL:

Täällä ollaan siirrytty kokonaan äitiyshousuihin.. ne on vaan huomattavasti mukavammat jalassa. Joutuu varmaan investoimaan myös jonkunlaiseen talvitakkiin jos maha on sillon tosi iso.

Omppu ja möttöset 13+4
 
KESTOILUSTA: mä menen kertislinjalla. Mulla esikoinen jätti vaipat pois jo tasan 1vuotiaana, keskimmäinen 1,5veenä, ja kuopuksella tulee nyt kaikki kakat jo pottaan (täyttää 10kk) joten oon ajatellu että menen kertislinjalla. (meillä kaikilla tytöillä siis omasta halusta tullut tuo pottailu, esikoinen lakkasi yksinkertaisesti pissaamasta ja kakkaamasta vaippaan vuoden iässä!) Kun on pyykkiä muutenkin ihan kiitettävästi suurperheessä niin en jaksa alkaa miettiä kestojen pesua yms... oon tuudittautunut siihen et jos kuopuskin nyt jättää vaipat suht ajoissa (+ meillä kuluu nykyään tosi vähän vaippoja kun pissat ja kakat isoksi osaksi pyttyyn tulee) niin pidän että tämä on meillä ihan ok ratkaisu. kaksosten kanssa tuskin alan kestoilla...

jahas, Nyt on tytöt lähetetty kouluun. Miettikää: eka - ja tokaluokkalainen! :O Mä oon niiiiin vanha....:ashamed::D Kyl itku ihan silmään tulee ku tajuaa miten nopeasti noin vauva ja taaperovuodet meni.. Onneks on tuo pikkukolmonen ja pari lisää tulossa :D:LOL: Sit mä luulen et olen täynnä vauva ja taaperoarkea ja voin hyvillä mielin siirtyä uusiin suunnitelmiin:heart:

No nyt sinne remppaamaan... plaah...! tapetit pois, tasoitus, uutta maalia pintaan, laminaatit lattiaan, ikkunalaudat pois ja ikkunakarmien maalaus... VÄHÄN puuhaa....
 
Heips!

Täällä uusi ryhmäläinen! Esikoista odottelen ja nyt uskallan olla jo virallisesti raskaana :) Viikkoja tänään tasan 13. Viimeviikolla kävin ultrassa ja kaikki oli masuipanalla hyvin :)

Onpa kiva lukea muiden kokemuksista, saa jotenkin lohtua omaankin tilanteeseen. Mulla on myös ollut valtavia väsymyksiä ja olenkin välillä jo epäillyt voiko johtua raskaudesta. Töissä olen toistaiseksi pystynyt käymään, mutta tiukkaa välillä tekee.

Tiedot 20.2./Minskimamma/1.lapsi/Vas tai Tays
 
Minskinmamma:wave: tervetuloa, mukava saada joukkoon joku muukin VAS:in edustaja, meitä taitaa olla 3 joilla mahdollisuus synnyttää siellä :)

Neiti-81 Voi kauheeta!! :( Mun ei tee mieli sun tarinan jälkeen marista enää ollenkaan meidän korvapotilaasta. Meillä tyttö sai putket 1.5v,siihen mennessä tulehduksia oli ehkä 12-15 ja yöt valvottiin. Putket pelasti, nyt ne on ilmeisesti irti, ainakin toinen. Kesä on kuitenkin ollut rauhallista sillä saralla mut ollaan jonossa uuteen putkitukseen ja risojen poistoon.

Ja todellakin lasten kanssa sen ajan rietämisen huomaa. 6v meni aivan hujauksessa, aivan uskomatonta. Ei sitä pysty edes käsittämään.
 
Uusi pakkaus

I like it! Oikein ihana, helppoja värejä joita voi sitten itse piristää pinkillä, vihreällä, punaisella. Tykkään kovasti, just tuon fb:s puhuin, et kumpa sen saisi äkkiä :D Tahtoo jo päästä hypistelemään.
Jo toi pelkkä laatikko on tosi magee.
 
Voi itku, kun on ihana äitiyspakkaus! Varauduin jo siihen että se on täynnä hailakoita poikavärejä, mutta aivan ihanat nuo ruskeat, oranssit ja vihreät vaatteet, myös harmaa pukukin näyttää yllättävän kivalta! Höh, mä luulin että 140 euron valinta olisi ollut itsestäänselvyys, muttamutta... Pitää miehelle näyttää noita vaatteita, jos sekin vaikka tykkäisi! En tiedä teidän miehistä, mutta meillä hän haluaa olla kaikissa päätöksissä mukana ja tykkää pukea meidän tyttöä mielestään kivoihin vaatteisiin ja valitsee vaunutkin ja kaikki yhdessä minun kanssani. Sama on kaiken muunkin yhteiseen käyttöön ja sisustukseen liittyvien kanssa, ei ole todellakaan ihan sama mitä hankitaan! Onneksi meillä on yllättävän yhtenevä maku :).

Mä olen nyt pari kuukautta miettinyt sitä asiaa, kun esikoinen on vauvan syntyessä n. 3v4kk, joten olettaisi että jaksaisi seisomalaudalla seistä... mutta siltikään en usko, että ulkoilusta tulee mitään, jos tytöllä ei ole istumismahdollisuutta edes välillä. Se väsyy aika helposti, kilsan jaksaa vielä kävellä mutta sitten saattaakin itkeskellä illalla että jalkoihin koskee. Miten siis, ostaisiko jotkin halvat sisarusrattaat, esim. Carena doubleswing? Mies on yllätyksekseni väläytellyt mahdollisuutta kolmanteen lapseen, itse en ole vielä ajatukselle lämmennyt, mutta vuoden päästä saatan olla taas eri mieltä... ja silloin sisarusrattaat olisi toki ehdottomat alle 2 vuoden ikäerolla. Kertokaas mitä mun kannattaa tehdä! :D

Nappikeitto + pikkunappi 15+4
 
Neiti-81: siis ihan järkyttävää.. tosiaan, jää omat marinat nyt vähemmälle kun kuulee et se ois voinu olla tuollastakin. meillä tuo korvakierre (ei mikään verille mennyt, tai putkitukseenkaan..) oli kyllä yhdessä maitoallergian tutkimisen aikoihin niin elämä oli aika rankkaa kun sekin kesti kuukausikaupalla kun mietittiin mikä vaavilla on. Mutta joo toivotaan joka tapauksessa ettei vastaava toistu...... !

Ois vitsit tosiaan! ne kietaisubodit neppareilla ja nauhoilla.. ne oli maailman ihanimpia. Mulla oli jotakin ihania sellasia tosiaan IHAN vauvalle.. niitä lisää! Ihana muistutus :heart: Kiitos.

Kestoilukysymyksiin: En ole koskaan miettinyt kestoilua vakavasti. En käyttänyt äitiyspakkauksenkaan vaippoja, koska koin, etten halua mitään lisästressiä kaiken ruuanlaiton ja muun hoidon rinnalle. Lahjoitin eteenpäin. Meillä löytyi vauvalta maitoallergia ja tein jo muutenkin monet ruuat perheelle.. Meillä oli edellinen vessa/kylpyhuone niin pieni kuin se vain voi 70-luvun kerrostaloissa olla, ettei kertakaikkiaan olisi ollut tilaa millekään kestojen liotukselle tai lisäpyykille kun tila oli muutenkin 1/6 tarpeesta pyykille. Tänä päivänä tilanne on toinen kun on kodinhoitohuoneet jne. mutta en ainakaan ole vielä innostunut ajatuksesta.
Minulla ei ole tuttavapiirissä yhtään kestoilijaa, ei sitten ainuttakaan :O En ole siis "joutunut" asiaa juuri miettimään. Kauhutarinaa kestoilusta joku joskus kertoi, että kestoilijalapset eivät kävele oikeassa asennossa vaan leveästi, kun vaipat on niin paksuja, mutta.. enpä ole tainnut uskoa. Jäi vain mieleen :D Älkää nyt vaan kestoilijat luulko että tämä on minun mielipiteeni! :D

Äitiyshousut hain eilen räätälistä. Ne on sitten tosi ihanat. Pitäisi saada samanlaiset mustat. En halua muita enää pitääkkään kuin mekkoja ja noita.

IhanaOmena 14+2
 
En tiedä, mutta jotenkin vois kuvitella, et talvella, kevään ja syksyn loskissa seisoma lauta ei ehkä oo kaikista kätevin. Niissähän on aikas pienet renkaat. Riippuen siitä kuinka paljon te nappikeitto ootte kävellen liikenteessä. Itse en edes harkitsisi lautaa, kaverilta oli hetken lainassa ja pelkkä työntö asento oli ihan hirveä. Takapuoli pitkällä ja laps kiljuu "mää putoon, mää putoon".. Juu ei. Meillä on ollu carenan twinshopperit, tai onhan ne siis edelleen tuolla varastossa ja paljon niitä tuli käytettyä.
Mutta se, että minä koen laudan huonoksi ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö se toimisi lainkaan :) Ja niissäkin varmasti on eroja, meil oli ihan tavallinen brion lauta.

Meillä mies kyllä puuttuu isompiin sisustus asioihin, siis lähinnä huonekaluihin, sohvaan ja tämmösiin. Usein olen kyllä huomannut, et hänen ajatukset ja ratkaisut on yleensä parempia kun mun :D Mutta yhdessä, niinkun tuo wc:n pinnatkin laitettiin, mies kuunteli mun vision ja muokkas pikkusen ja tadaa, huomattavasti parempi tuli :)
Mutta ei sitä kiinnosta minkä värisen maton oon hommannu, tai verhot tai lasten vaatteet. Ne saan päättää ihan itse =) Mutta kyllä se olisi ihmetelly, jos ottasin sen 140€ enkä pakkausta.
 
Kela - Äitiyspakkaus kuvina mitäs mieltä ootte uudesta pakkauksesta!?
Kiva on. Kivannäköisiä vaatteitahan tuossa on kivoilla väreillä :).

Hmm. Olen kai niin urpo, että aattelin tehdä poikkeavasti ja laittaa vauvan nukkumaan tuohon laatikkkoon - anteeksi, vuodelaatikkoon :whistle:. Siihenhän oli tullut väriä ja kuvioita. No, pinnasängyn osto on kyllä myös hankintalistalla, mutta ei varmaan ihan heti ehkä. En tiedä. Ehkä se vauva nukkuu meidän välissä.
 
Heippa ja tervetuloa uudet :wave:!
Mulla on ollut viime viikko niin kiireistä ettei oo kerenny koneella kun piipahtaa ja meno senkun jatkuu.

Ihania ultrakuulumisia :flower:.

Laivan ruokailusta; Oon kahesti käynyt laivalla piknikillä tässä raskaudessa ja en oo kyllä uskaltanut kalaa siellä syödä, mutta muuten oon kyllä hyvin syönyt. Vaihtoehtoja on kuitenkin ihan hirmusesti.

Äippähousut on pelkästään ollut käytössä jo kuukauden päivät. Ne on vaan niin paljon paremmat päällä! Mä kyllä tarvisin jotkut mustat perusmammahousut vielä, tarvis mennä vaikka h&m:stä kurkkaa löytyiskö jotain sieltä.

Äippäpakkauksesta tykkäsin kovasti ja ehdottomasti se otetaan. Musta sillä rahalla ei vaan saa niin paljon kun mitä tossa pakkauksessa on. Ja se laatikko oli ihana, siihen voiski hyvin laittaa vauvan nukkuu kun on niin hienon näkönenki.

Vauvan vaatetuksesta: Ite oon molemmilla muksuilla tykänny pitää hiukan eri sorttisia vaatteita. Kietasubodyt ja potkuhousut on pienellä kivoja ja tykkään koko haalareista kun niillä on pitkä käyttöikä. Meillä on tallella vielä mun ja mun veljen vanhoja vaatteita ja niitä varmaan ainakin taas käytän. Eli värikkäitä froteisia potkuhousuja :D.

(.)Väsymystä, pahoinvointia ja repäsykipuja eli normi settiä edelleen. Mua myös supistelee jonkun verran, sellasii "vatsa kovettuu" supistuksia. Hyvillä mielin kuitenkin mennään, tää olotila on jo niin perusjuttu et oon jo tottunu tähän. Esikoisella alkoi tällä viikkoo eskari joten arki on muttunut aikalailla, täytyy viihdyttää tota nuorempaa päiväsaikaan :LOL:.

Selis ja wotwot 15+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja EtelänHetelmä;26911319:
Hmm. Olen kai niin urpo, että aattelin tehdä poikkeavasti ja laittaa vauvan nukkumaan tuohon laatikkkoon - anteeksi, vuodelaatikkoon :whistle:. Siihenhän oli tullut väriä ja kuvioita. No, pinnasängyn osto on kyllä myös hankintalistalla, mutta ei varmaan ihan heti ehkä. En tiedä. Ehkä se vauva nukkuu meidän välissä.
Meillä aina vauvana nukuttu tuossa vuodelaatikossa:heart: Menee itseasiassa aika pitkään :)
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Tervetuloa Minskinmamma!

Äitiyspakkaus näyttää just siltä, mitä muistelin nähneeni joskus jossain aamuohjelmassa. Ihanaa, kun on noita vaaleita sävyjä, mutta myös noita kirkkaita värejä. Mäkin haluan jo ton pakkauksen! :D Tahtoo hypistellä jajajajaja ihailla.

Kestoilusta en aio kestoilla. Hyvin simppelisti ei jaksa ei huvita - pyykkäys on muutenkin sellaista puuhaa, et mieluummin mitä vähemmän sen parempi - ja pienen lapsen kanssa sitä pyykkiä riittää muutenkin. :) Hienoa, jos joku jaksaa ja on innokas, mutta jotenkin koen sen niin, että onko se sitten kovin paljoa ekologisempaa kuin kertisvaippojen käyttö, jos sitä pyykkäriä joutuu huudattamaan vähän väliä (plus ne pakolliset desinfiontipyöritykset)... Äiti on mulla aikanaan käyttäny noita harsovaippoja, mut pikkuveljen kanssa kertiksiä. Ja oli just syynä se hirveen iso ajankäyttö noiden harsojen kanssa. Melko tyly ja juntti siis olen, mutta olkoon. :D

(.) Oi että, kyllä tää masu täältä näkyy. :heart: Mammahousut on täälläkin pääasiassa käytössä, parit isot collarit kyl menee kans. Ei tän kummun kanssa kyl mitään normihousuja pidellä, kun on niin nafteja kaikki farkut ja muut. :)
Tänään on ollu hyvä päivä, mitä nyt huomas, et heti, jos ei syö riittävän aikavälin puitteissa, rupee heikottaa. Siispä iskettävä lisää ruokaa mukaan töihin mentäessä. Onneks huomenna on vapaapäivä kuitenkin. :D Saa siis olla jääkaapilla heti, kun siltä tuntuu. Sain viimein tänään oman kuontalonikin kuntoon - nyt on hitusen lyhyempi (hurjat 3cm) ja keveämpi luukki, ja vaalea vaihtui kupariseen väriin. Ihana. :heart:
Kohta karjalanpaistin kimppuun. Nam.

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 13+6
 

Yhteistyössä