HELMIKUUN HELMET 2013 *elokuu*

Sunnuntaipäivää masut ja masukkaat!

Tervetuloa uudet mammat mukaan ja onnea jälleen liikkeistä ja ultrakuulumisista asianomaisille! :) Onpas ketjussa tosiaan monet tuplat tiedossa. Hienoa!

Sukupuolen selvittämisestä: me ei kysytä. Ei kysytty esikoisestakaan. On kiva pitää asia yllärinä itsellekin... =)

(.) Tulin poksumaan eli tasan 12 olis täynnä. Tiistaina neuvolalääkäri ja torstaina viimein np ultra. Onneksi tämä jännitys vihdoin ratkeaa suuntaan tai toiseen. Pelkään pahinta mutta toivon toki parasta... : /

Tsemppiä oloihin ja tuleviin np ultriin muillekin!

nessuli & nasu 12+0
 
Hei vaan kaikille. Mä oon kans seurannut olympialaisia ihan jatkuvasti ja yleensä ne ei oo napanneet yhtään, mut eilenkin piti se juoksu väkisellä kattoa vaikka meinasin nukahtaa :)

Liikkeet minä en ainakaan ole vielä huomannut mitään tuntemuksia. Ainoastaan jos olen pitkään kyykyssä tai muuten kyyryssä niin vatsaa alkaa nipistelemään, mutta se ei taida itse vauva olla vaan kohtu.

Oloista en tiedä olenko melkein ainut mutta mulla olo on varsinaisen normaali, siis jos en tietäisi olevani raskaana en uskoisi jos joku sanoisi että oon. Oikein odotan että maha alkaisi kasvaa ja liikkeet tuntumaan. Tulis jotenkin konkreettisemmaksi tämä raskaus. Aina ultrassa on hetkellisesti helpottanut ja sitten taas epäilyt herää.

Mites onko teitä muita hyvin vähillä oireilla olevia laisinkaan?

Annalinnea ja pikku murunen 14+2
 
Moikka!

Annalinnea täällä ainakaan ei paljoa oireita oo, paha olo yllättää enää tosi harvoin ja lähinnä töissä ehkä kerran päivässä. Muuten ei hirveesti oireita kyllä oo enää, mut jospa tää ois vaan nyt sitä "harmoonista keskiraskautta", että tästä pystys nauttimaan, mut mietityttää kyllä välillä, kun ei paljo oireita tunnu, onneks varasin tiistaille sen neuvolakäynnin, niin pääsee kuuntelemaan sydänääniä ja varaamaan sit ultraa. Toivottavasti kaikki nyt on hyvin ja se pikkunen on hengissä tuolla sisällä : / Liikkeitäkään en oikein oo tuntenu, ku vaan sillon yhtenä päivänä vaikka tiiän ettei niitä alussa välttämättä tunnukaan joka päivä, niin silti se tuntuu vähän kummalle.

minä vaan -84 + juniori 15+1
 
Tervehdys kaikille!

Arki vienyt mukanaan, etten ole tännekään kerennyt kirjoitella kuulumisia pitkään aikaan. :)

Viikot ne vaan vierii eteenpäin ja masu alkanut pikku hiljaan kasvamaan, että ulkopuolisetkin ihmiset alkavat huomata, että raskaana tässä ollaan. Tällä viikolla piti käydä muutamat äitiysvaatteetkin ostamassa, kun omat housut alkoivat ikävästi päivän päälle puristamaan. Sen jälkeen masu onkin pullahtanut "esille". :heart: On se jännä juttu että kun vedät äitiyshousut jalkaan näytät raskaana olevalta, mutta kun pidät normi housuja ei masua niin vaan huomaa, joku voi ehkä ajatella, että tuolle on tullut muuan "kesäkilo".. :D

Liikuntaa olen harrastanut ihan niinkuin ennenkin, mutta nyt sitten alkanut ilmentyä että tahtia/vauhtia täytyy kyllä "hidastaa".. masussa vähän siltä tuntuu, muttei kuitenkaan kipeältä. Onko muilla liikkujilla samanlaisia tuntemuksia?

Gender maker testin tein ja tyttöä ennusti, mutta tyttöolo se on itelläkin ollut alusta lähtien, saas nyt nähdä pitääkö tuntemukset ja tuo testi paikkansa. =) Rakanneultra on 18.9 (rv 20+4) niin eiköhän me yritetä silloin vilkuilla vähän sillä silmällä;)

Vieläkö sinne fb:n omaan ryhmään pääsee mukaan?

Omppuf: Onnea tuplista:flower:

Hedylle Tsemppiä, eiköhän tällä kerralla kaikki mene hyvin. Mitä ultrassa näkyi?

Wiitahepo :wave:, mitä teille kuuluu? :)


Sirel ja iltatähtönen :heart: 15+2
 
Viimeksi muokattu:
Hemmi: Mulle apteekissa sanottiin, että voi käyttää myös Gavisconia, sitä löytyy tablettina ja nestemäisenä. Hapanmaitotuotteet pitäisi kans rauhoittaa vatsaa, ja ne Actimel-juomat on myös hyviä. Mulla alkoi närästysoireet jo hyvin varhain, ja oon noita Actimel- juomia ottanut joka aamu ja on helpottanut :)

Sukupuolen selvittämisestä: Me aiotaan ottaa selvää, jos suinkin on mahdollista. Saisi sitten keskittyä tavaroiden ja vaatteiden hankkimiseen, kun kaikkea pitää tuplat hankkia :) Mulla on sekä tyttö-että poikaolo, en siis voi olla täysin väärässä ;)

Liikkeistä: Mulla ensimmäinen raskaus, joten en osaa sanoa noista liikkeistä, kun en tiedä, mille niiden pitäis tuntua. Joka päivä jotain tuntemuksia on, kipuakin päivittäin.

Huomenna olisi 14 viikkoa täynnä :) Ihanaa, kun nämä viikot etenee pikkuhiljaa, mutta varmasti eteenpäin! Vointikin on suht hyvä :) Tänään ajattelin tehdä mansikka-brita-kakkua ja vähän herkutella. Ja täytyisi myös saada aikaan tehtyä tilaus H&M:lle, jotta saisin sopivia leggareita ja pikkuhousuja. Mukavaa sunnuntaita kaikille! =)

FlowerBy + Tiuhti & Viuhti 13+6
 
Viimeksi muokattu:
Liikkeitä ja oireita ei ole. Liikkeitä ei tosiaan tunnu, mutta istukka on etuseinämässä, eli ei kuulemma kovin aikaisin kuulukaan tuntua. Muitakaan oireita ei ole, paitsi maha on vähän kasvanut. Aamuisin sekin on vielä suht litteä, ja nyt ehkä suurin turvotus on hävinnyt, ja maha aavistuksen pienenynyt. Ostin henkkamaukasta kahdet housut, yhden topin ja takin syksyä varten, eli nyt on jotain muutakin kuin verkkarit päälle puettavaksi. Eilen oli sohvalta noustessa kova repäisykipu, eli jotain ehkä tapahtuu masussa:) Menen ensi viikolla neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet, niin voi taas ehkä hetken hengähtää. Alkaisipa ne liikkeet tuntua, niin olisi konkreettisempaa...

Paino onko muilla noussut ja minkä verran? Itselle ei ole tullut kuin vajaa kilo (800g) ja se tuntuu aika vähältä. Mutta ainoastaan maha on pyöristynyt, muuten olen ihan entisellään.

Liikunnasta tuli mullekin viime viikolla pieniä tuntemuksia. Nyt varmaan vaihtuu lajit kevyempiin, vaikka ei se vaarallista taida ollakaan. Ikävältä kuitenkin tuntuu kaikki oudot tuntemukset.

Pilkku_ 15+3
 
Hemmi Oi että :) Noi miehen serkut asuu hammerfestissä, sekin mun käsittääkseni on pohjoisessa oikein kunnolla.

Sirel Laita vaan viestiä ja pyyntiä sinne fb:n päin, eiköhän mukaan mahsu vielä :)

Paino -4.5kg. Viime neuvolassa oli pysynyt samana, ettei sentään enempää ollut laskenut. Mutta kyllä se sieltä varmaan taas nousuunkin lähtee :) Kunhan ruokahalut palautuu normiksiks.
 
Mä olen ihan oikeasti penkkiurheiluhullu. Johtunee ehkä siitä, että tulee katottua paljon yleisurheilua, lentopalloa, beach volleyta kun on niitä itse harrastanut nuorempana paljonkin. Lentopalloa ja beachia ihan SM-tasollakin. :) Itselle ei taas toi ratsastus ja semmoset oikein iske - en koskaan käynyt läpi mitään heppatyttövaihetta lapsena. Keskityin enemmän tuohon palloiluun.

Painonnoususta ne kaksi neuvolakertaa ovat menneet juuri niin, että ekan aikoihin olin siinä tilanteessa, etten syönyt mitään lihaa, kun en yksinkertasesti voinut ja sitten toisen käynnin aikoihin olin taas kaikkiruokainen niin paino oli palannut siihen, mistä lähdettiin ennen raskautta. Viikon päästä tiistaina seuraava käynti, sitten ehkä näkee sen todellisen painonnousun. :) Kunhan ei kovin paljoa ole noussut, olis ees siinä sopivan käyrillä. Nyt oon kyllä enemmän seurannutkin, mitä suuhuni laitan, lihaällötyksen loputtua mätin vaan ihan kaikkea suuhuni. :D

Liikunta on ainakin täällä ihan hyvää tehnyt - tai no, huomasin, että pyöräily ei enää tuntunut kovin mukavalta, mutta kävely ainakin tekee terää. :) Voisi tänään käydä tuossa lähistöllä kyyläilemässä frisbeegolfrataa, eilen kun saivat sen laitettua kuntoon - viralliset avajaiset ilmeisesti parin viikon sisällä. :) Ja kävellen tietysti. :D

(.) Joutunee kohta lyhentämään kynnet, alkavat olla taas hurjan pitkät ja todella, todella terästä. Yleensä tässä mitassa lohkeavat tai ainakin vähän liuskottuvat, mutta taitanee raskaus tehdä tehtävänsä niillekin - käsittämättömän vahvat kynnet.

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 13+3
 
Mä oon kanssa seurannu iltaisin olympiakisoja :D Suomalaiset urheilijat ei juurikaan kiinnosta. Andreas Thorkildsen on mun lemppari keihäänheittäjä (miksiköhän? ;))

Ilta-aamuvuoro yhdistelmä saa mut ihan tosi väsyneeks. Tänään tuli taas nukuttua kahden tunnin päikkärit ja nyt koskee päähän. Oon ihan melkein varma että eilen ja tänään on tuntunut jotain varovaista hipsuttelua mahassa :eek:. Huomenna olis se neuvolalääkäri ja ultra <3. Miks mua taas jännittää?

Omppu ja möttöset 13+1
 
Muakaan ei tuo urheilu kamalasti kiinnosta, keihäs tuli seurattua eilen kuitenkin.

Onko moni saanut jo tietoonsa istukan paikan nt-ultrassa? Me ei saatu, eikä edes siis tiedetä, onko meille tulossa identtiset kaksoset vai ei. Mistähän tuo voi johtua, ettei istukan paikkaa voinut määrittää? Kätilö vielä sanoi erikseen, että saatte nyt jännätä asiaa rakenneultraan saakka. Itseä kuitenkin mietityttää, sillä identtisiä odottaessa on seuranta huomattavasti tarkempaa, eikä meillä ole kuin tuo rakenneultra seuraavana, 7 viikon kuluttua.
 
FlowerBy Yks syy nyt ainakin on se, että se istukka on tässä vaiheessa niin iso verrattuna kohtuun että täyttää suuren osan kohdun seinämästä. Kohdun kasvaessa se voi "siirtyä" oikeastaan vielä mihin suuntaan vaan. Kaksosten kanssa tää nyt menee ihan vaan mun arvailuks, mut olisko mahdollista et jos siellä on kaks erillistä istukkaa ni voisko ne olla nyt vielä niin yhdessä/kiinni toisissaan et ei näe kunnolla sanoa onko ne samaa vai kaks erillistä jotka sit kohdun kasvaessa erottuis selkeämmin toisistaan? En tiedä puhunko ihan läpiä päähäni, mut omasta mielestäni kuulostaa järkeen käyvältä :D Mut eiks siellä sit näkyny edes et onko ne lapsukaiset omissa pusseissaan siellä?

Olympialaisista Mulla on nyt tässä olympialaisten aikaan ollu aika paljon yövuoroja ja töissä on kyllä tullu sit kisoja kateltua ku on vielä ollu töissä aika rauhallista. Kotona mies kyllä kattoo jonkin verran ni on sit itekkin tullu välillä vilkuiltua, yksin ollessa en oo kattellu. Sitä on kyllä ihan huomaamatta tullu seuranneeks sellasia lajeja joista ei ymmärrä hölkäsen pölyä eikä oo ennen tullu katottua, niinku jotain judoa vaikka.

Painonnousua mulla ei oo vielä havaittavasti ollu. Oon satunnaisesti aamulla kattonu painon heti herättyä ni aikalailla samoissa se pyörii, parinsadan gramman heittoja suuntaan tai toiseen.

Täällä poksuteltiin eilen, uskomatonta miten äkkiä aika menee! Vaikka on vielä pitkä matka edessä niin nää viikot plussaamisen jälkeen tuntuu kyllä nyt jälkeen päin katottuna menneen ku siivillä. Mä uskallan nyt olla jo aika luottavainen tän raskauden suhteen ku viikkojakin on jo kertyny sen verran, mutta kyllä jossain alitajunnassa on kuitenkin se pieni pelko ku on nähny ja kuullu niin paljon kurjia juttuja työstäni johtuen. Oikeastihan tommoset pitkäviikkoset keskenmenot tai kohtukuolemat on kuitenkin tosi harvinaisia, luojan kiitos.

Hepa_ 13+1
 
Mulla kans kätilö sanoin, ettei istukan paikkaa voi vielä määrittää kun voi mennä vielä miten vaan, et rakenne ultrassa vasta :)

Mä oon kans monta lajia testannut, yleisurheilin, lento/koripallon, sählyn ja suunnistuksen, mutta talleilla olen pienen ikäni viettänyt :) Tosin nyt en moneen vuoteen. Huomenna olis tarkotus 5v:n kanssa mennä talutustunnille. Tyttö pääsi shettiksen kyytiin viime kesän farmi messuilla ja onkin siitä asti mankunut uusintaa :)

Mun kynnet ja hiukset kans elää ihan omaa elämäänsä. Tukka kyllä rasvoittuu normaalisti, mutta on muuten hyvännäköinen ja kynnet kasvaa kauheaa vauhtia eikä just oo semmosen ilmakuplilla varustetut lisut :D Jee!
 
Hepa: Sen verran kätilö sanoi, että ohut suonikalvo on sikiöiden välissä, mutta ei pystynyt kertomaan, onko kummallakin oma suonikalvo vai yksi yhteinen (jotenkin näin se meni). Mutta sun selitys kuulostaa järkeen käypältä ja rauhoitti mieltäni =)
 
Omppuf joo, se Andreaksen paidan häipyminen on aina yhtä mahtava asia. :D

Nyt jännätään tääl viidettä erää Venäjä-Brasilia miesten lentisfinaalista... Nitroja melkeen ois tarvinnu pariin otteeseen. :)

Äiti maa hiukset kans kasvaa ihan hervotonta kyytiä, ja kaikki muutkin karvat - koko ajan sais olla höyläämässä. Onneks on syksy ja talvi tulossa. :D Nyt on mulla rauhottunu toi hiuspohjan rasvottuminen, pitäs vaan väri päähän laittaa, kun on se 3kk edellisestä niin toi oma hius on niin ihanasti päätä myöten, että se jo rasvottaa, kun ei väri turvota ja tue hiusta. :)
 
MrsR: Aivan samaa mieltä, siinä vaan meinaa keskittyminen itse lajiin herpaantua. ;) Muistelen että mulla oli joskus muutama vuosi takaperin itse paidaton herrasmies taustakuvana tietokoneessa :LOL:
FlowerBy: Kävikö lääkäri vielä siinä ultraamassa? Meillä oli aika selvä tapaus eli molemmilla oli ainakin omat lapsivesipussit (en muista puhuiko istukasta). Ultraaja kävi siis näyttämässä kuvaa vastaavalle lääkärille ja sanoi että 100% varmuudella erimunaiset tulossa. Jos olisi ollut epäselvä tapaus olisi lääkäri/lääkärit tulleet sitten ultraamaan. Munkin käsittääkseni identtisissä on enempi riskejä esim. kehityksessä tjs. Onko sulle puhuttu että rakenne-ultran jälkeen seurattais tiiviimmin? :)

Mulla varmaan paino taas normaalissa (toivottavasti) Oon nimittäin mättänyt nyt pahoinvoinnin helpotuttua meeelko paljon ruokaa ;)
 
Omppuf: Lääkäri ei käynyt ultraamassa ollenkaan. Neuvolassakin luulivat, että lääkäri ultraa, joten mulle ei alkuun varattu alkuraskauden neuvolalääkäriäkään ollenkaan. Kun ei sitten lääkäri sairaalassa tutkinutkaan, niin sain sitten neuvolalääkärille ajan. Seurannasta sanottiin, että rakenneultran jälkeen pitäisi käydä ultrassa vähintään kerran kuukaudessa ja jos on identtiset, niin kahden viikon välein.

Päivällä sain tehtyä vihdoin sen vaatetilauksen H&M:lle :) Ja vaikka mitään en muka tarvinnut, niin silti rahaa paloi yli 100e :saint: Mun oli pakko tilata niiden legginssien, alusvaatteiden ja sukkahousujen lisäksi myös takki syksyksi, ehkä se takki menisi sitten muulloinkin, kun oli sen mallinen.
 
Iltoja! Viikkoon onkin tullut tekstiä niin ettei ihan ehdi nyt kaikkea lukea.. :) Olin reissussa enkä päässyt koneelle. Huomenna olisi np-ultra, jännittää ihan hirveästi! Pitäkää peukkuja että kaikki olisi hyvin. Tulen lukemaan ja kirjoittelemaan sitten paremmalla aikaa enemmän. Hyviä öitä!

Ja kiitos LOVE päivityksestä :)

Lassu ja nuppunen 13+2
 
Olettepas te olleet ahkeria kirjoittamaan viikonloppuna :)

Äitiysvaatteista piti kirjoittamani, kun monet olivat niitä nyt käyneet ostamassa tai tilanneet netistä. Kävin itse ostamassa H&M:ltä farkut ja tarkoitus oli ostaa myös äitiysleggingsit, kun niitä oli täällä kovasti kehuttu. En kuitenkaan löytänyt yhtään mallia, joka olisi tuntunut hyvältä. Lieneekö sitten niin, että ne olivat nyt kokonaan Myllyn H&M:stä loppu, kun Äiti maa mainitsi, että hänen käydessään siellä oli pelkkiä S-kokoja jäljellä. Mutta varsinaisesti piti kysymäni niistä henkkamaukan äitiysalkkareista, että toimiiko ne muka ne oikeasti? Pysyvätkö siis jalassa rullaantumatta? Kun näyttivät niin tavallisilta ja tavallisia alkkareita minulla jo riittää, joten jätin ne ostamatta.

Joku oli kysellyt istukan sijainnista ja liikkeistä. Mulle sanottiin, että istukka on edessä ja en ole tuntenut liikkeitä, mutta en tiedä mahtaisinko niitä edes tunnistaa :)
 
Vihlova kipu onko muilla vihlovia, nopeita kipuhetkiä alapäässä? Itsellä on tänään ollut jo useita, ja googletuksella löysin pelottelua sen tarkoittavan kohdunkaulan kypsymistä:( Onko muilla näillä viikoilla tuollaista? Jos tuo enteilee tosissaan sitä, niin ei kovin lupaavalta kuulosta...

Pilkku_ 15+3
 
Pilkku: Mulla on juuri mainitsemiasi kipuja ja välillä pelottaa, mitä ne kivut voivat olla... Oon kuitenkin yrittänyt olla rauhallinen ja ajatellut, että johtuu kohdun kasvusta. Täytyy varmaan soitella neuvolaan ja kysellä, mitä nuo voisivat olla.
 
Raskaus on kipujensa kanssa kyllä yks 9kk:n pelottelu. Mä kuitenkin luulen, et olisiko kyse Pilkulla ja FlowerBy:lla liitoskivuista. Todella yleisiä ja inhottavia, tai sitten just kohdun kasvua. Mutta kannattaa aina mainita neuvolassa niin ei tarvi yksin murehtia.

Itsellä on semmosta vaivaa, että jos kävelee enemmän niin joka askeleella tulee kipu lonkkaan ja kankun etu ja taka osaan..

Tsemppiä kaikille ultraan menijöille :)

Äiti maa & Usko 15+2
 
FlowerBy ehkä ne ei sitten ole vakavia, tuskin meillä molemmilla olisi tässä vaiheessa tuollainen tilanne, jos se oikeasti olisi vaarallista. Täytyy luottaa siihen. Jos soitat neuvolaan, kertoisitko sitten, mitä siellä sanottiin?
 

Yhteistyössä