***Helmikuun Helmet 2008*** Toukokuu

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja metu77:
Aika paljon olen nähnyt uudehkoissa taloissa vessoissa ja kylppäreissä myös niin, että yksi seinä on erivärinen. Mutta siis yhdelle seinälle ei ole sekoitettu kahta väriä.
Tää vois kanssa olla ihan ookoo....mut varmaan vaatii hieman isomman tilan kun 2 neliöö ollakseen riittävän hyvän näkönen :D
Riippuu varmaan vähän myös tilan muusta sisustuksesta. Ainakin yhdessä paikassa on vain pieni vessa (just jotain 2 neliöö), joka valkoinen ja "takaseinä" harmaa. Ihan hyvä, kun siellä takaseinällä ei ole muuta kuin pienehkö lavuaari, peili ja lamput. Sitten kummitytön luona esim. taisi olla wc/kylpyhuone niin, että muuten valkoinen, mutta yksi seinä sitten sellainen pinkki/punertava. Se puolestaan oli avara huone ja näyttävä tuolla väriyhdistelmällä.
 
Tytöllä oli sit eilen 39 astetta kuumetta :eek:. Yllätys oli että noin korkea.. Me käytiin päivällä normaalisti ulkoilemassa ja siellä oli lähes oma ittensä tutkiessaan paikkoja. Hieman nuutuneen oloinen vaan. Olihan toissayö levoton, annoin kyllä panadolia mut aattelin ennemminkin johtuneen EHKÄ hampaista (yksi poskihammaskohta pullottaa). Mieskin totesi että ei tolla kuumetta ole.. Yskän sai multa ja nyt on nuhakin :(

Tosta maitohappobakteeri+vastustuskyvystä vielä.. Me ollaan annettu vasta muutama kuukausi joten ehkäpä se vastustuskyky ei ole vielä noussut. Toi tyttöhän on ollu koko ajan jossain nuhassa/flunssassa.. Varmaan kolmen viikon välein tulee jotain.

Että ei sitten mennäkään minnekään tänään. Tai pakko sitä on apteekissa ja kaupassa käydä. Mullakin on vielä kamala yskä ja yskänlääkekin loppui. Plääh...
 
Paranemispuhalluksia meillevauvan neidille. :whistle: :whistle: :hug: Mulla on vähän sellainen käsitys, etteivät noi maitohappobakteerit välttämättä kaikilla tehoa. Tutkimuksissa on kyse lähinnä tilastollisista määristä, ei yksittäistapauksista. Meillä ainakin neiti sairastelee aika paljon Rela-tippojen syönnistä huolimatta. Esikoinen on aina ollut tuollainen perusterve tapaus. Oon kuvitellu, että allergiatutkimuksessa 0 -½-vuotiaana syödyt maitohappobakterit olisivat voineet olla osasyynä, mutta nyt vuoden vaihtteessa saatiin kirje, jossa kerrottiin pojan olleen lume-valmisteryhmässä. No olen kyllä neidille edelleen syöttänyt noita tippoja. Tuskin niistä haittaakaan on.
 
hellou,

me oltiin eilen huvipuistossa tässä lähellä ja lapset myös mukana. ja oli meillä todella hauskaa. tyttö 2v5kk juoksi koko päivä10-17 itse ja poika oli vaunuissa...laitteita kierrettiin jos minkälaisia ja pojukin pääsi kahteen laitteseen omalla rannekkeellaan...oli siis tosin ilmanen keikka meille ku duunipaikka maksoi :D juuh, ja ruuatki oli ilmaseksi :)
ilma suosi meitä ja aurinlo porotti kuumasti mutta tuulen takia kuitenki joutu pitämään takit päällä. lapset nukahti 5min automatkan jälkeen ja heräs vasta kotona...yö meni pojan osalta hyvin mutta tyttöä alkoi tukkia ja sen pioleen oli katkonainen. :/ nyt neitillä sitten kuumetta 38,0c. :/

Pojun ruokailusta sen verran et itse pitää syödä ja voi varjele jos mamma ottaa itselleen avustuslusikan....äskenkin oli sellanen itkuhuutokonsertti kun otin 2 lusikkaa...huoh. nyt poju jo nukkuu päiksyjä ku oli niin väsy, räkänen ja kiukkunen.

tyttö napsii omaa ruokaa tuossa ja kun en huomaa niin sössää mutta välillä kiekasen tässä että syö niin homma pelaa :D
nätisti menee ruoka alas. :)

meillä kans jatkuvasti joku flunssassa...koittanu pähkäillä et mitähän roppia sitä alkas syömään et ei kokoajan ois kipeenä...hmm...
tyttö syö multitabsia jossa on d-vitsku mukana ja poju saa tabuja tai sitten ihan d-tipat, mutta näyttää maistuvan sillekin nuo tabletit. ihan jees.

ruokapulmaa poden taas vaihteeks...mitähän sitä keksis... |O aina samat ongelmat. tottu vaan taas siihen kun ukko oli kotona torstaista asti vapaalla niin jotenkin tyhmää ite taas kaikki keksiä...

pojuki yskii vaunuissa...taitaa sillekin tulla köhä :/ |O

nyt taas tuli vaan omaa napaa mut en oo kerenny lukee kuulumisianne...
käyn lukees ku kerkeen...
 
Yksi juttu mikä on uutta tässä viikonlopun ajalta on se, että tyttö ei huoli päiväunimaitoaan rattaisiin. Ja muutenkin parahtaa itkuun kun sen laittaa päikkäreille rattaisiin ja parvekkeelle. Itkeskelee hetken ja nukahtaa sitten nopeesti. Eilen tosiaan nukahti ilman maitoa, tänään annoin maidon jo sisällä ennenku puin ulkovaatteet. Mielenkiinnolla seuraan onko tää ihan uusi moodi vai vaan sen takia kun on kipee..
Muuteski nyt kipeenäoloajan on nukkunu päiväunia TOSI huonosti, nippanappa tunnin. Sit on torkahtanu uudemman kerran myöhemmin päivällä eli ollaan menty kaksiin päikkäreihin. Toisaalta mä aloin miettimään pitäiskö ihan kokeiluna antaa tytön olla hereillä niin kauan ku jaksaa ja kattoa nukahtaako missään vaiheessa ite ja kuinka pitkäksi aikaa.. Periaatteessahan yöunillekin mennään tolla tekniikalla eli tyttö ite rauhottuu kun siltä tuntuu. Mistäs sitä tietää milloin ei enää päikkärit maistu.

Kävin ostamassa PamolF-särkykuumelääkettäkin. Aamulla oli niin taistelua saada Panadolia suuhun. Josko tommonen veteen liotettava tabu menis lusikalla paremmin alas.. Huomas että miehelle oli rankka paikka kun joutui pitämään väkisin tyttöä kiinni ja antaa lääkettä. Sitä varmaan hirvittää ajatus että tyttö saa jotain traumoja isästään vaikka toinen yrittääkin vaan auttaa..

Äsken tossa tyttö oli jo oma ittensä, puhua pälätti omaa kieltään ja oli iloinen:). Sai panadolia kumminkin viimeksi aamulla. Josko tää ei kestäis pitkään tää kipeenäolo.
 
Meillevauva tuntuisiko siltä että tyttö ei tykkää kun pistää makuulleen? Nimittäin jos on vielä kuumetta lisäksi niin olisi vähän korvatulehduksen oiretta. :/ Toivottavasti ei kuitenkaan.

Tuo on ikävää kun joutuu antamaan lääkettä väkisin. Meilläkin jouduttiin alkuun antamaan Nasonex niin että toinen pitää poikaa kiinni ja toinen suihkauttaa. :'( Onneksi poika kuitenkin tottui siihen jonkin ajan päästä ja nyt antaa jo ihan nätisti laittaa ilman kiinni pitämistä. Pakkohan ne lääkkeet on antaa tavalla tai toisella. :(

Meillä on kanssa vähän oiretta että päikkärit saattaa jäädä pois kesän mittaan... :eek: ei olisi kyllä vielä tarvinnut jäädä, siinä menee äitin lepohetki keskeltä päivää. :snotty: Mutta tässä pari viikkoa sitten poika sattui huonosti nukutun yön jäljiltä nukahtamaan isänsä syliin noin kymmeneksi minuutiksi aamupäivällä ennen lounasta, ja sitten ruuan jälkeen ei suostunut päikkäreille enää. Kolme kertaa yritin nukuttaa ja hain raivoisasti huutavan pojan pois, sitten luovutin. :kieh: Ja näköjään ihan parin minuutin nukahdus automatkalla ajaa saman asian, päikkäreille ei enää ole menemistä sen jälkeen.

Poika sitten keksi että hakemalla jakkaran pääsee helposti kurottelemaan korkealle. :eek: Enää ei ole tavarat turvassa pöydilläkään. Juuri viime viikolla tulin ovesta sisään kauppareissulta sopivasti nähdäkseni kun poika jakkaralta kurotellen otti leipäveitsen pöydältä. :eek: Samoin uutena taitona poika on oppinut kiipeämään itse syöttötuoliinsa ilman mitään apuvälineitä ja pudottautumaan ruokapöydältä alas lattioille jaloilleen ilman tuolia. :headwall: Ulko-oven oppi myös avaamaan, nyt se on pidettävä aina lukossa. :headwall: Ei tarvi äidin kuvitella päivän mittaan tekevänsä juuri mitään muuta kuin seuraavan vainoharhaisena poikaa huoneesta toiseen että mitä se seuraavaksi keksii. :kieh: :LOL:

Mutta, viimeisen parin viikon ajan on olleet molemmat muksut terveinä! =) *tanssiva banaani*
 
Heips!

Olettekohan mahtaneet keskustella jo äitienpäiväjutuista, kun en oo ehtinyt käydä lukemassa vielä viestejänne? :ashamed: Mä mietin täällä pääni puhki, että mitä askartelis pojan kanssa mummuille? Ja muutenkin on jäänyt lahjat miettimättä, vinkkejä otetaan vastaan! :wave: Valokuvia olis kiva hyödyntää jotenkin...Hitto, että mä oon taas myöhään liikkeellä :headwall:

Ja sitten toinen asia, joka mua suoraan sanottuna ahdistaa valtavasti :( Eli jälleen kerran ruuanlaittojutut :ashamed: Musta tuntuu, etten osaa laittaa oikein mitään "kunnollista" ruokaa, mitä vois koko perhe syödä :'( Pojalle ei erityisemmin maita mun tekemät pöperöt enkä sitä kyllä yhtään ihmettele. Lihapullat, broilerpullat,kinkkukiusaus, kalamurekepihvit ja uunilohi uppoaa kyllä hyvin, mutta siinä ne tais sitten pääasiallisesti ollakin. Niin ja broilerista tykkää muutenkin. Mutta olis kiva tarjota jotain muutakin, mutta mitä?? Riisistä ei tykkää, peruna maistuu välillä, mutta useimmiten tökkii.
Syöko lapsenne jo täysin samaa ruokaa kuin tekin?
Keitättekö kaksi kertaa päivässä perunat?
Entä kuinka monta kertaa tarjoatte samaa ruokaa peräkkäin, jos sitä on jäänyt edelliseltä ruokailulta?
Pakastatteko ruokia ja jos niin mitä? (Meillä pakastimessa just noita lihapullia, broilerpullia ja kalamurekepihvejä)
Onko teillä aina tarjolla perunoiden kanssa kastiketta? ( Meillä ei :ashamed: )

Mä tunnen aina syyllisyyttä purkkiruokia antaessani, mutta eilen päätin, että meillä annetaan ainakin toistaiseksi niitä, kun en kerran osaa normaalia ruokaa tehdä :( Josko vaikka sitten saisin taas uudestaan kiinni ajatuksesta, että voisin jotain osata itsekin tehdä :whistle: Hullua muuten, että ennen vuoden ikää mulla ei tuntunut niin vaikealta tää ruuanlaitto, tein itse kaikki soseet, mutta nyt kun tilanteen pitäisi helpottua samaan ruokaan siirtymisen vuoksi, niin nyt tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta :/

Anteeksi vali-vali! :ashamed: Toivottavasti edes joku jaksaisi vastailla mun kysymyksiin...
 
Heips!

Meillä meni vappu kivasti sukulaisten luona kyläillessä.
Lähdettiin jo keskiviikkona pohjois-suomeen päin koska miehellä oli vapaata.
Lauantaina tultiin ja riitti jo mulle hyvin. Oli taas kiva tulla kotiin ja virtaa riitti tehdä kotitöitäkin.
Me ollaan TAAS kipeinä. Just toivuttu kuumeesta ja kovasta nuhasta niin eiköhän päälle pukkaa mahatauti. Mä en jaksa tätä, että pitää olla koko ajan kipeenä eikä pääse pois täältä neljän seinän sisältä. Viime kuun alussa soittelin lääkäriaikoja esikoiselle. (kova yskä ollut pian 2kk) Oltais saatu se huomiselle mutta pitää taas perua.. Taas saa oottaa uutta aikaa ties kuinka kauan. :headwall: Pitää taas mennä hoivaamaan noita kipeitä lapsosia.. :)
 
paranemisia sairastajille!
Täällä ollaan myös pojan kans kipeänä, mulla flunssa ja pojalla toistaseks vaan kuumetta. Töistä olen saikulla keskiviikkoon asti. Just kun oli tulossa kiireisin viikko tähän asti :/

äitienpäivä on ollut ihan unohduksissa...tai oon mä miettinyt mitä mä haluisin lahjaks :LOL: pitää siis alkaa kehittelemään jotain. Innolla odotan, mitä te olette keksineet =)
 
Nukahtipa tyttö lopulta mun kainaloon sohvalle. Molemmat torkahdettiin. Ei se makuulle meno näytä haittaavan.. Mulla on vähän sama ku Hissukalla, että se äidin oma lepohetki.. Mä en olis ihan vielä valmis jättämään päikkäreitä pois.
Ja Verkkiksen kyssäreihin: Ei, meillä tyty ei syö täysin samaa ruokaa aina. Me syödään paljon salaatteja eikä tyty niistä esim tykkää. Ei,mä en keitä perunoita joka päivä. Syödään pastaa ja jauheesta perunamuusia. Tyty ei tykkääkään perunasta. Samaa ruokaa voidaan syödä pari kertaa. Oon mä jotain pakastanu mutta tokkopa mä ikinä muistan mitä siellä on..kaupasta saa kans ruokaa. Eikä meillä ole pottujen kanssa kastikettakaan. Ja joo, purkkiruokaa syödään lähes päivittäin. Ja joo, jos jauheliha/valmiit kalapullat käsitetään puolivalmisteeksi (kuten rakas mieheni käsittää) niin sit meillä syödään puolivalmisteitakin. Ja eineksiä. Mä en ota stressiä. Jokainen taplaa tyylillään :hug:
 
Verkkiksen kalluppiin:
Poika syö samoja ja omia ruokia, oikeastaan aina päivisin purkista ja illalla meidän kans samaa, jos se vaan on sellaista joka sopii (eli siis ei liian maustettua, esim. intialaista jne.)
Meillä ei keitetä perunoita joka päivä, kun syödään useammin riisiä tai pastaa. Eikä todellakaan ole aina kastikkeita (mä en itse edes välitä niistä). Ja en pakasta tällä hetkellä kun pullaa ja sämpylöitä :LOL:
 
Hassua miten kuume rauhoittaa pojan =) nyt on toisilla päikkäreillä (siis ei normisti nuku kun yhdet) ja hereillä pötköttelis vaan mamman kans sohvalla ja kattelis DVD:tä. No levätähän sitä kipeänä kuuluukin =)
 
Meillä lapset syövät samaa ruokaa kuin muukin perhe. Olen tehnyt keittoja, laatikkoruokia ym ym. Toisinaan otan ruuasta pienen erän muksuille ennenkuin laitan suolaa lisää (riippuu vähän ruuasta). Meillä kun ei poika syö enää purkkiruokia, en tiedä miksi. No, on ainakin selvät sävelet! =)

Yleensä teen aamupäivällä ruuan ja siitä sitten syödään kaksi kertaa sen päivän aikana.
 
Verkkiksen ruokajuttuihin... meillä nuo muksut syövät pääasiassa sitä mitä aikuisetkin, aika yksipuolistahan se tahtoo olla. Meillä kyllä syödään paljon perunaa kun se tuntuu muksuille hyvin kelpaavan, kastiketta sen kanssa ei yleensä ole, voinokareen saatan laittaa. :whistle: Lihapullia on usein, teen niitä isomman satsin kerrallaan pakastimeen ja pakastan pienissä minigrip-pusseissa kerta-annoksina. Samoin pakastan vihanneslettuja, uunilohta ja mitä milloinkin keksin pakkaseen laittaa, valmiina annoksina. Keitot on kanssa yksi suosikki noilla mutta niitä ei ole viime aikoina tullut paljon laitettua. Broileri uppoaisi myös hyvin. Mullakin tahtoo olla vähän ideapula ruokien suhteen, tuntuu että aina on perunoita ja lihapullia. :/

Enemmän mua kuitenkin mietityttää tuo vihannespuoli. :/ Kurkkua ja tomaattia annan usein ruuan yhteydessä ja välipalaksi/jälkkäriksi mandariinia, viinirypäleitä, päärynää mutta jotenkin tuntuu että liian vähän tulee annettua vihanneksia. No keitetyt porkkanat on yksi suosikki noilla kanssa. Mutta varsinkaan salaattia meillä ei ruuan kanssa ole melkein koskaan. :ashamed:

Ai niin ja purkkiruokia annan kyllä silloin tällöin kanssa, ihan siksikin etteivät lakkaa kelpaamasta. Ne on iso helpotus kesällä kun voi napata valmiin ruuan reissuun mukaan ja säilyttää lämpimässä. =)

Olihan niitä kyssäreitä vielä lisääkin... en keitä perunoita kahdesti päivässä, keitän aina isomman kattilallisen kerrallaan ja säilytän jääkaapissa, kelpaa ne mikron kauttakin. :whistle: Tai paistettuina. :p Ja pari-kolme kertaa tarjoan samaa ruokaa peräkkäin, sitten se ei enää kelpaa.
 
Meillä neiti syö pääsääntösesti samaa ruokaa ku muutki. Perunaa, makaroonia, riisiä ja lisukkeita, mitä millonki. Vielä ei oo tainnu sellasta ruokaa olla, mitä neito ei vois VOINU syödä. Kai noi ruuat tulee tehtyä sellasia, kun pitää isommilleki kelvata ;)
Ruuan teen yleensä ns päivällisajaksi (meillä ajat vaihtelee) ja siitä sitte mahollisuuksien mukaan jätän neidille seuraavaksi päiväksi lounaan ja jos ei jää tai ei ole sellasta mitä vois helposti jättää, niin sitte annetaan purkista ja nekin uppoo ihan hyvin. 8kk ruuat paremmin kun 1v ruuat =)
Muutamia 5kk sileitä lihasoseitaki meillä jemmassa pidetään aina, et jos väsy sattuu iskemään ennenks pöytään ehditään (jos ap ulkoilu venyyyy), ni sellasen syö sitte vaikka väsyneenäki...tuhdimpaa sitte päivälliseksi =)
Kurkkua syö yleensä iltapalalla käsipaloina, salaatit/tomaatit/paprikat jne heittää lattialle :kieh: :kieh:

Joo, silleen :D
 

Yhteistyössä