**Helmikuun Helmet 2008** heinäkuiset kuulumiset

Sara-70
Näillä viikoilla (9+3) iski sitten uusi ahdistuksen aihe. Täällä jotkut jo miettiikin näitä kromosomiseuloja... ei oikein tiedä mikä olisi viisasta.

Jotenkin tämän asian miettii nyt 37-vuotiaana toisin kuin 25-vuotiaana, kun odotin esikoista. Silloin ajattelin, että tulkoon ihan kuka tulee ja semmoisena kuin on, se on meidän vauva ja sillä siisti. Enkä halunnut mitään seuloja. Mutta silloin olin nuori ja naivi, eikä minulla ollut oikeasti mitään käsitystä, mitä tuskaa vammaisen lapsen elämä ja lopulta kuolema (nämä lapsethan ei yleensä elä kovin pitkään) on koko perheelle ja erityisesti lapselle itselleen. Sen jälkeen olen työskennellyt kehitysvammaisten parissa ja seurannut läheltä ystävän tuskaa vammaisen lapsen kanssa, joka oli niin huonokuntoinen, ettei koskaan päässyt kotiin ja menehtyi lopulta 8-vuotiaana laitokseen.

Enää ei olekaan niin helppo sanoa, että olkoon millainen vaan, sille tulee hyvä elämä... lapsen kivun ja kärsimyksen seuraaminen vierestä on hirvittävän raskasta.

Nyt pitäisi päättää meneekö istukkabiopsiaan, joka tehdään 12 viikolla ja antaa lähes 100%sen varmuuden, tulos tulee viikossa. Lapsivesipunktiota en halua, koska se tehdään niin myöhään, että tuntee jo lapsen liikkeet ja tuloksen saaminen kestää 3 viikkoa.

Tietääkö joku näistä Helsingin käytännöistä, tehdäänkö tuo yhdistetty ultraääni ja seerumiseula viikolla 12-13 (ns. yhdistelmäseula) kaikille, jotka haluavat? Vai pitääkö mennä yksityiselle?

Vaikeita juttuja... varmaan olo helpottuu, kun saa päätöksen tehtyä suuntaan tai toiseen, mutta tämmöinen ahdistava miettiminen ei varmaan tee vauvalle hyvää millään tavalla.
 
Heippa,
ollaan oltu tässä viikko etelän lämmössä lomailemassa ja palstatauko teki oikein hyvää, ei tullut stressattua turhaan. Sillä tänään oltiin kontrolliultrassa ja siellä on kuin onkin pikkuinen vauva :heart: Sydän sykki ja se sekä nähtiin että kuultiin, 150 kertaa minuutissa. Pieni vastaa viikkoja 8+3, joka on päivälleen se, mitä itse ovulaatiotuntemuksieni perusteella oletinkin. Tyyppi oli vaan piilossa sillon ekassa ultrassa!!! Aika uskomaton fiilis... :D Eli kiitos vaan Äitsy80 kysymästä, ihanaa kuuluu =)

Reissukin meni hienosti, tuulimunaepäilyistä huolimatta välttelin kaikkia "kiellettyjä" ruokia enkä juonu alkoholia jne. Olo oli oikein loistava koko ajan, mitä nyt nälkä tuli usein ja väsytti vähän. Pistin sen tosin helteen piikkiin ;) Mitään muita oireita ei siis edelleenkään ole kuin että rinnat on nyt kasvanut selvästi ja on kipeät ja pingottuneet.

Mulle vois nyt siis muuttaa lasketuksi ajaksi 15.2. eli sen pari viikkoa se sit tulee tosiaan menkoista heittämään minkä arvelinkin. Mä leijun nyt ihan pilvissä, olin niiiiiin varma, että kaavinta tai joku muu ois edessä, kun ei tuu itekseen pois...
 
Äitsy80: Apua mulla on mennyt iha ohi!!!! Onnea ihan mielettömästi plussasta!!!! Sitä on niin keskittynyt tähän omaan olotilaan, että ei muista käydä katsomassa kuumeilupuolen kuulumisia!!!! Näin sitä sitten jyrättiin kumpikin tiemme tälle puolelle!!!

Lellu ja "Veikka" rv14+2
 
Huomenta päivää! Täällä on ekasta ultrasta tultu yksityiseltä. Pikkunen oli oikeessa paikassa ja sydän sykki. Koko vastas rv7+5, eli viikon vähemmän kuin viimesistä menkoista laskettuna. Mutta pääasiahan on et siellä oli kaikki ok. Ihanaa oli nähä että siellä masussa todella on joku =)
Etovaa oloa on edelleen joka päivä ja väsyttää, onneks alko kolmen viikon loma, saa levähtää oikein kunnolla.
Reilun kolmen viikon päästä mulla ois se np-ultra, mutta näiden laskujen mukaan viikkoja ois sillon vasta 10 tai 11. Näkeekö kuitenkin sillon jo kaikki mitää sillon pitäs nähä?
Nyt viettämään ekaa lomapäivää, tai huomenna vasta virallista ekaa lomapäivää =) Kun yleensä olen töissä ti-la ja viime viikol olin ti-su.
Palataan!!!
 
c81
Olen taas töissä, on ihan järkky olo, mutta kai tämä tästä :S. Sanoin täällä että odotan, niin ainakin ymmärrystä löytyy. Onhan se aikaista sanoa, mutta en näin huonovointisena olisi voinut kauaa enää piilotellakaan. Plääh.. Neljän tunnin päästä pääsee kotio nukkumaan..
C81 6+6
 
Täällä aamu alko sillä lailla, etten hoksannu syyä mitään sängystä noustessa, joten ajattelin syyä aamupalan kerranki keittiössä. Mutta mutta... eihän tuo elimistö sitä hyväksyny ja laitto oksentamaan ihan urakalla!! Palasin sitte sänkyyn ja alotin aamun uudestaan syömällä aamupalan kiltisti sängyssä. :D

Nyt ei oo onneks vähään aikaan närästäny, mutta johtu kai siitä se viimeksi ollut närästysjakso, että söin liian maustettua ruokaa... Nyt oon yrittäny välttää sellasta.

Mulla ois ylihuomenna eka neuvola. Jänskättää... :)

Napsu ja nöpö 7+5
 
Copy-pastean tähän kuulumiset tuolta kerhosta :D Laiskottaa niin, ettei jaksa kirjottaa kahta kertaa samaa juttua.

Pari päivää sitten alko hailakkaa vuotoa taas tulla ja kohtua särki, joten tänään sitten käytiin (taas) näyttäytymässä naistentaudeilla :/ Vuoto tulikin kohdukaulasta, eikä kohdusta :D *jipii* Gyne epäili jotain tulehdusta ja otti näytteet. Katottiin, että Takulla on kaikki hyvin ja olihan sillä :heart: Sydän pompotti rinnassa ja Takku näytti jo ihmiseltä :) Pää, vartalo, kädet ja jalat näky selvästi. Meiän mussukka... :heart: Kyllä sydän suli ja hymyilytti :D

Ens maanantaina on sitten eka rakenneultra. Me päätettiin miehen kanssa, ettei haluta mihinkään seulontoihin. En haluu kaiken tän odottamisen jälkeen päättää abortista, jos Takku ei olekaan terve :/

mimoniandra ja Takku 10+0
 
HEIDOS
Kävin tänään alkuraskauden ultrassa. Voi pojat että jännitti. Kaiken lisäksi kun menin paikanpäälle niin vastaanotossa ilmoittivat että joku oli perunut aikani viikko sitten! Kamalaa mikä enne... No onneksi lääkäri otti minut vastaan kahvitauollaan, eli oikeastaan ihan normaaliin aikaan jonka olin varannutkin.
Ultra oli kyl tosi epäselvä, mutta kyllä siellä sydämen syke näkyi, ja oli ihan oikeessa paikassa, kokoa tais olla jotain vähän päälle 1cm. Vastasi täysin raskausviikkoja kokonsa puolesta. Eli kaikki oli hyvin. Lääkäri (mies), kun kysyin keltaisesta valkovuodostani, haistoi (...!?!) sitä ja sanoi että ihan normaalin hajuista ei syytä huoleen. Jos haluan niin voi maitohappobakteeria ostaa. Hän löysi lisäksi kohdunkaulasta jonkun polyypin mutta sanoi ettei lähde sitä nyt poistamaan kun olen raskaana, muuten olisi samantein napsaissut sen pois. Ilmeisesti siitä ei siis ole mitään vaaraa mutta saattaa kyllä lisätä osaltaan valkovuotoa. Pitänee vielä neuvolassa kysellä tarkemmin. Ristiselkä säryistäni tuumi että olisivatkohan olleet jotain valemenkka-oireita kun tuntuvat nyt olevan ehkä loppu. (tosin joskus välil vielki) Mitäs muuta...eka kerta kun olin mies lääkärillä jos ei Brunoa lasketa 4d-ultrassa, ja ihan ok mieli jäi,haisteluista huolimatta... :LOL:
t;heidos ja toive 7+5
 
MIMO:teil on varmaankin se niskapoimu-ultra maanantaina, rakenne on sitte vkolla 18-20 suunnilleen =) hyvä että kaikki hyvin vauvalla ja huimaa tää alun kasvu kyllä. ja kohtahan me ollaan jo pahin ohitettu =)

onnittelut hyvistä ultrakuulumisista kellä niitä oli :flower: oma olo jatkuu öllönä mut oksentaa ei oo enää tarvinnu. ke tai to oltais menossa koko pentulauman kanssa korkeesaareen, saa nähä mitä tulee :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
JAHVETTI: miten nopeesti sulla tuli kutsu niskapoimuun?

Tais olla niin, että kun maanantaina kävin ekan kerran neuvolassa, niin saman viikon perjantaina tuli kutsukirje =)
Eli tosi nopeeta toimintaa minusta :attn: :attn:
no on tosiaan kyllä, pistää ihan ihmettelemään :eek: mut oisko nyt ruuhkasta ni antavat aikoja heti ku aika tarkkaa taitaa toi np olla et on ennen sitä vkoo 12
 
Päiväunet pakko ottaa melkeen joka päivä!!!
Pahaolo on tainnut jo väistää...2 päivää päässyt jo ilman yökkäilyjä, oliskohan tosiaan jo ohi :whistle: =)
Toisaalta taas, kun aika yhtäkkiä loppui, niin mieleen hiipii pelko, et MITÄ NYT |O |O
No, ultraan ei oo enää kauaa =)

Tän päivää ollaan katseltu isompia autoja, mut ei oikein oo sellaista mieleistä, kun hintakin asettaa tietyt ehdot :/ Onneksi tässä on aikaa vielä rutkasti :attn: :attn:

Viisaudenhammas vihoittelee oikeen kunnolla...tästähän taitaa tulla perinne. Myös 2. ja 3. odottaessa on yläviisurit vihoitelleet ja ne on pitäny poistaa raskausaikana...nyt samaa tekee toinen alhaalla :whistle: Pitääköhän se viideski sit tehä, et saa viel yhen pois alhaalta joskus :LOL: :LOL:

meidät pyydettiin hippaamaan Meripäivälauantaina, eli 21.7...joten sillon tää salaisuus mitä luultavimmin paljastuu :ashamed: kukaan ei todellakaan nimittäin usko, etten minä, alias Pesusieni, joisi yhtään!!! :whistle: :whistle:
No, sillon on ultrakin jo takana, niin eiköhän se sit olis jo aikakin :wave: :heart:

Jahvetti 10+0 10!!!! :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
JAHVETTI: miten nopeesti sulla tuli kutsu niskapoimuun?

Tais olla niin, että kun maanantaina kävin ekan kerran neuvolassa, niin saman viikon perjantaina tuli kutsukirje =)
Eli tosi nopeeta toimintaa minusta :attn: :attn:
no on tosiaan kyllä, pistää ihan ihmettelemään :eek: mut oisko nyt ruuhkasta ni antavat aikoja heti ku aika tarkkaa taitaa toi np olla et on ennen sitä vkoo 12

Joo toi np-ultra on kyl niin tarkka, et aina pakko sellain tapaus johonki väliin on laittaa =)
Mut en ois Koksilta uskonu ihan NÄIN nopeeta toimintaa :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
JAHVETTI: miten nopeesti sulla tuli kutsu niskapoimuun?

Tais olla niin, että kun maanantaina kävin ekan kerran neuvolassa, niin saman viikon perjantaina tuli kutsukirje =)
Eli tosi nopeeta toimintaa minusta :attn: :attn:
no on tosiaan kyllä, pistää ihan ihmettelemään :eek: mut oisko nyt ruuhkasta ni antavat aikoja heti ku aika tarkkaa taitaa toi np olla et on ennen sitä vkoo 12

Joo toi np-ultra on kyl niin tarkka, et aina pakko sellain tapaus johonki väliin on laittaa =)
Mut en ois Koksilta uskonu ihan NÄIN nopeeta toimintaa :LOL:
no sepä se B) mut hyvä et sielläkin jossain on nopeeta toimintaa. mulle pitäs nyt sitte keskiviikon tienoilla tulla varmaan kutsu. riippuen tietty et onko lähete laitettu heti menemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
JAHVETTI: miten nopeesti sulla tuli kutsu niskapoimuun?

Tais olla niin, että kun maanantaina kävin ekan kerran neuvolassa, niin saman viikon perjantaina tuli kutsukirje =)
Eli tosi nopeeta toimintaa minusta :attn: :attn:
no on tosiaan kyllä, pistää ihan ihmettelemään :eek: mut oisko nyt ruuhkasta ni antavat aikoja heti ku aika tarkkaa taitaa toi np olla et on ennen sitä vkoo 12

Joo toi np-ultra on kyl niin tarkka, et aina pakko sellain tapaus johonki väliin on laittaa =)
Mut en ois Koksilta uskonu ihan NÄIN nopeeta toimintaa :LOL:
no sepä se B) mut hyvä et sielläkin jossain on nopeeta toimintaa. mulle pitäs nyt sitte keskiviikon tienoilla tulla varmaan kutsu. riippuen tietty et onko lähete laitettu heti menemään.

Et varmaan sullakin pitäs loppukuusta olla sitten se aika =) Kun eikös meillä oo 4 päivää eroo LA:ssa... =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
MIMO:teil on varmaankin se niskapoimu-ultra maanantaina, rakenne on sitte vkolla 18-20 suunnilleen =)
Oho, miun moka. Niskapoimu-ultraan ollaan tosiaan menossa :D Tosin meillä ei siis sitä niskapoimua mitata, kun ei haluta niitä seuloja. Käydään ultrissa vaan tsekkaamassa rakenteet ja että Takku kasvaa hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimoniandra:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
MIMO:teil on varmaankin se niskapoimu-ultra maanantaina, rakenne on sitte vkolla 18-20 suunnilleen =)
Oho, miun moka. Niskapoimu-ultraan ollaan tosiaan menossa :D Tosin meillä ei siis sitä niskapoimua mitata, kun ei haluta niitä seuloja. Käydään ultrissa vaan tsekkaamassa rakenteet ja että Takku kasvaa hyvin.
mä päätin saman =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
JAHVETTI: miten nopeesti sulla tuli kutsu niskapoimuun?

Tais olla niin, että kun maanantaina kävin ekan kerran neuvolassa, niin saman viikon perjantaina tuli kutsukirje =)
Eli tosi nopeeta toimintaa minusta :attn: :attn:
no on tosiaan kyllä, pistää ihan ihmettelemään :eek: mut oisko nyt ruuhkasta ni antavat aikoja heti ku aika tarkkaa taitaa toi np olla et on ennen sitä vkoo 12

Joo toi np-ultra on kyl niin tarkka, et aina pakko sellain tapaus johonki väliin on laittaa =)
Mut en ois Koksilta uskonu ihan NÄIN nopeeta toimintaa :LOL:
no sepä se B) mut hyvä et sielläkin jossain on nopeeta toimintaa. mulle pitäs nyt sitte keskiviikon tienoilla tulla varmaan kutsu. riippuen tietty et onko lähete laitettu heti menemään.

Et varmaan sullakin pitäs loppukuusta olla sitten se aika =) Kun eikös meillä oo 4 päivää eroo LA:ssa... =)
taitaa olla =) mul on 8 päivä, ultran leku sano 10 päivä mut noilla tiedoilla ja vkoilla meen nyt niskapoimuu asti mitkä on laskurin mukaa tullu. sen mukaa laitto neuvolassaki.
 
Kiitos vaan Lellulle ja kiva kun kävit kurkkimassa =) Pohjalainen sisu taisi olla tehokas keino päästä tälle puolelle :LOL: Sullahan alkaa olla jo mukavasti viikkoja kasassa, puoliväli alkaa häämöttää ;)

Ja Piipille onnittelut hyvistä kuulumisista, ihanaa että raskaus jatkuu onnellisesti ja epätietoisuus kääntyy isoksi iloksi :flower: :heart:

Marielle, Mimionandralle ja Heidokselle myös onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :heart: :heart:

Seulonnoista, mä aloin ajatella että niskapoimua ei mitattaisi kun lueskelin monien kokemuksia vääristä hälytyksistä mutta mies oli sitä mieltä että käydään kun on aikaisemminkin käyty. Rakenneultraan toki haluan minäkin mennä.

äitsy ja pieni 8+0 edelleen
 
Meillä tulevat mummut, ukit ja tädit saivat kuulla 7.7.07 tulevasta suvunlisäyksestä :hug: (toiset meni ko. pv:nä naimisiin, noh, ompahan tämäkin muisto sinänsä ;) )

Hyvin kaikki ottivat uutisen vastaan =) Sovittiin että ollaan hihkumatta ennen rv12 ja että sen jälkeen saa vasta ruveta hössöttämään tulevasta B)

Nyt jännätään sitten 18.7 olevaa ultraa oikein isolla porukalla...

Piiju 8+4

 
iltaa vaan kaikille, pitkä aika on jo vierähtänyt edellisestä palstailukerrasta ja juttua riitti taas luettavaksi.. tervetuloa uusille tulokkaille! ja monella tuntui olevan hyviä ultrakuulumisia, joten onnittelut niistäkin!

täällä on viime viikot menneet aika huonossa voinnissa. inkiväärikapseleita oon nappaillu alusta asti, ja ajattelin niiden olevan lähinnä uskon asia, mutta nyt kun pidin taukoa niistä muutaman päivän, yltyi pahoinvointi aika sietämättömäksi. oli ne siis jollain tavalla tehonneet, kun aiemmin pystyi edes jonkin aterian päivässä sulattamaan?!? voimia vaan kaikille muillekin, jotka pahoinvoinnin kanssa kamppailee! jossain vaiheessahan tämän pitäisi loppua...

neuvolakäyntejä oli monilla jo takana. mä kävin viime viikon loppupuolella ja ihan mukava visiitti oli, paljon juteltiin ja info-lappuja tuli taas hyvä läjä. juteltiin myös synnytyssairaalasta (oon haastatellut jo sukulaisia ja nyt vielä terveydenhoitaja antoi omat suosituksensa), ja mun tietoihin merkattiin nyt nkl. kutsu np-ultraan pitäisi kolahtaa postiluukusta piakkoin. me ollaan siis ajateltu käydä kaikki mahdolliset seulat ym. mitä on tarjolla.

mulla alkaa loma vasta 3. elokuuta, mutta eipä tässä enää kauhean pitkästi tarvi odottaa. matka (olisko tää sit meidän 2. honeymoon, kun häistä on niihin aikoihin kulunut vuosi ;)) on jo hyvää vauhtia suunnitteilla (lennot varattu jne), joten sitä fiilistellessä jaksaa vielä duunissa, vaikka väsymys ja pahoinvointi tekevätkin aika voimattomiksi. loppukesästä on matkan lisäksi myös yhdet isot juhlat järkättävänä, joten sitäkin varten oon jo vuokrannu tilat ja ruokalista on jo pari viikkoa ollut suunnitteilla. kiva, kun saa töissä paeta ajatuksissa välillä vähän toisaalle.

onko muuten kenelläkään teistä mitään suurempia matkasuunnitelmia raskauden loppukolmannekselle? me ollaan mietitty joulun viettoa taas jossain tropiikin maisemissa (kaakkois-aasian joululomista ollaan ainakin aiemmin tykätty), mutta nyt oon ruvennu miettimään, että jaksaako sitä enää "niin loppuvaiheessa" (toisaalta yli kuukausi ennen laskettua aikaa) istua pitkiä lentoja koneessa, ja turvottaako lämpö pahasti jne. helpompi vaihtoehto ois ehkä tehdä jokin kaupunkiloma euroopassa? toisaalta ennen 12. viikkoa tuskin kannattaa tehdä mitään päätöksiä suuntaan tai toiseen, tilanteethan voi muuttua hyvinkin nopeasti.

lähdenpä tästä vielä pesemään koneellisen pyykkiä. huomenna meille on tulossa vieraita pariksi päiväksi, ja koti saisi olla hehkeimmillään :). oikein hyviä vointeja kaikille!
 
Iltaa!
Onnea kaikille joilla hyviä ultrakuulumisia! Muuten unohdinki jo suurimman osan kirjotuksista :ashamed: , pitkä lista oli taas.

Mulla näyttäs kans aika lupaavalta ton pahoivoinnin kaa, ei oo kauheeta yökötystä enää. Närästää kyllä. Nälkä on iha kauhee!! Ja yöllä se on hirveintä, koska en aio alkaa yösyöpöks! Oikei pelottaa mite paino nousee..mite mä siitä ny nii stressaan ees?? Nyt on kilo siis tullu..mulla on ongelmana perse ja reidet, ne kyllä leviää, mutta taas toisaalta ne kiinteytyski nopsaan..jotenka sitä nyt alan yrittää ja lähen taas salille heilumaan. Keskityn tonne vyötärön alapuolelle ja selkään.
Mutta nyt tarttee lähtee SYÖMÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄN!!!! :p

Ja kiitos onnittelijoille. Sybdet meni hyvin ja reipas on meitin 4-vee neiti :heart:

:heart: nelli ja pulla 9+4
 
Ajattelin kopsata tähän noista seuloista ja tutkimuksista. Löysin sellasilta, kun sikiö potilaana sivustoilta.

Valtioneuvoston asetus (1339/2006) seulonnoista astui voimaan 1.1.2007. Tässä asetuksessa säädetään seulontojen järjestämisestä kunnan asukkaille osana kansanterveystyötä.


Raskaana oleville tulee järjestää:
a) varhaisraskauden yleinen ultraäänitutkimus «raskausviikolla» 10?14;


b) kromosomipoikkeavuuksien selvittäminen ensisijaisesti varhaisraskauden yhdistelmäseulonnan avulla (veriseula «raskausviikolla» 8?11 ja niskaturvotuksen mittaus yleisen ultraäänitutkimuksen yhteydessä «raskausviikolla» 10?12) tai vaihtoehtoisesti kolmoisveriseulonta «raskausviikolla» 14 tai 15 ja


c) ultraäänitutkimus vaikeiden rakennepoikkeavuuksien selvittämiseksi «raskausviikolla» 18?21 tai «raskausviikon» 24 jälkeen.


Kunta voi järjestää osana kansanterveystyötä myös muita kuin 1 momentissa tarkoitettuja seulontoja taudin tai sen esiasteen toteamiseksi tai taudin aiheuttajan löytämiseksi taikka järjestää 1 momentissa tarkoitettuja seulontatutkimuksia siinä säädettyjä laajemmin.


Ennen 2 momentissa tarkoitetun seulonnan aloittamista kunnan tulee arvioida, minkälaisia vaatimuksia seulonta asettaa terveydenhuollon palvelujärjestelmälle ja miten seulonta siihen vaikuttaa. Arvioon sisällytetään seulottavaa tautia, sen esiintyvyyttä ja hoitoa, seulontamenetelmiä, seulonnan vaikuttavuutta, organisoimista ja kokonaiskustannuksia sekä seulontaan liittyviä eettisiä kysymyksiä koskeva tarkastelu.
Lisätietoja saa Finlexin sivuilta: http://www.finlex.fi, Asetus: 1339/2006
 
SHIVA: joo ei tartte näillä tuloilla "lentää" kotkaa kauemmas :LOL: eiku oho, ollaanhan me menossa tällä vkolla korkeesaareen :whistle: no mut asiaan, vaikka olis rahaaki ni en usko et lähtisin mihinkään kauemmas, oon vähä hysteerikko :ashamed: pelottas veritulpan mahollisuus lentäessä yms ja siellä kaukomailla on kuiteski kaikenmaailman tauteja mihin meillä vähä vähempi vastustuskykyä ja raskaana sitte vielä ni nou tänks :snotty: ja sitte jos synnytys vaikka alkaski ennenaikasena. mut vissiin vkoon 36 asti saa lentää jos leku antaa luvan ja kait neuvolalääkäri kieltäs sit matkustamisen jos jotain ois vialla et periaatteessahan sille matkustamiselle ei oo mitään estettä. tää oli vaan mun mielipide =)
 
c81
tein eilen illalla suuren virheen.. käytiin rossossa ensin syömässä ja sitten - yritettiin - mennä ruokakauppaan. Ei siitä mitään tullut. Söin liikaa -> huono olo. kaupassa haisi ihmiset pahalle -> vielä huompi olo. Ja nyt sitten kiireen vilkkaa kotiin yökkäilemään..
Huono olo kasvaa vaan joka päivä, ja nyt on kuullut yhdeltä sun toiselta 'kauhutarinoita siitä kuinka on oksennellut ekat puoli vuotta, ihan hirvittää..
No, ei tätä montaa viikkoa enää jatku.. sitä 'hehkeää' toista kolmannesta odotellen..
 

Yhteistyössä