**Helmikuun Helmet 2008** heinäkuiset kuulumiset

Meitä taitaakin nyt olla jo kaksi melkein samalla nimimerkillä kirjoittelijaa eli minä Olivia ja sit olivia82. Yritetäänhän nyt sit jotenkin pitää meidät erillään ettei tule väärinkäsityksiä mistään. =)

Mä kävin eilen ekass ultrassa, rv 8+0. Pieni n. 12mm alkiohon sieltä näkyi ja sydän löi kovasti. Vastasi kuulemma hyvin viikkoja ainakin vielä tässä vaiheessa. Tuo tehtiin vatsan päältä ja jo näin aikaisin näkyi tosi hyvin. Muutama kuvakin saatiin mukaan, ihana pieni valkoinen pallero niissä uiskentelee. Kyllä oli helpottava saada varmistus että siellä oikeesti tuolla masussa on elämää. Seuraava ultra ja eka neuvola olis sit neljän viikon päästä. Siinä onneksi sitten näkyy jo vähän enemmän.

Noista seulonnoista ollut puhetta. Me ei hirveesti ole vielä mietitty mitä tehdään jos sellaseen tarjotaan mahdollisuutta mennä. Mä olen kyllä jotenkin aina miettiny että haluan kyllä tutkia koska olen epävarma siitä jaksaisinko vammaisen lapsen kanssa elää. Mutta vaikea sanoa mitä sit päättää kun se oikeesti tulee omalle kohdalle. Ajatukset ja päätökset voi olla ihan jotain muuta kun on etukäteen aatellu. Mennään siis päivä kerrallaan eikä murehdita vielä tulevia.

C81: Tosi ikävää että sun anoppi tolleen suhtautuu. Ei mun mielestä aikuisten ihmisten asiat kuten lasten teko kuulu muille. Ja jos tosiaan sitä täydellistä hetkeä jää odottamaan niin luultavasti sitä ei koskaan löydy. Aina on liian vähän rahaa tai töissä huono tilanne tai muuta. Mä odotan kans jännityksellä omien appivanhempien reaktiota. Joko he innostuu aidosti ja on onnellisia meidän puolesta tai sitten purnaavat kun ei olla edes naimisissa vielä. Mutta sehän jää nähtäväksi. Toivotaan et sunkin anoppi tulee järkiinsä ja alkaa iloita tulevasta lapsenlapsesta.

Mulla olis myös hirveä hinku jo kertoa kaikille, mut yritän vielä malttaa mieleni. En haluais töksäyttää puhelimessa vaan kasvotusten joten seuraava mahdollisuus olis ens v-lopulla kun mennään käymään täältä kesäasukkipaikkakunnlta tuolla kotona päin. Saa sit nähdä meneekö sisu kurkkuun..

Voimia vaan kaikille tupakoinnin kanssa painiville. Toivon kovasti pienen masuasukin puolesta että onnistutte lopettamaan kokonaan sen odotusajaksi.
 
Napsu: jos vaan menee alas niin kokeile piimää, auttaa ainakin mulla. Joskus pakko turvautua Rennieen.
Me kerrottiin alkuviikosta kummankin vanhemmille. Anopin itkusta ei meinannu tulla loppua, sit se oli jo nuttuja kutomassa. Niitä sit vissiin ehtii tulla aika monta. :D Mun isällä meni yks päivä hukkaan siinä tohinassa.. :LOL: :LOL:
Oma olo on aika lailla normaali. Pientä väsymystä, öllötystä ja närästystä lukuun ottamatta.
 
Ai niin piti kommentoida tuota tupakointia. Minä en tuomitse enkä puolusta raskaana tupakoivia.
Oma äitini poltti jokaisen viiden raskauden aikana ja ihan terveitä meistä tuli.
Itse olen sitä mieltä, että jos ei pysty lopettamaan polttamista niin jo vähentäminenkin on hyvä asia.
Ei sikiölle tee hyvää sekään, että äiti stressaa ja on kiukkuinen sekä tuskainen vieroitus oireissaan.
Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville :hug:
 
Kiitos kaikille vastauksista. Tietysti yritän parhaani oman vauvan terveyden ja hyvinvoinnin kannalta..ainakin näin aluksi vähentämällä ja toivottavasti myös kokonaan lopettamalla.
Mie varailin eilen aikoja verikokeisiin yms..Täytyy varata tuo lapsivesipunktio-aika sitten kun olen käynyt tuolla np-ultrassa niin tiedetään viikot tarkemmin. Neuvola seuraavankerran vasta elokuun puolvälissä mutta onhan tuossa välissä se ultra..
Pitäis vissiit tänään koettaa raahata ahterisa tuonne puhtaan pyykin tykö ja lajitella ne kaappeihin.. Ma ystävä tulee tekemään siivouksen miun helpotukseksi :) Aamupäivästä pakko koittaa ahertaa kun viel jaksaa..iltapäiväl iskee yleensä väsy..
 
nyt se tuli yrjö kylään sitte täälläki :kieh: no ainaki hetkeks helpotti oloa. ei pitäs rehkii noitten kotitöitten kans vissii :whistle: kiva oksentaa ku vajaa 2 vee kannustaa vieressä.... toivottavasti ei tuu tavaks tää B)

tosta röökistä, ennen ekaa poltin askin päivässä ja plussauksesta vähensin n. viiteen per pvä. raskauden ja imetyksen jälkeen oon polttanu satunnaisesti ja nyt lopetin suoraan plussaan, ei ollu mitään ongelmia, helppoo ku heinänteko B)

ja hammaslääkäristä, mä oon onneks vastikään käyny ja hammaskiven poisto elokuussa et mulla ne asiat kunnossa. ekassa raskaudessa en tainnu käydä, oisinko sillonki vast käyny. ei muista niin kauas :saint:
 
Tsemppiä kaikille tupakan polttoa vähentäville. Jokainen tekee itse valintansa ja mikä sitä on toisia tuomitsemaan. Minä painiskelen tämän paniikkilääkitykseni kanssa ja yritän pudottaa määrää pikkuhiljaa. Oma lääkärini, jonka vastaanotolla olen käynyt 90 luvun alusta, sanoi, ettei kannata edes testata lääkkeiden jättämistä yht´äkkiä. Saattaa tulla sellaiset kohtaukset, ettei todellakaan kenellekään hyväksi. Minulla on kaksi lääkettä ja toisen niistä vaihdoin sikiön terveydelle parempaan. Toinen lääke pitäisi saada purettua kokonaan pois... :( Olen saanut 1/4 pois ja alan nyt pudottaa seuraavaan neljäsosaa ensi viikon alusta... Kun saan purettua toisen kokonaan, katson kestääkö kantti pudottaa toinen myös kokonaan. Tavoitehan on että vähintään viimeinen kuukausi pitäisi pärjätä ilman mitään lääkitystä....mutta sinne asti en ajattele. Menen päivä kerrallaan!
Onneksi lääkärini on positiivisella asenteella. Vuoden alussa kun tapasimme, hän sanoi, että nyt teette lapsen jos siitä edes haikailette. Ja siitä sain lopullisen kipinän uskaltaa! Hän uskoo, että raskauden aikainen hormonitoiminta pitää myös taudin kurissa vaikkei lääkkeitä söisikään. Näin toivon minäkin . Tilanne on tietysti ristiriitainen, kuten voitte kuvitella. Mietin lasta ja sen terveyttä ja samalla punnitsen omaa vointiani.
Kun sain positiivisen näytteen, minulle alkoivat hampaat heti oireilla! Juhannus meni kokonaan hammassäryssä kun olin mökillä keskellä ei mitään :kieh: :kieh: Olisikohan niin että tämä keho hoitaa hommat ja ajattelun puolestamme. Hampaat on ollu pakko hoidattaa, kun kipua ei kestänyt =) Joten suosittelen kaikille: hopoti hop hoitoon. Itse menin sitten yksityiselle, mikä maksoikin maltaita. Yleinen hammashuolto on vaan täällä Hesassa aivan metsästä. Joutuu odottamaan n. puolisen vuotta aikaa tai sitten on odotettava siihen että kipu on kovaa ja pääsee vihdoin akuuttiin. Nurinkurista.
Ajattelinpa pyrähtää kaupungille pitästä aikaa. Oikein kivaa päivää kaikille. Lähettääpi Pupi :flower:
 
Ajattelin laittaa vielä yhden asian liittyen lääkitykseen ja raskauteen. Jos sattuu olemaan joku lukija, jota samat asiat huolestuttavat:
On olemassa sellainen kuin teratologinen tietopalvelu, jonne äitiyslääkäritkin soittavat kaivatessaan tietoa. Siellä osataan antaa neuvoja mitä haittoja lääkityksestä voi olla raskauden aikana. Palvelu oli oikein positiivista ja numeron saa esim. omalta raskauslääkäriltä.
Nyt heitän pillerit mielestä ja lähden vihdoin sinne kaupungille tuulettumaan!
:heart: :heart:
 
Tuntuuko teillä siltä että ihankuin kohtua venytettäisiin? Mulla on nimittäin sellainen hassu fiilis alavatsassa että kohtu venyisi, semmoinen hassu painava olo..

Oireita ei ole yhtään, paitsi rinnat kipeet jos niitä painelee :ashamed:
Väsykään ei enää ole kun alkoi loma ja saa nukkua niin pitkään kuin haluaa.

Ensi viikolla pitäis soittaa aika np-ultraan ja siihen asti ajattelin olla mahdollisimman normaalisti enkä ajatella tätä mahaa. Jännä miten vaikea mun on kuvitella tätä raskautta. Toisaalta ollaan miehen kanssa juteltu jo ajasta jolloin vauva on syntynyt mutta siltikään en uskalla iloita liikaa vauvanalusta. Vaikka syke näkyikin silloin rv7+4 ja sillä näytti olevan kaikki ok. Eikä vuotoa olekaan tullut enää niin paljoa kuin silloin juhannuksen alla. Toki tosi pientä määrää on senkin jälkeen tullut mutta ei tosiaan paljoa. Mieskin totesi että me ei stressata vuodosta. Niinhän sen pitääkin olla, jos käy huonosti niin sit yritetään uudelleen!
Mä lomailen ihan normaalisti tän kuukauden ja sit np-ultran jälkeen kerrotaan appivanhemmillekin. Mun äiti tietää jo koska se lukee kaiken mun silmistä..

 
Alavatsaa kipristelee ja välil vihlookin..kasvukipujahan nuo ovat. Selkäkipu ei meinaa miulla kokonaan laantuu ollenkaan ja jurppii kun aattelee että mitä on vielä edessä :( .
Nyt on pyykit lajiteltu..lisää laitettu pesuun (kun sitä tällä porukalla tulee..), tiskattu urakalla ja imuroida pitäis vielä..vaan nyt alkaa puhti olemaan jo vähissä. Isännän ja mukulat lähetin "matkoihinsa" jotta saan rauhassa touhuta. Isäntä halus mennä katselemaan jotain moottoripyörätapahtumaa ja kun meillä tuo miun isompi auto korjaamolla niin hänen autoon ei ois kaikki mahtunu niin pistin sen menemään muksujen kanssa ja jäin itse kotihommiin.. vaikka jurppiihan se että nää kotihommat meinaa aina kaatuu miun niskoille, vaikka tarkemmin ku aattelee niin tekee tuo ukkokin jotain..vaan enempikin sais autella.
Ärsyttää ku ärsyttää.. olen ollu nyttemmin enempi pahalla ku hyvällä tuulella..harmittaa kun muksuille ja ukolle pitää äyskii vähänväliä.. en tiedä sit onko se tää väsymys ja sit nuo selkäkivut nyt mitkä vaivaa. Josko koettaisin ukkeleiden kotiin saavuttua näyttää vähän valoisampaa naamaa kun olen saanu tässä hetken olla omissa oloissanikin :)
 
Heissan vaan minunkin puolesta. Mulle voisi laittaa tonne listaan, että 3.lapsi ja Kättäri on paikka missä synnytän.

Kävin viime viikolla tarkistus ultrassa, kun mulla on ollut aiemmin kaksi kohdunulkopuolista. Onneksi nyt kaikki hyvin, pikkuinen oikeassa kohtaa ja sydän sykki vahvasti. Näin myös kun se potki je heilutti käsiä. Lähtiäisiksi sain kaksi kuvaa. Itse jätän niskapussiultran väliin, kun nyt kuitenkin näin että pikkuinen on oikeassa kohdassa ja sydän lyö. Rakenne ultraan sain ajan syyskuun 11. (hui mikä päivä :/ ).

Pahaolo ja väsynys vaivaa edelleen ja eilen oli aivan järjetön päänsärky. Jouduin ottamaan 2 panadolia illan aikana ja tuntui ettei sittenkään helpota. Yleensä kun otan ehkä noin 10 buranaa koko vuoden aikana, siis en ole herkästi särkevää tyyppiä. Luulen tosin, että päänsärky johtui eilen alkaneesta kesälomasta, olen joutunut työssä tsemppaamaan äärimmilleen koko kesäkuun, että olen näyttänyt suht. normaalilta työntekijältä. En halunnut töissä vielä kertoa raskaudesta ennen kesälomaa.

Lumianna ja pikkunen 10+0
 
Nyt rv8+2 menossa. Aina välistä tuntuu kuin tuosta navasta alapuolelta joku vetäis alaspäin navan sisältä. Johtuuko kohtukasvusta tms.?

Sitte tällanen, et mulla on jo jonku aikaa (ennen raskauttakin) ollut välillä maha kipeä tuosta rinnan alta, mitähän se vois olla? Onko haima siinä kohilla? Voisko olla jotain sellasta kipua?
 
Närästyksestä: mua on närästäny kaks aikasempaa raskautta puolenvälin jälkeen, mut nyt oon jo pari viikkoo napsinu rennietä, se on iha ok lääke siihe vaivaa, ja turvallinen.

Pahaolo on vähentymään päin, mutta vielä illasta on tekee huonoa. Väsyttää tasaseen, mutta ei ole uupumusta enää.. Repäsykipuja on varsinki yöllä noustessa veskiin, rakko täynnä koskee ja vihloo.

Ärsyttää, ku en oo kerenny lenkkeilee, ties millo viimeks. Ja tääki vkl menny leipoessa ja siivotessa, huomen murun syndejuhlat :heart: , tänää oikea synttäripäivä!! Nii, sit tulee huominen mässäiltyä, mikä ny alas asti menee ja illasta en varmasti jaksa yhtää mitää. Noo..kai sitä ehtii :whistle:

:heart: nelli ja pulla 9+2
 
Heippa taas, pariin päivään en ole koneelle ehtinytkään. =)

Ihan alkuun Goldy ja c81 onnea ultrakuulumisista, ihanaa kun kaikki olikin hyvin. =)

Seuloihin osallistumisesta kyseltiin... mä aion ottaa kaikki mitä saa, ja mahdolliset jatkotutkimukset varmaan myös. Mä haluaisin tietää jos jotain on vialla, aborttia en usko että pystyisin tekemään paitsi tosi vahvoista syistä (jos lapsi kärsisi jo kohdussa tai tulisi kokemaan kovia kipuja vailla selviämisen mahdollisuutta tms.) mutta haluaisin ehtiä valmistautumaan jos vammainen lapsi meille annettaisiin. Raskausaikana ehtisi vielä etsimään tietoa ja tukea. =) Sitäpaitsi olen kuullut että ultrissa voi selvitä myös mahdolliset sydänviat yms. mitkä olisi hyvä osata huomioida jo synnytyksen aikana. Joten itse kyllä menen seulontoihin, mutta hyvähän se on että tässäkin asiassa on valinnan mahdollisuus! =)

Tupakasta itse en polta, mutta kaverit on odotusaikana lopetelleet vaihtelevalla menestyksellä. Lääkärit on kuulemma sanoneet, että ne vieroitusvalmisteet on aina parempi vaihtoehto kuin tupakka jos kokonaan ilman ei pysty olemaan, kun niissä on "vain" se nikotiini mutta moni muu myrkky, esim. häkä, jää saamatta. Inhalaattorien avulla yksi kaveri pystyi lopettamaan ja kehui niitä kovasti. Tsemppiä kaikille lopettajille, vähennyskin on hyväksi! :flower:

Närästys on hiukan vaivannut täälläkin, ei vielä pahana onneksi mutta varmaan vielä pahenee ja viime raskauden tapaan vaivaa loppuun asti. :kieh: Liputan piimän juomisen puolesta, siitä oli apua viimeksi!

NelHM synttärionnittelut! :flower:

Mä näin muuten viime yönä unta että synnytin pienen pojan, tumma tukka ja paksut tummat kulmakarvat... :heart:

Nyt listaa päivittämään =) Uusiakin oli taas tullut, tervetuloa! =)

Hissukka rv9+5
 
Heipsis

Nyt ois synttärivalmistelut tehty ja murut nukkumassa..vieraita odotellessa siis =) . Mä yritän aina tehdä näistä päivistä juhlan, kun aina on arkista ja kauheesti ei ostella tmv käy vieraita. Joulu ja synttärit, ne on lasten päiviä!!

Oma olo on jo suht hyvä ja melkei kaikki ruoka uppoo jo, eli uskoisin, että voiton puolella ollaan :wave: jee!!

:heart: nelli ja pulla 9+3
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja c81:
nyt on kerrottu tuleville isovanhemmille. meien porukat otti tosi hyvin, etenkin iskä :) Mutta anoppi oli sitten eri juttu.. ollaan oltu liian vähän aikaa muka yhdessä, ja asuntovelkaisia jne.. mies suuttui tosissaan. Mie nyt osasin vastaavaa odottaakin. Mutta nyt on sitten välit poikki. Kaipa tuo tilanne rauhoittu. Tiesin ettei ole mua muutenkaan hyväksynyt, kun entinen oli niiiiiiiin ihana ja täydellinen.. Mutta pistäähän tuo vihaksi ja saa mielen surulliseksi.. :headwall:
Ai niin, Anoppi tuli pyytämään tänäaamuna anteeksi :) On kuulemma vaan päästellyt suustaan tyhmiä, mutta on ihan iloinen ja onnelline :heart:
 
c81
jatkan vieläkin.. kun en heti muistanut.
Onko muilla ruumiinlämpö kovin paljon noussut? Jossain luki, että n. puoliastetta yleensä nousee. Itsellä se on ollut koko ajan nyt 1,5c korkeampi, ja olen iltaisin ihan pois pelistä. Mitään muuta 'oiretta' siitä että olisin kipeänä ei ole, eli on kai vaan tuota raskaudennostamaa lämpöä.
 
Mie kuumeilin ennemmin kun huomasin että kk:t oli myöhässä ja tein testi..lämpöilin toista viikkoa silleen että lämpö pomppi 37,5-37,9 välillä kokoajan ilman muuta oiretta. Lääkärissäkin tuli työterveydessä käytyä ja verikokeissa..ne oli todella hyvät arvoineen. Keuhkokuvaan olis lekuri miut lähettäny ja aikakin jo oli mut sit tein testin..eli lämpöily varmaan johtui tästä..sen jälkeen en oo mittaillu. Aina kun kuume nousi niin miul oli kauheen kuuma vaan (ei siis mitään vilunväristyksiä) ja tottahan sitä oli veto pois..
 
Tänään oli aika hyvä päivä =) :attn:
Kertaakaan ei öklöttäny eikä väsyttäny. Sain jopa kunnolla kuurattua koko talon ja vielä nurtsin leikkasin ja rikkoja kitkin..ylpeä itestäni oon B) :kieh:

1½ viikkoa vielä ultraan, hui kun jännittää :whistle:
Saa nähdä joutuuko tän "tyypin" paljastaa jo tiistaina, kun on isäni syntymäpäivät :whistle:

Nyt ei pidemmästi ehdi kirjoitella... :wave:

Jahvetti ja "tyyppi" 9+6
 
Hei taas pitkästä aikaa :wave:

Onnittelut heti alkuun hyvistä ultrakuulumisista C81, Goldy ja kaikille muillekkin joila niitä oli :heart: :flower:

Mitä mahtaa kuulua Piipille, milloinkas hänellä oli uusintaultra ja onkohan vuoto jo loppunut?? Toivottavasti kaikki olisi ok :hug:

Pahoinvointi jatkuu yhä mutta sen kanssa pärjää, väsymyskin vaivaa edelleen ja tämä kiireisyys ei sitää ainakaan helpota. Mutta mukavan nopsaan kuluu aika kun on sutinaa :D

Viikon kuluttua olisi ensimmäinen neuvolakin vaikka eihän siellä muuta tehdä kuin papereita täytellä ja perusjuttuja katota. Viime raskaudessa kyllä ensimmäisellä käynnillä ultrattiinkin, toivottavasti nytkin =)

Oikein mukavaa alkavaa viikkoa kaikille :wave:

äitsy ja pieni 8+0
 

Yhteistyössä