**Helmikuun Helmet 2008** heinäkuiset kuulumiset

c81
Hei!
Nyt miut saa listata!
Eli C81 l.a 25.2.2007 KOKS
Kaikki hyvin, sydän sykkii ja pikkuisella on pituutta 9mm :) Kyllä huojensi! Verenvuoto johtui nähtävästi istukan ja kohdun välisestä repeämästä, jonka syytä ei tiedä. Mutta jos ei uudestaan ala vuoto, voi huokaista helpotuksesta.
Nyt on hyvä olla...

C 81 + toukka 6+4
 
Mä en aio tässä raskaudessa mennä tuohon niskapoimututkimukseen koska en menis kuitenkaan jatkotutkimuksiin, tosi pienen keskenmenoriskin vuoksi enkä senkään vuoksi etten missään tapauksessa vois raskautta keskeyttää.

Kolmatta odottaessa oisin päässyt jatkotutkimuksiin koska tuota niskapoimuturvotusta oli "liikaa". En kuitenkaan tutkimuksiin mennyt ja murehdin sitten loppuraskauden mitä tuleman pitää. Terve tyttö syntyi ja päätin et seuraavalla kerralla on helpompi olla tietämättä...

 
Taikku-74
Hienoja uutisia täällä monella.

Meikä lähtee tänään mökille koko loppukesäksi. Ei nettiä, eikä edes sähköä, ihanaa! Saapa nähdä pitääkö miten usein juosta ulkohuussilla oksentelemassa :)

Mukavat kesät kaikille, kiva palata lukemaan kuulumisia elokuun lopussa.
 
Kysyisin niinkin arkaa asiaa kun raskaudenaikainen tupakointi.. Olen aiemmiltani pystynyt lopettamaan tupakoinnin näin alkuvaiheessa pahoinvoinnin vuoksi helposti..nyt vaan näyttää sille että kun tätä pahoinvointia ei ole kuin sillointällöin niin tuo tupakoinnin lopettaminenkin on vaikeampaa.. halu olis kova siihen mutta mistä apu.. Onko muilla samankaltaisia ongelmia?? :( :ashamed: :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja suurperheen äityli:
Kysyisin niinkin arkaa asiaa kun raskaudenaikainen tupakointi.. Olen aiemmiltani pystynyt lopettamaan tupakoinnin näin alkuvaiheessa pahoinvoinnin vuoksi helposti..nyt vaan näyttää sille että kun tätä pahoinvointia ei ole kuin sillointällöin niin tuo tupakoinnin lopettaminenkin on vaikeampaa.. halu olis kova siihen mutta mistä apu.. Onko muilla samankaltaisia ongelmia?? :( :ashamed: :|
samoja ongelmia täälläkin..sen verran olen asian eteen tehnyt että vähentäny olen enää menee 5 tupakkaa/vrk. Koko ajan yritän vähentää lisää ja ajattelin ostaa niksa laastareita ja kokeilla auttaisko ne jos ei muuten pysty lopettamaan.
 
Minäkin mietin josko noita jotain korvaushoitoja koittais..tuosta laastarista en vaan oo varma kun jostain luin että sitä ei sais raskaana käyttää..mutta purkkaa tai inhalaattoria yms.. Miulla kun ei tuo vähentäminenkään oo viel onnistunu, vaikka välillä tulee ihan karsee olotila kun on polttanu. Töissä en pysty tupakoimaan ja se on hyvä..mutta kun en aina voi olla töissäkään :|
 
Moikka,
me lähdetään huomenna Kreikkaan koko poppoo! Ihanata! Olo on aamusta iltaan sellainen ellottava, muttei tarvi oksentaa. Välillä syöminen auttaa (kun vain keksii, mitä voi syödä), välillä pahentaa oloa. Toivottavasti reissussa menee hyvin.

Kutsu np-ultraankin tuli ja se on 30.7. eli ei enää kauaa. Pojan kummitäti on Naistenklinikalla töissä ja lupautui vahtimaan sen ajan mussukkaamme, että me isukin kanssa päästään vaavia katsomaan.

Suurperheen äityli Mä poltin ennen esikoista melkein askin päivässä, vähensin pariin heti plussattuani ja lopetin kokonaan joskus 7-10 viikolla kai? Aloitin taas imetyksen loputtua polttamaan usean röökin päivässä (5-7) ja nyt taas plussan jälkeen vähensin pariin päivässä. Nyt olen jo pari viikkoa ollut ostamatta tupakkaa ja mieheltä olen pari kertaa maistanut. Hyvä se olisi jos heti pystyisi plussaan stoppaamaan mutta mulla oli melkein tähän asti täysin oireetonta niin asia ei tunnu lainkaan konkreettiselta ja sen takia on jotenkin vaikea ollut täysin 100% kieltäytyä. Onnea niille, jotka siihen pystyy. Mutta kyllä mä nyt olen jo niin hyvin taas päässyt eroon tupakasta, että tuskinpa enää viikonkaan päästä poltan lainkaan koko loppuraskauden aikana.
 
C81: mahtava juttu =) aattelinki et tuskin tuulimuna kun noin paljo oireita. millos sulla nyt sitte on neuvola vai ootko soittanu vielä? varmaan parin vkon päästä sitte. ja muutes sun lapsen la on 2008 ;)

OLIVIA: juuri noin mäkin aattelen

tosta niskapoimusta vielä, meillä sinne mennään jo ennen vkoa 12 syystä jota en tiedä
 
onnea C81 :flower:

Noista seulonnoista..ei mulla mitää niitä vastaan ole ja en todellakaan kiellä mahdollisuutta vammaseen lapseen. Ja mun kans myönnettävä, että en tiiä, jaksasinko vammaisen lapsen kanssa. Teen varmaa veriseulonnasta lopullisen päätöksen äitipolilla np-ultran jälkeen, jos siinä kaikki ois kunnossa, tuskin meen lisäseulontoihin..en tiiä. Ku ei koskaan ole tarvinnu näitä miettiä, autuaan tiet'mätön olen ollut tyttöjä odottaessa, ei Tampereella edes mainittu moisista (syntyneet 2003 ja 2005).

Olo tänää iha suht hyvä, nälkä on kova. Ärsyttävintä on, ku herään joka yö kolmen maissa kovaan nälkään..tarttee varmaa eväät hommata makkariin!

Mut nyt mentävä..

:heart: nelli ja pulla 9+1
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
C81: mahtava juttu =) aattelinki et tuskin tuulimuna kun noin paljo oireita. millos sulla nyt sitte on neuvola vai ootko soittanu vielä? varmaan parin vkon päästä sitte. ja muutes sun lapsen la on 2008 ;)
Pikkaisen pää sekaisin, menee vuosiluvutkin sekaisin :) Neuvola on parin viikon päästä.. taisi olla 24. pvä.

 
Nyt isännän kanssa tuossa pikapikaa neuvoteltiin ja isäntä oli ehdottomasti sitä mieltä, et käytetään hyväksi kaikki, mikä tarjotaan :whistle:
No, ymmärrän kyllä hänenkin kantansa, että meitä on jo nyt niin monta, että jos tuleekin vaikeasti vammainen lapsi, niin siinä voisi olla niin monen ihmisen elämä ns piloilla :/
Vaikka kaikkea ei seuloillakaan saada selville, mutta jos ei saada, niin sit se vaan on niin =)
Että kaipa ne sitten hyväksi käytetään, kun nykysin täällä se mahdollisuus on...
 
Mä oon myös pihalla noista seulonnoista ja muista... Toisaalta en kyllä haluais tietää, jos tällä lapsella oiski jotain pielessä... Saapi syntyä sellasena ku syntyy. Kyllä mä uskon, että kaikellaisia lapsia pystyn rakastamaan. Sitä paitsi, oma unelma-ammattini on juurikin kehitysvammaisten opettaja tms.

Mutta sellasta kysyisin teiltäkin: Onko teillä vielä närästäny yhtään? Mulla eilen oksennuksen jälkeen alko ihan älyttömästi närästämään ja sama homma jatkuu tänäänki... Pelkään jo oksentamista, pelkään tätä närästystä ja sitä ihan järkyttävää poltetta!! Pelkään syömistä, ku ei oikeen enää mikään maistu, kaikki tulee ulos, kaikki närästää... Mitä yleensäkki voin syödä? Auttakaa mua!!! Mua ei oo koskaan ennen närästäny, mutta nyt oon ihan varma, että joudun kuitenki kärsimään tästä koko raskausajan, eli TOSI PITKÄÄN!!! Byääh...

Napsu ja nöpö 7+2
 
Tupakoinnista, lopetin kun aloin esikoista odottamaan samantien, kun plussa tuli, oli todella helppoa!! =)
Aloitin uudelleen n. 6kk synnytyksestä.
Kun kakkosta aloin odottaa, niin lopettaminen ei ollutkaan niin helppoa :ashamed: poltin läpi raskauden max 5 tupakkaa päivässä...lapsi syntyi pienikokoisena (2,5kg) ja tällä lapsella oli niitä kystiä!!! Lääkäri kyllä vakuutti, ettei ne johtunut tupakoinnista, mutta kyllä sitä äiti itseään siitä syyttää!! :ashamed: Vieläkin :'(
Kolmosesta lopetin n. viikolla 7 täysin kokonaan, ilman vieroitusoireita, mutta polttamaan aloin taas n. 6kk synnytyksestä :|
Nyt lopetinkin jo vuoden ennen kun edes alettiin enlosesta puhua, ihan kertalaakista, sen enempiä miettimättä...ja se jäi siihen!!!

Nyt en polta enää IKINÄ!!!!! Hyi :kieh: :kieh:
 
Hienoa Jahvetti!!! Nostan hattua!!!

Itse en ole ikinä ollut säännönmukainen tupakoija, tupakka on lähinnä kuulunut oluen kaveriksi baariin... joten se siitä. Mies on nyt kovasti lopetellut tupakointia ja näyttääkin siinä onnistuvan saadun reseptilääkkeen ansiosta. Mies tosiaan sanoi tosi ihanasti yksi päivä että hän ei halua olla tupakoiva isä :heart:. Itse tupakoivat vanhemmat aina omistaneena olen tuosta kommentista todella iloinen =) =) =)

Piiju 8+1
 
Hei Napsu,

Kävin tänään lääkärissä ja siellä suosittelivat Rennietä närästykseen. Minen tiijä mistään mittään kun eka kertaa raskaana, mutta näin minulle kerrottiin ja sitten vielä sanottiin, että jos Rennie ei auta, on muitakin "lääkkeitä" ja silloin pitäisi ottaa omaan lääkäriin yhteyttä.
Jospa Rennie auttaisi, olen lukenut jostain kirjasta että sitä voi käyttää.
Kokeneemmat antakaa neuvoja lisää!
Minä kävin ensimmäisellä äitiyslääkärillä. Paperintäyttöä. Ainut mitä minussa tutkittiin oli painoni ja verenpaine. Ei kuunneltu tai käännelty. Ultraan tulee pyyntö postitse. Kauankohan saa vielä odottaa, malttamaton.
Onko jollain kokemusta?Voipihan tuota kysyä omalta lääkäriltä jos se osaisi arvoida...
Olen helsinkiläinen ja kysyivät minne haluaisin synnyttämään. Kätilöopisto olisi ihan vieressä ja ajattelin, että kait sitä vaikka sinne... En voi kysyä keneltäkään tutulta, koska en halua vielä kertoa. Jos teillä näistä asioista kokemuksia, ottaisin vastaan. Mutta synnytykseen on vielä paljon paljon matkaa. Neuvolakortissa lukee 6+6 tänään ja la 23.2.2008. =) Vaihdetaan tuo sitten vasta kun olen käynyt ultrassa, eipä tässä kiirettä
Voimia kaikille :heart:
 
eilen oli eka neuvola... terveydenhoitaja laski la:ksi 12.2, joten voisiko tuon muuttaa mutta voi kyl vielä muuttua ultrassa...
puhuttii kaikkee edellinen raskaus ja synnytys käytiin läpi ja uuttakin asiaa tuli.. sit osallistun sellaseen raskausmyrkytys juttuu/tutkimukseen, siin yritetään selvittää mistä ko asia johtuu.. ultrakin useammin ja aspiriini "lääkitys"..

mitäs muuta.... olo on hyvä, ei ole etonut nyt ollenkaan.. mutta väsy meinaa tulla ja jaksaminen loppua.. sain töitä postilta aamukannosta, noin 3-6 aamuyöllä on työaika.. jaksaa se kun pääsee viel nukkuu kotio ukkojen viekkuun...

jossain olitte kirjotelleet turvotuksesta ja rintavarustuksesta.. mulla eka raskaude aikaa sain ostaa yhtä kokoo isommat liivit ja nyt.. oon jo ostanu yhtä kokoo isommat ja tuntuu et taas pitäs ostaa uudet, mutta katsotaan onko ihan pakko... ja turvotus.. maha ainaki on illalla kivasti turvonnu, näyttää et olis raskaus pitemmällä kuin mitä oikeasti...

anna & juniori rv8+1

ps.. onko kellää tyttö tai poika fiilistä? itsellä on tyttö fiilis :LOL:
 
c81
nyt on kerrottu tuleville isovanhemmille. meien porukat otti tosi hyvin, etenkin iskä :) Mutta anoppi oli sitten eri juttu.. ollaan oltu liian vähän aikaa muka yhdessä, ja asuntovelkaisia jne.. mies suuttui tosissaan. Mie nyt osasin vastaavaa odottaakin. Mutta nyt on sitten välit poikki. Kaipa tuo tilanne rauhoittu. Tiesin ettei ole mua muutenkaan hyväksynyt, kun entinen oli niiiiiiiin ihana ja täydellinen.. Mutta pistäähän tuo vihaksi ja saa mielen surulliseksi.. :headwall:
 
Kylläpä ihmiset osaa olla joskus tosi epäkohteliaita! Inhottavaa, jos vihjataan tai verrataan johonkin edelliseen :( Ihan epistä! Ja jos rupeaa ajattelemaan omia velkojaan ja rahatilannetta, ei kai lasta koskaan uskalla tehdäkään. Kyllä ne asiat aina jotenkin lutviutuu!
Onneksi omat vanhempasi osaavat iloita asiasta ja voihan olla että anoppikin tulee toisiin ajatuksiin kunhan saa asiaa muhituttaa päässään. Kannattaa keskittyä nyt vaan oman Iskäsi fiiliksiin ja yrittää unohtaa ikävät kommentit ja purkaa vihansa johonkin fyysiseen tekemiseen. Perintöposliineja en suosittele kuitenkaan tuhoamaan... vaikka hormonit niin sanoisikin! =)
 
c81, jäi kiinostaan millä viikolla raskaus sulla nyt? Kyllä se anopinki suhtautuminen vielä muuttuu, luulis ainaki. nauttikaa itse ainakin onnestanne jos tulevat isovanhemmat ei osaa nauttia. Siksi viikkoja kyselen kun tekis hirveesti iteki mieli jo kertoa rv nyt 6+3, eka neuvola reilun viikon päästä, oot sä jo neuvolas käyny?
 
Ihan ku mulla ois närästänyt aamulla. Söin eilen chilitonnikalaleipiä ja aamulla olikin kaamea olo. Töihin mennessäkin tuntui että kaadun koska vaan.
Nyt kotiin tullessa ja koirien kanssa ulkoillessa, meinasin nukahtaa seisaaltaan niin väsy on. Mä en osaa vaan aatella sitä oireena koska mä olen jo kauan ollut töistä tullessa väsy mutta onhan tää hieman rankempaa väsymystä. Ainoa oire mihin mä vetoan, on rintojen kipeys :LOL:

Noh, onneksi alkoi loma ja töihin vasta sitten kun rv12.

 
Tylsät appivanhemmat C81 :headwall: Tosin toivotaan, että anoppi ihastuu viimeistään sitten ajatukseen kun vauva syntyy! Meillä kävi toisin päin eli anoppi oli raskausaikana onneissaan ja innoissaan, mutta nyt kun poika on jo yli vuoden niin ei ole oikeastaan syntymästä lähtien ollut lainkaan kiinnostunut 1. lapsenlapsesta. Muutaman kerran käyneet kutsuttuina kylässä ja tuskin syliin edes poikaa ottavat ja joululahjaa ei saanut poika lainkaan ja synttärilahjaksi hiekkaämpärin- ja lapion :ashamed: Mä kun niin kuvittelin silloin raskausaikana, että heistä tulee innokkaat isovanhemmat, mutteivät jotenkin osaa... :'(
 
HEIDOS
Reissusta palattu. Olipas tullut paljon luettavaa, tuo vanha ketju pitää vielä paremmalla ajalla kaivaa esiin ja lukea loppuun.
Tänään kerroin omalle äidille raskaudesta, eipä tuo juuri mitään sanonut, oli kai vaan onnellinen kun ties että kauan on tätä yritetty. Ja ite kans tietää et näillä viikoilla voi viel sattua mitä vaan. Meillä kun se eka ultrakin on vasta maanantaina eli kolme yötä vielä...kauheen pitkältä tuntuu.
Lomalla tajusin etten ole vielä "iloinnut" tästä raskaudesta, jospa se sitten luonnistuisi kun saisi nähdä siellä ultrassa että onko kohdussa elämää. Kovasti olen yrittänyt läskien läpi tunnustella että olisko se kohtu nyt semmonen appelsiinin kokoinen niinku siinä neuvolan kirjasessa sanottiin et näillä viikoilla olis. Ehkä se on vähän kasvanut kun vertaa kahden viikon takaisiin tunnustelu yrityksiin.
Huono-olo jatkuu ei oksentelua. Ristiselkä kivut on nyt 7+ viikolla vähän helpottaneet, välillä ei siis tunnu ollenkaan. Hyvä vai huono merkki, tiedä häntä.
Meillä mies haluaa kaikki mahdolliset kokeet tehtävän, sillä on oma sairaus ja on sitä mieltä ettei pysty vammasta lasta hoitamaan, ja olishan se mullekkin hankalaa jos ois vaikka kaks pyörätuolipotilasta kotona... Mä taasen en tiä pystysinkö keskeyttään raskautta jos sais huonoja uutisia. Np-ultrassa kaveri sai huonoja uutisia, jotka muuttu paremmiksi siinä tutkimuksessa mikä otetaan tuosta mahan läpi neulalla ja taas kuoleman tuomioksi sitten lisätutkimuksissa. Ja joutu synnyttään siis jotain viikolla 22 kuolleen lapsen. Kyllä se suru on valtava, sitä ei osaa kuvitella. Ja sit taas toisaalta serkku sai just dawn -lapsen vaikka läpäsi np-ultran. Joten...
Valkkari vuoto jatkuu keltasena ja limasena välillä, epäilen edelleen jotain bakteeri kannan epätasapainoa, mutta ajattelin sinnitellä sinne ultraan asti jos sen jälkeen sit rohkenis soittaa neuvolaan ja kysästä asiasta.
t:heidos 7+2
 
Yks mikä saattas vaikuttaa lopettamismotivaatioon, on se, kun lukee Vaukirjasta tupakkakohdasta, mitä tupakka tekee sikiölle. Sitä on seurattu ultrassa, kun äiti tupakoi, että mitä sikiö tekee. Ensin se alkaa sätkiä siellä ja tehdä jotain kiihtyneitä hengitysliikkeitä, sitten siltä loppuu liikkeet kokonaan ja se voi olla pitkäänkin liikkeetön tupakan jälkeen. Mitähän tuohon nyt tarttee enää lisätä, minusta ei mitään :headwall: En haluaisi lukea näitä tupakkakeskusteluja, mutta aina ne tulee vastaan vaikka yrittää välttää. Niistä tulee melkein itku kun ajattelee muiden puolesta.
 

Yhteistyössä