**Helmikuun Helmet 2008** elokuiset kuulumiset

Mä rauhotuin jo siitä neuvolakäynnistä, hyvä seura, eli kamut ja puistoilu autto =) .Mut kyllä mä ajattelin mainita ens kerralla, jos sama meininki jatku..ehkä sillä oli vaa huono päivä.
Painonnoususta, toki painaa aamulla enne aamupalaa vähemmän, ku päivällä, mutta ei ny kuiteskaan kahta kiloa, ellei sit ois nahkarotsissa vaa'alle astellu..tmv. Mut samapa tuo mitä kirjotteleevat, uskon omaan vaakaan ja siihen tahtiin painonnousussa, mitä se näyttää.
Mulla vaa ollu ikäviä kokemuksia neuvolassa, ku syynätty ja melkei päi naamaa haukuttu painonnoususta (eka raskaus).. Kaipa se kummittelee, ja huoli, että jos taas tulee 20kg. Ei siin, kyllä mä ne pois saan, ku aina hoikka ollu ja tiputus helppoa, mutta se oleminen vauvamahan kaa+ 15kg, ei helppoo. Sitä eniten pelkään, liikkuminen vaikeeta jne.

 
kuulumisia kirjoittelen vähän ja samalla nostan pinoa ylöspäin...

eilen oli toka neuvola, kuuneltiin sydän äänet.. löyty ne sieltä piilosta kun ei pidetty mitään kiirettä.. suunnilleen siin 140 paikkeel oli syke.. samalla varattiin rakenne ultraan aika mikä olis vk 19 eli syyskuus 25pv... yllättävän kauan vierähti neuvolassa istuessa kun juteltiin kaikesta, töistä vapaa-aikaan.. syyskuussa pitää arvioida uudestaan työtilanne kerrostalojen kohdalta, terkkari kyl sano et niit kannattas välttää mitä lähemmäs loppu raskautta mennään... niin ja painokin oli noussut viime neuvola käynnista vajaa 2kg, eka neuvola oli puoltoista kuukautta sitte....

yhtään äitiysvaatetta en ole ostanut, ja varmaan käy niin ku esikon aikaaan että en tarvitse niitä, et kätkeydyn tavan vaatteiden alle..

mistäs muusta te olitte puhuneet.... kun ei tahdo muistaa... :ashamed:

Anna & juniori rv 15 (neuvolakortin mukaan)
 
Tuosta painonnoususta. Miulla on edellisissä raskauksissa tullu 11-16kg, tosin kaksosilta tuli se 20 mutta kun sen ynnää kahteen lapseen ni ei ollu paljookaan... Osan olen pois saanu ja osa on jääny. Tälläkertaa vaan kaikki tuolta nuoremmalta tulleet mitkä ei jääny synnärille niin jäi päälle ja pari kiloo viel siitä..eli nyt olen jo sen verta tuhdimmas kunnossa et ei tarttis painon paljoo noustakkaan. No tähän mennessä olen vielä alkupainoon verraten miinuksen puolella ja muuten paino on noussu kokonaiset 200g jos sitäkään. Toivottavasti tahti jatkuukin näin vähäsenä. Yksi nuoremman kummitäti sano että vastaavasti olen laihtunut ja kasvot on kavenneet kun edelisen kerran nähtiin Juhannuksena ja nyt pari pv sitten..voihan se olla niinkin.

Mie olen ollu saikulla eilisen ja tänpäivää viel ainakin olen. meil on virustautii perhees liikentees ja miullakin eilen lämpöö 37,6 ja kun viel olin tuol punktios ma käyny niin en halunnu riskeerata ja mennä töihin koittamaan. Katsellaan nyt..kovasti eilen nukutti ;)
Tänäänkin aion sujuvasti levätä..paitsi kaupalla on käytävä ja etsittävä pojille lenkkareita kun ovat taitavasti hävittäneet nekin :headwall:

-Äippä- ja rv 16
 
c81
Nyt täytyy kehua KOKSia. Olin eilen illalla taas päivystyksessä, kun alkoi ihan hillitön solkenaan vuoto. SAin maailman parasta ja nopeinta kohtelua, ja ihana lääkäri kertoi ja tutki kaiken. Se on semmottinen juttu että istukka on kohdunkaulan päällä (vaikka edellisessä ultrassa muuta näytti KOKSissa..) ja siksi vuotelee, eikä luult tuu loppumaan koko raskauden aikana kokonaan, vaan aina välillä alkaa uudestaan. Mutta sille ei minkään voi, ja pitää vaan kärsiä.
Mutta huojensi!!! Kivi vierähti sydämeltä. Ja toukka imi peukkua ja vilkutti <3 *lovelove*
 
Alkuperäinen kirjoittaja c81:
Nyt täytyy kehua KOKSia. Olin eilen illalla taas päivystyksessä, kun alkoi ihan hillitön solkenaan vuoto. SAin maailman parasta ja nopeinta kohtelua, ja ihana lääkäri kertoi ja tutki kaiken. Se on semmottinen juttu että istukka on kohdunkaulan päällä (vaikka edellisessä ultrassa muuta näytti KOKSissa..) ja siksi vuotelee, eikä luult tuu loppumaan koko raskauden aikana kokonaan, vaan aina välillä alkaa uudestaan. Mutta sille ei minkään voi, ja pitää vaan kärsiä.
Mutta huojensi!!! Kivi vierähti sydämeltä. Ja toukka imi peukkua ja vilkutti <3 *lovelove*
Mullakin on etinen istukka, tosin ei ole vuotanut vielä pisaraakaan missään vaiheessa. Rv 28 + joudun kontrolliin, jossa tarkistetaan, onko se kasvanut kohdunsuulta pois. Jos ei, niin tarvittaessa tehdään sektio. Selviää sitten vasta loppumetreillä. Toivottavasti vuoto ei ala missään vaiheessa...

 
c81 hyvä ku tuli selko vastaus ja että on vaaratonta :) .

Meillä toista viikkoo ny tää todellinen arki meneillään, kerhot alko viime viikolla. Huh, alan oleen aika poikki, vaik vastaikään kehuin, että eipä tunnu missään. Kyllä tuntuu. Aamusta pustoilut, sit syömiset, hetken huili, vanhempi kerholle, takas kotia, päikyt pienemmälle, kerholle hakee, takas kotia, ruoanlaittoon, hups, kello onkin jo puol kuus, kun tää äippä istahtaa ihan vaa jouten sohvalle. Noo, teen tätä tyttöjen takia niin kauan kuin suinki jaksan, tosi tärkeetä tämä heille on. Tulee ainaki lenkkeiltyä päivässä jonniin verran, suuntaansa on kyl vaa n.2km, mut se neljästi + muut, ni luulis liikuntaosuudenki riittävän. Hyötyliikunta se parasta, en mä ainakaa enä jaksa jumpalle tmv näide päivien jälkeen. Mut silti nautin, syksy tulee, rakastan syksyä, maha kasvaa, vauvakin alkaa kohta potkimaan, että isikin sen tuntee, tulee joulu jne..ihanaa!

Nyt kahville ja ansaitulle wiinerille!!

:heart: nelli&pulla 15+6
 
Moi,

olipas kiva kuulla, että muillakin on tätä jatkuvaa nälkää ;) En oo siis ainoa ruokaa ahmiva...

Voi kun ne liikkeet alkais pian jo tuntua, sitä odotan tosi paljon. Ensi tiistaina on seuraava neuvola, kai siellä sydänääniä pääsee taas kuuntelemaan :heart:

Kuulostaa hurjalta nuo c81 vuodot, mutta sitä ei varmaan millään voi estääkään, kun istukka sen kerran aiheuttaa. Uskon kyllä, että säikäyttää joka kerta :hug: No, pääsetpä ainakin usein kattelemaan pikkuista monitorista :D

Nyt tuntuu, että aika matelee ja viikot ei etene yhtään. Vaikka johan tässä ollaan toisella kolmanneksella.

t. Piipi + pieni 14+5
 
Sydänäänet kuulu hienosti 148 lyöntiä/min ja Takku potkiskeli dopleria minkä kerkesi :heart: Paino oli pudonnu viime käynnistä 1,7kg mistä olen vaan ilonen, eikä terkkakaan pahakseen laittanut :D Veriryhmänkin sain tietää, kun en ole ikinä tiennyt, O+ oli se :)

c81 ja Kipsu Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin loppuun asti eteisistukasta huolimatta :( Ei nuo vuodot ole ikinä kivoja :'(

mimo ja Takku 16+2
 
Miullakin tuota istukan paikkaa tarkkaillaan kun tuolla äippäpolilla ma lääkäri katso että alhaalla on ja täytyy tarkkailla että 30 viikolle mennessä nousee paikoilleen. Miulla oli toisiks vanhimmalla istukka alhaalla ja sillon vuoteli hiukan.oltiin kesälomareissulla tädin luona Rantasalmella kun alko vuotamaan..ei muuta kun Savonlinnan keskussairaalaan 4 päiväksi tarkkailuun. Kyllä se sit nousi paikoilleen myöhemmin raskaudessa mutta sitä tarkkailtiin ja en ois saanu istuu autos ja tehä paljoo muutakaan... Nyt ei oo vielä vuodellu pahemmin..kerran tuli papruun vaan hiukan ruskeeta vuotoo mutta jännätään kuinka täällä käy..
 
c81: Mullakin positiivisia kokemuksia Koks:n äitipolilta esikoisen odotuksessa. Itsellänikin oli silloin kertaalleen vuotoepisodi ja myöhemmin kävin seurannassa raskausmyrkytyksen takia ja joka kerta tarkkaan tutkittiin ja kerrottiin mikä on tilanne. Kovasti kuitenkin toivon että tämä toinen raskaus menisi ilman sen kummempia mutkia, saa nähdä kun viikot kuluu!

Tänään oli toka neuvola ja kyllä se on aina yhtä ihanaa kuulla sydämensyke, sanoisin että maailman kaunein ääni tässä kohtaa. Syke kuului jo viikolla 10 kun ekaa kertaa kävin neuvolassa tällä kertaa, mutta vaikka kuinka on ollut ultrakin tässä välissä ja on nähnyt sintin heiluttelevan käsiä ja jalkoja, niin kyllä se kummasti rauhoittaa kun saa jumpsutuksen kuulla. Veriseulankin tulos tuli tänään ja siinä oli riskiluku 1:4194 eli ei syytä huoleen sen suhteen-vaikka johan ultra kertoi että tuskin mitään sen suuntaista on, nt kun oli 0.9. Saa nähdä selviääkö sitten rakenneultrassa kumpi tulee, itselläni on kyllä sellanen kutina että toinen poika sieltä saattaisi olla tulollaan. Tosin veikkasin kyllä esikoisesta tyttöä ja niin vaan poika tuli, joten tähän ennustukseen ei välttämättä kannata luottaa!

On ollut jo pakko kiskoa mammahousut jalkaan, kummasti se maha vaan tuntuu tällä kertaa tulevan esille pömpöttämään paljon aikaisemmin, painoa ei onneksi ole ainakaan vielä tullut paljoakaan, esikoisesta tuli huimat 24kg... :eek: Tosin tuosta painosta oli iso osa pelkkää nestettä raskausmyrkytyksen vuoksi, olin ihan turvoksissa, onneksi kaikki ylimääräinen lähti silloin nopeasti pois ihan muutamassa kuukaudessa. Nyt ei olisi väliksi vaikka painoa ei tuollaista määrää tulisikaan!

hilunen & kuukkeli rv 14+2
 
Piti munki käydä kattoo noi kiinalaiset jutut, ku te nistä kirjottelitte. No, poika ois tulossa taulukon mukaan. Ja piti muuten sen mukaan tytöistä paikkansa, että jännää =) hih. Sen vanhan uskomuksen mukaan kans ois poika tulossa..mm.. Isäntä ois innoissaan :D .
Jännä kyllä, jos osaavatkin varmaksi, tai siis hyvin varmaksi, sanoa rakenne-ultrassa, kumpi on. Ku ei enne oo käyny ees mielessä, että etukäteen selvittäs sukupuolen. KOlme viikkoa taitaa viel olla..vai 4? No anyway,ei kauaa.
 
Hui...täällä oikein mahan pohjasta kuplii kun kävin just laittamassa tontin haku paperit kaupungille sisälle. Jelppivä! :D Niin jännää...

Kävin ostaa tänään mammahousut(sammarit) kun ne tilaamani oli niin isot.

c81 :hug: ja hyvä kun olit saanu tiedon mistä ne vuodot johtuu.

Kukas niistä kiloista nyt juttelikaan...nelHM taisimainita liikakiloista... Mulle tuli ekassa yli 20kg ja neuvolas ei sanottu mitään. Mä kans toivon ja rukoilen että kilot pysyis nyt kurissa. Eipä niitä ainakaan vielä oo onneks tullu paljoa, vaikkas herkuttelenkin. Munkin kotivaaka on mun luotettava vaaka ja uskon sitä enkä neuvolan raapustuksia. Kuitenkin kotona sitä painoa on seuraillu jo hiukka kauemmin. Nytkin oman vaa`an mukaan olin laihtunu lähes 2kg ja se voi olla ihan totta kunruoka ei oikein maistu, pitkään aikaan en kunnolla oo syöny ku herkkuja. Tiedän! Pitäs syödä monipuolisesti, mutta...lihat yököttääjne jne....

 
Tuli taas lämmin ilma. Onneksi ei oo täällä pohjosessa ne Helsingin ukkoset!

Tuosta painonnoususta, itekki tykkään kattoa mieluummin omaa vaakaa kuin neuvolan, vaikka oman vaa'an mukaan kiloja olis tullu se 4 lisää :D
Toivon mukaan ei sen 15 kilon yli mene, sen mie saatan vielä sulatellakkin.. Ja mies myös :LOL:

Täälläkin vähän väliä nälättää :p Ja oon huomannu että hesen ruoka uppais aivan millon tahansa alas :eek: Ennen ehkä saattanu kerran kuukauteen jonku juustoaterian nakata naamaan nii nyt pitäs vähä väliä olla siellä syömässä.. Viimeksikki muka otin salaatin ku ei kehtaa aina ateriaa syödä nii söimpähän lisäksi mieheltä ranskikset :whistle:

 
Olipas ukkonen tänään, huh!!! |O

Painonnoususta on kovasti kyselty ja juteltu...vedänköhän minä pohjat :ashamed: Kolmatta odottaessa nimittäin sitä painoa kertyi kokonaiset 30 kiloa!!!! Toista odottaessa vin 16kg ja esikoistakin oottaessa 20 kg!! Toivotaan, että tää menis taas tolla pienemmällä kaavalla :whistle: ;)

Päätä on särkeny koko päivän, selkää jomotellu ja jalkoja vihloo |O Tiedä johtusko, kun koko päivän oon ollu liikkeellä...kaupassa, lääkäriin kuskannu kuopusta, esitelly taloa jne jne...kiva istua välillä :D

Tuntuu kuin pahoinvointikin olis pienimuotosesti palannu. Aamu aamulta hampaiden pesu käy tuskasemmaksi, kun aina vaan enemmän yököttää. Ja kerrankaan jos yökkää siinä, niin 99% varmasti paha olo jatkuu koko aamupäivän!!! |O Inhaa...

Jos menis vaikka ihan pitkälleen hetkeks :D

Jahvetti 16+6...Huomenna alkaa jo 18. raskausviikko :heart:
 
Heippa =)

Painonnoususta olitte keskustelleet. Ekassa raskaudessa tuli vain kahdeksan kiloa ja toisessa kymmenkunta eli ei pahat lukemat. Viime raskaudesta ei ollut jäänyt kiloja kun tämä raskaus alkoi, onneksi. Nyt ei ole paino noussut vielä yhtään, päinvastoin laskenut vaikka en sitä todellakaan haluaisi.

C81, hienoa kun asiaan sait selvyyden eikä kyse ole mistään mikä olisi pikkuiselle haitallista :hug:

Kotidoppleri tuli maanantaina jolloin en saanut sykkeitä kuulumaan. Eilen sitten onnistuin pikkuisen löytämään mutta tänään leikittiin kuurupiiloa niin että ei taaskaan sykettä saanut kuulumaan :whistle: Elen laskin pariin otteeseen puolen minuutin ajan sykkeitä ja sain lukemaksi 160 eli ok mutta epävarma laskutapahan tämä on kun ei pidemmältä ajalta saa laskettua.

Huutiksesta huutamani mammavaatepaketti tuli maanantaina myös ja voi miten olen tyytyväinen siihen, todella siistejä ja just mulle sopivia vaatteita iso laatikollinen :D Nyt taitaa piisata mulle mammavaatteet tai ainakin yritän hillitä shoppailuintoa :LOL:

Meilläkin esikoinen aloitti eilen kerhon, näin vaan mun vauvasta on tullut jo muka iso :heart:

Flinssankin olen saanut jostain ja siitä on nyt kärsiminen. Vie kyllä loputkin mehut tämä jatkuva tukkoinen ja voimaton olo. Ja aamusta oli hitusen parempi fiilis niin enköhän innostunut pyöräyttämään reilun satsin pullaa :p

Puoltoista viikkoa seuraavaan neuvolaan jolloin saa taas jotain konkreettista tietoa pienen sykkeistä, sitä siis odotellessa.

Mulla istukka on edessä joten liikeitä en odota vielä hetkeen tuntuvaksi. Viime raskaudessa oli myös edessä ja liikkeet tuntui siellä 17-18 viikolla eli varmasti sinne saakka saan nytkin odotella mutta onpa ne ihanat potkut odottamisen arvoisia :heart:

Josko menis keittämään kupillisen teetä olon parantamiseksi :wave:

äitsy ja pieni 14+4
 
Hmm... onko muut käyneet tanssilattialla tanssahtelemassa nyt raskauden aikana? Kovasti tekisi mieli lähteä kaveriporukan mukaan, kun he baari-iltamaa lähdössä viettämään. Tottahan sitä nolla linjalla itse ollaan, mutta eipä tuo ole ennenkään menoa haitannut :). Ihana olisi päästä vähän tuulettumaan...

Eikös nykyisin ole tupakkalakikin jo ulotettu baareihin saakka kunnolla, vai miten se nyt menikään?? Mitenhän tuo kovalla pauhaava musiikki, saako masuasukki siitä sätkyn??

Kaipailisin nyt kokeneempien kommentteja!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piiju:
Hmm... onko muut käyneet tanssilattialla tanssahtelemassa nyt raskauden aikana? Kovasti tekisi mieli lähteä kaveriporukan mukaan, kun he baari-iltamaa lähdössä viettämään. Tottahan sitä nolla linjalla itse ollaan, mutta eipä tuo ole ennenkään menoa haitannut :). Ihana olisi päästä vähän tuulettumaan...

Eikös nykyisin ole tupakkalakikin jo ulotettu baareihin saakka kunnolla, vai miten se nyt menikään?? Mitenhän tuo kovalla pauhaava musiikki, saako masuasukki siitä sätkyn??

Kaipailisin nyt kokeneempien kommentteja!
Kyllä mä ainakin aikaisemmissakin raskauksissa kävin tanssimassa, tykkään siitä hirmuisesti. Nyt ei ole tullut käytyä ellei juhannusta oteta huomioon, silloin käytiin ukon kanssa viimeiset festarit ja bailattiin tietenkin kolme päivää :D Aion kyllä mennä vielä kun massu ei ole huuurrjaan iso niin jaksaa vielä tanssiakkin kunnolla =) Jahka sitten kun tämä flunssa antaa myöden ;)

 
Heippa! Tänään oli toka neuvola. eikä se neuvolatätikään niin paha ollut nyt kun pääsi rauhassa tutustumaan :ashamed:
Kaikki oli hianosti, kuultiin ekaa kertaa sydänäänetkin! Olin niin onskuna etten muista, oliko se joku 158 mitä se sykki siellä... vai 148. Ihan ok kuitenki :D
Mies nauhotti puhelimeen sykkimistä, kuulostaa ihan koiran haukunnalta... :p

Terkkari kysy, että ooko tuntenut jo liikkeitä. Olin ihan hämmentynyt, kun oon ymmärtänyt että ekassa raskaudessa ne alkaa tuntua vasta joskus 19 tai 20 viikolla. Toisaalta enhän mie edes tiedä miltä ne tuntuu... Terkka kyllä sano että se tuntuu siltä niinkun suoli liikkuis :D Mutta ei mulla KAI ole ollut sellasia tuntemuksia...

Painokin oli pudonnut viime käynnistä melkein kaks kiloa, mutta ne on otettu eri vaa'oilla niin en tiä sitte... Oma vaaka näyttää kuitenkin aika samoja lukemia ku mistä lähdettiin, oon siis tyytyväinen :)

Rakenneultra onkin sitte viikkoa aikasemmin kun piti! Viikkoja on sillon 18+4, eli ei oo enää kun kolme viikkoa, vähänkö jännää ... =)

Tää päivä on aamusta asti ollut niin ikävä ja paha, mutta kun ajattelen vaan meidän kultapientä niin en voi olla kun onnellinen... Itken kohta... Rakastan sitä niin kovin, ja parasta on että tiedän kultapienen isukin olevan myös hyvin iloinen tulevasta kääröstä... No joo. Tää nyyhky jatkaa lueskelua :)
 
Ihan pakko kysyä, kun katselin noit masukuvia, että onko kaikilla jo maha todellakin kasvanu? Tiedän, että on yksilöllistä, mutta mun maha ei ole kasvanut yhtään. Tai jos oikein kuvittelee, niin ehkä alamahasta 1mm. Tylsää odotella... |O siis nyt ollaan jossain 14.viikolla
 
(meillä siis esikoisen odotusta!) Itse olin tuonne 14-15 viikoille asti varma ettei koko vauvaa ole olemassa, kun masu ei kasva ei sitten yhtään. Sitten kun täysiä viikkoja oli se 15, niin masu yhtäkkiä "pullahti" ulos :D Ja kommenttia on tullut! "ootkos mässäilly hampurilaisia" yms. Enää ei keltään jää huomaamatta, kaupan kassatätit ja muut hymyilee nätisti. Yksi tuttava on pari viikkoa pitemmällä kuin minä, ja siitä ei todellakaan huomaa vielä mitään. Eli tosi yksilöllistä on. Ja olenpa kuullut että toka raskaus näkyy jo aikaisemmin, koska vatsanpeitteet antaa paremmin periksi?!

Tänään taas vaivannu kova päänsärky, ja niskahartia-seudulla on hirveät lihaskivut. Vissiin alkaa nuo unettomat yötkin verottaa. Viime yönä kävin 5 kertaa vessassa kahdeksan tunnin aikana! Onneksi koulupäivät on aika lyhykäisiä, niin ei mene elo liian rankaksi.

Eilen illalla tuntui kovasti liikkeitä <3 Ainakin olin tunnistavinani ne liikkeiksi :D

-Siru- rv 16+2
 
Tyttiliini
Mahan kasvamisesta, mulla ainakin ekassa raskaudessa kesti kyllä jonnekin tonne viikolle 18 tai 19 ennen ku alko kunnolla maha näkyä. Mutta toisaalta silloin mulla olikin enemmän ylipainoa kuin nyt, joten se ehkä vain hukkui siihen samaan massaan :D

Tällä kertaa ylipainoa ei siis ole, mutta kuitenkin vähän makkaraa tuossa mahan kohdalla ja edellisestä raskaudesta jäänyttä löysempää ihoa tai mitä lienee, jota ns. vauvamaha kaiketi työntää eteenpäin. Eli maha siis näkyy jo aika selvästi, vaikka viikkoja on vasta 14! Mutta kun mahaa vähän vanuttelee, niin onhan siinä päällä ainakin minulla sellaista löllyä.

Niin että itse odottelen innolla, että tuo varsinainen vauvamaha ottaisi enemmän tilaa, ärsyttää kun näyttää ihan raskaana olevalta mutta maha ei kestä tarkempaa tarkastelua :LOL:
 
Sain aikaiseksi laittaa profiiliin masukuvaa...alkuviikolta, eli 17. viikko menossa. Onhan tuossa jo pömppää, tosin löysemmässä paidassa ei juurikaan vielä erotu. Ja voipi olla turvotustakin vielä, mutta mielestäni turvotus kyllä laski jo jossain vaiheessa ja tämä on tullut ihan viikon-parin sisällä... :)

Nälästä oli ollut puhetta...mulla taas ei välillä tule lainkaan nälkää...joskus oikeen havahtuu, ettei ole tullut syötyä moneen tuntiin ja sitten on pakko jotain vetästä. Tosin sitten kun se nälkä iskee, niin ruokaa on saatava HETI.
Pahoinvointi on muuten poistunut...yli viikon jo ollut suht normaali olo. JEEEE!!!

C81...onneksi selvis nyt syy noihin vuoteluihin. Jaksamisia niiden kanssa.
 

Yhteistyössä