**Helmikuun Helmet 2008** elokuiset kuulumiset

Tyttiliini
Paljon sulla onkaan viikot, c81? Ja olisko sulla nyt normaalisti menkat? Mulla oli kans vuotoa pari viikkoa sitten, sitä tutkittiin muttei mitään syytä löytynyt ja se sitten loppui. Lääkäri mietti yhtenä vaihtoehtona, että vaikka istukan reunasta olisi vuotanut, jos se on lähellä reunaa. Ei ollut siis varma istukan sijainnista. Viattomaksi vuodoksi se kuitenkin diagnosoitiin. Viime raskaudessa taas mulla oli menkkamaisia oireita "menkka-aikaan" ja monilla on kuulemma silloin myös vuotoa.
 
luojan kiitos tilanne on alkannut muuttua.Mieheni ei ole enään juonut ja jopa olemme voineet jotain asioista keskustella.Mutta mulla on itselläni sellänen vahva tunne että haluan pitää vähän välimatkaa jotta voisin selvemmin ja uudella tinanteella nähdä asiat.Uni velkaa on kyllä vaikka muille jakaa.Kiitokset kaikille teille jotka annoitte hyviä neuvoja ja haleja ja voimia minulle sitä tässä todella tarvitaan.minä anna halaukseni tasapuolisesti kaikille :hug: :hug: :hug: :flower: :flower:
 
c81
Tytiliini, mulla on nyt 12+4. Mutta istukka on ultran mukaan kaukana kohdunsuusta, että se ei sitä aiheuta. No, saa nähdä mitä ne keksii. Toivottavasti on vaaratonta.

Hyvä juttu Äippä70 että kaikki on paremmin. :hug:
 
Pitkästä aikaa netissä! Nyt on lääkkärissäkin juostu, taas oli tosi epäkohtelias tohtori kyseessä. Nyt kuitenkin selvisi, mikä pikkuisella on, eli vatsanpeitteiden repeämä. Mahdollisuus saada tuo, on 1:6000, eli aika huono säkä kävi. Se tarkoittaa sitä, että vauvalla on vatsassa ilmeisesti ihan reikä, josta tulee ulos hieman ohutsuolta. Se leikataan syntymän jälkeen. 90% mahdollisuudet siihen, että kaikki sujuu täysin hyvin sekä raskauden aikana että synnytyksen jälkeen.
Vähän kummiskin jänskättää. Ja nyt harmittaa myös se, ku ei varmaan saada sitä ifin lapsivakuutustakaan... :(
Toivotaan parasta kuitenkin.

Civ ja naksu, 13+4(?)
 
civindal, HUI!!!! :eek: Huomattiinko np-ultrassa jotain outoa tms, multa on menny nyt varmaan ihan ohi. Joskus ennenkin kuullu vastaavasta tapauksesta, mut ONNEKSI noinkin hyvät mahdollisuudet kaiken mennä nappiin!!!! :D :hug: :hug:
Pieniä enkeleitä kovasti pikkuisen matkaan, että kaikki menee toivotusti :hug:

(.), tänään oli töissä TOSI tuskaa. Vähällä oli, etten jo 8 aikaan lähteny kotiin, teki niin huonoo.
Hiki puski vaan päälle, hengästytti, huippas, silmissä meinas sumeta ja oksetti ihan älysti. Jotenki se sit hetkeks helpotti, et päätinki lähtä piirille, mut kotio päästyä oli NIIN huono olo, et oli pakko mennä oksentaa |O |O
Tiiä mikä nyt on, vai aiheuttaako tän vaan tää kamalaakin kamalampi helle!!!
Huomenna, jos tulee vastaavaa oloa, niin lähen kyllä kotiin, en mieti yhtään saako ne ketään mun tilalle!!! Hitsien hitsi...

Huomenna alkaa jo 17. raskausviikko :D :heart:

Jahvetti 15+6
 
aika kurja juttu civindal mut hyvät prosentit kuiteski hyvin sujumiseen ja se on hienoo =)

mä en ressaillu poikaa oottaessa noista äitiysvaatteista, käytin trikoita ja toppeja ja hyvin usein maha oli paljaana :whistle: ei oikee mahtunu enää mihinkään paitaan ja ku oli helteet ni ei viittiny mitään kuumia t-paitoja pitää. nytteki meinaan omilla paidoilla selvitä mut yhtiin housuihin meinasin investoida.
 
Mulla on kanssa aina ollu ihan normi paitoja, yhtään äitiyspaitaa en oo ikuna ostanu...ja aina on ollu maha piilossa :LOL: :LOL: Mulla onkii niin kamala maha :D

Mittasin äsken huvikseni tän mahan ympäryksen...oli VAAN 15cm pienempi ympärysmitta, kuin sillon, kun läksin kolmosta tekemään...tuntuu aika isolle tää maha tosiaan!!! :eek:
 
Äippävaatteista: noista paidoista. Ostakaa H&M:n toppeja, 4.90?, helman pituus on nii pitkä, että s-koossakin mulla menee iha minihameeks melkei :D . Niitä vaa norski paitojen alle, ni ei tartte maksaa kalliista äippäpaidoista. Iha rahastusta mun mielestä. Samankaltanen toppi esim. h&m:llä äippäpuolella maksaa triplat :eek: .

(.): taas iha ok olo. Mietin tossa, että onks mun maha alkanu pienentyy, mut eihä se nyt varmaa ole.. Koko ajan saa vaihtaa isompaa, joten jotai kuvittelua vaa. Ehkä johtuu siitä, ku niitä potkuja, mitää oon kuvitellu tuntevani, ei oo nii tiuhaan nyt tuntunu, mutta hyvinkin ne on nii vaimeita vielä, että eivät ehkä edes tunnu. Ja istukka mulla eessä.
Alapäätä kyllä jomottaa illasta iha kiitettävästi. iha ku joku työntäs tuolta värkistä vähintääki isoo appelsiinia |O . Mutta onnesks vaa illasta.

:heart: nelli&pulla 14+6
 
Tervehdys!

Civindal oli ultrassa saannut huolenaihetta, tsemppiä sinne kovasti ja mahdollisuudethan ovat hienoa luokkaa että kaikki menee varsin mallikkaasti :hug:

Mun tiistainen neuvolareissu ei ollut ihan odotusten mukainen. Ennen sydänäänten kuuntelua terkka katsoi ultralla ja siellä pikkuinen heilutteli isukillekkin käsiään (tuli mukaan sydänääniä kuuntelemaan kun np-ultraan ei päässyt). Sitten dopplerilla kuunneltiin reipas vartti eikä pikkuisen syke laskenut normaaliksi vaan pysyi koko ajan 170-180.

Ohjeistuksen mukaan sain lähetteen äitipolille ja siellä vierähtikin hyvät tovit. Kätilö yritti kuunnella kahdella eri dopplerilla sykkeitä mutta ei saanut kunnolla kuulumaan lainkaan vaikka puolisen tuntia yritti. Istukan läpi laite laski sykkeeksi taas 180 mutta se ei ollut täysin luotettava tulos. Kätilökin vähän kummasteli että miksi mut oli sine laitettu vaikka muuten olikin asiallinen. Ei kuulemma näin pikkuviikkoisia ole aikaisemmin tälläisen asian takia sinne tullut! Mä siihen totesin sitten vaan että terkkahan teki ohjeiden mukaan...

No oletin että syke tutkitaan sitten muulla tavoin esim. ultralla mutta huoneeseen saapui koppavan veemäinen osastonylilääkäri (nainen) joka sisätutkimuksen jälkeen ultralla tutki pikaisesti sykettä laskematta ja totesi että normaali raskaus, voit lähteä :eek: :kieh: Siinä hölmistyneenä en saanut suutani edes auki muuta kuin sen verran että kysyin oliko huoleni sitten turha korkeasta sykkeestä johon tämä elämäänsä tai ainakin potilaisiinsa kyyllästynyt akka totesi että näillä viikoilla on aina korkea syke :kieh:

Sovin terkan kanssa soittavani seuraavana päivänä ja soitin aamulla että joko hän oli saanut käynnistäni epikriisin. Epikriisi oli mennyt jossa painotettiin kaiken olevan hyvin ja syke normaali! :eek: Sanoin siihen että milläköhän perusteella näin oli lääkäri paperiin laittanut kun ei asiaa edes tutkinut. Terkalle vähän kerroin lääkärin käyttäytymisestä ja en ole kuulemma ainoa joka hänestä valittaa. Sovimme samalla että menen uudelleen kuuntelemaan sykkeitä aamupäivällä ja meninkin toivoen tietenkin että nyt olisivat olleet normaalit.

Eivät olleet yhtään alhaisemmat kuin eilenkään joten terkka soitti äitipoiliulle ja välitti valitukseni lääkärin toiminnasta ja kysyi että miten menetellään kun ohjeessa tosiaan oli että kaikki alle 24 viikkoiset joiden sikiön syke alle 120 tai yli 160 yli kymmenen minuutin ajan, lähtetetään äitipolille. Vastaukseksi sai terkka että alle 15 viikkoisille ei voida mitään tehdä kun sydämen rakenteet eivät näy ultrassa :( Olisivathan he voineet sen sanoa minullekkin siellä käydessäni...Että rakenneultrassa sitten tutkitaan tavallista tarkemmin.

Kaksi kuukautta tuntuu nyt pitkältä, jopa kaksi ja puoli viikkoakin tuntuu iäisyydeltä. Silloin seuraava neuvola kun terkka sanoi että otetaan vähän tiheämpää seurantaa sykkeistä rakenneultraan sakka. Miehen kanssa puhuttiin ja sovittiin että 4d-ultraan mennään kuitenkin vaikka siksi alunperin meinattiin jättää väliin kun emme halunneet sukupuolta selville etukäteen mutta halutaan kuitenkin selvittää, että onko jotain vialla vai ei, mahdollisimman tarkasti.

Aikaistin viikolla rakenneultraa ja siihen perään varaan sitten Hämeenlinnaan Lääkärikulmaan ultran. Ja tilasinpa vielä kotidopplerinkin niin saa edes jollain tapaa tietää mitä pikkuiselle kuuluu missäkin vaiheessa.

Eli pelonsekaisin tuntein yritän raskaudesta ja kasvavasta masustakin nauttia. Toivon sydämessäni että pikkuisella ei olisi mitään hätää ja kaikki kääntyisi parhain päin :heart:

Anteeksi omanapainen purkaus mutta nyt en muuhun pystynyt, huomenna sitten ehkä jo paremmalla mielellä. Öitä kaikille :wave:

äitsy ja pieni 13+4
 
Juu, ei tarvi sit ees syödäkään kun oksu tulee :x . Heti herätessäni oli äklö olo ja työmatkan yritin sinnitellä. Töissä sit kävi halailemassa vesspönttöä.. Ihan tuli vedet silmiin kun jotain limaa vaan tuli ja vissiin kurkkukin ärtynyt kun tosi vähän vertakin tuli. Kiva vauva, ei anna äidilleen armoa..
Vois jo loppua nää pahoinvoinnit. Eilenkin jäi miehen kanssa leikit sikseen kun meikäläinen nukahti sohvalle ennen ku mitään ehti tapahtua..
Tänään on neuvola!
Hassua ajatella että oon jo näin "pitkällä", rv. 14+4, ja alan hiljakseen siirtyä mammahousuihinkin
 
Huomenta!

Eilen oli ultra, ja kaikki oli hienosti! Siellä vaaveli ensin nukku ja heräs sitten minun yskintään. Sitte alkoki melkonen vipinä, heilu ja potki melkosesti :heart: Pikku kätöset siellä vähän vilkutteli ja jalka potki tosiaan kokoajan seinämää vasten.. Oli se vaan niin ihana nähdä pikkunen siellä ja sydämen pompottelu :heart:
Sydänääniä ei saatu kuulumaan, oli kuulema niin vilkas ja aina luiskahti dopplerin alta pois(mitä lie tarkottaneekaan), kait sen pitää vaan osua suoraan sen mötykän että ne äänet kuuluis..

Tänään olikin melko viileä aamu pyöräillessä töihin, ihan piti vaatetta kunnolla olla, ei kyllä haittaa yhtään jos vähän helteet rauhoittuiskin.
 
Tyttiliini
Eiköhän mullakin sitten taas tullu sitä himputin vuotoa viime yönä, juuri kun siitä oli puhetta! Uskon ja toivon, että se on viatonta sekä sinulla että minulla, mutta ärsyttää kyllä. Siis kun tässä on ollut kaikenlaista, niin olisihan se kiva, jos edes välillä voisi ihan rauhassa olla raskaana eikä stressata kaiken maailman jutuista...

Mulla on neuvolalääkäri jo ollut, eikä meillä terveysasemalle meinaa millään saada aikoja, joten käyn nyt yksityisellä. Saavat luvan katsoa sen istukan paikan, kyllähän sen nyt luulisi jo varmuudella näkyvän, viikkoja on mulla 13.

Juu c81, tylsiä juttuja nämä, mutta uskon tosiaan, ettei ole vakavaa.

Ja hei äippä, onpas kiva kuulla, että teillä on tilanne jo parempi!

Noniin, lähdenpä tästä sinne lääkäriin, eipä tartte ainakaan miettiä mihin lomarahat törsäisi :LOL:
 
Tyttiliini
Kevytmelankolia, ne liikkeet on näillä viikoilla vielä niin hentoisia, että vaikka niitä ei päiväkausiin tuntuisi, ei se tarkoita, ettei niitä ole. Ylipäätäänhän uudelleensynnyttäjilläkin yleensä alkaa liikkeet tuntua vasta aikaisintaan tuolla viikon 16 jälkeen. Ei varmasti ole syytä huolestua.

Mä kävin lääkärissä verisen vuodon takia, kaikki näytti olevan kunnossa eikä mitään syytä vuodolle löytynyt. Helpottavaa tietysti, mutta toisaalta aika stressaavaa, joka kerta jännittää kun menee vessaan :headwall:
 
Juu, ekassa ultrassa tuli vähän huolenaihetta jo, tosin kätilö sanoi ihan väärin koko asian. Aika hyvillä mielillä mä olen.

Paidoista; minä pidän mieluiten vähän pidempiä t-paitoja/toppeja tms, normipaidoissa vatsa vilkkuu. Kaverin kanssa ollaan naureskeltu, että nythän tämä muoti oikein suosii raskaanaolevia, kun kaikki vaatteet näyttää siltä, että ne olis suunniteltu raskaanaoleville (siis että tissien alle asti kireää, sen jälkeen hyvin löysää)..
 
Heipsistä!

Korkeista sykkeistä: mä en tiennykkään tollasia sykerajoja, joista pitäs sit huolestua..tai ehkä jos liian alhaset. Mutta jospa äitsy teidän vauveli ois vaan käyny nii kiepillä juuri niillä hetkillä, että syke nopea tai että se ei tosiaan olisi vakavaa. Höh, ikävää joka tapauksessa :( . Mutta onko alussa, tai esim enne puolta väliä korkeemmat sykkeet? Ku en muista.. Mä vaa muistan tasaseen molemmista sitä 150-160, joskus 170.

Liikeistä.. Tottahan tuo varmasti on, että ne saattaa "hävitä" hetkeksi, jos vauva on kääntynyt vaikka selkä vatsaa kohti. Ja tokasta taisin selkeesti tuntea rv16 alkaen, ja sitä ennen en mitää, joten luotan kyllä, että ne alkaa mullakin sieltä kohta kunnon tumpsiksina kuulumaan ja kaikki on ok. Jännä tunne vaan on ollu, mutta ens ti on neuvola, siellähän sitä rauhotuksen saa, kun äänet kuulee. Ei sais hötkytä, ressaa vaan.

Mun olo on niiin energinen ja pirtee. Olen hyväntuulinen ja nautin puistoilusta ym. Vanhempi neiti lähti kerhoon eilen, käy kahdesti viikossa, oli nii innoissani siitä ja ku meni viel erittäin hienosti! Uusia tuttavuuksia syntyy puistoissa ja noista muruistakin saa nauttia. Kiva kun arki palasi, on sellanen oma rutiini, yh:na ku tottu siihen. Vaikka kivaahan se oli, ku isäntä oli 3vk lomalla.
Musta on tullu puistossa vauvanhoitaja =) . Saan hoidella noita pienokaisia vaunuikäisiä. Ja minähän nautin. Eräs tyttö vauveli on mun suosikki, tänäänki oli parisen tuntii mun sykyssä, ja tytötki tykkää häntä hoitaa :heart: . Kovasti ootan vauvelia ja talvea.

Nii, MÄKÄÄN EN KESTÄ KUUMUUTTA ENÄÄ KAUAA!!

:heart: nelli&pulla rv15+0 (16:sta rv jo alko, hui!!!!)
 
[/b]civindal Mä sain kans huolenaiheen (vaikka lääkäri sanoi ettei tarvi huolestua ) kun kävin tiistaina ultrassa, mulla silloin viikkoja jo 14+5. Niin lääkäri kertoi että napanuoran vierestä tulee jotain ulos (vähän kuin napatyrä ) ja tän kuulemma ois pitäny hävitä viikkoon 12 mennessä mutta voi hävitä vielä myöhemminkin. Mua ei laitettu mihinkään jatkotutkimuksiin vaan sanottiin et asia tarkistettan sitten rakenneultrassa.

Mä hullu en sit halua kuulla mitään kauhujuttuja keneltäkään, kiitos!

Mietin vaan tuota et mun veljellä ja mulla itsellä on ollu syntyissään napatyrä mut sillonhan ei vielä oo ultrat ollu tätä mitä nykyisin, tai äiti sano ettei ultrattu ollenkaan... Noh, koitan olla murehtimatta kun se lääkäri tosiaan sanoi ettei kannata huolestua kun kysyin siitä.

olivia85 oiskohan rv:t tasan 15+0
 
ultrakuulumisia Pupilta!
Kaikki hyvin =) Vatsa-asukki oli yli 7 cm ja nt n. 1,3. Jännitin tuloksia ennakolta ja nyt kun kaikki näyttäisi olevan hyvin, raukea ja väsynyt olo. Ja tietysti hymy huulilla :)

Viimeksi oli sammakko-asennossa ja nyt näytti pienelle intiaanille. Istui nimittäin jalat ristissä ja vilkutteli meille. Lähetti vissiin Vinjan Urmille terkkuja! Eikä meinannu sitten millään näyttää sivuprofiliaan- käänsi vain upean selkärangan tai sitten oli suoraan kasvot "kameraan". Piti töniä vatsaa ja lopulta lääkäri sai napattua kuvan ja tsekattua että nenä oli myös paikoillaan.

Kyselin, että tehdäänkö ikäni (lokakuussa 38) takia joitain lisätutkimuksia automaattisesti. Lääkäri sanoi, että olen liian nuori. Ikäraja on kuulemma 40 vuotta. Hieman mietitytti ja luulen, että ikäraja on noussut viime vuosina, sillä useimmat samanikäiset ystäväni ovat menneet suoraan joihinkin tutkimuksiin (muutamia vuosia sitten). Ehkä Helsingin kunta säästää...Toisaalta kaipa jos jotain huolestuttavaa tai poikkeavaa olisi näkynyt, olisi ohjattu eteenpäin.

Laskettu aika olisi sitten 23.2. ja sairaala Kätilöopisto.

Onnea kaikille mukavista ultrakuulumisista ja haleja niille, jotka joutuvat jännittämään tuloksia!

Tämän mamman pää on aikalailla "sekaisin". Tämä päivä menee ihmetellessä ;)
 
Käytiin neuvolassa ja samalla kuunneltiin sydänääniä. Selvästi kuului, mieskin oli ihmeissään :heart: , sit vauva hulahti piiloon eikä ääniä kuulunut kuin ihan hiljaisesti.

Töissä tosiaan oli niin kauhea olo koko päivän, aattelin että kipaisen ostamassa toisetkin mammahousut jotka ei olis niin paksut. Voisin alkaa käyttää niitä jo nyt, tuntui nimittäin että omien housujen vyötärökaistale painoi mahaa.

 
olivia82 Se voi olla juu napatyrä tai sitten tämä mikä meillä on. Aika erikoista löytää toinenkin tällainen! Napatyrä on kai hieman vaikeampi, mutta olethan sinäkin hengissä ja terve, joten ei mahdoton. :) Tsemiä hirveästi! Missäs päin asustat kun ei jatkotutkimuksiin määrätty? Meille yritettiin lekuria saada paikalle jo heti, mutta kun ei saatu niin varattiin aika. Kannattaa ehkä käydä selvittämässä asia joltain lääkäriltä, kätilöt ei välttämättä noista niin tarkkaan tiedä. Ihan samalla lailla sanottiin meillekin nimittäin siinä ekassa ultrassa.
 
Hei taas :wave:

Hengissä siis ollaan yhä, vaikken ole lähes kolmeen viikkoon kirjoitellut kuulumisia. Ti 31.7 sain saikkua 2 viikkoa pahoinvoinnista ja suppareista. Seuraavaan viikonloppuun sattui sitten muuttomme ja alkoi pakollinen netiipimento, joka jatkuu kotona yhä. Kovin kauan tuntuu kestävän... Mutta kummasti jää aikaa muuhun, kun ei voi koko aikaa roikkua netissä ;)
Olo on helpottanut jonkin verran, mutta ei edelleenkään ole hyvä. Välillä voi olla jo päiviä, etten oksenna ollenkaan, mutta sitten iskee taas aivan hirveä päivä, kuten eilen, jolloin oksentelin 4 kertaa. Että se puklailu vie voimat! Tähän siis päälle muutto omakotitaloon, esikoisen eskariin lähtö ja kuopuksen lähtö uuteen päiväkotiin. Ja työmatkakin piteni reilulla 20 kilometrillä. Eskari alkaa jo 8.10, joten aamumme ovat nyt aikaistuneet aikas paljon, aiemmin lapset sattoivat mennä päiväkotiin vasta klo 11.30... Pikkusen vaatii vielä totuttelua sekä lapsilta että äipältä :whistle:
Masu on kasvanut, mutta vielä pärjään vanhoilla pöksyillä. Ne elloksen farkutkin tuli ja oli kyllä sen verran hyvänoloiset, että odottelevat nyt kaapissa masun vielä vähän kasvavan ja pääsevät sitten käyttöön =)
Liikkeetkin tuntuu jo! Ihanaa :heart: Välillä voi olla hiljaisempia päiviä, mutta sitten tuntuu taas ihan selvästi monta kertaa päivässä pieniä "tönäisyjä".
Ma olis sitten seuraava neuvola ja nyt sitten uudella paikkakunnalla uuden terkkarin vastaanotolla. Vähän jänskättää... oli niin surku jättää oma jo kahdesta edellisestä raskaudesta tuttu terkkari taakse... No, elämä on ;)

Yritän jossain vaiheessa lukea tämän ketjun ja päästä jyvälle kuulumisistanne, mutta nyt en ehdi.

Heippa ja voikaahan paksusti :D

- b - & aatos rv 14+5
 
civindalToi ultraaja on ylilääkärinä tuolla äitiys- ja naistentautuien osastolla joten toivon ja uskon että se osaa asiansa. Ja se selosti vielä et kaikki näkyy yhtä hyvin kuin rakenneultrassa, esim. sydän ja vitrsarakko jne. ja tuo pullistumakin oli aika pienikokoinen. Saas ny nähä mitä se on, jännittää ja pelottaakin...
 

Yhteistyössä