HELMIÄISET 2007

Kiitos Nasuliini, ihana runo =) Taitaa tuo ilmestyä sit meidänkin kutsukorttiin. Yhden nätin runon löysin positiivarin värssypankista, mutta se oli lähinnä ehkä enemmän tarkoitettu syntyvälle lapselle eikä kastettavalle. Tai ei siinä kyllä erityisesti kumpaakaan mainittu, mutta ehkä rivien välistä sain semmosen käsityksen.

Nyt iltapuuhiin..
 
Hello..

Meillä alkaa olla viimeset hetket kun vauva saa tissimaitoa... :( Mulla tulee pumppaamalla enää 20-40ml pari kolme kertaa päivässä,eli korvikkeella mennään. Oonko ihan kauhea kun en jaksa ressata enempää tosta imetyksestä? Esikon kanssa muistan kun lypsin tissit verillä 5 viikkoa ja itkin kun sattu niin kovasti... Ei enää samaa rumbaa. Vauva on tyytyväinen ja voi hyvin, se on mulla pääasia.

Pipari Just tänään neuvolasta kysyin liikkumisesta; sanoi ett ei liikuntaa ennen jäkitarkastusta joka on n. 3 viikon päästä. Eli silloin sektiosta on 5 viikkoa, sit pitäs olla parantunu niin etä voi alottaa liikuntaharrastukset. Neuvolan täti vielä vannotti että et sitten riehu ja siivoa ja lenkkeile tms ettei haava vaan repeä/aukea! lupasin totella... :whistle:

Oltiin tänään koko päivä kaupungilla :D oli ihana olla liiketeessä, vauvakin viihtyi hyvin... Mikäs siinä kun kahvilassa voi lämmittää maidon ja vauvanhoitohuoneita on aika paljon hesassa... Ja mammakin vähän piristyi!

Mutta, mukavaa illanjatkoa kaikille, nyt suihkuun ennen Grayn anatomiaa =)
 
Heippa!

Pääsin tänne taas pitkästä aikaa. Poika on varsinainen sylikissa, oma sänky ei kelpaa millään. Koko ajan täytyy sylissä tai olkapäällä pidellä, muuten tulee kiukkukohtaus. En kyllä ymmärrä miten te pärjäätte, kenellä on useampia lapsia. Musta tuntuu, ettei kädet riitä ton yhdenkään kanssa. Mieskin on päivät töissä ja illat koulussa, niin siitäkään ei juuri apua ole.

Oisin paria asiaa halunnu kysellä, eli missä vaiheessa olette ottaneet/aikoneet ottaa tutin käyttöön?

Entä onko kellään kokemusta imetystyynystä? Onko siitä mitään apua? Kun mulla on tosi vaikee löytää hyvää imetysasentoa ja hartiat on ihan jumissa. Öisin en voi ees makuulla sängyssä syöttää, kun meiän sänky on vaan 120cm, eikä siihen 3 henkeä oikeen mahdu.

<br><br>
 
Zalmiakille: meillä on tuttia tyrkytetty alusta asti. Ei ole vain kunnolla kelvannut, nyt vähän paremmin huolii kun vaihdettiin malli erilaiseen.

Ja tuosta imetystyynystä; ehdottomasti kannattaa olla jonkunlainen tyyny käsien alla jos istualtaan syöttää. Käsien tulis olla kokonaan sen tuen varassa sillai että vauvaa ei tarvis yhtään ite kannatella ja hartiat pysys suorana ja rentona. Ja sitte seki laittaa niskat jumiin jos sitä vauvaa kattoo sinne alaspäin sen syönnin ajan. Nuo jutut vaikuttaa myös omaan ryhtiin, jos aina syöttää huonossa asennossa. Toistan tässä vain fysioterapeutin juttuja, meidän synnytyssairaalassa järjestetään aina synnyttäneille fysioterapeutin tunti, missä on asiaa justiin noista imetysasennoista ja lantionpohjalihaksista.
 

Huomenta! Huomasin että täällä vauva-puolella on toinenkin "pipari", niin lisään x:n täälläkin tohon mun nimeen.. Tässä kohtaa kirjautuminen olisi ollut hyvä vaihtoehto! :)

Meillä vauva syö noin 3h välein päivin öin, toisinaan tiheämpään. Olen ihan kiitollinen, rinnat kipeytyy heti jos on pidempi väli. Meillä vetää täällä kotona tosi kylmästi, niin joudun pitään huivia nätisti tossa rintojen päällä.. ;)

Anoppi tuli auttamaan, pitänee mennä keittämään kahvia.. Kiukuttaa kun mies joutuu nyt sitten tänään töihin, olkoonkin isyyslomalla.
 
Täällä kaamee yö takana... poju huusi suoraa huutoa 00.30-03.30 välisen ajan... mikään ei taas kelvannu... ei pullo, ei tissi, ei auttanu röyhytys ja mikään asentokaan ei ollut hyvä... vaippaki vaihdettiin ja nenä putsattiin ja ei vaan apua.... onneks ukko kulta oli tukena tai yhessä siinä pähkäiltiin että mitäs tässä tehtäis ja tuettiin toisiamme kun molemmilla tuli jo epätoivoinen olo...

Nyt vähän galluppia tuosta imetyksestä... kun tuossa totesin, että ilmeisesti näistä imetyksen ongelmista puhutaan aivan liian vähän kun minustaki tuntuu siltä, että kaikilta muilta se sujuu ja itellä vaan ongelmia... eli miten teillä imetys sujuu? itellä kun ongelmia oli esikoisenki kanssa ja imetys jäiki lyhyeen ja kukas se nyt olikaan kun sanoi, että oli tissit kipeiks lypsänny edellisellä kerralla niin samaa kaavaa mullakin silloin oli. Nyt tulee maitoa, mutta poju ei ime vaan huutaa rinnalla... eli tätä menoo tyrehtyy täälläki hanat :/

pitäs vissiin nytkin nukkua kun poju nukkuu eikä roikkuu täällä :ashamed: no toisaalta se tuolla ähisee jo... Tää on oikeesti hirveetä kun odottaa kauhulla jo seuraavaa ruokailua että taasko huudetaan monta tuntia :\|

tutista... sairaalassa kokeiltiin, mutta ei osannu imeä sitä ja nyt tällä viikolla on pariin otteeseen tuttia tissuttanu, mutta ei se kyllä suussa edelleenkään oikeen itellään pysy...

katjuska ja pikku ukko 10 vrk
 
Zalmiakki: Meille annettiin sairaalassa jo tutti, mutta silloin ei vielä kelvannut. Parin päivän päästä kun tultiin kotiin, niin tutti on ruennut kelpaamaan. Ensin ajattelin, etten sitä käyttöön ota ollenkaan, mutta olihan se sitten käyttöön otettava.

Katjuska: Täällä ihan sama homma imetyksen suhteen :/ Kamalaa huutoa vaan rinnalla ja siitä ei loppua tule.. Nukahtaa huutoonsa ja sit herää hetken päästä huutamaan. Maitoakaan ei tule enää juuri mitään, joten tuttelilla mennään aika pitkälti.

Sit d-vitamiinitipoista piti kysäistä. Kun rintamaitovauvalle annetaan se 5 tippaa ja nyt oon ruennu laskeskeleen, et mitä tota korviketta menee.. Ja muistelin, et esikoisen aikaan oli niin, et jos menee korviketta vuorokaudessa 3dl vai oliko se 3 purkkia, niin tippoja tarvis antaa vaan 3.. Oliko se noin? Kun eikös siinä korvikkeessa ole sitä d-vitamiinia kans...
 
Ompa hassua että infotaan noin erinlain liikkumisesta sektion jälkeen.Jokainenhan tajuaa tietenkin että ei voi liikkua 100% teholla mutta kyllä tuossa meidän kätilö sanoi ja olen kuuullut muualtakin että mahdollisimman pian leikkauksen jälkeen liikkuminen kannattaa alottaa.Toipuminen on nopeampaa.Tietenkin omien kipujen mukaan jne...Aika pitkä väli tulee toisaalta jos tuon 5vkoa odottelee!

neiti itkeskelee..... :D :wave:
 

Minttukissa, mä olen nyt ymmärtäny tän sektion jälkeen liikkumisen niin, että heti voinnin mukaan kävelemään ja normaali kotihommat, mutta kunnon toipuminen ennen "oikeaa" liikuntaa (=salille, jumpat, yms). Pitäähän alatiesynnytyksenkin jälkeen toipua tai saada lantionpohjanlihakset ainakin kuntoon ennenkuin saa hyppiä. Eikai kukaan sängynpohjalle jääkään makaamaan :) Itse lähinnä odottelen että uskallan aloittaa painoharjoittelun, lihakset tuntuu surkastuneen pois :) No, enpä vielä saa nostaakaan kuin 4kg (=vauvan).

Katjuska, mä luulen ettei kellään se imetys täysin ongelmitta suju.. Mulla on vielä esikoisen imetys (ja ongelmat/ongelmanratkaisut) niin hyvin muistissa, niin ei stressaa niin paljon. Ite oon saanu apua täältä: http://www.imetystukilista.net/ Tsemppiä!

Menoksi :)
 
Zalmiakki:mä otin poitsun ollessa 2viikkoo tutin käyttöön.Muutoin saisin ite olla tuttina.
Katjuska:ilkeitä ovat nuo huuto hetket!Jaksamisia niihin!Imetyksestä kyselit.Poikakin välillä on levoton rinnalla ja hakee ja hermostuu,mutta yleensä nopeasti sa hyvän imu otteen.Mä olen ollut siinä mielessä onnelisessa asemassa,ettei ole takkuilut tuo imetys.Aluks kyllää ollaan tissillä usesti ja sehän laittaa maidon tuloon vauhtia.Näin mulla ainakin on käynnistynyt riittävä maidon tulo_Onko neuvollassa teillä imetystuki ryhmää taikka nlasta saisitko apuja.No toivottavasti pystyt mahdollisimman pitkään imettään!
Toisaalta kyllähän korvikkeellakin kasvaa,jos imetys ei onnistu syystä tai toisesta.
Nyt juomaan kuppi kuumaa kaakaoo.
 
tiipeli
Heipähei Helmiäiset!

Meiän vauva ei sitten helmiäiseksi ryhtynytkään :( maalismasukkeihin siirryttiin ja mikäli kirjoittelua ja vertaistuen annin jakamista puolin ja toisin vielä jatkan, kun (lue: JOS) se vauva joskus syntyy, niin varmaankin maalismussukoiden parissa senkin teen kun teiän helmiäisvauvat ovat osa melkein 2kk vanhempia ku tää meiän tuleva :headwall:

Hyvää kevättalvea kaikille ja voimia sekä jaksamista vauva-arkeen! :)

Tiipeli +ei-se-synny-ikinä 40+3
 
Millon sitä d-vitamiinia piti aloittaa? Oliko se 2vkon iässä? Joku kysyi tippojen määrää niin jos vauva syö 3dl korviketta tai enemmän niin sit annetaan 3 tippaa.

Zalmiakki: meidän tyttö ei huoli tuttia tosin en ole tyrkyttänytkään kun ei ole ollut tervetta. Imetystyyny kannattaa hommata(tai tav.tyynyjä tumppaat) jos paikat kipeytyy. Jostain saa kait lainattua/vuokrattuakin.

Katjuska: imetysongelmat on varmaan inhottavia...mulla ei ole antaa neuvoja kun meillä sujuu ihan hyvin. Joskus on hieman pinkeenä tissit niin ei meinaa saada otetta, mut lopulta saa kumminkin.

Sylivauva tää tyttö on. Nytkin nukkuu onnellisesti sylissä, mut sänkyyn jos laitan niin kohta kuuluu byyyyääääää. Ei vaan ole kovin kiva syödä tyttö sylissä kun eilenkin lensi makkarakastikkeet tytön housuille.

CG&Nasu-tyttö viikko ja 6pv :wave:
 
tiipeli: Pysy vaan täällä meidän seurassa jos haluat, ois ees joku täältä samalta seudulta ku minä =)

CG: Juu, 2vkon iästä alkaen tippoja. Ja ne alotetaan niin, että ekana päivänä 1, toisena 2, kolmantena 3..ja 5 päivänä 5 tippaa.
 
Heippa!

Onpa taas tullut kanniskeltua poikaa koko päivän, heti kun luulin että nyt se nukkuu sikeesti ja siirsin sen omaan petiinsä niin jo alkaa naama mennä ruttuun ja huuto kuulua. Yritin sille sitä tuttiakin tarjota, mutta eipä vielä moinen kapistus kiinnostanut. Sain vasta vähän aika sitten ees puettua vaatteet päälle, kun vihdoin sain pojan pysymään sängyssään.

Katjuska: Mulla on kanssa ollu se imetys aika sohlaamista, en millään meinaa saada itseäni ja lasta hyvään asentoon ja poika hermostuu ja sitten on entistäkin hankalampaa. Lisäks poika syö tosi vähän kerrallaan, yleensä vaan yhen tissin ja on sitten taas pian nälkäinen. En olis kyllä arvannu, että se olis näin hankalaa.


 
tolnaato: kiitti kun muistutit miten noi tipat annetaan. En olis muistanu aloittaa yhdellä :ashamed: ja terkkakaan ei muistanu sanoa asiasta. Eli huomenna yks tippa nassuun.

Eilen oltiin eka kertaa ulkoilemassa ja myös ensimmäinen kylpy oli eilen kun napatynkä irtosi. Tuli vaan tuosta ulkoilusta mieleen, että mitäs sitten kun olen just saanu molemmat muksut tumpattua ulos ja vauva päättääkin, että häntä ei huvitakaan vaunuilla niin sitten vaan esikollekin sanomaan, että nyt mennäänkin 5min ulkoilun jälkeen sisälle. No kunhan se unirytmi tulee niin eiköhän se vauvakin ulkona viihdy ja meillä on siinä mielessä hyvä tilanne, että isovanhemmat asuu naapurissa niin voi sitten kutsua ne hätiin tai viskata esikon sinne.

Nyt kun toivon, että vauva heräis niin ei herääkään. Pitäis mennä kauppaan jotain paitaa ettimään kun sunnuntaina olis rippijuhlat. Haluaisin imettää ennen cityyn menoa, ettei tissit poksahda matkalla. Muutenkin tosi kiva ostaa tässä vaiheessa joku hienompi paita kun en ajatellu näitä kymmentä ylimääräistä kiloa mukanani montaa kuukautta kantaa ja sit jää se paita käyttämättä. Sit täytyy jotkut mahaa litistävät sukkahousutkin ostaa. No ongelmat mullakin.

Illanjatkoja kaikille =)
 
piparix: Aivan samoilla linjoilla olen.Sain vaan sen käsityksen siitä (en muista kenen)kirjoituksesta,että vasta 5vkolla saa suurinpiirtein liikkua :)
Kyselit siit jälkivuodosta niin mulla myös loppui melkeen sairaalassa olon aikana ja kysyin siitä kätilöltä.Hän sanoi että kohtu on puhdistettu niin hyvin sektion aikana että sieltä ei paljon edes tule.Liikkuminen voi lisätä vuotoa!!

Katjuskalla ja muille pienten kanssa "taistelijoille" jakseluja!!

Mein typy on erittäin rauhallinen ja tissittelee hienosti mikä on erittäin luksusta kahden edelllisen tulikon jälkeen =)
 
Imetysgalluppiin: kolmisen viikkoa jaksoin sitkeästi tarjota pelkkää rintamaitoa...ja siinä samalla tuli heräiltyä 1-2 välein joka yö. Ja sitten päädyin antamaan myös korviketta tuon rintamaidon rinnalla. pääsääntöisesti annan korviketta vain yötä vasten ja yöllä sekä sitten välillä annan korviketta päivisinkin jos tulee sellainen olo ettei rintamaito tahdo riittää pojan näläntarpeen täyttäjäksi.

Esikoista täysimetin melkein 1 vuotiaaksi ilman mitään ongelmia joten nyt kaikki nämä imetyksen kanssa ilmenneet "ongelmat" saavat kysymysmerkkejä ilmaan...Mutta onneksi meitä on muitakin jotka painimme samojen asioiden kanssa niin ei tule niin orpoa oloa.
 
Iltaa rakkaat helmiäiset!!
Olipas kerennyt taas tekstiä tuleen kun en ole pariin päivään päässyt lukemaan. Yritän muistaa mahdollisismman paljon..
Vaipoista: Meillä otettiin tänään käyttöön Liberon 3-6kg vaipat, tähän asti oli käytössä Pampersin 2-4 kilosten vaipat.
Mammulille myöhästyneet onnittelut! :flower:
Meillä kanssa löytyy maha vaivoja ja tässä mietinkin että pitäisiköhän sitä kokeilla niitä tippoja. Poika nielaisee ilmaa imetyksen aikana joka kerta ison määrän ja sen kyllä sitten välillä huomaa! :/
Kakkauksesta: Meillä kakataan päivittäin parisen kertaa + sitten ne märät pierut mitä tulee. :D
Marianne & Nasuliini: Minä liityn joukkoon useasti imettävien! Meillä saatetaan välillä imuttaa puolenkin tunnin välein.. Riippuen siitä kuinka paljon röyhtäyttäessä on puklua tullut! Turhauttavaa välillä...
Nasuliini: Meillä on nyt vasta perina päivänä käytetty Jönssiä ulkona ja tänään jätin hetkeksi kauppareissun jälkeen hänet vaunuihin nukkumaan. Tässä nyt pikkuhiljaa ajattelin hänet sinne totuttaa sillävälin kun saan aikaiseksi ostettua patterit itkuhälyttimeen.
Sylissä viihtyvistä vauvoista: Olen onnellinen kuullessani etten ole ainut joka yrittää saada vauvaa viihtymään muualla kun sylissä! Niin ja Zalmiakki, on hiukan hankalaa tehdä vauva sylissä ruokaa isommille lapsille jne..
Mitäs sitten..??
Niin juu siitä tutista, eli minä aloin vanhasta tottumuksesta tarjoamaan jo sairaalassa, mutta tälle tapaukselle se ei olekkaan niin hyvin kelvannut kun edellisille. Toisaalta ihan hyvä vaan, eipähän ole sitten raskasta luopumista edessä. :)
Imetysongelmista kärsiville: Mulle neuvottiin esikoisen aikana tälläinen asento, minkä olen todennut hyväksi. Tyyny käden alle ja vauvan napa omaa napaa vasten. Sitten myöskin sairaalassa neuvottiin "puristamaan" rinnanpäätä lyttyyn helpottaakseen vauvan otteensaamista. Toivottavasti kaikki halukkaat saavat imetyksen onnistumaan!! :heart:
Tiipeli: Kyllä musta ainakin voit jatkaa tänne kirjottamista kunhan vauvan saat mahasta pihalle houkuteltua.
Huh.. Meillä on Jönssin rytmit ihan sekaisin! Se on nyt muutamana yönä heräillyt 4-5 aikoihin pällistelemään. Oonkin sitten laittanut yövalon päälle ja ottanut vaavin meidän väliin töllisteleen ja jatkanut itse unia, jossain vaiheessa sitten taas yrittänyt siirtää pojan varovasti takasin omaan sänkyyn. Toivottavasti tämä ei jatku pitkään, koska mies menee ensiviikolla aamuun ja mun pitää itse jaksaa nousta lasten kanssa ajoissa ylös!!
Mutta nyt tarvinnee mennä hammaspyykille ja nukkumaan ennenkun pikkuisella iskee tissinälkä. :)
:wave:
Jutta ja poika
 
öitä

Meillä taas kukutaan, kun ei tota junioria yhtään näytä nukuttavan. Silmät auki vaan pällistelee. Sänkyyn sitä ei voi laittaa, sillon alkaa meteli. Onneks mies on nyt paikalla, niin saa vuorostaan sitä pidellä.

Jutta, uskon joo että on vaikeeta kokkailla vauva sylissä. Ihailen kyllä teitä kaikkia, jotka useamman lapsen kanssa niin hyvin pärjäilette. Mä en oo sairaalasta tulon jälkeen oikeen mitään ruokaa ite kokkaillu, pelkkiä pakasteita vaan on pöydästä löytyny.

Milana, kiva että teidän neiti on rauhallinen tapaus. Toivottavasti pystyt sitten lepäillä niitä raskausajan rasituksia pois.

Kaks viikkoa sitten tähän aikaan olin synnytyssalissa...
 
1kk neuvola terveisiä:poitsulla painoo 3700g ja pituutta 53,2cm pipo 38cm =)
Onko teillä kokemusta rela tipoista?
Aikaisemiilla ei ole tarvinnut vattavaivoihin käyttää.Onko niistä hyötyä.
poitsun huudot johtunee osittain mahasta ja siittä kun ei saa kakattua.
Ite odotan tuloksia,että onko tulehdusta.
Toivottelen hyvää alkavaa viikonloppua.Ristiäiset kun ovat su niin viikonloppu menee niitä järjestellessä.
 
Meinaatteko ottaa vauvoillenne sen rotavirusrokotteen(suun kautta)? Me otetaan se(tai siis ostetaan). Parempi niin kun että vauva saa sit sen ripulitaudin ja pahimmassa tapauksessa joutuu sairaalaan.

Ai niin, meidän tytön eka neuvola oli siis muutama päivä sitten ja painoa oli "jo" 3960g ja pituus 53cm.

Pitäis muka alkaa jo ehkäisyasioitakin miettimään....mut kun en tiiä mitä ottaisin. Meillä siis hoidoilla saatu tyttönen, mut luomuvauvakaan ei ole mahdottomuus niin kaipa sitä joku ehkäisy pitäis ottaa. Kierukkaa ajattelin, joten kertokaapa kokemuksia kellä ollut sellainen. Pillereitä en halua ainakaan. Jälkitarkastuksen yhteydessä lekuri vois kuulemma laittaa kierukan.

Mukavaa päivänjatkoa!

CG&Nasu-tyttö 2viikkoa =)
 
no on se lohduttavaa kuulla ettei yksin kränää imetysongelmien kanssa... vaikka eihän näitä kelleen toivo :/ mä oon kans nyt tullut siihen tulokseen, että annan tissiä jos se sovulla kelpaa ja muuten sitte korviketta... joka kerta yritän antaa rintaa ja joskus onnistaakin =)

viime yö ei taas ollut mukavimmasta päästä, kun ei tuo poju kauaa kerrallaan nuku ja sitte mulla sattuu kohtu edelleen ja ummetus ei sitä kipuu helpota... sellaisia ihme kouristuksia tulee välillä :( vuoto on kyllä melkein loppu jo ja iha täydellisenä istukkakin sieltä tuli joten ei mittään tulehdusta kyllä oo... Aamulla olin niin väsy, etten vaan jaksanu oikeesti enää nousta vaan ukko sitte syötti ja hoiti kaverin...ihana mies mulla :heart: Hävettää vaan kun sen piti kuiteski kouluun lähtee aamulla ja valvoi sitte ku mä en enää pystyny :ashamed: kaipa sitä univelkaa vaan oli jo niin paljon, että nyt tuli stoppi... mutta saan kyllä olla niin onnellinen kun tuollainen mies mulla on :heart:

nyt sain taas pikku ukon unten maille joten pitäs mennä vissiin syömään... mä oon tätäki viestii kirjoittanu varmaan tunnin :kieh: no mutta jaksamista kaikille... toivottavast sais iteki kirjoitella vähitellen jottain positiivisia juttuja...
 
Iso tsemppi :hug: kaikille unisille mammoille!! Täälä kanssa itse sellaista koko päivän mieheltä odottanut, mutta äskön sain kiitokseksi yövalvomisista muistutuksen makkaroistani vyötäröllä. :kieh: Minkäs sille voit että nahka on venynyt raskauden aikana ja harrastamaan ei pääse kun mies ei vauvaa suostu hoitamaan.. Ikuinen kierre.. Blaah.. Taidan painua juomaan päiväteetä ja masentumaan. :headwall:
Sorry valitus!
 

Yhteistyössä