***Helmet 2008*** viikko 42

SEE
Saanukka hyvä että kävitte lääkärissä. Pranemista teille ja kaikille muillekin sairastaville.

Täällä pojun vointi hieman parempi, yskää on kyllä edelleen mutta nyt se on muuttunut kuivasta limaiseksi. Antibiootti kuuria vielä jäljellä 4 päivää joten eiköhän tää tästä...

8kkneuvolalääkäri oli eilen

Pituus 73cm
Painoa 10,60kg
pipo 45,7cm

Pinsettiote löytyi ja suojeluheijasteet voimakkaasti esillä, kasvu ja kehitys normaalia, konttaamattomuudesta sekä ryömimättömyydestä ei tarvi huolestua kun poika on jämäkkä ja isituu tuetta sekä seisoo ja kävelee tukea vasten, lääkäri vihjaili että varmaan oppii eka kävelemään kun konttamaan...

Täällä ekaa kertaa teen soseita. Lohesta ajattelin vääntää jotakin pöperöä, Anoppi on muutaman kerran pakkaseen meille soseita jättisatsin tehnyt mutta pääasiassa kaupan purkkeilla menty, mutta alkavat olla jo aika kalliita noi 8kk ruuat joten ajattelin ryhdistäytyä ja alkaa itse tekemään ainakin osan soseista...

t.SEE ja poju huomenna 8kk
 
täällä taa siivoiltu ja pyykätty.

hissukka olipas meillä samalaiset päivät :)
Löysin ittelleni toppatakin, vihdoinkin. Oli kyllä kiva päivä kun sai maailmaa hiukan parannettua. :)
Matias nukkui tirsat vaunuissa ja heräs anttilassa kun siel oli niin törkeenä aleporukkaa...kiva meteli. :/

Mies tuossa kömpi massukivun takia ylös sängystä...onkohan nyt joatin tautia liikkeellä kun mul oli toissayö inhottava olo. :/

Taidan laittaakin SEE:n innoittamana lohta tänään. :p

Nyt leikkimään tytön kans.

jepsu
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Muori onnea vaan vedonlyöntiin, tosin jos näet tämän niin olet jo hävinnyt! :LOL:
Nyt vasta luin :D Voitin siis vedon. :p :kieh:

Mutta kyllä olis tehny mieli eilen tulla tänne purnaamaan. :headwall: :headwall:

Ekaks huomasin, että Tuttelissakin (ainakin tossa TUtteli 2:ssa) on käytetty palmuöljyä. Niin, että on sitä nyt sitte meijänkin puuroissa palmuöljyä. :eek: :headwall: :headwall: Täytynee tutustua tarkemmin korvikkeidenkin tuoteselosteisiin. Ja HIppin puurojauheissa on tosiaan vähäsuolaista herajauhetta. :headwall: :headwall: Mitä sitä enää uskalltaa kaupasta ostaa? Täytyis visiiin täysimettää kouluikään asti. :headwall: :kieh:

No sitte käytiin kyttiksellä viemässä uudet passikuvat neidistä, eikä nekään kelvannu. :headwall: :headwall: No olin sitte vissiin niin tuohtuneen oloinen, että antoivat ton esikoisen kirjoittaa ite passiinsa allekirjoituksen haparoivilla tikkukirjaimilla (e:n sakarat väärinpäin). Tulostivat kiltisti uuden lomakkeen, kun eka meni pipariks. No samoilla raivoilla ajoin sitte Tikkurilasta Itikseen Fotoykköseen. Kuulemma kuvan olis pitäny mennä läpi, ja 99 % kuvista menee läpi ja koskaan ei oo samalle asiakkaalle tullu kahta hylkäystä.... :$ Antoivat kyllä kiltisti rahat takaisin, kun eivät voíneet varmuudella luvata, että kolmas otos menee läpi. Illalla sitte ajoin vielä Tikkurilaan Memofoto-nimiseen kuvaamoon, jota kyttiksellä kehuivat. Olikin kyllä tosi hyvää palvelua. Tänään saa nyt sitte nähdä, kelpaako toi kolmas kuva.

Ja sitte mulla oli yh-ilta, josta ei tosiaan ollu sovittu etukäteen. Oli ukolla kuulemma joku asiakkaan radikkaohjattava, joka oli pakko korjata just eilen. |O :headwall: :headwall: Ukon lautasen ja kattilat korjasin pöydästä, kun olivat kaks tuntia odottaneet. No sitte ukko tulee tuolta varastosta kysymään, onko mitään ruokaa. No tarjoilu oli siinä vaiheessa ohi. :headwall: :/

No oli eilisessä jotain positiivistakin. Sain testiks huutonettiin laittamistani vaipoista hyvän hinnan (ei tosin vielä oo näkyny tilillä ) ja illalla kävin läpi lastenvaatelaatikoita ja sieltä löyty tosi paljon hyviä käyttökelpoisia vaatteita, joiden olemassaolon olin ihan unohtanu. =) =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Pusuapina:
Ollaan siis täällä varsinaisia luonnonsaastuttajia, kun käytetään liikaa purkkeja ja purnukoita ja vieläpä kertakäyttövaippoja :/
Pääasia että vauva syö! =) Niinkuin täällä joku jo ehti sanomaankin. Ja ne purkit ja purkinkannet voi ainakin viedä lasin- ja metallinkeräykseen, kai siitäkin jotain hyötyä on. =)

Millä sä maustat omatekemiä soseita? Tai muut, vinkkejä kehiin? Jos meilläkin saisi ne joskus kelpaamaan. :/
Meillä uppoo ainakin sitä paremmin, mitä enemmän valkosipulia on. Lihan sekaan on laittanu vähän mustapippuria. Meinasin laittaa pippurimaustetta kerran, mutta siinä olikin sitte suolaa joukossa. Meilläkään ei aluks uponnu tavispuurot. Annoin suosiolla noita vauvapuuroja. Muutama viikko mentiin vauvapuuroilla. Sitte kokeilin tavallista mannapuuroa ja nyt uppoo ja tavallinen kaurapuurokin kakomatta, tosin Tutteliin keitetty. Mutta pääasiahan on että vauva syö. =)
 
Onkohan ihan vaan mikrossa lämmitetty muussattu tomaatti jotenkin hengenvaarallista 8kk ikäselle? Eilen iltapäivällä kun laitoin poitsulle riisiä ja kanaa eikä ollut oikein sitten mitään muuta mitä laittaa sekaan niin soossasin tomskun ja hetin mikroon mukaan. Siis kana tuli pakastimesta, siks mikrotin =)
Ei tuolla ainakaan vielä ole mitään iho-oireita ollut ja kakkakin oli ihan normaalin väristä. Ajattelin vaan kun tomaatti jotenkin vaikuttaa kauheen "voimakkaalta tavaralta" antaa noin piänelle... :whistle:

*muoks* siis raaka tomaatti
 
Ei kai tomaatti kielletty ole. Ehkä se voi olla helposti allergisoiva, mutta tuskin muuta. Joillekin lapsille taitaa tulla huulten ympärille raa'asta tomaatista kosketusihottumaa. Korjatkaa viisaammat, jos oon ihan metässä. :whistle: :D
 
Täytyykin laittaa valkosipulia mukaan pojan soseisiin... :p ihanko valkosipulin kynsi vaan puristimen läpi ja sekoitetaan soseen sekaan?

Sitähän voisi alkaa kokeileen tehdä soseita vähän eri tavalla kuin ennen... tähän asti on kelvannut niin huonosti, että olen vaan jääpalarasiassa pakastanut pepoa, parsakaalia ja kukkakaalia ja sekoittanut kaupan soseeseen, niin on kelvannut. Ajatuksena oli vähin erin lisätä omatekemän osuutta niin että lopulta söisi pelkästään sitä, mutta ei onnistunut. Jos omatekemään on enemmän kuin puolet, niin poika yskii ja kakoo dramaattisesti ja sulkee suunsa päättäväisesti. :/ Toisaalta karkeampi ruokakin menee jos on herkkua, esim. raaka omena... :kieh:

Alkaisikohan tekemään jo "oikeaa ruokaa" mutta soseutettuna, esim. possupataa mikä oli esikoisen herkku, kanakastiketta ja jauhelihakastiketta... kalasoppaa... jos kelpaisi paremmin kuin parsakaalisose pepo-soseessa. :/ En mä sitä itsekään söisi. :x :LOL:

Millaisia herkkuja muille helmille tarjotaan? =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Ja allergisesta nuhasta...kyllä reagoi 8kk nuhalla. Minä olen reagoinut ja on tuo pikku mies myös. Pölylle selkeästi allerginen. Ja aivasteleekin siis. On aivastellut pienen ikänsä milloin mistäkin. :hug:
Täytyy siis jatkaa seurailua... :/ en kyllä usko että meillä on allergiasta kyse, sillä nuha on parantunut, eikä ole mitään tullut kun ollaan käyty kylässä paikoissa missä on sisäkissoja.
 
Täällä!
Käytiin neuvolalääkärissä juuri. Saldona korvatulehdus vasemmassa korvassa, oikeasta ei nähnyt mitään kun siellä oli niin paljon vaikkua.
Lisäksi nauramattomuuden takia lähete puheterapeutille.
Huolettaa ja itkettää vain, tuo jälkimmäinen siis lähinnä. Miksei tyttö naura? Ei ole ikinä nauranut, eikähän tuo juuri jokeltelekaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Täällä!
Käytiin neuvolalääkärissä juuri. Saldona korvatulehdus vasemmassa korvassa, oikeasta ei nähnyt mitään kun siellä oli niin paljon vaikkua.
Lisäksi nauramattomuuden takia lähete puheterapeutille.
Huolettaa ja itkettää vain, tuo jälkimmäinen siis lähinnä. Miksei tyttö naura? Ei ole ikinä nauranut, eikähän tuo juuri jokeltelekaan.
:hug:, sekä korvatulehduksesta että puheterapeutin tarpeesta. Voiko tuo nauramattomuus tai jokeltelun vähyys johtua siitä kielijänteestä, että ois hidastanu puheen kehitystä??
 
Meille tuli muuten kotihoidontuen päätös viikossa :D Kerrankin Kela kunnostautui... Saadaan peräti hiukan hoitolisääkin, hurraa. Mies on isäkuukauden lomalla marraskuussa, ihanaa!

8kk neuvolassa käyty, oli kyllä sellanen pikakäynti taas, että hohhoh. :kieh: Mitat:

8885g
72,7cm
45,4cm :heart:

Hyvin kasvaa nollakäyrän tuntumassa.
 
:hug: korvatulehdusten ja muitten sairasteluiden kourissa oleville!

Nyt meni meillä vähän liian pitkälle nuo muksahtelut, poika kaatui eteenpäin kun tavotteli jotain ja vissiin naaman alle jäi joku tavarakin... Ensin en huomannut mitään, tyynnyttelin vaan itkusta poikaa ja yhtäkkiä oltiin molemmat veressä. Toisella oli jäänyt huuli hampaan ja lattian väliin :snotty:

Huuli ihan turvoksissa ja nyt pelkään toisen ylähampaan puolesta :( En ole vielä pojan suuta saanut tarpeeksi ronkittua auki, mutta näyttää niinkun ien olis sen hampaan kohdalta tummana :eek: Mulla on tosi tosi tosi ikävä kokemus mun siskon tytön kanssa kun se oli suunnilleen Jiin ikänen ja ite olin jotain 10-11v...
Kannoin tyttöä kerrostalon portaissa ja kompastuin, tytöltä mustu toinen etuhammas, kolahti sen verran niihin kivirappusiin :/ Kauheat oikomishoidot tuli sitten kun oikeat hampaat tuli... Syyllisyys on edelleen aivan törkeä, vaikka tyttö on nyt jo 16v ja hampaat näyttävät olevan oikein nätisti rivissä :ashamed:

Nyt en oikeastaan ollut muuten syyllinen kun etten kerinnyt poikaa nappaamaan kiinni, mutta pelottaa aivan hulluna jos historia toistaa itseään... :ashamed: :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi79:
Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Täällä!
Käytiin neuvolalääkärissä juuri. Saldona korvatulehdus vasemmassa korvassa, oikeasta ei nähnyt mitään kun siellä oli niin paljon vaikkua.
Lisäksi nauramattomuuden takia lähete puheterapeutille.
Huolettaa ja itkettää vain, tuo jälkimmäinen siis lähinnä. Miksei tyttö naura? Ei ole ikinä nauranut, eikähän tuo juuri jokeltelekaan.
:hug:, sekä korvatulehduksesta että puheterapeutin tarpeesta. Voiko tuo nauramattomuus tai jokeltelun vähyys johtua siitä kielijänteestä, että ois hidastanu puheen kehitystä??
En tiedä... :'(
Ahdistaa ja pelottaa ja huolettaa, koska tämä oli ensimmäinen laatuaan lääkärillekin, tapaus että vauva ei naura ääneen. Pelottavaa!

 
SEE
fifi halaus! Ymmärän että huolettaa mutta eiköhän tuo asia selviä kun tapaat puheterapeutin ja kuulet lisää faktaa asiasta... voihan se olla yksilöllistä sekin niinkuin toiset konttaa aikaisemmin toiset ei jne...
 
heippa

pojulla oli tänään 8kk neuvola/lääkäri

pituus 74cm
paino 11,1 kg
pipo 47,5cm

poju lähti tossa viikko sitten ryömimään,jee =) :heart: vauhti on kova ja isommilla sisaruksilla alkaa menee hermot kun pikkuveli rikkoo kaikki leikit :D
soseista ollu jotain puhetta...meillä syödään kaupan soseita ja ihan samaa kotiruokaa kuin muu perhe,tänään viimeksi poju söi samaa spagettia ja jauhelihakastiketta kuin muukin perhe,hyvin maistuu =)
mulla ei ole mitään kiinnostusta saatika ylimäärästä aikaa alkaa väsää ite soseita :/
kertakäyttövaippoja myös käytetään,kiinostus täysi nolla kestovaippoihin,ei nappaa yhtään.
maissinaksut kuuluu pojun herkkuihin,ekat limuhörpyt on jo otettu ja muutama jim-patukka jo syöty....

sydämen sivuäänistä kellään tietoa?
6v tytöllä oli samalla lääkärintarkastus ja lekuri sit huomasi et likan sydämestä kuuluu välillä suhinaa...neuvolakorttiin kirjoitti että systolinen suhahdus...mitä lie tarkkoittaakaan...mutta lastenpolille laittoi lähetteen että likan sydän ultrataan.
sanoi se lekuri että ei usko että kyse olisi mistään vakavasta mutta kyllä sitä on silti tullut tässä mietittyä :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:

sydämen sivuäänistä kellään tietoa?
6v tytöllä oli samalla lääkärintarkastus ja lekuri sit huomasi et likan sydämestä kuuluu välillä suhinaa...neuvolakorttiin kirjoitti että systolinen suhahdus...mitä lie tarkkoittaakaan...mutta lastenpolille laittoi lähetteen että likan sydän ultrataan.
sanoi se lekuri että ei usko että kyse olisi mistään vakavasta mutta kyllä sitä on silti tullut tässä mietittyä :/
Mulla ysiluokalla lääkärintarkastuksessa havaittiin sydämen sivuääni. Itseasiassa lääkäri ei edes mulle maininnut löydöstään, sain vaan kutsun uuteen tarkastukseen toiselle lääkärille joka kysyi että tiedätkö miks oot täällä :whistle:
Kävin röntgenissä, ei muistaakseni ollut muita toimenpiteitä, joten ei lienee ollut vakava juttu. Millään tavalla ei kyllä ole mun elämään vaikuttanut...
Ole huli huoletta, hyvä vaan että asia tutkitaan ja havaitaan että ei ole vakavaa :hug:
 
Sihtailin pojan suuta muuten tarkemmin taskulampulla äsken ja ei onneks ollutkaan ien tummunut, ikenen alta kylläkin tuli vähän verta, mutta nyt ainakin näyttäis että hammas on ihan ok *sormet, varpaat ja hampaat ristissä*
 
Pusuapinalle ja fifille :hug: :hug: Kovasti tuntuis noita korvatulehduksia nyt monilla olevan :/ Mä itse nyt diagnosoin, että pojalla on taas kurkunpääntulehdus :/ Samanlaista louskutusta kuin viimeksikin. Ollaan nyt höyryhengitelty ja käytiin sadetta uhmaten pihalla pikkulenkilläkin, että poju sai raitista ulkoilmaa. Ihan pirtsakka tapaus tuo on, kurkku nyt ilmeisemmin aika kipeä ja yskiminen sattuu, mutta toivotaan, että menis nopsaan ohi. Ei jaksaisi muutenkaan enää montaa yötä kokonaan valvoa :ashamed:

Hulipumpsishan
on jo ihan makeaakin pojalle antanut :whistle: Mä annoin herkkuna pojalle satsumaa ja itse tehtyjen sämpylöiden murusia :LOL: No, pieni on onnessaan niistäkin hyvyksistä, kun ei paremmasta tiedä vielä ;)
 
kristelle meil on nyt kaikki 4 lasta saaneet ekat jim patukat noin puolen vuoden iässä,siit on tullu vaan tapa :D ja mä en usko että lapsi on pilalla jos se saa silloin tällöin muutaman haukun suklaapatukasta,joskus vähä enemmänkin... :D :whistle:
 
Pusuapina :hug: varmasti säikäytti, onneksi kaikki kunnossa!

Fifi mietin tuota nauramattomuutta... esikoinen oli samanlainen, tosi myöhäiseksi meni ennenkuin nauroi ääneen, taisi puhua jo siinä vaiheessa... ja tytöllä myös kireä kielijänne. Joten voi kyllä olla syypää siinä. Meillä siitä ei ollut ikinä neuvolassa puhetta, ei kysytty enkä mä varmaan koskaan maininnut asiasta. En osannut juurikaan sitä edes ihmetellä, ajattelin vaan että tyttö ei ole nauravaista laatua. Ja kun oli esikoinen niin ei oikeastaan edes huomannut että jotain "puuttui". Älä murehdi liikoja, kyllä se päivä vielä tulee kun teidän tyty päästää kunnon röhönaurut. =)

Kristelle toivotaan että poika paranee pian eikä valvota liikaa äitiä! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Fifi mietin tuota nauramattomuutta... esikoinen oli samanlainen, tosi myöhäiseksi meni ennenkuin nauroi ääneen, taisi puhua jo siinä vaiheessa... ja tytöllä myös kireä kielijänne. Joten voi kyllä olla syypää siinä. Meillä siitä ei ollut ikinä neuvolassa puhetta, ei kysytty enkä mä varmaan koskaan maininnut asiasta. En osannut juurikaan sitä edes ihmetellä, ajattelin vaan että tyttö ei ole nauravaista laatua. Ja kun oli esikoinen niin ei oikeastaan edes huomannut että jotain "puuttui". Älä murehdi liikoja, kyllä se päivä vielä tulee kun teidän tyty päästää kunnon röhönaurut. =)
Siis ensinnäkin ihana että on joku muukin joka on naureskellut ääneen vasta isompana!! Tämä kun oli lääkärillekin ihan ensimmäinen tapaamansa tapaus, että vauva ei "osaa" nauraa! :eek: Lohdullista siis kuulla että tätä on muillakin ollut.

Ja toi tummennettu; sinä se aina osaat!! :heart: :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Fifi mietin tuota nauramattomuutta... esikoinen oli samanlainen, tosi myöhäiseksi meni ennenkuin nauroi ääneen, taisi puhua jo siinä vaiheessa... ja tytöllä myös kireä kielijänne. Joten voi kyllä olla syypää siinä. Meillä siitä ei ollut ikinä neuvolassa puhetta, ei kysytty enkä mä varmaan koskaan maininnut asiasta. En osannut juurikaan sitä edes ihmetellä, ajattelin vaan että tyttö ei ole nauravaista laatua. Ja kun oli esikoinen niin ei oikeastaan edes huomannut että jotain "puuttui". Älä murehdi liikoja, kyllä se päivä vielä tulee kun teidän tyty päästää kunnon röhönaurut. =)
Siis ensinnäkin ihana että on joku muukin joka on naureskellut ääneen vasta isompana!! Tämä kun oli lääkärillekin ihan ensimmäinen tapaamansa tapaus, että vauva ei "osaa" nauraa! :eek: Lohdullista siis kuulla että tätä on muillakin ollut.

Ja toi tummennettu; sinä se aina osaat!! :heart: :hug:
Hyvä jos helpotti! =) :hug:

Nyt täytyy kai päästää mies koneelle, huokailee siihen malliin... :D joten suihkuun, syömään ja nukkumaan! :wave:
 

Yhteistyössä