***Helmet 2008*** viikko 40

Meillä leikitään melkeinpä missä vaan, mutta ei omilla leluilla (omaa huonetta ei vielä omista). Kaikki muu on niin paljon kiinnostavampaa. Siis kokoajan saa kuunnella missä nyt mennään. Eilen maiskutteli onessaan eteisessä pihalta tulleita lehtiä ja tuhma äiti kaiveli ne suusta. :LOL: Keittiön pöydän alta löytyy kaikkea kivaa myöskin, vink vink vaan kavereille.. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pallukka:
Meillä leikitään melkeinpä missä vaan, mutta ei omilla leluilla (omaa huonetta ei vielä omista). Kaikki muu on niin paljon kiinnostavampaa. Siis kokoajan saa kuunnella missä nyt mennään. Eilen maiskutteli onessaan eteisessä pihalta tulleita lehtiä ja tuhma äiti kaiveli ne suusta. :LOL: Keittiön pöydän alta löytyy kaikkea kivaa myöskin, vink vink vaan kavereille.. :D
Joo, omat lelut sucks!!!
 
Hellou mammatoverit :hug:

Meillä oli tänään 8kk -lääkärineuvola.

- pituus 71,5cm (51cm)
- paino 8220g (3535g)
- pipo 43,8cm

Lääkäri kehui kovasti, että kovin on tarkkaavainen tyttö, keskittyy hyvin. Helmen sieppasi nopeasti pinsetillä ja tiukuun reagoi myös nopsaan. Liikkumisesta tuumasi, ettei ole vielä kiirus. Totesi myös, että lastahoito saattaa myöhäistää liikkumista. Pituuskasvu oli tasaista edelleen; pitkähkö tyttö on. Paino oli kuulemma -7 (ekaa kertaa kuultiin "käyrä"), mutta lääkäri totesi omalla vierasperäisellä aksentillaan, että "eihän tuo tyttö alipainoiselta hänen mielestään näytä, vaikka hoikkainen onkin". :LOL: Meillä on aivan ihana puolalaissyntyinen terkkarilääkäri, tosi tyytyväisiä ollaan häneen oltu. :) 8kk -päivän kunniaksi käytiin ulkona syömässä ja tyttö sai palan patonkia järsittäväksi, mikä aiheutti hieman ihottumaa. :/ Vähitellen kotimaisia viljoja kokeillaan kuitenkin. Hattara sai myös merkkipäivän kunniaksi istua Prismassa kärryn istuimessa; ihan hyvin istui, vaikka Prisman kärryissä onkin julmetun kokoinen istuinosa. Lahjaksi H sai pari pientä muovista Plaston leluautoa, Volvon ja Mersun valkkasi. :D Miehen ikivanha, retrokas automattokin pestiin ja sen päällä tyttö on tänään leikkinyt isin kanssa, ts. isi leikki ja Hattara lähinnä maisteli autoja.

Vaunut on meillä toisinaan kasvot menosuuntaan. Mies on ne toisinaan siten kääntänyt, minä en, kun ei ole heittoaisaa (kolmipyöräiset vankkurit), niin en jaksa säätää.

Meillä tyttö leikkii olohuoneessa ja keittiön puolella, mutta eipä meillä ikiomaa huonetta hänelle olekaan. Mun mielestä on sitä paitsi hassua, että lapsen pitäisi leikkiä yksin omassa huoneessaan, jos äiti ja/tai isi on olohuoneessa. Meillä saa leikit olla ihan mielellään levällään olkkarissa. :)

Onnea Annan Adalle pisuista ja saksanhirven sopivuudesta! :flower: Meillä otetaan huomenna maistiin joko hirssi tai tattari. Tänään ostettiin noita jauhoja, mutta vaativat niin pitkän keittoajan, joten tänään tyttö sai sitten vielä riisipuuroa illallakin. Punaposki-sose on pop täälläkin, samoin kuin Piltin pohjoisen marjat -sarja. :p

Anno puheli, jotta luulisi pojan olevan uhmaiässä... Täällä myös havaittu samanmoista "minä itte"-meininkiä. =) Tänään Hattara veti hirmuisat hepulit kun isi otti kurkunpalasen pois käsistä; yritti siis vaan auttaa kääntämään kurkunpalaa toisinpäin, jotta olisi tytön sitä helpompi järsiä. Hepuleita tuo pikku-tinttara saa kyllä varsin usein muutenkin, jos jokin ei mene oman tahdon mukaan. Kehen lie tullut... :whistle:

ieva & hattara tasan 8KK :heart:
 
Minä täällä vielä yön pimennossa lueskelen päivän juttuja. :wave:

Meilläkään ei ryömitä. Kun neidin laittaa selälleen lattialle, niin hetken leikkii kyljellään ja sitte kääntyy mahalleen, yrittää tavoitella jotain käsien ulottumattomissa olevaa, hermostuu ja nostaa kädet ja jalat ilmaan ja alkaa huutaa. Ja tähän mennessä on kuolannu oman alustansa yleensä ihan märäks. Oltiin tänään kyläilemässä kaks päivää neitiä vanhemman vaavin luona, joka ryömi tyytyväisenä ympäri asuntoa. Välillä kävi lelukopallaan leikkimässä jollain lelulla ja jatko sitte retkiään. Vaikka mä oon pitäny paikallaan pysyvää vauvaa helppona, niin kyllä toi ryömivä tapaus tuntu helpolta meijän huuto-iitaan verrattuna. Niin, että vähän odottelen, josko toikin kohta lähtis liikkeelle. ;)

Monilla on ollu hyviä öitä, onnitteluja :flower: Tarttuiskohan ne meillekin virtuaalisesti. Tänään neiti kyllä nukahti paljon helpommin kuin eilen. =)

Kattelin tossa pankin tiliotteita viime kuulta ja kyllä saa ruveta penniä venyttämään ja ostoksia karsimaan, kun alkaa kodinhoitotukikausi. :whistle: Huomasin muuten, että Vantaa näyttäis maksavan Vantaa-lisää 10 kk - 1 v 11 kk ikäisistä lapsista. Mutta kun meidön neiti on vasta 8 kk, kun mun kodinhoitotuki alkaa, niin enköhän mä sitte pariin kuukauteen saa tota Vantaa-lisää. Onko jollain tietoa tästä? Täytynee pirauttaa kelaan. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Kattelin tossa pankin tiliotteita viime kuulta ja kyllä saa ruveta penniä venyttämään ja ostoksia karsimaan, kun alkaa kodinhoitotukikausi. :whistle: Huomasin muuten, että Vantaa näyttäis maksavan Vantaa-lisää 10 kk - 1 v 11 kk ikäisistä lapsista. Mutta kun meidön neiti on vasta 8 kk, kun mun kodinhoitotuki alkaa, niin enköhän mä sitte pariin kuukauteen saa tota Vantaa-lisää. Onko jollain tietoa tästä? Täytynee pirauttaa kelaan. :/
Juu, samaa mietitään täälläkin. Onneksi mulla on viisi viikkoa palkallista vuosilomaa tuossa vanhempainvapaan jälkeen, joten varsinainen hoitaraha-aika alkaa vasta joulukuun puolivälin jälkeen. Mietityttää kuitenkin tuo puolitoista kuukautta hoitoraha-aikaa ennen töihin paluuta... :/ Onneksi miehellä on tulossa muutama ylimääräinen duunikeikka tuossa joulukuussa ja veronpalautuksiakin tulee. Keikkahommia ajattelin katsella tammikuulle; josko heittäisi muutaman työkeikan esim. ls-laitoksiin... :/

 
Onnea Hattaralle :flower: :heart:

Meilläkin neiti on ollu pari kertaa ostoskärryssä siinä tavallisessa lasten istuimessa, kun ei vauvakärryä oo ollu saatavilla. Onhan se ainkin meijän neidillä vähän huteran näköistä vielä. B)

Mikäköhän logiikka noissa käyrissä on, kun meillä on käyrät +2, +1, 0, -1 ja -2. Olis kuulemma ollu huolestuttavaa, jos neidin pituuskäyrä olis menny alle -2:n. Nyt siis oli -1 ja -2 välissä. Taitaa olla ihan eri käyrät käytössä, jos Hattara menee - 7-käyrällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Mikäköhän logiikka noissa käyrissä on, kun meillä on käyrät +2, +1, 0, -1 ja -2. Olis kuulemma ollu huolestuttavaa, jos neidin pituuskäyrä olis menny alle -2:n. Nyt siis oli -1 ja -2 välissä. Taitaa olla ihan eri käyrät käytössä, jos Hattara menee - 7-käyrällä.
Pituudesta ei ollut puhetta, tasaiselta näytti käyrä (ei sanonut lukua, mutta ihan suoraa viivaa näytti), mutta paino siis oli -7. Tuon painon ja ruokailujen (allergiahommat yms.) vuoksi meille tosin varataan 10kk- neuvola. Ts. meille tarjottiin sitä, kun normaalisti seuraava olisi ollut vasta 1v. Jos ei olisi tarjottu, niin olisin itse pyytänyt... :whistle: B)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Muori: Meillä Hattara ryömi ensimmäisen kerran olisikohan ollut viikkoa ennen 7kk -päivää, joten ei meilläkään kauaa olla ryömiskelty. :)
Joo, en mä virallisesti oo huolissani. Esikoinen (kauhee kun meinaan kirjoittaa oikeella nimellä ;) ) ryömi 8 kk ja 1 viikon vanhana. Aiemmin oon luullu, että olis helpompaa näin, mutta ei toi tosiaan kauaa lattialla viihdy, kun ei eteenpäin pääse. Mutta toisaalta viihtyy hyvin sellasessa jostain 80-luvulta olevassa sitterihäkkyrässä, jossa on niin tukevat jalat ja hyvät remmit, että uskaltaa pitää pöydällä. Siinä tykkää katella, kun mä häärään keittiössä. Ja toisaalta ton neidin takiahan mä kotona oon, niin miks sen nyt hirveesti pitäis yksinään viihtyä. Toi kun nukkuukin kuitenkin 2 - 4 tuntia päikkäreitä, niin että ehtiihän sitä puuhastella. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Mikäköhän logiikka noissa käyrissä on, kun meillä on käyrät +2, +1, 0, -1 ja -2. Olis kuulemma ollu huolestuttavaa, jos neidin pituuskäyrä olis menny alle -2:n. Nyt siis oli -1 ja -2 välissä. Taitaa olla ihan eri käyrät käytössä, jos Hattara menee - 7-käyrällä.
Pituudesta ei ollut puhetta, tasaiselta näytti käyrä (ei sanonut lukua, mutta ihan suoraa viivaa näytti), mutta paino siis oli -7. Tuon painon ja ruokailujen (allergiahommat yms.) vuoksi meille tosin varataan 10kk- neuvola. Ts. meille tarjottiin sitä, kun normaalisti seuraava olisi ollut vasta 1v. Jos ei olisi tarjottu, niin olisin itse pyytänyt... :whistle: B)
Voiskohan toi olla sitte jotain prosentteja? Esikoisen allergiatutkimuksessa paino oli jotain - 16 ja ne oli jotain prosentteja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Muori: Meillä Hattara ryömi ensimmäisen kerran olisikohan ollut viikkoa ennen 7kk -päivää, joten ei meilläkään kauaa olla ryömiskelty. :)
Joo, en mä virallisesti oo huolissani. Esikoinen (kauhee kun meinaan kirjoittaa oikeella nimellä ;) ) ryömi 8 kk ja 1 viikon vanhana. Aiemmin oon luullu, että olis helpompaa näin, mutta ei toi tosiaan kauaa lattialla viihdy, kun ei eteenpäin pääse. Mutta toisaalta viihtyy hyvin sellasessa jostain 80-luvulta olevassa sitterihäkkyrässä, jossa on niin tukevat jalat ja hyvät remmit, että uskaltaa pitää pöydällä. Siinä tykkää katella, kun mä häärään keittiössä. Ja toisaalta ton neidin takiahan mä kotona oon, niin miks sen nyt hirveesti pitäis yksinään viihtyä. Toi kun nukkuukin kuitenkin 2 - 4 tuntia päikkäreitä, niin että ehtiihän sitä puuhastella. =)
Tsekkasin vauvakirjasta, niin meillä ryömittiin ekaa kertaa 7kk ja 1 päivän vanhana. :) Meillä tyttö nukkuu päikkäreitä yhteensä n. 1,5-2h/päivä, keskimäärin puolen tunnin pätkissä. Tk-lääkäri sanoi, ettei siitä ole haittaa, kun nukkuu yöt hyvin. Itselle ei tietnkään sitten omaa aikaa miehen työpäivinä löydy oikeastaan ennen tytön yöunia, mutta Hattaraa vartenhan sitä tosiaan kotona nyt ollaan. :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Mikäköhän logiikka noissa käyrissä on, kun meillä on käyrät +2, +1, 0, -1 ja -2. Olis kuulemma ollu huolestuttavaa, jos neidin pituuskäyrä olis menny alle -2:n. Nyt siis oli -1 ja -2 välissä. Taitaa olla ihan eri käyrät käytössä, jos Hattara menee - 7-käyrällä.
Pituudesta ei ollut puhetta, tasaiselta näytti käyrä (ei sanonut lukua, mutta ihan suoraa viivaa näytti), mutta paino siis oli -7. Tuon painon ja ruokailujen (allergiahommat yms.) vuoksi meille tosin varataan 10kk- neuvola. Ts. meille tarjottiin sitä, kun normaalisti seuraava olisi ollut vasta 1v. Jos ei olisi tarjottu, niin olisin itse pyytänyt... :whistle: B)
Voiskohan toi olla sitte jotain prosentteja? Esikoisen allergiatutkimuksessa paino oli jotain - 16 ja ne oli jotain prosentteja.
Mun käsittääkseni ne nimenomaan on prosentteja. *muoks* Mutta siis mun käsittääkseni se pituuskasvu on se, mihin enemmän kiinnitetään huomiota, ettei mielellään saisi siis olla kovin paljon miinuksella. :/ Korjatkaas, jos joku tietää paremmin. :wave:

 
Jippijaijee |O Kello repii jo vaikka mitä ja ilmeisesti alkaa tulla tässäki raskaudessa sama oire ku edellisessä, eli mä kukun pitkin öitä :eek: Pitkästä aikaa tuli luettua kirja, ei menny ku pari yötä :D Jätkä alko huutamaan tossa joku aika sitte mutta ihme kyllä nukahti kun kylmästi pistin oven kiinni.

Voi ny neuvolat ja niiden käyrät :headwall: Meilläki mennää ens viikolla neuvolaan vaikka tässä kuussa ei tarvis ees, mutta ihan sen takia että katotaan se paino nyt kuitenki.. Ja jätkä on 0-käyrällä :/ Mutta kun pituus on +1 ja +2... Eikä tuo mitenkää nälkiintyneeltä näytä, sais tulla nyt se 9 kiloa täyteen vihdoinki :D No samalla se menee mun oman käynnin kanssa. On kyl hyvä että on sama täti odottajilla ja lapsilla täällä. Siirrettiin vielä lääkärikäyntiäki kuukauden päähän niin lekuri voi samalla kattoa meijät molemmat :D

Mä tässä samalla katon BB:tä ja miten ärsyttää kinastelevat känniläiset |O Ja kuinka Nikoa ahdistaa :LOL:

Meilläkään poika ei vielä ihan kunnolla ryömi.. Tai en mä tiiä kun se kuitenki aina pääsee sinne minne haluaa :LOL: Sillä on oma tyylinsä mennä eteenpäin pää maassa :D Kulkee paremmin pehmeellä alustalla :LOL:

Mä just tajusin että tulee vielä periaatteessa yks normi äitiyspäiväraha ja sitte muutaman päivän osalta marraskuussa.. Luulin että marraskuussa ei ois tullu mitään mutta periaatteessahan sillo tulee enemmän rahaa / kk. Ja joulukuu eletään veronpalautuksilla ja sitte ollaaki tammikuussa taas äitiyspäivärahalla :D Pitäis päättää että jääkö marras-joulukuuks kodinhoidontuelle vai työttömäks.. En oo vieläkää ottanu niistä selvää :ashamed:

Täällä ei taida muita kukkua enää :whistle: Mie jatkan surffailua :wave:
 
Voi Anno joko sulla masu alkaa näkyä? *kade*
Mulla on ihan tajuton ikävä sitä vauvamassua ja niitä pieniä potkuja <3

Täällä on maa ihan huurassa.lämpötila +1 c..

M alkaa olla kiukkunen ku väsyttää...täytynee lähee viemään ukkoa untenmaille jo...

Hauskaa päivän jatkoa kaikille!

Onnittelut Hattaralle 8kk päivän johdosta!

Jepsu
 
Hei Jepsun viestissä oli hauska! Maa HUURASSA. Meillä se on KUURASSA. Miten muualla sanotaan? =)

Minäki oon kuullu vaan käyristä +2, +1, 0, -1, -2. Ja meinaskin leuka pudota paikoiltaan kun luin tuon että Hattara menee käyrällä -7! :eek: Mutta selkispä se sitte ku pidemmälle luin :D . Ja onnea 8kk neidille!! :flower: :heart:

Minä oisin eilen henkkamaukalta menny ostamaan sitä unipussia, mut se olikin kokoa 86-92, joten en sitte uskaltanu ottaa. Siis siellä oli jotain viime kauden mallistoa yksi ainokainen kappale tangossa. No, tän vuoden malleja ootellessa =)

Pihalle pitäis suoriutua taasen, jahka neitiki tuosta väsyy ja unilleen tahtoo. Johan tuo seiskan aikaan taas heräsi, että eikhän tuo kohta halunne!
 
Huomenta!

Myöhästyneet 8kk onnittelut Ievan pienelle prinsessalle :flower: ja paljon paljon onnea
kaikille uusia taitoja oppineille helmille.

Muori, ei meilläkään vielä ryömitä :| Tilli pyörii kuin hyrrä napansa ympäri ja kierimällä pääsee eteenpäin, mutta ei siis ryömi. Eilen nousi kylläkin ekan kerran konttausasentoon =)
Meillä keskimmäinen alkoi ryömiä 5kk12pv ikäisenä ja ryömikin sit 5kk! Niin se vaan on, erilaisiahan nuo lapset ovat =)

Mun ymmärtääkseni nuo käyrien +2, +1, -1 ja -2 tarkoittavat kymmeniä eli ovat siis +20, +10, -10 ja -20. Siksi Hattaralla olis puhuttu siis -7 käyrästä. Meillä keskimmäinenhän joutui 8kk lääkärineuvolasta pituuskasvun hidastumisen vuoksi tutkimuksiin. Hänen käyränsä oli silloin -33 ja pituus oli siis 63,5cm. Mitään syytä tuohon hintsuun kasvuun ei löytynyt.
Tyttö on yhä pienikokoinen (kuten isovelikin), mutta pituutta alkoi tulla hieman reippaammin ku 3v. päivät oli vietetty.
Laitoin juuri Tillin ekoille unille. Meillä vedellään melkoisia päikkäreitä =) Tilli menee hyvin tarkalleen 9.30-9.45 välillä nukkumaan ulos ja nukkuu sit 3-4h. Illalla n. 17.30 otetaan sit vielä toiset unet, jotka kestävät 1-1-5h. Täytyy myöntää, että olen erittäin tyytyväinen tilanteeseen. Varsinkin nyt, kun mies on ollut jo 2 viikkoa Kiinassa, niin saan tehtyä "kaiken maailman juttuja" unien aikaan.
Nyt pitää lähettää esikko kouluun :wave:

-b-
 
Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Minä oisin eilen henkkamaukalta menny ostamaan sitä unipussia, mut se olikin kokoa 86-92, joten en sitte uskaltanu ottaa. Siis siellä oli jotain viime kauden mallistoa yksi ainokainen kappale tangossa. No, tän vuoden malleja ootellessa =)
Minkä kokoisen ajattelit ostaa? Mä kans oon ajatellu että jostain tuollaista unipussii katselen, ku ukko jäätyy muute talvella... |O
 
Onnea Hattara 8kk :flower:

Me viedään vankkurit tänään huoltoon, tässä mietin pitäiskö kohta lähteä ulkoilemaan..
Mistäs täällä on puhuttu..? Ainaki liikkumisesta. Mein tyty on ollu vähän turhankin nopea liikkeissään, nyt ei lattialla olo ole enää kivaa vaan pitää etsimällä etsiä korkeampia paikkoja. Ei kauhean hauskaa.. Mutta meillä siis ryömiminen ja konttaus seurasivat nopeasti toisiaan, oisko ollu parin viikon sisään..

Äh. Täällä haisee. Joudutaan nyt siirtymään operaatiopöydälle..

Ainiin, meillä ei jostain syystä enää kelpaa iltapuuro.

 
:wave: Esikoinen kerhossa ja poika päikkäreillä, mulla kahvi tippumassa. :p

Yö meni taas aika risaisesti, poikaparka on niin tukossa. :( Muuta ei ole taaskaan kuin tuo nuha, saisi jo vähitellen hellittää. Pari yötä on mennyt tosi vähillä unilla.

Tyttö lähti kerhoon itkun ja huudon kera, en kyllä tiedä enää kohta viitsiikö jatkaa koko hommaa. Ainakin viimeksi itku kuulemma loppui heti kun mä lähdin ja viihtyi hyvin loppuun asti, mutta kotona kuitenkin koko aamu parutaan "äiti mä en haluu kerhoon". Ota tuosta nyt sitten selvä, vaatiiko vaan vähän totuttelua vai olisiko parempi antaa olla. :/

Poika konttasi eilen ekaa kertaa oikeasti, tosin odotan vielä että homma toistuu ennenkuin merkkaan vauvakirjaan konttaamisen. Tyyli oli vähän huvittava, kädet huitoi eteenpäin kuin tuulimyllyn siivet ja sitten lopuksi jaloilla yhtaikaa raivokas ponnistus niin että loikkasi eteenpäin kuin sammakko ja melkein päätyi nenälleen. :LOL: Ja alusta taas. :D Välillä meni kyllä ihan oikeaoppisestikin. =)

Pikaisesti luen jutut ja kahville :p
 
Onnea 8 kk Hattaralle :flower: Noin mäkin olen nuo käyrät ymmärtänyt kuin babygirl selitti että esim. +1 = +10. Tyttö meni aikanaan painon puolesta -10-käyrällä eikä siitäkään terkkari mitenkään huolissaan ollut, seurailtiin vaan. Tyttö oli aina ikäisekseen pitkä, th sanoi että paino ei vaan ihan ehdi pituuskasvun mukana samassa kyydissä mutta omalla käyrällään paino nousi tasaisesti. =) Pituus kun tulee nykäyksittäin, niin jos on ollut kasvupyräys juuri ennen neuvolamittausta niin paino ei välttämättä ole vielä ehtinyt hiipiä perässä.

Nyt tulee sellaiset kahvintuoksut että tämä mamma lähtee päivän ekoille. :p
 
Onnea Hattaralle! :flower: :heart: Ieva minkä merkkistä riisipuuroa teet? Tuli vaan mieleen et kaikki riisipuurohiutaleet ei ole puhtaita, eli saattaa sisältää jäämiä muista viljoista. Yksi puhdas on kousan risdiet. Meillä on kans kaapissa tattari- ja hirssijauhoja ja hiutaleita...Siellä ne odottelee vanhenemistaan kun ei Ada niitä syö, enkä tod. minäkään! :D

fifi: Meillä on se henkkamaukan hello kitty unipussi. Vaikka on isoa kokoa niin menee hyvin tän ikäselle (meillä Ada 69cm ja 9250g vajaa kk sitten kun kokeilin pussia). Me kokeiltiin sitä yks yö, mutta oli vielä liian kuuma Adalle.

Mä odotan joulupukilta ompelukonetta jotta voisin ommella Adalle unipusseja ja kaikkea muuta kivaa... Lisäks pitäis ommella mm verhoja ja lyhentää parit housut... :) En oo ikuna ollu käsityöihminen, mutta nyt kiinnostais alottaa. :)
 

Yhteistyössä