***HELMET 2008*** Kesäkuu

Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Olikohan tähän nyt joku jo vastannutkin, varmaan. Mut suoraan purkista ei missään nimessä kannata antaa! Heti kun vauvan sylkeä joutuu ripauskin purkkiin on se likvidoimassa loppu purkin sisältöä. Eli oli määrä mikä tahansa ennen kuin koko purkin vetäsee niin siihen asti lautaselle sosetta ja siitä sitten.
Siis joo, mä laitan kans aina lautaselle sen määrän mitä tarvii enkä ota suoraan purkista! Hyvä pointti muuten ottaa esille, itselle kun se on itsestään selvyys.

Tänään on ollut vieraita koko päivän, ei ole edes koneelle ehtinyt. Pahuksen oikea elämä tahtoo häiritä tätä palstailua :LOL: No ei vaan, oli ihanaa kun kaveri ja hänen 1,5 v poika oli täällä päivän, pääsi juttelemaan lapsiaiheisia juttuja koko päivän :whistle: ja muksut viihtyivät keskenään. :D

Ippu koitahan parantua! =)

Kenzie kiva kuulla että teillä on lähtenyt hyvin homma käyntiin töihinpaluun jälkeen! =)

Enpäs antanutkaan tänään vielä perunaa pojalle kun oli niin hässäkkäpäivä, huomenna sitten. Imetystä saa kyllä harrastaa tiheään tahtiin, ei taida pelkkä maito oikein enää mahaa täyttää. :/

Soseet teen itse niinkuin esikoisenkin aikana, mutta hedelmät ja marjat ostan valmiina soseina. Ihan alkuun kun maistetaan vaan ihan vähän kutakin makua alkuun, saattaa joku purkinloppu jäädä yli mutta aika nopeasti se purkillinen alkaa kulua yhdellä syötöllä, tai vähintänkin sen parin-kolmen päivän aikana mitä se jääkaapissa säilyy. Tosin meillä ei varmaan jääkaappiin asti ehdi, eiköhän esikoinen syö ne mitä vauvalta jää. :D

Tietysti hedelmä-ja marjasoseiden loput voi syödä vaikka itse, mutta jos noita vihannessoseita ostaa niin ne ei välttämättä niin maistu... mä ehkä heittäisin sen purkinlopun jonkun oman ruoan sekaan, vaikka perunamuusin sekaan tai johonkin laatikkoruokaan... mun ruoat tahtoo muutenkin välillä olla aika kirjavia, kun käytän kaikkia jämiä mitä kaapista löytyy. :whistle: Kyllä ne siellä seassa menee vähän erikoisemmatkin yhdistelmät :LOL:

Mitenkä te pakastatte niihin kaupan purkkeihin, siis mä en ainakaan saa niitä enää tiiviisti kiinni avaamisen jälkeen? Muovikelmuako purkin päälle tiivistämään vai kuinka? Tosin esikoinen ainakin aikanaan alkoi syödä niin isoja annoksia niin nopeaan, että pakastelin sapuskat ihan pakasterasioihin. Parin päivän ruoka aina mahtui yhteen rasiaan.

Hissukka & poju 3kk3vk

Mahtavasti vastauksia aiheeseen soseet! =) Täydellinen palsta. :hug:

Nyt mä vaan mietin, et vitsi mitä tehopakkauksia..mä en ole edes ajatellut keittäväni lihoja jne. :eek: En tiedä, mut nyt ajattelen että ostan kaupasta. Toki se peruna ja bataatti..niitä vois tehdä joo. Tosin olen kuullut myös, että nää pienet pitää enemmän niistä kaupan mössöistä. :p Tietty jos niitä ei tarjoo, niin eipä ne niitä osaa kaivatakaan. :/ Pitää miettiä. Onkos muuten kukaan syöttänyt sellaisia purkkisoseita kuin Hipp? Ne on jotain luomu-juttuja.

Kukas se mietti sitä, et miten kaikilla vauvoilla sama horoskooppi.. no, mä liityn messiin!!! :ashamed: :ashamed: En mä sitä kauan miettinyt, mut hetki meni! :eek: Pistän imetysaivojen ja kestoväsymyksen sekä sen ikuisen, hiustenvärin, piikiin! :xmas:

Jos syöttäsin kaupan soseita niin varmaankin päätyisin ainakin osittain tuohon Hipp merkkiin ;) . Ei ne soseet hankalia oo ittekkään tehä kun ottaa vaan asiakseen :D , itellä varmaan vaikuttaa se että kun muutenkin tykkään ruuan kanssa puuhastella niin oli ihan luonnoliista että myös neiti E syö äidin tekemää pöperöä :p

Alkuperäinen kirjoittaja äippäHki:
Nyt mä vaan mietin, et vitsi mitä tehopakkauksia..mä en ole edes ajatellut keittäväni lihoja jne. :eek: En tiedä, mut nyt ajattelen että ostan kaupasta. Toki se peruna ja bataatti..niitä vois tehdä joo. Tosin olen kuullut myös, että nää pienet pitää enemmän niistä kaupan mössöistä. :p Tietty jos niitä ei tarjoo, niin eipä ne niitä osaa kaivatakaan. :/ Pitää miettiä. Onkos muuten kukaan syöttänyt sellaisia purkkisoseita kuin Hipp? Ne on jotain luomu-juttuja.
Meillä esikoinen ei suostunut kaupan soseita syömään millään, omatekemät taas meni hyvin. Ihan vauvakohtaista tuokin. =) Mutta lihojen soseuttaminen on ihan helppoa sekin, keittää vaan lihan ja soseuttaa yleiskoneessa ja lirauttaa vähän keitinlientä sekaan. Sitten pakastaa vaikka minigrip-pusseissa pieninä erinä ja lisää pussillisen aina vihannessoseen sekaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Ippu koitahan parantua! =)

Mitenkä te pakastatte niihin kaupan purkkeihin, siis mä en ainakaan saa niitä enää tiiviisti kiinni avaamisen jälkeen?
Kiitos, yritän! =)

Kyllä ne purkkien kannet saa kiinni, mut melkonen taiteenlaji se on. Sitä pitää painaa aika kovasti, ja sit kierteelle sen verran minkä nyt menee. Semperin kannet yhdistettyinä Semperin purkkeihin toimii parhaiten! Niissä on metallikannen lisäksi joku muovihärpätin siinä alareunassa, ja samoin purkkiin jää "merkiksi Semperiydestä" punainen rengas (tai ainaki hedelmäsoseissa punainen). Ne siis vörkkii ainakin =)

Alkuperäinen kirjoittaja äippäHki:
Meillä esikoinen ei suostunut kaupan soseita syömään millään, omatekemät taas meni hyvin. Ihan vauvakohtaista tuokin. =) Mutta lihojen soseuttaminen on ihan helppoa sekin, keittää vaan lihan ja soseuttaa yleiskoneessa ja lirauttaa vähän keitinlientä sekaan. Sitten pakastaa vaikka minigrip-pusseissa pieninä erinä ja lisää pussillisen aina vihannessoseen sekaan. =)
Paan vielä paremmaksi: minä pakastin niin, että tarjottimelle nostelin teelusikalla pieniä nökösiä, tarjotin pakkaseen, ja seuraavana päivänä nököset tarjottimelta pakastusrasiaan. Sieltä oli helppo sitten ottaa yks nökönen per ateria! =)

Ippu: nökönen :D hyvä sana :D

Bataatti: ?? onko se joku muotijuttu antaa vauvalle bataattia? en oo ennen kuullutkaan... eikai se mikään suomalaisten ruoka muutenkaan ole? (onko?) :xmas: ja miks bataattia? mä ajattelin perunaa, porkkanaa ja muita "suomalaisia"... kasvaako bataattia ees suomessa? :xmas: :xmas: :xmas: :saint:

:muoks: siis sitä vaan kun en ite ainakaan (tietääkseni) oo koskaan syöny bataattia, niin miks sitä vauvallekaan syöttäisin? =)

Hei, onkos täällä muuten muilla hormonikierukkaa laitettu nyt ehkäisyksi? Kertokaas kokemuksia, tiputtelut yms?
Mulle laitettiin pian kuukausi sitten, no itseasiassa Anskun 3kk-päivänä, ja se laitettiin siis kuukautisten loppupuolella. Laiton jälkeen meni pari-kolme-neljä päivää vuodoitta, ja sit alko heti perään taas ihan oikeat menkat! Nyt alkaa sitte hiipumaan, eli lähes kuukauden vuotanu melkein menkkamaisella määrällä... siis herrajjeekeri kuin kauan tätä kestää? Ja jatkuuko se tälleen vai luvatusti TIPUTTELUNA? Tai ehkä mulla vaan on väärä käsitys siitä mitä TIPUTTELU tarkoittaa! :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja emmie:

Bataatti: ?? onko se joku muotijuttu antaa vauvalle bataattia? en oo ennen kuullutkaan... eikai se mikään suomalaisten ruoka muutenkaan ole? (onko?) :xmas: ja miks bataattia? mä ajattelin perunaa, porkkanaa ja muita "suomalaisia"... kasvaako bataattia ees suomessa? :xmas: :xmas: :xmas: :saint:

:muoks: siis sitä vaan kun en ite ainakaan (tietääkseni) oo koskaan syöny bataattia, niin miks sitä vauvallekaan syöttäisin? =)
Jep, eiks oo just ihana! =)

Ja yhdyn ajatuksiisi bataatista.

ippu en nyt ihan vastaa sun kysymykseen, mutta mie söin 7 viikkoa cerazzette-pillereitä ja mie vuosin sen koko 7 viikkoo ku häränkurkusta |O Loppu HETI, ku pillerit lopetin...mut samalla tavallahan kai kierukkakin toimii ja voi tehä tota samaa...jopa puol vuotta :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
ippu en nyt ihan vastaa sun kysymykseen, mutta mie söin 7 viikkoa cerazzette-pillereitä ja mie vuosin sen koko 7 viikkoo ku häränkurkusta |O Loppu HETI, ku pillerit lopetin...mut samalla tavallahan kai kierukkakin toimii ja voi tehä tota samaa...jopa puol vuotta :whistle:
Mulle on aiemmin hormonivalmisteet passannu hyvin, ja tästäki tiiän että ekan puoli vuotta jopa saattaa tiputella... mutta tämä mitä mulla on tähän asti ollu, on kaukana tiputtelusta! :/ Van ei passais valittaa, ku kaikki kuulemani ovat tätä kehuneet, kun vain alun v-mäisyydestä selviää =)

Alkuperäinen kirjoittaja emmie:

Joo naureskelin tota nököstä kans. hih.

Ja bataattia varmaan siks että tulee jotenkin paremmin soseeksi kuin peruna, peruna tuppaa jäämään kokkareiseksi helposti. Sit se maku, se on makeampaa muttei liian, verrattavissa porkkanaan muttei allergisoi yhtä helposti. Peruna myös monelle lapselle/vauvalle yökötys ruokalaji. Meillä ei likka syö perunaa kunnolla vieläkään vaikka tarjottu on miten päin vaan keksii. Voin kans menee. :)

*muoks* Eikä nää vauvat tiedä olevansa enemmän suomalaisia kuin ruotsalaiset.
:LOL:

em mä tiedä bataatista..mut olen syönyt kyllä, useastikin, ja hyväähän se on. maailman peruna! siis monessa paikassa maailmassa korvaa perunan. kai sen ravintoarvot on perunan kaltaiset, mut maku makeempi,eikä ole pahasti allergisoiva, joten siksi annetaan vauvoille. :/

voihan nökönen sentään..kyllä mä taidan kantaa soseet purkissa kotiin. ;) tai sit minusta tulee oikee nököstehtailija! ;)

Tuosta potusta vrt. bataattiin vielä; aiemmin on perunalla aloitusta kaiketi perusteltu sillä, että se on suomalaisen ruoan perusta, lähes joka päivä pöydässä on pottua, ja siihen on hyvä totutella alusta asti. No nykysin on tietenki pastat ja riisit ja just bataatit tullu siihen rinnalle, mutta meillä syödään aika paljon perunaa, ni siksikin jo ite alottaa siitä ne kiinteät, ja perunan sekaan sitten lisää muita aineksia, kuten porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia... samaan tapaan ku itelle pistää potun sekaan makkarakastiketta, tytölle pannahan porkkanaa! =)

Bataatti on sangen makoisa juures, kandee joskus kokeillla, esim. bataatti-porkkana-lanttu seos paistopussiin, mausteita päälle ja n. tunniks uuniin ja avot kun on hyvää :D..ja siis ei suomessa varmaan kasva mut eipä kyllä taija noi purkkiruuatkaan ihan suomenlippu kamaa olla, ainakaan kaikki... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Kiitos Ippu, ehkä mä kokeilen vielä pakastaa niissä purkeissa. =) Joo ja voi olla toimivampi, tai ainakin helpompi, tuo sun tapa pakastaa lihat. Aina oppii uutta! :D
Ja taas samiksia Ippu...
Eih, ei voi olla totta!!

Muoks: oltaisko me semmoset kauan sitten toisistaan kadonneet identtiset kaksoset?

Kiitos Ippu, ehkä mä kokeilen vielä pakastaa niissä purkeissa. =) Joo ja voi olla toimivampi, tai ainakin helpompi, tuo sun tapa pakastaa lihat. Aina oppii uutta! :D
Ja taas samiksia Ippu...
Eih, ei voi olla totta!!

Muoks: oltaisko me semmoset kauan sitten toisistaan kadonneet identtiset kaksoset?
Jotain telepatiaa on ainakin ilmassa. :D Tuo nyt vaan tökkii kovasti tuo sivusto mistä aloin noita hymiöitä etsimään. :kieh:

Taidanpa mennä iltapalaa virittelemään, mieskin haluaa kuulemma tietsikalle... :p

Yhteistyössä