HEINIKSET 05!

• Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti
Iitu..
Meillä aamuisin niin painava vaippa ettei mitään toivoa vielä saada vaipattomaksi.Tänään poika kävi kariesbakteerin sylkitestissä,ens viikolla tulee tulokset.Onko muissa kaupungeissa käytäntönä ottaa se 2 vuotiailta?Hammashoitaja katsoi hampaat ja kaikki on puhjenneet,sanoi että isot hienot hampaat=)Etuylähampaiden välissä oleva jänne sen verran leveä että hampaiden väliin jää pieni rako,se kuulema periytyvää.Mulla ei ole rakoa mutta mun isällä oli tosi leveä rako omissa hampaissa(nyt tekarit).

Tiikeri ja Niiskulainen:tiiättekö kumpaa odotatte,tytsyä vai poitsua?

Kesä1
Hei pitkästä aikaa! Tämäkin lista on hengissä yhä :)

Meillä menee ihan mukavasti, tyttö 10kk alkaa varmasti pian kävellä, ja poika aloitti aktiiviset pottatreenit syntymäpäivänään ja nyt ollaan päiväkuivia! Yö...ehkä voisi kokeilla jättää vaan yövaipan pois ja kestä muutamat märät yöt, siitähän se sitten taittuisi, kun ei kuitenkaan pissi enää päiväunillakaan. Mutta vielä en ole viitsinyt :)

Meillä eletään jännityksessä ja muutoksessa, lapset aloittavat päivähoidossa syyskuun alusta. En hennoisi millään viedä, mutta pakko on edetä opinnoissa edes vähän. Ja toisaalta, saan aika paljon vaikuttaa päivien koostumukseen, välillä voi olla lasten kanssa kotonakin! Että ei saa valittaa turhaan.

Lapset nukkuvat kiltisti samassa huoneessa, päiväunet samaan aikaan mutta eri huoneissa. Ja ulkoilut sujuvat hienosti, kauppareissutkin niin, että poika on seisomalaudassa siskon istuessa edessä rattaissa. Että olen jopa vähän ylpeä saavutuksestamme, ei nimittäin ole onnistunut ilman kovaan koulutusta puolin jos toisin! Kyllä yöuniin silti kannattaa aina panostaa, väsyneestä äidistä tai isästä ei ole pitkällä tähtäimellä paljon iloa... :(

Ja kova vauvakuume on tietysti iskenyt päälle, mutta pitää kait yrittää nyt vuosi opiskeluja eteenpäin, jos vaikka keväällä uskaltaisi ajatella asiaa vakavammin. Jos sinne asti jaksaa :) Toisaalta, aika menee niin nopsaan nykyisin, ei tahdo uskoa todeksi!

Poika aloitti puhumisen tuossa syntymäpäiviensä tienoilla. Hienoja lauseita ja lauserakenteita tulee, osaa ulkoa lastenlaulujakin vaikka kuinka monta...ennen synttäreitä ei puhunut sanaakaan. Mukava kuunnella hänen juttelujaan :)

Mutta oikein hyvää kesää kaikille, onhan vielä kesä? Nyt kuppi kahvia ennen kuin lapset herää :)

Niiskulainen
Heippa! Tässä neuvolalääkärille ollaan menossa kohtapuoliin ja siellä on harjoittelija lääkärinä ja aijotaan kysyä että kumpaa sukupuolta vauva mahtaisi olla, aikaisemmin en ole kehdannut kysyä kun on niin tiukka lääkäritäti neuvolassa että varmaan suuttuisi sellaisen kysymisestä ja rakenneulrtassa oli napanuora niin hyvin edessä ettei saanut selvää. =) Ollaan kyllä sillä varauksella että harjoittelija ei välttämättä osaa sanoa mitään.

Nyt lounasta popsimaan ennen lähtöä, heippa
Niiskulainen 31+1

Niiskulainen
Aivan ihana neuvolalääkärin kesäsijainen/harjoittelija oli ja oli kyllä mukava käydä hänen luonaan. Sain määräyksen olla levossa tai ainakin jättää nostelut ja siivoilun minimiin kun kohdunkaula oli näille viikoille jo aika lyhkäinen, mutta silti kiinteä. Vauva on tosi alhaalla siellä lantiossa, sukupuolta kysyttiin, mutta selvää ei saatu vaikka sinne toisaalta hieman näkyi muttei siellä kyllä mielestäni mitään killunut, aavistuksen turvonneet häpyhuulet tai sitten ne oli kivekset eli ei voi sanoo mitään sen kuvan peristeella. =) No jännitys säilyy loppuun asti siltä osin.

Mukavat illanjatkot kaikille!

Iitu..
Kesän perheellä sujuu ihanasti=)Teksti vaikutti onnellisen ja hyvinvoivan äidin puheelta.Arjesta selviätte vaikka kolmaskin tulisi!

Meillä poika alkanut laulamaan,titi-nallen tai frööpelin palikoiden mukana laulaa ja matkii tanssiliikkeitä ja vieläpä tosi hyvin!Lempilaulut on" hämähämä-häkki ja paljon onnea vaan."
Olin mun serkulla viime yön ja aivan ihana 4 kk tytsy hällä,nauraa ja koittaa kääntyä.
Niiskulaisella jännitys ei helpottanut kumpi tulossa=O
Nyt iltapalalle ennen mun lempparia Teho-osastoa.

Tiiikeri
Kiva kuulla Kesän kuulumiset, hienosti tuntuu arki teillä sujuvan ja hienot saavutukset =)!!

Me ei tiedetä sukupuolta, ei osattu sanoa rakenneultrassa. Meen 36 vkolla synnytyssuunnitteluun ja siinä vois ehkä kysästä jos katsovat. Jännittää kun vauva on vielä nurinpäin, painaa päätään kylkiluihin. Mua kyllä lohduteltu että uudelleen synnyttäjillä tilaa on enemmän kääntyä ja voi vielä kääntyä monta kertaa, mutta silti kurjaa odottaa ja jännätä. nyt rv 33+1

Meillä pottailut edistyny nyt tosi hienosti. Päiväunilla aina kuiva vaippa, yölläkin monesti tai yks pissa. Päivällä käy potalla kun vaan muistaa viedä ja ulkonakin pissas kyykkypissan tänään. kerran tuli tänään lattialle pissa kun kiukkus ja unohti varmaan pissahädän. Voi olen niin ylpeä ja toiveissa että vielä oppis kokonaan kuivaks. Päiväkodissa mun tietääkseni pissaa vallan vaippaan, että tää on vaan kotona osattua.

Nyt viemään neiti nukkuun, on ihan väsy kun yöt meillä menny vähän sekasin varmaan ton pottaharjottelun takia.

Niiskulainen
Oli kyllä mukava kuulla kesän kuulumisia. =) Hyvä että menee kaikki hiensti, valaa uskoa mullekkin että mekin selvitään useamman pienen kans.

Meilläkin ollaan päiväkuivia ja nyt päikkäreilläkin olen uskaltanut ottaa vaipan kokonaan pois, kunhan vaan pissi tulee pottaan ennen nukkumaanmenoa. Yön aikana on kyllä pissaa tullu ihan valtavasti ettei yövaippaa voi vielä unohtaa, johtuu meidän iltamaidonjuontitavasta jos unohdetaan iltanestetankkaus niin varmaan siinäkin onnistutaan, mut ei vielä kiirusta minusta.

Tyttö on tosi touhukas ja osaa paljon jo asioita ja välillä unohtuukin aivan että tyttö on vielä kuitenkin aivan pieni ja perheen pieni saa ollakkin. Tuntunut että tässä raskaudenaikana on koittanut vaan saada tyttöä omaan huoneeseen omaan petiin nukkumaan, vaipattomaksi ja poistamaan maitopullo yms...jotenkin tuntuu että se vauvan syntymä on sellainen deadline että kaikki pitäisi olla jo valmiina mut onhan sitä sittenkin aikaa ja aikaa oppia ja se on aika tiukka paikka varmaan neidille kun tulee vauva taloon, pitää vaan muistaa että hänkin on vielä pieni ja tarvii paljon vielä vanhempiaan =).

Tiikeri: Se kyl on kun ei ole ensisynnyttäjä niin nuo vauvat tuppaa kääntymään kuulema usein vasta viimetingassa, joskus vasta synnytyksen käynnistyessä. No jospa kuitenkin teidän vaavi olisi´kääntynyt siellä jo tuohon 36 viikolle mentäessä niin ei tarviis jännätä koko loppuaikaa sen takia. Mulla on ainakin tällä hetkellä vauva siellä "oikeassa" asennossa ja lääkäri suositteli ihan tukivyötä laitettavaksi että vähän nostaisi päätään sieltä lähtöuomistaan, kun on venyttää niin reippaasti tuota kohdunkaulaa ja suuta että on sen takia niin pinkeä ja kohdunkaula lyhenee ja on kokoajan rasituksessa.

Niiskulainen 31+4

Iitu..
Miten olette päivällä harjoitelleet kuivaksi oppimista?Eilen laitoin pojalle ulos takapihalle pelkät shortsit ja sanoin että kertoo kun tulee pissahätä.Puoltuntia siinä leikki eikä pissinyt,sitten meni pieneen vesialtaaseensa niin en tiiä tekikö sinne.Kakathan meillä tehty pyttyyn jo monta kuukautta,pissatkin aina kun istumaan laittaa pöntönpienentäjän kanssa.Meettekö ulkoota sisälle välillä pissalle vai pusikkoon?Entä kuin usein kysytte pissattaako?

Tiiikeri
Minä pääasiassa vain käytän usein pöntöllä ja usein sieltä jotain tuleekin. Itekin käyn paljon pissalla niin samalla pissatan likan, välillä pöntöllä istutaan viiskin minuuttia mutta sitten viimein pissa tulee. Tosi harvoin osaa sanoa että on pissahätä, illalla nukkumaan mentäessä usein sanoo, yöllä ja eilen ulkona. Meillä on ulkona pieni potta jonka kanssa harjottelee pissalla käyntiä. Näin lämpimällä pissataan ulkona nurmikolle mutta kylmällä tietty mennään sisälle. Eilen oltiin pitkään ulkona niin kerran sano että pissattaa ja meni potalle, pari kertaa pissassa vaan että 'oho' nyt pissa tulee, eli vaatteita kastu.

Naapurin poika pissailee ulkona niin helpon näkösesti kun laskee vaan vähän housuja ja pissailee minne sattuu, toukokuussa täytti 2 v. Pojilla se on vähän helpompaa kun tytöillä =)

Sisällä pidetään melk vallan vaippaa, osaa ite riisua teippivaipan ja housut kun menee pissalle, ilman vaippaa tahtoo pissa tulla mihkä sattuu. Kun on vaippa niin ei tarvii ite ressata että pissais sohvalle tms. Joskus sanon että muista mennä pöntölle pissalle tai kysyn että pissattaako mutta siis enimmäkseen vaan vien/houkuttelen pissalle tietyin väliajoin.

Viime yönä kävi kahden aikaan pissalla, sekä ennen nukkumaan menoa ja aamulla, riitti siihen että oli kuiva vaippa aamulla. Illalla kyllä juo maitoa reilun desin ja vettä lisäksi. mutta kun en muistanu käyttää ennen päiväkotiin lähtöä pissalla puoli kymmenen niin oli tullu vaippaan. Joskus sanoo että pissa tuli mutta nyt ei puhunu mitään, eli satunnaista vielä tuo pissahädän tunnistaminen. Tunti pari on väliä kun pissailee yleensä. Kakkahätääkään ei aina tunnista, pitäis salamana ruoan jälkeen viedä pöntölle että kaikki pissat ja kakat sais pönttöön. Suurimmaks osaks kakat osaa tunnistaa ja menee pöntölle mutta tänään esim tuli vaippaan. Vahinkoja vielä paljon sattuu. Eli omasta aktiivisuudesta tuo on paljon kiinni. Harmittaa vaan kun meillä yöt menny ihan sekasin tuon pissahädän tunnistamisen myötä. Joka yö kun tunnistaa ekan kerran pissan n. 3 h nukkumaan menosta, niin herää, pissa tulee joko vaippaan tai pöntöön. Neiti ei osaa enää nukahtaa kunnolla ja nukkua aamuun. Vaan sen jälkeen haluaa jonkun huoneeseen häntä nukutamaan ja heräilee tarkistamaan pitkin yötä että siellä joku on =(. Isä on nyt vallan nukkunu puolet yöstä olkkarissa, ja yöt ihan risasia. Oli aamullakin puoli kuus kuulemma seisonu huoneensa ovella varmaan 10 min ja leikkinykin välillä, sitten nukku puol kasiin. Unikoulu varmaan meillä edessä =(, tylsää!!

Ai se on jotenkin yleistäkö että vauva kääntyis vasta viimetingassa uudelleensynnyttäjällä, en ookaan kuullu.. Lohduttaa ees vähän =)! Toivon todella että vauva kääntyis eikä tarviis ressata vielä viime metreillä. Tosi tylsää olisi valita sektio vai perätilasynnytys, kun molemmissa ne hyvät ja huonot puolet!

Huh hellettä =)

Iitu..
Oltiin ulkona pojan kans ilman vaippaa,ennen sitä pissas pyttyyn,sanoin että kerro kun pissattaa,vastasi:joo joo.Puolen tunnin päästä lorotti housuun ja totesi:pissa tuli.En usko että hällä vielä valmiutta kuivaksi,toisaalta onhan kyllä kakankin tehnyt monta kuukautta jo pönttöön.Osaa siis sen pidättää.Taitaa muutenkin pojat oppia hitaammin kuin tytöt.
Huomena lähetään mun isälle yöksi ja Korkeasaaren kautta kotiin keskiviikkona,mikäli osataan sinne ettei eksytä,otin kyllä ajo-ohjeet.Tää vasta toinen kerta kun ollaan yötä muualla.

Tiikeri:ennemmin kyllä section valitsisi kuin perätilasynnytyksen vaikka kai sekin paremmin menisi kun et ole ensisynnyttäjä.Perätila vaan aika hurja vauvallekin syntyä.Toivotaan että kääntyy!

Moona...
Iitu: Meillä ei oteta kariestestiä ollenkaan,hö. Olispa kiva tietää onko neidillä sitä.
Huh, että voikin olla kuuma. Ei tosin sais valittaa kun nyt kerran lämmintä piisaa:)
Olipas kiva kuulla kesänkin kuulumisia, kiva että teillä arki sujuu.
Meillä oltiin parisen viikkoa vaipatta päivät ja yöt. Hyvin sujui, kunnes tuli takapakkia ja tyttö pissaili vähän väliä pöksyyn. Ensin ajattelin et olisko pissatulehdusta, mut kun vaippa taas pysynyt kuivana niin eipä sitä sitten ollutkaan. Ilmeisesti tyttö haluaa vielä olla vaipoissansa:) No eihän sillä kiirettä,mut huvittavaa pitää vaippoja, kun aina se kuitenkin on kuiva. Minä yleensä pyydän tytön pissalle. Ainakin aamulla,ennen päikkäreitä,päikkäreiden jälkeen,päivällä ja illalla ennen nukkumaan menoa. Saattaa itsekkin pyytää ja osaa kyllä ottaa vaipan ja housut pois ja mennä potalle. Kaataa itse pissatkin pönttöön;)

Arki rullaa kyllä ihan mukavasti näiden kahden kanssa. Kunhan pidän kiinni päivärytmeistä ni kaikki sujuu hyvin.
Jeps, mukavia hellepäiviä heinikset!

Moona ja tytöt

Iitu..
Moona:eiköhän kariesnäytteen voisi ottaa yksityisellä,oli niin helppo ja nopea toimenpide ettei varmaan ole kallis.Ihanaa että teidänkin arki sujuu mainiosti kahden lapsen kanssa=)

Me tultiin vähän aika sitten kotiin mun isältä mutta ei käyty Korkeasaaressa,oli niin kuuma ajaa(meillä ei ilmastointia=()ja olisi tullut matkaan vielä 2 h kierto niin päädyttiin viemään poika huomena Orimattilan kotieläinpuistoon,sielä kuitenkin muitakin kuin maatilaneläimiä,mm.poroja.Mun isä toiselta ammatilta hieroja joten käsitteli vähän mun selkää,ei tunnu nyt alhaalta niin jäykältä.
Saatiin taas muistutus miksei tykätä yökylään lähteä,tää olikin vasta toinen kerta.Poika kävi kyllä hyvin nukkumaan mutta heräs klo 24 itkemään eikä meinannu rauhottua,potki vaan matkasängyssä ja hoki "haluan pois",Vuorotellen miehen kans pidettiin sylissä että rauhottui ja suostu käymään takaisin maate.Sitten pyöri ja ähisi pitkän aikaa ennenkuin nukahti.Mä sain unen vasta kahden aikaan ja puol 7 oli herätys,kyllä väsytti aamulla mutta otettiin kaikki päivätorkut.
Ajomatkat meni kyllä ihan ok,2,5 h yhteen suuntaan.Nyt suihkuun,ihan nihkeä olo autossa istumisesta!

Iitu..
Posti toi ilouutisia:ei ole pojalla kariesbakteeria=)!
Mahdollinen tartunta saadaan hampaiden puhkeamisen aikaan,yleensä alle 2 vuotiaana,pojalla jo kaikki hampaat niin ei enää sitä saakkaan.

Sylkitestin tulokset menee näin:
Negatiivinen testitulos=0,ei lainkaan tai hyvin vähän bakteerilöydöstä.Lapsi kutsutaan hammashoitolaan 5-vuotiaana.
Positiivinen testitulos=1,jonkin verran bakteerilöydöstä.Lapsi kutsutaan 3-vuotiaana hammashoitolaan.
Positiivinen testitulos=2,paljon bakteerilöydöstä ja /tai kliinisesti alkavia reikiä hampaissa.Lapsi kutsutaan kaksi kertaa ravintoneuvontaan ja fluorilakkaukseen 3:n kuukauden välein ja sen jälkeen 3-vuotiaana hammashoitolaan.

Musta tosi hyvä että täällä tutkitaan automaattisesti lapsen suu koska jos karies on tarttunut niin saa heti aloitettua hoidot joilla hampaat vähän paremmin pysyvät kunnossa.

murmel i
hieno homma iitu ja tiikeri:) kiva ettei poika ole saanu karies tartuntaa ja että lumikukan ruokavalio laajenee :))!! meillä oli 2v hammaslääkäri mutta ei otettu testiä. mutta olen kyllä niin ylihygieenikko,siis oikeestaan aika liiallisestikin,ettei ainakaan minulta sitä saisi. en syö samalla lusikalla tms. mutta noi mummit pian sit onkin sen suhteen erilaisia!!:/!!

ihanat helteet!! harmi vaan ku kouluun meen maanantaina ja jos näin kuuma on..ollaan paljon uitu ja nautiskeltu:)

nyt huuto kuuluu.. kirjoittelen lisää myöhemmin!

Iitu..
Tosi hyvä että Lumikukalle käy vehnä,sitä kun on niin monessa tuotteessa ja ruuassa,hommansa siinäkin jos tarkkaan pitää tuoteselosteet lukea,joten onnea=)

Käytiin tänään sellasessa isommassa kotieläinpuistossa jossa esim.poroja ja laamoja.Poika kävi ponilla ratsastamassa.Eipä sielä itse paljon ehtinyt eläimiä katsella kun poika ei viihtynyt yhtään rattaissa vaan halusi juosta,juosta ja juosta!Ei ollu paljon kiinostunut muusta kuin eteenpäin menosta.Meni koko aika vahtimiseen ja komentamiseen ettei katoa tai karkaa aitauksiin.Ehkä jätetään noi pariks vuodeks ja mennään uudestaan kun vähän rauhottunut iän myötä.Nyt laitan pojan unille.

murmel i
kirjoitan nyt paremmin,kun on pikkumies nukkumassa ja rauha talossa :)

tosiaan,oli kiva kuulla kesän kuulumisia:) olette hienosti saanut arjen pyörimään!!

topi uutisia: tutti on ollut pois jo viikon,sen perään huudeltiin jonkin verran,mutta nyt jo unohdettu asia. ja.....TOPI OPPI KÄVELEMÄÄN KUNNOLLA!!!! hieno juttu ja reipas poika!hemiplegia lasten keskiikä kävelyyn on 2v 9kk joten topi on edellä:)!!*röyhistää rintaansa* oon niin ylpeä pojasta! kävely on sellaista kuin varmaan 1 vuotialla jotka opettelee käveleen ,eli haparoivaa ja välillä muksahtelee,mutta joka paikkaan liikkuu kävellen:))!!

koulu alkaa maanantaina ja jännittää.. mutta hyvin se menee.töitä on jo tarjottu nyt viikonlopuiksi!! eli tosi hyvä juttu on.

nyt mentävä nukkuun,että jaksaa huomen tehdä suursiivoukset.

viikonlopunjatkot!

murmel i
oltiinpa alas tiputtu yhessä päivässä..

eka koulupäivä ohitse ja enää ei jännitä.aamulla olin kuin tulisilla hiilillä kun jännitin niin paljon! kivalta vaikuttaa tämä työrupeama. auton ajattelin hommata,olisi sitten helpompi pyörittää topinkin asioita jne.ja en kyl millään jaksais joka aamu lähtee jo seitsemältä viemään poikaa hoitoon,juosta siitä linkkiin jne.. aamusinkin siitä tulis jo monta km matkaa..

onko teidän 2v.t alkaneet uhmaamaan tositosi pahasti? topille kun tuli 2v plakkariin,niin aivan järkyttävä uhma!! oli ennenkin jo siis uhmaa toki,mutta nyt se on kamalaa ja tuntuu et joka asiasta pitää sanoo,tilanteesta kantaa pois jne. myöskin luulee että lyöminen on tosi hauskaa.topi luulee olevansa oikee kingi ;) kyl meinaan tänään sapetti kun hain topin hoidosta ja alkoi 4 tunnin kirkuminen yms. olin oikein onnellinen kun kahdeksalta sain topin nukkumaan!!

mutta joo..eipä kummempia tänne.

Iitu..
Murmeli:Vertillä huippu-uhma jo ohitse,vähäksi aikaa...Oli pahimmillaan 1,5-2 v.Oikeestaan nyt viimisen kuukauden on ollu aika sopuisa,uskoo jotakin eikä joka asiasta ota raivareita.Tietty joskus kiukuttelee mutta ei mitään pahempia kohtauksia ole saanut.Sohvalla hyppiminenkin ollut vähemmällä=)Jaksamista sulle kouluun ja arjen säätämiseen!Ja Topille onnea kävelyyn tottumiseen,kaikilla aloittelijoilla ne askeleet on alkuun huterat mutta siitä se lähtee!

Mitenkä teillä turvaistuimet autossa?Me siirrettiin tänään takapenkille kasvot menosuuntaan.Aikaisemmin oli edessä selkä menoon päin mutta jalat oli jo ihan koukussa kun otti selkänojaan kiinni,nyt mukavempi pojalle istua.Oishan turvallisempi olla selkä menosuuntaan mutta meillä suurin osa ihan kaupunkiajoa ettei nopeudet niin suuria.

Loma loppui,tänään oli töihin ja hoitoon noustava=(Aattelin että kuinkahan poika jää hoitoon kun kuukausi oli taukoa mutta huoli oli turha,heti halasi hoitotätiä ja meni parkkitalon luokse=)

Kirjotelkaa nyt jotain ettei ihan hiivu tämä!

Tiiikeri
Moikka!

Onnittelut Murmelille, tosi hienoa että Topi kävelee =)!!! Helpottaa arkea hienosti, kun ei tarvii aina kantaa. Onnea koulun alkuun, kiva varmasti päästä oppiin uutta, vaikka vaatiikin järjestelyjä.

Meillä tänään oli Lumikukan allergialääkäri, vehnä tosiaan sopii =) ja kananmunankin saa kokeilla. Olisi kiva kuulla että sopiiko Katan Maisalle jo kananmuna? Mä aattelin lähiaikoina leipoa mustikkapiirakkaa pellillisen kananmunalla ja antaa siitä pienen suupalan. Mutta nyt ekaks koitetaan ruis ja ohra, luultavimmin käyvät mutta tarttee kuulemma erikseen silti kokeilla. Sit neiti saakin karjalanpiirakkaa ekaa kertaa syödä =), nam äiti ainakin tykkää! On tää hassua että näin nopeesti allergiat hellitti ja ihan oikeeseen aikaan kun vauva kohta tulee, se sitten oma lukunsa että mitä allergioita vauvalla on...

Meillä on uhmaa ja aina vaan enempi. Välillä saa semmosia raivokohtauksia, niin kun tänään autossa. Kummipojan äiti oli mukana lääkärissä ja mä ajoin, neiti olisi halunnut että äiti laittaa hänelle sandaalit kun itse ne irrotti. Huusi ihan hulluna ja kiemurteli istuimessa, sekos ihan täysin kun ei saanut periksi. Viikonloppuna sekos aamulla kuudelta kun iskä ei lähteny hakeen hänelle peittoa ja tyyny kun tuli meidän viereen. Huusi ja kiemurteli kanssa niin että piti pitää kaikin voimin paikallaan, ettei ois satuttanu itteensä ja meitä. Iskä kun välillä passaa neitiä liikaa ja alkaa sitten tottumaan siihen =). Kyllä meillä näitä taisteluja on melk joka päivä.

Sunnuntaina oli 'paras' taistelu kun neiti ei suostunu menee päikkäreille. Tuli aina pois sängystään, mä nukutin vartin, isä melk tunnin. Sit mulla meni hermot, olin ite niin väsyny että halusin nukkuun ja kello oli melk kaks päivällä. Olin jo monta kertaa sanonu että sit Lumikukka menee pinnasänkyyn jos ei matalassa uni maistu. Ei neiti uskonu, joten laitoin se pinnasänkyyn nalle, bambien ja peiton sekä tyynyn kanssa. Siitä tietty meni hermo neidillä, heitti bambit laidan yli ja huusi hulluna että jonkun pitäis ne hänelle nostaa. Sanoin miehelle että lähde ulos jos et jaksa kuunnella, minä nukun nyt =). Jonkin aikaa huusi kunnes kuulu ähinää ja puhinaa, neiti tuli ovelle, eli oli jotenkin kimmunnu sängystä pois, Tuli niistättään nenän mulla, ähisi ja puhisi, jotta sai peiton sekä tyynyn pinniksestä. Meni omaan sänkyyn kiltisti nukkuun =), nukku 1,5 h. Kyllä mä kihersin hih!! Ja jos ei pinniskään auta niin seur. laitan matkasänkyyn, sieltä ei niin vaan tulla pois, kyllä äiti keinot keksii. Oon tottunu nukkuun itekin päikkärit Lumikukan kanssa samaan aikaan ja kyllä kiukku tulee jos en lepään pääse, mua ei pikkuneidit määräile. Meillä iskä on se lepsumpi ja tuossa isä taas näki sen että pakko on välillä huudattaa, kun muu ei auta.

Tarttee tänään muuten keskustella päiväkodilla kun antoivat uuden ohjee että muka jokaisesta uudesta ruoka-aineesta lapsen ruokavalioon pitää olla lääkärin todistus. Virallinen lääkärintodistushan maksaa 70 e ja kotonahan me ne uudet kokeillaan, eikä lääkäri siitä voi olla vastuussa. Ihan älytön määräys, aion purnata ja toivon että hoito todella loppuu jos allergisten olo tehdään noin vaikeaksi. Tähän mennessä riittäny äidin kirjallinen lappu uudesta, joita saattaa tulla yks viikon välein!!

Meillä turvaistuin vielä selkä menosuuntaan, pidetään niin pitkään kun mahdollista.

Tiikeri rv 34+4

kata..
Moikka!
Kesä mennyt kauheen nopeeta,ollaan reissattu paljon ja muksujen kanssa menty urakalla...
Ihana,mä tykkään sellasesta!

Miska on ihanan rauhallinen ja "kiltti" vauva,oottaa nätisti ruokaansakin jo!!
Menee päiviä kun ei itkua kuulu lainkaan,hän syö,nukahtaa ja nauraa paljon!!=)

Maisan uhmaikä oli pienhkö ja jo taittumaan päin.Vaikeinta on tuon 8 vee tyttelin kanssa joka on pienestä asti ollut se vahvatahtoinen...
Juur äsken näin ikkunasta kun naapurin poikaa "itketti" ts.kädet puuskassa huusi tälle ja sitten pojan pikkuveljelle.Kuulun kun huus että nyt häivytte meidän pihalta ja meinas nyrkillä antaa!
Siihen huusin että Stoppia ja anteekspyyntöä.Nelli ois halunnu naapurin tytön kanssa leikkiä kaksin ja pojat siinä vaan olivat mutta kun eivät uskoneet häntä.Silti nyrkkiä ei käytetä eikä niin rumasti puhuta.
Sanoin että pyytää anteeks ja siitähän tuli sota.Sanoin että vauhtiksena on oma huone ja jokatapauksessa pyytää anteeks,joko heti taikka mietittyään!!
Ihan raivosta kihisi tyttö kun kädestä pitäen raahasin huoneeseen..Hyvä ettei mua hutassu!!
No,siellä vartin rauhottui ja parkui niin tuli anteekspyyntö äidille ja naapuriinkin meni nöyränä...

Vanhin aloitti yläasteen ja aamu oli äitille rankka!!POika selvis sieltä ja vieläpä intoa puhkuen!!!
Ihanaa..

Eli melko rauhasaa eloa nyt kun lomat loppui,on ihan kivaakin rauhoittua vähäsen jo!

Ai joo,kanamunasta Tiikeri kysyi...TEin ite raaàlla kananmunalla ihotestit erikseen keltuainen ja valkuainen..Kauheet paukamat nousi tytölle.Mutta tuo ei kyllä ole satavarma että olisi kypsälle munalle allerginen mutten ole jaksanut kokeilla sillä voi reaktio olla kovakin.Ja kun se ei ole välttämättömyys.

Nyt lähetään kotieläinpuistoon!!

heippa
kata,maisa ja miska 2,5 kk ynnä muut!!=)

Tiiikeri
Kiva kuulla Katan kuulumisia, mäkin oon kaivannu reissaamista kun ei tässä väsymyksessä ja masun kanssa jaksa. Mutta jos sitten talvella pääsis ees isäni luo Jämsään.

Mites Niiskulainen on jaksanu masun kanssa näillä helteillä tai muutenkin?

Mä oon ihmeen hyvin jaksanu, patsi että yöt nukun tosi levottomasti ja pakko siks nukkua joka päivä päikkärit. Aamupäivät oon ihan silmät ristissä. Mulla nivusissa liitoskipuja, joten jokainen asennonvaihdos yöllä sattuu aika paljon ja vauva potkii lähestulkoon vain öisin.

Ja olen kyllä 100 kertaa paremmassa kunnossa kun Lumikukasta näillä viikoilla =). Käytiin viime to ja lauantaina tansseissa tässä ihan nurkilla. Torstaina oli ilmaistanssit, kauhee ruuhka enkä juuri jaksanu tanssia. Alko pyörryttään, kai happi alko loppuun.. Mut muuten jaksoin olla. Lauantaina mentiin kun oli A. Aalto ja tosi hyvät tanssit oli. Paitsi että alko huonosti kun mä säikähdin kotipihassa sellasta kamalaa koppakuoriaista(ISO) joka lähti lentään moneen otteeseen mua kohti. Otin siinä sitten hätäpäissäni muutaman juoksuaskeleen, auts!!! Mun vasen takareisi revähti ja nivuset oli tulessa sen jälkeen =(. No piti tanssia tosi hitaasti ja kävely oli aika kivuliasta, tanssi suju paremmin kun kävely =). Takareisi siitä kyllä vetreyty mutta nivuset paheni, ne oli aivan sairaan kipeet seur. yön ja päivän. Mutta oli ihana päästä tanssiin =) piristi kummasti!!!

Nälkä!! Odotan että noi remppaukot syö ensin niin pääsen rauhassa sitten ite =). Meillä tota lisätilaa tehdään kovaa vauhtia, ulkoa on jo aika hyvin kondiksessa, sisältä tehdään varmaan koko talvi pikkuhiljaa..

Tiikeri 34+6

murmel i
tiikeri: kylläpä aika menee nopeesti!sullakin jo raskaus noin pitkällä!!:)

"kiva" kuulla että muillakin on hieman kädenvääntöä uhmisten kanssa. topi onneks nukkuu vielä pinniksessä,niin ei ole nukutusongelmia. mahtuu sinne tosi hyvin vielä ja ei osaa kiivetä pois. hyvä tiikeri kun oot pitäny päätökses päikkäreissä,kyllä tän ikäset vielä niitä tarvii! ja sinä tietysti kanssa,kun raskasta varmasti jo ison mahan kanssa. kauhulla odotan sitä kun topi pitäisi opettaa omaan sänkyyn.. nyt ollaan syöttötuoli viety jo pois,kun topi itse hylkäsi sen ja kiipee ihan aikuisten tuolille :) kauheesti muutoksia yhtäkkiä!kävely,tutin poistuminen ja syöttötuolikin lähti!! ihanaa kylläkin:) ja puhetta tulee kokoajan lisää,sekä nyt me kans käännettiin turvaistuin sillein et topilla on naama eteenpäin,koska alkoi oleen jaloilla ahdasta. minne se vauva katos ;)?? tilalle on tullu iso poika joka luulee olevansa kingi..;P

ja nyt muuten on topille tullut pottaa kohtaan kauhea viha..mistä sellanen yhtäkkiä tulee?? ei kirveelläkään suostu siihen menee ja itkee hysteerisesti jos siihen laittaa.aattelin muutaman päivän pitää taukoa ja sitten kokeilla uudestaan.jotain virikkeitäkin pitäis keksiä uusia pottailuun.

koulussa on ollut tosi kivaa ja mukava luokka. aika rento oli tämä eka viikko. veljeeni pyysin avuksi autonhankintaan ja lupasi sen mun kanssa etsiä+tarkastaa ettei oo mikään huono auto. sit helpottuu arki!!

koulusta jo pääsinkin ja tässä siivoilen ja teen kauppareissun ennen kuin haen topin.

hyvät vk.loput kaikille!!

Iitu..
Murmeli:kokeile pöntön pienentäjää.Vertti istui kyllä potallakin mielellään mutta pytty on hänestä jo pitkään ollut parempi kun isi ja äitikin istuu siinä;)Baby Björnin pienentäjä hinnakkaampi mutta tosi hyvä,istuma-asento näyttää oikealta ja pysyy tukevasti paikallaan.Meillä ei pottaa enää olekkaan,lahjoitin pois.Voihan tietty olla että Topilla nyt protestikausi eli ei kannata pakottaa,pieni tauko ok niinkuin meinasitkin.Toivotaan että löydät sopivan auton!
p.s.vieläkö sulla kiinnostusta treffata jos talvella tuutte Lahteen kontoutukseen?

murmel i
täytyyki ostaa tollanen pöntön pienentäjä,kiitos vinkistä :)
joo tottakai voisi treffata,se oli joulukuun eka viikko. täytyy vaan sopia koulun kanssa että onko mahdollista olla se viikko pois(aika outoo jos ei voi,alaan liittyvää kuitenkin).mutta ilmoittelen sitten lähemmin :)

Yhteistyössä