HEINIKSET 05!

• Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti
Tiiikeri
Kiitos kata kertomuksesta ja hurjan paljon onnea =)!! Onneks kaikki meni hyvin vaikka pieniä mutkia olikin matkassa. Kyllä täällä tippa tuli silmään kun luki, huh on se niin iso juttu tuo syntymä!

Meillä neiti köhi koko yön ja oli eilen ihan rätti hoidosta tullessa. Nukku jo puol kasi yöunilla, seiskalta meinas jo väkisin nukahtaa mut piti vielä iltatouhuja vähän tehdä. Tänään oli taas pirteenä menossa hoitoon ja siellä jaksanu hyvin. Toi eilen ekan piirrustuksenkin kotio "Kukkia" oli sen nimi =), hieno!! Nokka vuotaa neidillä mutta toivottavasti ei tulis nyt mitään pahempaa!!

Me jatketaan maidon antamista vaikka posket onkin kirjavat. Taas kyselin allergiaklinikalta kun en meinaa uskoa että voi vielä antaa, mutta totta kun lapsi ei kärsi eikä oireet selkeesti pahene niin voi jatkaa. Joten jätski ostoksille tarvii lähteä, pari jätskiä on missä ei pähki tms varotuksia =).

Vertille pikaisia parantumisia vatsataudista, hyvä että syö ja juo. Eikä sit osmosalia kai kukaan vapaaehtoisesti juo, mekin jouduttiin väkisin antaan ruiskulla. Mutta jos siis syö ja juo niin tuskin pakko osmosalia on antaa.

Tiiti -73
Onnea KAtalle ja perheelle :)

Tiikeri, meillä pestään ehkä 2 kertaa viikossa shampoolla hiukset, suihkussa tai kylvyssä käydään joka päivä. On käyty ihan vauva-ajoista asti. MItään iho-ongelmia ei ole.
Ja meillä tuo poitsu joi osmosalia aivan onnessaan :D
Laitoin about 20 pilliä, ja sellasesta "purkista" sai juoda mist ei tietty yleensä juoda, ja sai ite valkkaa pillin millä seuraavaksi juo (niit oli erivärisiä), niin melkein 3dl meni kerralla...
Ulkona ollaan oltu tosi paljon. 10 tuntiakin ollaan vaaputettu menemään...
Onkos teillä miten kesälomaa? Jotain erityisiä suunnitelmia?
Miehellä on heinäkuu lomaa, ja mökkeillään, sekä kierretään hiukka tätä rakasta kotimaata :)
Jaahas, nyt nuo miehet ovatkin jo suihkusta poistumassa, joten täytyy mennä iltasadun lukuun, heippa taasen.

Iitu..
Nyt pojan masu jo parempi,ei ollut kakka niin löysää enää.Osmosalia sain juotettua eilen hyvin mehun seassa.

Tiiti-73:meillä alkaa kesäloma heinäkuun puolessa välissä.Mä lähden tätini kanssa johonkin Kreikan saarelle,mihin nyt äkkilähtö saadaan.Muita suunnitelmia ei vielä ole,ehkä kyläillään/mökkeillään sukulaisilla jotka asuu vähän kauempana.

Niiskulainen
No niin kuuluihan Katastakin jotain, täällä moni onkin odotellut juttujasi. Onnea kovasti teidän koko perheelle. =D

Minä olen tuolla odotuspuolella kirjoittelemassa, mutta luen aina teidän kuulumiset että ettette te kukaan minun ajatuksistani karkaa =D

Iitu: Sinullahan on kiva kesälomasuunnitelma =). Meillä ei ole mitään sen kummempaa kuin kotona hommailua, kun miehen lomat on vain 2 viikkoa, kun työpaikka vaihtui kun Kajaaniin tultiin niin kertyneet lomapäivät "paloi".

Mies lähtee ensi viikolla työreissuun ja nyt viikonlopulle tulee miehen sisko ja hänen mies ja meidän pikkuinen kummipoika vierailulle pe-su väliselle ajalle. Mukava kun tyttö saa seuraa, vaikka tämä serkkupoika on kyllä jonkin verran nuorempi.

Miten teillä on lasten puheenkehitys lähtenyt liikkeelle? Meillä alkoi tosi nopeasti kertymään sanavarasto ja nyt tulee paljon sanoja lauseita. Laulaa kokonaan ihahaa hepo hirnahtaan ja tuiki tuiki tähtönen ja sitten osaa aika paljon kaikenlaisista lauluista joitain kohtia, yleensä kertosäkeen. Varmaan lauleskelee siksi niin paljon kun me läheiset aikuiset lauletaan kaikki tosi paljon ja mulla on aina tapana keksiä omiakin lauluja vaikka jos nähdään jotain pihalla. On jo vaikka minkänäköistä laulua kehittynyt esim. ukkosesta =D.Sitten mieheni kanssa ollaan aika yllättyneitä että tyttö osaa laskea kymmeneen, ilmoittaa aina lukumäärän monta mitäkin on nähnyt, ei olla mitenkään opetettu, mutta tullut tytölle varmaan ihan arkielämästä tuo tapa laskea. Minä lasken aina vitamiini tipatkin ääneen tytön kans ja jos kahvia keitän niin lasken ääneen monta kahvimittaa tulee. Tyttö kuuntelee muutenkin tarkkaan mitä aikuiset keskustelevat ja matkii sanoja, yleensä koittaa juuri matkia niitä vaikeimpia. Isä sanoi eilen tytön kiukutellessa vaatteidenpukemista että tyttö protestoi vaatteidenpukemista, niin tyttö alkoi kokeilla heti uutta hienoa sanaa, protestoida.

Oon nyt koittanut saada tyttö nukkumaan tonne omaan jatkettavaan sänkyyn jo yhdestä lähtien ja kun katsoo kirjoittamisaikaa niin arvata saattaa kestääkö nukahtaminen...taas kuuluu möyke sieltä eli on karannut sängystä....pitää mennä taas laittaa takaisin petiin....noin tuhannennen kerran tälle päivään....huoh....taidan kohta luovuttaa...sadut on luettu jo ja laulutkin laulettu, mutta ei malta lelujen keskellä ruveta nukkumaan ja lelujakaan ei kehtaa kaikkia roudata jonnekkin muualle.

Iitu..
Iloitsin liian aikaisin että pojan masu parempi,tänään kakannut 5 kertaa ja kaksi viimeistä olleet taas tosi löysiä=(Ihan kuralle haisee.Annoin Osmosalia ennen nukkumaan menoa.On kuitenkin hyväntuulinen ja syö ja juo normaalisti,hoitsu sanoi terveyskeskuksessa että pienillä helle aiheuttaa ripulia,oisko noin?

Niiskulainen:meillä poika alkanut viimeisen 3 kk aikana puhumaan enemmän ihan oikeita jotain tarkoittavia sanoja.Nyt sanoo 3:n sanan lauseita,sellaisia helppoja esim."ei oo kissaa".Mutta joka päivä yllätyn siitä miten paljon uusia sanoja tulee=)Tosta laskemisesta,kirjoja lukiessa otan pojan sormen käteeni ja tökitään kuvia joissa monta samaa asiaa,vaikka eläimiä.Sitten laskee niitä itekseen,tökkii sormella ja hokee"yksi viisi kuusi".Eli jonkin moista laskemista tuokin=)
Miten sulla raskaus edennyt?Koska la?

Iitu..
Unohdin eilen kertoa että mies osti pojalle uima-altaan jossa kaari päällä ja kaikenmoisia ilmaleluja mukana.Eilen sitten kovasti pulikoikin,mahalleen möyri kuin mato=)

Käytiin tänään aamusta heti lastentapahtumassa joka on täällä satamassa,tivoli,frööpelin palikat,kaikenlaisia kojuja(myydään leluja,vaatteita ym.),ruokapisteitä,palo ja poliisiautoja,lasten kirppis yms kaikkea lapsille mukavaa.Kerrankin alkoi jo klo 9 kun yleensä alkavat kaikki tapahtumat vasta päikkäriaikaan ettei niihin pääse.

Ootteko tän kesän aikana meinannu lapsoset saada kuivaksi?Kakat Vertti tekee aina pottaan mutta pissii kyllä huoletta vaippaa,varsinkin aamuisin hirmu painava vaippa!Vois kokeilla laittaa potta terassille ja antaa olla ilman housuja,jos tajuaisi istua potalle hädän tuntuessa.Ei sekään ole kivaa että jatkuvasti housut märkänä joita saa pyykätä=(Ennemmin sitten vielä vaippa jos tuntuu ettei ole valmiuksia vaipattomuuteen.Voihan kokeilla myöhemmin uudelleen.Tänään ei ole poika vielä kakannut,joko olisi maha kovemmalla...

Moona...
Heippa!

Meille syntyi tyttö 29.5 tiistai-iltana. Eli samana päivänä ollaan Katan kans oltu synnyttämässä:)
Kokoa neidillä oli 4020g ja pituutta 52,5cm. Synnytys kesti 5 tuntia ja ponnistus 6min. Kaikkiaan ihana kokemus. Neiti on oikein helppo tapaus. Aivan kuin siskonsakkin oli vauvana. Rytmiäkin alkaa jo olla muodostunut,vaikka suurimman osan ajastaan vielä nukkuukin. Vielä tuntuu arki melko helpolta kahden kans,vaan kerkeehän mieli muuttua moneen kertaan;)

Iitu,minä meinaan jättää tytöltä päivävaipat pois kuukauden sisällä. Käy jo hienosti potalla ja tänäänkin halus itse vaipan pois pöksyistä.
Niiskulaisen kirjoitus oli just ku meidän neidistä. Laulaa ihhahhaan kokonaan,laskee kymmeneen, puhuu pitkiä lauseita ja pälpättää jatkuvasti,hauskaa kuunneltavaa välillä:)

Joku kyseli isojen sänkyyn siirtämisestä. Meillä se tehtiin maaliskuussa. Välillä jää nukkumaan helposti,toisinaan saa viedä sänkyyn 10-20 kertaa. melko kausiluontoista. Yleisesti on sujunut hyvin.

Lapset nukkuu ja masussa kurnii,joten iltapalalle pitää lähteä. Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!!

Moona ja lapset

murmel i
en ole kerennyt koneelle, laitan nopsaan kuulumisia.

ensinnäkin onnittelut moonalle ja katalle!!!!hieno juttu et kaikki meni hyvin:) teil onkin varmaan siellä menoa kun on taaperot ja pienet vauvat!!:)

viime viikon perjantaina oli topilla se potox-piikin laitto ja niitä laitettiin neljään eri kohtaan vasemmassa jalassa. heti huomas että jalka on tosi rento! kovasti pitää jumpata ja venytellä että vaikutus pysyy mahd.kauan. no samalla piikkejä tehostaakseen kipsasivat topin molemmat nilkan 90 asteeseen..oli aika yllätys mulle, ei meinaan info ollut kulkenut.no nyt on sit juhannukseen asti ne ja aika kamalat tällä kelillä..suihkuunkin aina pussit jalassa!!topi oli tosi reipas ja sai reippaustodistuksenkin :)

en koita vielä saada kokonaan kuivaksi,helpompi sitten kun kävelee.kakat tulee jo pottaan.

hiusten pesusta,kaksi kertaa viikossa pesen ja kylvyssä käydän joka toinen päivä. topu rakastaa suihkua:) iitu muisteli synttäreitä, topi syntyi 21.7.

kesälomasuunnitelmia on että hesaan mennään mun kummitädille viikonlopuksi heinäkuussa, korkeasaareen yms. mutta ei kummempia voi suunnitella kun topilla noi kipsit..

tää oli nopsa kirjotus,nyt väsyttää ja pakko päästä nukkumaan.

vk.lopun jatkot kaikille.

Iitu..
Oikein suuresti Moonalle onnea!=)Ja varmasti upea tunne että synnytys sujui noin mallikkaasti eikä toistanut samaa kaavaa kuin ensimmäinen.Nyt saatte nauttia kahdesta tytöstä; )

Voi kurjuus että Topille kipsit laittoivat!Oman hankaluutensa kaikkeen tuo=(No jospa niistä kuitenkin hyötyä ja apua jaloille,eivät niitä huvikseen laita.On Topi saanut kaikkea ikävää kokea vaikka pieni vielä mutta hänen parhaakseen noita tehdään.On kyllä huippureipas poika ja sä Murmeli hienosti kestät ja jaksat hoivata vaikka jotkut ikäviä toimenpiteitä äidin katsoa vierestä!

Meillä pojalla edelleen maha kuralla,tänään kakkasi 5 vai 6 kertaa...onneks pönttöön ettei tarvi vaipasta siivota.Mitään muita oireita ei ole ja normaalisti käyttäytyy,outoa.Osmosal teki hiukan kovemmaksi mahaa mutta heti seuraavana päivänä kun ei anna niin ripuliksi muuttuu.Katsotaan kun ilmat viilenee että auttaako,silloin helle pistäisi kuralle.Nyt täällä alkaa ukkonen jytistä joten sammutan koneen ettei posahda,öitä!

Tiiikeri
Moikka!

Juttua onkin tullu oikein urakalla mammoilta kun mä olen ollut pois netin ääreltä =). Paljon Onnea Moonalle ja uudelle perheen neitokaiselle, tosi hienosti menny, Ihanaa!!!

Kurjia tommoset yllätykset Murmelille että yht'äkkiä pojan jalat kipsataan, onneks juhannukseen ei oo enää pitkä aika.. Todella kummallista ettei sulle ole sitä etukäteen kerrottu, no toivotaan että siitä on se apu mitä on suunniteltu!

Iitulle voimia kurakakkojen kanssa. Tosi hienoa että osaa Vertti pyytää pöntölle, meillä kun tehdään kaikki kakat vaippaan ja on nykyään hieman löysempiä. Ihanaa siivota, yök! Aamulla tuli pissa vaippaa ja oli aika kuiva vaippa yön jälkeen mutta tosi vaihtelevaa tuo.

Niiskulaisella pölpötellään kovasti ja Moonan tyttönen samoin. Meilläkin tuon suuntaista, osaa laskea kahdeksaan mutta ei siis oikeasti tiedä monta mitäkin on vaan laskee 1-8, ovat sanoja vain peräkkäin. Sanoo jo ainakin 3 sanan lauseita ("tuossa on kurjajälkiä" =) ja aika laaja sanavarasto. Laulelee kertosäkeitä ja oppii heti uusia esim körö-körö-kirkkoon, ihhahhaa, hämä-hämä-häkki jne. On se niin mukavaa kun puhe kehittyy =)

Meillä ei kummempia lomasuunnitelmia kun miehellä ei oikein lomaa olekaan. Mulla pari viikkoa. Jos nyt Särkänniemessä käydään tms. pientä ja mä tykkään olla ihan vaan kotona =)

Töitä töitä..

Iitu.
Mä täällä taas painiskelen huonon omantunnon kanssa...Sain saikkua reilu viikon,jännetuppitulehdus ranteessa,nyt mietin pitäisinkö Vertin kotona vai vienkö hoitoon.Siinä mielessä parempi viedä hoitoon kun mies yövuorossa niin saisi nukkua rauhassa ettei poika (ja mä)olla täällä mölyymässä,noustaan just sillon ylös kun mies käy nukkumaan töiden jälkeen.Ei pitäs aatella mitä hoitaja on mieltä,enkä tiiäkkään hänen mielipidettä asiaan.Aina vaan kuulee ja tuntuu että jos äiti(tai isä)kotona niin lapsikin saisi/pitäisi olla myös.Tulee sellanen fiilis että hoitaja mielessään manaa miksi tuo lapsen hänen hoiviin kun itekin voisi hoitaa vaikka en tosiaan tiiä aatteleeko noin,itestäni vaan tuntuu.Meinaan sanoa että olen saikulla kun haen kohta pojan.Kuitenkin maksetaan täysistä hoitopäivistä mutta silti...tää aina vaikea päätös.

Niiskulainen
Onnea Moonankin perheelle kovasti onpa mukava että teillä on arki lähtenyt hienosti pyörimään =)

Murmeli: Mun mielestä te olette kyllä tosi urhea perhe, Topi on kyllä ansainnut reippaustodistuksen ja useamman ja äiti myös =). Olen lueskellut aina että topi on tosi iloinen ja veikeä pikkukaveri vaikka kaiken näköistä teidän perhe on käynyt läpi ja siitä varmasti saat kiitellä kyllä itseäsi kun olet pystynyt pitämään arjen käynnissä vastoinkäymisistäkin huolimatta.

Iitu: Nopeemminhan sulla ranne pääsee paranemaan kun on Vertti hoidossa ja sitten jaksaa muutenkin paremmin, jos mulla olisi tollainen mahdollisuus niin varmaan käyttäisin kun tietää että siitä on koko perheelle hyötyä enemmän kuin haittaa ainakaan hoitajan mielipiteen takia ei kannata jättää viemättä jos muuten olet sitä mieltä että voisit viedäkkin ja eihän se edes välttämättä ajattele pahalla tollaista en minä ainakaan hoitajana ajattelisi =).

Niin ja raskaus on sujunut oikein hyvin vähän aina silloin tällöin maha kirii kun paljon hommia tekee, mut sit usein lepo auttaa. Selkäkään ei ole onneksi pahentunut ehkä jopa helpottanut nuo selkäoireet tai sitten olen oppinut nyt jo välttämään niitä asentoja ja nostoja jotka saavat selän turvoksiin. Tyttöä pitää kuitenkin vielä ahkeraan nostella ja oon koittanut vältää selällä nostoa vaikka välillä kiireessä nostellessa tuppaa unotumaan. Laskettuaika on mulla 3.10

Meillä oli miehen sisko perheineen viikonlopun. Tehtiin mieheni kans lounas ennen heidän kotiin lähtöä. Ruokapöydässä sitten mies ihan yllättäin ehdotti mulle että sinähän voisit lepäillä ja minä voisin siivoilla vähän täällä. Minä siinä hymyssä suin että sehän kuulostaa tosi hienolta ja että mei voidaan sit varmaan tytön kans mennä mummolaan katsomaan uutta kiikkua sillä aikaa. Miehen sisko sit siinä että ompas kummaa puhetta miehensuusta että voisi siivoilla. No minä siinä sitten kuienkin sanoi että mulle passaa hienosti että tollaista meni ehdottaa, kun minä yleensä kerkeän siivoamaan viikolla isomminkin kun mies on töissä ja harvemmin enää joutuu siivoamaan, mutta joskus siivotaan isommin myös yhdessä. No siihen sitten miehen sisko alkoi että kyllä sitä yleensä kotona olevan pitäisi ehtiä vaikka lasten nukkuessa siivota ja tehdä muut kotiaskareet. No minä sit siitä vähän loukkaannui ja tokasin että niin mut meillä tehdään yleensä näin ja se on toiminut meillä vallan hyvin tehtiin muualla yleensä miten vaan muuten ja lähdin kesken syönnin pöydästä pois. Tuntuu pahalta että mennään noin puutumaan toisten perheiden työnjakoihin etenkin silloin kun parisuhteessa kumpikin on tyytyväisiä kotityönjakoihin. En ehkä noin vahvasti olisi reagoinut jos en olisi raskaana ja tunsin tuon sanomisen kotiäitiyden vähättelyksi, kuitenkin täällä kotona olessa teen melkein koko ajan kotiaskareita tai touhuan tytön kans ja siltikin aina jää hommia vielä iltaan ja niitä on pakko jakaa miehen kans että saa tehtyä kaikki, autan myös miestä itse remonttihommissa sen minkä osaan ja leikkaan ruohoa vaikka jossain perheissä ne on mielletty miestenhommiksi. Ja mies on itse sanonut että tykkää mielummin kotona touhuta kotiaskareita kuin mitä mennä sohvalle makaamaan päivän päätteeksi ja touhuta meidän kans ja tekee myös kotiaskareita ja leikkii tytön kans, toki hällä myös "omaa aikaa" on ja haluan sitä myös itsellenikin että jaksaa tätä arkea pyörittää ja lisäksi haluan myös mieheni kanssa yhteistäa aikaa ilman huonoa omatuntoa potematta. Mieheni sisko ei varmaan oman miehen kans ole käynytkään sitten heidän lapsen syntymän jälkeen missään kahdestaan, laps on nyt päälle yksi ja ei heillä kertaakaan ole ollut laps hoidossa kellään vähääkään aikaa, no eikait siinä jos kumpikin on tyytyväisiä sellaiseen, mutta minä haluun myös välillä käydä vaikka mieheni kanssa ihan kahdestaan silloin tällöin vaikka syömässä tai elokuvissa. Toki sitten kun on ihan vastasyntynyt niin parisuhteen pitäisi kestää pikku kahdestaan olemattomuuspaussinkin, ainakin minä en malttanut jättää silloin heinisvauvaamme hoitoon edes vähäksi aikaan muulle kuin isälleen silloin kun hän oli alle 3 kuukauden. Mutta oli sellainen vierailunpäätös että enpä ihan vähään aikaan halua vieraanvaraisuuttani tuhtata tälle perheelle, vaikka omaa kummipoikaa kyllä haluaisin nähdä enemmänkin mutta hänen äitinsä on aika usein sellainen ajattelematon töksäyttelijä että taidan olla tällä hetkellä siinä tilassa etten sellaisia ihmisiä kestä lähelläni. Harmittaa vaan miehen puolesta, kun varmaan haluaa nähdä siskoaan ja pitäähän sitä kestää ja koittaa vaan antaa mennä aina ajattelemattomuudet toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Mitäs kesätouhuja ootte kerenny tekemään mukusjen kans. Me käytiin järvessä uimassa ja tyttö ei olis lähtenyt millään pois. Oli aika lämmintä vesi kun siihen tottu eka =D. Taka-pihalla myös on sellanen pieni uima-allas ja siellä uisi vaikka aamusta iltaan, nyt vaan ei niin lämpimiä päiviä ole ollut kuin mitä viikonalussa, että on uinnit vähän vähentyneet.

Mukavia aurinkoisa paisteita taas kaikille heiniksille!

Niiskulainen rv 23+4

Tiiikeri
Iitu teet vaan miten parhaaks näet, äläkä ajattele hoitajan mielipiteitä. Jos Vertin hoito rasittaa sun rannetta, niin viet hoitoon ja sillä sipuli. Ja tottakai se vähän rasittaa väkisinkin. Mäkin mietin sillon kun Lumikukan piti mennä perhepäivähoitajalle että helposti kun yks hoitaja niin alan aatteleen että mitä se ajattelee mistäkin asiasta. Nyt kun päiväkodissa monta hoitajaa ja niin ei niin herkästi tuu semmosia mieleen.

Juu Niiskulainen noita töksäyttelijöitä ikävä kyllä on. Mun oma sisko on sellanen ja on tulossa viikonlopuks meille. Sillä ei oo omia lapsia, kärsii lapsettomuudesta mutta ei sillä kyllä ole miestäkään. Elää ihan erilaista elämää kun me ja jaksaa arvostella näsäviisailla kommenteilla lapsemme hoitoa. Mä loukkaannun kanssa mutta ei sille oikein osaa takasinkaan sanoa, se on aina voittanu mut puheissaan. On niin hyvät perustelut joka jutulle. Ihan kamalaa!! Toivon vaan että osais pitää mölyt mahassaa tällä kertaa!

Samoin mun appiukko on töksäyttelijä ja juuri vauva-aikana on sellanen pahimmillaan. Kun hänestä se on niin vaivalloista kun on pieni vauva. Mummoja siis ei ole ja miehen isä asuu tässä ihan lähellä. Auttaa meitä paljon, mutta sais pysyä kotonaansakin ja pitää mölyt mahassaan. Viimeks mökillä käydessä, puhuin miehen siskon kanssa asiallisesti kahden lapsen päiväunista. Että Lumikukka tarvii opettaa sisälle, kun on kovin työlästä nukuttaa kahta ulos. Siihen appiukko ivallisesti että niin työlästä se on kun lapsia hankkii!!! Hitto että ärsytti, sanoin että joo ja voi opettaa toisen nukkuun sisällä.

Kun Lumikukka oli pieni, oli tosi stressaavaa kun appiukko kävi aina töksäyttelemässä millon mitäkin. En osannu sanoa takasin, pelkäsin että tulee riitaa. Nyt en voi enää sulatella, jos taas se alkaa. Mä en kestä stressiä!

Me käytiin kanssa uimassa la-iltana. Likka oli innoissa vedessä, mä en käyny uimassa, saunassa vaan. Tää flunssa pistää paleleen, eikä huvittanu veteen mennä. Tässä on onneks paljon hyviä uimarantoja lähellä, kotio ei olla allasta hommattu.

Iitu..
Päätin että poika menee tän viikon hoitoon mutta ens viikolla vielä 2 pvää saikkua jolloin pidän lapsen kotona,eiköhän rannekin sillon jo parempi.Tunnen muutaman lastentarhatädin ja heillä kyllä kielteinen mielipide viedä lapset hoitoon jos äiti kotona,taitaa olla yleinen suhtautuminen ammatti-ihmisillä.No Vertin hoitotäti suhtautui hienosti asiaan,ei ainakaan näyttänyt päälle päin jos toisin ajatteli.

Onpa mammat saaneet ikäviä kommentteja kasvatuksesta ja vauva-arjesta.Oon minäkin kuullu mutta sanon heti takaisin ja mitä sitä kellekkään perustelemaan oman perheen tapoja ja käytäntöjä.Oon kyllä sen luontonen ettei mua saa loukkaantumaan enkä stressaa muiden puheista.Se on kyllä totta että raskaus herkistää mielen jolloin pienetkin riidat ja vastoinkäymiset tuntuu suurilta.Jotkut ihmiset eivät vaan osaa olla hienotunteisia missään tilanteessa ja siks jätettävä heidän kommentit huomioitta.Onneks voi neuvoja kysyä sieltä mistä niitä hyviä saa,ystäviltä ja täältä=)

Soitin tänään lastenlääkärille,seurataan loppuviikko Vertin masua ja jos jatkuu niin lääkäriin.Helle altistaa ripulille ja mukana voi olla virus myös,niin sanoi lekuri.Nestettä vaan paljon annettava.Nyt lopetettava,sattuu käteen tää naputus!Unia!

Tiiikeri
Moikka!

Käytiin Lumikukan kanssa korvakontrollilekurilla, oli tosi mukava lääkäri ja terve tyttö. On vaan neiti niin itkunen nykyään, eilen ja tänään jäi itkien hoitoon. Eilen oli itkeskelly hoidossa koko päivän eikä ruoka maistunu. Iltasin on monta viikkoa jo itkeny kun jättää sänkyyn, huutaa äitiä ja itkee. Väliin itkee kauemmin väliin vähemmän, ollaan näkyvillä ja välillä sanotaan jotain "nyt nukutaan" tms. Mut tosi raskasta tommonen itkusuus, tuntee itsensä voimattomaksi ja riittämättömäksi. Pakko silti noudattaa rutiineja, koska nehän sille lapselle sitä turvaa tuo, niin kun nukuttamisessakin. Kaikki tehty jo pitkään samalla lailla, mut ei, aina jää itkien sänkyynsä =(. "Äiti sykkyyn, äiti, äiti" Sitä se vaan itkee ja hokee. Vaikka muuten olen iltasin melk kokoajan käytettävissä ja viikonloppusin. Pääsee syliin ja haliin niin paljon kun sielu sietää. Mut ei tunnu riittävän. Kuluttavaa!! Kunpa menis tääkin vaihe pian ohi!

Iitu..
Tiikeri:voisko Lumikukka tehdä takahampaita?Ja siks itkuinen,hampisärky tuntuu enemmän makuuasennossa niinkun korvakipukin.Vertti ainakin repii suutansa ja just eilen katoin suuhun niin takana sellaset verestävät reiät ikenissä molemmin puolin.Silloin ei ruokakaan aina maistu jos hampaita tulossa.Koita antaa illalla vähän ennen nukkumaan menoa särkylääke jos auttaisi.

Tiiikeri
Lumikukka itkee heti kun laittaa sänkyyn, eli seisoviltaan parkuu siellä. Sit yön nukkuu ihan taukoamatta ja hyvin. Ikeniä olen tunnustellu ja ei mitään tunnu. Parkunu jo kolmisen viikkoa ainakin, en jotenkin usko että mistään muusta johtuu kun äidin kaipuusta ja uhmasta. Eilen itki viitisen minuuttia ja huuteli äitiä. Päiväunille menee hyvin makuuasentoon eikä itke yhtään. Jotenkin se iltaväsymys tekee sen että haluis vaan olla äidin sylissä. Kai tää vaihe vaan menee joskus ohi, en muuta keksi.

Lumikukka syö hyvin aamulla ja illalla, kuumalla säällä päivällä ei niin maistu mutta eilen söi iltapäiväruoan ihan hyvin. Luulis syöminenkin olevan huonoa jos hampaita tekee. Ja hampaat saa pestä hyvin kun annan oman harjan hälle että saa pestä äidin hampaat, joten en usko että hampaista johtuu. Ois kyllä kiva kun tuohon keksis jonkun järkevän selityksen.

Mä oon saikulla tän päivää ja eilen puolipäivää. Mun iskias on niin pahentunu, eikä kestä pitkää istumista. Oon vaan kävelly ja makaillu. Huomenna tarttis Tampereelle mennä palaveriin, siihen koitan osallistua. Vissiin toi maha muuttaa niin selän asentoo ettei kestä enää istumista?! Tarttee käydä lekurilla jos ei ala helpottaan. Ens viikko onkin lomaa mulla ja kotona esim viikonloppu meni tosi hyvin, ei selkä vaivannu yhtään mutta työstä se ei nyt tykkää.

Iitu.
On kyllä tuo meidän poika ihan kun isänsä,vähän väliä koheltaa ja satuttaa itteään!Eilen oltiin leikkarilla ja poika kiipesi sellaiseen matalaan mutta jyrkkäportaiseen liukumäkeen.On pitkän aikaa itse jo päässyt kiipeämään ilman apua,katoin takana että pääsi ylös ja kun rupesi käymään istumaan niin siirryin toiselle puolelle odottamaan ja katsomaan pojan laskua.Heti kun pääsin liuùn puolelle niin huomasin kun pojan kenkien pohjat vilahti vaan ylhäällä mäessä!Pudota mätkähti alas sieltä,heti menin katsomaan ja oli ihan oudossa asennossa maassa:mahallaan toinen käsi vatsan alla ja poski maata vasten.Jumankauta että mä säikähdin!Olisi voinu sattua pahasti mutta onneks ei,huutohan siitä seurasi mutta taisi vaan poika säikähtää.Itku loppui pian ja oli ihan oma itsensä,jatkoi taaperrusta.Kysyin mihin sattui niin näytti poskeaan ja sanoi "tähän".Mitään jälkiä ei tullut muuta kuin kämmeneen pari nirhaumaa.En tajua miten on noin tapaturma-altis,on ilmeisesti niin kova menemään ettei muista aina varoa kun oikein innostuu.Isänsä ihan samanlainen,kompuroi ja kolauttelee itseään vähän väliä.Huh että noiden puolesta saa pelätä!=(

Tänään Vertti sai polveen verinaarmut,alueen perhepäivähoitajat tekivät lasten kanssa retken Riihimäelle peikko metsään missä kaikkea mukavaa lapsille,siellä oli kaatunut polvilleen jossain tunnelissa.Menivät sinne linja-autolla ja grillasivat nakkeja.On siis joku iso piha-alue,en kerinnyt tarkemmin kyselemään mitä kaikkea sielä on,ainakin pallomeri johon poika ei ollut mennyt,ihme kyllä koska on tosi rohkea ja ennakkoluuloton hurjapää.Tosi kivaa että saa hoitolapset vaihtelua päiviin ja uusia elämyksi.Meidän tarkoitus käyttää poika kesän aikana Korkeasaaressa kun tykkää niin paljon kaikista eläimistä.Sorsia syöttäessä oikein hihkuu ilosta=)Että tällästä meille tällä kertaa!

Tiiikeri
Moikka!
Neiti meni juuri nukkuun, siltä jäi päikkärit vain puoleen tuntiin tänään kun oltiin Tampereella koko päivä. Haettiin neidin kummit junalta ja ostin uudet imetysliivit. Hyvin neiti jakso olla koko päivän ilman päikkäreitä, meinas vaan nukahtaa pihakeinuun tossa illalla =). Mut ei kiukutellu väsymyksen takia juuri ollenkaan, kun oli vieraitakin ja touhua niin paljon.

Kävin perjantaina lääkärissä kun toi selkä vaivaa niin ja sain viikon saikkua. Nytkin istuessa sattuu kokoajan =(, no hyvä syy taas kärsiä kun vauva masussa =)!

Nyt saunaan ja kylmäpussi kaveriks..

murmel i
kiitos kaikille kannustavista sanoista :)

tiikeri:tosi kurjaa että sun selkä on kipeä :/ onneks tosiaan on hyvä palkinto tohon :) saatko ottaa mitään särkylääkkeitä tms mitkä auttais?

tohon mitä muut saattaa kommentoida yms. niin aika helpolla olen päässyt. mutta jos joku tulis urputtaan /puuttumaan mun elämään niin sanoisin kyl heti napakasti takasin,en oo yhtään sen luontonen että annan ihmisten loukata mua. yksi kaveri tosin oli sellanen joka jaksoi paasata joka asiasta..onneks nyt muutti kauemmas;) urputti muuten aikansa tosta et topi ei kävele ,topi oli sillon joku 9kk(!!).eipä oo enää sanonu mitään kun kuuli tosta cp-vammasta!sillon kyllä jaksoi mainostaa että kyl meiän poika käveli jo 9kk iässä,koska me harjoteltiin sitä niin paljon ja opetettiin sitä..joopajoo ;)

huomenna soitan sairaalalle että millos ja kuka ottaa kipsit pois..ei ole tullut mitään aikaa vaikka niin lupailivat.ihme jumittamista koko touhu.toivottavasti ottaisivat jo torstaina ni sais juhannusaaton olla ihan rauhassa!!me mennäänkin pienen kaveriporukan kanssa juhlistamaan aattoa lapsien kanssa..saunaa,grillausta ja pari olutta jahka muksut nukkuu :) ihan mukavaa,ei tarvitse täällä kerrostalossa homehtua.

me ei olla oikein pahemmin vielä mitään tehty..heinäkuuksi on kyllä tiedossa mökkeilyä,uimista,hesan reissu ym.ja sit pian alkaakin jo koulu :O nopeesti tää kesä menee!pari vapaailtaakin on tiedossa,kun mun äiti ottaa topin mökille lomallansa muutamaksi yöksi.sitten aion mennä tyttöjen kanssa tanssimaan!!haaveissa ois päästä katsomaan anna erikssonia tai agentsia,mut saa nähä tuleeko lähistölle!

mitäs kaikille kuuluu? kertoilkaa kata ja moona miten kotosalla sujuu :)

ai että ,topi nukkuu,nyt meen kuumaan suihkuun ja sitten nukkumaan!!!joo oon ihan mummo,kun nukahan aina tosi aikasin:D

illanjatkot!

Iitu..
Poika ollu tänään oikein pikkupiru,koko aamun karjunut eikä mikään ole hyvin.Ei halua piirtää,ei autoilla leikkiä,ei lukea,namia vaan pyytää ja Titi nallea tuijottaisi telkasta!Ja tuttia vaatii mutten anna kuin unille mennessä,kohta varmaan vierotettava siitä koska alkanut useammin siitä puhumaan.Ihan selvästi tekemisen puute,ulos ei pääse kun sataa.Onpa kiva päivä tiedossa kun mies lähtee iltavuoroon jos on poika samalla tuulella koko päivän=(Koitetaan päästä iltapvällä ulos.On ruvennut läpsimään itteään naamaan aina kun itkee,sitten karjuu kahta kauheammin.Huoh...

Niiskulainen
Iitu: Meillä lähti vähän samallalailla päivä käyntiin. Tuttia ei ole mutta mammapullosta on tullu nyt tosi tärkeä ja haluaisi aamun ja illan sitä aina lurpsuttaa. Ti-tinallea vaati heti aamusta pantavaksi ja katsottiin tovi ja sit halus uutta ti-tinallea. Täällä ei tänään ole satanut, mutta ei edes olisi lähtenyt pihalle, kun olisi halunut ti-tinallea katsoa ja juoda samalla mammaa ja sitten kun sain telkkarin kiinni ja tyttöä suostuteltua pihalle niin itse piti saada pukea ja siinä tietty paloi pinna kun ei kaikki mennyt suoraan niin kuin olisi pitänyt. Päästiin kuitenkin pihalle, mut sit päikkäreille taas kun olisi pitänyt alkaa niin alkoi vaatimuksia sadella, monta satua olisi pitänyt lukea ja karkasi koko ajan petistä ja aina kun vei takas petiin niin äidin olisi pitänyt lukea satu tai jäädä samaan huoneeseen ja sitten on keksinyt sen että sanoo aina että kakka ja pääsee potalle kokeilemaan petistä, joksus saattaa tullakin jotain joten ei kehtaa tuota jättää huomioimatta. Oon kyllä miettinyt että on se lapsellakin varmaan välillä hankalaa, kun ei aina tiedä mitä haluaa itsekkään ja sit jos tietää ei aina taidot riitä jonkun toteuttamiseen vaikka kuinka tahtoisi itse tehdä. No nyt kuulosti heräilevän ja iskä meni sinne kun pääsi jo töistä, pitää lähtee nyt syömään ja asioille.

Niiskulainen

Iitu..
Niiskulainen:tiiätkö meillä Vertti sanoo nykyään AINA "kakkahätä" kun alkaa itkettämään joku asia!Joka kerran kun suu menee mutruun on heti kakkahätä,hauska sattuma.Kun kiukuttaa niin silloin kakattaa=)Titi-nallen talossa tapahtuu osa 1 on tosi mukava katsoa,poika tykkää hirveästi ja ne lastenlaulut onkin erityisen kivoja myös mun mielestä!Katsoo ja tanssii/leikkii matkimalla,hienosti osaakin.Täällä ollut nimistä puhetta niin voitko kertoa teidän heinätytön 05 nimen?

Oon 2 päivää kaupannut netissä pojan Emmaljungia,taisi ostaja jo löytyä,toivottavasti!Ne meillä jo tarpeettomat,saadaan tilaa varastoon.Nyt iltapalalle!Öitä!

Iitu..
Miten täällä näin hiljasta kun välillä oli taas mukavasti vilskettä...?!

Poika ollut 4 päivää kotona ja onneks menee loppuviikon hoitoon(kauhea sanoa näin).Mulla saikku jatkuu vielä viikon kädestä.Vertti ollut niin rasittava että hyvä kun pääsen lepäämään.Taas totesin ettei musta olis kotona olijaksi,tyytyväinen olen että palasin töihin enkä väkisin yritä olla kotosalla.Paremmin poika saa hoidossa virikkeitä ja leikkiseuraa.Kotona kokoajan pitäisi passata:anna sitä ja tätä,tahtoo sinne ja tänne...Vaikka kuinka koitan tekemistä keksiä niin silti kiukuttelee,luulen että tämä taas joku ohimenevä kausi,esiuhma vaan aika voimakas ja saa kamalat raivarit kun ei saa tahtoa läpi!Kaveri kävi illalla kylässä jolla 5 kk poika,mietin miten varuillaan saisi kokoajan olla jos itsellä olisi kaksi pientä,nytkin piti vahtia ettei Vertti astu päälle,läpsi tai kalauta lelulla päähän.Ei onneksi mitään tehnyt vaan nätisti silitti päätä.Kai sitä ihan automaattisesti olisi silmät selässäkin jos tarve vaatii.Ja jos useampi muksu niin varmasti sitä pärjäisi vaikka nyt se ajatus tuntuu hurjalta...

En ole saanut vielä rattaita kaupaksi=(Nyt iltatoimiin,poika jo sängyssä höpöttää.

Tiiikeri
Hei katotaanko teillä ti-ti nallea dvd:ltä vai tuleeko sitä telkkarista? Mä kun en ole yhtään perillä lastenohjelmista. Joskus viikonloppuna katotaan mutta neitiä ei kiinnosta yhtää. Että jos toi ti-ti nalle olisikin kiinnostava?!

Meillä siirryttiin eilen matalaan sänkyyn, puoli tuntia meni nukahtamiseen. Ekan kymmenen minuutin sisään tuli kymmeniä kertoja pois sängystä. Mutta kun laitettiin telkka kiinni ja mä lähdin pois, isä vaan nukutti niin jäi heti kerrasta sänkyynsä. Nyt iskä nukuttamassa ja mä täällä netissä hih! =) Nukku aamulla muuten puol kasiin hih! Yleensä herää kuudelta tai aikasemmin, vähän univelkaa kun ollu hoidossa ja rankka viikonloppu takana. Meil kävi kolmet vieraat ja kummit(siskoni ja ukko) oli Oulusta la-ma. Meni tosi hyvin viikonloppu eikä siskoni keksiny arvostella mitään, hyvä!! Sunnuntaina aamusta tuli mun kaveriperhe kahden lapsen kanssa ja illalla vielä mun kamu Jämsästä käväs =). Oli siinä ohjelmaa! Kaveri perheellä Lumikukan ikänen ja 5 kk vanha. Hyvin meni, ainut että neiti vei kaikki lelut vauvalta, siihen on kuulemma totuttu niidenkin kotona.

Me koitetaan muuten totuttaa neitiä juomaan tavallisesta mukista maidon kylmänä, hoh ja huh! Juo jo päiväkodissa näin ihan ok, mutta kotona ei anna periks. Nokkamuki on niin tärkeä ja ilman lämmitystä ei kelpaa. Tottu siihen kun apteekin maitoja ei voi antaa kylmänä =( ja nyt vaikea saada tapa pois kun ois tavallista maitoa. Jois muuten joka ruokailulla 2,5 dl eli täyden nokkamukin jos antais tavalliseen tapaan. Mutta en jaksa aina sitä lämmitystä, saa kohta kouluikään lämmitellä tai ainakin tuntuu siltä!

Juoko täällä kaikkien muksut maidon kylmänä? Jollain oli vielä tuttipulloja? Meillä ei oo tuttipulloa koskaan ollu eikä nokkamukissa mitään pahaa mutta kun yhdistää siihen aina lämpösen maidon. No eilisestä paremmin annettukin tavallisesta mukista, mutta on kieltäytyny täysin juomasta maitoa. Veden juo tavallisesta mukista kyllä ja piimääkin pikkasen maistelee. Maitoa ei mee yhtään. Pakko antaa sitten pari kertaa päivässä täys muki nokkamukista että saa tarpeeks juotavaa. Mutta onko kellään ideoita tähän? Vai pitäskö vaan antaa tavalliseen tapaan kun kerta juo sillain reippaasti.

Selvästi pissan määräkin vähentyny kun ei juo niin paljon. Vettä kyllä menee jonkin verran mutta muuten aika vähästä toi juominen. Onneks ei helteitä nyt, tarttee kattoo pari päivää että alkaako neiti taipuun yhtään.

Yhteistyössä