HEINIKSET 05!

• Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti
Kata..
Voi jukra,miehillä juur tuo putkiaivo juttu,ei ne tajua että vähän kun omat jutut keskeyttää ja hoitaa muut niin sais nätisti jatkaa hommia.Mua suututti sun puolestas kans,mut tuo NIIN yleistä ukoilla...
No,meillä ei Maisan kanssa ole erimielisyyksiä juurikaan,mutta isompien kasvatuksessa on.Miehen oma poika on sellanen vähän vetäytyvä ja ressukka.Aina sais sanoa ja monta kertaa.Ite hän ei kysy,ei pyydää odottaa vaan että toiset tekee puolesta taikka sanoo miten ja miks tehdään.Kaksoset taas hirmusen itsenäisiä ja omatoimisia ja olen sanonut että ite voi kokeilla uusiakin asioita ja jos ei osaa nii n kysyy.Leipoivat tuossa äitenpäiväks kakunkin ja hienosti meni.Oli isveli mukana kyllä.

Ja Joona,siis tuplista poitsu on ruvennut nukuttaa Maisaa päikäreille,hänestä se aivan ihanaa..Joo,poika täyttää 8 tässä kuussa.Muutenkin niin huomaavainen Maisaa kohtaan.Nii,ukonkanssa on sanomista tästä että pitäsi rohkasta toista eikä tehä puolesta.Ei ikinä opi kun kaikki tehään puolesta.Reippautta ja omatoimisuutta on opetettava.Miehen poikaa syötettiin 4 vuotiaaks asti sekä kannettiin.5 vuotisneuvolassa lääkäri oli kauhuissaan kun lihakset ei ollee kehittyneet...
Poika ei jaksanut kävellä ees kilsaa.
Kaksoset juoksi 2 kilsaa jo 5 vuotiaina ja lujaa,kiipesivät ja roikkuivat kuin apinat,olivat siis ns.normilapsia..
Siinä onkin iso ero vieläkin,miestä harmittaa näin jälkikäteen..
Ja pojalle kauheeta.

TIikeri en usko että teillä vielä hätäpäivää tuon Lumikukan "ronklaamisen" kanssa,eli tekis toisen kanssa asioita mielummin.Se ehtii menää syksyksi ohi.Tä kesä on sellasta huimaa kasvun aikaa näillä 2 vuotiailla.

Maisa ei valitse ketä tekee mitäkin,molempien kanssa tekee ja sujuu hommat.
Äiti juur soitti ja sanoi että yhtään itkua ei ole tullut,tyttö on oikee päivänpaiste.
Joo,tulee kaamee murkkuikä,tiiän...

Meillä on varmaan se iso apu kun on paljon lapsia ja säännöt kaikilla joten Maisa on kasanut niihin kaikkiin vähän vahingossa.Ja sitte kattoo mallia isommilta ja haluaa tehä mieliks kaikille.Isoveljet ja sisko kun kehuu niin voi että!!!
Niin pieni tyttö täys riemua.Sanon että isommista on kauheen iso apu.Vaikkei ne tekiskään mitään mutta Maisasta tulee jotekin isompi kun nuo muut tulee kotiin.Varmempi ja omatoimisempi.

Tiikeri,tuntuu että Lumikkukka on tosi herkkä ja silti kovaluontoinen.SIinä on haastetta että saa pidettyä tytön itsenäisyyden ja olematta nujertamatta toista.Silti saada yhteistyökykyä ylläpidettyä ja tuettua.
Mulla tosiaan Nelli ja Jesse oleet samanlaisia.
Haastetta on ja mietittävä keinoja ja konsteja eritilanteisiin.

Meillä välillä tuo hampaiden pesu ei onnistu muuten kuin pesen ite samalla ja Maisa pesee omiaan.Sitten isi vahingossa vähän tulee siihen auttamaan taikka joku isommista.

Tai sitte voisit kokeilla että Lumikukka pesee sun hampaita ja sinä hänen...=)
Vähän erilaista.Ja kysyä haluaako sadun vai peseekö äidin hampaat.Taikka isin.

Nyt suihkkuun,mulla äitipoliaika kello 11.Hui jännittää,tää synnytyksen suunnittelu.

kata rvllä 38

Kesä1
Hei vaan...
Täällä vilkkaus sen kun lisääntyy. Poika ei nyt nuku enää päiväunia..olen yrittänyt tosiaan makuuttaa väkisinkin ja sitten järjestää jotain rauhallista lepopuuhaa, mutta vaikeaa on. Pitäisikö siirtää pinnasänkyyn takaisin :) Hän on kyllä muutenkin niin aktiivinen, sana EI ei merkitse hänelle mitään. Mutta tällä hetkellä lukee itsekseen kirjaimia huoneessaan.

On tämä välillä aika rankkaa, mutta organisointiahan se vaatii. Eniten harmittaa kaikki pakkomenot esim. neuvolat ja muut, joihin on mentävä tiettyyn aijaan, onneksi meillä ei ole niitä paljon. Ja autoa eiole meilläkään, teen kaksostenrattaiden avulla molemmat lapset mukana koko talouden ostokset...ihmeen hyvin onnistuu!:)

Olen miettinyt päivähoitoja pääni puhki, tarkoitus olisi syksyllä viedä, mutta lähipäiväkotiin ei mahdu kaksi näin pientä, vaikka haettiin melkein 5kk ennen jo paikkaa. Opiskelen, eli lyhytaikainenkin hoito aina välilä riittäisi...lukeminen jää olemattomaksi, jos nämä eivät nuku edes päiväunia :( Mutta tätä "ongelmaa" lukuun ottamatta menee hyvin.

Ai niin, onko teillä kellään ollut ns. affiktilapsi? Meillä nyt tämä kohta 8kk ikäinen itsensä satuttaessaan tai muutenitkiessään saattaa tikahtua niin, että menee ihan siniseksi ja menettää tajuntansa. Pelästyin ensin kauheasti, ja kyllähän lääkäri meidät varmaan tutkimuksiin laittaa tämä vuoksi, mutta ihan normaalia tämä on joillekin!! aika kamalan näköistä vaan!

Kesä ja lapset1v10kk ja 8kk

kata..
Täällä ollut affektikramppeja Nellillä ja Jessellä.Ja mulla itelläkin kun olin vauva...Joo,on hurjan näköistä.Me ei käyty erityisemmin tutkimuksissa,oli tuo sukurasitekin ja tosi selkeitä "kohtauksia" oli.
Se vahvatahtoisten tauti!!!=)

Åitipolilla täytyy taas ravata..Ens pe uudet verikokeet ja keskiviikkona polille.Saattavat käynnnistää jo ens viikolla jos arvot nousussa.Plus se että mulla kaikki käynnistetty ja maisahan tuli jo 3.ssa tunnissa.Eli nopeesti.Ja jos spontaanisti lähtee tulemaan niin voi olla todella nopeeta.Ja kun sairaalaan tunnin matka ja lapsetvahdillakin kestää aikansa...
Voi voi..

PAinoarvio pojalle oli 2.6-2.8 kiloa.
Ihan suht ok.Lääkäri määräs lepoa ja onneks oli mies mukana että kuuli.Sairaalaan olisivat ottaneet kun sanoin etten voi kotona levätä.Ensiarvoisen tärkeetä kuulemma nyt rasvaton ruoka ja lepo!!
Jipii..kauheeta.

Kesä,jukra teillä nuorempikin jo noin vanha...Kyllä aika menee hurjaa vauhtia.

kata 37+5

Tiiikeri
affektikramppeja? Ai meillä siis usein Lumikukka alkaa itkeä, henkeä pidättää ja menee ihan siniseks. Mutta ei pyörry kumminkaan. Tarkottaako noi niitä? Monesti sillon ku mun tarttee käydä jossain esim vessassa ja mies jää hoitaan. Ei haluais sallia sitä vaan äiti pitäis olla koko ajan talutushinassa varsinkin hoitopäivän jälkeen.

Kiva kuulla että toi saattais mennä syksyyn mennessä ohi, että äiti tekee kaiken =). Joo on neiti hyvin herkkä ja lujatahtonen!

Vai rasvaton ruoka ja lepo katalla, =(, onneks ei pitkä aika kun 40 vkoa täynnä vaikka kyllähän 2 vkoakin pitkäaika levätä pelkästään!

kiva vinkki että Lumikukka pesis mun hampaita. Monesti haluais tunkea omaa harjaansa mun suuhun, oon kieltäny. Mut miks en antais omaa harjaani sille ja antais sohia vaan =). Ei tarttis aina keksiä satuja =)!

Hitsi mun tekis mieli jäädä kaupungille täältä konttorilta tänään. Mutta en ollu sopinu kenenkään kanssa mitään. Tarttee sopia jatkossa joku konttoripäivä että jään vähän rentoutuun kamun kanssa, hirvee hinku treen kaduille pyörimään vaikka oonkin ihan väsypoikki =). Nyt sentään vielä jaksais kun masu ok kunnossa!!!

Lumikukka on niin kiinni mussa päiväkotipäivän jälkeen että rasitteeks asti. Eilen kun oli kummit käymässä ja ukko teki remppaa ulkona niin oli kun takiainen mussa kiinni. Ihan kun ois pelänny että kummit vie hänet, tai että mä katoon yht'äkkiä johkin. Kun kummit lähti ja jäi mun kans kaksin niin oli silmin nähden helpottunu neiti ja leikki itekseen hetken tosi tyytyväisenä ja ilosena, hassua!!

Iitu.
Meillä vaan iltahuudot jatkuu,eilen poika itki 15 min,istuin hetken hiljaa samassa huoneessa ja rauhottui,heti kun sain oven perässäni kiinni alkoi taas huuto.Ja oudosti käsillä näpertää jalkojaan samalla,ihan kuin kiukkuaisi jaloille,jokohan voi olla kasvukipuja tai sitten on vaan refleksi tolle huutamiselle.Nyt laitoin päiväunille mutta itki vaan pari minuuttia.Sellanen fiilis että hällä ei mitään hätää,haluaisi vaan jonkun olevan lähellä.Mietin jo onko alkanut pelätä yksin oloa tai mielikuvitus aiheuttaa pelkoja.Mä haluan takaisin sen helposti nukahtavan lapsen!On muuten taas kova nuha ja yskiikin.Ei montaa viikkoa ole edellisestä nuhasta=(Osaako kukaan kommentoida tota itkua unille mennessä mistä voisi olla kyse?

Moona...
Mulla ei oo antaa sulle iitu vinkkejä,mut luulen et tuo menee ohi. Meillä on nyt menossa "en syö" vaihe. Ollu liikaa juhlapäiviä, joissa on herkuteltu, ni nyt ne herkut vaan kiiltää silmissä ja ruokaan ei riitä kiinnostusta. No kotona me ei arkisin herkutella yhtään ja viikonloppunakin vaan yhtenä päivänä,joten eiköhän se ruokahalu sieltä palaudu;)

Mä lähen illemmalla miehen kans synnärille. Mulla on viikon tullu aamuisin lapsivettä(jonka huomasin vasta tänään sattumalta) ja nyt katotaan vauvan tilanne+tulehdusarvot. Voipi siis olla et seuraavan kerran tulen kotiin vauvan kanssa,vitsit:) Jos siis on arvot koholla,ni käynnistävät heti,muutoin kai vielä odotellaan??en tiedä..no sittenhän tuon näkee. Pitää lähtä vielä loput pyykit pesemään ja laittamaan kaikki valmiiksi, et on kiva sitten tulla kotiin jos synnyttämään asti pääsen,heippa!Ja kivaa pyhäpäivän jatkoa kaikille!!:)

Moona rv38+4 ja tytteli

kata..
Iitu,ettei olis korvatulehdusta..?Mielikuvitus voi kyllä laukata.meillä Maisa pelkää jos kaapinovi jää auki ja siellä näkyy vaatetta.Pelottaa lintujen laulu,pöllön huhuilu....näitä löytyy...=)

Moona,voi että,toivottavasti ei tulehdusarvot ole koholla.Tsemppiä ja tuuhan kertomaan kuulumiset!!

Tiikeri,meillä affektikrampit veti kyllä ihan tajuttomiks siinä naama valkoisena sitten alko palaileen.ei hirveen usein näitä tullut kuitenkaan.

Jaahas,pihallepäin,aivan ihana ilma..

kata 37+6

Iitu..
Pojalla oli 1,5 kk sitten pitkä nuha jolloin korvat tarkistettiin,oli ok.Nyt tietty voi vesirokon jälkitautina tulla tulehdus mutta en sitä epäile koska ei kesken unien kuitenkaan herää itkemään vaan liittyy ainoastaan unille menoon.Seuraillaan tilannetta.Hurjasti pojalla nyt tänään nenä vuotanu ja kun yskäsee niin lima oikein rohisee kurkussa,Ja mulla kurkku tosi kipeä,hitsi jos lauantain biletys peruuntuu...

Annoin välipalana pojalle viilin jossa huomena viiminen käyttöpäivä,oli pohjasta vähän vetisen näköinen mutta niinhän viilit usein on.No parin tunnin päästä siitä teki todella kurakakat vaippaan,oikein kuuli äänestä että ruskeaa vettä tulee ja haju kamala!Äsken teki toiset kurakakat.Näinköhän oli viili jo huonoa,onneks ei mahakipua ole valittanut.

Moonalla jännät hetket=)Joko vauva tulee vai vieläkö odotuttaa?!Myös Katalla voi minä päivänä tahansa alkaa tapahtumaan,kunhan kerkiätte sairaalaan=O

Moona...
Huomenta!:)

Vähällä oli et oisin joutunu jäämään loppuajaks synnärille. No onneksi kuitenkin päästivät kotiin,sillä ehdolla et tarkkailen vesiä päivittäin kotona+vauvan liikkeitä. Tänään tulee tulehdusarvojen vastaukset. Jos ne on ok,ni odotellaan norm.synnytyksen käynnistymistä,muutoin on käynnistys edessä ehkä jo huomenna,mieluummin norm.synnytys jos saisin päättää:) Mutta vauvalla masussa kaikki hyvin,se on tärkeintä!!

Meil Iitu alko norovirus tollasella ripulilla tytöllä. Sit nousi kuume ja oksensi illemmalla muutaman kerran. Toivottavasti ei oo ainakaan sitä! Vetää melko huonoon kuntoon se tauti,meil oli koko perheellä se.

Nyt me lähtään ulos,kun arskakin paistaa! Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!!

Moona rv38+5 ja Tyttö

Iitu.
Nyt poika käynyt 2 iltaa nukkumaan niinkuin ennenkin,ilman huutoa=)Hyvä juttu,oli vaan joku ohimenevä kausi.
Meillä kaikilla kurkku kipeä ja nuhaa sekä pojalla kova yskä,mikä sen yskänlääkkeen nimi oli jota Kata suosittelit?Mä meinaan puolikuntoisesta olosta huolimatta lähteä tänään ystävän kanssa iltaa istumaan johkin ravintolaan,jos kurkku paranis kun vähän vodkaa ottaa=)Nyt syömään jotakin.Viikonloppua kaikille!

kata..
Moonalla ollut jännät paikat..Onneks ei sentään ollut lapsvettä mikä tippuillut.
Kivampi että sais ootella rauhassa ihna luomusynnytystä..

Iitu,se ei ole yskänlääke vaan kauhkoputkia avaava jolloin liman saa yskittyä paremmin pois ja jää tilaa mukavammin hengitellä.
Elikä Ventoline on lääke ja se siis reseptillä lääkäriltä.
Kamalaa yskää on liikkeellä,meillä ukko yski kuukauden päivät.

Moikkis.

kata rv.llä 39

Tiiikeri
Moikka!
Me oltiin Jämsässä ja meni muuten hyvin mutta matkustus alkaa oleen mulle liian raskasta. Lumikukka nukku melk koko matkan sinne 1,5 vaikka oli nukkunu norm. päikkärit. Ja ei sitten pysähdelty. Mä en pystyny juuri käveleen pe-iltana kun jalkaa särki. Mun iskias paheni siitä istumisesta, veti jalkapohjaan asti ja jalka tuntu puutuneelta. Takasinpäinkin neiti nukku mutta mä pidin välillä jalkaa ylhäällä niin vähään helpotti mutta kyllä toi nytkin vetää jalkapohjaa ja jalka tuntuu puutuneelta =(.

Siinä tais olla meidän viimenen Jämsän reissu tänä kesänä =(, tylsää mutta olihan se odotettavissa. Kutsuin iskää juhannusviikolla viimestään tänne..

Mä ressaannuinkin jotenkin eilisestä niin että en saanu yöllä unta, nukuin vaan aamuyön tunteja.. Säikähdin omaa väsymystäni, kun en jaksanu illalla kirjaa ees neidille lukea. Ja sitten tapeltiin ukon kanssa illalla kun sanoin että en taida viikonloppureissuja enää jaksaa. Että mökkireissutkin voi olla vähän vähissä.. Tää kaikki muutos: Lumikukan hoito, remontti, raskaus, miehen töihin meno, ottaa mulle koville ja kaipaan normaalia arkea, normaalia viikonloppua enemmän kun muuta. Hoh-hoijaa, ottaa väliin koville kun alan liikaa miettiin omaa jaksamista. Pitäis vaan mennä päivä kerrallaan eikä surra niin paljon tulevaa. Mutta kun pelkään että mies ei todellakaan osaa ottaa mun jaksamista huomioon, vaan painelis ja suunnittelis meneen samanlaista kesää kun mitään muutoksia ei nyt oliskaan päällä.

Normaali-viikonlopunkin jälkeen on paljon helpompi viedä neiti hoitoon, vaikka itkiskin. Kun tiedän että olen hänen kanssa ollut koko viikonlopun tiiviisti. Mutta tämmösten reissujen jälkeen kun itekin on ihan poikki niin jotenkin haluis vaan olla neidin kanssa kotona eikä mihkää hoitoon enää viedä... Eilen illalla neiti itki koko ajan mun perääni jos en sylissä pitäny, en saanu syödäkään rauhassa, sen jälkeen on kurja viedä hoitoon. Eikä äiti saa unta illalla...

Tiiikeri
Täälläpä nyt hiljaista, tarvii käydä kattoon Iitun ketju..
Mä vein neidin taas hoitoon ja kyllä sydäntä riipaisi. Tarkertu niin muhun kiinni ja itki, oli jo heti aamulla herätessään kovin itkunen. Heräs jo 5.50 ennen muita. Voi toista, kun oisin voinu vaan jäädä halaileen, eikä ois tarvinu viedä mihkään! Väsyttääkin niin pirskatisti!

Onko teillä ideoita väkivaltasen käytöksen kitkemiseen? Meillä kun neiti jo pitkään käyttäny aseena puremista, päällä hakkaamista ja tukasta vetämistä. Tosi inhottavaa ja mustasukkasena ilmeisesti repii toisia lapsia tukasta kun tulevat meille käymään.

Tänäkin aamuna puri mua käteen. Sanoin ei ja pyysin puhaltamaan kun sattui sekä pyytämään anteeksi. Sitä vaan itekin tulee joskus tosi kiukkuseksi kun lapsi puree kovaa ja lujaa. Ei tiedä mihin säntäisi kun ärsyttää väliin niin paljon. Muutaman kerran olen purrut takaisin kun ensin kaikki keinot käytetty, se on auttanu hetkeksi mutta en koe siitäkään olevan kun haittaa. kai sekin vaan yllyttää loppuviimeks puremaan lisää. Pureminen on kyllä hieman vähentyny mutta silti käyttää sitä välillä. Päiväkodissa ei ole ollut väkivaltanen. Mutta eilenkin kun halus piirtää kotona, piirsi jonkin aikaa ja sitten puri mua käteen, ihan vaan muuten..

Otin kynät pois ja sanoin että enää ei piirretä kun teet tuhmia ja puret. Kiukustu ja sitten alkoi purkaan energiaansa muuhun. Eli oliko vaan ylimäärästä energia jota ei piirtämällä saanut purettua vai mitä mielenosotusta. En aina käsitä!

Joko täältä ollaan lähdetty synnyttään?
Mä synnytin unissani viime yönä. Joo oli aika nopee tapahtuma ja tuli poika hieman tummaihoinen hih! Me kun ollaan miehen kanssa tosi vaaleita. Sitten mietin että en kyllä millään muista että ukkooni olisin pettäny että mistä tuo tumma lapsi tuli =). Salissa oli kamerat joilla pysty ite ottaan kuvia mistä vaiheesta vaan. Toi tuli varmaan siitä kun viimeks unohtu kamera kotiin ja tartti lainata muualta. Ja sit se lapsi ei oikein osannu imeä, lirputti vaan tissiä oudosti. Niin ja oli kovin puhelias, kerto jo tarinoita vastasyntyneenä. Tosi levoton yö =)

murmel i
on ollu aika hulinaa! en ole kerennyt ollenkaan koneelle. exän kans tapahtuu..on vähentänyt dokaamista ja näytti tilanne jo aika hyvältä.ollaan juteltu yms. no eilen illalla ajo rallipyörällä päin puuta ja lonkka meni pois sijoiltaan ja murtui..nyt leikattu kaksi kertaa ja sairaalassa on jonkin aikaa.sit menee fysioterapiaan ja alkaa kuntoutus. no lupasin että saa tulla tänne sitten asumaan,ettei tarvitse muitten nurkissa pyöriä. miehellä kun ei vieläkään ole omaa asuntoa. eli sit mulla on kaks kuntoutettavaa..topi ja ex. kummatki ravaa fysiossa.just kun olis tullu "loma" fysioon kesällä vähäks aikaa topilla niin alan käyttämään exää sitten siellä.eihän hän pysty ajamaan autoa tms.no mutta mun luonne ei anna periks jättää ketään pulaan ja mulla kyl riittää sisua ku ite oon niin nuori ja hyvässä kunnossa. kyl tää vielä joskus palkitaan :) mites, tiiätkö kata kun sairaanhoitaja olet, että kuinka kauan kestää kuntoutuminen tuosta ja kuinka avuton on?

pääsin muuten sinne lähihoitajakouluun :) eilen tuli päätös. laski mulle topin kans 2v kotona olon työkokemukseksi kun topilla on hemiplegia.en ite ees ajatellut sitä noin. syksyllä siis alkaa koulurupeama !!:)!!oon alkanu jo ihan innoissaa miettiin koulujuttuja ja hommasin jo ekan työharjottelupaikankin! ompahan sit valmiina niin ei tuu paniikki kun alkaa koulu.

topikin jokin aika sitten puri mut se meni vaan ohi..kerran kans purasin takas.ja ti tein niin etten huomioinut ollenkaan kun teki sen ja tuumas et ei tällä huomiota saakkaan.toi on muuten tehonnu moneen muuhunkin topin kohdalla.
on aika uhmakin päällä.. kaikkeen sanoo ei ja en..no onneks ei tää loppuelämää kestä :)

tiikeri: mites oot jaksellut? tottakai sitä kaipaa välillä ihan vaan rauhallista kotona oloa
ja sulla on oikeus sellainen saada! kauheesti ollut sulla elämässä tapahtumia ja raskaus tuo lisäväsymystä. voimia!!

nyt telkun ääreen ja sellasta..viikonjatkot kaikille!

Iitu..
Tiikeri:meillä ei ole onneks tota puremista pahemmin tehty,muutaman kerran mutta ei suutuksissa vaan on jotain hamunnut suuhunsa kun ilmeisesti ikeniä hampaat vaivannu,välillä kitisee ja suu ammollaan koittaa kaivaa jollakin niitä ja sitten jos on sattunut silloin olemaan lähellä tai sylissä niin on purassut meitä.On heti kielletty eikä ole siitä innostunut.Ei ainakaan takas kannata purra!Sehän ristiriitanen juttu kun tyttöä siitä torutaan mutta äiti saa kyllä purra...=)Enkä ole huomannu että muita lapsia löisi tai tuuppisi eikä hoitaja ole sellaista kertonut,sekin aika vielä koittaa kun tajuaa että toista voi satuttaa.
Koita karsia joistain kotitöistä ja menoista että saat aikaa lepäämiseen.Nyt pitäs kerätä voimia että jaksat sitten kahden lapsen kanssa(ja miehen).Nyt ajateltava sun hyvinvointia eikä lähteä mihkään jaksamisen äärirajoilla vaan siks että muut haluaa sun menevän.

Hienoa Murmeli että pääsit kouluun!Kyllä onnistut sovittamaan koulun ja lapsen aikataulut,exäs menee siinä sivussa jos hälle aikaa jää=)

Poika oli taas eilen illalla tuhmeliini,oikein kiukkuilta.Nykyään kun jostain toruu saattaa huutaa 10 min,ihan punaiset läntit kulmakarvojen päällä ja naama turvoksissa.Olikin välissä muutaman päivän tosi hyvällä tuulella,nyt oli aika päästää paineet ulos ilmeisesti.Lähenee 2 v synttärit ja neuvola jossa kuulee tuoreimmat mitat=)Nyt tekemään ruokaa!

Iitu..
Onko Moona ja Kata jo synnärillä??=)

Saatiinkin tänään pojalle etuajassa synttärilahja,mun sukulaiset osti polkupyörän kun sitä vihjailin ja on nyt sitten meidän pihavarastossa kun kellekään ei säilöön mahtunut.Ostivat nyt jo kun tuntuu menevän pikkupyörät aika nopeaan kaupoista,kova kysyntä ollut,ei tarvitse sitten heinäkuussa mistään ettiskellä.Hieno harmaa Nopsa jossa takana se pois otettava ohjausaisa ja pitkä viirikin on perässä=)

Tiiikeri
Onneks olkoon murmelille =)!! Kurja että exäs niin telo ittensä ja sä joudut hoitamaan. No näkeepä poika isäänsä ainakin useammin ja pakko kait pysyäkin raittiina kun muutenkin olo vaikeeta, tai jos jostain alkoholia saa niin heität heti pihalle. Hitsi mua joka kerta kourasee vatsasta kun ajattelen noita alkoholistien touhuja, on niin herkkä paikka mulle.

Mä koitan olla kiinnittämättä liikaa huomiota Lumikukan puremiseen. Joskus vaan se sattuu ihan hirvittävästi, ole siinä sitten noteeraamatta.. Luin netistä että ton ikäset puree juuri sen takia kun eivät muuten osaa ilmasta tunteitaan. Monesti heille voi tulla ristiriitaisia vihan ja rakkauden tunteita jotka purkautuu tällä tavoin tms. Tiedän että takasin pureminen ristiriitasta omien opetusten kanssa mutta kun kaikki sitä mulle neuvo, kun koitin äideiltä täällä kysyä. Alussa auttokin, mutta nyt vaan pahentaa ja tietty aiheuttaa pelkoa lapsessa eikä se koskaan hyvä asia. Pitäis vaan pysyä omien ajatusten takana..

Tänäänkin vielä itki kun vein hoitoon. Ollu hoidossa 4+2+4 päivää eri viikoilla, saa nähdä koska jää ilman itkemättä. Huomenna taas kotipäivä =). Ens viikolla onkin 5 päivää töitä.

Nyt on vähän virkeempi olo, vaikka en millään tahtonu saada illalla unta. Ensin meinasin nukahtaa kasilta tuoliin olkkarissa, kun menin ennen ysiä sänkyyn olin tosi väsy. Mut tää lima kurkussa alko ärsyttää, yskin ainakin puoli tuntia, no siihen se uni kaikkos, eikä meinannu tulla takas. Mut viimein nukuin sit tosi sikeesti kuuteen. Tarviin tosiaan rauhallisia koti-iltoja. Eilen oltiin ihan vaan sisällä, katoin telkkaa ja Lumikukka touhus tosi reippaana. Mies vaan ei tahdo näin kesällä osata olla paikoillaan, sanonkin että siihen iskee joku kesäkärpänen joka aiheuttaa ylikierroksia. Ukko on ihan väsy mutta silti pakko koko ajan tehä jotain ja mennä ulkona ees taas. Kai niitä hommia olis mutta mitä sitten, ei niillä kiire ole =). Pitää vaan koittaa ite pysyä rentona vaikka mies touhuaa, aina ei ihan helppoa kun se valittaa että sitä sun tätä tehtävänä... Mua ei ainakaan häiritte tänä kesänä mitkään risu tai puukasat pihassa, muutenkin remppa tossa levällään niin ei tosta pihasta siistiä saa.

Siivoojaa kattellaan jos sais jonkun hyvän käymään vaikka 2-3 vkon välein, auttas hirveesti. Tänään tulee yks käymään.

Taitaa likat olla synnyttämässä kun ei mitään kuulu =)

Iitu..
Joo ei kuulu naisista mitään,taitavat olla laitoksella=)Kivaa,saadaan vauvauutisia!

Pojalla on sanavarasto kyllä huimasti laajentunut ihan muutaman kuukauden aikana,sanoo jo vähän vaikeampiakin sanoja.Ja kahden sanan lauseita jotka tarkottaakin jotain.Myös matkii erilaisia liikkeitä,jos vaikka seison jotenkin jalka oudosti tai laitan käden suun eteen haukotellessa niin heti tekee samanlailla.
Ostettiin pöntön pienentäjä,eilen teki pisut mutta kakkaa ei vielä ole pönttöön tullut,pottailu sujunut pitkään niin hyvin että nyt siirrytään pytylle.Laittakaahan tekstiä tulemaan!

Iitu..
Olin varma että täällä on uusia vauvaterveisiä muttei vielä ollut,höh!Nostan meitä vähän kun oltiin jo kolmos sivulla.

Mitkä on muilla lempiruokaa?Meillä menee kaikki mutta lihapullat ja makkarakeitto pojan lempiruokia.Annatteko kuinka paljon vihanneksia?Enemmän pitäisi niitä pojalle antaa mutta keitoissa syö ja sitten tomaattia ja kurkkua pilkon lautaselle.Harvoin tulee mitään erikseen keitettyä vaikka ite tykkään tosi paljon esim.kruunuvihanneksista.Nyt telkun ääreen!

murmel i
moi!

joo en itsekkään ole kerennyt kirjoitteleen kun olen ollut exän luona aika paljon sairaalassa.ja topi siihen kaiken päälle :)

lempiruoka topilla on makaronilaatikko(broilerijauhelihasta) ja lihapullat+muusi.myös kinkkukastiketta syö herkkusuin:) mikäs äideillä on oma lempiruoka? minulla taitaa olla uunilohi ja perunat:) kasviksia saa poika sen verran että salaattia laitan ruoan kanssa ja välillä vaihtelun vuoksi raejuustoa.sitä söisikin vaikka kuinka paljon!! en mäkään pahemmin erikseen keittele..välillä laitan maissia, kesäkurpitsaa,pikkuporkkanoita ja herneitä ,kun niitä tulee itekkin syötyä. topi on kyllä tosi kaikkiruokainen, ainut mille on irvistellyt niin janssonin kiusaukselle!!

topilla on perjantaina aika potox-piikkiin,eli rentouttaa jalkaa. taas nukutetaan..inhoon noita sairaalakäyntejä!!

nyt nukkumaan..viikonjatkot!!

Iitu..
Murmeli:mä tykkään kaikista kiusauksista(esim.kinkku)sekä uunissa haudutetut lihapadat mun suosikkeja,ja tietty ne lihapullat!Kurjaa että Topi nukutetaan mutta minkäs voi,onko aina ihan tokkurainen siitä herättyään?
Eilen pojalla oli aivan märkä pää kun kävin kääntämässä hänen nukahdettuaan,lakanassa oli iso märkä läntti pään alla.Itestäkin inhottavaa nukkua jos hiostaa.Nyt ei kerkee enempää!

Tiiikeri
Moikka!
Mulla oli juuri neuvola ja kaikki ok, hemoglobiini oli 123 joten aattelin rautaa kokeilla jos auttais väsymykseen.

Meillä Lumikukan lempiruokaa nakit, lohkoperunat, lihapullat, maissispaketti. Vihanneksista kukkakaali menee ja kurkku sekä maissi. Tarjotaan joka ruoalla jotain. Äidin lempiruokaa on aika moni, thaimaalaisista tykkään kyllä kovasti, kotiruoista kiusaukset on hyviä, lihapadat ja yleensä ylikypsä liha. Kaloista tykkään, vähän kaikkiruokainen olen =). Siks painoakin ihan hyvin tulee 380 g/vko vaikka olen yrittänyt syödä vain kulutuksen mukaan =).

No oltiin perjantaina kaverin kanssa thaimaalaisessa ja siellä tuli mähkittyä, heti vaikuttaa painoon sekä la oltiin mökillä ja oli ihan hyvät ruoat. Pari päivää kun mässää niin menee koko kuukauden syönnin hillinnät vähän hukkaan. No tää on tätä nyt.

Mulle varataan varmaan ylimäärästä aikaa synnärille kun vähän on pelkoa tuota synnytystä kohtaa. Tai ei ehkä suoranaista pelkoa mutta moni asia arveluttaa kun edellinen oli niin kivulias. Ois kiva jutella...!

Mökillä oltiin tosiaan lauantaipäivä ja oli kyllä niin rankka ettei huvita toiste lähteä. Mies oli kalassa, mä sain nukkua päikkärit mutta silti oli tosi väsyttävää vahtia neitiä muuten kokoajan. Sitten meni myöhäseks kotiin lähtö ja neiti oli itkunen koko matkan. Ihanaa oli päästä kotio =)!! No mies sai kalastaa ja saivatkin ihan hyvin kalaa!!

Murmeli:Kurjia noi nukutukset, joudutaanko useinkin nukuttaan?

Me saatiin Lumikukalle uusi ruoka-aine =), pakaste sei. Ja siitä tykkää vielä oikein hyvin. Nyt kokeillaan tavallista juustoa mutta niin tuntuu posket karheilta, voi olla ettei käy =(. Harmi kun toi maito ja venhä-allergia rajottaa ihan hirveesti.

Sunnuntaina leivoin ekaa kertaa Lumikukalle rieskaa(kaura,peruna,hirssi,riisi). Söi sitä ainakin sunnuntaina ihan hyvin, vaikka vähän arveluttaa että kuinka niistä sais maistuvia.. Muutenkin sunnuntaina ahkeroin kukkapenkkien kanssa, leivoin piirakkaa ja tein muita hommia. Oli ihana saada paljon aikaseks =). Eikä edes kostautunu toi kyykkiminen, maha ei ollu moksiskaan! Nyt sataa ja hyvin alkaa kaikki rehottaan =).

Meillä siivoojat käymässä ekaa kertaa. Ja remontti vaiheessa, hyvin tulee terassilta kuraa sisälle kun tossa rampataan =(

Taitaa tytöt tosiaan olla synnärillä, jännää!!!

Moona....
Heippa heinikset!

Täällä ollaan vielä maha pystyssä! Mä en vaan oo kertakaikkiaan kerenny kirjoittelemaan tai lukemaan viestejä,kun on niin hirveesti ollu hommaa. Lisäksi tyttöllä ollu korvatulehdus ja jotain rohinaa keuhkoissa,ni nukkunu toosi huonosti. Nyt kuurilla ja paranemaan päin. Mä menen huomenna käynnistykseen. Mulle on varattu jo aika. Ei enää mitään nappeja vaan suoraan saliin ja puhkastaan kalvot. Tilanne on jo melko kypsäkin, limatulppa lähti aamulla,kanava lyhentynyt ja 4 senttiä ainakin paikat auki. Itse näin haluan,kun ekakin oli sen verran iso. Nyt tokasta kokoarvio 3,8kg. Olisivat ottaneet tänään jo.mut salit oli niin täynnä et oisin joutunu odotteleen yöhön asti. Menen sitte huomenna miehen kans.
Nyt ruokaa laittamaan ja ulos,ihan huippu ilma!!
Mukavaa päivänjatkoa kaikille:)

Moona rv40+2 ja tyttö

Yhteistyössä