HEINIKSET 05!

• Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti
Tiiikeri
meillä ei loppunu sairastelut, eilen oli pirtee päivän mut illalla nousi 40 kuume ja väsähti totaalisesti mun syliin. Käytiin päivystyksessä ja niin kun mä arvasin niin korvatulehdus sekä uudet silmätipat. Silmät alko eilen vuotaan uudelleen. Tänään ollukin jo parempi, söi jo äsken ja tehny kaiket pahat mitä keksiny. Keksi esim jääkaapin alakaapin, sinne pääsee, kääk!! Ja kananmunatkin siellä!!

Ilmastointiteippiä laitoin stereokaapin oveen jo mutta sen nappas heti pois, ei estelly. Kunpa huomenna pääsis ulos niin kuluis neidin aika. mä en keksi enää viihdykettä ja ite oon ihan poikki. Neiti nukku tänään vaan 1,5 päikkäreitä ja mun vattaa alko särkeen, oli tuskaa miehen odotus. Mutta särky sit laantu, tais ärsyttää vaan kun oli ilmaa mahassa, pienestä se tulee!

Mutta siis hyvä kun ollaan tervehtymään päin. On tosi että taipumusta kurkunpääntulehdukseen, kun jo toinen kerta. Meillä 4. korvatulehdus talvella oli 3, mäkin pelkään putkitusta en haluais siihen. Toivottavasti Maisakaan ei joutuis! Ei meille ole ventolinea tarjottu, ei oo osattu pyytää! Yskä pahin aamusin, meinaa oksentaa kun yskii niin mutta sitten alkaa lohkeamaan. kakkas ihan maitokakkaakin tänään kun ei muuta oo syöny ja puklas niin kun pienet vauvat. Mut nyt siis onneks söi jo.

Mun isä tulee huomenna =), saa vähän viihdytysapua! Neiti ihan intona haluaa kokoajan piirtää, mutta sit se piirtäminen menee pelaamiseks kynien kans ja haluaa piirtää lattiaa.. kivaa! Huomaa etten ole tottunu neidin kanssa oleen koko päivää, ei aina osaa ihan asennoitua ja tietty tää olo kun on niin väsyny eikä pääse ulos!

Nyt suihkuun ja nukkuun!

kata..
Pyydä ens kerralla sitä nestemäistä VEntolinea vaikka,oikeesti ainoo "yskänlääke" josta apua.Babyhalerilla on tehokasta se,kun hengitellään suoraan keuhkoihin,mutta se pitäsi ottaa ilman huutoa.Ja monet rimpuilee,Maisakin jo,ottaa pienet henkoset ja POOIS...
Mutta nestemäinenkin parempi kuin ei mitään.

Ei teillä yskä allergista ois?Ataraxista vois olla apua.Iho-ogelmiinkin se auttaa sekä nukkumiseen!!!

Askarrelkaa jotain.Me tehtiin yhteen vihkoon maisalle leikekirjaa,eli leikattiin lehdistä niitä vauvankuvia joihin tuo likka on hulluna.Liimattiin ja piirrettiin keskelle kivoja juttuja.MAisa oli ihan intona!!!

Mun äiti sanoi että ei ole ennen nähnyt kuinka tuon ikäinen plärää lehteä,siis sillälailla peukalolla päästää sivuja eteenpäin ja pysäyttää hyvään kohtaan.Likka on intohimoinen kuvastojen selaaja!!Mistähän johtuu!!

Eilen tuli ellos paketti ja tänään h&m.
Ja babyideasta tilasin ihanan imetystopin,Glamourmom nimisen johon ei tarvii imetysrintsikoita vaan ne on todella tukevat näin 70 F kokoisellekin!!!

Nyt meen herättäää Maisaa kun ollaan kaverille lähössä...Taas uni maittaa likalle,oli meiän porukoilla eilen ja taisivat vanhukset väsyttää tyttelin!!!

kata rv:llä 37 jo..hui-

Iitu..
Kylläpä teitä Tiikeri nyt koetellaan,kurjaa kun Lumikukka noin kovasti sairastaa:( Jospa tätä seuraisi sitten pitempi terve jakso!Meillä poika ihan kunnossa paitsi ihan rupinen vieläkin.Ootko kokeillu niitä xylitol-purkkaa /pastilleja antaa joka ruuan jälkeen?Jos ehkäisisi vähän korvatulehduksia.Toivotaan ettei Katan Maisakaan putkia tarvitsisi.

Te ketkä vauvaa ootatte niin oletteko yhtään nimiä miettiny?Ois se vaikeeta löytää taas mieluinen nimi...mä kun en tykkää ihan tavallisista yleisistä nimistä,on kivempi antaa hiukan harvinaisempi ettei joka paikassa tule saman nimisiä vastaan.Ristiäisten jälkeen kerroinkin täällä mikä pojasta tuli,muistaako kukaan=D?Aina tulee vaan kirjotettua poika vaikka nimenkin voisi laittaa.Mentävä töihin!

Iitu..
Kata:kirjotettiin samaan aikaan,meillä poika sai vesirokkoon Ataraxia ja todellakin oli väsynyt!Nukahteli sohvalle itekseen mitä ei koskaan muuten tehnyt.
Täällä toinen lapsi joka plärää lehtien sivuja,just noin kuten sanoit,ihanku aikuisetkin silleen nopeesti!=)kääk,töihin!!

Moona....
Huomenta!:)

Minäkin jo epäilin korvatulehdusta tytölle, mut tänään nuha melk. poissa ja iloinen neiti, joten katsellaan.
Mullakin muuten on tuota ventolinea. Minusta ei kauheen tehokasta,mut lapsille kai eri juttu? Jos vaan siis puhutaan samasta aineesta.

Mä en kyllä Iitu muista teidän pojan nimeä,kerro jos viitsit!!
Uudelle vaaville on kyllä kauan mietitty nimeä,vaikeeta on. Meillä kolme vaihtoehtoa,joista ei osata päättää.

Kävin tänään kokoarviossa ja synnytystapa-arviossa. Alakautta tää syntyy ja arvio oli 3,5kg laskettuna aikana. Nyt vielä alle 3kg. Ei kuulemma tarvi odottaa syntyväksi ainakaan kahteen viikkoon. Paikat on niin epäkypsät,ellei sitten vedet mene. Hyvähän se on vauvan kasvaa masussa loppuun asti,vaikka mä olenkin jo kypsänä odotteluun;)

Meillä päivät menee melko samalla kaavalla. Aamut huidellaan jossain kylässä tai kaupungilla. Välissä syönnit ja päikyt, iltapäivällä ulkoillaan ja ilta perheen kesken kotosalla. Jos ollaan aamupäivä ulkona,ni sit ilta ollaan menossa. Mä en kertakaikkiaan jaksa olla koko päivää kotona. Tammikuussa meille ostettiin toinen auto,ni nyt on helppo liikkua. Sitä ennen meinasin kyllä totaalisesti tylsistyä.

Sadepäivinä me yhteisvoimin siivoillaan,lauletaan lastenkaraokea,piirrellään,rakennellaan palikoilla,leikitään automatolla,nukeilla tms. Tytöstä on huippua tehdä ruokaa äidin kans,eli hälle omat kipot viereen ja samalla tulee nuketkin syötettyä;) Taaperokärryt on kans kivat ja sisällä ajettava mopo. Mut nyt kyllä ihan in on nuo duplot,niillä jaksais värkätä vaikka kuinka kauan. Kovasti saa kyllä olla neidillä puuhaa,mut nykyään aikas hyvin jo itsekkin osaa keksiä. Väliin tulee aina tylsistymisiä,silloin saa tosissaan keksiä hommaa (ettei ala kaapit tyhjeneen;)
Juups,mut nyt menoks,moikka!

Moona ja tytteli

Tiiikeri
Tää päivä mennytkin tosi paljon paremmin, ollaan molemmat oltu hyvällä päällä vaikka neiti heräs jo puoli kuus! Meni nukkuun normaalisti kasin ja puoli ysin välissä. En tajua miks heräs noin aikasin, onneks maltto kelliä meidän sängyssä puoli seiskaan.

Söi puuroa ihan hyvin ja lääkkeet ottanu tosi hyvin paitsi silmätipat on ilkeitä. Tarttee laittaa toi ventolinea ylös kun tulee yskää taas. Nyt alkaa jo helpottaan ettei tässä tarvita mitään toivottavasti! Yöt on koko ajan nukkunu ihmeen hyvin, ainut se yks yö kun joutu TAYS:siin muuten nukkunu =)! En usko että on allergista yskää, kun alko pari päivää naapurin pojan vierailusta ja selkeesti lima irtoo sekä helpottaa päiväksi. Ei muuten oo yskiny ennen.

Mulla vaan kurkkukipu jatkuu kovana, alkais jo helpottaan!

Leikekirja kuulostaa tosi kivalta, Lumikukkakin tykkää selata lehtiä. Mutta se selaa yksi sivu kerrallaan hitaasti ja kattelee kuvia tarkasti, ihan eri tyyli =). Niin kyllä äitikin tekee että mallia varmasti ottaa. Mä muuten inhoon vaatekuvastoja, jos tilaan niin tilaan netin kautta. Ehkä mä inhoon siks kun jos alan selaan, niin ruksailen ja pähkin tunti tolkulla. Sit huomaan että lista on mahdotona ja lasku kamala, joten pakko jättää tilaamatta =). ja aikaa meni ihan hukkaan...

Meillä palikat ei enää kiinnosta yhtään. Meillä kahdenlaisia, dubloja ja sit sellasia rakennettavia. Eilenkin yritin moneen otteeseen, niin lähti vaan keittiöön hakeen makaronipusseja sun muuta kaapista ja toi mulle.. ei kiva! Mut kirjoja tykkää lukea kainalossa, se on in ollu jo pitkään. Meillä on paljon leluja mut välillä tuntuu että mikään ei enää kiinnosta. On sellanen keinuhevonen pyörillä, jolla voi ajella ja jossa soi musiikki jos painaa korvista. Sillä vähän jaksaa ajella. Kassakone on joskus in. nalleja ja nukkeja se jaksaa paijata. Lasten keittiövälineetkin on jääny ihan käyttämättä, hakee vaan keittiöstä niin ihan oikeita, ne on kivempia.

Päiväkodissa oli innostunu kauheesti tarroista ja sinitarroilla liimattavista kuvista. Meillä vaan ei oo nyt sinitarraa.. Mut jotkut kestävät tarrat ois hyviä joita vois tarkkailun alla liimailla johkin tiettyyn paikkaan. Leikekirjaa varten tarvis olla semmonen puikkoliima, ois helpoin lapsen kanssa. Tarvii laittaa ostoslistaan!

Noita ajanvietevinkkejä kyllä tarvitaan. Kun en oo aiemmin ton ikästen tai yleensäkään lasten kanssa paljoa puuhaillu. Ei tuu oikein mieleen että mitä ton ikäinen osais tehdä, varsinkin jos ei voi mennä ulos.

Me käydään yleensä aamupäivällä ulkona ja iltapäivällä myös. Tänään mentiin ysiltä ulos ja oli ihan tajuttoman kylmä. Mä kyllä tajusin pukee talvikamppeet molemmille mutta silti mun oli kylmä kun en niin liikkunu mitä Lumikukka touhus. Neitikin halus jo reilun puolen tunnin jälkeen sisälle, hyvä niin olikin jo väsyny ja nälkänen. Simahti kun saunalyhty vaunuihin puoli kakstoista.

Mä oon miettiny nimeä, luulen että poika tulee ja sille lähinnä. Samat ehdokkaat on mielessä mitä Lumikukkaa odottaessa. Mutta yleensä vaihtuu vielä moneen kertaan. Lumikukan nimikin vaihtu ja vielä ristiäisaamuna oltiin toisesta nimestä pikkasen epävarmoja. Tai sitä vaan haluaa varmistaa moneen kertaan mielessään että varmasti on hyvä nimi =). Silti niin vaikeaa!!

Hitsi mä sain äsken herkkiskohtauksen, kun luin lehdestä siitä Jämsän murhatapahtumasta ja tuomiosta. Se mikä tapahtu viime heinäkuussa kun mies tappo vaimonsa puukolla raa'asti ja 2 v tyttönsä syntymäpäivänä, lapsi oli samassa huoneessa! Katoin jo eilen siitä uutisista ja nyt kun luin niin aloin itkeen. Ihan hirvee juttu! Ja mun kotikaupungissa. Mun sisko tiesi sen naisen. Heinäkuussa syntynyt tyttö vain vuoden vanhempi Lumikukkaa, aivan hirveetä! Mies oli todettu narsistiseksi ja siltä kyllä vaikuttaakin. Olisi tappanu ittensä, nyt riisti lapseltaan molemmat vanhemmat ja jätti kamalat traumat, tosi itsekäs! Onneks mun mies on kaikkee muuta kun kamalan itsekäs!

Ihanaa kun saa rauhassa kirjotella tässä, eikä tarvii tehä töitä =)

Mukavaa viikonloppua kaikille!!

Ihanaa kun pappa tulee tänään =). Hei se tuli jo =)!!

Tiikeri tasan 20 viikkoa täynnä, juhlapäivä!!

Iitu..
Aamupalasta,antaako kukaan mitään muuta kuin puuroa?Meillä poika kyllä tosi paljon puuroista tykkää mutta vaihteluna olisi mukava antaa joskus vaikka muroja sekä leipää.Kai kuituja saisi tarpeeksi jos yhden puuron syö päivässä,illalla tai aamulla muttei varmaan ole pakko molemmat olla just puuroa.Reilu viikko äitienpäivään,saankohan lahjaksi jotain...Öitä!

murmel i
iitu: en kyl yhtään muista nimeä,laitappa uusiks tänne :)!!

annan välillä aamu/iltapalaks jugurttia+banaanin. yleensä aamulla annan puuron ja illalla sit ton jugurtin. muroja koitin mut ei kelvannut..koitan jonkin ajan päästä uudelleen.topista on tullut todellinen banaanihirmu :) söis vaikka kuinka paljon ja omenaa kanssa.

tiikeri: hyi kamala mä luin sen kirjeen minkä j.b oli nettiin kirjottanu :/ aivan kamalaa luettavaa!!kamala synttäripäivä lapsella lopun ikäänsä :'( miten joku voi tehä tollasta !!
kauhee muuten toi lumikukan ahistuskohtauskin!mä oisin varmaa säikähtäny kauheesti. mutta paranemisia sinne.

joo välillä kans topin kans miettiminen mitä tekis..tänää piirreltiin ja ulkoiltiin..ja leikittiin autoilla, kuunneltii musaa , katottii sinisen talon nallea..yms.vesivärit on in nytte kans:)

kirjottelen lisää huomenissa, nyt nukkumaan :)

hyvät yöt kaikille!!

kata..
Heissan..Maisa vetää unia vielä vaikka kello jo puoli 10..Epäilyttää että tulossa kipeeks!!!

No,hope not.
Meidän pojasta tulee kait Miska Mikael.
Jos vaan yhtään siltä näyttää...=)

TOi murhajuttu on todi kaamee,mä porasin jo silloin sitä kun se tapahtui.Seiskassa oli se viimeinen keskustelu,se nainen oli nauhoittanut sen puhelimella.Riitaa oli,nainen oli tytön huoneessa ja käski poistumaan huoneesta ettei herätä lasta.Ukko vaan jänkkäs ja kinas.Sitte kait haki sen puukon ja alkoi hakkaamaan.KAmalaa...
Se lapsi on niin hukassa.
Onneks oli ees niin pieni,vaikka varmasti kamalaa niin vielä hirveempää olis jos ois ollut jo n.4 vuotias.
VOi kun vois pyyhkiä tuollasenkin kauheen asian maailmasta pois.

Miksei nuo hullut äijät tapa tosiaan itteään,olis juossu järveen taikka hirttäny ittensä.
Kun on oma lapsi kyseessä.TOivottavasti linnassa se saa mitä ansaitsee....Hui kun oon kaamee,mut oikein sellanen musta aukko päässä kun aattelen ja näen sen äijän kuvan lehessä.Tekis mieli lyödä ja sylkeä.
Oho...Olipa purkaus...=/

Me lähetään kalamarkkinoille kunhan tuosta tuo nuorin ja vanhin heräävät.Joku unitauti kait!!

Moikkis ja aurinkoista lauantaita.

kata rv:llä 37

Iitu.
En edes viiti miettiä sitä Jämsän tragediaa!Aikuiset sentään osaa itteään jotenkin puolustaa mutta aina kun lapsi uhrina tai silminnäkijänä niin se on todella surullista eikä sitä voi mitenkään puolustella.Järkyttävää!!

Me annetaan pojalle yleensä välipalana jogurtti niin siks murot ja leipä olis hyvä vaihtoehto joskus puurolle.Niin nimestä,poikahan on Vertti Petrus=)Tuolla isänsä kanssa kattelee teletappeja.
Moona:voitko kertoa teidän tytön nimen?En muista ootko aiemmin laittanut.
Ihanalta kuulostaa Maisa ja Miska,sopivat hyvin sisaruksille!Hyvää viikonloppua kaikille!

Moona....
Iitu: Meidän tyttö on Mira Emilia. Tokalle tulee luultavasti myös lyhyt nimi.

Meillä ei puurot oo maistunu enää aikoihin,vaikka muuten niin hyvä syömäri onkin. Pitää varmaan taas kokeilla mitä nyt tuumaa. Puuro on kuiteskin terveellistä syötävää. Nyt meillä syödään vaihtelevasti jugurttia, leipää, muroja, hedelmiä, juureksia tms.

Muuten, syötättekö lapsille jotain kalanmaksaöljyjuttuja? Mulla ei millään tuu tehtyä kalaruokaa tarpeeksi usein. Ite oon syöny noita vapaakiertokapseleita,mut likalle ne on liian isoja. Oisko vinkkejä?

Moona rv38 huomenna:)

Iitu..
Moona:me ei anneta kalanmaksaöljyä.Useammin voisi kyllä kalaa syödä mutta syö ainakin kerran viikossa hoidossa ja mä koitan tehdä sen toisen kalaruuan,näin tulee pojan syötyä se 2 kertaa viikossa kalaa.Yks hyvä vinkki on uunissa tehdä seitiä tai lohta kermassa ja sitten pakastaa sitä pienissä paloissa,helppo sulattaa ja keittää perunaa lisäksi.En tiiä saako kalanmaksaöljyä lapsille nesteenä jos tarvii antaa,ja mille se maistuu...

Tiiikeri
Voi voi, meillä ongelmat jatkuu vaan. Tulin ite kipeemmäks sitten lauantaina, korvatulehdus ja silmätulehdus sekä flunssa paheni. Sain samat lääkkeet kun neiti, tuntuu hassulta.. Syödään muuten koko perhe paljon ksylitolia mutta ei oo auttanu tähän..

Sit neiti nukkunu todella huonosti! Kun pappa tuli pe niin seuraavan aamuyön klo 3-4 asti se huusi pappaa, koitettiin rauhottaa sänkyynsä. Kun en haluais opettaa meidän sänkyyn, silloin ei nuku muut. Mehän pidettiin joku aika sitten unikoulu ja nukkunu 2 kk yöt täysiä, kipeenäkin! Nukahtanu tosi hyvin mutta nyt alkanu ensikseenkin pikkuhiljaa hirveä äitiriippuvuus, joku vaihe vai? Valvo pitkin aamuyötä, nukku vaan vartin pätkiä ja huusi. Pakko oli viimein ottaa viereen kun kaikki muut keinot oli käytetty. Sit nukku pari tuntia kasiin asti.

Seuraavana iltana ei nukkuun halua omaan sänkyyn millään. Haluaa nukkua äidin sylissä. Nukku yhden illan siinä kovassa kuumeessa mun sylissä ja siitä varmaan sen keksi. Huusi ja mekasti sängyssäään. Yskää ja nuhaa vielä niin en sitten ihan kaameesti uskaltanu huudattaa. Pidin sitten sylissä niin kauan kun nukku jo ja silti kapinoitti sänkyyn menoa. Alko sit puolilta öin jo huutaan, rauhottu muutamaks tunniks kun isä meni nukuttaan. Sit koko aamuyö oli taas huutoa ja itkua, pakko ottaa viereen. No siihenhän se jo oppikin.

Viime yö sitten ihan samanlainen, nukahti sentään pikkuriikkisen paremmin omaan sänkyynsä sentään illalla, mutta mun piti olla sängyn vieressä ja nukutin tunnin. Alotti huudon kahdelta yöllä, eikä loppua tullut, haettiin viereen ja siinäkin piti pitää koko ajan mun kädestä kiinni. Mä en sitten nukkunu koko yönä kahden jälkeen. Oon muutenkin vielä kipeä niin arvatkaa kun pirteä olo!

Nyt piti viedä ekaa kertaa päiväkotiin ja huutohan siitäkin tuli. Mä oon ihan poikki. Onko nyt nukutettava vaan meidän välissä, silläkin uhalla että muut ei nuku. Jo nää tilanteet yht'äkkiä muuttuu. Mietin jo että onko vielä kipeä, onhan siis yskää ja nuhaa mutta syö hyvin, leikkii, nukkuu päikkärit hyvin. Mut jotain on tapahtunu tossa yönukkumisessa. Ei nyt ainakaan voi mitään unikoulua pitää kun hoitoon meni, niin suuri muutos! Hampaita en tiedä voiko olla tulossa, nyt 16 hammasta, ei millään lailla ilmaise sitä ainakaan päivällä, koska syö ihan hyvin jne. Oon ihan pihalla ja hirvittää oma jaksaminen!!!

Meillä kala voitaisiin kokeilla mutta nytkin jotain ihme näppyjä poskilla, enkä tiedä mistä on tullut. Meillä puuro aamulla ja illalla kun syö tosi huonosti muuta(kaurajoguttia, riisikakkuja tms). Puuro menee joskus viihykkeillä joskus ilman, vaihdellaan vaan lajeja.

Pitkään aikaan ei ole ollu stressiä mutta nyt on. eikä toi hoitoonmeno varmastikaan helpota mitään, pahentaa vaan. Mutta onko muilla äitiriippuvaisuutta enemmän tässä iässä? Talvella kelpas isä kaikkeen, nyt ei mihinkään ja itkee jatkuvasti mun perääni.

Vertaistukea kaivataan!!

murmel i
kuulostaapa kaaokselta se tilanne tiikeri :/ en oikein osaa sanoa mikä voisi olla,kun vielä ei ole tullut samaa vastaan.hampaatkaan tuskin noin paljon valvottaa.muuten kyllä topilla on riippuvuusvaihe mutta ei öisin. muuten kokoajan haluaa olla mun sylissä ja mitään ei oikein voi tehdä..:O mä kehottasin pitään uudestaan unikoulua. koska vaikeempaa se sitten on kun kauemmin odottaa. meillä ainakin vaan auttoi se unikouluun että samalla oli päivähoidossa tietty rytmi. ja jos typy on siihen aikaisemminkin jo oppinut, niin tuskin kokee sitä mitenkään "järkytyksenä".ei tietty kun kipeenä on niin kannata huudattaa..mä olen ollut aina aika tiukkis tossa nukkumisjutussa topille,kun se on ainut mun vapaahetki vuorokaudessa kun topi menee nukkumaan. mut onneks on oppinut tohon ,koska jos toi vapaa multa vietäis menettäisin hermot!! mut tietty kaikki tekee miten ite parhaaks näkee :)

paranemisia sinne tiikeri ja voimia PALJON!!

Tiiikeri
Soitin unikouluohjaajalle ja hän oli samaa mieltä että unikoulu pystyyn. Vaikka musta tuntu aluks raa'alta kun päiväkotikin uutena mutta sai mut vakuutettua.. Eli vanhat hyvät rutiinit tuo turvaa, ne jotka on jo toiminu pitäisi ottaa takasin unikoulun avulla. Ollaan annettu liikaa periksi ja nyt vaatii kokoajan lisää. Käyttää varmasti päiväkotiin menoa hyväkseen, kun koittaa saada tahtonsa läpi. Mutta se että yöt on nyt epäsäännöllisiä ja rikkonaisia, ei tuo turvaa lapselle, vaan selkeät rutiinit.

Mun varmaan tarttee unikoulua alkaa pitään koska miehellä ei riitä kanttia. Siitä unikouluneuvoja sano että mies voisi hoitaa tavallaan pari yötä ja minä kerään voimia ne yöt. Jotta voin sitten alottaa unikoulun. Ei päästä nyt niin helpolla kun viimeksi, tuntuu oudolta että juuri pidettiin unikoulu ja kaikki meni tosi hyvin, nyt taas kaikki päälaellaan. Kuinka näin voi mennä, voimakastahtoinen likka, kun annat pikkusormen niin haluaa ja vaatii koko käden tai koko äidin =)

Ja siitä sano kanssa että neiti ei saa valita sitä kuka hoitaa päivällä. Että jos isä ei muka saa puettua niin lasta ei saa luovuttaa äidille vaan homma vietävä loppuun asti. Isän pitää pärjätä kaksi vuotiaalle. Meillä kun juuri käynyt noin että isä alottaa, ei tuu mitään ja äiti tulee avuksi. ja sitähän lapsi osaa vaatia itkun ja kiukun kanssa ihan kunnolla. Lapsi oppii että hän voi pompottaa ja päättää kuka hoitaa. Että äiti vain muka osaa ja luo turvaa, mutta näinhän ei saa olla. On meillä tässä opettelemista ja kuinka saan ton kaiken taottua mieheni päähän, siinä onkin kovempi homma kun itse unikoulussa ;)!

Moona....
Iitu: Joo vois kyllä tietty harkita tuota pakastamista. Ehkä kerran viikossa teen lohta uunissa tai perinteisen kalakeiton. Toisaalta..helppoa olis ostaa tytölle yks kala-ateria valmisruokaa, ni ei tarvi nähdä suurempaa vaivaa asiasta;)

Tiikerille voimia koitoksien keskelle!
Meilläkin oli joskus tytöllä selvästi tuo pompottamisvaihe menossa. Periksi ei annettu, se joka aloitti pukemisen ni puki myös loppuun jne. Pikkuhiljaa jäi pois,kun ei mihinkään suuntaan saanut periksi.

Tyttö on päikkäreillä. Meillä tänään siivouspäivä. Odottelen et mies tulee aamuvuorosta,ni saa tarttua imurin varteen. Pölyt sai jo kyytiä..vielä lattiat luututa ja pyykkikone päälle. Siinäpä se! Ihana ilma,jos nyt kuitenki eka ottais vähän arskaa kahvikupin kera,aijai;) heippa!

kata..
MOikka!VOi että kuulostaa hurjalta TIikeri.
Meillä Maisa kolme yötä kans touhunnut ja nukahtamisen kanssa ollut vaikeuksia.Siis päikkäreille kesti tunti nukuttaa...Ja yöunille kun laitto niin 3 varttia käveli ympäri sänkyä ja istui siellä ja tohus omiaan.
Aamulla 6 aikaan huus ja tarras kiinni kun menin kattomaan.Viereen nostin tytön kun oli niin pelokas.

Mä otan vaan viereen ja haluun uskoa että on ohimenevä vaihe.Niikun Maisalla ollutkin.Jotenkin aattelen että tyttö aavistaa vauvan tulon ja mä haluan antaa nyt aikaa vielä.Ja voihan tuon ottaa viereen vaikka vauvakin siinä nukkuis.Me laitetaan yks runkopatjasänky siihen 180 leveen sängyn viereen jos tulee onkelmaa.

Ettei olis korvatulehdusta Lumikukalla tms.Tosi outoo että niin usein yhtäkkiä herää..?
Maisa ei pompota muuten kuin että ite haluu pukea.Ja musta saa pukeakin.
Mutta sellasta tekee että juoksee karkuun esim vaipan tai yökkärin vaihdossa.Miehelle oon sanonut että yhtään ei naura,vaikka mieli tekis.Monasti aikuiset tekee juur niin ja lapsi ei tajuu miks ei sais tehä kun toinen nauraa.

Sama peli hampaita pestessä,joku kausi siinäkin kun meinaa karkuun ja sitte lähelle.Mä oon jättänyt pesemättä jos kauan pelleilee.Antanut jossain vaiheessa purkan sitte.
Useesti kyllä menee ihan hyvin,otan nuken kattomaan hampaiden pesua siihen viereen.

Muita lapsia Maisa pompottaa kyllä kaameesti.Määrää kuka istuu missä taikka yrittää.Olen sanonut että ei sais antaa sille periks,mutta ei nuo henno kieltää ja huudattaa sitä.Onneks saa pikkuveljen joka laittaa ruotuun sillä nuo isot hemmottelee pilalle likan.

Maisa on kyllä kauheen kiltti,vähillä riidoilla päästään vielä ainakin.Pientä uhmaa on,ja hyväkin että on.
Mutta tuo on tärkeetä että samat asiat on kiellettyjä taikka että tehään samoin aina.Se todellakin luo turvaa.

Mä oon niin huono kestämään itkua,siks meillä ei unikouluja ikinä ole ollutkaan.
Vaan hurjalta tuo Tiikeri teidän yöt kuulostaa...
Toivottavasti unikoulu tuo apua.Sinnikäs tuntuu tyttö olevan!!

Voimia isosti!!

kata..

Tiiti -73
Heippa taas pitkästä aikaa.
Tänään ollut ihanan lämmin päivä, ja vihdoinkin päässyt ulos koko perheen flunssa / oksennustautikierteen jälkeen... Poika on ihan luuta ja nahkaa vaan kun pari kiloa lähti taudin myötä, eikä vieläkään suostu syömään, tiedä oikein mikä sitten siinä on ettei ruoka mene :/
Meillä ei ole ikinä syöty aamupuuroa, annan jugurttia tai viiliä, ja sitten kurkkua, tomaatti, paprikaa tms naposteltavaksi, joskus keitettyä kananmunaa, muroja tms siihen sivuun. Illalla sitten syödään aina puuro.
Meillä ei myöskään syödä mitään kalanmaksaöljyä. Kalaa saa purkista noin 2 kertaa viikossa, ite oon kalalle allerginen, niin sitä ei tuu kauheesti tehtyä.

Meillähän on nuo yöt aina ollut vähäunisia, ja mä kun en kanssa oikein sitä itkua viitti "tahallisesti" tuottaa, niin viereen meillä pääsee, ja syliin otetaan aina kun haluaa (siis yölläkin). Ja kyllä meillä ainakin voi olla vaikka vkon kausi, että herää ja itkee TOSI usein / paljon yöllä, ja sylikkäin nukutaan, mutta kyllä se siitä sitten taas palautuu normaaliksi. Tai pojallahan on oma sänky meidän sängyssä kiinni, että siinä hän seilaa sitten oman halun mukaan edes takas yöllä :)
Mä en jotenkin oikeen osaa ajatella niin, että ton ikänen vielä varsinaisesti pompottais, vaikka varmaan sitä tekeekin. Tai siis en osaa ajatella että sillä ois pysyviä negatiivisiä vaikutuksia, jos kuitenkin yleisesti pidetään kuria yllä.
Että kyllä meillä voi vuoro vaihtua vaikka kesken pukemisen, ja kyllä tietyssä mittakaavassa annetaan jossain asioissa periksikin, kun asiasta ensin ollaan keskusteltu.
Tai yleensä tehään joku kompromissi, niin ettei vanhempien arvovalta kaikkoa, mutta toisen ei tartte turhaan itkeäkään. Esim just tänään, hän huusi kurkku putkella kun ei ruuan jälkeen saanut xylitolpastilliaan. No, ei saanut sitä sen takia, koska ei edes syönyt mitään. No huuto vaan jatku ja jatku, ja hän hokee pastillia, ja me selitetään, että sehän imeskellään aina vaan sen jälkeen kun on syöty. No sitten päädyimme kompromissiin, että jos hän ottaa hiukan ruokaa, niin sitten saa pastillin. Ja niin poika suostu 2 lusikallista syömään, ja sitten sai xylitolinsa. Eli meidän sana piti (pitää syödä että saa pastillin), mutta tavallaan annettiin hiukka periksi, koska mun mielestä toi ois ollut täysin turha tilanne huudattaa vielä kauemmin kun tolleen pysty joustamaan.
Meillä on myös jäänyt päiväunet lähes kokonaan pois. Ei nuku vaunuissa, ja sänkyäkin on kokeiltu, niin ei sielläkään :E Eli koko päivän tohottaa menemään, en kyllä ymmärrä kuin hää jaksaa sinnitellä pystyssä?!
Mutta se tällä kertaa, oikein hauskaa kevättä kaikille :)

Iitu.
Joo Tiikeri unikoulua vaan muuten ootte kaikki ihan loppu ja silloin kaikkien pinna tiukalla.Unta on saatava,sellaista mikä ei katkea vähän väliä.Meillä on poika käyny aina itsekseen nukkumaan,huomaan että haluaakin rauhassa oottaa unta eikä ketään siihen viereen vahtaamaan.Se on kaikilla eri tyyli mihin on tottunut/totutettu.Minä tai mies istutaan poika sylissä sängyn vieressä ennen petiin laittoa,siinä lauletaan unilaulu ja iltarukous,sitten pusut ja hyvät yöt.Harvoin käynyt niin että nukahtaminen kestänyt,silloinkin höpöttää tovin eikä pompi tai huutele.Jos tutti pimeässä katoaa niin sitten parahtaa,se käytävä antamassa mutta saman tien tullaan pois huoneesta ja ovi kiinni,avataan sitten raolleen kun poika unessa.Muistan että jo aika pienestä vauvasta oppi itse nukahtamaan,ei juurikaan olla pepulle taputeltu yms.On varmaan voimia vievää ja stressaavaa oottaa ja toivoa koska nukahtaa,miettiä jo etukäteen että kauankohan tänään siinä showssa kestää...Pientä itkua saa ollakin jotta oppii ettei kaikkeen heti vastata,huudatus on eri asia.Onkohan meillä menny siks hyvin kun ei olla koskaan viereen otettu tai nukutettu?Luin muuten just jostain,olikohan elleissä joku muu ketju missä keskusteltiin juuri aiheesta että ennen hyvin nukkuneet lapset alkaa 2 v tienoilla temppuilemaan,voi olla joku ikään kuuluva kausikin.Mitään äitibuumia en ole huomannu ainakaan kovin vahvana,isi kelpaa siinä missä minäkin=)onneksi.Nyt kirjan pariin ja sitten nukkumaan.öitä!

Moona....
Unista:
Meillä kans vauvasta asti oppinut itsekseen nukahtamaan. Ei edes olla yritetty mitään erikoisempia nukahtamisrituaaleja. (tietty rutiinit samat mm.pesut,satu) Ikinä en myöskään ole viereen ottanut nukkumaan,lähinnä siksi etten itse osaa nukkua,jos toinen on kyljessä kiinni.Omassa sängyssä on aina nukkunut ja sinne nukahtaa ilman mutinoita 5minuutissa. Maaliskuussa siirtyi omaan huoneeseen ja "isojen" sänkyyn,kun pinniksestä tulee yli ja meidän kans samaan huoneeseen ei mahdu sängyn kanssa enää, kun vauva syntyy.
Väliinsä oli kukkumista,kun huomas et sängystä pääsee helposti pois,mut nyt taas nukahtaa helposti. Tyttöä häiritsee suunnattomasti jos joku on samassa huoneessa nukuttamassa,eli tää on kai tottumiskysymys. Ei myöskään heräile öisin itkemään/muuten hillumaan. Teki sitä joskus,mut aina vaan peiteltiin omaan sänkyyn ja sanottiin et nyt on yö, nyt nukutaan.
Oltaishan voitu ottaa samaan sänkyyn kainaloon,mut sitten tekis sitä varmaan joka yö ja minä en nukkuis ikinä. Olen kyllä sitä mieltä et samat säännöt alusta asti ja johdonmukaisesti. Pääsee itse helpoimmalla,kun lapsi oppii miten toimitaan ja ettei tässä pysty jujuttamaan vanhempia huudolla tai muutenkaan. Unikoulu ehdottomasti,jos yöt on rikkonaisia.
Mutta voihan vide,et kello on jo paljon,öitä:)

Tiiikeri
Kiitti kannustuksesta! Kyllä me unikoulua pidetään mutta rankkaa on! Mä kyl nukuin viime yön toisaalla mut heräilin silti aamuyön kun on yskää ja nuhaa niin ei oikein saa nukuttua. Mies kyllä nyt ymmärsikin unikoulun ja ettei anna pompottaa. Otti heti opikseen =). Kun menivät kylpyynkin niin neiti huusi kurkkusuorana mua, mutta iskä vei väkisin kylpyyn ja tuli tosi kiltti tyttö takasin. Anto isin pukea ja laittaa vaipan, vaikka yleensä aina tappelevat.

Mutta yöllä on sitkeä. Huusi iskän unikoulussa 1,5 h putkeen väliin ja ihan koko yö oli rikkonainen. Mutta sen tiedän että viereen ottaminen ei meillä ratkase mitään, onhan sitä kokeiltu ennenkin. Helpottaa ehkä siks yöks mutta seuraavat taas pahempia. Alkaa vaatiin aina vaan lisää jos jotain antaa periks ja sitkee on vaatimaan. Joten tiukka linja ois vaan pidettävä koko ajan. Vaikka haluisin antaa välillä periks, mutta sen oon huomannu että se kostautuu pitkäksi aikaa yksinkin periksi antaminen. Lapset on niin erilaisia.

Hoidossa oli nukkunu ok omissa vaunuissa ulkona. Mutta syöny ei ollu mitään ja aamupäivän oli päivystäny ulko-ovella että sinne se äiti meni nyyh!! Ulkona oli leikkiny reippaasti ja kun me mentiin hakeen alko kauhee itku. Mä meinasin sännätä aidan läpi kun tuli hätä ottaan heti syliin. Oli se niin pienen näkönen siellä hiekkalaatikolla nyyh!! Tänä aamuna itki kanssa hoitoon mentyä ja roikku mun lahkeessa =( On tää nyt rankkaa aikaa mutta uskon että kohta helpottaa unet ja muut.

Ainakin nukahti helpommin illalla kun oli niin väsyny, olin samassa huoneessa ja neiti itki sängyssään. Heitteli nalleja lattialle, selvästi ärsyynty jos koitin lohdutella. Parempi oli olla vaan hiljaa. Huusi seisaaltaan 20 min ja lopussa huuto oli vaan pientä ääntelyä kunnes kaatu väsyneenä ja nukahti samantien. Äiti sykkyyn se vaan haluaa, eli nukahtaa mun syliin, kun kerran annoin kuumeessa nukahtaa niin jo sitä sitkeesti pyytää. Ei tuu mitään että nukutetaan yöt ja illat sylissä.

Tiiikeri
Kata puhu että jos on korvat kipeet. Mä nyt vaan luotan tuntevani lapseni. Aina noussu kova kuume korvista ja antibiootti nyt vielä päällä. Ja muutenkin neiti selvästi parantunu, ei enää nenäkään vuoda. meillähän oli juuri korvatulehdus, tietty vois käydä uudestaan näyttämässä. Mutta uskon että vaikuttais jotekin päiväänkin jos kerta yöhönkin?!

kata..
Tottakai tunnet tyttös,aina antibiootti ei vaan tehoa.Voi kehittyä liimakorva ja se ei niin kipeä kuin tulehtunut mutta todella ikävän oloinen.Kaikki äänet kuulostaa oudoilta ja muutenkin humiseva päänuppi.
Maisahan ei korvatulehduksessa ole muuta kuin syömätön ja sylinkipee.

Voi että itku tuli kun tuota tarhajuttua luin...
Koita jaksaa.
Oon kyllä kiitollinen että saan olla kotona.

Tänään hepatoosikokeet...
Jaiks.

Tiiti-73 kivaa kuulla teistäkin!!!
Meillä tuota samaa,että joustetaan ja on asioita joissa Maisa saa päättää-ettei äiti ja isi jyrää joka asiassa.
Eli kompromissejä ja paljon.Mutta ei me kyllä riidellääkään juurikaan,Maisa on vähäitkuinen tytteli,ehkä kerta viikossa tulee joku itku jostain asiasta.Tai jos satuttaa se vähän itkuttaa,mut hirmu korkee kipukynnys tytöllä on.
KAi tuo korvatulehduskin kun sitä ei itke eikä oireile juurikaan,kertoo kipukynnyksestä.

Nyt syömään aamupalaa,heräsin kahelta yöllä ja jääkaappi huus.Mut aattelin että huutakoot,en jaksa nousta.

Maisa unissaan kans 2,3 aikaan jotain vinkui.
Oli uni itellä vähän kehnoa siinä nälissäni vieläpä...

kata rv:llä 37

Moona...
Lisään vielä tuohon edelliseen, ettei meilläkään lapsen itsetuntoa jyrätä. Saa lapsi osallistua päätöksiin esim.mikä iltasatu luetaan,kumpi yöpaita jne,eli näissä tapahtuu kompromisseja.Mut ei isompiin eli just mm.nukkumiseen liittyvissä asioissa. hyvin huomaa eron koti-,ja mummolakäyttäytymisen välillä. Kotona oltu aina samalla linjalla ja samoilla säännöillä. Mummolassa joustettu suuntaan jos toiseen. Kotona ei ongelmia/riitelyä oikeastaan missään asiassa. Mummolassa koittaa huudolla/jujuttamalla saada kaiken periksi. esim.lusikallinen ruokaa ja heti jälkkäriä hakemaan;) Mut jokainen lapsi on erilainen ja kasvattaja myös.

Tyttö nukku tänään superpitkään. Puoli ysiin!!!!OHHOH! Yleensä herää seiskalta viimeistään. Kyllä on levännyt olo:)
Pikkasen supistelee masua,mut ei kyllä merkkiäkään synnytyksestä. No vielähän tässä on aikaa 2,5vkoa laskettuun aikaan. Mukavaa päivänjatkoa heiniksille!!

Moona rv38 ja Tyttö

Yhteistyössä