HEINIKSET 05!

• Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti
Iitu1.
Pojalla vaan nuha jatkuu,mennään tänään korvalääkärille tarkistaan korvat ettei ole tulehdusta koska nuha pitkittyy.Saa itelle mielenrauhan ainakin ja varmuuden.Ihan pientä lämpöä ollut (37,7 c) ja pari kertaa ulahtanut nukkuessa,mutta se saattanut johtua siitä että tutti hukassa eikä pimeessä ole heti löytänyt.Ihanaa,mulla ens viikko talvilomaa töistä,poikakin on sitten kotona joten siitä hommasta eikä kotitöistä ole tiedossa lomaa=)!

Iitu1.
Unohin kertoa=):viime viikolla kerran hoidossa ja viikonloppuna kahdesti kotona poika tuli sanomaan "kakka" ja lähti vessaan päin.Laitettiin potalle ja sinnehän se iso hätä tuli!Pitkään on aamukakat tehnyt pottaan mutta nyt itse tuli sanomaan hädästä.

Minkä kokoisia kenkiä olette nyt keväälle ostaneet?Pojalla tarralenkkarit 25,kumisaappaat ja nahkaset nilkkurit kokoa 24,isänsä iso jalka tulee(miehellä 45-46).Verkkapuvun meinasin tänään käydä ostamassa.Eilen oli ulkona välikausipuvussa ja ohuessa kypärämyssyssä,oli niska ja pää aivan märkä hiestä!

Tiiikeri
Meil on kenkäkoko 23 kävelykengissä. Niitä meillä on kahdet, uudet ja käytetyt. Kumisaappaat on lisäks ja sandaalit pitäis vielä hankkia.

Meillä oli eilen täällä niin lämmin että oli vaan verkkahousut, body ja farkkutakki sekä kesälakki jossa korvaläpät. Tänään luvattu vieläkin lämpimämpää.

Hyvä käydä korvat tarkistuttaan Iitun pojalla, toivottavasti ei oo mitään. Mäkin mietin että millanen tautiaika meillä alkaa kun neiti menee hoitoon. Tylsää olla kesällä kipeenä!! Nyt ollukin pitkään terveenä.

Pottatouhut ilahduttaa kun onnistuu! Meillä onnistutaan hirveen vaihtelevasti, jos rytmi kohallaan niin saadaan kakat ja pisut, välillä ei ollenkaan. Joskus haluaa ite potalle ja tulee pisut, välillä ei ollenkaan. Mut ei olla yhtään yritetty kun tuntuu olevan herkkä liialle yrittämiselle. Tekee kun haluaa, kesällä sitten panostetaan enemmän.

kata..
Meillä pottajutu kans vähän vaiheessa,Maisa pelkäs pottaa kun kaakelilla liikkuessa piti rohinä ääntä..Kesti pitkään että suostui menemään siihen ja isolle pöntölle ei mene.Mutta aina kun ite menee pytylle niin istuu likka pottaan.Joskus tulee joskus ei.Kesällä mekin koitetaan enemmän tuota pottailua.

Meillä kummarit on 21 ja kenkä 22.
Ostettiin vilkkulenkkarit ja jukra...oli likka ihan innossaan!!

mulla selkä huutaa hoosiannaa sillä koko viikonloppu meni pihahommissa,terassi pestiin ja pihakalusteet...Oli viime vuodelta jäänyt koko homma joten oli aika työ kun kalusteet oli vähän jo kehnossa kunnossa.
Nyt on öljytty terassi ja kalusteet ja mulla selkä ihan tulessa.

kaipa se tästä pikkuhiljaa,täytyy koittaa olla rehkimättä.

kata rv:llä 34

Iitu1.
Hyviä uutisia:molemmat korvat ihan terveet pojalla!=)Kauheeta rahankiskomista yksityisellä käynti,5 min oltiin ja maksoi 55 e,meillä ei vakuutusta ja onneks ei usein ole tarvinnut käyttää.Löysin pojalle verkkapuvun.Nyt mies vaatii mua tonne sänkyyn...yeah=)

Tiiikeri
Hyvä että korvat oli terveet, on vaan jotain pitkittynyttä nuhaa sitten. Yksityiset on joo kalliita ja vaikka meilläkin vakuutus niin eihän se aina maksa käyntejä. On siinäkin 50 € omavastuu per sairaus, 3kk sisällä jos samasta vaivasta joutuu käymään niin maksaa. Otetaan kyllä ehdottomasti tälle toisellekin vakuutus on se niin tarpeen jatkuvasti ollu.

Käytiin eilen tutustuun päiväkotiin miehen kanssa, oli ihan kiva käynti. Jännittää vaan että kuinka alkaa sujumaan nukkumiset ja syömiset kun tottunu tiettyihin rutiineihin.

Tänään oon konttorilla niin näkee vähän muitakin =)

Kuin sä kata uskallat noin rehkiä, oot niin kovin toimelias =). Tietty hommat ois tehtävä, se mua hirvittääkin kun mies menee töihin eikä oo tekemässä kotihommia. Meillä alkaa terassiremppa, tehdään siitä isompi eteinen ja kaikenmoista puuhaa kun kesä tulee. No pitää vaan kestää että kaikki ei oo aina ihan tip-top.

Onneks mulla toukokuussa perjantait vapaat ja kesä sekä heinäkuussa viikko lomaa. Se lohduttaa =)

Vettä sataa ja koivuihin on juuri puhkeamassa lehdet =)

Iitu1.
Joo Kata ota vähän rauhallisemmin ettei Miska tule liian aikaisin!Jotain hommia jätät vähemmälle ja kattelet sohvalla telkkua=)Mun kaverin pojasta(3 kk)tuli Miska.

Kutittelin eilen poikaa lattialla ja samalla kurkkasin suuhun kun nauroi,alas on molemmille puolille puhjennut viimiset poskihampaat.Kovasti onkin kuolannut ja kokoajan sormella kaivanut suuta juuri posken puolelta.

kata..
Heippa!!VÄhän kostautui tuo rääkki...Nimittäin selkä huutaa hoosiannaa..Yöllä oli kuin tulipallo alaselässä ja joka kääntyminen vihloi...Mutta supisteluja ei ole ollut että uskon pojan olevan siellä ihan tiukasti!!

Oli vaan niin ihanaa kun sai touhuta ja tehä kaikkea.Mies sanoi että sä laukkaat ihan,että kävele ees...=)
Njoo...mä olen kait kun pikkumukula,juoksemisen riemua!!!=)
No,en ihan juokse mutta kyllä tietty vauhtia vähän vois hidastaa.On vaan niin tuo mieli vilkas!!

Meillä on kaikki hampaat,paitti ne ihan vikat jotka pitäis 3 v hujakoilla vasta tulla.Niitä tuli myöhään mutta sitte monta kerralla!!

Kiva Tiikeri että päiväkoti oli kiva paikka...Meinaatteko pitää Lumikukan hoidossa kun vauva syntyy?
Musta olis ihanaa jos pari kolme päivää viikosta Maisa olis hoidossa,mutta nyt se hoituu mun äidin ja anopin kanssa.Hakevat täältä ja pitävät päivän.

Jaaha,kakkamarkkinat kutsuu!!
Tänään pidän lepopäivän.Ja kun likka nukkuu katon jotain hömppäelokuvaa!!=) ja syän suklaata!Jätskiä!jA muuta namiA....=)

kata rv:llä 34

Niiskulainen
Meilläkin on vessaremppa meneillään ja sitten siirrytäänkin jo pihahommiin haravointiin ja pitänee öljytä tuo meidänkin teranssi...hommaa piisaa vaikka muille jakaa. Mulla on oikeasti tuo selkä alkanut käydä ongelmaksi joka ilta on aivan järkyttävän kipeä ja turvonnu alaselkä ei millään pysty nostaa tyttöä eikä ylipäätänsä tehdä mitään, mullahan vaivan tytönkin odotuksen aikaan tuo selkä, mut nyt on jo tosi pahana.

Meillä tytölle ostettiin lenkkari ja sandaalit 22. Kumpparit vielä pitää käydä ostaa. Eilen oli tosi ihana ilma ja oltiin koko päivä oikeastaan vaan pihalla touhuamassa ja jopas sitten illalla nukutti makoisasti.

Niiskulainen rv 16+2

Niiskulainen
Niin muuten meillä on sellanen soivapotta käytössä ja siihen tyttö tykkää tehä tarpeensa, mutta sitten ihan tavallinen potta niin ei tykkää yhtään siitä. Soivassa potassa ei nyt kyllä ole pattereita, mutta on kait vaan mukavampi istuin osa siinä ja alusastian saa irrotettua ja tyhjennettyä helposti ettei tarvii potan reunojen yli kaajella pissejä. Lisäksi tuosta potasta saa myöhemmässä vaiheessa pelkän istuinosan käyttöön vessanpöntön pienentäjäksi.

murmel i
heh katalla on kauheesti virtaa :D hyvä niin! kiva tiikeri että päiväkoti oli kiva, helpottaa viedä kun tietää että on hyvä paikka. itteeni sillon huolestutti topin eka perhepäivähoito paikka ,kun alkoi aina itkemään siellä. no hoitaja saikin sitten eräs päivä sairaskohtauksen:)O!!) ja hoitopaikka vaihtui aivan ihanaan paikkaan:) topi on siellä enemmän kuin mielellään.nyt ei en'ää yhtään harmita jättää sinne, topi suorastaan juoksee sinne innoissaan. tai no ei juokse kun ei osaa, mutta teidättehän ;)
joo vakuutus olis hyvä, topilla ei ole..kyllä nyt huomaa et olis tullu tarpeeseen kun on tuo hemiplegia todettu topille ja on kaikenmaailman lekuria ja sellasta..onneksi isovanhemmat auttavat. nytkin tuli tieto että uudet sisäkengät maksaa 360€ syksyllä..sairaala maksaa vain yhdet vuodessa. no mummit sano että avittavat :)

kengät on topilla kokoa 23. ostin kevääksi sellaset nauhalliset lenkkarit jossa on korkea toi kanta. tukee nilkkaa hyvin.

pottailut on aika vaiheessa..topi osaa sanoa kakka kun on hätä ja useesti tulee kakat pottaan, mutta joskus huijaakin ja nauraa kun laitan potalle ;D pissat tulee vielä vaippaan, ei osata ennakoida..mutta ei kai niin kiirus ole vielä..? aattelin kesällä sitten enemmän opettaa.

mites teillä noi tutit, onko vielä käytössä ? topi on hylkiny tuttinsa oikeestaan käytöstä pois. tarttee sen enää nukkumaan mentäessä pieneksi hetkeksi. aattelin nyt ottaa sen kokonaa pois ja viedään tutit pupuvauvoille ;)

voih, kohta on topillakin jo 1v 9kk neuvola :O iso poika jo. muistan kun vastahan oli 6kk neuvola jne..:) ja kohta jo heinikset saa lisää lapsia :)

meillä arki menny ihan kivasti, piristää toi aurinko. mitäs aattelitte vappuna taaperoitten kanssa? me ollaan topin kans kotosalla ja pitäis jotain kivaa keksiä :)

nyt nukkumaan!!

hyvät viikonjatkot kaikille :)

Tiiikeri
Aattelin että jos toi päiväkoti on hyvä ja siellä viihtyy eikä ongelmia allergioiden kanssa. Niin max 3 päivää viikossa ois kiva pitää hoidossa kun vauva syntyy. On se varmasti niin rankkaa vaikka ois helppokin vauva että hoito olis tervetulluttua. Paitsi tietty jos mies jää syksyllä kotiin, sen työt kun aina niin epävarmoja.

Meillä oli tossa juuri neuvola, 2 kk välein käydään allergioiden takia. Paino oli tippunu 500 g ja 0,5 cm oli tullu pituutta. Mut hyvin on lihoissa vaikka vähän paino tippunukin =).

Me mennään vappuna mun työkamun luokse, se on meidän jokavuotinen vapputraditio. Siellä sitten syödään ja nautitaan, voidaan ehkä jäädä yökskin saa nähdä. Asuu n. 30 km päässä. Mut kun Lumikukka menee niin aikasin nukkuun eli kasin maissa niin harmi lopettaa ilta niin aikasin.

Tänään neiti heräs jo ennen kuutta, hoh-hoijaa kun olisin muuten saanu nukkua, ku teen etänä tänään! Eipä sit enää uni tuu kun neiti huutaa että 'maitoo!'. Normaalisti nukkuu vajaa seittemään.

Meillä jäi tutti pois tossa alkuvuodesta, eikä sitä sit oo enää kaipailtu.

Tosi harmi tuo Niiskulaisen selkä! Mullakin selkä ärtyy heti jos kauheesti nostelen tai kantelen Lumikukkaa. Koitan mahd. vähän, tietty helppo kun mies lähes aina paikalla. Eri juttu sitten jos jään lasten kanssa kaksin. Magneettikuvaan meen heti synnytyksen jälkeen kun kykenen. Vasemmalla kyljellä nukkuminen ärsyttää selkää(painaa iskiashermoon) ja se just ois raskaana paras asento nukkua, tylsää! Ja tosi tarkka saa olla kaikenlaisista työskentelyasennoista, yhtään ei selkä kestä kyyryssä tekemistä tms.

Tiiikeri rv 17+4

Iitu1.
Murmeli:pojalla on vielä tutti käytössä mutta vaan nukkumaan mennessä.Ehkä syksyllä sitten otetaan pois.Mun mielestä saa syödä vielä kun on vajaa 2 v=)En tiiä huomasitko aiemmin kun kirjoitin että sitten kun tuutte Lahteen kuntoutukseen niin voitais treffata?Katotaan sitä lähempänä,eikö ole vasta joulukuussa?
Mukavaa kun muilla neuvola noin usein,meillä viimeks ollu 1,5 v ja seuraava 2 vuotis eli puolen vuoden välein vaan nyt.Jännittää mitat kuin on poika kasvanyt,omasta ja muiden mielestä paljon,ainakin pituutta!
Vappua ei olla yhtään suunniteltu,eiköhän ihan kotosalla olla.

Pojan nuha taitaa olla kohta ohitettu,vihdoinkin.Pitkään kesti mutta onneks korvat pysy terveinä.

Mitä mieltä ootte siitä että lapsi on hoidossa vaikka äiti (tai isä)kotona,esim.työtön tai uuden vauvan kanssa?Jotkuthan silti pitää isompaa lasta hoidossa ainakin osittain.Monesti kuulee kommenttia vanhemmilta ja hoitajilta että ehdottomasti lapsi kotona jos vanhemmista jompi kumpi päivät kotosalla.Mä oon sitä mieltä että voi olla hoidossa silti,varsinkin jos toinen lapsi syntynyt,helpottaa äidin jaksamista ja kotihommien taakkaa.Toi tavallaan kakspiippunen juttu,miks pienempi saa olla kotona muttei isompi...Mä kun olin kipeä niin kamppailin itteni kanssa vienkö pojan hoitoon vai pidänkö kotona,molemmin tavoin olen toiminut,riippuu tilanteesta.Kun ite sairastin ja poika oli hoidossa niin oli mulla kyllä vähän huono omatunto,mutta kuitenkin joutuu saman rahan maksamaan ja siellä hällä seuraa ja virikkeitä kun taas kotona mamma joka makaa ja hoitaa vaan pakolliset,ruuan ja vaipan vaihdon muttei jaksa leikkiä tai ulos viedä.
Työt kutsuu...

Tiiikeri
Mun mielestä toi hoidon tarve jos jompi kumpi vanhemmista kotona on hyvin yksilöllistä ja tapauskohtasta. Jos uuden vauvan kanssa rankkaa ja väsyttää kovasti eikä jaksa esikoisen kanssa olla niin hoito on parempi vaihtoehto kun se että kiukuttelee esikoiselle ja on vain puoliksi vanhempi. Parempi sitten panostaa esikoisen kanssa laatuaikaan muina päivinä ja aikoina kun on ite jaksavampi ja on oikeasti läsnä.

Ite oon ton oppinu kun mulla oli masennusta tuossa talvella, alkuraskaus oli niin rankkaa ja töihin paluu. Tunsin hirveää syyllisyystä kun en pystyny esikoisen kanssa oleen täysillä vaikka se ois kovasti halunnut. Tiesin että kotiolot rasitti mua kovasti ja tarvitsin vaihtelua/rentoutumista. Mutta en sitä itselleni halunnut sallia, koska se vähäkin aika mitä olin paikalla, halusin olla esikoisen kanssa. Sitten mun synttäreillä lähdin työkaverin luo yhdeksi yöksi kova syyllisyys niskassa ja se piristikin niin että tuntu että en halua enää kotiin, siellä oli niin kivaa. Pelästyin tunnetta että en halua kotiin.. Mut syy siihen olikin vain se että olin ollut niin uupunut ja oman ajan tarpeessa. Sitten jaksoin taas olla esikoisen kanssa täysillä ja aion jatkossakin ottaa tilaa/lepoa niin paljon kun tarvitsen. Oppi: Parempi olla pienempi aika ihana äiti kun koko ajan naama nurinpäin. Tietty oma-aika ja vauvan kanssa olo on ihan eri asia mutta jotain tuosta talvelta opin kuitenkin.

Tietty olisi ihanaa kun voisi täysillä hoidella esikoisen sekä vauvan, mutta ekan vauva-ajasta muistan sen että se alku ei todellakaan ole helppoa edes yhden kanssa. Tietty jos lapsi ei viihdy hoidossa niin asia on erikseen, mutta toivon että viihtyy!! Eikä pidä pyrkiä liian täydelliseen äitiyteen se mulle on kostautunu monta kertaa. Olen yleensäkin liian täydellisyyteen pyrkivä.

Tiiikeri
Mun mielestä toi hoidon tarve jos jompi kumpi vanhemmista kotona on hyvin yksilöllistä ja tapauskohtasta. Jos uuden vauvan kanssa rankkaa ja väsyttää kovasti eikä jaksa esikoisen kanssa olla niin hoito on parempi vaihtoehto kun se että kiukuttelee esikoiselle ja on vain puoliksi vanhempi. Parempi sitten panostaa esikoisen kanssa laatuaikaan muina päivinä ja aikoina kun on ite jaksavampi ja on oikeasti läsnä.

Ite oon ton oppinu kun mulla oli masennusta tuossa talvella, alkuraskaus oli niin rankkaa ja töihin paluu. Tunsin hirveää syyllisyystä kun en pystyny esikoisen kanssa oleen täysillä vaikka se ois kovasti halunnut. Tiesin että kotiolot rasitti mua kovasti ja tarvitsin vaihtelua/rentoutumista. Mutta en sitä itselleni halunnut sallia, koska se vähäkin aika mitä olin paikalla, halusin olla esikoisen kanssa. Sitten mun synttäreillä lähdin työkaverin luo yhdeksi yöksi kova syyllisyys niskassa ja se piristikin niin että tuntu että en halua enää kotiin, siellä oli niin kivaa. Pelästyin tunnetta että en halua kotiin.. Mut syy siihen olikin vain se että olin ollut niin uupunut ja oman ajan tarpeessa. Sitten jaksoin taas olla esikoisen kanssa täysillä ja aion jatkossakin ottaa tilaa/lepoa niin paljon kun tarvitsen. Oppi: Parempi olla pienempi aika ihana äiti kun koko ajan naama nurinpäin. Tietty oma-aika ja vauvan kanssa olo on ihan eri asia mutta jotain tuosta talvelta opin kuitenkin.

Tietty olisi ihanaa kun voisi täysillä hoidella esikoisen sekä vauvan, mutta ekan vauva-ajasta muistan sen että se alku ei todellakaan ole helppoa edes yhden kanssa. Tietty jos lapsi ei viihdy hoidossa niin asia on erikseen, mutta toivon että viihtyy!! Eikä pidä pyrkiä liian täydelliseen äitiyteen se mulle on kostautunu monta kertaa. Olen yleensäkin liian täydellisyyteen pyrkivä.

Iitu1
Mulla aina huono omatunto siitä etten mielestäni tarpeeks anna pojalle aikaa ja huomiota,tää lähinnä arkipäivisin.Ollaan kotona puol neljä,heti tehtävä ruokaa jotta syödään neljän jälkeen,sitten monesti laitettava pyykkejä koneeseen ja rumpuun yms.Tuntuu että poika leikkii aina itekseen autoilla olohuoneessa tai kattoo teletappeja kun mä touhuan jotakin omiani.Isot siivoukset on viikonloppuisin enkä ole ikinä netissä pojan seurassa.Mutta kummasti sitä aikaa kuluu noissa pienissäkin kotitöissä.Joskus ihan huomaan että poika pyrkii syliin ja haluaa seurata mitä teen,joskus taas kattoo mua kylmästi eikä halua että meen leikkeihin mukaan,ihanku mielenosoitus mulle etten ole läsnä tarpeeks=(Sitten vielä käyn aerobicissä 1-2 kertaa viikossa,välillä mun äiti hoitaa sen aikaa tai sitten mies on kotona.Mistä sitä omaa tarvittavaa aikaa repii kun muutenkin tuntuu etten ole tarpeeks pojan kanssa?Kun just sanotaan että olkaa läsnä lapsille ja antakaa syliä ja leikkikää.Mistä tietää mikä on lapselle tarpeeksi,ettei kasva tunteessa että äiti ollut etäinen eikä tukena kasvamisessa?Kai kaikista tuntuu samalta vaikka kuinka olisi lapsen kanssa 24 h/vrk.Huomena mulla vapaapäivä,olisi mahis pestä rauhassa ikkunat jos pojan vien hoitoon,taas tää sama:miks viedä kun kotonakin voisi pitää ja viettää yhdessä aikaa...Vaikeeta tää äitiys ja miettiä mikä paras vaihtoehto,kaikille!

Tiiikeri
Jos sulla on paha olo siitä ettet ole tarpeeksi poikasi kanssa niin jätä ikkunat pesemättä. Kamalaa sekin jos kokoajan painaa syyllisyys, kyllä ne ikkunat kerkee sitten myöhemmin! Teette yhdessä jotain kivaa ja annat aikaasi oikein kunnolla pojalle. Pystyisitkö muuten ottaan poikaa enemmän mukaan kotitöihin?

Meillä kun ei ole tuota ongelmaa että tyttö leikkisi yksin, ei kun ei leiki. Roikkuu lahkeessa ja vaatii saada seuraa, syliä ja hellyyttää. Siinä sitten toinen tekee kotihommat ja toinen on tytön kanssa. Jos on kaksin tytön kanssa niin joko keksit sille jotain kivaa siinä sivussa, otat kotitöihin mukaan, kuuntelet kauheeta huutoa tai kannat sylissä. Lapset on niin erilaisia ja varmaan erilailla osaavat vaatia sekä erilailla tarvitsevat jatkuvaa huomiota.

Meillä onni kun toinen ollut kokoajan kotona, mutta niin se tilanne meilläkin nyt muuttuu. Mutta kahta kauheemmin varmasti kaivataan huomiota päivähoidon jälkeen.

Mutta että jos kovasti asia painaa ja on syyllinen olo niin se syö ja siihen pitäisi jotenkin saada helpotusta. Eli ei niillä ruoilla niin väliä ole, syökää välillä pelkkiä eineksiä, eikä siivoomisella kunhan sekaan mahtuu. Mutta oma olo pitäisi olla mukava ja että pystyisi arjestakin nautimaan ja antamaan lapselle edes jonkin pienen ajan täysillä.

Omaa aikaa mä otan tarvittaessa, joku viikonloppu niin että ite virkeä ja siitä todella nauttii. Joku harva kerta ei ole pahitteeksi perheelle, suurempi paha jos äiti kärsii ja silloin perhekin voi huonosti. Mä hoidan nykyään lenkkeilyn vaunuillen, siinä tulee tyttöä nähtyä kokoajan. Tietty jumppakin olisi todella hyvää ja tärkeää.

Tietty pitää olla myös miehen kanssa yhteistä aikaa, meillä oli viimeksi joulukuussa ja nyt viime viikonloppuna. Ei sen useemmin mutta ollut just riittävä.

Ja tärkeää on myös että koko perhe yhdessä käy jossain irti arjesta. Meillä se on nää reissut maalle ja kylpylä on ollu hyvä juttu. Siinä tulee oltua yhdessä ja saa muuta ajateltavaa kun pelkkä arki.

Ei oo helppoja nää asiat!

Kertokaa muutkin mielipiteitänne!

Iitu1.
Kävin lukemassa odotuspuolelta taas meidän kirjotuksia vuonna 05.Kirjotin Ellien hakuun heinämammat,ei tarvinu kaikkia sivuja selata läpi.Ois kiva tulostaa noita mitä ite kirjottanut,jäisi mukava muisto niiltä ajoilta=)Jos mulla oli ylivaikea synnytys niin ei se Tiikeri sullakaan helppo ollu!

Juu koitan ottaa poikaa enemmän mukaan kotitöihin,voi auttaa vaikka laittamaan pyykkiä koneeseen,aina vaan tulee itse tehtyä kun pääsee hommasta nopeammin eroon.Teen kyllä niin vähän kotitöitä viikolla ettei niistä voi tinkiä enempää,pakolliset tehtävä.

Moona....
Otanpas minäkin kantaa tuohon hoitoasiaan.
Olen melko samoilla linjoilla tiikerin kanssa. On ihan perhekohtaista, kuka päivähoitoa tarvitsee. Itse olen aina ajatellut hoitavani kaikki lapset kotona, kuten äitinikin on tehnyt, ja olen siitä erittäin kiitollinen ja onnellinen..mutta en siltikään itse tiedä kuinka tulen toimimaan. Mun mies on vuorotöissä. Silloin kun hän on iltavuorossa, olen käytännössä yh ma-pe välisen ajan. Jos vauva sattuu olemaan koliikkitapaus, olen varmasti melko äärirajoilla jaksamisen kanssa. Olenkin hakenut hoitopaikkaa tytölle elokuusta lähtien. Ajatus on, että tyttö olisi iltavuoroviikoilla 3päivänä hoidossa. Käytännössä siis 6päivää kuukaudessa. Vielä en osaa sanoa otetaanko hoitopaikkaa vastaan,jos sellainen saadaan, sen näkee sitten syksyllä. Mulla on myös takana erittäin raskas syksy ja talvi, läheisen kuoleman takia. Asia painaa ja vaikuttaa edelleen. Alkuraskaus oli ihan kamala, väsymyksen ja masennuksen takia. Nyt onneksi näkyy jo valoa,mutta haluan varautua etukäteen mahdolliseen uupumukseen. Kuten siis sanoin, perhekohtaista tuo tarve on.

Tytöllä pottailu on alkanut sujumaan. Melkein koko päivän on vaippa kuiva,jos vaan jaksaa aina pyytää potalle. kakat tulee vielä aina vaippaan. Ilmoittaa kyllä, että kakka housussa, mut silloin sen on jo tullut pöksyyn;)

Ah rauha,tyttö nukkuu..mie häivyn greyn anatomian ääreen,öitä!!

Tiiikeri
Juu Iitu ei ollu helppo synnytys, sehän tässä vähän jännittääkin että mitä seuraava on. Eihän siinä mitään kun kipulääkkeet tehois, se oli kamalinta kun ei tehonnu ja pitkitty. Mutta koitan uskotella että toinen on aina helpompi ;).

Niin ja se toipuminen oli mulla hidasta ja rankkaa. Kun en pystyny istuun kuukauteen kun paikat tulehtu. Mulla oli nestehukka vaikka join kauheesti, antibiootit pisti mahan sekasin ja olin ihan raato sekä yliväsyny. Joten ei siinä tilassa ainakaan kahta hoideta =(. Mutta nyt tiedän suihkutella alapäätä hullun lailla (kun vaan jossain välissä sitten ehtii!) jos eppari tehdään.

Mutta ei mulle varsinaista kammoa jääny, loppua kohti voi kyllä alkaa enempi jänskään!

Vai oli sullakin Moona masennusta ja läheisen kuolema, otan osaa! Mullakin masennus johtu osaks vielä äidin kuolemasta ja alkuraskauden rankkuudesta. Kävin terapiassakin vähän aikaa ja se pisti asioita parempaan järjestykseen. Mulle opit oli että elä tässä hetkessä ja hyväksy itsesi semmoisena kuin olet. Olen vaatinu iteltäni aina ihan liikaa ja koittanu suunnitella tulevaa vaikka väkisin. Mutta nyt siis uusin eväin =)

Ja sama juttu että haluan etukäteen varautua mahdolliseen uupumukseen. Vaikka mies sanookin että älä maalaa piruja seinille, mutta on se vaan niin rankkaa alku vauvan kanssa. Haluan olla realisti ja niin ettei asiat tuis ihan yllärinä.

kata..
Mulla aiemmin kun lapset olleet isompia niin he ovat jatkaneet hoidossa.Eli esikoinen oli 4,5 v kunkaksoset syntyivät ja en todellakaan aatellut että pidänkö pojan kotona sillä kaks vauvaa ja vilkas kohta 5 v...
Ihan hyvin jaksettiin,illat koitettiin olla pojan kanssa enemmän,taikka tehtiin koko porukka jotain.,Kaksoset oli melkoisen helppoja ja esikoinen ollut tosi reipas.

Maisa kun syntyi oli kaksoset 6 v ja he olivat jo eskarissa.Siihen sovittiin ettei mun tarvii 4 tunnin takia ajaa edestakasin niin muksut olivat kahtena päivänä 16 asti ja mies haki töistä tullessa kotiin.Eli mä olen saanut olla aika lailla vauvan/vauvojen kanssa keskenään,tämä nyt uus juttu mulle että on 2 vuotias ja vauva...
Täytyy sanoa että vähän kammottaa.Mutta onhan mulla ollut kaks vauvaa kerralla joten eiköhän me pärjätä.

Sen tiiän että Maisaa en hoitoon vie,koitan pärjätä näillä avuilla eli mies,äiti ja anoppi!!

Tuosta läheisen menetyksetä.Odotusaikoina menetys korostuu jotenkin,vaikka mulla siskon kuolemasta aikaa reilu 10 vee,olen joka odotuksen aikana sitä enemmän surrut.
Kai raskaushormonit herkistää ja menetystä suree vielä enemmän.Mulla ainakin,taas yksi lapsi jota sisko ei nähnyt.Ja miettii kuinka vois olla jo täti,minkänäköisiä siskon lapset olis jne..

Tuosta väsymyksestä,me ollaan alakerta rauhoitettu niin että ysk huone on tyhjillään ja jos Miska on kovasti itkuinen ja valvoo niin toinen on täällä alakerrassa pojan kanssa ja muut nukkuu ylhäällä.Mies hoisi Maisaakin vauva-aikana,otti yövuoroja ja sain nukkua.Tosin herätä piti ainakin kerran yössä pumppaamaan liiat maidot pois.Toivotaan että poika huolii pulloakin,Maisalla vähän se takkusi.Mutta isältä ja yöllä huoli.

Mulla tänään äitipoli,tarkistetaan sitä kasvua.Uskon että on hyvin kasvanut!!Masu ainakin on!!
Mesessä on kuvia massusta,mutta eipä moni teistä siellä pyöri..

Nyt aamupalalle..
Ai juu...eilisestä on supistellut enemmän..Siis sitä kun olen hehkuttanut että ei supistele ja saan tehä mitä vaan...No,toivotaan että lakkaa.
Joskus ihan kakka-taikka pissahätä saa supistukset villiintymään.Ehkä koitan molempia!!!=)

kata 33+6

Tiiikeri
Mullakin alkanu jo supistelut, harmittomia mutta ikävän tuntusia. Vissiin masu ärtyy kun konttorille tulen, aina sitten aamulla pitää töissä ottaa panadolia =(.

Vitsi kun väsyttää, Lumikukka huuteli varmaan 5 kertaa yöllä, huuteli ja nukahti. Ois pitäny kaivaa korvatulpat mutta en väsymyksessä jaksanu. Tänään palaveria melk koko päivä hoh-hoijaa!!

Meilläkin on onneks pannuhuoneen takana kylppäri ja huone, jossa levitettävä sohva. Sinne voi mennä nukkuun jos tarvii hiljasuutta. Nukuin alkuraskaudesta siellä kun Lumikukka sairasteli paljon, valvotti ja mun piti jaksaa töihin mennä. Vaari on kans, jota voi pyytää vaikka viemään Lumikukkaa ulos että saa vaavin kanssa olla rauhassa tai ite levätä. Mut vaari ei pitkään jaksa hoidella kun on jo 65 v tai jotain, mutta ees tunnin tai pari. Hyvä kun on joitain varasuunnitelmia helpottamaan arkea!

Kun vaan pysyttäis koko perhe terveenä ainakin vakavammilta sairauksilta sekä läheiset ja tutut pysyis hengissä, ettei tulis sen puoleen mitään kauheen rankkaa. Toissa talvi kun oli rankka just kun Lumikukka oli pieni ja äiti kuoli, mieheltä meni selkä ja oli sairaalassa pitkään. Se oli kamalaa! Vähän synkkiä juttuja mutta hyvä niitäkin väliin purkaa.

Mutta kohta sinne palaveriin...

Aurinkoista päivää kaikille!

Moona...
Mulla pyörii samat ajatukset ku sulla kata..mm. et ei tääkään muksu pääse tutustumaan enoonsa, josta olisin halunnu kummin tälle tokalle. Aikaakin on vielä kulunu niin vähän etten oikein halua hyväksyä vieläkään poismenoa. Sellaista se elämä kuitenkin on,kaikille niitä menetyksiä tulee ja niistä on vaan selvittävä.

Mulla on kans mies tosi isona apuna, ja onneksi onkin. Mut tosiaan iltavuorosta tulee yömyöhään,nukkuu aamusta..kerkee olla parituntia perheen kans ja taas töihin. Tekee silloin pidempää päivää. Tää siis jokatoinen vko. Hyvin olen silti tytön kans pärjänny ja jos tulee yhtä helppo vauva kuin mitä nyt eka oli,ni pärjään kyllä jatkossakin,mut senpä näkee sitten. Miehellä onneks pitkä kesäloma ja isyysloman pitää putkeen,ni saadaan olla koko kesä perheen kesken,ihanaa!:)

Mulla synnytys oli tytöltä helppo,mut jääny vähän kaiveleen,kun epäilivät silloin käden vioittuneen, (oli tytöllä leveät hartiat) kun sitä saatiin repiä ulos. No käsi onneks ok. Lisäksi mulla murtu häntäluu,ja sitä en haluis kokea uudelleen. Silti en oikein sectiotakaan haluis..voivoi. No ultra on pian,joten pitää siellä puhua näistä. Tehdäänhän mun vaaville tietty kokoarvio,mut ekaltakin se heitti melkein kilon, et siihen ei voi luottaa pätkääkään. Kääk..ruoka palaa,heippa!

kata..
Sulla on tuore menetys Moona,haava on vielä kovin arka.Samoin Tiikerillä.Eikä ne vuodet sitä kaipuuta vie pois,vähän lieventää sitä kipua kuin puudute.

MEillä miehellä ei ole kesälomaa...Isyyslomaa koittaa pitää,mutta kun on yrittäjä niin lomat on omasta pussista pois.Ja vielä kun ei iso yritys niin ite tehtävä kaikki.

Mutta voi sovitella tilanteen mukaan töistä ym.Kait me selvitään!!

Ilma näyttää kivalta,vähän viileeltä kyllä!!
Ja Moona,pyydä useempi arvio,näkee vähän missä menee.

Mua jänskättää kun tänään äitpoli aika ja me siinä kasvunseurannassa.POika varmasti kasvanut kun masukin,mutta aina se jännittää.

Saasnähdä kaks viikkoa sitten oli 1600g.että mitähän nyt??
Keskiarvo 2,5 kg viikolla 34.
Maisakin kasvoi loppua kohden joten en ole huolissani.Nää on vaan hämäläisiä lapsukaisia!!!

Yhteistyössä