HEINIKSET 05!

• Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti
kata..
Heissan!
hiustenpesusta,meillä pestään kerran viikossa tukka.Mutta kaks kertaa kylvetään ja koitetaan ruiskutella tukkaan vettä myös.Maisa on jotensakin ääniherkkä ja kylppärissä kaikki äänet suurenee vielä.Joten me ei olla suihkulla ees pesty tukkaa,vaan meillä iso kippo josta kauhotaan päähän.Ja Maisa uskoo kun sanotaan että kato ylöspäin,huuhdellaan tukka,niin tapittaa mua taikka iskää ja hokee,noin,noin ja loppu...=)

Mahtaisko Lumikukka antaa jos kipolla koittais kaataa,se suihku voi tuntua ilkeeltä päähän ja varsinkin kun vesi osuu korviin?

Taikka jos tekis niin että vuorotellen äitin taikka isin päähän vettä ja sitte tytölle?Leikin voima on ihan älyton näitten ikäsellä.Meilläsaa tehä aika ikäviä juttujakin ilman huutoa jos keksii tarpeeks hyvän jujun!!=)
Kuten serppi sormenpäästä,niin ihmetellään kun sieltä tuleekin puolukka!!! ;-)

Oon menossa äitipolille,Miska on ollut tosi vaisu noin 5 päivää ja huolettaa kun se sf mitta ei ollut kolmessa viikossa kasvanut yhtään.
Ja nyt pitäis olla kova kasvukausi.

Mä kyllä luulen että poika on nyt siks hiljaa että kasvaa...Ja meuhkas niin kovasti tuon kolmen viikon aikana ettei silloin juuri kasvanut..
Nooh,tulee tarkistettua ainakin.

Ja samalla kohdunsuun tilanne tsekkaus.Musta suu on auki...Kohdun siis.
Mutta kuunnellaan lääkäri vielä.En niin proo ole näissä värkkihommissa!!=)

Vein anopille Maisan kun mun vanhemmat on mökillä Puumalassa.Nooo..sain kantaa vaunut ja matkasängyn,koota se ja vieressä seistiin...Jipii.Sanoinkin että viime sairaalareissulla meinasin jäädä sinne kun tilanne oli huono.Saas nähä mikä nyt,sillä olen joutunut nostelemaan vaikka mitä.

Siihen tokastiin vaan että no,ethän sä nostamatta voi olla...En nii.Eikä auttaa tarvii!!=)

Joo,olisin omille vanhemmille sanonut että jelppiä,mutta en osaa pyytää todellakaan apua appivanhemmilta.
Ja mun vanhemmat on kyllä niin hysteerisiä,isä huutaa aina jos nostan maitopurkkia painavampaa heillä.
Siihen vaan tokasen että meinaatko että Maisaa en kotona nostele.Vaan on se kiva että vanhemmat kantaa huolta.Ja sen näyttää kans.

Mulla vähän blues,kuulin että kummisedällä todettu haimasyöpä.La leikataan eli tosi nopeeta.
Paha sairaus,ennuste ei hyvä.
Samassa sairaalassa on tädin mies,hänkin tosi huonona.Odottaa kantasolusiirtoa.Eikä näytä hyvältä,vaikka on euroopan laajuisessa rekisterissä.

Ja väkisin tulee mieleen että ei kahta ilman kolmatta.Kaamee olen mutta toivon ettei tämän lähemmäs "iske" sillä tämäkin liikaa.

Nyt suihkuun ja äitipoliaika on puoli 2.Pitäkää peukkuja että ok hommelit.

kata rv:llä 32

Tiiti -73
Voi Kata, voimia sullekin sinne. Mua kanssa pelottaa kovasti toi "ei kahta, ilman kolmatta", vaikken silleen taikauskonen olekaan. Mut eka äiti, sitten mummo... Kääk.
Mun isä on kuollut ku olin about 10v, mutten häntä kyllä ollut edes nähnyt. Hän oli häipynyt maisemista samantein kun kuuli mun olevan masussa :/

Meillä ei poitsu vettä vierasta, mutta silti shampoot huuhtelen pois niin, että poika "etsii" katosta lamppua, ja venttiiliä (juu, sitä ilmastointikanavan venttiiliä :D ).
Siinä se pää on sitten niin kallellaan, ettei silmiin mene juurikaan vettä / saippuaa.
Sitä koko vartalon taaksepäin kallistamista hänkään ei vo sietää.
Sit mahdollisesti yks keino poistaa sitä naamalle tulevan veden pelkoa, on järjetön läiskyttäminen. Eli kun ite alat läiskyttää, ja naureskelet ja vaikka laulat "äiti läiskyttää, äiti läiskyttää, äiti läis-läis-läiskyttää", niin meillä ainakin ihan villiinnytään :) Ja siinä kyllä roiskuu ympäriinsä. Ja just jollain kipolla kaadat omalle naamalle vettä, ja kysyt osaako hänkin kaataa.

Äiti voi kohtalaisesti. Ei hän entisensä ole (siis mieleltään), mutta kun vertaa muita siellä hoidossa olevia (osa vaan kiljuu päivät pitkät), niin suht hyvässä kunnossa kuitenkin. Ennuste siinä mielessä huono, että toinen puoli edelleen täysin halvaantunut. Eli ei tuskin tule toimimaankaan :,(
Pitäis yrittää vaan iloita että toinen kuitenkin on vielä olemassa, mutta välillä sekin on hyvin hankalaa. KUn nyt pääsis pois sieltä sairaalasta, ei ole ihmisen arvosta elämää olla pitempään hoidossa. Köllit siellä vaan, ei telkkaria, ei mitään...
Nyt ripustaa kesäverhoja ikkunaan, moikka

Moona....
Mites kävi Kata äitipolilla ja voimia myös täältä! Toivottavasti kaikki on ok!

Me kotiuduttiin just mummolasta, oltiin tytön kans pari yötä siellä, kun mies on ollu tän viikon iltavuorossa. Mukavaa vaihtelua olla yökylässä,vaikka mummo asuukin alle 10km päässä:) Nyt odottelen kultaa kotiin töistä..ikävä.

Meillä kans pestään tukka 2kertaa/vko. Kipolla valutan vettä päähän. Pitää kyllä yleensä kasvot kattoa kohti, kun pyytää..tai ainakin jos siellä on jotain mielenkiintoista:)

Oikein mukavaa pääsiäisaikaa kaikille!

Moona rv33 ja tytteli

Iitu1.
Kerrohan Kata poli-kuulumiset?!Kurjaa että sukulaiset sairastaa...koitahan pitää silti mieli ja keho pirteänä.

Meillä poika antaa hyvin pestä ja huuhtoa hiukset.Kattelee pyynnöstä katon lamppuja pää takakenossa.Ja ite haluaa suihkulla huitoa ja laskee vettä suoraan naamaan ja päähän.Pelkkää shampoota ollaan käytetty ja pestään kahdesti viikossa.

Tänään oli taas ylituhma poika kotona!Koko viikon kun hain hoidosta alkoi heti kiukkuaminen ja lattialla vääntäminen kun mä ilmestyin ovesta sisään.Mistäkähön sekin johtuu,joku mielenosoitus kai mutta mistä ja miksi?Tänään sitten kaikki pahat teki,availi laatikot ja keittön kaapit,koitti vessaan mennä tihutöihin,heitteli tavaroita,hyppi sohvalla,rämppäs stereoita yms.Ei paljon kiellot auta,yltyy vaan jos sillä tuulella on.No nyt on 4 päivää vapaata niin tuohuttava koko perheen voimin,täällä on tivoli johon viedään poika.Nyt lopetettava,munarikasta pääsiäistä kaikille=)!

kata..
Moikkis!
Poika on hassussa asennossa ja lääkäri sanoi että eipä ihme että vaisua sillä on linkkuveitsi asennossa pää ylöspäin siis!!
Eli jalat kroppaa vasten..Pyllyä heiluttelee mutta siinähän tuo..

Painoarvio vähän pisti huolettaa vaikka lääkäri oli NIIN että hyvä paino,oikein hieno,enempää ei sais ollakaan.
Mutta silti tämän ikäisella keskimääräinen paino on 2 kg.No,ei kauheesti heitä ja kahen viikon päästä on uus kontrolliaika.
Mutta ihmetytti vaan lääkärin reaktio että hyvä on mutta katotaan silti.Onhan se ihan ok.100 g nyt tullut viikossa Miskalle painoa,mutta 8 enää jälellä ja jos samaa rataa kasvaa niin ei kiloa ehdi ees tulla.
No,toivotaan että spurtti tulee!!
Ja paino sinänsä ei ole pääasia vaan ne viikot.Isomman vauvan käsittely ja hoito oliskyllä helpompaa kuin pienen.Syöminen taajaan jne..

Mutta ihanaa pääsiäistä teille!!Aamulla oli talvi,oltiin ulkosalla koko sakki.Maisa nautti olostaan!

kata 32 tasan

Iitu1
Kata:muistan kun huolehdit Maisankin painosta odotusaikana.Oli pikkuinen mutta mitäs siitä kun kaikki kunnossa ja reipas tyttö tuli.Mun serkku sai viikko sitten tytön jota tiheään ultrattiin ja lääkärit sanoi kokoajan että pitäisi olla isompi ja "liian "pieneksi sanottiin.No perätilan takia tehtiin sectio rv:llä 38+1 ja tyttö oli 2900 ja 45 cm.Jos täyden ajan olisi masussa ollut niin 3 kiloa olisi painanut eli ihan ok kokoinen.Kaverin tyttö oli 2600 g ja terve hyvinkasvanut hänkin.Minkä kokoisia sulla muut lapset olleet?Ehkä se antaa jotain viitteitä jos muut olleet kolmen kilon paikkeilla niin ehkei nytkään sen isompaa tule.Jotkut vaan tekee pienempiä.Oon miettinyt että jos me tehtäis vielä niin oisko seuraavakin melkein 5 kg?!Sanotaan että vauvasta tulee sen kokoinen minkä äiti pystyy synnyttämään,Mä oon 160cm/64 kg.Poika oli 4720g/55 cm joten aika iso mun kokoiselle naiselle...

Nyt on meitin poikaselta ihanat kikkurat leikattu,mun äiti ekalta ammatiltaan parturikampaaja,käytiin siellä tänään ja leikkasi pojan hiukset melkein puolet lyhyemmäksi.Pitkät kiharat kokonaan pois mutta sen verran pituutta jätettiin että niskatukka vielä hiukan kihartuu.On tosi suloisen näköinen vaikka pelkäsin miten muuttuu ulkonäkö.Ihan selvästi kikkurat kutitti poikaa kun huitoi korviaan ja raapi naamaansa,siks leikattiin,ja myös ettei hiosta päätä/niskaa niin paljoa.Poski ja silmä on nyt vihreänkeltaiset.Hoitaja sanoi että tuntemattomat ihmisetkin kysynyt mihin poika naamansa satuttanut.Palaamisiin!

murmel i
tukanpesusta: topi kans inhoaa jos suihkulla koittaa pestä hiuksia, joten kipon avulla huuhtelen hiukset. kaks kertaa viikossa pestään. miten ootte onnistunu leikkaan hyvin hiuksia? meinaan topi ei pysy paikoillaan ollenkaan ja tarttis jo saada parturiin kun on niin pitkä tukka!

tiitille ja katalle voimia :/!! ei oikein osaa muuta sanoa kun itse en ole vielä henk. kohtaisesti kokenut samaa.

täällä arki sujuu ihan hyvin. ollaan paljon ulkoiltu ja oon ton topin isän kanssa koittanu saada asioita rullaa sillein että näkis topikin isäänsä. mutta mies on tosi hankala ja kohta menee mullakin jo hermot!ryyppää tosi paljon..kohta sitten sanon ettei tartte ollenkaan nähdä kun ei säännöllisesti siihen pysty,meinaan en halua topin joutuvan tollasta kärsimään ettei ole mitään säännöllisyyttä elämässä isän puolelta.

että tällästä tänne..nyt nukkumaan että jaksaa aamulla ulkoilemaan :)

Iitu1.
murmeli:me saatiin pojan hiukset leikattua aika hyvin kun samalla söi suklaarusinoita=)ja katteli kaukosäädintä joka aina kiinostaa.Nopeaan se täytyy tehdä eikä hidastella.Mutta hyvin meni.
Koita puhua exälle järkeä että ajattelisi Topia ja tapaisi säännöllisesti pojan takia.Noi asiat niin kurjan ikäviä jos lapsi joutuu syyttömänä kärsimään...

Ootteko laittanu vielä lapsille tyynyä sänkyyn?Mä tänään laitoin mutta varmaan turhaan koska poika nukkuu milloin poikittain tai pää jalkopäässä,tykkää vaan sohvatyynyllä pitää päätä ja kelliä niin aattelin josko omasta tyynystä ilahtuisi.

Hauskaa pääsiäistä kaikille!

Moona....
Heippa kaikille!!

Kiva et Katalla oli kaikki ok!
Minä kerran oon tasottanu takatukkaa tytöltä. En muista miten sain sen olemaan paikalla..oiskohan lukenu kirjaa tms.sillä hetkellä kiinnostavaa. Nyt sais kohta lyhentää etutukkaa ja takaakin sais taas vähän tasottaa.

Meillä on tytöllä ollu tyyny puolivuotiaasta asti. Eka tyyny oli tosi ohut,nyt jo sellanen vähän paksumpi (lasten tyyny kuitenkin). Eipä sillä hirveesti merkitystä ole,kun neitikin pyörii miten sattuu, ja tyyny on yleensä aina toisessa päässä sänkyä:)

Murmelille voimia topin isän kans!!

Meillä pääsiäinen on menny kotona oleskellessa ja laiskotellessa. Tänään on tarkotus siivota oikein kunnolla, vaikka pyhä onkin:) Aamupäivä meni ulkoillessa ja nyt on tyttö päiväunilla. Jos keittäis kahvit ja alkais vaikka hommiin, heippa!

Moona rv34 ja tytteli

Iitu1.
Tänään mä sen teen!Leikkaan melkein vyötärölle olevat pitkät hiukseni lyhyemmiks,ehkä olkapäiden kohdalle jää mitta.Jännittää miltä näytän,niin monta vuotta ollut pitkät...Tahdon vaihtelua ja kesäks kivempi olla lyhyemmät.Sain intoa lisää siitä kun leikattiin pojan kikkurat ja minusta on tosi kivat hiukset hällä nyt=)Huh minkä radikaalin ratkaisun teen!

Poika ollut koko pääsiäisen nuhassa,muuta ei ole ollut,nenä vaan vuotanut kovasti.Eilen käytiin tivolissa,poika kävi parissa laitteessa ja istui aika tuiman näköisenä.Ihmetteli kai kaikkea ympärillä olevaa hälinää ja ääniä.Selvästi tykkäsi olla kun heilutteli eikä olisi pois lähtenyt mutta ilme oli päinvastainen.
Rupee oleen Moonalla ja Katalla la:t lähellä,jännää!

murmel i
hui, iitu miten raaskit laikata:O? mä just kasvatan hiuksia, mulla on olkapäille asti:D eili tehdään just päinvastaset, heh:)
tänään olis topin hiustenleikkuu,koitan ite niitä leikata ja vaikka antaa noita suklaarusinoita tms. että pysyy paikallaan.

topilla on ollu tyyny jo kauan, sellanen littee vauvojen tyyny. harvemmin se pään alla on kun aina pyörii ja hyörii unissaan.

pääsiäinen meni kivasti..oli menoa ja hulinaa ja kauhene univelan sain :) koitan nyt nukkua paljon ettei ihan väsy! tuntuu viikko jotenkin lyhyeltä, kun on jo tiistai. ei pysynyt pää päivien perässä:)

tosiaan kata ja moona , kauheen nopeeta aika mennyt! tuntuu että juurihan vasta oli kesä ja nyt jo uusi tuloillaan:O ja taaperot täyttää kesällä jo 2v!

jeps..topin isä repii mun hermoja, pitää kyllä saada joku tolkku asioihin että ei ihan mene hermot ja pääsis jatkaan elämää.mutta se mikä ei tapa,vahvistaa!

viikonalut kaikille!

Tiiikeri
Kiitti vinkeistä tukan pesuun, tarttee testailla =)!!
Etutukkaa ollaan vaan Lumikukalta leikattu, kun pitkätukka takaa kihartuu niin kivasti ettei tarttee leikata. Mä oon nopeeta lyhentäny, niin että otan tukan sormien väliin ja nostan ylös, siellä nappasen pätkän pois. Kelpaa meille =)

Kurjaa Katalla kun huoli sukulaisista, koita jaksaa ja ajatella positiivisesti, että vaavillakin menee hyvin. Muistan kanssa kun sua huoletti Maisan paino, jos menis samanlailla.. et lopussa kaikki hyvin kuitenkin. Toivotaan näin!
Tylyä porukkaa sun anoppilassa kun eivät auta raskaanaolevaa, niin ne jotkut osaa!

Ymmärrän Tiiti oloas äitistäsi. Kurjaa olla sairaalassa, muakin aina huoletti kun mun äiti oli sairaalassa, ei siellä koskaan kivaa ole olla. Se on rankkaa kun äiti ei ole enää se sama äiti, menee varmasti aikaa ennen kun sen hyväksyy ja jonkinlaista surutyötä tehtävä. Sulla on oikeus kaikkiin tunteisiin, oma äiti on kuitenkin niin tärkeä! Pitää vaan koittaa nauttia pienistä hyvistä hetkistä äidin kanssa, vaikkei sama äiti enää olekaan. Mutta niin meille kaikille voi sattua mitä vaan, tylyä mutta kuolevaisia kun täällä olemme.

Me oltiin pääsiäinen siis Jämsässä ja Iitulle noista matkustuksista että kyllä meilläkin aina unet menee sekasin kun reissataan. Mennessä eipä osannukaan nukkua kun puolisen tuntia, huusi ja topattiin. Kahviteltiin ja jatkettiin, naposteltavaa annettiin ja niin koitettiin matka taittaa. Meni vähän enempi aikaa mut ei ollu kiirettä. Yöt huuteli melk joka yö johkin aikaan. Mut mä nukuin sit päivällä päikkäreitä. Ja oli niin ihana reissu että eipä sitä unista niin harmistunu =)

Takas tullessa lähettiin jo ennen ysiä ajaan, nukku jo aamupäivällä autossa jonkin aikaa. Joten ei saatu norm. aikaan enää päikkäreille. On sitten vähän kiukkusempi mutta illalla ajoissa nukkuun vaan. Väkisin ne unet kärsii reissusta ainakin meillä, mut äkkiä sit tasottuukin kun pääsee normaaliin rytmiin. Tykätään kuitenkin reissata niin paljon että ei välitetä pienistä rytmisekoiluista. Vauvana se oli vaikeempaa kun nyt isompana.

Ja nytkin huomaa sen että ei olla 3 kk käyty missään pisemmällä, mun alkuraskauden ja muiden perheen sairastelujen takia. Ennen joulua käytiin Oulussa, Jämsässä ja meni tosi hyvin reissut, kun käytiin joka kk. Nyt kun oli taukoa niin selvästi Lumikukalle oli outoa istua autossa ja siks oli mennessä niin känänen, eikä nukkunu. Oli unohtunu kuinka autossa ollaan.

Mä kävin sunnuntaina äidin haudalla ja tuli hyvä mieli kun sai sitä taas nätiksi. Laitoin havuja ja narsisseja ruukussa. Pienellä vaivalla hyvä mieli =). Vuoden jälkeen on suru alkanu helpottaan äidin kuoleman jälkeen, helpompi hengittää!
Kummejani näin, ovat tosi tärkeitä mulle. Sit käytiin Jämsänkosken uimahallissa, alkuhankaluuksien jälkeen sujui ihan ok. Unohtu nimittäin uikkarit Lumikukalta mut saatiin uimavaippa sieltä. Lastenallas on tosi syvä 60-80 cm ja liukumäki niin iso ettei voi pientä laittaa. Mutta pappa oli mukana ja syliä vaihdettiin, polskittiin ja ihmeteltiin niin meni tosi hyvin.

Töitä taasen..

Tiiikeri
Tyynystä vielä, että n. vuoden ikäsestä ollu tyyny ja on tosi tärkeä, saa lisättyä pehmustetta, sellanen lasten malli. Alko selvästi kaipaan tyynyä, niin sitten laitettiin.

Murmelille vielä että alkoholistin kanssa sopiminen on tosi vaikeeta. Ei ne tahdo osata pitää lupauksiaan eikä varmaan oikeen säännöllistä elämää ole. On tosi rankkaa tommonen. Ei auta kun olla tosi tiukkana ja miettiä että kärsiikö lapsi ja kuinka paljon taas isästä on sille iloa. Omat tunteen narikkaan ja ajatella lapsen parasta täysin, sen mukaan asettaa ehdot isälle.

Iitu1.
Ihan kivat tuli mun hiuksista,vähän olkapäiden yli ja takaa latvat kerroksittain.Aattelin jo kotona että enemmänkin olisi voinut ottaa.Harjatessa tuntui että tukka loppuu kesken=)

Pojan nuha näyttäs vähän paremmalta mutta illalla oli lämpöä 37,8 c.Vein kuitenkin hoitoon kun normaalisti jaksoi illalla touhuta eikä ollut kipeän oloinen.Aamulla lämpö oli normaali.

kata.
Heippa!!Iitu täällä kirjoittelee lojaalisti!!=)
TUo vesirokko on kyllä parempi sairastaa pienenä,mä melkein menisin kylään jos jollakin tutulla olisi rokko,jotta Maisa sairastais pienenä sen....
Ja sinänsä voi hyvin olla helppo tauti,meilläkin nuo kakasoset sairasti 7 vuotiaina taudin ja Joonalla oli tosi iisi,muutama pilkku ja kuumetta,mutta Nellillä oli tosi paha...Jalat oli kaameen näköiset.
Mutta muutamassa päivässä sekin meni ohi,se pahin vaihe.

Täällä mittasin masunympäryksen ja huh...Ei ihme että vaatteet on pieniä,92 cm näytti mitta!!!=)Täytyyhän sitä pojankin kasvaa kun noin maha venyy!!!=)
Mulla meinaan on joku 65 cm hujakoilla.En niin tarkkaan muista mutta hääpuvun aikoihin sitä mittailin.
Kiloja tullut se 4,5 eli taitaa samaan 5 kiloon mennä.Mulla on muissa kyllä tippunut viimeisenä kuukautena paino kilon,mutta ehtii tässä sen reilu kilon saada vielä!!

Huomenna alkaa 33 viikko..

Maisaa nukutin tänään TUNNIN!! omaan sänkyyn siis ja touhus ja touhus siellä...MÄ kun ite olen nukkkunut päiväunia niin mennyt tää ihan ok.Mut nyt en enää nuku päivisin että saaa yöllä paremmin taikka pidempään nukkuttua.Tarttis kait kokeilla sitä että lähtee huoneesta pois ja antais ite nukkua siellä.Olis vauvankin kanssa helpompaa.
En tiiä mikä tytöllä oli kun niin touhus..

Jaahas,nyt ruuanlaittoon!

kata ja maisa sekä muu sakki

Moona...
Mäkin mittasin masun uteliaana;) 101cm näytti. Painoa nyt tullu 5,5kg..en tiedä mikä on mun norm.mitta vyötäröltä. Mul on kyllä tullu koko masu pallona suoraan tähän eteen. Eka raskaudessa levesin pyllyä myöten joka suuntaan (sillon näkyy mitta olleen 106cm). nyt ei takaa huomaa mitään. Lisäksi masu on laskeutunu jo melko alas..vaikka vaavi ei kyllä aina ole edes raivotarjonnassakaan..oon nimittäin hoksannut,et se väliinsä köllöttelee ihan sivuttain..no kerkeehän tuo vielä kääntymään.

Tyttö meni äsken vasta unille,kun normaalisti on nukkumassa 20.00, Kärppäpeli valvotti,JEE!!!KÄRPÄT VOITTOON;)!!!

Moona rv34 ja tytteli

Iitu1.
Moona,oiskohan teille poika tulossa...?Masun muodosta päätellen,jos olet vielä erimallinen kuin tyttöä odottessa.
Pojan nuha parantunut eikä ainakaan oireita että korviin olisi käynyt.Saadaan viikonloppuna kummitädiltä pieni polkupyörä,onneks ei ehitty uutta ostamaan kun soitti että pyörä odottaa=)Nyt töihin!

Tiiikeri
Me pidettiin vähän aika sitten unikoulua, jotta nukahtaa nykyään itekseen. Eilenkin illalla touhus puoli tuntia sängyssä mutta sitten nukahti omia aikojaan puoli ysiin mennessä. Yhtenä iltana vähän enempi huusi ja kiukutteli mutta tosi helpolla oppi. Aiemmin nukutettiin ainakin puoli tuntia ja silti tahto olla huutoa. Helpottaa tosiaan sit kun vauva tulee.

Mä tunsin eilen selvästi ekat liikkeet =). Aiemminkin olen tuntenu jotain yksittäisiä mutta en ole niistä ollu ihan 100 % varma. Olen viikolla 17, Lumikukasta tunsin muistaakseni 18 viikolla. Kivaa myllerrystä oli illalla nukkumaan mennessä, eikä meinannu mullakaan sitten uni tulla =)

Käytiin eilen 3 kk ikästä poikavauvaa kattomassa ekaa kertaa. Mun kaverilla kun on pikkasen Lumikukkaa vanhempi tyttö ja sitten tuo poika. Pelkäsin että millainen 'hullun mylly' siellä on että alkaako itteä hirvittään, mutta oli tosi rauhallinen tapaus. Nukkuu hyvin, syö hyvin ja on hyvän tuulinen. Sellasen mäkin mielelläni ottaisin =). Kun hirvittää että jos vaativa vauva niin kuinka sitä sitten jaksaa, mutta onneks niistä ei vielä tässä vaiheessa tiedä =)

Meillä Lumikukan hoitopaikka vieläkin hakusessa, ei tahdo löytyä ja toukokuun alusta pitäis alottaa. Kissa-allergia on niin vaikea. Voipi olla että joudutaan Ylöjärvelle viemään hoitoon 2 h menee matkoihin päivässä ja yli 100 km, kääk!! Hämeenkyrön allergiapäiväkodissa kun ei ollut paikkoja =(. Aattelin soittaa vielä lääkärille ja kysyä että kuinka tarkka sen kissan kanssa pitää olla, kun tossa ois perhepäivähoitaja jonka yhdellä lapsella on kissa kotona... tylsää miettiä noita allergioita kun niitä vaikea ennustaa.

Tiiikeri
Mitä mieltä muuten ootte kun meillä on pieni ongelma. Lumikukka nousee koko ajan seisomaan tuolissaan kun on suurimman osan ruoastaan syönyt. Kahmii sitten tavaroita pöydältä ja koko ajan pitää olla kieltämässä tai nostamassa lattialle että oppisi. Mä oon miettiny että hommaisin valjaat, sitoisin sillä kiinni syöttötuoliin. Kun ei olla aikoihin uskallettu syöttötuoliin laittaa just ton nousemisen takia. Nyt istuu tavallisella tuolilla mutta onhan se hiukkasen liian matala ja siks ehkä nouseekin että näkisi tuolilta paremmin. Koroketta en keksi mitä pepun alle laittais kun tyynyt ja muut lentää heti lattialle. Syöttötuoli olis mun mielestä ton ikäselle vielä ihan hyvä paikka jos vaan olisi turvallinen.

Kuulin että jotkut perhepäivähoitajat pyytävät vanhemmilta lupaa saada sitoa lapsen valjailla syöttötuoliin jos kertakaikkiaan ei siinä muuten pysy. Kuulostaa toisaalta kamalalta mutta kamalaa sekin jos siitä putoaa.

Haluisin ruokarauhan, enkä jatkuvaa kieltämistä kun ei se tunnu tehoavan. Tekee sitä että nousee tuolilta kahmii, tavaraa itelleen(mm. allergisoivia ruokia pöydältä). Sitten kun kiellän ja lähden sen luokse niin istuu hetkeksi ihan ok. Taas kun siirryn omalle paikalle niin nousee ylös.. Tämmöstä vehtaamista ja yleensä just kun suurin osa ruoasta on syöty, mutta vielä olisi esim maito juomatta tms. Jos nostan tuolilta tytön lattialle niin itkee hetken, haluaa takaisin syömään, nostan takaisin, hetken istuu ja taas sama homma.

Mutta onko valjaat hyvä keino?

Tiiikeri
Heippa! Ihanaa me saatiin viimein päivähoitopaikka =)!! Ja ihan tosta läheltä, vaunumatkan päästä päiväkodista pienten ryhmästä. Tekevät erityisjärjestelyjä ettei altistuisi juurikaan kissalle muiden lasten kautta. Toivottavasti toimii, seurataan tilannetta. Ruoka-aineallergioihin ne ovatkin siellä ihan tottuneita. Mutta hitsi kun olen tätä asiaa ressannu ja miettiny, ihanaa kun asia ratkes eikä tartte kauas lähteä kuskaamaan =). Päiväkoti on heinäkuunkin auki niin ei tartte taas uutta paikkaa etsiä. Allergiapäiväkotiin on kyl kokoajan haku päällä mutta paikkoja ei vielä ole.

kata..
Onnee Tiikeri kovasti liikkeistä!!Se on niin upee tunne...=)
Ja tuo syöttötuolijuttu..Meillä oli sitä kans melkosen paljon ja mä vaihdoin sellasen pöytään kiinnitulevan syöttötuolin ja siitäpä oli vaikeempaa nousta ylös.
Istui siinä 2 vkoa sunnilleen,sen pahimman vehtaamisajan ja nyt sanon tiukasti että äiti nostaa pois jos ei istu ruoka aikaa nätisti.

Olen ruuan jälkeen antanut kaurakeksin jälkkäriks ja tällä saa vähän ostettua itelleen aikaa syödä oma ruoka pois.

Ja sitten olen käskenyt vaan leikkimään jos ei mikään auta,keksinyt jonkun hauskanleikin likalle.

Ja onnee hoitopaikastakin!Teillähän on ihana viikonloppu eessä kun noin hyviä uutisia ja paljon!

Niin piti tuohon sanoa tuohon valjas asiaan.Mies sanoi että hänen poika oli niin villi että valjailla oli kiinni syöttötuolissa.Musta se kuulosti kamalalle,mutta tosiaan jos ei ole vaihtoehtoja niin on se parempi kuin putoaminen.

TÄytyy sanoa että mietin Maisankin kohalla sitä mutta siihen ei sitte pääsytty kuitenkaan.Menee vielä puhe perille ainakin.
Ja uhkailu!!=)

Ja se että pöydälle ei kurotella,pyydetään jos tarvii jotain.Tästä joudun kyllä isompiakin jatkuvasti muistuttaa..

Nellin yks kaveri sanoi että meillä on kaamee kuri.Käsiä pestään kuulemma liiaks,purkkaa ei saa ottaa kuin ruuan jälkeen(heillä koska vaan) ja ruuan joukossa vihanneksia (?) sekä peliaikaa heillä ei määrätä...Meillä kun on ajat milloin saa pelata,pakko ei ole.On päiviä kun ei saa pelata tietokoneilla taikka pleikkarilla...

Oikeesti aattelin kun tä poika lateli mulle,että jaiks...Oonko liian tiukkis.Sama peli oli ruokapöydässä,tä poika pyöri ja hyöri..Ja mä vaadin että pöydässä ollaan nätisti ja jalat nätisti pöydän alle eikä pyöritellä pyllyn alla....
Lisäks kait kaikenmoisia sääntöjä...Mutta oikeesti vaikka ite sanon,niin meillä muksut osaa käyttäytyä ja silti eivät ole kuin sotilaat,tosi sosiaalisia ja puheliaita.

Olin tosi järkyttynyt kun ukon kanssa tavattiin,hänen poikansa ei kiittänyt ruuasta...Siinä menikin vuosi että ymmärsi.Sama juttu anteeksipyynnön kanssa.Musta pienetkin asiat on tärkeitä.

Njoo,mentävä diskoon viemään pikkukersoja...
kata ja pesue

Moona...
Onnea tikrulle ekaliikkeistä:) Aikasin sä tunsitkin,mulla tokalta tuntui vasta 20+viikoilta eteenpäin (tosin istukka on etuseinämässä tälläkertaa).

Hauskoja nuo ipanat,kun kehtaavat pokerinaamalla sanoa asiansa suoraan kasvotusten,viitaten tuohon katan vieraaseen;) Kyllä lasten (isompien) pitää osata käyttäytyä, ja nuo peliajat on tosi hyvät. Nykyään tuntuu et istutaan tuntikaudet sisällä koneiden ääressä,ja norm.leikit jää kokonaan väliin.
Sit tuo kiittäminen on ihan perussanastoa..meillä neiti osaa sen jo. Kiittää aina ruuasta ja muustakin,oltiin kylässä tai kotona, musta kuuluu hyviin tapoihin.. juu ja samoin tuo anteeksi pyytäminen.

Meillä mennään viel syöttötuolissa, mut samantien nostan tytön pois ja käsienpesulle, kun ei ruoka enää mene suuhun tai jos nousee pois. Yleensä syö ruokansa helposti..siks tietää ettei tosiaan ole nälkä enää,jos ei kiinnosta (eriasia olisi,jos söisi yleisesti huonommin).Sit menee leikkimään ja syön oman ruokani loppuun. Tuttava sitoo lapsensa kiinni syöttikseen(valjailla),ettei putoa,mut ei silti näytä ruokaa sen enempää syövän kuitenkaan,eli en osaa sanoa auttaako valjaat? Saattaahan ne auttaakkin..

Iitulle vastaisin et me tiedetään kyllä sukupuoli,ja mesessä sen kerroinkin. Täällä pidän salassa,kun saattaa tuttuja lukea kirjoituksia. No..sanottakoon ettei masun muoto välttämättä anna mitään viitettä sukupuoleen;) Mulla on tosin vielä yks ultra 2 viikon kuluttua,siellä saan sit vielä varmuuden.

Nyt kolottaa jo masua,ni pitää lähtä köllöttelemään telkun ääreen. Mukavaa viikonloppua kaikille!!!!:)

Moona rv34 ja tytteli

Iitu1.
Tiikeri:upeeta että saitte hoitopaikan läheltä=)Meilläkin poika hoidossa ihan työpaikan vieressä.Meillä ei ole juurikaan ollut tota syöttiksestä ylös nousua,tai nousee mutta sitten vasta kun on syöty ja juotu.Jos muulloin yrittää niin oon sinnikkäästi laittanut takas istumaan ja koitan höpöttää jotain mikä poikaa kiinnostaa että huomio kääntyy muualle.Ongelmana täällä edelleen tavaroiden heittely,lelut ym.lentää pitkin poikin,hoidossakin koitettu karsia pois sitä mutta en tiiä mikä paiskomisvimma pojalla on.Joskus vielä hajottaa jotain tolla menolla.Ja toinen asia sohvalla hyppiminen,ei mene perille vaikka miljoona kertaa kielletty,heti kun silmä välttää on pomppimassa siellä,muutaman kerran tipahtanut muttei ole sattunut,sekin päivä vielä koittaa että on taas silmä musta!

Moona:juu ei se masun muoto sukupuolta kerro mutta usein siitä jotain voi päätellä.Ja jännä miten naisen kasvot muuttuu jo alkuraskaudessa,oon kolmesta ihmisestä huomannut että odottavat ennenkuin kertoivat.Ja työkaveri huomasi minusta silloin,en osaa sanoa mistä sen näkee,kasvot vaan tulee "erilaisiksi".Niin ja kaks kertaa olen nähnyt unta että kaverit raskaana ja paikkansa unet piti=)

Pojalla oli jo nuha parempi mutta tänään ihan kaameesti nenu vuotanut!Kokoajan saa pyyhkiä ettei valu suuhun.

Kata:jos pojalle tulee vesirokko niin tervetuloa meille kylään sitä hakemaan=)!Mun mielestä sun "kuri" ei kuulosta liian tiukalta vaan sellaselta mitä mäkin koitan noudattaa ja pojalle opettaa,noihan kuuluu hyviin käytöstapoihin mitä luettelit.Meillä ei poika saa olla ja kasvaa kuin jossain pellossa vaan oltava tietyt säännöt miten toimitaan.
Viikonloppua kaikille!

Tiiikeri
Mä oon samaa mieltä katan kanssa, noi on hyviä juttuja mitä teillä on!

Meillä selvästi minä osaan pitää parempaa kuria kun mies. Olen tässä muutaman päivän aikana kiinnittäny enemmän huomiota siihen että ei nousta ruokapöydässä tuolilla seisomaan. Heti alkaa vähän edistyyn kun pidän kunnon kurin. Heti kun nuosee niin nostan lattialle! Kun mies vielä osais saman kun se tytön kanssa enemmän ruokailee. Koitetaan pärjätä ilman valjaita. Ei valjaat auta muussa kun siinä ettei voi nousta ja tipahtaa syöttötuolista. Jos istuu syöttötuolissa niin ei voi selkäänsä kääntää. Eilen muuten nousi syöttikseen ihan ite, kävi sekunnissa, hui! Ja kun istu siinä niin pidin vieressä jalasta kiinni ettei voinu nousta, kylläpä tyttöä kiukutti =)!

Me oltiin pois kotoa la-su välinen yö miehen kanssa =). Treella oltiin syömässä thaimaalaisessa, kierrettiin kuppiloita ja käytiin elokuvissa. Oli kivaa =)! Sit Pyynikin näkötornille kahville su aamupäivästä kun paisto aurinko. Mies vaan oli enempi huolissaan kun minä, piti soitella muutama kerta hih! Yötä oltiin appiukon naisystävän tyhjällä asunnolla. Lumikukka ei ollu ees kysyny meitä mut söi tosi huonosti ja nukku huonosti että siitä tiesi ikävän. Hoitajina oli meillä vaari, miehen sisko ja sen poika. Eli koko suku hih!

Tänään mennään ukon kanssa päiväkotiin jutteleen..

Ihana ilma!!!

Nyt töitä...

Yhteistyössä