HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna 83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa! Meiile syntyi 16.7 ihana mustatukkainen tyttö.Painoa 4010g ja pituus 51cm.
Synnytys alkoi epäsäännöllisillä supistuksilla. Niitä oli noin kaksi vuorokautta ja tuli ehkä kerran tunnissa, mut oli kivuliaita. Olin kotona ja alkoi olla kuitenkin univelkaa sen verran että lähdin synnärille saamaan kipulääkettä jotta saisin nukuttua. No olinkin jo 4 senttiä auki. Päivällä sitten kolmen aikoihin laitettiin oksitosiinitippa ja kauheat supistukset alkoivat. Otin ilokaasua ja myöhemmin sain epiduraalin joka auttoi aika hyvin , mutta ei kaikkiin kipuihin. Vuodin verta melkoisesti joten lääkäri tuli ultraamaan mutta ei näkynyt mitään epätavallista. Neljän tunnin päästä sitten vauva syntyi imukupin avustuksella. Imukuppia ei muuten kannata pelätä, eitullut repeytymiä ja tuntui ihanalta kun autettiin. Mutta sitten, mua alkoi pyörryttää ja sanoinkin sen.Kaikki vaan musteni silmissä ja huoneeseen tuli lisää lääkäreitä. Mulle annettiin happea ja elvytettiin .Syykin löytyi; istukka oli osittain irronnut jo synnytyksen alussa ja olin vuotanut 2 litraa. vauva olisi voinut olla hengenvaarassa mutta onneksi sillä kaikki hyvin ja nyt hengenvaarassa olin vain minä. Mulle yritettiin laittaa toista tippaa että saataisiin verta heti paljon tiputettua, mutta suonet niin lytyssä koska verta ei ollut eikä tippaa voitu laittaa.Olin siis 5 tuntia elvytyksessä ja tarkkailussa ja leikkauksen uhka oli kokoajan. Kuitenkin lopulta kunto parani niinettä leikkausta ei tarvittuja pääsin osastolle. Meni pari päivää ennenkun pystyin nousemaan etten pyörtynyt, mutta kotona nyt ollaan väsyneinä ja onnellisina. Vauva tuntuu todella läheiseltä ja rakkaalta kun yhdessä jouduimme tämän kokemaan.En halua pelästyttää ketään tällä mutta synnytys meni hyvin ja istukan irtoamista tai muita tollaisia tilanteitahan ei voi ennustaa. Kuitenkin henkilökunta ammattitaitoista ja ihanaa joten koko ajan turvallinen olo.
Lisäisikö joku mut tonne listaan, täytyy nimittäin mennä Prinsessalla nälkä!

HEINÄMAMMAT 2006:

22.6. Minna, poika, 2950g, 48cm
22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm
26.6 Manteli, tyttö 3120g, 48 cm
28.6 Saara, poika, 2810g, 48cm
10.7. Salli, poika, 4920 g, 55 cm
10.7. Nitta, tyttö, 3090g, 48cm
12.7. Assari, tyttö, 3940 g, 50 cm
12.7. Nin@, poika, 3670 g, 51,5 cm
13.7. Eeva, tyttö, 3600 g, 50 cm
16.7. Pinja, tyttö, 4010g, 51cm

Lisäsin itteni listaan ja Pinjan myös, toivottavasti meni oikein..

Mä oon ollut tosi surullinen, tytöllä nuha jatkuu ja lisäksi tuli silmätulehdus ja paino ei oo oikein noussut. Saatiin nyt v-lopuksi neuvolasta vaaka lainaa, jolla punnitaan tyttöä muutaman kerran syötön jälkeen.. ainakin äsken tuli 60g lisää, mut sais tulla enemmänkin.. Täytyy vaan toivoa että tyttö paranee v-lopun aikana, tai ei ainakaan mene huonommaksi. siinä tulee äidilläki itku silmään kun ei osaa auttaa.. Eilen tyty oli niin väsynyt koko illan, muttei silti saanut nukuttua, halusi vaan olla sylissä. Huomaa kyllä, että ihan erilainen kuin terveenä, kun on ollut tosi kiltti eikä ole itkenyt juuri ollenkaan, vaikka vähän itkee nytkin..
Onneksi keittosuolatipat ja pikkuniistäjä saivat edes jonkin verran räkää irtoamaan ja hengitys helpottui..
Mutta eipä tässä sitten muuta.. Viikonloppuja kaikille! :)

Nitta ja tyty 11pv

Paljon onnea ttas uusille mammoille prinsessojen ja prinssien johdosta!!!
Pinjalle erikoisesti jaksamista!!!!
Meillä neuvola taas ke sit saan sen lääkäriajan ja tikit napataan pois,välilhan leikkausjäljet parantuneet hyvin kuulema.Pikkusta nuhaa se on täälläkin prinsessalla joo nyt mentävä parvekkeelta kuuluu sen verran neidin ääntä,palaillaan!!!

Moi..
Hiljaistapa on ollut tässä ketjussa.. taitaa pikkuihmeet viedä suurimman osan ajasta.. niin se on kyllä täälläkin.
Tyttö nukkuu ja odottelen jo, että heräisi, alkaa rinnat taas painaa siihen malliin, että imetys ois paikallaan.
Nuha sitten helpottui, mutta eilen itkettiin vatsavaivoja.. tuntui pahalta kattoa kun pieni vain ähisi ja puhisi naama punaisena ja itkeskeli melko kovasti. Tuntuu, että kakkaaminen melko lujassa välillä.. Lämmin vesi näytti sitten auttavan, kun kylvyn jälkeen tuli kakka pyyhkeeseen äidin sylissä :) ja tänään kakattiin hoitotasolle vaipanvaihdon aikana ja pissa tulee myös usein pyllynpesun jälkeen..
Hain jo varalta eilen cuplaton-tipat apteekista, jos nuo vatsavaivat pahenee, mut tänään on ollut vähän parempi päivä. Aloin jo pelätä, että nytkö se koliikki alkaa.. Saa nähdä sitten miten ensi viikolla, ku huomenna pitäs aloittaa Jekovit-tipat niin ja huomenna käydään taas neuvolassa puntaroimassa painon nousua. Tänään ainakin tuli 90g lisää syötön jälkeen, että ihan hyvin.
Miten muuten teidän vauvat nukkuu? Meillä on nukuttu alusta asti 3-5 tunnin pätkiä ja vime yönä taas meni reilu 6 tuntia. Heräsin taas aamulla ihmettelemään ettei tyttö ole herännyt ja sitten sitä oltiinkin jo silmät auki. Terveydenhoitaja kyllä sanoi, ettei saisi nyt antaa nukkua yli 4 tuntia, mut empä hoksannut laittaa herätyskelloa soimaan keskelle yötä. Ja kyllä tyttö jaksoi ihan hyvin imeä, vaikka edellisestä syönnistä oli aikaa.. ja illalla hän kyllä tankkasikin 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa..
Mutta tulipa taas kirjoitettua..
Nitta

Heipä hei!

Nyt on poika nukkumassa ja ehdin kirjoitella pitkästä aikaa. Ollaan oltu viikko mökillä ja poissa netin koneen äänestä.

Nitta: Kylläpä teillä nukutaan pitkiä yöunia. Ole onnellinen niistä. =)
Meillä pisin uni jakso on kolme ja puoli tuntia, mutta ei niitä kyllä usein ole. Normaalisti Otso nukkuu 2,5h ja sitten herää syömään. Ja aamulla tahtia kiristetään, eli voi heräillä tunninkin välein viiden jälkeen. Onneksi voi nukkua päiväunet.

Meilläkin on ollut vatsavaivaa. Ollaan käytetty nyt viikon verran Disfatyl tippoja, ja on niistä varmaan ainakin jotain apua ollut. Samoin maitohappobakteeri aloitettiin samaan aikaan noiden d-vitamiini tippojen kanssa.

Huomenna olisi neuvola, mukavaa nähdä paljonko Otso on kasvanut. Miehen kanssa ollaan vähän rubettu epäilemään, että poika ei saa tarpeeksi ruokaa ja itkee välillä nälkäänsä. Täytyy kysellä asiaa huomenna.
Oon nyt yrittänyt imettää vuorotellen molemmista rinnoista. Vaihden Otson aina kymmenen imun jälkeen toiselle rinnalle. Toivotaan, että auttaa ja maitoa tulee lisää. Voisi tuo itkeskelykin vähentyä.

Keskiviikkona ollaan menossa vyöhyketerapiaan noiden vatsavaivojen vuoksi, jos vaikka sieltä apu löytyisi. Onko muilla kokemuksia?

Mulla on itselläni vuoto jo loppunut ja tikit parantuneet. Ensi viikolla ois sitten lopputarkastus. Painokin on mennyt pikkuhiljaa alaspäin ka yritän nyt lenkkeillä vaunujen kanssa, että saan sen taas hallintaan.
Verenpaine mulla oli viime käynnillä matala ja kaverin mittarilla mittasin vkl ja edelleen yläpaine oli vaan sata. Täytyy siitäkin mainita huomenna.

Eipä tässä muuta kuin öitä vaan kaikille. Taidan itsekin mennä nukkumaan. Kohta kuitenkin herätään taas syömään. =)

Onnea kaikille uusille äideille ja perheille!

Pikaisesti vain kirjoittelen, kun Lassi haluaa olla nyt vain sylissä. Rintareppu on ollut kotonakin tarpeen, kun on ollut paljon vatsavaivoja Lassilla. Pystyasento tuntuu olevan paras asento. Antibioottikuuri (minun) onneksi loppui, toivottavasti myös vatsavaivat alkaa helpottaa. Cuplaton-tippoja ja Rela-tippoja (maitohappobakteeri) on täälläkin annettu.

Yöunista..Lassi nukkuu 2-2½ tuntia keskimäärin, pari kertaa on nukkunut melkein kolme tuntia. Myös meillä (niinkuin Minnalla) on välillä aamuheräilyjä, eli klo 5 jälkeen saattaa välillä heräillä tunnin välein.

Paino on noussut hyvin, viimeksi painoa oli 3790 g. Mun paino on myös ok, ihannepainossa ollaan. Toivottavasti paino ei vain enää putoa. Jotain olisi pitänyt vielä kirjoittaa, mutta en muista mitä.

Saara ja Lassi (3 päivän päästä tasan 1kk)

Seurailin tuolla odotusaika puolella heinäkuisia juttuja ja jonkun kerran kirjoitinkin. Oma laskettu aikani esikoisestamme oli 24.7.2006.
Poikavauva syntyi 20.07.2006 Satakunnan keskussairaalassa. Paino 4040g ja pituus 51 cm.
Ensimmäinen yö kotona on takana pän....AIkamoinen yötouhuilija tuntuu olevan, no jospa se tästä muuttuu ajan myötä.
Kiva oli seurailla odotusaika jutuja, oireita yms. Nyt jatkan seurailuja ja myös kannanottoja yms. tällä puolella.
Onnea kaikille vauvansa saaneille.

HEINÄMAMMAT 2006:

19.7 Liuku, tyttö, 3642g, 51cm

Lisäsin itseni ja tytön listaan :).
Meillä on mennyt oikein kivasti, arki on lähtenyt rullaamaan ja väsymyskin vähenee pikkuhiljaa. Parisuhdeongelmat tosin tuntuvat nyt tosi pahalta, ei tiedä miten miehen kanssa voisi elää, mutta ei oikein helposti voi erotakaan. Ja kyllähän miestäni rakastan, mutta tuntuu että jotkut rahariidat ja muut ovat ylitsepääsemättömiä. Mies ei kertakaikkisesti osaa asettaa perhettä etusijalle vaan pistää rahaa vaan menemään itseensä. Nytkin vanhempansa antoivat 60e ruokarahaa ja antoivat sen vieläpä minulle että pistän piiloon, että varmasti menee ruokaan, niin mitä vielä, mies otti rahoista juuri 20e, muistutin että oli ruokaan ne rahat niin tiuskas mulle että "nytkö ne on sun rahat?". Joo tämmönen avautuminen :p.

23.7 Kirsi.73, tyttö, 3285 g, 45 cm.

Nyt olen listalla. Synnytystarina odotuspuolella.

Moikka kaikille!

Tänään on neuvolassa käyty. Paino oli noussut todella hyvin 400g/2vk, eli nyt paino 3670g, pituus huimat 54,9. Pituuttakin tullut todella paljon. 7cm/5vk. Huimaa.

Puhuin tuosta pojan tyytymättömyydestä syönnin jälkeen ja täti ehdotti että testataan onko pojalla nälkä. Eli jos imetyksen jälkeen (molemmat rinnat) Otso tuntuu vielä nälkäiseltä, niin annan pullosta korviketta. Jos Otso syö alle 20ml niin se voi olla vain sellaista tapa syömistä, mutta jos menee yli 50ml niin on edelleen nälissään.
Sittenpä kokeiltiin, meni kaikki 60ml mitä olin pulloon laittanut.

Olo on nyt vähän sekava. Vaikka tottakai haluan että pikkuinen saa tarpeeksi ruokaa ja on tyytyväinen. Silti tuntuu kuin olisin epäonnistunut jotenkin kun ei ruokaa riitä.
Täällä oli joku joka syötti kanssa rinnan lisäksi pullosta, oliko Anne?
Miten teillä on mennyt? Syökö vauva vielä rintaa kuitenkin ihan hyvin? Annatko lisämaitoa joka ruuan jälkeen?
Onko muilla kokemuksia?

Ensi viikolla on sitten lääkäri käynti torstaina. Toivotaan, että tämä tästä. Odottelen jo kovasti että poika hymyilisi. Tuntuu että on koko ajan surullinen (nälkäinen tai massu kipeenä), ja surettaa.
Tuntuu hassulta sanoa, mutta on kuin en tuntisi omaa poikaani. Toivottavasti tutustumme lisää kun saadaan nämä ruoka hommat kuntoon.

Ja nyt taas imettämään. =)

Minna ja Otso (4vko 5pvä)

Minnalle:
Mun kuopus(nyt 1v.3kk) söi sekä rintaa että pulloa pienenä.
Se söi rinnasta 3,5 kk ikään asti ja sit alko protestoimaan sitä, ei suostunu enää imemään tissiä. Ku tottu, että pullosta saa maidon niin paljon helpommin.Ku kokoajan pullosta myös sai.
Yritin vielä 4 kk ikään asti jatkaa imetystä öisin, mut sit ei huolinu enää yölläkään.Eli imetys loppui siihen.

Yritä vaan tarjota rintaa useammin, että maitoa tulis paremmin.
Eli siinä toimii kysynnän ja tarjonnan laki, jos imettää usein, maitoa tulee yleensä enemmän.En usko,että sun maito ei riittäis.Tai toivon niin.
Itku ja tyytymättömyys voi johtua kyl muustakin kuin nälästä, jos kerran poika on kasvanut noin hyvin kuitenkin.
Ei kannata aina uskoa neuvolan terkkareita, ei ne oo joka asiassa ihan päteviä. Kyllähän vauva tyytyy aina ku tissiä tai pulloa saa, oli itkun syy mikä tahansa. Voi olla vaikka masu kipee, ni imeminen lohduttaa.Tai imemisen tarve on muuten vain suuri.Tuttiakin kannattais kokeilla,jos ei oo jo käytössä.
Mä kyllä jatkasin sitkeesti vaan imetystä, enkä antas pulloa. Ku niin helposti lapsi alkaa sit juomaan pelkkää korviketta. Ainaki mulla omakohtanen kokemus ja kavereilla samaa.Jos kerran haluat imettää pitkään.
Hymyily alkaa tuossa n.kk iässä,kyllä ne ensihymyt kohta tulee sieltä.
Kaikkea hyvää teille!

minä-75, rv 41+6

Hei!

Kiitos kovasti Minä-75 kannustuksesta. Itse olen ajatellut samalla tavalla. Yöllä poika ei selvästi tarvisisikaan lisämaitoa, vaan nukkuu ihan hyvin klo.11-03 ja 04.00-06.00, sen jälkeen on aika levotonta hyörimistä (kuulemma tyypillistä). Nyt taas kymmenen aikaan poika nukkuu, samoin otetaan päikkärit n.klo.16-18.00.
Enköhän mä jaksa. Olo on vaan välillä niin sekava, kun on nukkunut niin vähän.

Meillä Otsolla on massu kipeenä aina iltaisin. Itkutusta jatkuu yleensä tunnin verran ja sitten helpottaa. Tänään siis mennään sinne vyöhyketerapiaan, katsotaan miten käy. Kaverin tyttö nukkui sen jälkeen koko illan (toiveissa päästä pienelle prätkäajelulle). Äiti on tulossa illalla käymään ja jos hyvin käy pääsen tuulettumaan. =)

Tuo mitä kirjoitin eilen: Että en tunne lastani on ehkä oma vikani. En ole jotenkin jaksanut keskittyä tutustumiseen kun väsymys on ollut niin kova. Nyt olen yrittänyt seurustella ja muutenkin höpötellä enemmän. Ja poika tuntuu omemmalta joka päivä.
Onneksi mulla on niin ihana mies joka jaksaa kannustaa/ymmärtää. En tiedä mitä tekisin ilman tuota tukea.

Ristiäisistä: Tuleeko teillä pappi tekemään kotikäynnin? Meille pappi soitti aamulla ja sovittiin, että tulee ensi ke keskustelemaan. Aika tönköltä tuo pappi (mies) kuulosti... Mitäköhän siitä keskustelusta tulee? =)

Nyt taidan mennä miehen ja pojan kanssa nukkumaan.
Hymyä odotellessa.

Minna ja Otso (4vk 6pv)

Minna: meillä annetaan lisämaitoa tarvittaessa. Eli käytännössä imetän molemmat rinnat ja jos tuntuu vielä hamuavan niin sitten annetaan pullosta. Tämä tapahtuu pari kertaa päivässä, ei joka syötön jälkeen. Enempi ongelma, että nukahtaa rinnalle, eikä sitten ime kunnolla. Hetken päästä taas nälkä ja sama uusiksi. Hyvin on ainakin vielä rinta kelvannut, vaikka pulloakin saanut.

3-4 tuntia on meilläkin pisimmät unet. Monesti kyllä riittää 1-2 h unta ja herää nälkäänsä. Muutama yö meni jo hyvin, että nukahti helposti uudelleen, mutta viime yönä taisi olla vatsavaivoja (söin päivällä hernekeittoa ja Jekovit aloitettiin maanantaina) ja pyöriskeli kolmisen tuntia. Mies sitten aamuyöstä siirtyi pojan kanssa toiseen huoneeseen ja sain nukkua muutaman tunnin. Hienosti on kyllä mukana, mutta itsellä sitten herätessä ihan ufo olo, että missäs nyt mennään. Koska on syönyt ja kauanko nukkunut?

Pieni väsymys on kyllä päällä koko ajan, vaikka kohtalaisen hyvin on saatu nukuttua ja paljon olen nukkunut päivälläkin pojan kanssa. Kai se vastuu painaa ja kun koko ajan on jollain tavalla valppaana ja kuulostelee. Ei oikein osaa rentoutua silloinkaan, kun nukkuu.

Lähtöpainossa olen jo minäkin, vähän allekin jo kai. Saa kyllä vähän paino tippuakin, kun oli muutama liikakilo jo ennen raskautta. Ihmeen nopeasti kuitenkin paino tippunut, vaikka en ole yrittänyt laihduttaa, vähän katsonut mitä suuhuni laitan, vaikka parina viime päivänä on käsi käynyt keksipaketilla taas turhan usein...

Salli ja poika 2 vko 2 pv

Minna; mäkin annan imetyksen lisäksi lisämaitoa aina tarvittaessa. Joillakin syötöillä myös pelkästään lisämaitoa. Mulla ei ole maito koskaan noussut kunnolla ja määrät aika vähäisiä, muttta en ota asiasta stressiä. Pääasia että vauva kasvaa ja saa ruokaa. Yöllä kyllä ollaan pärjätty pelkällä imetyksellä.
Mullakin oma paino pudonnut lähtöpainoon takaisin, on lähtenyt 10 kiloa ihan itsekseen. Kuitenkaan vanhat vaatteet ei vielä mahdu, on sen verran löysää vatsaan jäänyt. No ne lähtee talven kuluessa!

Moi,

¨Myökin käytiin maanantaina ekassa neuvolassa. Poika paino 4520g, eli lähes kilo oli 4 viikkoon tullu painoa, ja pituutta oli tullu 6cm. En oo pahemmin ehtiny tänne kirjotella, menee aika noitten pojan viikareiden kanssa aika rattosasti. Meillä poika on joutunu syömään korviketta (Nania) jo jonkin aikaa niitten miun antibioottien takia. Ja kiitos antibiiootien, myös maidon tulo on vähentyny huomattavasti. Saas nähä onko mitä imettää pojalle ku kuurit loppuu. Poika on tosi rauhallinen. Päivän nukkuu 3-4h unia, sit illalla 20-24 haluu valvoo ja seurustella. Siitä sit nukkuu välillä 3h unet, välillä 6h. Et tämmöstä meille. Kirjottelen taas ku ehdin.

Anne ja poika 4vk 6pv

Kiitos kovasti kaikille vastannelille!

Helpottaa niin kovasti kun on toiset samassa tilanteessa. En siis selvästikkään ole asian kanssa yksin. =)

Käytiin siellä vyöhyketerapeutin luona. Suosittelen kovasti, jos vain on mahdollista. Sain hyviä neuvoja ja vinkkejä kuinka pojan oloa voisi helpottaa kun maha on kipeänä. Opetti myös samalla lymfa-hierontaa mahaan, siitä Otso tykkäsi erityisesti.
Nyt on poika sitten nukkunut jo kaksi tuntia päiväunia... toivottavasti kohta heräilee syömään, niin päästään pyöräajelulle isukin kanssa.

Minna

Moi..
V'ähän kuulumisia.. Tänään tyttö on ollut hyväntuulinen.. Nyt nukkunut 1,5 tuntia, mutta uni ei meinannut tulla millään..
Mä jouduin hakeen tänään antibioottikuurin, kun haava vähän tulehtunut.. ja onhan tuo nyt melko kipeäkin.. Harmittaa kovasti, täytyy vain toivoa, että tyttö ei saa mitään allergista reaktiota lääkkeestä tai kovia mahavaivoja. Tänään aloitettiin Jekovit-tipat ja annan nyt myös rela-tippoja tuon lääkekuurini vuoksi ja ite oon juonut Gefilus-mehua..
Meillä pitkien unien pätkät on jatkunut, viime yönäkin nukuttiin melkein 6 tuntia yhteen menoon.. ja päikkäreitä aamupäivällä melkein 4 tuntia.. kyllä jännitti, kun kävin lääkärissä, että miten täällä pärjätään, mutta tyttö oli kiltisti nukkunut koko ajan ja isi oli ollut mahdollisimman hiljaa, jottei herättäisi.
Nyt parina viime päivänä tyttö on kyllä alkanut syömään tosi kovasti, ihme on jos ei nyt ala paino nousemaan.. ainakin toistaiseksi mulla on maito riittänyt, toivottavasti riittää edelleen. Tuntuu, että tyttö kasvaa ihan silmissä.. näyttää jo niin paljon isommalta ja jaksaa jo vähän seurustellakin.. tänään viihtyi lattiallakin omissa oloissaan jonkin aikaa, ja myöhemmin omassa sängyssä.. luulin hänen jo nukkuvan, kun yli puoli tuntia oli hiljaa, mutta siellä hän vain katteli sängyssä..
Mutta nyt lähden käymään pienellä iltakävelyllä, kun isi tuli kotiin.. Pitää vähän ottaa aikaa itselle.. Tympii jo, kun isyysloma loppuu tän viikon jälkeen.. mutta eiköhän sitä kaksistaankin tytön kanssa pärjätä..

Nitta

liuku: tilanteesi kuulostaa kurjalta. olisiko mahdollista kekustella perheen tilanteesta neuvolassa tai vaikka perheneuvolassa. kurjaa, jos energiasi menee miehen kanssa tappelemiseen, etkä saa tarvitsemaasi tukea nyt ollessasi herkimmillissäsi...

meillä pääsee vauva tänään eka kertaa ulos. kaveri tulee näyttämään liinalle vastasyntyneelle sopivia asentoja. aeimmin minulla oli rengasliina, nyt pitkä trikoinen, ja vasta harjoittelen.

meillä oli mielettömän ihana yö. vauva heräsi van kahdesti ja olo on kuin uudelleensyntyneellä. lähdetään kirjastoon hakemaan nimikirjaa. nimi, jonka olimme ajatelleet, ei tunnukaan minusta enää kivalta. mies ei kyllä haluisi vaihtaa.

sorry, pienet alkukirjaimet. vauva on toisessa kädessä... on se vaan söpö ja siskot on ihanasti hoidossa mukana.

kirsi.73 ja vaavi 5 pv.

Heissan!

Liuku: Kannattaa puhua asiasta miehesi kanssa. Itse en jaksaisi ilman tukea. Pyydä välillä kaveria/äitiä hoitamaan pientä ja käykää vaikka kävelyllä selvittelemässä tilannetta. On mukavampi puhua ja vauva kyllä aistii riidan.

Otso on ollut paljon iloisempi tänään. Yö meni todella hyvin ja poika on nukkunut pitkiä päikkäreitä jo muutamat (nytkin). Musta tuntuu että nyt mun maidon määrä on lisääntynyt tiheän imetyksen ansiosta. Oonkin kaksi päivää imettänyt jatkuvasti. Poika söi yölläkin molemmat rinnat ja nukahti. Aivan uutta meille.

Kirsi 73 Meillä myös käytössä tuo pitkä liina. On kyllä kovassa käytössä. Kun oppii sidonnat käyttökin on helppoa.

Minna ja Otso 5vk

23.7. Tiina, poika, 3740g, 52cm

3.7. Lalla, poika, 3360g, 51cm

Lisäsin meidät listaan, olemme lomareissulla kotipuolessa ja eilen pidettiin ristiäiset mummolassa!

19.6. -Rinkeli-, poika, 4145 g , 54 cm
3.7. Lalla, poika, 3360g, 51cm

Lisään vihdoin meidätkin. Kirjoitan enemmän jossain vaiheessa.

meillä on nukuttu noin neljän tunnin yöunia ja oma olokin aika pirteä.pikku neidillä todettiin lonkkaluksaatio oikeassa jalassa ja pari päivää sitten laitettiin lastat jottajalka paranee normaaliksi. eka yö meni pikkuisen itkiessä outoja lastoja ja äitiäkin itketti. nyt paremmin mennyt, mutta vatsavaivat lisääntyneet kun ei pääse kippuraan.eka lasta kontrolli kolmen viikon päästä, sillon pääsee jo kotona ottamaan ne pois ja kylvettämään lapsen. Odotan sitä innolla!

meillä on nukuttu noin neljän tunnin yöunia ja oma olokin aika pirteä.pikku neidillä todettiin lonkkaluksaatio oikeassa jalassa ja pari päivää sitten laitettiin lastat jottajalka paranee normaaliksi. eka yö meni pikkuisen itkiessä outoja lastoja ja äitiäkin itketti. nyt paremmin mennyt, mutta vatsavaivat lisääntyneet kun ei pääse kippuraan.eka lasta kontrolli kolmen viikon päästä, sillon pääsee jo kotona ottamaan ne pois ja kylvettämään lapsen. Odotan sitä innolla!

Heippa!

Onnea kaikille uusille äideille ja perheille!

Liuku: Tosi kurja tilanne sulla. Yritä jutella miehen kanssa, vaikka varmaan vaikeaa se on.

Nitta: Toivottavasti tytölle ei tule vatsavaivaa. Meillä pojalle tuli aika paljon vatsanväänteitä antibioottikuuristani (tosin mulle oli kahta eri antibioottia samaan aikaan) ja annoin Rela-tippoja ja Cuplatonia. Toivottavasti haava paranee pian.

Meillä ristiäiset on 13.8 ja pappi ei ole vieläkään ottanut yhteyttä, joten en voi kertoa, tuleeko se kotikäynnille. Täytyy varmaan kohta ottaa siihen itse yhteyttä.

Harvoin jaksaa/pystyy käydä kirjoittelemassa koneella. Välillä on niin väsynyt, ettei jaksaisi tehdä mitään. Onneksi sentään useimpina päivinä saa levättyä päivälläkin, aina se ei tietenkään ole mahdollista.

Lassi on alkanut seurailla paljon enemmän ja "keskustelee" välillä. Unissaan joskus nauraa hekottaa, mikä saa äidin ja isän myös nauramaan. Aivan ihanan kuuloista! Niskaa kannattelee tosi hyvin. Kylvyssä tulee aina itku, joten olemme käyneet suihkussa. Siellä Lassi nauttii käydä.

Mulla maitoa tulee tosi reilusti. Välillä Lassia alkaa yskittää, kun oikein paineella suihkuaa toisen suuhun. Ja tissi irtoaa suusta, maitoa lentää joka paikkaan. Liivinsuojuksia kuluu aivan älyttömästi, kun vähän väliä heruu maitoa. Ja niissä pitäisi olla nestettä läpäisemätön pinta. Pyh, kaikkea muuta. Koko ajan on märät läikät paidassa. Todella mukavaa, etenkin julkisilla paikoilla. Ja sitten kun liivit ja paita on märkänä, niin tietenkin rintoja alkaa särkeä (kylmyys). Täytyy olla tarkkana, ettei tule rintatulehdusta. Pitäisi varmaan tunkea hoitolaukkuun vaihtovaatteita äidillekin :). Tuleeko muilla yhtä reilusti maitoa?

Saara ja Lassi (1 kk ja 3 päivää)