HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna 83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa
Vähän taas kuulumisia.. Kirjoitin ihan oman jutun tästä meidän tytön tissittelystä.. Oon ollut tosi väsynyt.. Eilen sitten tein silleen, että aina kun tyttö lopetti imemisen niin noustiin ylös sängystä ja mentiin olkkariin seurustelemaan, sittenkun tuli taas nälkä niin mentiin syömään, en siis antanut imeä jatkuvasti. Ja kun tarpeeksi monta kertaa näin tehtiin, jaksoi tyttö jo syödäkin kerralla kunnolla. Ongelma oli siis se, että ei jaksanut pysyä hereillä niin kauan että olisi saanut mahansa täyteen. Ja minä olin viiden tunnin imetyksen jäljiltä ihan rätti-poikki-väsynyt...
Öisin tyttö on nukkunut edelleen sen 6 tuntia kerralla ja sitten ei unta olekaan tullut muutamaan tuntiin, pikku torkkuja korkeintaan, joten on pitänyt itsekin nousta siinä seitsemän maissa.
Tänään tyttö nukahti päivällä sitteriin ja jatkoi uniaan vielä vaunulenkillä, yht 4 tuntia, sitten jaksettiin syönnin jälkeen seurustella pari tuntia ja sitten syötiin ja uni tuli, tällä kertaa ilman huutoa. :) Mutta nyt ei kyllä nukuta kolmea tuntia enempää, että riittää unia yöksikin.
Saara: jonkinverran on tytöllä ollut mahavaivoja, toivottavasti menevät ohi, kun antibiootit loppuu.. Rela-tippoja oon antanut ja Cuplatonejakin ostin varalle. Haava näyttää jo paremmalta, onneksi menin ajoissa lääkäriin, niin ei ehtinyt muodostua mitään märkä-pesäkettä tms.. toivon että paraneminen jatkuu..
Oon miettinyt onko vauvalle tullut ihottumaa lääkekuuristani, jonkinverran on tullut kasvoihin näppylöitä, mutta ne voi kyllä olla tavallisia hikinäppyjäkin.. kai sitä ihottumaa olisi muuallakin vartalossa..?
Mulla on maitoa riittänyt ihan ok, toissayönä rinnat taas paisui ja meni kovaksi kuin silloin laitoksella ja viime yönä tein virheen.. nukuin ilman rintaliivejä, kun maitoa ei ole tihkunut yhtään niin kuinka ollakkaan, kun heräsin, paita oli ihan märkä ja samoin lakana.. eli maitoa on varmaan sitten vaan entistä enemmän.. Mut näin päiväsaikaan ei oo ainakaan vielä paidat kastunut.. Mua pelottaa kovasti se rintatulehdus ja puenkin sen takia varmaan ihan liikaa vaatetta ulkoillessa.. tänään tehtiin yli tunnin vaunulenkki ja olin läkähtyä monien puseroideni alle..
Tyttö tykkää pyllynpesusta ja kylpeminen viime viikolla oli hauskaa.. Eilen kuitenkin itki koko ajan kylvyssä, mutta johtui ehkä väsystä.. mutta jos itkee seuraavallakin kerralla, niin ehkä sitten kokeillaan välillä suihkua..
Meillä on ristiäiset 2.9., en vielä tiedä tuleeko pappi ennen sitä kotikäynnille..on kuulemma nyt kesälomalla. Sama pappi oli käymässä kerran perhevalmennukselta ja vaikutti mukavalta..
Ainiin, onko kellään kokemusta rintarepusta..? mä haluaisin semmosen, ku jotenki tuntuu tuo liina epämukavalta.. mulla on se Vauva-lehden lahjaliina.
Mutta eipäs muuta tällä kertaa..hyvää viikonalkua
Nitta ja tyttö 2vko 6pv

Mulla valitettavasti ei maitoa kauhean paljon tule, mutta silti uutterasti imetän nekin pienet määrät vauvelin massuun.
Meillä yöllä syönnin jälkeen neidillä nukahtaminen aika hankalaa. seurustelisi mieluummin sellasen puolitoistatuntia ja vasta sitten jatkaisi unia. Saman tekee aina päivälläkin, mutta ei auta kun odottaa että aika kuluu kun ei näin pientä voi mitenkään rytmittääkään.
Liuku: voimia ja oletteko miehen kanssa saaneet tilannetta yhtään paremmaksi?
Me täällä kotosalla pikkuneidn kanssa kahdestaan oleillaan tämä ilta ja yö. Meillä miesväki lähti veneellä saareen yöksi ja kalastamaan. Olivat pojat innoissaan!

Pinja, huomasin, että teidän tytöllä todettiin lonkkaluksaatio - meillä myös! (Tyttö syntyi kesäkuun lopussa.) Lasta on ollut pian 4 vkoa ja ihan hienosti on mennyt. Ensimmäisessä kontrollissa kaikki oli OK, joten saatamme selvitä 6 vkon hoidolla. Mitä teille sanottiin arvioiduksi hoidon kestoksi? Ja miten muuten on mennyt lastan kanssa? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia ja vinkkejä lastasta toisinaan!

Nekku, Meillä lasta ollut vasta 5 päivää ja eka päivä ja yö oliaika vaikeita.Sen jälkeen kait tytteli tottui uuteen asentoon ja mennyt paremmin. Meille arvioitiin myös hoitoajaksi se 6 viikkoa, mut olen vähn varovaisella mielin asiasta. Ekan kontrollin jälkeen sit ehkä tietoa paremmin. Miten olet nukuttanut vauvaa? Mä en saa tyttöa mitenkään nukahtamaan selälleen. Huutaa vaan hysteerisenä naama punaisena. Eli on ollut pakko nukuttaa vatsallaan. Eihän se kotona mitään , mutta kun vaunuissa sama juttu, ei millään rauhoitu selälleen.
Muuten kyllä lastan kanssa pärjäilee.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!

Hei Pinja! Meilläkin eka ilta ja yö oli yhtä huutoa. Se oli ihan hirveetä, kun ajatteli, että tätäkö tämä on. Teki mieli kiskoa se lasta vaan pois ja ottaa syliin. :-( Mutta sitten tyttö tottui siihen - onneksi.

Meilläkään ei nukahtanut selälleen tavallisen ä-pakkauslaatikon patjan päälle, kun oli liian kova. Sitten keksittiin laittaa sinne iso tyyny (ihan laatikon kokoinen sattuu olemaan) ja sen päällä on nyt nukkunut. Vaunun koppaakin vähän "pehmustettiin", taiteltiin sinne pohjalle peitto. (Kysyin muuten tästä tyynyn päällä selällään nukuttamisesta Jorvin lastenkirurgilta ja sanoi, että on OK, kunhan asento on vaakatasossa.)

Mäkin olin tosi varovainen, enkä oikein halunnut uskoa, että 6 vkoa voisi riittää, mutta viime viikon kontrolli kyllä nosti toiveet tosi korkealle. Ja onkin ISO pettymys, jos pidempään joudutaan pitämään!

Eilen meni ekaa kertaa kakat pitkin selkää, kun oli vaippa falskannut... Huh!

Vaatteet tietenkin vähän ongelma, nyt kesällä onneksi sekin helpompaa. Helleasut ovat menneet hyvin päälle ja nyt vähän viileämmillä keleillä meillä käytössä ns. yöpuvut. Miten teillä?

Käyn täällä välillä sua huhuilemassa, jos sopii. Kiva löytää kohtalotoveri! Mut "löytää" myös tuolta odotuspuolelta Tahkoojaplussista, jos tulee asiaa.

Oliko teillä muuten perätilaa tai perinnöllisyyttä tässä asiassa? Meillä tyttö oli vain iso (yli 4 kg), ihan normaalitarjonnassa syntyi. Hyviä vointeja kaikille heinäkuisille!

Meillä menee vauvan kans mukavasti. Ihan on ihmetelty, näinkö helppoa se on. Varmaan auttaa kun on kolmas lapsi ja turha hössötys ja hermoitlu on pois. Muistan kuinka esikoisen kans tuntui, että kahdelle aikuiselle on vauvassa täyspäivätyö... Mutta nyt näin. Tytöt on jo isoja ja antavat meidän nukkua aamulla, joten sikälikin on mukavaa.

Olemme aivan haltioituneita vauvasta ja todella onnellisia. Nyt mietitään nimiä, iolmeisesti tulee se jo suunnittelemamme. Lempinimellä "Innu" vaavia mielessäni puhuttelen. Lapsille ei vaan voi ääneen sanoa, ku lavertelevat sen kuitenkin kaikille. Emme kuulu kirkkoon, joten pidetään pelkät nimiäiset. Ajankohtaa ei ole päätetty. Varmaan menee lokakuulle, ku on muita menoja tulossa. Mm. hääkutsu Ouluun syyskuussa. Asumme pk-seudulla. Olen tilailemassa imetysmekkoa netin kautta häihin. Ensin odottelen vähän muotojen tasaantumista. Lähinnä maha on vielä aika iso, kiloista ei ole tietoa, kun ei ole puntaria.

Kirsi.73 ja Innu 8 pv.

Hei!

Sainpas aikaiseksi tulla kirjotteleen kuulumisia. Ollaan neitin kans nyt kahdestaan oltu ekaa päivää, kun isi palasi töihin. Vauva on ollut mielestäni "helppo" ainakin toistaiseksi, ei oo ollut itkuinen tai muuta. D-tipat nyt meinaa aiheuttaa vatsanpuruja, saapa nähä, millon tottuu niihin.

Tyttö syö noin kolmen tunnin välein, siinä välissä seurustellaan ja nukutaan vaipanvaihdon lisäksi. Eli unipätkät sillä on usein aika lyhyitä. Joskus menee peräti neljä tuntia syönnin välissä, jolloin ehtii nukkua pidemmän pätkän.

Tissillä on pärjätty. Alkuun käytin rintakumeja, kun ei meinannut saada otetta. Nyt alkaa sujua ilman. Rintakumien kanssa se söi kauemmin tissiä, nyt ilman kumia lyhyemmän ajan. Joko maitoa on enemmän tai sitten se saa paremmin sitä ilman kumia. Tiedä häntä.

Kastajaisia pidetään syyskuussa mummulassa Pohjois-Pohjanmaalla ( asutaan pk-seudulla). Nimikin on sitten selvillä, lempinimenä on Samppu.

Eeva ja Samppu 2vk 4pv

19.6. -Rinkeli-, poika, 4145 g , 54 cm
22.6. Minna, poika, 2950g, 48cm
22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm
26.6 Manteli, tyttö 3120g, 48 cm
28.6 Saara, poika, 2810g, 48cm
3.7. Lalla, poika, 3360g, 51cm
10.7. Salli, poika, 4920 g, 55 cm
10.7. Nitta, tyttö, 3090g, 48cm
11.7. Satu, tyttö, 4050 g, 51 cm
12.7. Assari, tyttö, 3940 g, 50 cm
12.7. Nin@, poika, 3670 g, 51,5 cm
13.7. Eeva, tyttö, 3600 g, 50 cm
16.7. Pinja, tyttö, 4010g, 51cm
19.7 Liuku, tyttö, 3642g, 51cm
23.7 Kirsi.73, tyttö, 3285 g, 45 cm.
23.7. Tiina, poika, 3740g, 52cm

Sain vihdoin aikaiseksi tulla päivittämään tiedot tännekin puolelle :) Eli meille tosiaan syntyi suloinen prinsessa 11 päivää lasketun ajan jälkeen.

Meillä on mennyt ainakin nämä ensimmäiset pari viikkoa kotona todella hyvin. Oikein olen yllättynyt siitä kuinka helppoa on ollut, varauduin paljon pahempaan ;) Prinsessa herää yöllä 2-3 tunnin välein syömään, mutta nukahtaa yleensä samantien uudestaan. Joskus aamuyöstä 6:n aikaan saattaa jäädä seurustelemaan. Olen sitten ottanut meidän väliin nukkumaan ja siihen yleensä vielä nukahtaa. Muuten nukkuu hyvin omassa sängyssä. Päivällä on hereillä pitkiäkin aikoja ja seurustelee innokkaasti :) Ollaan miehen kanssa menossa parin viikon päästä naimisiin ja sitten 3.9. on ristiäiset eli juhlia riittää... Mutta nyt taidan mennä syömään iltapalaa kun vauvakin nukahti näköjään sitteriin. Yritän kirjoitella nyt ahkerammin, lukemassa olen kyllä käynyt koko ajan :)

Heipä hei!

Mulla on ollut lauantaista asti 40 astetta kuumetta. Aamulla kävin lääkärissä ja epäili rintatulehdusta. Tulehdus asrvot vavalkosolut kohollaan. Sain antibiotti kuurin ja kipulääkettä. Kuume ei vielä ole laskenut, mutta kuulemma huomenna pitäisi olla olon jo hyvä. Sitä odotellessa...
Pojan hoitamisesta ei ole tullut mitään kun huimaa niin kovasti. Onneksi mies pääsi päivällä käymään kotona ja isä oli siihen asti seurana. Toivotaan ettei Otsolle tule vatsavaivoja.

Satu 78: Onnea naimisiin menon johdosta. =)

Minna ja Otso 5vk4pvä

Heips! Kiitos kaikille jotka kommentoitte tilannettani mieheni kanssa. Meillä menee muuten kaiketi ihan mukavasti, mutta mies on hemmoteltu piloille, lähettää laskut vanhemmillensa ja sen lisäksi saa niiltä päälle 1000e/kk rahaa ja silti jos ruokakauppaan pitäisi mennä niin koskaan ei ole rahaa. Tuo mies saa uskommattoman helposti rahaa kulumaan. Ja ärsyttää että tuntuu että olen ainoa tässä perheessä ketä stressaa että vuokrat saadaan maksettua ja leipä pöytään. Ja puhuttu on monesti tästä miehen kanssa. Mutta kyllä tässä aina jotenkin pärjätään.

Minullakin oli rintatulehdus ilmeisesti. Kuumetta oli 5 päivän ajan 38-39 astetta. Tulehdusarvot koholla. Rinnat ei kylläkään oireilleet juurikaan, pieni punainen läiskä toisessa rinnassa, joten ei ollut ihan helppo homma tietää mikä mua vaivaa. Tai ei se oikestaan selvinnytkään. Antibiootteja määräsivät, ja itse päättelin että rintatulehdus taisi olla, kun päivän kuumeettoman päivän jälkeen nousi heti kuume kun kävin nopeasti kaupassa, eli varmaan rinnat ehti saada kylmää siinä.

Mulla on pää ihan pyörällä mitä tulee ristiäisiin ja muihin. Tuntuu että oon niin saamaton että jää kohta tytöltä nimi saamatta :p

Hei!

Seurailin heinämammaketjua odotusaikana, ja nyt olen siirtynyt tänne hoitoketjuun saatuamme tyttövauva 9.7. eli n.3 vko sitten. Onko kaikilla imetys sujunut ongelmitta, vai onko kukaan joutunut lopettamaan imetystä syystä tai toisesta? Itse mietin juuri kuumeisesti mitä teen imetyksen kanssa. Alku meni ihan kivasti, opettelin innoissani imetystä, ja tuntui, että vauvakin oppi imetysotteen hyvin, ja imi tosi voimakkaasti. Ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että nännit menivät rikki, eivätkä parantuneet 2.5 viikon aikan ollenkaan, vaikka neuvolasta vaan neuvottiin, että imetä vaan, kyllä ne siitä paranee. Käytin Lansinohia, kokeilin rintakumeja, pidin ajoittain maidonkerääjiä, jotta nännit eivät ärsyyntyisi paidasta, jne, mutta mikään ei auttanut. Tästä seurasi se, että oikeaan rintaan kehittyi punapohjainen kraatteri, joka oli n. 1/3 nännistä, ja tämä ei vaan parantunut. Sain sitten rintaan rintatulehduksen ja imetys muuttui vain kivuliaammaksi ja kivuliaammaksi. 2 päivää yritin tyhjentää rintaa imettämällä, mutta se sattui kuin puukkoa olisi vääntänyt. Viimein sain synnytyssairaalasta ohjeen rauhoittaa rinta imetykseltä, ja tyhjentää se koneellisesti. Tässä vaiheessa kuitenkin surukseni totesin, että sairaan rinnan maitomäärä oli supistunut 10-20 ml:iin/tyhjennys, varmasti herumisrefleksi oli kärsinyt kivusta jen. Nyt antibioottikuuri alkaa loppua, ja nänni on vihdoinkin paranemassa, kraatteri on pienentynyt selvästi, mutta ei ole vielä täysin kiinni. Rintatulehdus vei yleiskuntoa niin paljon alaspäin, että myös terveemmän tissin maitomäärä on 30-40ml.Vauva on käytännössä nyt täysin korvikkeen varassa, onneksi voi hyvin. Kuitenkin epäonnistuminen imetyksen aloittamisessa surettaa, ja olen koko ajan kohden vaiheilla: yritänkö opetella uudestaan imetystä esim. rintakumin avulla, vai jätänkö imetyksen kokonaan? Todella vaikea päätös, kummassakin omat hyvät puolensa (etenkin imetyksessä), mutta jotenkin vaan tunnen olevani niin loppu, etten tiedä jaksanko enää yrittää imetyksen kanssa, jos taas nännit rikkoontuvat ja tulee tulehduksia jne. Babyblueskaan ei tuo helpotusta ongelmaan:) ja isäkin tuntuu jo väsyvän tähän jahkailuuni. Onko kohtalotovereita?

Hei Anu, minulla on mennyt imetys hyvin, joten en osaa antaa ohjeita. Voisitko ottaa yhteyttä johonkin imetystukiryhmään? Yhteystietoja saa varmaan neuvolasta tai vaikka täältä netistä. Osaavat varmaan neuvoa parhaiten. Aika kovan työn olet tehnyt imetyksen onnistumiseksi ja päätös lopettamisesta tai jatkamisesta on itse tehtävä. Mutta yrittämisen puutteesta ei ainakaan tarvitse kantaa huonoa omatuntoa ; )

Kirsi.73

Heippa! Minäkin siirryn tänne puolelle. 24 päivä syntyi tyttövauva ja täällä ollaan ihan onnesta soikeena. Tyttö on kiltti ja rauhallinen ja nukkuu todella paljon. Imetys rullaa hyvin ja maitoa on jonkun verran myös pakkasessakin. Mulla on hieman ongelmana matalat rinnanpäät ja yöllä oon käyttänyt rintakumia kun en näe pimeässä sihdata tissiä oikealle kohdalle. Tyttö ei oikeen tahdo nälissään malttaa ottaa kunnolla kiinni vaan imee jo valmiiksi ennen kuin nänni on edes huulilla. Ei siis kunnolla haukkaa rintaa suuhun. Mutta esikoisesta muistan että homma helpottui aika pian kunhan vaan pienen suu vähän kasvaa ja saa voimaa imuun.

Vanhempi lapsi on suhtautunut hyvin vauvaan ja onkin hieman liiankin innostunut hoitamaan. Haluaisi ottaa syliin ja antaa tuttia yms. Aamulla sanoo ensimmäiseksi "siskoa kattoo" "sisko nukkuu" "sisko herää". Tuntuu niin kovin isolta tuo kaksi vuotias vaikka pitäisi muistaa että pienihän se vielä on. Kurjimmalta tuntuu se ettei pysty ottamaan syliin silloin kun poika haluaisi tai muutenkaan vastaamaan kaikkiin tarpeisiin samantien :(

Mutta kyllä tämä tästä tasoittuu kunhan aikaa kuluu hieman.

eewi ja tyttö 8pv

Saara: Meillä sama homma... maitoa tulee niin paineella, että aluksi vauvaa saattaa alkaa yskittää tai sitten päästää yhtäkkiä irti rinnasta ja maitoa roiskuu ympäriinsä. Meillä on alusta asti syöty aina vain yhdestä rinnasta ja painoa on koko ajan tullut hyvin. Hieman on noita mahavaivoja ollut, mutta luulen että se johtuu juuri tuosta paineesta, jolloin ilmaakin menee massuun helpommin. Semmosta olen myös kokeillut, jos syöttöväli on ollut pitkä ja rinta tuntuu tosi pinkeeltä, että pumppaan "alkupaineen" pois ja sekin on tuntunut helpottavan. Ainakin vauva syö rauhallisemmin.

Jollain oli ongelmia maidontulon kanssa. Jos ei vauva huoli rintaa niin usein, että saisi maidon tulon lisääntymään, mutta silti selvästi tarvitsee lisää ruokaa, niin toi pumppaaminen voisi olla siihenkin ratkaisu. Mulla ainakin avent isis pumppu ajaa asiansa oikein mainiosti ja onpa se mahdollistanut senkin että isi on muutaman kerran hoitanut syötön ja äitin tissit lepää.

Kirjottelen taas jossain vaiheessa kun on aikaa. Nyt lähdemme ruokaostoksille ja kirjastoon.

Manteli ja pikku-kilpikonna 5 vk ja 2 pv.