HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna 83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka!!!!
Meillä kivasti myös lähtenyt arki liikkeelle.Vaippojen vaihtelua isukille tänään juuri sellanen pikkunen kakkapesu et huh kokoajan vain kakkasi pikkuneiti lisää ja isukille teki kovaa tuon "hajun" kanssa:) oli aika lähellä ettei oksentanut! minä seurailin hymyillen vaipanvaihtoa ja kehuin hyvin mennyttä suoritusta ja iskukkikin näytti olevan tyytyväinen:) Imetys lähti jo synnärillä hyvin käyntiin ja maidonnousun jälkeen on jotenkin ollut hankala vauvelin saada nännistä kiinni joten rintakumia tässä käyttelen se helpottaa kivasti kun ei maidot valu ihan yli äyräiden niin helposti,kun se kumi kerää maidon ja vauveli siitä helpommin pääsee imemään kun nännistä josta suihkuaa maidot silmille:)maitoa tulee huiman paljon nimittäin.Vauvelin keltaisuutta seurattu just kättärillä ma ja ti viime viikolla ja arvot olivat hyvät eikä tarvi seurata ku vast jos jotain hätää tulee.Neitihän oli 2 yötä valohoidossa sairaalassa olessamme.Painoa tässä seuraillaan sitten viel viime pe neuvolas paino 3240g elikkä ei viel lähtöpainossa silloin 2vkoa vanha...tän viikon ma neuvola paino 3320g ja sit to menos taas punnitukseen..tuntuu et näil tosi kuumilla ilmoilla päiväll'ä vauva ei ole nälkäinen kauheasti ja illasta sit syödään vaik 1h välein.Yöllä pitää herättää 3h välein imettämään ,mut meilläpä neiti nyt heräilly 2h väelin syömään:)

Mites onks teist kukaan laittanu sinne syntyneet.fi sivuille vauvast kuvia??me laitettiin sinne kättärin kohdalle 23.6 syntynyt nimim."pallopää" jos joku haluaa vilkaista meidän prinsessaa ni sielt löytyy!!laittakaa omia nimim.jos olette sinne kuvia laittaneet niin voidaan käydä katselemassa teidän muiden pikkusia:)

Näin sairaalassa pikkusen keskosvauvan oli just kotiin pääsemässä kun oli ylittäny 2kg oli muuten tosi pikkunen ja käytti 40cm vaatteita:)meidän neiti siihen verrattuna iso!!

Mites mantelille kysymys...saitko paljon opastusta imetyksessä,pesuissa,vaipanvaihdossa jne kun olit kättärillä??ite en oikein saanut kai tulin osastolle sellaseen vuorojen vaihtumisaikaan ja luulivat et mulle oli kerrottu ja näytetty asiat...siinä sitten 6h synnytyksen jälkeen 3½h osastolle tulon jälkeen mietin yksin huoneessa kuinkas tämä pesu nyt tehdään,kuinka usein imetetään,kuinka usein vaippa vaihdetaan jne...oli aika orpo olo,mut selviydyin pesusta:) ja sit painelin toimistoon kysymään 22.30 noit juttuja jolloin ne sano paina hoitaja nappulaa jos kysyttävää tulee tän jälk,kysyin et missäs sellanen on se oli sillai piilossa sängyn "vääräl " puolella kun se pöytä ei mahtunut oikealle puolelle.Sit tulikin hyviä neuvoja sellaselta tosi kivalta hoitsulta:)!!!!Isukki ollut ihan innoissaan pikkusesta prinsessasta mikä on ollut tosi ihana huomata pelko hävisi silloin kun lapsi oli saatettu turvallisesti maailmaan ja parkaisi,sitten hän kysyi kotiin lähtiessä onko tyttö ihan terve,sanoi et onja näki miten hän oli silminnähden helpottunut:)Tällaisia kuulumisia tällä erää nyt neiti tuossa hamuaa siihen malliin et lähdempä imettämään,hyviä öitä kaikille!!!

tyttö82 ja pikkuneiti

Lantiopohjan lihaksista...ei paljon ole pystynyt niitä treenaamaan...aluksi tikkaukset tosi kipeät ei istumaan pystynyt sit helpotti ja nyt sit tikkaukset repeytyneet joten aika kipeää tekee eikä niille oikein mitää voi kuulema tehdä eilen just verta tuli aika sillai paljon...kyllä ne kiristävät ikävästi.

Istumiseen helpottaa uimarengas kantsii kokeilla niiden joille istuminen tekee kipeää...silloin olet niin,kun ilmassa oikeasti helpottanu omaa istumista ainakin:)

Itellä tuo vessassa käynti kakkaaminen oli aluks hieman arvelluttavaa,ei oikein uskaltanu "ponnistaa" kakal käydes,mut sit helpotti kyl ja vessas käynti onnistuu välil kyl pissaaminen tuntuu aika työläältä kun jotenkin se pisssa ei niin vaan tule ulos,mut pikkusen "houkuttelun" jälkeen sitten homma toimii.

Ristiäisistä 20.8 meille varattu kirkko ja seurakuntasali...saas nähä kuinka paljon porukkaa kutsutaan,kun lähsisuku veljet siskot perheineen on sen 20hlöä...siihen päälle isukin kaverit joita paljon ja mun jokune kaveri sekä jokunen sukulainen molemmilta tekee aika tavalla porukkaa,onneks mun vanhemmat leipovat suolaiset ja isukin vanhemmat makeat:)

Kiloja sairaalaan jäi n.11.6kg viel täs ois sit 8.4kg tiputtelua,mut en panikoi ne lähtee omalla painollaan sit.

Saaralle:en kyllä antaisi kenenkään muun imettää vauvaani!ymmärrän kyllä että laitoksella annetaan luovutettua maitoa mutta se annetaankin mukista/pullosta,mutta että suoraan jonkun toisen rinnasta...

Harmi,et joku "ohhoh"-nimimerkillä oli antanu tähän ketjuun ikävää negatiivista sävyä. Ei jatketa tuollaista pliis. Pidetään tämän ketjun ilmapiiri mukavana ja muita ymmärtävänä ja tukevana.

pakko kommentoida nimim. ohhohille että kyllä mielummin antaisin vauvani imeä oman äitini tai muun yhtä läheisen tissistä maitoa, kun osastolta muilta tuntemattomilta mammoilta kerättyä! Olen miettinytkin jo vähän tuota, että kai voin kieltäytyä ettei lapseni osastolla juo muiden maitoa, kun en luota miten kaikki muut siellä pitää itsestä huolta, esim. onko lääkityksellä tai tupakoiko tms. ?

HEINÄMAMMAT 2006:

22.6. Minna, poika, 2950g, 48cm
22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm
26.6 Manteli, tyttö 3120g, 48 cm
28.6 Saara, poika, 2810g, 48cm
10.7. Salli, poika, 4920 g, 55 cm

Ehdinpä minäkin tälle puolelle...

Taidan laittaa kertomusta tuonne odottajien puolelle, jahka saan aikaiseksi. Jotenkin tämä aika luiskahtaa vähän eri tavalla kuin ennen ;) Syöttöjen välissä täytyy hoidella kotihommia, niin ettei tahdo koneelle ehtiä.

No mutta tietääkö täällä kukaan, mitä tehdä kun napatyngästä tulee verta? Ei tule juoksemalla, mutta tuhraa vaipanreunaa. Ei varmaankaan saisi verta tulla, hiukan täällä paniikissa ja tähän aikaan on paha kysyä mistään ja pelkään että pahenee yön aikana. Desinfiointiainetta en uskalla kysymättä kaataa, laitoksella kyllä laittoivat jotain, mutta ei kuulemma kotona tarvi. Ja uskallanko laittaa apteekin desinfiointiainetta, jonka ei pitäisi kirvellä?

Mies taisi saada pojan juuri nukkumaan. Täytyy kai mennä itsekin, että saa muutaman tunnin unta myös. Tuppaa aamuyöstä kestämään, että pojan saa uudelleen uneen... Nukkuu kyllä 4-5 tuntia näin alkuyöstä, mutta sitten menee 2-3 tuntia, että nukahtaa uudelleen, vaikka mitä kikkoja kokeilisi.

Vastaukseksi Sallille. Minä ainakin soittaisin sinne synnytyssairaalaan, mikäli tulee outoihin aikoihin ongelmia. Mutta nyt on aamu ja tilanne on varmaan jo ohi... Onnittelut laitoin tonne odotuspuolelle, kun itse vielä en ole poksahtanut.

Heipä hei!

Mukavaa kun Salli pääsit tälle puolelle. =)

Napa voi vuotaa hiukan verta kun tynkä on irtoamassa. Se on aivan normaalia. Napaa voi putsata pumpulipuikolla ja vedellä vaipanvaihdon yhteydessä. Myös desinfiointiaineella pari kertaa päivässä jos tuntuu siltä. (ei välttämätöntä) Vuoto loppuu kyllä aika nopeasti. Kaikki on kunnossa, jos napa ei haise.

Tosiaan ei ole nykyisin aikaa kovin usein kirjoitella, sillä poika kyllä vie ajan täysin. Sellaista tää aika vaan on. =) Rankkaa, mutta ihanaa.

Päänsärky: Onko teillä ollut päänsärkyä? Mulla oli pää kipeä melkein kolme viikkoa. Nyt on helpottanut kun olen syönyt tarpeeksi (6kertaa päivässä, 2 kertaa lämmin ruoka) ja nukkunut ainakin yhdet päiväunet pojan kanssa. Neuvolassa mittiin multa verenpainekin ja se oli aika matala 100/73. Täti käski ruveta syömään ja nukkumaan ihan tosissaan ja se onkin auttanut. Nyt ei oo enää pää kipee eikä huimaakaan.

Tikeistä: Älkää ihmetelkö jos alapään ompeleista alkaa irtoilla lankoja. Mä hätäännyin ihan tosissani kun pätkiä alkoi irrota. Tikit sulavat pois ja lankoja lähtee, on siis ihan normaalia.

Nämä nyt tässä tuli ekana mieleen.Neuvola oli perjantaina. Otso kasvanut huimasti, pituus 52,5cm, paino 3275g. =)

Nyt kuuluu huutoa, ja imettämään vaan.
Jos mahd. hankkikaa imetys tyyny. Kamalan kallis hankinta, mutta kyllä sen arvoinen.
'
Minna ja Otso

Kiitos Minnalle vastauksesta! Samanlaista tietoa sain, kun laitoin kyssärin tuonne etusivulle ja kaveri oli myös samoilla linjoilla. Paniikki meni ohi :) Maanantaina soitan joka tapauksessa neuvolaan, niin voin vielä sieltäkin kysyä asiaa. Poika ei ainakaan tunnu napaa mitenkään aristavan.

Imetystyynyn hain minäkin heti laitokselta päästyäni. Tosin tuntuu, että sitäkään ei saa ihan toivotulla tavalla aina muokattua, mutta helpottaa toki ja on parempi kuin tavallinen tyyny.

Onko teillä jotain linkkiä tiedossa, mistä löytyisi tietoa miten paljon minkäkin painoinen vauva syö? Tuo meidän poika tuntuu olevan niin hurjan nälkäinen ja pakko antaa tuttelia, kun omat rinnat ei kestä tarpeeksi pitkään imettämistä. Mutta sitä tuttelia sitten uppoaa, helposti menee 80 ml imetyksen päälle, illalla vieläkin enemmän. Aamuyöllä tosin nukahti toisen rinnan imettämisen jälkeen -ihme! Yleensä vaatii molemmat rinnat ja vielä tuttelia.

Heisan taas!

Poika onneksi nukahti, niin pääsen jatkamaan.

Ei ole tiedossa mitää tuollaisia sivuja. Eiköhän se ole aika vauvakohtaista. Kannattaa kysyä neuvolasta tai soittaa sairaalaan.
Meillä on maito riittänyt ihan hyvin, mutta saa nähdä kun ikää tulee pojalle vähän lisää. Ekoina päivinä annoin lisämaitoa, kun maito ei ollut vielä noussut rintoihin.

Varoituksen sana: ÄLKÄÄ MENKÖ LIUKUPORTAITA VAUNUJEN KANSSA, JOS EI OLE AIVAN PAKKO!!!
Meille nimittäine meinasi käydä eilen todella huonosti kun köröteltiin liukuportaita H&M:n yläkertaan. Rettaiden toinen etupyörä jäi kiinni liukuportaiden laitaan viimeisellä portaalla. Siinä sitten oltiin ja monta porrasta liukui meidän ali. Pidin vaunuja paikoillaan toiselle säärellä ja nyt se on aivan mustana ja pirun kipeä. Onneksi sain jotenkin korjattua pyörän asennon ja päästiin pois.
En halua edes ajatella mitä olisi käynyt, jos olisin kaatunut. =(

Mulla on tikit parantuneet todella hyvin, enää ei ole ollut mitään kipua viikkoon ja vuotokin loppui jo. Mitä olette ajatelleet ehkäisyksi? Onko kokemuksia noista minipillereistä? Vaikuttaako jotenkin imetykseen?
Mietin vaan, että jos ei haluta toista heti perään, niin täytyis varmaan hoitaa tääkin homma kuntoon. =)

Minna

Vielä yksi juttu... mitä jos laitettaisiin aina nimimerkin perään vauvan ikä. Olisi jotenkin helpompi seurata mistä vaiheesta kukakin puhuu.

Siis vaan ehdotus...

Minna ja Otso (3vko3pvä)

Heippa kaikille!

Mä olin TAAS sairaalassa. Tällä kertaa vuorossa oli kohtutulehdus ja olin 4 päivää sairaalassa. Antibioottia sain suoraan suoneen kolme päivää ja sen jälkeen suun kautta. Tänään pääsin kotiin ja vielä viikko pitää antibiootteja syödä.

Keskiviikkona oli tosi huono vointi, huimasi ihan kauheasti eikä ruoka maistunut. Alavatsakin oli kipeä. Torstaina oli tosi kuumeinen olo, mittasin lämmön ja se oli 39,6 (mun normaalilämpö on 35,8). Lähdin suoraan sairaalaan ja siellä sitten ultrattiin. Kohdussa oli tulehduspesäke ja aika paljon veristä nestettä. Lääkäri tyhjensi kohdun siinä, ilman puudutusta/kipulääkettä ja teki muuten tosi kipeää.

No, tänään pääsin kotiin, kun tulehdusarvot olivat laskeneet tarpeeksi. Lassi oli mulla mukana sairaalassa ja saan imettää. Vatsanväänteitä Lassille on tullut niistä antibiooteista.

Kaikkea sitä joutuu kokemaan. Synnytyksen jälkeen kaksi kaavintaa ja kohtutulehdus. Mitähän vielä? Haavat on onneksi kivuttomat.

Saara ja Lassi (2 vko 4 pvä)

Saara: Voihan kurjuuden kurjuus. Eiköhän noi nyt jo alkaisi sun kohdalla riittää, niin pääsisitte rauhassa nauttimaan Lassin kanssa toisistanne.

Tuntuu niin pieniltä nää meidän ongelmat, kun on itse ihan hyvässä kunnossa. (Ja kohta olet sinäkin)

Kuulin juuri, että mun ystävän vauva (4vko1pvä) on joutunut sairaalaan keuhkoputken tulehduksen vuoksi. Sillä oli kanssa alkanut koko juttu samanlaisella nuhalla kuin meillä. Täytyypä olla tarkkana...

Justiinsa heräsin päikkäreiltä. Nukuttiin pojan kanssa vierekkäin kun mies on töissä ja koira maalla. Oi, miten ihanaa oli herätä sellaisen tuhisijan vierestä.

Minna ja Otso (3vko 3pvä)

Moi
Tänään mekin kotiuduttiin. Mut siis leikattiin ma 10.7 ja tuloksena suloinen pieni prinsessa 3090 g ja 48 cm.. Kirjoittelen lisää myöhemmin ja tarinaa odottajien puolelle myös. :)

Moi,

Miula kansa jo toinen antibioottikuuri menossa siihen kohtutulehdukseen, vielä pari päivää ois jäljellä. Meillä myös lääkkeet käy hirveesti pojun mahaan, vaikka oon juonu noita Gefilus-tehojuomia niinku sairaalassa neuvovat. Harmittaa hirveesti ku oon ite ollu aika huonossa kunnossa, niin tuntuu et varsinki vanhempi poika on jääny liian vähälle huomiolle.
Meijän poika on myös tosi kova syömään. Syö melkein joka syöntikerralla molemmat rinnat ja sit vielä pullosta lisäks. Onneks pakastin maitoa siinä nousuvaiheessa, niin voi niitä antaa...
Miula kansa alkaa vuoto nyt loppua, se loppu jo sillon pari viikkoo sitten, mut noitten tulehusten kansa alko uuvestaan. Mie oon kans miettiny kovasti tuota ehkäisy-asiaa. Ite en voi käyttää mitään pillereitä, saan niistä hirveitä päänsärkyjä :( Ja kumille oon allerginen. Eli menee vaihtoehdot aika vähiin. Ja jotenki en oikein luota ehkäisylaastareihin sun muihin...
Saa nyt sit nähä mihin ratkasuun päädytään.
Pojat onneks nukkuu jo molemmat, ja pääsen rauhassa saunaan :)

Onnea Nitalle ja perheelle =) Mielenkiinnolla odotan sinun tarinaasi, kun sektio oli sinullakin.

Tuosta ehkäisystä tuli mieleen, että voikos imettäessä käyttää sitä ehkäisyrengasta? Itse tekisi mieli sitä kokeilla, mutta mahtaako vähentää maidontuottoa. Jostain luin, että yhdistelmäpillerit ei käy, mutta minipillerit kyllä vai meniköhän toisinpäin. Toiset kuitenkin haittasi imettämistä. Ja kumpaa sarjaan tuo renkaan hormoni mahtaa kuulua... Täytyy kai neuvolassa kysellä vaihtoehtoja. Joskus aiemminkin tuota rengasta kyselin, mutta silloin oli uusi juttu ja antoivat vaan vanhemmille naisille niitä jostain syystä. Itse kyllä koin olevani riittävän vanha :)

Salli ja "Antsu" (1 vko) Menee vielä tekonimellä, kun virallista nimeä ei ole täysin päätetty ja varmaan paljastan sen vasta ristiäisten jälkeen muutenkin.

HEINÄMAMMAT 2006:

12.7. Assari, tyttö, 3940 g, 50 cm

Liitynpä minäkin tälle puolelle. Katsellaan, ehtiskö tässä kirjotella aina sillon tällön. Ollaan tytön kanssa nyt kolmatta päivää kotona ja hienosti menee. Ihanan rauhallinen tyttö. Syö ja nukkuu ja illalla sitten on semmoset kolmen tunnin rupattelut ennen yöunia.

Onko teillä ollu ongelmia oman hormoonitoiminnan kanssa? Mulla on kaiketi jotkut herkät päivät menossa, kun itkettää ja herkistää tämän tästä. Tää ei kyllä oo masennusta kun enemmän oon niin onnellinen ja hämmentynyt siitä, miten joku noin ihana on voinut valita minut äidikseen. Kai tämä olo tasottuu, synnytyksestä on kuitenkin vasta viikko :)

Täytyy lähtä keittelemään pottuja, että rauhoitun taas kerran... Ihania vointeja kaikille ja iloa lastenhoitoon!!

Mä oon vielä kokonaisena.Rv 40+5 menossa.Assarille vaan kerron,että ekan kuukauden ajan on ihan normaalia,et tunteet heittelee laidasta laitaan.Hormoneista se johtuu.Kyllä se siitä tasottuu sit.:)

HEINÄMAMMAT 2006:

12.7. Nin@, poika, 3670 g, 51,5 cm

Pääsinpä minäkin tälle puolelle...yhdeksän päivää antoi poika itseään odottaa. Kotiin päästiin lauantaina ja perhe-elämä on lähtenyt mukavasti käyntiin. Imetys sujuu hyvin (tosin rintakumin kanssa, kun ei meinaa poika muuten saada otetta). Isä hoitaa mielellään poikaa, ja on ihana katsella kuinka tohkeissaan hänkin tuosta tuhisijasta on!

En nyt jaksa enempiä kirjoitella.

Hyviä vointeja kaikille äideille ja vauvoille!

Moikka!!!!

Tässä tuli vuosia täytettyä 24v ja vieraita käyny parina päivän' sekä vauvaa katsomassa että minua juhlimassa:) kivaahan se on ollut,mutta koneelle ei ole ehtinyt eikä istuminen tosiaan herkkua ole vielkään,kun tikit sattuvat yhä vaik pe synnytyksestä jo 4vkoa ja tikkien ois pitäny jo sulaa,mut jostain syystä eivät olekkaan ja ompeleetkin repes viime viikolla ens viikolla lääkäri nippaa tikit pois jos ne ei ole viel sulanut,ehkä sit helpottaa :)

Sallille....minulle sanottiin et lapsi kun on syntynyt syömisestä syö päiväkerralla enemmän siis 10ml eka p per kerta ja sit sitä mukaa kun päiviä tulee lisää niin sen verran aina syäö kun päiviä 5p 50ml per kerta 10päivään asti siis sit rupeaa syömään 100ml per kerta ja minulle sanottiin et jaa kokopaino viidellä niin saat päiväannoksen ja itel siis oli 3500g mukaan laskettu 700ml per vrk ja senkun jakaas it imetyskertojen kesken niin saa tietää paljonko tarvitsee,toivotaan et jotai sait selvää:) Taidan tästä lähteä imettämään ja tää istuminen on tuskaa sekä makaaminen myös,kun sattuu niihin hitsin tikkeihin paljon,kumpa jo helpottas ni ois mukavempi olo.

tyttö82 ja pikkuneiti

Moi
Kirjoitin tässä jo aiemmin, mutta en tiiä mihin kummaan mun kirjoitus katosi tai mihin sen sit kirjoitin.. höh!!
Tosiaan tähän asti menny ihan kivasti tytön kanssa ja isi on ollut ihana!!
No, mitäs tehdä jos pikkuiselle tulee nuha..? Ei oo pikkuniistäjää eikä mitään tippojakaan. Kovin paha tilanne ei kyllä vielä ole, mut silti vähä hermostuttaa.. Äsken vaavi lähti yöunille eikä hengitys kyllä vaikealta kuulostanut, ehkä toinen sierain on tukossa.. Onneksi aamupäivällä tulee neuvolantäti kotikäynnille niin hänpä osaa neuvoa tai arvioida onko tyty nuhainen..
Nyt pitää itsekin lähteä nukkumaan, että jaksaa sitten herätä syöttään yöllä.

HEINÄMAMMAT 2006:

12.7. Nin@, poika, 3670 g, 51,5 cm
13.7. Eeva, tyttö, 3600 g, 50 cm

Huomenta!

Täällä uusi heinämamma. Tyttö on nyt viikon ikäinen. Synnytyskertomus löytyy odottajien puolelta. Synnytys oli upea kokemus. Kyllähän se vaati voimia, mutta lapsen syliinsä saatuaan se todella palkitsi.

Ollaan oltu nyt kaksi yötä kotona. Tytöllä vähän paino tippui liikaa sairaalassa, joten meni siksi vähän pidempään. Nyt on alkanut imetys sujua ja paino nousussa. Oltiin eilen neuvolassa ekaa kertaa.

Tyttö syö kolmen tunnin välein, muuten nukkuu. Seurustelee vielä aika vähän, lähinnä joskus syötön jälkeen ei heti urvahda. Mutta yleensä maito saa siltä "tajun kankaalle" :)

Täällä suunnalla kans on ollut tunteet aika pinnassa. Itkettänyt ihan oudot asiat. Ja sitten oon jotenkin ihan "tötterönä" eli ihan kuin ÄO ois tipahtanut. Välillä mies saa vääntää rautalangasta ihan yksinkertaista juttua... Hassua. Olihan mulla sitä "raskausajan dementiaa", mutta tämä on vielä pahempaa :)

Assari: oltiin näämmä yhtäaikaa Porvoon sairaalassa. Luulen tunnistavani sinut... Kiva yhteensattuma.

Mutta nyt aamun lehden pariin hetkeksi, ennenkuin tyttö herää taas syömään.

Eeva ja Papu 1vk