HEINÄMAMMAT 2006, UUSIN

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä: hyvä että selvisi, mistä vaivat johtuivat. Onneksi nykyään on noita laktoosittomia tuotteita tosi hyvin jo saatavilla.

Kurjaa, kun säät jatkuu näin sateisina. Ei oo oltu kärryilemässä moneen päivään. Ihan plösö olo jo itellä...

Tänään asuntokaupat. Vähän kuitenkin haikein mielin, vaikka kyllä muutto kotiseudulle takaisin on kuitenkin oikea ratkaisu. Mutta ollaan ite rakennettu tää talo ja kyllähän täällä ehti tulla monia hyviä muistoja. No, ne säilyy mielessä ja sydämessä.

Nyt ruokaa laittaan, että ehitään pankkiin.

Sadeterkuin Eeva ja Saana 2kk3vk

Meilläkin tänään sitten määrättiin apteeksita ostettavaa korviketta ja katsotaan auttaako ihottumiin ja levottomuuteen. Perjantaina sitten lääkärissä allergiatestit. Pelkäsin ettei maistu tuo apteekin korvike,mutta hyvin meni ja on nyt sen jälkeen nukkunut kolme ja puoli tuntia. Eli vaikuttais että auttais levottomuuteen. Muutaman viikon ajan nukkunut vain puolen tunnin pätkiä ja ollut valveilla aika kärttyinen.
Tylsistyttää tämä ilma joo. Muuten kyllä kaikenlaista koko ajan. Koulusta soitettiin, ekaluokkalainen laittanut koulunkäynnin lekkeriksi ja häiriköi. Kyllä kiukuttaa!
Kirsi73: varmaan viltti vois olla jumpalle hyvä. Onko jumppa sellainen että vaavit katselee ja äitit jumppaa? Mä aattelin kans sellaseen mennä, mut on aina päikkäriaikaan,joten käyn sitten ihan tavallisessa jumpassa yksikseni. Tarkoitus ois ensi kesään mennessä päästä eroon löllö vatsasta ja laihtua!
Minna, kirjoittelethan kuulumisia Lastenklinikalta!

Sairaala terveisiä.
Eli oltiin tänään tuolla lastenklinikalla näyttämässä tuota pattia. Lääkärin mukaan kyseessä on kysta, eli koteloitua talia. Patti leikataan pois, mutta vasta keväällä kun Otso on lähempänä 1vee. Sairaalasta tulee sitten kutsu leikkaukseen. Patti ei itsessään ole varallinen, joten mitään kiirettä leikkaukselle ei ole. voidaan kuitenkin soittaa ja mennä näyttämään sitä jos se rupeaa kasvamaan kovasti/on kipeä.

Niskassa oleva patti on turvonnut imusolmike ja kuulemma ihan ok.

Jotenkin vaan olo ei oo yhtään huojentunut. oon stressannut tätä niin kauan. ehkä helpotus tulee sitten huomenna kun oon nukkunut yön yli. =)

Nyt lähdetään kauppaan, kirjoittelen lisää myöhemmin.

Minna ja Otso (aivan terve 4kk ja 1viikkoa poika)

Täältäkin neuvolaterkkuja..Meillä oli 4 kk neuvola ja hyvin meni. Pituutta 62,8 cm ja painoa 6470 g. Lassi oli pirteä ja teki kaikki temput esimerkillisesti. Terkka sanoi, että Lassi on ikäisekseen hyvin kehittynyt ja oppii varmaan aikaisin liikkumaan. Seuraavalla kerralla tuleekin taas rokotus.

Meillä päätettiin jättää ehkäisy pois (kortsut oli käytössä). Ei kuitenkaan vielä yritetä, mutta saa tulla jos on tullakseen. Ei mulla ole vielä edes menkat alkanut. Periaatteessa mun pitäisi pystyä tulla raskaaksi, kun vikaa ei ole, mutta clomeilla ainoastaan olen tullut raskaaksi. Eli nyt sitten vaan ollaan ja katsellaan mitä elämä tuo tullessaan. Keväällä aloitetaan sitten "yrittämään", jos en ole tullut vielä raskaaksi.

Täällä meillä on maa lumessa ja lisää tulee koko ajan. Oli aika raskasta työnnellä vaunuja hangessa, kun teitä ei oltu aurattu.

Liukulle voimia! Tosi kurja tilanne.

Minna: Onneksi ei ollut mitään vaarallista!

Saara ja Lassi 4kk

Hyvä että vaaraton juttu Otsolla ,minna. Mun keskimmäisellä lapsella myös sellanen suurentunut imusolmuke niskassa eli kova ja liikkuva patti.Muistan kyllä että myös säikähdin todenteolla kun löysin sen.
Meillä Jenna nukkunut suurimman osan päivästä joten taitaa olla reppanalla univelkaa aikalailla. Toivon vaan että unta riittää myös yöksi. Näyttäisi aikalailla olevan apua kun saatiin se erikoismaito.ei ainakaan vatsavaivoja ole enää yhtään.
Nyt Täydellisten Naisten pariin ja pehkuihin!

Minna 83: hienoa että kaikki oli hyvin. Meillä on kanssa kokemusta patista, olenko kertonut? Keskimmäiselle tuli kanssa patti nivustaipeeseen, samalla tavalla sitä kuvailivat kuin teidänkin patti, mutta meille sitten sanottiin että tuli siitä calmet rokotteesta, poika sairasteli muutenkin ensimmäisen vuoden aikana todella kovin, yski välillä niin kovasti että tuli oksennus. Se oli rankkaa. Pojan patti leikattiin sitten kun oli 9kk. Kaikki meni hyvin eikä patteja ole sitten sen jälkeen tullut eli täysin vaaraton juttu oli.

Tuli noista rokotteista mieleen että sattuiko joku katsomaan viime lauantaina ( tuli aika myöhään) tosi tapahtumiin perustuva elokuva MPR rokotteesta? aika hurjaa oli ja kyllä laittoi miettimään noita rokotteita, vaikka onhan niistä ollut silti suuri apu. Mutta mitä kaikkea sitten voisi tullakaan. Kuitenkin olen aina rokotteet halunnut ottaa. Sitten taas jos rokotteita ei ota niin esim. hinkuyskä voi olla tappava tauti jne.

Jaahas saara onkin nopea toimissaan=) onnea vaan yritykseen sitten kun tosissaan alatte yrittelemään, mutta eihän sitä koskaan tiedä että vaikka piankin jo tärppäis vaikkei menkkoja vielä olekaan. Jännää.
Meillä on tämä kolmas nyt viimeinen tai ainakin siltä tuntuu. Ihania lapset on ja tämä viimeinenkin ollut oikein suloinen ja helppo pakkaus, mutta kuitenkin kun on kolme jo saanut ja hoitanut tässä pikkuisia peräkkäin niin tällä hetkellä tämä määrä tuntuu sopivalta ja ihan itesellänikin jännä olo siitä että kun nuorimmainen täyttää kolme, niin mullakin kääntyy sitten uusi lehti elämässä ja tämä pikkuvauva vaihe ohitse kokonaan ( tietty koskaan ei voi olla 100% varma) ja työelämä sitten kutsuu, se onkin sitten ihan erilaista. Olen ollutkin kotiäitinä jo yli 5 vuotta ja meinaan vielä olla siihen asti kun nuorin kolme. Ainakin tälläiset ajatukset tässä nyt. Piuhoja ei ihan vielä uskalla näin nuorena poikki laittaa=), mutta jossakin vaiheessa varmaan tai mies sanoi että se vois sitten tehdä sen joskus tulevaisuudessa=).
Mutta nyt nautin tästä vaiheesta vielä ja otan kaiken irti kun lapset on pieniä.

Joo mä sain reseptin siihen hormoonikierukkaan, se kuulemma voidaan laittaa vasta kun menkat alkaa tai sitten n. puoli vuotta synnytyksen jälkeen, oli lukevinani että täällä osa on jo saanut sen, eli miten on? kun mulle taas sitten selvitettiin että vasta puoli vuotta synnytyksestä kohdunkaula on valmis. Tai sitten jos menkat alkaa niin voi laittaa. hmm jännä et siinäkin toimitaan sit erilailla.

Oho mies tuli jo. menen iltapalalle kanssaan, pikkuiset koisaa jo.
hyviä öitä tännekin jos joku täällä vielä liikuskelee=).

Meillä yöt on aina vaan levottomia ja nyt alkaa väsyttää niin että olen palannut taas vain nostelemaan tuttia (välillähän yritin aina paijailla takas uneen, ettei olis niin riippuvainen tutista). No, jos sais joku päivä vaikka mahdollisuuden nukkua päikkäreitä, niin sit vois uudella innolla alottaa tassuttelun öisin.

Joku kyseli kiinteiden alottamis "tavoista". Mä oon nyt reilun viikon verran antanut joka päivä aamupäivällä sosetta ja illalla velliä. Meillä kokeiltu peruna, porkkana, luumu ja maissi, tuossa järjestyksessä ja seuraavana ajattelin kokeilla mustikkaa. Sitten pikkuhiljaa ajattelin siirtyä antamaan kasvissosetta aamupäivällä, jonkun hedelmä-tai marjajutun iltapäivällä ja sitten velliä illalla. Oon käyttänyt tota valmista velliä ja aluks laitoin sitä vaan vähän korvikkeen sekaan, mutta nyt menee paljaaltaan. Niin ja oon siis soseen jälkeen imettänyt. Nyt kun sosetta tuntuu menevän alas jo enemmän niin oon kokeillu tuttelilla, että kuinka nälkä vielä jäi, eikä eilenkään menny kun 40 ml maissin päälle. Meillä siis ollaan kai nyt siirrytty osittaisimetykseen, kun kerran jo muutama ateria on muuta kuin tissiä. Musta on ihan kiva, että saa vähän lisää vapautta, kun tytölle maistuu muukin. Oon silti tyytyväinen, että imetys vielä hyvin onnistuu, kun esim. aamulla on tosi helppoa ja mukavaa vaan makoilla sängyllä ja imettää ja siitä saa vähän lisää armonaikaakin, ennenkuin pitää nousta.

Netta sukelsi ensi kertaa sunnuntaina vauvauinnissa. Oli aika kummissaan, mutta ei ruvennut itkemään, vaikka aluksi näytti siltä että harmitti.

Launataina on meiän perhetuttujen kihlajaiset ja mies jää Netan kanssa kotiin. Onkin kiva päästä vähän lipittämään viiniä ja syömään hyvää ruokaa ihan aikuisseurassa.

Manteli ja Netta.

Huomenia!
Yö meni taas aivan penkin alle. Nukuttu on jotain 4-5h ja väsymys on valtava. Oon yrittänyt tässä torkkua, kun Otso nukkuu parvekkeella, mutta ei tuu mitään, Juuri kun pääsen vähän uneen, niin pitää mennä työntelemään vaunuja.
Meillä ois jumppakin tänään, jaksaisko mennä...

Ostin eilen ekat kestovaipat. Ja oon ihan innoissani. Kokeilin eilen harsoa+ulkokuorta ja tuntui ihan helpolta hommalta. Tänään siis vielä kattelemaan lisäimuja yms. =)

Onko teillä muilla muuten niin, että vauva ei meinaa päästää tissistä irti? Tai puree?
Meillä otso on viime päivinä puraissut pari kertaa todella kipeästi. Eikä yöllä tissinsyönti lopu mitenkään. Kun otteen irrottaa, niin Otso herää ja sama alusta. Todella rankkaa hommaa. En tykkää nukkua Otso vieressä (vaikka niin teenkin melkein joka yö), mulla menee hartiat ja selkä aivan lukkoon siitä nukkuma-asennosta. Parhaiten sais nukuttua mahaltaan. (oli ongelma myös raskaus aikana)

Ihanaa Saara, onnea matkaan vaan.
Itsekin toivoisin toista lasta, mutta luulen että me odotellaan vielä. Oon joutunut muutamana yönä pyytämään mieheltä apua Otson hoidossa, kun en vaan kertakaikkiaan oo jaksanut enää hyssytellä. Nyt mies ajattelee, että en pärjää yhdenkään kanssa. Ei olla asiasta puhuttu, mutta siltä musta tuntuu.

No tänään on taas tällainen päivä, jolloin vähän kaikki tuntuu pahalta/menee pieleen. Jotenkin olin aivan poikki sen eilisen lastenklinikka reissun jälkeen. Olin kai jännittänyt sitä aivan valtavasti ja nyt stressi laukesi.

Rupeampa sitten laittelemaan jumppa kamoja kasaan jos vaikka piristyisi.

Minna ja Otso (4kk 1vko 2pv)

Moi kaikille
Hyvä juttu Minna, ettei ollu mitään vakavaa.. Niin, kyselit päästääkö vauva tissistä irti. Yleensä Janna päästää, mutta joskus nukahtaa ja jää ns imu päälle, joten tissin saa vetää suusta väkisin ja joskus herää siihen ja pakko antaa imeä uudelleen. Yleensä kuitenkin yritän lopettaa imetyksen, ennenkuin neiti on ihan unessa ja joskus taas hän irroittaa otteen itsekseen, katselee vähän aikaa ja alkaa nukkumaan. Muutaman kerran Janna on "puraissut" ikenillä ja se käy tosi kipeetä. Kauhulla odottelen, jos sama jatkuu ku tulee hampaita. Toivottavasti ei vielä tulis, imetystä ajatellen. Kuulin erään vanhojen mummojen neuvon, jos vauva puree tissistä, niin pitäis nipistää vauvaa korvanlehdestä.
Niin ja jostai vauva-lehdestä luin, että jos vauva nukkuu eikä meinaa saada rintaa pois sen suusta niiin pikkurilli vauvan suuhun.. ja tätä konstia oon joutunu käyttään joskus.
Mulla on vähä masis-päivä. Yöllä tulin itkemään tänne tietokonehuoneeseen ettei Janna herää. Mies haluais lähtee sukuloimaan, Matkaa tulis n 400km, tai joku 4-5 tunnn ajomatka. Mua jännittää kauheesti miten Jannan kans reissu sujuis. Siellä missä oltais yötä, on 4 lasta ja sisäkoira.. ja yleensä aika kova meteli. Vähä mietityttää Jannan unet, päikkärit eniten, että miten sais nukuttua. Matkasänky meillä on, joten siihen yöunille, mutta päikkärit tottunut nukkuun meidän sängyssä, ku heräilee välillä ja kattelee ja sitten taas jatkaa uniaan..
NO kuitenkin, aloin jo vähä miehelle sanoa, että jos menis yksin jne.. etten haluais lähteä. Hän tais vähän loukkaantua, ku olin aluksi lupaillut ja hän ehti jo veljelleen soitella, et tultais. Niin ja lauantaina on miehen kummipojan 3v synttärit, se yks osasyy reissuun.. Mies sit tiuskasi et älä sitten lähe mihinkään. Mä tietty aloin sit itkee ja ku en saanu lohdutusta nii itku vaan ylty. Pari kertaa mies sano et lopeta.. Nousin sit ja otin aamutakin ja tulin tänne huoneesee itkee. Ja tietty toivoin et mies tulis perässä mut paskanmarjat. Odotin sit, kunnes nukahti ja hiippailin takas makkariin. Äsken mies tuli töistä ja vähä nihkee tunnelma, tai hän tais olla ihan ok-tuulella, mut mua vieläki tympii.. HUh, tulipa purkauduttua..
Niin, halusin siis kysyä, miten teillä muilla pikkuiset on osanneet nukkua oudossa paikassa ja muutenki onko ollu vaikutusta totuttuihin rytmeihin.? Meillä aika tarkat rytmit nykyään..

Kiinteistä.. on siis maistettu muutaman kerran luumua viime viikolla, ku maha ei toiminut. Ihan hyvin maistui. Eilen ku annoin jekovit-tippoja lusikalla, niin näytti että tyttö odotti jotain muutaki lusikasta, niin annoin sit vähä aurinkoinen-pilttiä.. vähä kyllä mietityttää, miten se peruna alkaa mennä ku makeilla aloitettu.. et oonkohan tehty ittelleni karhunpalveluksen. No jokatapauksessa meinasin ens viikolla aloittaa perunan maistelun, ens viikon lopullahan Janna tulee 4kk et periaatteessa ei ois kiirettä, mut kovasti neitiä syöminen näyttää kiinnostavan. Ja nyt eilen ja tänään on kyllä pitänyt imettää melko tiheään, maitoa kyllä on, mutta on tainnut ruuantarvekin tytöllä kasvaa..
Ulkona on tosi talvista, lunta melko paljon ja pakkasta n -5 astetta.Pitäs varmaa käydä ulkona, ku en oo pariin päivään käyny ku ovella. :) vähä hassua, mut oon tässä vähä flunssassa nii ei oo tullu lähettyä. Su-iltana tuli kurkku tosi kipeeksi ettei kunnolla voinu niellä ja nyt vähä nuhaa. toivottavasti menee pian ohi eikä tartu Jannaan.

Ehkäisystä sen verran et meillä siis käytössä kortsut ja ne kyl tympii molempia. Mieluummin oltais ilman, mut en kyl haluais ihan viel tulla uudellee raskaaksi, vuoden päästä sitte mieluiten.. Mut saa nyt nähdä.. Eipä täällä kyl paljo seksiä harrasteta ku mua ei kerta kaikkiaan huvita kovin usein.. No toivottavasti siihen joskus tulee muutosta.. ja yleensä ku sen touhun sit aloittaa ni se onki ihan kivaa.. :)

Mutta tässäpä tälläkertaa talvisin terkuin Nitta ja Janna reilu 3,5kk

Heip, meillä poika ensi viikolla 4KK. Me ollaan pojan kanssa reissattu jo aika paljon. Asutaan ulkomailla ja ensi kertaa poika on lentänyt melkein 2kk ikäisenä. Silloin matka oli pitkä yht. n.20tuntia ja voin sanoa, että meni äärettömän hyvin. Itse jännitin matkaa paljon etukäteen mutta nyt voin todeta, että siinä ne pienet matkustaa missä isotkin. Sitten oltiin poissa kotoa n.kuukausi, eli kylässä eleltiin. Ainoa mitä kaikesta ehkä aiheutu, oli pientä häiriötä pojan yöunissa mutta kaikki palautui sitten kyllä normaaliin kun kotia tultiin. Koko reissun ajan toki pidettiin samat rituaalit kuin kotonakin eli iltapesut samaan tapaan ja yösyötöt ilman valoja ja jne.

Mun mielestä reissuun voi lähteä vauvan kanssa ihan hyvin. Toki se rajoittaa paljon ja asettaa uudenlaisia ehtoja mutta itseäni reissu ainakin piristi niiiin paljon että kehoitan kokeilemaan jos reissuun on "tarvetta".

Itselle ainakin jäi sellainen olo, että jännitin ja murehdin etukäteen aivan turhaan kun vauva ei mistään ollut moksiskaan.

Täällä on myös talvista, mutta myrsky ei tehnyt mitään tuhojaan. Mulla on Drymaxx-asu ja vedenpitävät kengät, niin ulkoilu maistuu kelillä kuin kelillä. Parasta aikaa pyryttää ja Iiro nukkuu ulkona vaunuissa, tehtiin ensin pieni vaunulenkki ja jatkaa nyt uniaan. Täytyy kyllä kohta herättää, että "jaksaa" ruveta yöunille ajallaan. Jäi päivällä ulkoilu väliin, niin ajattelin nyt nukuttaa pihalla.

Iirokin joskus jää tissiin kiinni. Toisinaan annan olla ja nukahdan itsekin (yöllä) ja toisinaan laitan sormen väliin, että imu hellittää. Enempi on päiväsaikaan ongelma ympärillä olevat ihmiset ja melu, kun alkaa katella ympärille ja toisinaan vaan tykkää pelleillä äitin kanssa. Kääntyy tissille ja samantien takaisin suu leveässä hymyssä.

Kortsut on meilläkin, mutta vähälle on jäänyt niiden tarve. Ja muutama kerta pupuiltu ilmankin, kun oletan tuon pojan imettämisen pitävän mun hormonit kurissa. Ainakin tosiaan sillä tavalla, että mun ei tee koskaan mieli seksiä. Aivan jo huono omatunto miehen puolesta, kun se kuitenkin hienovaraisesti vihjailee silloin tällöin.

Mä syön sitä Multitabs Spesial 2+:aa, jossa kai on D-vitamiinia. Tosin otan vain yhden päivässä.

Saitteko te muut valita otatteko sen calmette-rokotteen vauvalle laitoksella? Nythän se annetaan enää riskiryhmille, mutta kesällä sai vanhemmat päättää. Me sitten loppuviimein päädyttiin siihen, että otetaan, vaikka mä olin ensin sillä kannalla että ei. Nyt on sitten lehdissä ollut juttua, että saattaa tulla nivelvaivoja vuoden kahdenkin päästä. Tosi kauan se rokotus märkikin meillä. 3 kk neuvolan alla vielä tuli märkää, mutta nyt on parantunut, punainen jälki kyllä edelleen siinä.

Nyt on kai mentävä herättelemään poikaa...

Salli & Iiro 3 kk 3 vko

Huomenia!

Meillä meni yö mukavammin. Oltiin eilen illalla saunomassa miehen mummon luona (joka on edelleen tiedottomana sairaalassa, ollut jo vuoden) ja Otsokin piipahti löylyissä. Oliskohan se auttanut parempaan uneen.

Meillä Otso pitää todella kovaa kiinni tissistä (yöllä) ja kun mä irrotan otteen, niin silloin herää ja hermostuu. Viime yönä meni syöttöpuuhissa 40min, ja toissayönä 1,5h. Yleensä otan toisella syöntikerralla viereen, muuten joutuu taas tunnin päästä heräämään syöttämään.

Me ollaan annettu muutaman kerran perunaa ja luumusosetta. Perunaa voi vähän "maustaa" banaanilla jos ei meinaa millään upota.
Oon aatellut kokeilla sillälailla satunnaisesti ja aloittaa sitten kiinteet kun Otso on 6kk. Siis jos paino nousee ihan ok. On tää imettäminen sen verran helppoa puuhaa, kun aina on eväät mukana.

Matkustamisesta: Me ollaan reissattu Otson kanssa ympäri Suomea. Ekaa kertaa oltiin reissussa Otson ollessa 1vk vanha. Ei siinä mun mielestä oo ongelmaa. Paikasta vaan täytyy löytyä rauhaa illan ja yön syöttöpuuhiin. Meillä on kanssa matkasänky ja Otso on siinä nukkunut todella hyvin. Ollaan lainattu kylästä yksi aikuisten peitto ja taitettu puolet alle ja puolet päälle, niin ei oo tarvinnut peittoja mukana raahata.
Päikkärit oon nukuttanut ulkona. Yleensä nää on kaikki järjestelykysymyksiä.
Matkalla kannattaa pysähdellä (jos ei vauva nuku) ja ottaa välillä verryttelemään.

Salli: Joo, me saatiin päättää otetaanko calmette-rokotus vai ei.
Synnytin naitenklinikalla. Siellä jaettiin oikein sellainen kansio luettavaksi, missä oli kaikista haitoista yms. Ja päätettiin olla ottamatta. Kätilökin oli sitä mieltä, että ei kannata riskeerata. (ilmaisi mielipiteensä vasta meidän päätöksen jälkeen)

IIk, meillä sataa lunta! Ihanaa! =)
Tuliskohan se talvi vihdoinkin.

Minna ja Otso

Me saatiin kans päättää rokotuksesta, ja ei otettu. Ja kaksi pitkää reissua on jo tehty Inarin kans mummolaan. En mä nyt voi suositella matkoja, koska Inari kitissyt matkoilla aika lailla. Kuitenkin mun omalle mielenterveydelle tehnyt vaihtelu hyvää ja toisaalta on kiva esitellä vauvaa kavereille ja sukulaisille. Tulee sit heti aluksi niillekin tutuksi. Haluan että lapsillani on mahdollisimman läheiset välit sukulaisiinsa. Omat välit vanhempiini eivät ole loistavat, mutta tää isovanhempana olo kuitenkin luontuu heiltä suht hyvin.
Kaveri meni eilen käynnistykseen, ja nyt oli puhelin pois päältä. Toivottavasti tarkoittaa, että vauva on syntymässä. Viikkoja nyt 43+1!!!! Pitkä odotus.
Vauvajumppa alkaa. Viltti on nyt mukana. Vähän huolestuttaa miten menee. Olen nimittäin imettänyt aikaisin aamulla ja jumppa 10.50. En voi imettää ennen jumppaa, ettei oksenna heti mun päälle.
Ja siitä rinnan kiinnipitämisestä. Mulla toimi isompien kans aikoinaan hyvin se että vaihdoin tissin tuttiin. Eli sormi vauvan suuhun ja tissin tilalle tutti. nyt ei ole sitä, kun tutti ei kelpaa. Mulla on kolmenlaisia tutteja, mutta ei syö niin ei syö. Toisaalta ei ole sit ainakaan sitä yöllistä "tuttirallia".
Kirsi ja INari

Heips!

Calmetesta: Synnytin PHKS:ssa ja saimme valita, otetaanko piikki vai ei. Meilläkin oli sellainen kansio, jossa oli tietoa rokotuksesta ja sen haitoista ja päätettiin jättää se pistämättä. Meistä se oli parempi olla pistämättä, kun ei edes kuuluta siihen riskiryhmään.

Soseista: Mä annan Lassille iltapalaksi aina peruna-porkkanavelliä (1-1½ dl) ja Lassi rakastaa sitä. Ollaan maistettu varmaan kaikkia 4 kk-soseita, mutta Lassi ei tykkää niistä. Taitaa koostumus olla suurin syy. Lassi irvistelee ja puistelee päätään, kun ollaan maisteltu. Ollaan maisteltu soseita pari lusikallista päivässä (jekovittien ja rela-tippojen yhteydessä).

Rinnan kiinnipitämisestä: Lassi ei myöskään aina meinaa päästä irti tissistä ja melkeinpä pureekin välillä. Etenkin iltaisin haluaisi käyttää minua tuttia, mutta se pelihän ei vetele. Joskus jos on ollut kauhean itkuinen, olen antanut nukahtaa tissi suussa ja sitten hiljaa vetänyt tissin pois.

Tuttigallup: Syökö teidän pienokaisenne tuttia? Lassi ei suostu syömään tuttia, olen kokeillut vaikka minkälaisia tutteja, mutta ne on kaikki yök. Hyvin ollaan pärjätty ilman tuttia.

Lassi on oppinut pärisyttämään. Koko ajan valuu kuolakuplia paidalla, kun toinen pärisyttelee ihan onnessaan. Hampaatkin on ylös puhkeamassa, joten kuolaa tulee muutenkin reilusti. Varpaat on myös löytynyt ja niistä Lassi pitää vähän väliä kiinni. Värikkäistä leluista Lassi tykkää ja kaikki menee suuhun, tosin koordinaatiossa on vielä kehittämisen varaa. Olemme lukeneet värikkäitä kirjoja ja Lassi tykkää katsella kuvia niistä. Viime viikkoina Lassi on alkanut nauraa yhä vain useammin ääneen. Muutaman kerran päivässä Lassi nauraa hekottelee ääneen ja etenkin yliväsyneenä on välillä kuolla nauruun :).

Noh, pikkumies heräsi ja vaatii nyt ruokaa, joten täytyy mennä..

Saara ja Lassi 4 kk

Alkuperäinen kirjoittaja kirsi.73:
Huomenia. Inari yllätti taas positiivisesti nukkumalla yön läpi heräämä'ttä. Edellisenä yönä heräilikin senkin edestä, mikä lie oli. Vaunuihin nukuttaminen ollut kans hankalaa parina viime päivänä. Varmaan joku ikäjuttu mitä teidän muidenki vauvoilla ollut. Inarihan on nuorimmasta päästä. Nyt nukutin suosiolla sisälle.
Yritän saada huomiseksi sen kierukka-ajan. Miten teillä hormonikierukan käyttäjillä on nyt vuoto tasaantunut? Pelkään pahoin, että vuodan puoli vuotaa... Jää sit seksielämä vähille.
Ilmoitin meidät keskiviikon vauvajumppaan. Täällä se kestää vain 30 minuuttia. Miten teilä muilla? Onko teillä vauvalle kaukalo mukana, vai onko se koko ajan sylissä? Ehkä pehmeä alusta olisi tarpeen? Jännittää, kun en ole aiemmin harrastanut mitään vauvajuttuja (tietenkin avoimen päiväkodin touhuja, mutten muuta). Muskarinkin olen aloittanut esikoisen kans vasta yksi-vuotiaana.
Meillä alkaa olla kestovaippoja jo vino pino. Mies vaan laittaa omalla vaihdollaan aina kertiksen ja se ottaa aivoon, mutta eihän se arkena monesti kyllä edes vaihda. On nimittäin aika kauheena mennyt noihin rahaa, joten pitäisi käyttö maksimoida.
Meillä kaatui muuten meidän kerrostalon takapihalla mysky-yönä yli 20 metrinen kuusi! Lapset ovat olleet siitä aivan innoissaan. Ihme ettei sen rytinään herätty. Onko muilla ollut tuhoja?
Mun ystävällä on huomenna raskausviikkoja 42! Ihmetyttää, ettei sitä jo käynnistetä. Onko teillä tietoa vastaavasta?
Kirsi ja Inari

Mulla 3 ystävää meni yliaikaseksi...1 kävi magneettikuvauksissa 41+5ja sai tulokset 41+6 kyllä mahtuu tulemaan sanoivat kun soitti sinne sil oli yliaikais kontrolli onneks samana päivänä meni silloin käymään ja lääkäri koitti varmuudeksi viel mahtuuko tulemaan ja sanoi ei täältä todella mahu,kun 2,7kg lapsi maksimissaan ja määräs seuraavaksi päiväksi leikkauksen ja silloin 41+6 alkoikin sitten supistukset jäi sairaalaan yöks ja seuraavana päivänä leikattiin 3865g 50cm oli tyttö....toinen kaveri kävi yliaikais kontrollissa41+1 ja siellä ne sano sille suoraan että huomenna leikataan...kolmas meni 41+2 ja synnytti ihan alateitse synnytys käynnistyi itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinja:
Meilläkin tänään sitten määrättiin apteeksita ostettavaa korviketta ja katsotaan auttaako ihottumiin ja levottomuuteen.

kuinkas paljon sellanen korvike apteekissa maksaa??? mulle ehdottivat erikoiskorviketta
,kun Rosalla on ihottumaa,vaikka sanoivatkin sen luultavasti olevan atooppista ihottumaa...sit lääkäri kysy aijotko jatkaa imetystä???hulluhan ihminen ois jos ei imettäis vaik maitoa tulee ja ongelmia imetyksessä ei ois.Niin muuten kysyisin et onkos kenelläkään imettävällä täällä tullut vauvan kakkaan verta???meillä tuli pari vkoa sit ja johtu kuulema siitä et minun rinnoista tulevassa äidinmaidossa on verta siis ei se näy eikä nännit rikki tai mitään,mutta oli yhdellä plussa arvolla siinä testissä,ei kuulema kummiskaan vaarallista!!!

heips!

Joo se elokuva MPR rokotteista,( ette varmaan lukenu mun viime viestiä=) olikin niin pitkä, mut tosiaan kirjoitin siitä elokuvasta) niin hurja juttu se oli jäin miettimään ehkä turhaankin. Meille otettiin se calmet, asutaan itä-suomessa, joten suosittelivat ottamaan sen venäjän takia. Ei saatu mitään tietoja siitä niinkuin ei ennenkään. meillähän keskimmäinen sai sen patin yms. Nyt vähän harmittaa että otettiin. Niin mitä haittoja teille kerrottiin siitä muuta?

kyselin tuosta ehkäisystä niin onko joillakin se hormoonikierukka?, siitä oli jo aikaisemmin puhetta kun en muista enää, anteeks vaan=(. kun mulle ei sitä vielä asenneta...

viime yö oli meillä parempi taas, heräs vaan kaks kertaa. on tosiaan auttanut kun nostan syötön jälkeen omaan sänkyyn, on kans meillä sitkeesti tississä kiinni ja herää aina kun irrottaa mut nyt ainakin toistaiseksi nukahtanut omassa sängyssään uudestaan, tai en oo sit mitään enää kuullu ääniä=). mahallaan nukkuu. "puree" kans tissiä ikenillä välillä. Koita hivuttaa tutti suuuhun kun imetys lopullaan ja alkaa nukkua, se auttaa välillä meillä. Nuk merkkinen tutti ollut meillä hyvä, se pienempi.

Ollaan aloitettu illalla maissivelli ja hyvin käy kaupaksi oon anntanut n. 20ml aluks ehk ä loppuviikosta sitten isompia määriä. ens viikolla aloitellaan perunasose tai ehkä maissista, kun saanut nyt maissivelliäkin.

saatiin miehen kans tää aamupäivä olla kaksin. Tuli ihan yllätyksenä=). naapurin lapset pyysi pariks tunniks pojat leikkiin niille, tyttö nukku parvekkeella, joten oli kyllä ihanan spontaani aika meille kaksin ja nyt on kyllä hyvä mieli. Oltiin rauhassa vällyjen allakin =) posket punottaa vieläkin, jee=) ihana päivä ollut.

Olipas kauhea määrä luettavaa kerralla :) Eilen piti jo illasta tulla katsomaan mitä muille kuuluu, mutta toi kauhea lumimyrsky toi mukanaan sähkökatkon, joten kerrankin tuli mentyä ajoissa nukkumaan.. ;) Jännitin eilen kuinka Topias nukkuu päikkärit sisällä kun vaunuissa on tottunut kaikki unet tähän asti ottamaan. Keli kun oli ja on edelleen niin mahdoton ettei poikaa uskalla laittaa ulos nukkumaan. Yllättävän hyvin nää sisäpäikkäritkin on onneks kuitenkin toimineet.

Meidän kakkatykki teki hauskan tempun: aikaisemmin siis lähes joka vaipassa on ollut kakat, mutta nyt Topias piti yhtäkkiä melkein 3 vuorokauden paussin siinä hommassa. Mä olin jo ihan ihmeissäni, että onko mun ruokavaliossa tapahtunut jotain kauheita vai mikä on kun vaippa toisensa jälkeen oli vaan märkä. Poikaa itseään asia ei siis vaivannut ollenkaan, paukutteli ihan normaaliin tahtiin, mutta muuta ei pihalle tullut. Nyt sitten viime yönä kolmen aikaan Topias päätti ilahduttaa äitiä ja turautti sellaiset määrät tavaraa, että kainalotkin pääsi yöpesulle :) Että sellasta. Mielenkiinnolla odotan kuinka tilanne tästä kehittyy, palataanko vanhaan tahtiin vai mitä tapahtuu!

Galluppivastauksia: Viikko ristiäisten jälkeen Topias oppi ihan tosta vaan syömään tuttia -sitä ennen eri merkkejä oltiin tarjoiltu aina silloin tällöin, mutta mikään ei kelvannut. Nykyään tutti kun tutti kelpaa ja hyvin menee. Me ei otettu Calmette-rokotusta. Punnittiin vaihtoehdot hyvine ja huonoine puolineen ja päätettiin olla ilman. Soseet saa vielä toistaiseksi pysyä poissa meidän ruokalistalta. Oon niin iloinen kun imetys sujuu näin hyvin ja kun poika kasvaakin hienosti niin me odotellaan vielä kiinteiden kanssa. Oon kyllä menossa ens viikolla kuuntelemaan imetystukiryhmän luentoa imetyksestä ja kiinteiden aloittamisesta eli vähän sentään jo valmistaudutaan asiaan.

Tsemppiä Minna kestoilun alotuksen kanssa! Meillä siis kans harsot + kuoret ja hyvin pelittää :)

Hormonikierukasta kyseltiin: mulle laitettiin se siis joskus puolitoista kuukautta sitten muistaakseni ja ihan ok on ollut. Joku 5 viikkoa laiton jälkeen oli tiputteluvuotoa, mutta nyt sekin on onneksi loppunut -kyllähän sitä vuotoa riittikin jo 3 kuukautta yhteen menoon.. (jälkivuoto+kierukan aiheuttama) Nyt ei yhtään haittaisi vaikka menkat jäis kokonaan pois :) Mitään muita oireita tiputtelun lisäksi en ole huomannut eli helppoa on ollut!

Jaahas, nyt loppuivat nämä päikkärit..!

Hanne & Topias 3,5 kk

calmetesta: Me otettiin se Nellille.. en ole edes lukenut huonoista puolista, koska itse olen sitä mieltä että juuri rokotusten ansiosta meillä ei esiinny nuita tauteja.. tosin tämä vain omia pohdintoja, faktaa asiasta ei juurikaan ole. Toivottavasti Nellille ei tuosta haittoja tulisi.

Saara: Nellikin pärisyttelee kovasti ja tekee kuolakuplia ja kuolaa paljon. Hampaita en kyllä uskoisi tulevan vähään aikaan.

Tuttia syö ihan tavallisesti mein Nelli.

Mua on harmittanut jo jonkin aikaa kovin että lopetin imetyksen kun Nelli sai rintaraivareita eikä vaan suostunut syömään. Olisi pitänyt yrittää enempi. Nyt tuntuu että Nelli olisi jäänyt jotenkin tavallaan etäiseksi kun ei oikein viihdy pikkuvauva-asennossa sylissäkään. Seuraavan kohdalla mikäli mahdollista en anna ollenkaan pullosta.

Oon vähän huolestunut Nellistä kun se ei yht'äkkiä oikein syö mitään, kun ennen söi 60-160ml 3h välein. Nyt syö tosi harvoi ja tosi vähän. Heräs joskus 8 aikaan ja söi ehkä 40ml ja sen jälkeen syönyt ehkä n.60ml. Yöllä söi kyllä yli 200ml. Mahtaakohan johtua rokotuksesta mikä annettiin eilen.

huh, varmaan keleistä johtuen oaljon kaikki kirjoitelleet. Täällä tuulee niin hurjasti ettei ulos tee mieli ja tuntuu olo nyt vähän mökkihöperöltä kun mieskin on töissä yöhön asti.
Se apteekin erikoiskorvike maksoi 24 euroa ja siitä tulee n.3,5 litraa maitoa. Mutta meillä ainakin näin ensin juodaan sitä neljä päivää, jonka jälkeen nyt perjantaina maitoallergiatestit. Sitten saa tietää millä maidolla jatketaa. Joten jos teillä epäilystä maitoallergiasta pyydä myös testi ettei vaan varmuudeksi sitä maitoa tarvitse ostaa. Maito maistunut Jennalle hyvin, mutta tuntuu olevan aika litkua verrattuna nanniin. Nälkä nimittäin vaivaa jo parin tunnin jälkeen ja aina menee se 2dl kerralla. Vatsa myös mennyt vähän sekaisin,neiti oli kolme päivää kakkaamatta kun yleensä monta kertaa päivässä kakkaili. Ja kun sit vihdoin tuli oli mustaa, aika kovaa ja tosi kauhean hajuista!
Muutenkin tuntuu et tää meidän helpohoitonen neiti pistää nyt äitin koville kun ei oikein viihdy missään minuuttia pitempään....
Tuttia syödään vain nukkuessa- En ole edes koskaan muuten tarjonnutkaan, eli kitinöihin sit vaan sylitellään.
Liuku; meillä myöskään ei viihdytä enää siinä pikkuvauva asennossa vaan alkaa kitinä heti. Mulla kans välillä huono olo siitä et imetys ei sujunut. Mulla kun sitä maitoa ei vaan tullut. Vauva itse oikeastaan ei halunnut enää imeä kun tuli vaan pikku tippoja joten huusi vaan.Jennakin oli rokotuksen jälkeen väsynyt, kokeile ettei Nellillä ole kuumeta, koska ainakin silloin pitäisi herättää ja antaa maitoa ettei kuivu. JOs epäilyttää vähänkin niin kannattaa soittaa terveysneuvontaan sieltä saa kyllä ohjeet ja tietävät neuvoja enemmän.

Huomiseen ja jaksuja myrskyn keskelle

Vastailen tässä nyt useaan toivottavasti ei nimet sekoa...

mantelilta kysyisin: kuinka paljon uinti maksaa?? minkä ikäisenä aloititte?kauan kestää??onko hauskaa tuo vauvauinti?

nitta: meillä neiti ollut pois kotoa 4 yötä 3 hoidossa vanhempien luona ja siel jos heränny yöl ni sit on huutanu kovaa tunnin verran päikkärit nukkunu tosi hyvin ja illal nukahtanu hyvin maidon antamisen jälkeen menny hyvin vierailut hoidossa.1 yö oltii tuttavien mökillä ja matka meni tosi hyvin yön nukku 00-08 ja sit useat päikkärit oli kyl ihana käydä saunas ja uimas myös .hoitajia ja sylejä riitti Rosalle:)Kyllä reissut ovat ihania kantsii siis yrittää löytää molempia tyydyttävä ratkaisu ja tekis varmasti myuös sinulle hyvää reissu kaikki varmasti sujuu ihan hyvin tottakai sitä eka vähä jännittää kuis reissu menee kun noi pitkän matkan päähän menossa ,mutta reissut usein piristävät ja eiköhän nukkumiset ja syömisetki sujuis ihan hyvin reissun päälläkin,zemppiä vaan.Me ollaan rosan kans lähös mun parhaan kaverin vanhempien luokse sellasen 5h ajomatkan päähän 1.12 saa nähä miten nukkuukohan koko matkan vai mitä tisutellaanko matkan aikana;) vanhemmat jäävät ikaalisten kylpylään siin matkalla ja sit jatketaan kolmistaan matkaa !! isukki jää kotiin:(vähän kyl harmittaa ,kun ei isukki ole sellasta vierailija/mökki tyyppiä mä taas tykkään reissuista ihan sikana.niilläkin ois mökki kolilla ihanas paikas mut ei sinnekkää kesäl sit menty,ja kaverin luokse pitäs tampereelle lähteä mut isukki ei saa jotenkin aikaseksi yleensäkään lähtöjä...no ehkä "tylsistyis" olemaan koton aj tahtois jossai vaihees jonnekkin lähteä.Ulkomaan matkoista tykkkää kyllä ja haaveena ois joko tulevana talvena tai ens kesäl matkustaa koko perheen voimilla:)!!!

ehkäisystä:ite syön niitä cerasette pillereitä näyttäny ainakin sopivan ihan hyvin,mulla menkat alkoi jokunen vko synnytyksestä ja sit oli väli sit tuli taas kerran tosi niukkoina sit taas ovat poissa,no tuohan vie oman aikansa tuo hormoonien tasoittuminen ja menkkojen alkaminen.

rokotuksesta siis calmette me saatii päättää otetaanko,mut jätettii ottamatta.oli paljon haittajuttuja punnittiin just hyöty ja haitat ja sit ei otettu.ne kuulemaa antaa automaattisesti sellasille jos toinen vanhempi ulkomaalainen mun huonekaveri oli virolainen ja niiden lapsi sai sen rokotuksen.

tutin syömisestä meil tutti usein vain jos tosi väsyny päiväl ni annan vaunuis olles tutin silloin sen huolii ja iltasella joskus huolii tutin muuten ei tuttia kyl syö.

oli ihana kun rosa nauro ääneen ekan kerran niin äiti kuvas sen digikameral ja sit poltti meille sen cd:lle oli ihanaa kuunnella sitä.

rosa parina viime yön ollu jotenkin levoton ja itkeny aika kovaa unissaan onks muil unissa itkemistä?voiko noin pikkunen nähä pahaa unta?

juu kahdenkeskiset hetket isukin kans ihania.

Mekään ei otettu calmettea. Me saatiin neuvolasta sellainen tiedote asiasta ja oltiin siis tehty päätös jo ennen synnytystä.

Saana syö tuttia nukahtaessaan yöunille tai vaunuihin. Alkuun söi yölläkin imetysten jälkeen, nykyään nukahtaa ilman tuttia yöllä. Hyvä niin, sillä se oli aika rumbaa, kun se tiputteli sitä tuttia ja sitä sai laittaa moneen otteeseen.

Eilen olin Saanan kans autolla kavereitten luona kattomassa heidän vauvelia, reilu 1kk. Meinas olla huono keli ajaa kotiin, 40-50 köryyttelin. Tänään on mennyt päivä ihan kotosalla ja sisällä. Jospa jo huomenna pääsis ulkoileen.

Saanakin on muutaman kerran nauranut ääneen, kun isi on sen kans leikkinyt ja naurattanut tyttöä. Äitin kans ei oo vielä ollut niin kivaa :)

Neiti huutelee sitteristä, jospa menisin seuraksi.

Eeva ja Saana 3kk 3vk