HEINÄMAMMAT 2006, UUSIN

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
niin , tyttö82, missä päin teillä niitä ihottumia on? Meillä Jennalla taipeissa, nilkoissa,reisissä,sitkeää vaippaihottumaa ja sitten tuli myös poskiin ja leukaan punotusta.Eli jos ei johdu maidosta niin ainakin atooppinen iho löytyy.
Meillä alkaa vauvauinti 4kk ikäisenä ja maksaa 15 euroa kerta. eli yksi kerta siis puoli tuntia.
Meillä matkoilla nukkuminen huonoa joten yökyläilyä en vielä kauheasti jaksa harrastaa. Eikä oikeen mahdollisuuttakaan kun koulun lomilla tai viikonloppuisin. Hoidossa ollut kyllä muutaman kerran mummilla.
Mihin aikaan teidän vauvelit käy yöunille? meillä siinä klo.19 maissa ja isommat omiin huoneisiin puoli yhdeksältä.

Kiva lueskella muiden kuulumisia! Kovasti tutuilta kuullosti monen kirjoitukset. Täällä on kasvettu myöskin kamalasti ja uusia juttuja opitaan lähes päivittäin. Tuo kikattelu on meilläkin isin ja pojan juttu. Ei oo äiti sitten tarpeeksi huvittava:(, ei haittaa! Poika nukahtaa tissille lähestulkoon aina..nyt olenkin sitten yrittänyt herätellä jos on ollut rinnalla vain pari minuuttia ja antanut pullosta tuttelia, ettei nukahtaisi maha tyhjänä..silloin herää hetkenkuluttua itkemään ja nukahtaa taas heti tissin suuhun saatuaan. Olen sitten pullon jälkeen antanut vielä tisun suuhun ja siihen se sitten nukahtaakin. Hankaluuksia välillä saada tisu pois ilman että poika herää-ei huoli nykyisin tuttia juuri ollenkaan. Soseita aletaan maistattamaan parin viikon kuluttua. Onko muilla käynyt niin että tuttipullo ei meinaa kelvata? Täällä sen takia jäänyt maidot juomatta jo turhankin usein. No nyt olen sitten antanut rintaa useamminkin kuin ennen. Me ei juurikaan olla pojan kanssa reissattu muuta kuin silloin kun oltiin viikko mökillä pojan ollessa 2vkoa vanha. Mieli kyllä tekisi jonnekkin lähteä..esim. Tallinnaan, mutta pitää tuo passikin saada hoidettua sitä ennen. Tyytynen siis jatkamaan kauppakeskuksien kiertelyä päivisin. Kerran nyt käytiin avoimen päiväkodin vauvailtapäivässä, oli mukavaa ja jatkossa mennään varmasti. Meillä odotellaan vauvauinnista vapaata paikkaa..jonossa on oltu jo pitkään. En taida uskaltaa vielä muuten ottaa mukaan hallille..osaako joku sanoa minkäikäistä voisi alkaa itse viemään uimahallille? Eikö saunaan viennissä ole se yhden vuoden ikäraja?? Onko kellään käytössä bumby istuinta? Meinasin sellaisen nyt hankkia ja kokemukset kiinnostaisi. Voisi siinä sitten istuttaa oman suihkuttelun ja pukemisen ajan. Meilläkin kestovaippailtu jo jonkin aikaa, käytämme valmiiksi muotoiltuja sisällä ja kuorta päällä. On ollut yllättävän helppoa!! Poika nukahti tänäänkin n klo 19.00, ottanut kuitenkin tavaksi pari tuntia heräillä itkemään ja jatkaa heti unia kun menee tisin kanssa viereen..onkos muilla tällaista ilmassa? No nyt yritän jatka hinnoittelua, olen siis viemässä pieneksi jääneitä vaatteita ja muutakin turhaa rompetta kirppikselle myyntiin. Mukavaa lumituiskua kaikille!

ihottumaa meidän neidil lähinnä masus ja seläs jalois himpun verran kuiva iho.Nyt iski vaippaihottuma pari p sit,ihmettelen kovasti käytettiin pampers 3-6kg sopi hyvin sit lidl vaippa käytetty jo 54kpl näyttäny sopivan hyvin,mut nyt koittanu välil pampers 4-9kg ja tuntu et sen jälkeen tuli noi ihottumat,hassua jos aikasemmat pamperssit ei ihottumaa tuonu ja nyt nää sit aiheuttais ihottuman.meil neiti käy yöunille 21-23 sit herää aamusta 7-8 välil syö 30 minsaa ja nukahtaa uudestaa ja herätään usein 10-11 välillä.hoidos olles tuttipulloa välillä pyöritellään suussa,mut sit jos on tosi kova nälkä yön jälkeen tai päikkärien jälkeen niin syödään pullost tosi hyvin.kyllä siitä on puhuttu et vuoden ikäisen voi halliin viedä ei kantsi pienempää.meillä viime yö oli levoton nukkumaan 22aikaan heräs 00 imetin..nukahti..heräs 01.30 ja jotenkin tuntu et ois masus vääntänyt huusi kovasti ,sylissä pitelin ja sit imetin loppujen lopuksi nukahti 03 jälkeen8 heräs imetin ja nukahti sit 10 heräs...olin ihan poikki päiväl pitäny tehdä kotitöitä ja muit hommia ni ei ole voinu päikkäreit ottaa,mut isukin tulles kotiin otan tunnin torkut nyt ihan puhki väsynyt,lähden nyt ruokaa laittamaan ,kun isukki pääs töistä.

Heipä hei!

Meillä on tuo Bumbo- tuoli. Se on tosdella kätevä. Käytetään sitä kotona kaikenaikaa. Vielä ei oo otettu uimaan mukaan, vaan on käytetty turvaistuinta.
Me ollaan käyty Otson kanssa saunassa uinnin jälkeen ja kaksi kertaa muuten vaan. Ollaan istuttu alimmalla lauteella ja käyty välillä suihkussa.
En tarkkaan tiedä miksi ikäraja on 1vee, tietääkö joku? Minä ja pikkuveljeni ollaan molemmat saunottu aivan vauvasta asti. Täytyy vain olla tarkkana, ettei ole pikkuiselle liian kuuma.

Me kanssa kestovaippaillaan, tänään laitan ekaa kertaa keston yöksi. Tää on todella mukava harrastus.

Minna ja Otso

Heippa!
Minna: jos olet kätevä käsistäsi ja omistat/lainaat ompelukoneen, niin vanhoista froteepyyhkeistä jne voi tehdä lisäimuja itse ja muutenkin kestovaippoja on kiva tehdä itse. Jos et ole vielä tutustunut,niin seuraava nettisaitti on tosi hyvä ja kattava: http://www.kestovaippainfo.fi/
Itse olen väkertänyt ennen vauvan syntymää parit prototyypit kuorivaipoista PUL-kankaasta, sekä kudotut kuorivaipat, sekä pari ostettua. Niitä oli tarkoitus kokeilla, mutta en ole vielä ehtinyt/viitsinyt... Mutta voi olla, että meillä vielä kokeillaan kestoilua lähiaikoina, kun olis kiva edes pari-kolme vaippaa päivässä vähentää vaipparoskavuorta, kun se tekisi jo n.tuhat vuodessa!
Onko teillä muuten ollut ongelmia omien niskojen kanssa? Mulla oikean puoleiset niskalihakset menee jumiin melkein päivittäin. En ole jaksanut niitä jumpata, joten oma syy. Eilisestä mun oikea käsi on ollut kipeä, ilmeisesti jännetupen tulehdus iskenyt ranteen yläpuolelle. Onko joku löytänyt rannetuen tms. Mistä niitä saa? Tulehduskipulääkekuurin (Burana) aloitin itselleni jo, mutta joku rannetuki olis kiva. Luulen, että tulehdus tuli kun olen nyt vaunuja työnnellyt urakalla lumessa koko viikon.
Muuten menee mukavasti, ollaan kyläilty paljon lähiseudulla kavereiden luona, menty julkisilla ympäri ämpäri. Huomenna ollaan kotosalla, mikä tehnee hyvää kummallekin. Matkustelusta muuten, ollaan käyty 3 kertaa vauvan kanssa sukulaisten mökillä, jonne on 2 tunnin ajomatka. Matkat menee hyvin kun ajoittaa ne uniaikaan. Kyläilyt ovat virkistäviä, kun näkee muita, mutta rankkoja toisaalta. Yleensä ollaan oltu aika poikki niiden jälkeen. Nukkumiset on kyläpaikoissa menneet yllättävän hyvin, yleensä muut eivät ole edes heränneet yöllä meidän syöttöihin, vauva on tyytyväisenä juonut huoneenlämpöistä tuttelia, niin ei ole tarvinnyt käydä yhteisessä keittiössä edes lämmittämässä keskellä yötä.
Ihanaa kun on tullut lunta! Iltaisin ollaan laitettu kynttilät palamaan makkarin ikkunalle, ja pötkötelty Annan kanssa sängyllä jokellellen puolin ja toisin, ja nautittu vaan tunnelmasta.

Anu ja Anna 3.5kk

pakko jonnekkin vähän avautua..
tuo mieheni saa minut jatkuvasti huonolle tuulelle ja joskus jopa miettimään rakastanko edes enää. Ärsyttää kun sille tärkeitä asioita on esim. alkoholi, josta minä en pidä ja on myös hirveä materialisti ja ostaakin omilla rahoillaan lähinnä jotakin itselleen aina. Ja sitten minun on huolehdittava että meillä ja vauvalla on ruokaa. Kaiken huippu tässä asiassa on se, että riidan tullen hän saattaa kieltää minua käyttämästä esim. tietokonettaan, joita hänellä on kolme. Yhtä niistä maksaa toimeentulotuellaan joka kuukausi 120e. Minulla ei todellakaan ole varaa pistää itseeni tuota summaa kuussa, koska minun on tosiaan huolehdittava perheen ruokapuoli ja Nellin tarpeet.

Tuntuu välillä niin paljon että ero on ainoa ratkaisu. Välistä tuntuu että kyllä mun pitää vaan elää mieheni noiden vikojen kanssa. Ja onhan hänessäkin hyvät puolensa.

Nyt se lähti minun ystäväni kanssa juomaan lähikuppilaan. Ja sehän jos mikä tekee hänet onnelliseksi. Ei tule kuuloonkaan että joskus voitaisiin tehdä jotain mukavaa perheen kesken. Tai että se tekisi jotain tän perheen hyväksi. Ainoastaan silloin jos minä pakotan, niin saattaa vastentahtoisesti tehdä jotakin.

Ihailen suuresti sellaisia miehiä jolle perhe on kaikki kaikessa, jotka tekee kaikkensa perheensä eteen ajattelematta koko ajan omaa etuaan. Sellaisia miehiä, jotka tulee iloiseksi perheensä kanssa vietetystä ajasta. Oon vaan ruvennu miettimään että onkohan sellaisia oikeesti olemassakaan vai oonko lukenut aikanaan liikaa reginaa tmv.

Liuku. Kyllä sulla on aika raskasta ollut. Ja miehestäkin noin paljon huolta, ihan tekee surulliseksi. Sullahan oli se tapaaminen perhetyöntekijän kanssa? Jos voisit hänelle puhua tukalasta tilanteestasi? Vaikka meilläkin on miehen kanssa hankaluuksia, tiedän että me olemme hänelle kaikki kaikessa. Eli et sinä liikoja toivo... Voisitko puhua miehellesi tunteistasi ja yrittää motivoida hakemaan apua teille?
Kirsi ja Inari

Alkuperäinen kirjoittaja liuku:
pakko jonnekkin vähän avautua..
tuo mieheni saa minut jatkuvasti huonolle tuulelle ja joskus jopa miettimään rakastanko edes enää. Ärsyttää kun sille tärkeitä asioita on esim. alkoholi, josta minä en pidä ja on . Minulla ei todellakaan ole varaa pistää itseeni tuota summaa kuussa, koska minun on tosiaan huolehdittava perheen ruokapuoli ja Nellin tarpeet.

Tuntuu välillä niin paljon että ero on ainoa ratkaisu. Välistä tuntuu että kyllä mun pitää vaan elää mieheni noiden vikojen kanssa. Ja onhan hänessäkin hyvät puolensa.

Liuku tuntuu kyllä osa tuosta niin tutulta...Mites mies siis on työtön vai ,kun toimeentulotukea saa?? teidän kantsis maksaa laskut yhdessä sekä tehdä selkeä ratkaisu myös yhteisiin ruokakuluihin,meillä mies nyt töissä ollut 2,5kk minä käyn kaupassa ja maksan kaiken ja sitten pyydän mieheltä puolet kaikista ruokakuluista ja hän maksaa kiltisti:)ja mitä Rosan kuluihin menee niin se on vähäistä viel ni ei ole mies joutunu maksamaan mitään viel koska vaipat ostan lapsilisästä sekä maito omasta takaa.. sekä pinnasänky korisänky turvakaukalo sitteri jne on kaikki saatu sukulaisilta ja vaunut osti äidin ystävätär vaatteita saatu ja paljon mäs ostin niitä bulgarian reissuilta.sitten kun alkaa kulua rosaan sillai enemmän rahaa hankitoihin siis jotain isompaa kalliimpaa talvihaalarit, pyörää tai jotain niin kyllä kaikista puolet aijon mieheltä kyniä ja varmaan hän tajuaa sen että kyllä hänen pitää osallistua myös lapsen hankintoihin,vaikka ei sitä nyt sillai varmasti ajattele,kun ne ei ole ajankohtaisia nyt tehty jotain hankintoja ja mies on kyllä maksuissa mukana pinnatuolia ja ammetta jaloilla jne.toivottavasti saatte miehen kanssa asiat sujumaan ja että olisit onnellinen kaikinpuolin.kyllä meillä kans välillä tuo alkoholi tekee riitaa,kun mies ulkona viikonloppuisin ja se periaatteessa on just aikaa perheelle,mut uskon et asiat sillai saa uutta pontta,kun Rosa kasvaa ja sen kanssa voi tehdä kaikenlaista:)kyllä mies sitten iltasin on usein rosan kanssa ja jos lähden jonnekkin liikkeelle ite niin mies kyllä aina valmis olemaan rosan kanssa,pitäs nyt keksiä viel enemmän ite tekemistä kodin ulkopuolella niin saisivat sitten viettää enemmän aikaa kahdestaan.Kyllä mies kertoo usein kuinka tärkeitä hänelle olemme ja näyttää sen myös omalla tavallaan(ei ole kauheasti niitä tunteiden näyttävää sorttia)elikkä pitää vain jotenkin löytää se yhteinen sävel ja yrittää jaksaa ilman että itse väsyy kokonaan,zemppiä teille!!!pirtsakkaa talvipäivää kaikille ja hyvää viikonloppua:)meillä miehen mummon 80v juhlat sunnuntaina,kiva nähdä niitäkin kun niin harvoin niitä näämme.

Oon pahoillani liuku sun tilanteesta, kuulostaa tosi rankalta. Ootteko pystyneet puhumaan noista jutuista? Eihän perhe ole yksin naisen juttu vaan se perustetaan yhdessä miehen kanssa. Tietenkin miehet on erilaisia, mutta kyllä jokaisen pitäisi se ymmärtää että yhteinen projekti tämä on ja ei perheenä pitäisi elää erillistä omaa elämää, siitä kärsii aina toinen osapuoli. Voimia sulle oikein paljon ja toivottavasti asiaan tulisi hyvä ratkaisu.

Mulle ei sitä hormoonikierukkaa vielä laiteta, mutta tosiaan kun ei menkat ole vielä ees alkaneet niin siinä syy sitten.
En saanut mitään tietoa calmetesta...en ainakaan muista. Tiesin kyllä ennestään et esim. patteja voi tulla kun keskimmäiseltä leikattiin, mutta ne on kuulemma harmittomia. Ja venäjällä tubi leviää niin täällä idässä suosittelivat ottamaan. Mutta joo mietin nyt vaan tota asiaa ehkä ihan turhaa.
Ahaa nyt kutsu käy, pitää mennä.
niin tyttö on meillä syönyt maissivelliä illalla, kiinteitä ehkä aloitellaan pikkuhiljaa ensi viikolla. Heippa.

Käypä Liuku huviksesi sivuilla www.narsistienuhrientuki.info. Siellä linkkejä eri juttuihin ja ihmisten kirjoituksia. Eksyin noille sivuille yksi päivä sattumalta ja aika monen jutuista ja ongelmista tunnistin ex mieheni ja sain vihdoin selityksen hänen käytökseensä. Ainoastaan se että hänellä ei ole hyvää työpaikkaa eikä kunnianhimoa ei täsmää. Jos sivut ei kuvasta miestäsi, ole onnellinen silä sitten voitte vielä päästä eteenpäin ja saada asiat selvitettyä.
Meillä nyt tas kokeillaan muutama päivä nannia ja katellaan tuleeko oireita....

Pinja: joo, mulla on itseasiassa yksi psykopaatteja käsittelevä kirja lainassa mielenkiinnosta ja kun joskus on tuntunut ettei kaikki tuossa ukossa oo ihan kohillaan.. mutta vaikee sanoo.. oon sanonu tuolle itselleenkin joskus mun noista epäilyistä.

kirsi.73: en usko että alan avautumaan sille perhetyöntekijälle, jotenkin vaan on niin loukkaantunut että edes joutuu semmosen puheille. Mä en kertakaikkisesti ymmärrä miksi. Siis kun neuvolassa kerroin etten todellakaan ollut alkoholin tai muiden päihteiden alaisena kun tuo vahinko sattui, eikö ne usko mua.. laittaako ne mut huumetesteihin vai miksi mun pitää mennä juttelemaan perhetyöntekijälle? Mua ei ole mikään loukannut näin paljon ennen, sillä mä teen kaikkeni Nellin hyväksi.. ja kun tuo vahinkokin kävi vain siksi että mä yritin auttaa lastani. Niin nyt mä olen niin huono äiti että joudun tekemisiin lastensuojelun kanssa. Älytöntä. Pelkään älyttömästi mennä sinne tapaamiseen, mitä jos ne ei usko mua miten se vahinko kävi, jos ne haluaa jotain erityistoimia. Ja kun mä en halua ikinä enää olla tekemisissä lastensuojelun kanssa niin en ala kyllä meidän parisuhdeasioita siellä puimaan. Ennemmin sitten haen apua jotakin muuta kautta, jos tarviin. Toisaalta mun melkein kaikki suhteet on ollut enempi tai vähempi vaikeita (rakastun aina renttuihin) ja aina ollaan ilman apua pärjätty.

tyttö82: juu mun mies oli 5kk työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja sitä kautta siis semmosessa it-alan työpaikassa, mutta nyt se loppui ja ne ei vastoin lupauksiaan palkannutkaan mun miestä sinne töihin.

Nellin sormet on muuten nyt kokonaan parantuneet, palokarstakin lähtenyt kokonaan pois. Huomenna tulee anoppikin kylään ja sillä on kuulemma mukana sen opiskelukavereita, joille se haluaa näyttää Nelliä, kun on niin ylpeä mummi :).

Ainiin tänään taas tapeltiin miehen kanssa ja kerroin että täällä palstalla olin avautunut eilen ja kertonut miettiväni eroa, niin mies uhkaili soittaa lastensuojeluviranomaisille nimettömänä puhelun.. yritin sitten kysyä että mitähän se ois sinne sanonut, kun en ole tehnyt mitään väärää, mutta en saanut vastausta. Tosi ahdistavaa, että mies uhkailee tommosta.. siis sehän vois keksiä niille jotakin tarinaa kerta muutenkin joudun niitten kuulusteltavaksi. Sitten mies puhu kaikkea että kun Nelli joutuu lastenkotiin. Kyllä suutuin tosissaan ja vannoin etten anna anteeksi, mutta annoin kuitenkin :p.

Tuntuu että kohta te pidätte mua ihan hulluna näiden mun kertomien juttujen perusteella. Siis kun viime aikoina on joutunut miettimään paljon sitä että mitä musta ajatellaan ja varsinkin kun tuo mies uhkailee tommosia että vois valehdella musta juttuja, niinkuin on muuten tehnytkin.. äitilleen meinaa.

Mutta nyt ollaan kuitenkin toistaiseksi ainakin sovussa mieheni kanssa, niin eipä ainakaan hänestä nyt enempiä.

Kyllä sinua liuku kovasti koetellaan. Tuntuu tosi surulliselta, että joudut monelta taholta syyttömäksi kärsijäksi. Olet tosi sitkeä, kun jaksat pyörittää kaikkea tuollaisia asioita ja vielä lasta siinä rinnalla.

Muistakin korostaa sille perheneuvojalle, että lapsen etua sinä yritit ajaa kun vahinko sattui. Voisin hyvin kuvitella, että minullekin tuoreena äitinä olisi saattanut sätkivän lapsen kanssa käydä vastaava vahinko.

Miehellesi ei täältä kyllä empatiapisteitä heru. Hänet sinne perheneuvojalle pitäisi lähettää tarkistamaan perheenisän ajatuksia. (olen niin kiukkuinen puolestasi, että en oikein osaa asiaa kauniimminkaan ilmaista)

Kyllä teksi mieli Liuku jostain lähettää sulle voimia. Älä oikeesti pelkää sinne perhetyöntekijälle menoa, kyllä ne uskoo sua. Jos vaan millään pystyt niin kerro siellä edes noista miehesi uhkailuista. Vaan ihan sen takia että joku ulkopuolinenkin tietää miehestäsi, sunkin olo helpottuu ja et rupea turhaan pelkäämään noita uhkauksia.Ja lapsen takia myös. Mä aikanani viivyttelin turhan kauan enkä hakenut apua mistään ja olen siitä itselleni ikuisesti vihainen. Lapset joutivat niin paljon katselemaan kaikkea älytöntä.
Haleja ja voimia!
Oon muuten ihmetellyt kun Jenna oppi tosi aikasin kääntymään ja kääntyili sitten koko ajan ja nyt sitten ei enää tee muuta kun möllöttää selällään eikä aikomustakaan kääntyä mihinkään suuntaan. Täytyy neuvolasta kysyä onko ihan normaalia unohtaa jo opittu taito.
Meillä dogoboksi hajosi joten jää BB kattomatta tänään ja huomenna. Tulee ihan vieroitusoireita...

Mä täällä taas.Mukava viikonloppu takana. Just kun tos kirjoittelin että Jenna lopetti kääntyilyn niin taas eilen sitten kääntyili. Kumma vauva...
Mitään erikoista ei tässä viikonlopun aikana tapahtunut. Mua vaan vähän kyllästyttää nää ilmat sillä en todellakaan ole talvi-ihminen. Mulla tulee aina tosi helposti kylmä joten ulkoilu talvella on tylsää. Äh, ja juurihan tämä talvi vasta alkoi.

Nelli ei kyllä kääntyile tippaakaan. Silloin kun vielä imetin, lopetin kun nelli oli 2kk, niin kääntyili joskus sängyssä päästäkseen toiselta puolelta toiselle puolelle.. ilmeisesti haisto äidinmaidon ja sitä kautta sitten..

Nyt Nelli on löytänyt jalkansa, pitelee kovasti varpaista kiinni :). Ja esineihin tarttuu.

Ukko hommas viljakäärmeen, enkä olisi ikinä uskonut, mutta minunkin mielestäni tuo käärme on todella ihana. Tuommoinen 2-vuotias joka on tottunut ihmisen käsittelyyn.

Ulkona sataa hirveesti lunta, ihanaa <3

Juu, kylläpä tosiaan pyryttää lunta! Ei viiti mennä vaunujen kans ulos.

Eilen oltiin ostoksilla ja ilta meni ihan itkemiseksi... Saana kun ei osannut nukkua kun pikku pätkiä siellä kaupoilla, niin oli ihan yliväsy illalla. Sama juttu oli viime viikolla yks päivä, kun oltiin kyläilemässä ja päikkärit jäi huonoksi silloinkin. Onko muilla samoja kokemuksia? Mietin vaan, että on aika kurjaa jos aina käy noin, kun on jossain liikenteessä. Ilta on sitten niin rankka, kun joutuu vaan kanteleen sylissä. Ei vaan viittis kotiinkaan hautautua :)

Saanakin on nyt kiinnostunut leluista, varpaitansa ei ole vielä hoksannut. Nukkumaan mennessä meinaa olla välillä ongelmaa, kun puoliunissaan kampeaa itseään massulleen. Samoin joskus tissillä ollessa alkaa kammeta massulleen.

Liuku: kuulostaa vinhalta se teidän lemmikki. Onko se jossain terraariossa?

Heipä hei!

Kiitos Anu tuosta kestovaippainfo vinkistä. Se onkin ollut nyt kovasti käytössä. =)
Käytättekö kestovaippoja yölläkin ja jos, niin minkälaiset on parhaita.
Ite oon nyt käyttänyt vaan päivisin ja hyvin on mennyt. Siis täysin hurahdettu on.

Tarttisin apua... Mitä voisin hankkia miehelleni 30vee synttärilahjaksi?
En keksi mitään järkevää. Ensin aattelin juhlia, mutta ei sitten kuitenkaan...
Rahatilanne ei oo mikään huima, vaikka oonkin tarkoitusta varten vähän säästellyt.
Onko kenelläkään hyviä idiksiä?

Otso on ollut kanssa todella "kitinä". Viime yönä päästiin nukkumaan vasta puoli kolme, kun työnneltiin parvekevaunuja pitkin olohuoneen lattiaa. Jotenkin Otso vaan ei rauhoitu, hyörii ja pyörii ja kitisee.
Kyseessä vois olla maha, sillä kakat tulleet viimeksi torstaina tai sitten hampaat. Otso puree raivokkaasti kaikkea mitä käsiinsä saa, sormia yms.
Voiko yöksi antaa suppoja?

Minna ja Otso 4,5kk

Minna anna vaan suppoja, jos tekee hampaita. Lahja-ideoita ei ole, mutta varmaan mies arvostaisi jotain kahdenkeskistä. Jos saatte Otsolle hoitajan ja ulos syömään tai jotain? Nukkuu sit paremmin. Meillä vaihtelee nuo yösyöttöjen määrät, muttei onneksi jää valvomaan. Näin kaverin päivän ikäisen vauvan ja oli niin pikkuinen, etten uskaltanut juuri syliin ottaa. Nopeeta se kasvu, ku Inari näytti jätiltä sen rinnalla.
Meillä on sit viikon päästä pariterapia. Kirjoittelen kokemuksia sit myöhemmin. Olemme olleet aiemminkin, kakkosen syntymän jälkeen ja silloin siitä oli apua. Nyt mennään yksityiselle (ei ole jonoja), ja varmaan muutamaan kertaan jää. Maksaa nimittäin 60 e/kerta (1.5 h). Ongelmista huolimatta mieliala on mulla hyvä ja nautin kovasti vauvelista. Välillä vaan surettaa ku arki on niin hektistä.Pitää muuten hehkuttaa, että Inari on meidän eka vauva, joka osaa nukahtaa itse sänkyyn. Ei kyllä aina onnistu, mutta useasti kyllä. Taitaa lapset helpottua kerta kerralta... No, tähän ne nyt sit kuiteski jää.
Kirsi ja INari

Minna, mullakin tuli mileen että järjestä jokuk kahdenkeskinen hetki miehesi kanssa, jos siis vaan mahdollista. Kotiin hyvää naposteltavaa,joku hyvä leffa ja kynttilöitä tai jos enemmän rahaa käytössä niin syömään ulos jonnekin pieneen ihanaan paikkaan ja elokuviin.
Mä oon kyllä sellanen että nautin miehen kanssa näin talvella koti-illoista. Poltetaan paljon kynttilöitä ja takkaa ja ollaan vaan.Semmoinen oleskelu siis kivaa myös lasten kanssa. Jännä juttu että vauvan mielestä takkatuli on kaikkein mielenkiintoisinta katseltavaa. Makoilee lattialla ihan paikallaan ja tuijottaa tulta.
Aika hieno mies sulla Kirsi, että suostuu lähtemään pariterapiaan. Moni mieshän tunnetusti ei sellaiseen suostu eikä usko siitä olevan apua. Mutta teillä molemmilla näyttää olevan tahtoa parantaa suhdetta niin uskon sen kyllä onnistuvan!
Hui, mikä lemmikki Liuku. Kasvaako se isoksi?

Paljon on tullut asiaa, kun ei oo vähään aikaan tullut luettua. Netta kuitenkin jo ekoilla päikkäreillä, niin ehdin hyvin lukea kaikki viestit läpi. (Varsinkin kun olis noita tenttikirjojakin tuossa pinoittain :)).

Tyttö82: Se vauvauinti on tosiaan aika kallista, eli me käydään pikku delfiineissä ja maksaa 62 euroo kuukaudessa. Siihen siis tulee 3-5 puolen tunnin kertaa kukaudesta riippuen. Ekat pari kertaa Netta oli vähän peloissaan, mutta nykyään ei enää säiky ääniä ja tarkkailee innoissaan ympärillä uiskentelevia vauvoja ja leluja yms. Viime sunnuntaina isikin sukellutti, eikä ollut moksiskaan. Meille on sanottu että siellä saa vauvan viedä saunaan lämmittelemään ja ollaankin Netskun kanssa tissitelty siellä alalauteella, johon uinnista väsynyt vauva usein sammahtaa.
Ponnari: Jostain olen kuullut että vasta vuoden ikäisen saisi viedä normaali uimahalliin niitten vesien epäpuhtauksien takia. Noihan on aina vauvauinteja varten puhdistettu ja tarkistettu tuolla vauvauinnissa.

Mekin jätettiin tuo calmette ottamatta, vaikka ollaan nyt lähdössä Tammikuussa reissuun Australiaan ja ollaan matkan varrella Bangkokissa yötä, niin silti oli terveyskeskuslääkäri sitä mieltä, ettei tarvita. Ajattelin kyllä vielä soittaa sinne rokotusneuvontaan ja varmistaa asian. Tosiaan on tuon matkan vuoksi meilläkin passin hankinta edessä... mitenhän tuosta natiaisesta saa niihin standardeihin sopivan kuvan :/.

Tutin syömisestä on ollut puhetta. Meillä Netalle annettiin tutti joskus muutaman viikon ikäsenä ja sitä syö aina päikkäreille ja yöunille mennessä... täytyy myöntää että välillä myös käytän tuttia vaimentajana, jos ollaan jossain julkisella paikalla, eikä muuten tunnu rauhoittuvan. Yösyötön jälkeen on kuitenkin aina nukahtanut ilman tuttia.

Liuku: Hui, musta kuulostaa pelottavalta tuo käärme, mutta kaippa se ihan hauskaa seurattavaa on. Toi miehen alkoholin käyttö on tosi ikävää, mikäli sitä tapahtuu niin paljon että rasittaa. Meillä on kyllä miehen kaljan juonti vähentynyt tosi paljon ja useimpina viikonloppuina riittääkin se että käy sunnuntaina alkuillasta baarissa kattomassa fudista ja ottaa siinä muutaman tai sitten jos ollaan miehen vanhemmilla saunomassa, niin se saunakalja ja viinilasillinen ruoan kanssa riittää. Toki haluaa ja saakin välillä lähteä enemmänkin ottamaan, lähdenhän minäkin.

Nettakin nauraa nykyään ääneen, mutta vielä suht harvoin ja se on semmosta hassua kähinää... eniten naurattaa se jos äitiä tai isiä naurattaa paljon. Sunnuntaina Netta kääntyi ekan kerran oikein yrityksen kanssa selältä mahalleen ja toisti sen eilen. Se oli kyllä semmonen 5-10 minuutin ähinä kyljellään, kunnes vihdoin losahti kunnolla mahalleen. Vähän oli yllättynyt ilme, enkä tiedä että tajusko tuo edelleenkään itse aiheuttaneensa sen.

Minkä ikäiselle niitä bumbo-sittereitä voi käyttää? Mietin vaan että sehän olis kyllä tosi kätevä just tuolla uinnissa ja miksei kotonakin, kun tuntuu, että tavis sitterissä tyttö punkeaa ylös, kun ei olla sitä kovin istuvassa asennossa pidetty.

Tämmöstä, Manteli ja Netta 4,5 kk.

Moi
yritän vähä kirjotella kuulumisia. tyttö sylissä nii vähä hankalaa. eilen maistettii perunaa korvikkeella löysennettynä. sitte tissiä ja päikkäreille. tunnin päästä heräs kovalla itkulla. ilmeisesti maha tuli kipeeksi. itki puolisen tuntia kunnes helpotti. meinasin et pidän ainaki viikon tauon perunasta, oli niin kurjaa katella toisen itkua. Itse syöminen sujui ihan hyvin, vähän tuli syljen mukana ulos mutta ei pahemmin irvistellyt. Tänään sitten maistettiin persikkasosetta ja toiselle lusikalle suu aukesi jo isosti ja hymy oli huulessa :) eikä siitä tullut mitään mahaoireita. Toivottavasti peruna kuitenki alkaa menemään, ettei ihan makeilla soseilla eletä. tai ehkä pitäs keittää perunan mukaan porkkanaa, oiskohan apua..?

Kurja tilanne edellaan sulla liuku, voimia ja jaksamista!

Viikonlopun Porin reissu meni sit ihan hyvin. Menomatkalla syötin 3 kertaa ja sit piti muuten vaan pysähtyä ku neiti kyllästy istumaan kaukalossa. Perillä kaikki sujui hyvin ja tyttö sai nukuttua yöllä ja päivällä melkein yhtä hyvin kuin kotona, joten turhaa ressasin. Kotimatka sujui menoa paremmin, vain yksi syöttö ja sen mukana kakat. :)
Kaiken kaikkiaan oli kiva käydä reissussa, vähä piristi mieltä. Harmi vaan et tää tyhmä flunssa vaivaa. Taas lämpöä 37,0 ja semmonen höntti olo, menis ohi kokonaan tai tulis kunnon tauti joka sit paraniski. Tätä kestäny jo yli viikon..

Joku sano vieneesä vaatteita kirpparille. Mä vein kans viime viikolla. Omia "teinivaatteita" ja jotain miehen vanhoja myös, sekä pikkuveljen. Vauvanvaatteita en viiti viel myyä ku eka lapsi. :) jos tulis vielä joskus pari lisää...
En pysty kirjottaa enempää ku Janna hermostu, joten jatkan toiste.
Hyvää viikonjatkoa
Nitta ja Janna perjantaina 4 kk

.

Tuntuu että kohta te pidätte mua ihan hulluna näiden mun kertomien juttujen perusteella. Siis kun viime aikoina on joutunut miettimään paljon sitä että mitä musta ajatellaan ja varsinkin kun tuo mies uhkailee tommosia että vois valehdella musta juttuja, niinkuin on muuten tehnytkin.. äitilleen meinaa.

Ei me sinua hulluna pidetä toivotaan kaikki vain parasta ,että saatte asiat kuntoon ja ennen kaikkea sitä että sinä jaksat etkä väsy:)!!!! jaksamista liuku sinulle!!!Pakko kysyä oliko mies juonu kun tollasta uhkas??meillä mies on ihan eri ihminen kun on tietys jurritilassa saattaa laukoa kaikenlaista,mutta sitten pyytää käytöstään anteeksi.toivottavasti kaikki sujuu hyvin siel perheneuvojalla jos sinusta tuntuu ettet halua sinne parisuhdetta purkaa niin ei sit tarvi,mutta toivottavasti sinulla on hyviä ystäviä kenelle voit jutella mieltä painavia asioita,tottakai meille tänne voit aina purkaa mielt ku silt tuntuu,kuten kaikki muutkin.

Aluksi: oikein paljon voimia liukulle!!!!

En oo muutamaan päivään käynyt ja paljon oli viestiä.

Niin noista soseista kun Nitta huomasi vauvalla mahavaivoja, olen huomannut saman perunasta, nukkuu kyllä hyvin sen jälkeen mutta kakka on aika pahan hajusta ja vihreämpää, mutta kannattaa aina varovasti muutenkin aluksi antaa noita soseita ( lähinnä itselle sanon=) kun meitin et pitäisiköhän oottaa vielä kun maissiavelliä saanut vasta n. reilu viikon). Peruna ei yksinään ole meidän lapsille juuri maistunut, esikoiselle aloitin maissisoseesta sitten porkkana ja peruna, kasvisten jälkeen olen vasta pikkuhiljaa siirtynyt makeisiin. Keskimmäisellä aloitin perunan ja kun se alkoi tökkiä niin annoin seassa porkkanaa ja kyllä kelpasi hyvin=). Niin että porkkana voisi auttaa Nitta teilläkin. Minusta ei kannata makeita antaa kovin äkkiä jos haluu että oppii kasviksiinkin.

Niin ite oon aina näin alussa tehnyt niin että ekan viikon maistellaan yhtä lajia ja sitten lisätään seuraavalla viikolla esim. porkkana sekaan tms.n. viikko maisteltiin maissivelliä ja nyt annan n.1dl kerralla iltaisin, nyt ollaan kolmena päivänä maisteltu perunaa parin lusikallisen verran, ei tunnu olevan mikään suuri herkku, vois laittaa muutaman maistelukerran jälkeen porkkanaa vähän sekaan. Mutta mua mietittyttää nyt toi massu juttu kun kakka selvästi erilaista, että pitäisiköhän lopettaa tää maistelu vähäksi aikaa ja odotella että kasvaa vielä muutaman viikon, jos vaikka suolisto ei ihan vielä ole valmis ja antaa vaan sitten tota maissivelliä, ehkä siirryin liian nopeasti soseisiin... vai mitä ootte mieltä? muiden lasten kanssa oon toiminut samoin kun nyt, mut ne oli vaan pari viikkoa vanhempia eikä koskaan mitään tullut, tosi rauhassa oon aina edennyt soseiden kanssa. Ennen aattelin että viikko sinne tai tänne, aloittelin kuitenkin aina soseet aika tarkkaan 4kk iässä. Niin nyt Neuvolassa juuri sanoi että tässä iässä muutama viikkokin voi vaikuttaa asiaan suoliston kehittymisen kannalta ja mitä maha jo kestää ja mitä ei. Tyttö kun on 4kk vajaan parin viikon päästä. Joo tuntuis ettei niin tarkkaa ole mutta pitää nyt katsoa. Maissivelli on ainakin ollut ok.

eipä nyt muuta tällä kertaa.

Kyselisin hei tällaista juttua,kun varmasti täälläkin on mammoja jotka käyttää unipussia niin minkäkokoisia pusseja teil käytössä??meil tyttö n.62cm mikä hyvä koko?Soseista meillä ei vielä olla niihin siirrytty ollenkaan,mutta uskon että neiti ihastuu uusin juttuihin katselee ihan hurmaantuneena varsinkin kun isukki syö ,joka haarukallisella neiti kääntää pään mukana:)saimpahan oikien järjestely vimman,kun oma isäni vei rosan vaunujen kans ulos pariks tunniksi niin sai rauhassa järjestellä...tulipahan vietyä roskia parit satsit pari koneellista pyykkiä pesty ja levitetty ja pari konetta viikattu pyykkiä ja kellariin vein partsituolit sekä samalla toin ylös pinnasängyn,kun alkaa tuo korisänky olla aika pikkunen,kun neiti viel niin liikkuvaa sorttia unissaan kädet ja jalat heiluu vimmatusti.Meillä ollut usea kerta nyt sellasta vihreää kakkaa mistähän johtuu,onko vain äidin maidosta johtuva vai mikä?viime yö menmi taas 2h välein herätessä onneks tos sai jo su-ma yön nukuttua kokonaan 22-08 sitä ennen ti-la joka yö monta kertaa rosa herätteli olin ihan poikki su iltana,mut kyl se tästä.Joo mut nyt syömään alkaakin olla kauhea nälkä puuhastelujen jälkeen neiti sen verran rauhas jospa sais itekki syötyö ruoan lämpimänä:)