HEINÄMAMMAT 2008 ~tammikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Viola:
Sus soo :hug: pahoitteluni koko perheelle.

Sellaisesta vaivasta ajattelin muilta kysellä kuin iskias. Pistää tuonne lonkan alaosaan, juuri pakaran yläpuolelle ja on pahimmillaan silloin kun pitää kumarrella ja kyykistellä. Olen lukenut että se on raskausaikana yleinen vaiva mutta ihmetyttää tosissaan että joko se voi näin aikaisin alkaa vaikka mahan kasvua ei juuri huomaa?! Onko muilla kokemuksia tästä tai vinkkejä vaivan hoitoon?
Iskiasta voi koettaa helpottaa ainakin kevyellä liikunnalla, kävely yksi tosi hyvä! Ja kun massu kasvaa, niin tukivyö on ehdoton! Helpottaa sitä selkään kohdistuvaa rasitusta. Kokemusta on, joten usko pois! :) Tosin jos iskias äityy pahaksi eipä sitä juurikaan kävelläkään kun kipu säteilee jalkaan.. Toivottelen ettei pahaksi menisikään!

Räpis taas
 
Sus soolle osanotot :hug:

Baby Dopplerista jos jollain on kokemusta niin mielellään kuulisin? Ja mistä muualta kuin postimyynnistä niitä saa ostaa?

Sukupuolesta... halutaan kuulla se heti kun mahdollista. Poika kun jo on niin kovasti sitä prinsessaa nyt toivotaan ;)

Raskausolosta... pahaolo on loppunut melkein kokonaan. Pahin turvotus on on myös pois ja ehkä sitä on vähän vähempi mättänyt ruokaakin naamariin arjen alkaessa ;) Vähän vatsa pömpöttää, mutta rintojen kivistystä lukuun ottamatta ei muita oireita ole... ja sekös jännittää...ens ma olis sitten vasta np-ultra. Viikko sitten ei vielä kuulunut sydänääniä. Voih kun sitä vaan vois olla huolehtimatta ja onnellisesti raskaana :|
Kaikesta ottaa stressiä... nytkin oon ihan varma että mulla on vähintään rintasyöpä... on niin arat ja paisuneet rinnat että öisin kun yrittää kääntyä mahalleen niin niitä oikein pistelee ja vihloo... täytyy varmaan ottaa puheeksi neuvolassa koska en mä muista että esikoisen kanssa olis ollut vastaavaa.

Ihanaa kun on maa valkoinen... ainakin vielä tämän päivän, joten nauttikaamme siitä!

Vilma-Annika (joka ei muista edes viikkoja ;)
 
Sus soo, olen pahoillani :hug:

En ole aikoihin kirjoitellut tänne vaikka päivittäin olen teidän kuulumisianne lukenut. Sain lasketun ajan vasta hiljattain eli 1.8., toivottavasti saan vielä roikkua tässä ketjussa, kun teidän nimimerkit ovat jo niin tutuiksi käyneet!?

Np-ultra on takana, kaikki oli hyvin, turvotusta ei juurikaan. Vauveli oli päikkäreillä ja jouduimme hiukan odotella, että hän suvaitsi alkaa liikkua ja ryhdistäytyä koko pituuteensa :)

Oksentaminen on helpottanut, mutta nälkä on melkeimpä koko ajan....Mulla myös hirvittävän kipeät rinnat, varsinkin sivuilta, liikkuminenkin sattuu välillä. En muista kyllä tämmöstä aikaisemmista raskauksista! Pissalla saa ravata koko ajan ja sormet on turvoksissa. Tiedän, että tulee juotua aivan liian vähän. Mutta väsymys ei ole niin kammottavaa kuin aikaisemmin, pärjää ihan sillä, kun saa nuokkua sohvalla Pikku Kakkosen ajan.

Terveisin
Muumiska ja mannakryyni 10+5
 
Viola Täällä myös issias alkanut vaivaamaan. Ensimmäisessä raskaudessa ei issias oireillut, mutta tässä raskaudessa jo kolmisen viikkoa. Ja kipu iskee ihan yhtäkkiä |O Enimmäkseen kyykistelyn tai kumartelun jälkeen. Kaipaisin myös hyviä neuvoja ettei kipu muuttuisi raskauden edetessä pahemmaksi. :attn:

Sukupuolesta Kysytään ultrassa jos sieltä suostuvat kertomaan =) Itsellä on tyttöolo vaikka oireet on lähes samat kuin pojalta. Ainoa ero et nyt ei tee mieli makeaa vaan suolaista..(ehkä sitä sit mielessä toivoo et sais tytön, vaikkei loppujen lopuksi mitään väliä kumpi tulee)

Hyvää keskiviikko päivää Heinämammoille!

NiiVe ja pikkuinen 14+2
 
Hei,
Pitkästä aikaa minäkin täällä kertomassa kuulumisia, jotka eivät valitettavsti kovin hyviä..

Kävin tosiaan papakokeen yhteydessä ylimääräisessä ultrassa ennen joulua, kaikki näytti olevan hyvin, viikot vain väheni. Joten tuosta rohkaistuneen uskaltauduimme kertomaan vauvauutiset perheille ja ystäville jouluna. Kyllä ovat anopit, isomummut ja kaikki olleet niin onnellisia, lapsi oli/on todella odotettu.

Tänään oli varattuna sitten aika np-ultraan, ja itse asiassa en jännittänyt juurikaan ollenkaan, mitä nyt aina sitä toimenpidettä mutta en niinkään että joku olisi vikana, niin tietysti. Kaikki tämä juuri minulle! :ashamed:

Vatsapeitteiden päältä niskaturvotus 2,9, kätilö haki paikalle vielä kaksi lääkäriä ja otettiin emättimen kautta, niin pahimillaan sai mitattua 5,0. Itkuksihan tämä meni. Sain sairaslomaa tämän päivän. Siis onko tämä kosto siitä että menin kertomaan liian ajoissa kaikille ja ajattelin että miksipä se juuri minun kohdalle sattuisi?? Jollain muistaakseni oli täällä löytynyt myös turvotusta? En vain muista kuka se oli, mutta olisi kiva tietää kuinka tästä eteenpäin? Voisiko se vain olla liian aikainen hälytys. Ensi viikolla mahd. tulokset ja seur. ultra / lapsivesipunktio 4.2.
Mä olen ihan hukassa...

Kätilö oli näkevinään nenäluun, mutta ei uskaltanut sanoa ihan sata varmaksi, ja sen näkeminen on kuulemma todella hyvä asia. Toivotaan parasta.

11+6 lask. aika 24.7.08
 
Voi ei sussoo :'( :hug: Paljon voimia teidän perheelle!!

Tuosta doblerista joku kyseli... Mä tilasin sen netistä www.kuuntelevauvaa.fi esikon odotusaikana ja meillä ainakin on todella paljon käytössä ollut. molemmissa raskauksissa olen saanut sillä sydänäänet kuulumaan ennen neuvolan ekaa kuuntelukertaa (meillä kun ei ääniä edes yritetä saada kuulumaan ennen ekaa lääkärineuvolaa) rv:lla 11+ Eihän se tietysti mikään maailman halvin laite ole, mutta omasta mielenrauhasta olin sen valmis kuitenkin maksamaan. Sitä en tiedä, saako doblereita jostain muualta kuin nettikaupoista, mutta meillä kyllä toimitus oli ekstranopea muistaakseni kaksi päivää tilauksesta oli jo postissa. Oli tosi kiva, myöhemminkin, jos vaikka vauva liikkui jokupäivä vaisusti, niin pysty ainakin sykkeen tsekkaamaan, että hengissä vielä ollaan :)

Nelly ja iitu 12+4

Muumiskalle vielä piti tulla kirjottelemaan, että etköhän sinä voi jatkossakin tässä pinossa roikkua. Voihan se vauva vaikka ottaa varaslähdön ja syntyä jo heinäkuun puolella ;) ja kokemuksen syvällä rintaäänellä voin myös sanoa, että tässäkin pinossa tulee olemaan elokuunpuolella synnyttäviäkin (toivottavasti en itse lukeudu heihin :whistle: :D )
 
Ensikertalainen: eihän se turvotus aina automaattisesti tarkoita, että jotain olis vialla. odottele vaan rauhassa (juu helppohan se on sanoa) niitä punktion tuloksia. Ihan hyvin voi olla että vauva syntyy täysin terveenä :hug:
 
Ekakertalainen: http://keskustelu.kaksplus.fi/t614185,925 Tuolla on keskustelua sikiöseulonnoista kiinni jääneiltä. Viime aikoina siellä on ollu useampikin jolla on ollu korkeet turvotukset ja silti saaneet papert terveen lapsen kromosomeista. Itekkin esikoisen kanssa tuolla keskustelin. Silloin me jäätiin kiinni veriseulassa. Turvotusta ei ollu nimeksikkään. Lv-punktio käytiin ja saatiin tietää et on terveet kromosomit tytöllä. Tosi raskasta se tutkimusten ja tulosten odottaminen, mutta siinä ei auta muuta ku odottaa. Ne lv-punktion tulosten tuleminen kun kestää sen oman aikansa eikä sitä tulosten tulemista pysty mitenkään jouduttamaan. En usko et sua nyt rangaistaan mitenkään ennen aikojaan kertomisesta. kerrottiin mekin ja kerrottiin tästä tulevastakin aika pian kun saatiin tietää. Asioita joskus vain tapahtuu. Ja seulonnat on seuloja ja ne onneksi aika usein antaa vaan vääriä hälytyksiä. Oikein paljon voimia :hug: Laita yv:tä jos haluut...

sus soo: Voimia :hug:

Mie odotan pelon sekaisin tunnelmin vielä niitä veriseulan tuloksia. Np-ultrassa siis kaikki oli hyvin ja nyt vielä puuttuu ne veriseulan tulokset. Ajattelin tänään soittaa tulosten perään jos ei posti tuo sitä kirjettä päiväpostissa.

Sukupuolesta: halutaan tietää kyllä sukupuoli jos vain on mahollista. Jotenkin koen sen mukavaksi et saa etukäteen ajatuksissa "valmistautua" tyttöön tai poikaan. Ja saa kerättyä sukulaisilta pojan vaatteita jos se poika sattuu olemaan. Tytön vaatteitahan on sit omasta takaa.

Nyt esikoinen vaatii ruokaa ja päiväunille joten täytyy mennä :wave:

Kojo ja möykkis rv 14+0
 
Sus soolle pahoitteluni, voi miten surullista. Voimia koko perheelle.

Ensikertalainen: Toivotaan, että kyseessä on väärä hälytys. Tuloksien odottaminen on varmasti rankkaa, mutta jaksamista teille siihen.

Krissie rv 14+1
 
Piti vaan tulla kertomaan että justiinsa tunsin ekan kunnon potkun masusta ja vedet tuli silmiin pelkästä ilosta...muljuamista olen tuntenut jonkun aikaan ja nyt ne vissiin tappelee tuolla masussa kun muljuaa koko ajan. =)

Äitee ja tuplat 12+6
 
Sus soolle paljon voimia ja iso :hug: Oon niin pahoillani teidän puolesta että näin piti tapahtua :'(

Ensikertalainen toivottavasti kyseessä oli vain väärä hälytys. Äläkä masenna itseäsi miettimällä, että tämä olisi rangaistus jostain, sillä niin ei varmasti ole. Voimia teillekin jatkotutkimusten tulosten odotteluun :hug:

Änkkäpöö ja toivoilona 13+0 (ja jännittää niin pirusti että kuuluuko ne sydänäänet huomenna neuvolassa. Oon tässä pelossa jo onnistunu hävittämään kaikki raskausoireetkin ja masukin on ihan "kohduton" :( )
 
Soitin sinne äitipolille niistä veriseulan tuloksista. Olivat tänään just sinne saapuneet. Tulos oli normaali :D Nyt pääsen "rauhassa" nauttimaan tästä raskaudesta ilman kamalaa pelkoa.
Hyviä vointeja kaikille :D
 
heipsan!

Sus soolle ja koko perheelle voimia paljon :hug: harmi kun kävi noin... :( surullinen olo..

Ensikertalainen meidän tuttava perheellä oli myös turvotusta ja veriseulasta ku saivat tulokset niin terve poika oli.Eli voi todellakin olla väärä hälytys.Äläkä missään nimessä soimaa ja syytä itteäs,ei tietenkään oo sun vikas.Voimia odotteluun :hug:

Mä kävin tänään viemäs labraan pissanäytteen,et saa varmistuksen onko tulehdusta vai ei.Helpottaa ainakin itteä.Huominen ultra jännittää ihan älyttömästi,en muista et ekalla olisin näin jännänny :D

Ja just ku oon kaikille saanu sanottua,et olo on helpottanu,niin kävin sitte tänään useamman kerran aamupäivästä syleilemäs pönttöä :x ja jotain ihme rusehtavaa tuhrua myös tuli aamusta,mietin vaan voisko olla yhteydes eiliseen pupuiluun???toivossa hyvä elää... :/

Kaikkien pikkuisille tarrasukkia :D

Nasuliini ja masukki12+3 :heart:
 
Sus soo
Kiitos kaikille osanotoista :hug:

Tuntuu, että muilla läheisillä on paljon surullisempi olo kuin minulla. Ensin olin kyllä ihan murtunut, mutta jo tänään odottelen innoissani vuodon loppumista, jotta päästäisiin isännän kanssa puuhastelemaan :whistle: Toivottavasti jo ensi kesänä olisi taas plussaa saatu. Myös toivomuslistalla olisi runsaat raskausoireet, sillä meikäläisen kohdalla se on ainut kunnon merkki siitä, että kaikki on odotuksessa hyvin. Meillä onneksi on jo lapsia tuossa juoksentelemassa, jotka tarpeen tulleet meille riittävät jos niin joku suurempi voima määrää.

Ensikertalaiselle toivon vain kaikkea hyvää. Vaikka tulokset joskus näyttävät huonohkoilta, niin asiat eivät välttämättä oikeasti niin loppujen lopuksi ole. Tsemppiä! :hug:

Mulle taitaa tulla joitain vieroitusoireita tästä, että en oikeeasti enää tänne teidän palstalle kuulu... No, pakkohan sitä vaan on nyt siirtyä taka-alalle :D Täytynee seurailla sitten tarkkaan kesä-heinäkuussa teidän odotuksienne loppumetrejä.

t. Sussoo
 
Sussoo: Olen pahoillani..... :hug:

Itse koin tänään jotakin niin kamalaa, etten voi sanoin kuvata. Mulla siirtyi näiden työviikkojen takia seuraava ultra, ja kyselin, saisinko käydä kuntamme toisen yksikön terkkarin luona kuuntelemassa sydänäänet, kun on aiemmissa raskauksissa ollut minun äitiysneuvolan terkkari. Koska terkkarilla oli aikaa, ja minun työyksikkö ja neuvolayksikkö ovat kymmenen metrin päässä toisistaan, sain luvan käydä rauhoittamassa mieleni.

Terkkari etsi sydänääniä viisitoista minuuttia ja mitään ei löytynyt. Minun piti joutua hoitamaan yhtä haavaa, joten terkkari pyysi tulemaan uudelleen kun taas töiltäni pääsisin. Olin todella huolissani, sillä terkkarikin oli sitä mieltä, että näillä viikoilla (tasan 14 tänään), äänien pitäisi löytyä.

Reilun tunnin päästä menin uudelleen terkkarin luokse. Ei ääniä. Sitten pyydettiinkin jo lääkäri etsimään, mutta mitään ei löytynyt. Lääkärikin oli aika sanaton, sillä ollaan työkaverit, ja aisti minun hädän. Terkkari soitti pääterveysasemalle toiselle lääkärille, voisiko vielä tänään ultrata minut, sillä pääterveysasemalla on kuntamme ainoa ultra.

Työkaverit yritti löhdutella, mutta kun ajoin 20 kilometrin matkan ultraan, oli olo enemmän kuin lohduton. En uskaltanut edes miehelleni soittaa.

Lääkäri otti minut heti sisään, ja oli todella vaisu, ei varmaan uskaltanut sanoa mitään. Sanoi vain sen, että hän tietää, ettei tämä ääniä etsinyt terkkari turhan takia ota yhteyttä. Kun pääsin pitkälleen tutkimuspöydälle, minulle tuli itku. Lääkäri oli ihan hiljaa. Olin varma, että kaikki on nyt lopussa. Sitten hän sanoi, että kaikki on hyvin.....Itkin yhä enemmän. Meidän vauvan sydän sykki ja jalat potki kovasti. Vauva vaan oli lähes navan tasolla vasemmalla puolella kohtua, eikä terkkari ja toinen lääkäri edes arvanneet ääniä niin ylhäältä etsiä.

Vasta kaupan pihassa pystyin soittamaan miehelleni. Kun aloin kertomaan päivän kauhun hetkistä, hän alkoi jo kuulostaa itsekin itkuiselta, säikähti hänkin. Tämä on miehelleni ensimmäinen lapsi ja koska ikää hänelle tulee nyt ensi viikolla jo 45 vuotta, tämä lapsi on hänelle arvokkain asia maailmassa.

Nytkin itkettää tätä kirjoittaessa, olo on järkytyksen takia tosi herkkä. Oikeastaan tämä kokemus vasta herätti minut kunnolla ajattelemaan, miten arvokas ja rakas tuo pieni minulle jo on, vaikka en häntä vielä tunnekaan.

Kultatiuku ja vauveli rv 14+0
 
Ensikertalaiselle iso :hug: !! Toivotaan ettei kyse kuitenkaan ole mistään sen vakavammasta, vaan väärä hälytys!!

Kultatiu'ullahan on ollut jännät paikat! Mä oisin ollu varmaan jo ihan hysteerinen tuossa, ja miten ihanaa kuitenkin että kaikki lopulta olikin hyvin!! :hug:

Kyllä mäkin etukäteen pelkäsin kuuluuko sydänäänet, ja aluksi ei meinanneetkaan kuulua.. Mut saihan lääkäri ne kuuluviin, joten ei hätiä. Nyt sitten mietin oisko sittenkin pitäny mennä tuohon niskapoimu-ultraan yksityiselle, jos siinä oliskin paljastunut jotain ratkaisevaa.. Kamala ajatuskin, että vauvalla olisi jotain vikaa rakenneultrassa, ja siinä vaiheessa vielä pitäis miettiä mahdollisia vaihtoehtoja.. :| Mutta kaikellahan on tarkoituksensa, ei tätä elämää voi liiaksi etukäteen suunnitella..

Räpis taas

P.S. Tekstistäni taitaa saada hiukan väärän käsityksen, tarkoitan tuolla vauvan mahdollisella "vialla" siis jotain vakavampaa, josta pieni ei ehkä selviäisi.. Tokihan on hyvä valmistautua myös pienempiinkin vaivoihin/sairauksiin jotka voi ultrassa paljastua.
 
Meinasin ajaa taksin perään ultraan kiiruhtaessani. Olin niin järkyttynyt, että en varmaan oikeasti ollut edes ajokunnossa. Lääkäri ja terkkari varmaan epäilivät samaa, kun painottivat, että pitää ajaa varovasti. Samaa sanoi työkaverini, joka kertoi lähteneensä rattiin vastaavassa mielen tilassa, joten tiesi varmaan miltä minusta tuntui. Jotenkin sitä vaan ajoi kuin kone. En huomannut taksin (mikä pahinta, tiesin taksin koulutaksiksi) laittavan vilkkua päälle, joten ihan viime tipassa ehdin jarruttaa.

Sinne jäi töihin kaikki kotisairaanhoidon työt puoliksi levälleen. Onneksi ehdin asiakkaat hoitaa.

En toivo kenellekään tällaista tilannetta, saati vauvan menetystä.

Kultatiuku ja vauveli rv 14+0
 
Sus soo: :'( :hug:

Ensikertalainen: :hug: Toivotaan parasta!!!!! :heart:

Kultatiuku: Onneksi kaikki oli sitten hyvin! :hug:

(.) Hui kamala! Pelothan tässä vaan lisääntyy.. :/ Kävin tänään labrassa ja vein verinäytteet neuvolaan. Pyytelin sitten tädiltä et kuuntelis sydänääniä ku olen niin levoton, mut ei suostunut ku pe on jo ultra ja jos ne ei kuuluiskaan niin mun ois vielä hirveempi odotella perjantaihin...

Vauva lehden uskalsin tänään kuitenkin ostaa.

Ines rv11+4
 
Kultatiuku ja Ensikertalainen :hug:

(.) Ihan kamala päivä takana. Onneksi olen vielä huomenna kotona ja vasta perjantaina töihin. Mutta siis pahoinvointi tänään ollut sanoinkuvaamatonta. Kaikki ruoka ja juoma 7.00-17.00 välillä tullut ulos samantien ja oksun välillä hirveätä pahoinvointia. Nyt onneksi on vesi pysynyt sisällä ja uskalsin keittää vähän riisiä.

Pahoinvoiva Jemima :x
 
Sus soo:lle :hug: Itseltäni pääsi itku kun luin kirjoitustasi.
Ensikertalaiselle tsemppiä odotukseen, toivotaan että kaikki on kunnossa.

Minä hankin dobblerin kotiin, on kyllä ihana laite. Miehen kanssa ollaan kuunneltu melkeinpä päivittäin vauvan sydänääniä ja viuhtomista =)
Panikointi on vähentynyt huomattavasti.
Tilasin sen mammaksi sivuilta ja maksoi 86 euroa. Hinta voi kirpaista, mutta ainakin minun mielestä tuo on pieni hinta sen tuomaan iloon ja helpotukseen nähden.

Eilen taas luulin jo pahan olon hävinneen, mutta illalla sitten tuli puklu. Onneksi paha olo ei ole enää niin jatkuvaa kun vielä pari viikkoa sitten.

Maha on kasvanut jo huomattavasti. Nyt on jo työpaikalla muutama uskaltanut suoraan kysyä olenko raskaana (muut varmaan miettii, että onpas tuo lihonut :LOL: )

Ollaan jo varovasti mietitty vaunujen ostoa. Kertokaahan viisaammat hyviä vaunumerkkejä? Asutaan "korvessa", eli niiden täytyisi olla hyvät esim. metsätiellä kuljettaessa ja muutenkin tukevat.

Hyviä vointeja kaikille heinämasuille!

Minttu28 rv 13+5
 
HPM
Sus soo :hug:

Itsellä takana ensimmäinen ultra ja sydänäänet. Kaikki oli hyvin ja tulee ilmeisesti melkoinen rokkibeibi, ei aloillaan pysynyt sen vertaa että reisiluun mitta olisi saatu :heart: Kunpa nyt kaikki menisi hyvin. Mua alkaa aina epäilyttään kun täältä on saanut liian paljon lukea näitä ikäviä uutisia...

13+3
 

Yhteistyössä