HEINÄMAMMAT 2008 ~tammikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Lumisateista maanantai huomenta kaikille!! =)
Ihanaa kun saadaan lunta ja päästään pulkkamäkeen.

Olo on ollu ihan hyvä. Salmiakkia kuluu päivittäin ja rasvaiset ja suolaiset ruuat maistuu edelleenkin paremmin. Nyt kyllä jo tavallinen kotiruokakin uppoaa ihan hyvin.

Tissit on kasvanut ja uudet liivit oli ostettava.
Samalla löysin niin ihania vauvan vaatteita alennuksesta,et en voinut olla ostamatta :D

Ensimmäiset liikkeet tunsin uuden vuoden yönä ja nyt melkein joka ilta nukkumaan käydessä tuntuu.

Seuraava neuvola on kuun lopussa. Sit saa taas kuulla :heart: äänet.

Tirpiäinen ja kauno 13+3
 
Mä olen ollut aika kriittinen aina näistä liikkeiden tuntemisista joskus rv 12 + kohdalla... mutta kai munkinon nyt sitten uskallettava sanoa kun niin moni kehuu että kyllä mäkin taidan tuntea liikkeitä :eek: :eek:
Joskus tulee ihan kunnollinen potku niin että kesken töidenkin huomaa että oh-hoh, useimmiten ovat kuitenkin pieniä töytäisyjä.
Kahdesta aiemmasta raskaudesta muistan että ekat liikkeet (molemmissa rv 17) olleet sellaisia kuplia. Ihan kuin saippua kupla puhkeais massun sisällä. Nämä ihan erilaisia, paljon jämäkämpiä ja "terävämpiä".

Toisessa aloituksessa kyselenkin kohdunpohjan korkeutta, aamulla tunnustelin selällään maoillessani ja aivan selvästi on tismalleen navassa. Mutta se mikä myös ihmetytti on kohdun asento. Se on eteenpäin kallistunut kuten tiesinkin mutta selkeästi oikealla puolella. Ei siis mitenkään symmetrisesti keskellä. Ei tälläistäkään ole aiemmin ollut :eek:

SmileX rv 13+4
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Saatiin netti taas auki muuton jälkeen. Oli tullut jopa uusi pinokin lisää ku viimeksi ehdin käydä täällä lukemassa ennen uuttavuotta :eek: On ainakin sit illalle tekemistä ku lukee kaikki sivut läpi :D

Sen verran vilkaisin et huomasin et oli tullut lisää tuplaodottajia! Onnea!
:flower:

Ja jotain puhetta oli vauvan liikkeistä: mä en oo vielä tuntenut mitään liikettä mahassa. Esikoiselta ekat liikkeet tuntui vasta 20viikolla, et eiköhän tämäkin vesseli jossain vaiheessa itsestään ala ilmoittelemaan.

Meillä uusivuosi meni kavereiden kanssa mökillä ja sen jälkeen onkin ollut rytmi ihan sekaisin. Tänään herättiin pojan kanssa puoli kahdeltatoista. Miehellä loppui sit tänään loma ja ollaan pojan kans viikot kahdestaan helmikuun puoleen väliin asti ku miehellä on kuusi viikkoa Tampereella koulua.

Vieläkö muilla on pahoinvointia? Mä joudun joka aamu vielä käydä halailemassa pönttöä.. :x Tosi kurjaa mut eiköhän sen kestä ku tietää mikä lopulta on palkintona :heart:

Sussoolle tsemppiä ultraan!

Ja tervetuloa kaikki uudet!!

NiiVe ja pikkuinen 14vk :heart:
 
Sus soon kuulumisia täälläkin odotellaan. Toivottavasti kaikki on hyvin.

Olen luullut, ettei liikkeitä ole mahdollista näin aikaisin tuntea, mutta kyllä pariin otteeseen on ollut ihan sen kaltaisia tuntemuksia. Esikosta tunsin liikkeet vasta rv 19 alkaen.

Mulla ei onneksi ole ollut pahoinvointia juuri lainkaan koko odotusaikana. Voin vaan kuvitella, miten rankkaa olisi paimentaa tuota vilkasta yksivuotiasta pojanvesseliä pahoinvoivana. Tsemppiä huonovointisuudesta kärsiville! Toivottavasti helpottaa pian.

Liikunta on jäänyt aika vähälle. Esikon aikaan kävin salilla vielä 7.kk raskaana, mutta hänen syntymän jälkeen salireissut loppuivat. Kiinteytysjumpissa kävin koko syksyn, mutta kevääksi en ole suunnitellut mitään. Jotenkin on niin väsähtänyt olo koko ajan, vaikka siihen kai juuri liikunta olisi hyvä lääke. Ei vaan jaksa :whistle:

Rintavarustus ei ole täällä kasvanut vielä lainkaan ja mikäli vanhat merkit paikkaansa pitävät, se kasvaa vasta vauvan syntymän jälkeen ja silloinkin vain yhdellä koolla B:stä C:hen. Painoa on tullut lisää 2-3 kg. Viime raskaudessa tuli yht. 19 kg, mutta ehdin ennen uutta raskautumista saada kaikki pois ja vähän enemmänkin.

Mukavaa alkanutta viikkoa!

Krissie rv 13+6

 
Tosiaan, ihan ensiksi täälläkin pidetään peukkuja sussoolle, toivottavasti kaikki on hyvin!

Ja sitten sukupuolesta eli kirjottelinki jo tonne olisko ollu sivulle 2 tai 3 et meillä oli np-ultra viime viikolla jolloin viikkoja oli kasassa 11+6. Siinä sitten kysyin, että näkyykö sukupuoli jo näillä viikoilla ja kätilö kurkkasi jalkoväliin...Sanoi että tuo voisi olla pippeli!! Ja siltä se tosiaan näytti =) Eli näillä näkymin meille olis tulossa neljäs poika :LOL:

RaskausoireistaMulla iho kukkii suun ympäriltä ja kaulasta ja tukka myös rasvoittuu niin, et pitäis pestä joka päivä... Se siis niistä tyttöoireista! Lisäks tää raskaus on edellisiin verrattuna ollut erilainen; edellisistä oon halaillu pönttöä joka päivä monet kerrat ja ekaks heti aamulla sängystä noustessa. Nyt oon oksentanu kolme kertaa koko odotusaikana ja muutenki olo on ihan erilainen ku aikasemmis raskauksis. Et älkää tuudittautuko siihen et ku raskaus on erilainen et vauva olis eri sukupuolta =)

Joku just kirjotti kysyneensä ultrassa voiko sukupuoli jo näkyä ja saaneensa kielteisen vastauksen. Miäki vähän ihmettelen ku muista jostain lukeneeni et tyttö ja poika näyttää samoilta viel näillä viikoilla. No, tiedä haäntä, jotenki poikaa meille taas odotan :) Vk 20 rakenneultrassa sitten varmistuu tuo sukupuolikin mut eiköhän siellä se pippeli heilu :LOL:

Rinnoista Mulla myös turvonnet sen verran ettei meinaa liiveissä pysyä! Pullahtelee aina pois joten olis varmaan syytä lähteä liiviostoksille...

Onnea muuten uusille tulokkaille ja tuplauutisten saaneille! Mukavaa alkanutta viikkoa myös kaikille!

Neleka ja Tuikku 12+4
 
Kävin yksityisellä ultrassa tänään. Vauvelilla pituutta on jo noin 6 cm. Niskaturvotus 1.3 mm ja kuulemma nenäluu näkyi. Kova oli vauhti ja kaikki on kuulemma normaalia. Vaikka niskaturvotus on normaali menen lapsivesipunktioon raskausviikolla 16. Mieskin oli mukana ja näki nyt omin silmin että siellä jotakin on, ei ole uskonut että olen raskaana. Minulla kun ei ole ollut pahoinvointia ollenkaan, eikä muitakaan mainittavia oireita. Rintojen koko ei ainakaan vielä ole kasvanut ja toivottavasti ei paljoa kasvakaan.

anjamarita 11+6
 
Raskausoireista: Pahoinvointi on helpottanut huomattavasti, vaikka välillä vähän vielä vaivaakin. Selkä ja rinta on kukkinut koko ajan, mutta nyt kukkii naamakin :/
Rinnat on kasvanut hieman ja on kipeät jos niihin osuu jokin. Mulla rinnat saa uusia ulottuvuuksia vasta kun maito nousee..

Kohdunpohjankorkeus on itse kokeiltuna navan tienoilla. Tosin en mikään haka ole tuota tunnustelemaan.

Nyt pitää poistua töllön ääreen =)
Hyvää viikonalkua kaikille!

Popo 14+2 :heart:
 
Onko muita heinämammoja jotka eivät halua tietää vauvan sukupuolta etukäteen? Edellisessä raskaudessa emme halunneet tietää, vaikka gyne sen meinasi pariin kertaan paljastaa :D Tälläkin kertaa odotamme synnytykseen saakka. On sit kiva ylläri :) Mulla oli ihan tyttöolo siihen saakka kunnes sain pojan rinnalle :D
 
Moikka!
Aiotaan myös kysyä, en muuten kysyisi mutta kun selvisi että tuleekin kaksi vauvaa niin halutaan valmistautua mahdollisimman hyvin! Kaveri oli viime yönä pitkän taistelun jälkeen saanut hätäsektiolla pienen pojan! :heart: Tänään pääsen katsomaan jos kaveri vieraita suinkin jaksaa. Neleka! jännä että teillä näkyi jo nyt sukupuoli! Luulin että se selviää vasta paljon myöhemmin. :)

Eliza ja kaksoset 10+6
 
raksmaitaks minut irtisanottiin marraskuun lopussa tuotannollisista ja taloudellisista syistä, vaikka olen vahvasti sitä mieltä että oikea syy oli tämä raskaus. Nyt irtisanominen on kuitenkin riitautettu ja aika näyttää mikä on oikeuden päätös.
Kaikki tieto aiheesta kiinnostaa, mitä mielessä?

Vilma-Annika
 
Huomenta kaikille,

Löysin tuollaisen "Vältettävät ruoka-aineet" sivun. On varmaan tuttua asiaa, mutta laitanpa silti :) .

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190

ON Pitikö eilen hehkuttaa sitä hyvää oloa...Illalla alkoi taas kamala pahoinvointi, joka jatkuu vaan. Yökkäystä ja pöntön halimista täällä siis. :(

Hyviä vointeja muille. :)
 
Kävin lukemassa tuon ruoka-aine listan. Onneksi mikään noista ei suurissa määrin kuulu minun ruokavalioon :D Paitsi ehkä tuo lakritsi :)

Mekin meinataan kysyä tuo vaavin sukupuoli etukäteen :) Oon aina ollu niin hirveän kärsimätön kaikissa asioissa :D

Eilen kerroin vanhemmilleni että vauva on tulossa :) Olivat kuulemma jo vähän veikkaileet. Muutama kyynel pääsi ja sitten päivittelyt siitä että niistä tulee mummi ja ukki :D
 
Hei taas kaikille!

Hetkeen en ole kirjoittanut mutta päivittäin kuulumisia lueskellut. Eilen oli toinen neuvola ja hyvillä mielin jatketaan odotusta. Sydänäänet kuuluivat ihan heti ilman etsimistä ja niin se pikkuinen rauhoitti äidin mielen taas hetkeksi. Meillä neuvolan täti sanoi että saa äänet kuulumaan yleensä viikolla yhdeksän ja nythän ollaan jo reilusti yli sen. Neuvolan mukaan viikot 12+0, omien laskujen mukaan hiukan vähemmän.

Paha olo loppui viime viikolla ja samoin armoton väsymys. Olen jaksanut valvoa jopa yli kymmeneen vaikka päiväunia tulee melkein päivittäin nukuttua. Tosin nukuin päiväunia jo ennen raskauttakin kun se on niin mukavaa puuhaa. Naama kukkii kauheasti ja eipä ole sitten teini-iän tarvinnut näin paljon meikkivoidetta ja peitepuikkoa. Leikkautin uuden kampauksenkin niin että voin vähän kammata hiuksia kasvoille :LOL:

Vettä yritän tankata niin paljon kuin mahdollista ettei turvottaisi niin paljon. Pahanolon aikana kun tuo epäterveellinen ruoka oli ainoa mikä maistui. Kuntoilukausi alkaa taas kun vanhat harrastukset jatkuu joulutauon jälkeen, ajattelin mennä mukana niin kauan kuin pystyn. Työpöydän ääressä tulee housuista avattua ylintä nappia mutta muuten ei voi sanoa että maha tai rinnat olisivat kauheasti kasvaneet.

Toivotaan että kaikkien inhottavat vuodot ja muut vaivat loppuvat pian, mukavaa päivää kaikille.
 
Pitkään aikaan en ole päässyt tänne kirjoittamaan, joulukin oltiin matkoilla. aika hulinaa lentokoneessa kun on 1 ja 3 vuotias matkassa... Mullakin järkyttävä oksentelu laantunut. Mulla tippui ennen joulua 5kg, kun oksensin viikon suolet pihalle. Näin se oli edellisessäkin raskaudessa, kun poikaa odotin.
 
Hellurei!

Mihis se Sus soo nyt oikein on jäänyt kun ei kuulumisia kuulu?!? Heti paikalle, ihan pelottamaan alkaa jo.. :/ Olihan kaikki hyvin???

Siittä sujuvasti omaan (.): Neuvolassa siis eilen ja valtakunnassa kaikki hyvin! :D
Painoa tullut tähän mennessä jo reilut 5kg, voi argh! Muuten kaikki okei, ja sydänäänetkin saatiin kuulumaan hienosti! Siellä se pieni juna mennä jumpsutti, sykkeeksi saatiin 150. :heart:

Kohdun koko vastasi hieman enempiä viikkoja kuin mitä on menossa, mutta ultralla näkyi toellakin vain yksi sikiö. Joten tod.näk. lapsivettä paljon.

Nyt kutsuu tuo valkoinen lattiatalja, tahtoo ulos; koira siis! :D

Räpätäti+papunen rv12+6
 
:attn: ei kuulunu sydän äänet ei.. plah.. no mutta onnex torstaina on se niskaturvotus ultra, niin sitten näkee onko siellä mitää! jänskättää, vaikka tiedän että ihan normaalia on ettei kuulu vielä..

Mutta torstaita odotellessa, vielä suuremmassa jännitykessä!!!

äiti lpr 10+6??
 
huomenta kaikille!!

Missä ihmeessä se sussoo oikein luuraa??? Toivottavasti kaikki on hyvin, vaikka ei kuulumisia olekkaan vielä käynyt kirjoittelemassa :/

Me käytiin tänä aamuna np-ultrassa ja kaikki näytti olevan hyvin. virkeä vauvan alku sielä masussa kasvaa. pää-perämitta oli hurjat 53mm :D :heart: Ihan yhtä touhukas ei ollut kun veljensä, mutta kyllä tästäkin tapauksesta liikettä löytyi. Niska turvotus oli normaali ja kaikki tosiaan muutenkin hyvin. Rakenneultra on sitten 3.3...

neleka: juu en mäkään tuon kukkimisen johdosta nyt ihan prisessamekkoja vielä lähde ostelemaan, mutta jotenkin vaan tyttöolo on täällä. Kundista mulla oli erittäin vahva poika olo lähes koko raskauden ja oisin oikeesti varmaan järkyttynyt, jos synnytyssalissa olis tyttö lykätty kainaloon :D Tää on kyllä jotenkin ollut niiiiiin erilainen raskaus esikoiseen verrattuna, että voi olla että tää mun olo osittain johtuu siitä. Noh heinäkuussahan se sitten viimeistään selviää ;)

Mä luulen, että me ei myöskään rakenneultrassa kysytä tälläkertaa sukupuolta, ellei nyt sitten uteliaisuus ota valtaa minusta. Poika aikoinaan vilautteli vehkeitään kyllä niin hyvin, että sitä ei voinut olla huomaamatta, mutta josko tää toinen olis vähän häveliäämpi tapaus :D

Onnea taas uusille tupla-uutisia saaneille. Taitaa olla ennätys kaksplussalla tämä heinäkuun tuplavauvojen määrä.

Nyt tuo poitsu tyhjentää tv-tason laatikkoa, joten täytyy mennä hätiin, ennen ku repii jotain tärkeitä papereita :wave:

Nelly ja Iitu 12+3
 
Täälläkään ei haluta sukupuolia tietää,pitää jotain jännitystä jättää syntymäänkin kun senkin päivän saan tietää jo etukäteen,Edellisistäkään ei olla haluttu sukupuolia tietää ja jos katsoo miehen sukutaulua ni tiedän kummat on meille tulossa mutta yllätystä odotellessa ;)

Mullakin toi kohtu tuntuu omien kokeilujen mukaan olevan navassa mutta se selviää ens viikolla kun on lääkäri neuvola.

Vettä tankataan täälläkin ihan kiitettävästi,kun turvotus iskee heti jos ei juo tarpeeksi ja paha olo myös muuten olo on parantunut huomattavasti.

Miehen kanssa aloitettiin uusi terveellinen elämä,mies säikähti kun ei vanhat juhlahousut mahtunu jalkaan juu,oli lihonu 2kg jouluna.Tekee istuma työtä tai siis on rahtari ja tuleehan siinäkin kävelyä mutta ei paljoa,oma liikunta on lenkkeily ja perusliikunta jota tulee joka arki päivä kun touhua poikien kanssa sisällä ja ulkona.Ruokavalio laitettiin uusiks ja herkut jää tästä edes kauppaan ja mies uhras jopa saunakaljansa ja jättää ne kauppaan.

Jos itekkin säästyis niiltä ylimääräsiltä kiloilta ja tulis vaan se mitä vauvat tuottaa.viime raskauksissa on tullut yhteensä 9-11kg ja ne on onneks jääny laitokselle kummallakin kerralla.

Sussoon kuulumisia odotellaan täälläkin.

Mukavaa viikon alkua Äitee ja tuplat 12+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti lpr:
:attn: ei kuulunu sydän äänet ei.. plah.. no mutta onnex torstaina on se niskaturvotus ultra, niin sitten näkee onko siellä mitää! jänskättää, vaikka tiedän että ihan normaalia on ettei kuulu vielä..

Mutta torstaita odotellessa, vielä suuremmassa jännitykessä!!!

äiti lpr 10+6??
Voi ei :( Toivottavasti masussa on kuitenkin kaikki hyvin :hug: . Mulla muuten meidän kotidoblerilla kuulu viikko sitten maanantaina (rv 11+2) sydänäänet, mutta todella hiljaisina. tänään sitten ultrassa selvisi syykin.... Istukka on etuseinämässä ja vaimentaa siksi niitä ääniä.
 
Minä aion kysyä rakenneultrassa sukupuolta, mutta mies pitäköön korvistaan kiinni, koska hän haluaa pitää sen yllätyksenä loppuun asti. Esikosta ei haluttu kumpikaan tietää etukäteen, mutta rakenneultrassa näkyi niin selvästi, että nähtiin itse tulokkaan olevan poika. Ja piti paikkaansa!

Krissie rv 14+0
 
täällä ollaan sairaslomalla vielä keskiviikkoon asti.
selkää sattui ja tuntui kun alapäästä pullistuisi joku pihalle :whistle:
mut ultrassa kaikki kunnossa.
mua kyllä houkuittais tietää kumpi on tulossa.
kysyminen riippuu kuka ultraa,kaikki ei kerro tai ovat töykeitä :kieh:
pahaolo on väistynyt ja syömähimo tullu tilalle,plääh.
pitäs yritää olla ahmimatta liikaa kiloja.

toivottavati sus soolla on kaikki kunnossa :hug:

senttu ja lassilotta 14+3
 

Yhteistyössä