HEINÄMAMMAT 2008 ~tammikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Huomenia jälleen!

Täällä on julmetun kylmä keli, pakkasta nyt ei liikoja ole mutta tuo tuuli.. Hrr! Ja tänään taitaa jäädä ulkoilut sikseen, on nuo pienemmät tyttöset sekä äiskä itse niin räkäisiä, että huh. Piti itse oikeen pöntön kautta aloittaa aamu, kun räkää puskee joka tuutista.. :x :snotty:

Vilma-Annika, mulla ainakin on niitä rytmihäiriöitä ollut ennekin, ja nyt joulusta ne on taas pahentuneetkin. Samoin hengästyn hurjan helposti ja väsyn, joten epäilen että hb on päässyt laskemaan hiukka liian alas. Lääkäri on näitä tutkinut, vaan kun ei olla saatu koskaan "kiinni", eli sydänfilmissä näkymään, niin ei ole jatkotutkimuksia tehty. Enkä ole yrityksistäni huolimatta saanut sitä rekisteröintilaitetta, johon ne takuulla saatais kii, sitä kun kannetaan 2vrk yhtäsoittoa. Joten hyvänlaatuisiksi on nämä todettu kun ei kipujakaan ole! Tosin täällä tk:ssa lääkärit on hiukka niin jä näin, eivät laita mihinkään tutkimuksiin vaikka sydänkohtauskin ois!! (eräs tapaus, kun mies meni valittamaan rintakipuja, nauroivat ulos et häntä vain närästää, ja kotipihaansa mies tuupertui ja sille tielle jäi, kun se oli sydänkohtaus!!) :|

Ei nyt oikein ajatus kulje, joten jätän sanansijaa toisille..

Räpätäti+papunen rv12+2
 
Huomenta! Ja onnea Vilma-Annikalle työpaikan johdosta!!

Se olis taas viikon viimenen päivä, ja sitten lähenee se neuvola aika!!! kun en malttaisi odottaa!! olis vissiin pitäny kuitenki käydä siellä ultrassa sillo aikasemmin, ni ei tartteis miettiä, että onko siellä massussa mitään..

Hei kertokaas kun lasketaan äitiysloman alkamista, niin lasketaanko lauantait ja sunnuntait mukaan?? kun en muista..

ei muutakun hyvää alkavaa viikonloppua!!!

äiti lpr rv 10+2
 
huomenta kaikille ! täläkin on noita alamasu kipuja ja alko jo ennen jouluaattoa ja olen sitten pelännyt et kaikki ei olekaan ihan kunnossa :/ saman tyylisiä ovat kuin KULTATIUKULLA...mielessä on käynnyt nyt vaikka mitä ajatuksia ja olen yrittänny työntää niitä pois mielestä :ashamed: :ashamed:
mutta mä lähen herättelee tyttöjä aamupalalle etteivät koisaa puoleen päivään... hauskaa päivän jatkoo :wave: :wave:

bambiino ja masukki 13+3
 
Kukahan sitä tässä kyselikään että miten se äippärahakausi laskettiin.. No kuitenkin kun samaa pohdin itse, niin menin KELA:n sivuille ja sieltä löytyi tämä http://asiakas.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication

Tuolla pystyy laskemaan sen rahakauden lasketunajan perusteella! Toivottavasti linkki toimii.. Jos ei niin kela.fi, sieltä lapsiperheen etuudet, ja sieltä vanhempainrahakausi.linkkiä klikkaamalla löytyy linkki tuohon laskuriin!

Räpätäti+papu samat rv:t
 
aik
Minulla oli itselläni ensimmäisen raskauden loppuvaiheessa todella paljon rytmihäiriöitä. Asiaa tutkittiin ja todettiin, että se olisi ohimenevää (sydämeni löi välillä yhden liikaa vaikka se tuntui jättävän yhden lyönnin välistä). Myöhemmin minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka jälkeen olen saanut rytmihäiriöitä väsyneenä. Säännöllinen elämänrytmi helpottaa ja pitää häiriöt loitolla (yhdessä lääkityksen kanssa tietenkin).
Nyt toista odottaessani toivon, että osaan levätä loppuvaiheessa tarpeekseni, jotta välttyisin rytmihäiriöiltä.
 
Kiitos rytmihäiriökommenteista ja työpaikka onitteluista !

Mulla on käynyt monesti mielessä toi kilpirauhasjuttu, pitäis varmaan joskus testata.
Mä myös hengästyn tosi helposti, en kuitenkaan koe olevani mitenkään erityisen huono kuntoinen joten vähän kyllä sekin ihmetyttää... toisaalta mun hemppa oli laskenut ekassa neuvolassa 105 kun norm. se on ollut 130. Ei muuta kun Kräuterblutsaftia ostamaan, niin eiköhän se sillä.

Siinähän on myös muita vitamiineja, joten voikohan sitä ottaa Multitabs-raskausmonivitamiinin tai berocan kanssa?

Räpätäti aika kamalaa noin väärän diagnoosin tekeminen ja joku kuolee sen takia :x

Vilma-Annika jälleen
 
:wave:
Onko teillä muilla ilmennyt raskauden alussa tällaista vaivaa, että maitotuotteiden (maito, jogurtti) nauttimisen jälkeen tulee hirveät vatsakivut? Lisäksi vatsa turpoaa ja alkaa särkemään. Erikoista, koska aikaisemmin olen pystynyt juomaan esim. maitoa normaalisti.
 
aik
Uskomaton juttu, Jemina, mutta minulla kävi ihan samalla tavalla. Ensimmäiseltä ei ollut mitään ongelmia maitotuotteiden kanssa, mutta nyt toisessa raskaudessa tiedän kyllä heti syöneeni jotain laktoosipitoista! Toisaalta ihanaa kuulla, että jollain muulla on sama vaiva, koska silloin voi uskoa sen menevän myös ohitse raskauden jälkeen (jos maalaisjärjellä ajattelee...). Toisaalta tätä ei kyllä toivo pahimmalle viholliselleenkaan. Olenkin siirtynyt laktoosittomiin tai hyla-tuotteisiin ja vaiva on kadonnut. Lääkäri ei osannut sanoa asiaan mitään, kun kysyin. Pidetään peukkuja, että on ohimenevä juttu.
 
RouvaSumppisuu
Hrrrrr...
mukavaa pakkaspäivää. Itse palelen täällä nenä sinisenä ja yritän löytää talvesta jotain positiivista. Kesäihminen kun olen, ihan 100%:sti.

Rytmihäiriöistä ja hengästymisestä: väsyneenä tai juuri heränneenä joskus tuntuu kuin sydän tulisi rintakehästä ulos...tykyttelee aika tiuhaan tahtiin. Ja varsinkin rasituksessa hengästyn ihan tosi helposti ja syke kohoaa. Mulla oli edellisessäkin raskaudessa pulssi usein lähes 80-90 luokkaa, mutta ei siihen mitenkään puututtu. Tänään nlassa oli verenpaine 117/70 ja pulssi 88!

Enemmän mua stressaa verensokeri. Oon ihan normaalipainoinen (173cm ja 55kg) ja tänään oli paastosokeri 5,1. Raja on kuulemma 5,3. Pääsen varmaan jo aika pian sokerirasitukseen, koska janottaa aika paljon ja myös näinollen ravaan vessassa. Ja väsyttää. Voihan noi kuulua ihan normaaliin raskauteenkin, mutta myös koholla oleviin sokruihin. Esikoinen oli kuitenkin iso syntyessään ja vasta jälkikäteen heräsi ajatus, josko mun s-arvot ois olleet raskauden aikana koholla. Ti on nlalääkäri, niin saa nähdä mikä on tuomio.

Kiitos linkeistä, Räpätäti. Tuo Kelan laskuri on ihanan selkeä. Mä soitin tänään Kelaan kysyäkseni noista etuuksista ja aika monta kertaa sain kysellä ja varmistaa samat asiat...se täti vain puhui ja puhui ja puhui, mun mielestä kaikesta muusta kuin siitä mitä halusin tietää.

(.) Positiivistakin nla-asiaa: syke kuului hyvin dobblerilla, 145 luokkaa paineli menemään viuh-viuh-viuh :heart: . Painoa mulle oli tullut tähän mennessä vaan 300g ja kaikki ihan ok (paitsi, että tuo sokerijuttu mua huolestuttaa).

Päivitän tässä vkl:n aikana taas listaa, nyt täytyy kehitellä jotain syömistä koko poppoolle ennen kuin mies tulee töistä. Sitten tuleekin jo vieraita eli jossain välissä ois ihan aiheellista siivotakin...

Mukavaa viikonloppua kaikille!!!

Sumppis 13+5
 
aik Täytyy minunkin kokeilla noita laktoosittomia tuotteita. Tänään vasta osasin yhdistää, että hirveät kivut ja kuplimiset tulee aina maitotuotteiden jälkeen. No parempi myöhään kuin ei milloinkaan. ;)
 
mulla menee kans vettä ihan tosi paljon, tavallisesti en juo juurikaan paljon. pitää huomenna töissä kattoa sokeri että on ok. en ole ajatellut edes sitä että se voisi tarkoittaa korkeita sokereita. viime viikon neuvolassa virtsassa ei ollu sokeria. eikä ollu ongelmia ekassa raskaudessa. tyttökin normaalipainoinen, 3190g. koskaan ei vaan voi olla liian varovainen...

korvapuusti + pikkupulla rv 14
 
:ashamed: En ole pitkään aikaan kerennyt mitään kirjoittelemaan, lukemassa olen kyllä käynyt kaikki jutut! :)

Tänne ei mitään uutta, tällä viikolla oli neuvolalääkäri ja kaikki ok. Painosta jotain koittivat mutista kun oli tippunut, mutta kun vakuutin syöväni joka päivä kaksi lämmintä ateriaa ja muulloinkin päivällä kuin hevonen, niin eivät vielä huolestuneet.
Tosta janosta, itse ainakin olen huomannut että joudun oikein vahtimaan että varmasti juon tarpeeksi, kun tuntuu, että heti tulee huono olo jos ei ole muistanut juoda. Myös kurkkua syön lähes kokonaisen joka päivä. Sokereissa ei ole ollut esikolla eikä nytkään mitään ongelmia.

Ai niin, sydänääniä eivät vieläkään saaneet neuvolan "rupuisilla" laitteilla kuulumaan, jälkikäteen harmittaa etten muistanut ultrassa kysyä istukan sijaintia, jos se vaikka siellä häiritsisi sydänäänien kuulumista. Esikolla kyllä kuuluivat jo näillä viikoilla.

Alavatsa on muuttunut parin viime päivän aikana pieneksi palloksi, eikä suostu laskeutumaan edes yön aikana enää alas vaan killittää jo aamusta asti :eek: . Äippähousuja en ole vielä ottanut käyttöön.

Hyvää viikonloppua kaikille :wave:

- Anniel ja vekkuli 12+1
 
Sus soo
Tervetuloa uusille!

Onnea tuplauutisen saaneille! Me yhden odottajat ollaan pian vähemmistönä heinäkuisissa... Älkää tuplat nyt sitten ihan kokonaan siirtykö omalle keskustelupalstalle!!! Kuitenkin meidän muiden pitää siellä sitten käydä vakoilemassa teidän juttuja ;)

SmileX! Mua on myös pyörryttänyt. Aikaisemmissa odotuksissa mulla oli tosi alhainen verenpaine, jonka vuoksi olin pyörtyä harvase päivä. Mutta nyt mun paine on normaalia hieman korkeampikin, joten en ymmärrä mistä tämä heikko olo nyt johtuu.

Vuotoa on ollut oikeastaan joka päivä :/ Onneksi ensi viikolla on lääkärineuvola, jossa voin kysellä asioista ja ennen kaikkea selviää, että onko tuo kaveri enää edes elossa...

t. Sussoo ja Kaveri 12+6
 
Hei kaikille! Taustalla olen lukenut teidän juttuja nyt taidan mukaan hypätä jos mahtuu? Toista odotan la 23.7. Ivf ja pakastetunalkion siirto mistä tärppäs. Mulla alussa vuosi verta kahteen otteeseen ensin vähän niukemmin mutta pönttö punaisena ja toka kerralla housut läpi ja luulin että pihalle tuli, mutta uä:ssä todettiin kohdussa hematooma(verenpurkauma) joka vuotaa. 3 viikkoa lepoa, kävellä sai ja maitopurkkia nostaa, muttei autoilla pitkää matkaa eikä mitään raskasta tehdä ja sillä se hematoomakin rauhoittui. Tämän päivän kontrollissa kaikki ok. Sinuna Sussoo oisin mennyt jo lääkäriin katsomaan tilanteen, mutta toivotaan että kaikki hyvin. Hyvää viikonloppua ja vointia kaikille =)
 
Sus soo
Ice-78 tervetuloa mukaan kirjoittelemaan ja odottamaankin siinä sivussa ;)

Kävin yksityisellä ultrassa rv 9, mutta silloin kaikki oli ok. Mulla alkaa vuotaa jos esim. siivoan (imuroin, moppaan) tai liikun normaalia enemmän. Lisäksi vuotoa on kun käyn vessassa isommalla asialla. Sen vuoksi vessakäynnit on ihan kauheita, koska yleensä silloin veskipaperi on aina verinen eli siis joka päivä... Miehen kanssa lähemmästä kontaktista ei voida haaveillakaan. Se tulee myös vuodattamaan... :/ voi tuota mies raukkaa... Vuoto ei kuitenkaan nyt ole ollut mitenkään voimakasta, joten sen vuoksi en ole täällä hermoraunio ja kykenen odottamaan ultraan ja neuvolaan asti. Vaikka eilenkin asian tiimoilta itku pääsi... Nyt olen ollut vielä vapaalla, joten katsotaan lisääntyykö vuodot entisestään kun työt taas alkaa loman jälkeen. Haen sitten saikkua, jos niin käy.

Kiitos ice-78 viestistäsi. Tuli jotenkin helpottunut olo siitä, että joku muukin heinäkuinen tuskailee tällaisen asian kanssa. Ja sinulla asiat on kuitenkin ihan kunnossa. :)
 
Mulla on pieni aavistus, että tää salamatkustaja on tyttö... Lähinnä siks, kun finnejä pukkaa joka paikkaan ja tukka rasvottuu heti, jos ei joka päivä sitä pese. tällästä ei ollut ainakaan esikosta ja esikko siis on poika :heart:
 
Moikka Kaikille! olen seurannut hetken aikaa tätä palstaa ja uusin tunnuksin palasin kirjoittelemaan tänne sivuille. En ole siis ikinä mikään aktiivinen ollut mutta joskus vuosi sitten tuli tänne enemmän kirjoiteltua. Nyt ilokseni haluaisin liittyä teidän joukkoon!! odotan toista lasta ja la olis 20.7.. Mutta se on vasta epävirallinen. Ultrassa sitten selviää totuus jonka pitäis ens viikolla olla!! Ja hyvää uuta vuotta kaikille!! Näin jälkikäteen!!
 
Huomenta, täällä pääkaupunkiseudulla vihdoin kiva kiprakka pakkkas ilma. Pääsee ulkoilemaan kunnolla =) Sussoo: Kun kävin ekan vuodon aikaan ns.tavallisella gynellä jolla ei ilm.tarpeeksi hyvät uä laitteet niin ei nähnyt hematoomaa, mutta muutama päivä sen jälkeen menin omale hoitavalle gynelle joka näki ja minä näin vuotavan kohdan uä kuvaruudulla. Tiedän kyllä miten kamalaa on vessaan mennä jos jotain lurahtaa niin pelon sekaisin tunteisin katsoo tilannetta. Koita ottaa rauhallisesti, toivotaan että rauhoittuisi jo pikkuhiljaa. Tuosta miehen huomioimisesta niin mekin saatiin "lupa" vasta kun vuoto rauhottui... Huomattiin kans et selvästi vuotaa "puuhastelun" jälkeen :/ Täällä toistaiseksi asiat ok, pää kylmänä kuitenkin.

Ice 11+5
 
Huomenta Heinämammat! Miten jakselette? Ihanaa, että vihdoin saatiin pakkasta. Mukava käydä kävelyllä, kun tuntuu että ilma piristää ja ulkoilu poistaa tuota pahaoloa. Harrastatteko mitään erityistä liikuntaa raskauden aikana? Itse olen vaan tehnyt kävelylenkkejä ja lihaskuntoharjoituksia, mutta toiveena olisi aloittaa jossakin vaiheessa esim. äitiysjooga.


Ice-78 Minullakin muuten epäiltiin tuota hematoomaa, mutta uä:ssä ei sitten kuitenkaan näkynyt mitään. Vuoto tosin loppui pian tuon tutkimuksen jälkeen. Niin ja onnea sinulle ja tervetuloa joukkoon! :flower:

Paveli Onnea myös sinulle ja tervetuloa! :flower:
 
Ihanan kirpeä pakkasaamu. Pitänee lähteä ulkoilemaan lasten kanssa.

Liikuntaa harrastan samanverran kun ennenkin. Lasten kanssa ulkoillaan päivittäin ja käyn sauvakävelemässä. Liitoskivut on kyllä jo aika pahat ja nehän alkaa vaivaamaan liikkuessa, mutta en ole vielä luovuttanut. Pahiten alkaa vaivaamaan kun joutuu samalla työntämään rattaita.

Sukupuolifiiliksistä: mulle on kyllä tullut aika vahva poikaolo. En osaa sanoa miksi, sillä valtaosa oireista viittaa tyttöön. Molempia laatuja siis löytyy ennestään.

Mukavaa viikonloppua!

Popo 14+0 :heart:
 
Muuten näin unta jonkin aikaa sitten, että meille tulee poika. Samoin mies oli nähnyt unta pojasta. Omassa unessa näin vielä, että pojalla on eriväriset silmät. Toinen vihreä ja toinen ruskea. Miehelläni on ruskeat silmät ja minulla vihreät. ;)
 

Yhteistyössä