HEINÄMAMMAT 2008 ~tammikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Onnea tupla uutisista!!! Oliskin aika pommi kun sanottais että kaksi tulossa.. vaikka ihanaahan se ois!! no jännätään ens viikkoon, vaikka massun koosta päätellen vois tulla vaikka kolmoset =)

Alkaa taas ilta yökkö olo hiipiä..joten taidan painua sohvalle, ja ottaa suklaa vanukasta vähän seuraksi..!!

äiti lpr rv10
 
hei! Minäkin liityn heinämammojen joukkon :) Olen 18vuotta ja laskettu aika mulla on 26.07 .. Uusivuosi meni kotona olessa ja syötyä tuli todella paljon :) Hyvää uutta vuotta kaikille =)

Raskaus ei ole edennyt ilman pahoinvointia :| pönttöä saa halailla useamman kerran päivässä. Onko muilla ollut ongelmaa,että esikoinen pelkäisi kun äiti oksentaa? (tyttö 1v 10kk) :|
t.mama89 & masuasukki 10+4
 
Tervetuloa minunkin puolestani taas uusille, oliskos ainakin Etsiväkaksoset ja mama89!! Ja Etsivälle onnea tuplista ja samoin Elizalle!! Tosiaan tässä heinäkuussa on jotain outoa taikaa, kun täällä näin monet tuplat on! Ihmeellistä!
Ihan uteliaisuuttani kyselen onko kaikki tuplien odottajat luomusti tuplia, vaiko jollain hoitoja takana?

Täällä noustiin kellon kera, jotta lapset näkee muumit. =) Pienin varsinkin tykkää niin Muumeista, että olihan se uhrattava sen verran ja noustava. Kuopuksen ilme oli näkemisen arvoinen, kun alkulaulun kajahtaessa juoksi olkkariin! Ihana!

Oma olo aika kurja, flunssa on saanut sitten koko perheen kouriinsa. Mulla meni eilisen ja yön aikana nenu tukkoon, samoin keskimmäiseltä. Kuopus meni tukkoiseksi jo eilen ulkoilun päälle, yskinythän on jo monta päivää. Isäntä koettaa töissä jaksaa kun ei kuumetta nosta.

Tänäaamuna en olekaan vielä yökkinyt, mikä on ihme.. Tää nuha kun tuppaa yököttään kun lima valuu kurkkuun. :x Ehtiihän tässä kyllä vielä!

Muutamana iltana/yönä on käynyt todella kipeää, kun kannattimia on repäissyt. Ja jostain syystä aina oikealta puolelta. Ilkee tunne.. Mietin sitäkin josko keskimmäisen sektiosta on jääny kiinnikkeitä ja tuo kipu onkin niistä? Tiedäppä häntä.

Mutta nyt kahvia! ihanaa taas juoda aamukahvitkin, tosin vain kuppi, enempi ei vielä uppoa ilman öllötystä..

Räpätäti+papunen rv12+1
 
Huomenta! Kylläpä on vaikea lähteä käyntiin.. olen jo tunnin ollut töissä, mutta en saa mitään aikaseksi.. ja nälkä on hirvee.. äsken söin jo puolet eväistäkin!! Hajamielisyys vaivaa.. unohtelen kaikenlaista ja tavarat tippuilee käsistä.. äkäisyys on ollut myös ihan hirveetä, mutta olen nyt päättänyt puuttua siihen äkäisyyteen ja hermoiluun, koska ei ole kiva olla itelläkään, saati sitten miehellä ja pojalla 3.5v.

Ja edelleen sydän ääniä odotellessa, nimiä haluisin jo alkaa miettimään, tai siis miullahan on jo hirveesti valmiina, mutta mies ei halua vielä niitä miettiä, ennen kun ne sydänäänet kuuluu!!

mutta nyt jos yrittäs alkaa tekee töitä..

äiti lpr rv 10+1
 
Räpätäti pikaista paranemista koko perheelle!
Meillä on ihan luomuplussa, ei mitään hoitoja. Ainoastaan km takana. Ovat omissa pusseissa, omilla istukoilla, eli minulta on irronnut kaksi munasolua. Meidän suvussa ei ole ollenkaan kaksosia. Harvinaista, sanoi äitiyspolin lääkäri. Eipä tarvitse lotota hetkeen. :LOL:

SatuKa ja Tiuhti&Viuhti 13+2
 
Neuvolakuulumisia Molempien sikiöiden sydänäänet löytyi neuvolareissulla (sykkeet n. 150 & 145), toinen skkiö on ihan navan lähellä hyvin pinnassa ja toinen on sitten oikealla puolella jossain "syvemmällä". Kaikki muu oli myös ok, seuraava neuvola 1.2. Terveydenhoitaja olisi antanut seuraavan ajan vasta raskausviikolle 22 (Kelan papereitten täyttöhetki), mutta pyysin että pääsisin ennen häitä käymään.

Meidän tuplat myös ihan luomut ja omissa pusseissaan & omilla istukoilla kuten SatuKa:lla.

HooWee 15+2
 
minäkin kävin aikoinaan siellä haudalla kun km:iä oli 4 takana ja odotin vihdoin toista lastani. Aikaisemmin en olisi edes pystynyt! Niin että sanonko mitä sille kommentoijalle, kukin tyylillään.
 
eka neuvolareissu eilen ja kaikki hyvin.
verikoetta ei saatu otettua vaikka molempiin käsiin pisti eli joudun nyt sen takia uudestaan 2 viikon päästä, kun ne haluaa ton näytteet rv 16 mennessä.
1 lääkärikäynnille en pääse kun varhaisultrassa kävin lääkärin luona mutta ihan sama, tässä vaiheessa raskautta kyllä yleensä vielä kohdunkaula 3cm ja kiinni, enkä mä muutenkaan kauheasti välitä gynetutkimuksista ;)
papasta oli puhetta kun ed. jo 3v mutta sanoin että raskauden aikana en suostu!
Hb 129 eli matalempi kun ekassa raskaudessa matalimmillaan (130 silloin loppuraskaudesta) eli nyt pinaattia ja appelsiinimehua poskeen päivittäin ;)
painoa ei onneksi katsottu, sanoin vaan mitä olen ennen raskautta painanut. lenkkeily aloitettu niin ehkä läskimakkaroita saisi vähän pois ennen seuraavaa neuvolaa ja punnitusta ;) ei mulla vauvamahaa ole, pakko vaan rehellisesti todeta että ne läskit on kasvanu, ei vauvamaha...
LA laittoin nyt 4.7 (kuulemma niitten laskurin mukaan). ja tänä vuonna 1 päivä lisää niin olisihan se 4.7 kuitenkin. eli ton voisi vaihtaa sinne listaan jos joku vaivautuu!
sydänäänet kuulu 165. ei yhtä vahvat kun muistaakseni esikoisen kanssa mutta neuvolatäti tyytyväinen. ehkä ne ensi kerran hakkaa jo kovemmin!
muuten vointi melko hyvä. etova olo vähentynyt, väsymystä edelleen iltaisin mutta jaksan vaivatta nyt valvoa 21 saakka, jopa ;)

eliza onneksi olkoon tuplauutisista! ihanaa! siis aivan mahtavaa että meillä on jo 8 tuplamammaa heinäkuisissa! mahtaako tulla useampi kesävauva sitten ;)

paljon omaa napaa mutta kun täällä kerran tapahtunut jotain, kauan kun joutu neuvolaa odottamaan...

nyt sohvalle lepäämään kun esikoinen menossa nukkumaan... kunhan nyt nukahtaisi... huoh...

korvapuusti + pikkupulla rv 13+6
 
Äitee2,olipa törkeää käytöstä heiltä.Ihan oikeutetusti pahoitit mielesi.Itse en ole pystynyt käymään haudalla,vaikka tapahtumasta on jo kaksi vuotta.Tarkoitus olisi mennä vielä joku päivä.Sure ihan niin paljon kuin surettaa,muutoin ne suremattomat asiat hyppäävät lisäpainoksi elämän muissa tulevissa kriiseissä mukaan.http://keskustelu.kaksplus.fi/t933153,25#
:hug:
 
Heippa!

täällä eka neuvola takana.. Eihän sielä juuri ihmeempiä ollut kun papereiden täyttöä,minkä kyllä tiesinkin jo etukäteen. eka lääkärinla on sitten 13.2 ja ens ti ois se ultra.

Maanantaina saatiin syke kuulumaan tolla meidän koti doblerilla, joten elossa sielä masussa vissiin ainakin ollaan.

Poika täytti lauantaina vuoden ja äiti on täällä vähän haikeena, kun mun vauvasta tuli sitten kertaheitolla taapero :'( Ukko kun rupes 1.v synttäreiden kunniaks myös kävelemään ilman tukia :heart:

Vuosi vaihtui täällä siskon perheen kanssa ja ihan rauhallisissa merkeissä. Pojat paukutteli raketteja ja meidänkin pikkumies tykkäs niitä kovasti katella. me sitten siskon kanssa keskityttiin lähinnä hyvään ruokaan :p

Siinä ne kuulumiset taas tälläkertaa. palaillaan tuon tiistain ultran jälkeen :wave:

Nelly ja ykä-iitu 11+6
 
joo ihan luomusti täälläkin on tuplat tullut. np-ultrassa selviää varmaan paremmin tilanne mutta ainakin eri pusseissa pikkuiset on. toisen näin kunnolla ja toisesta vain vähän. hirvee meno tällä kokonaan näkyvälla kyllä oli!! harvemmin niillä yhteinen istukkakaan on. toivottavasti ei nyt kun se lisää riskejä paljon. :eek: np-ultra mulla on VASTA 24,päivä! ihan kamalaa odottaa sinne asti! :'(
 
onpas monta tuplienodotajaa jo henämammoissa =) =)

meijän uusivuosi meni kotona ja vieraisilla oli kummipoika vanhempineen ja niiden pari koiraa..syötyä tuli ja se näkyi myös masussa :whistle: :whistle:
väsymys on ihan kauhee voisi nukkua vaan kokoajan....okse olo tulee enään pelkistä pahoista hajuista....nyt vaan ootelen tiistaihin 8.1 että pääsen uudestaan sinne np-ultraan ja näen et kaikki on ok...rinnat oli joku päivä sitten ihan hirveen kipeet mutta eivät enään onko se joku merkki jostakin ?? vai kuvitelenko vaan :ashamed: ja liikeistä vielä joskus tuntuu semosii pienii tömähdyksii masus mutta ei viel säänöliseti ....sydänääniä ei ole kertaakaan kuunelleet ja nyt meinaan sanoo sille lekurille jos vois kuunella ne |O |O
hermot meinaa olla kyllä kireellä kun viulunkielet tulee huudettuu ukolle ja tytöillekin välillä ihan turhaan :ashamed: :ashamed:

bambiino ja masukki rv 13+2
 
Ihanaa, että on tullut uusia tuplaesikoisten odottajia. Aika urakka aloittaa kaikkien varusteiden hankinta nollasta. Meilläkin on aloitettu säästökuuri kun varhaisraskauden ultrassa paljastui kaksi palleroa. Onneksi tuli aika hyvät veronpalautukset...

Mun äidinäiti sai kahdet kaksoset, joista kuitenkaan ei jäänyt henkiin kuin yksi, kun keskosina syntyivät. Kävi kyllä mielessä, että mitäs jos, mutta en ajatellut sitä sen enempää. Ihan luomusti nämä sitten saivatkin alkunsa. Keskenmenoa mulla ei ole takana, tosin yhdet menkat myöhästyi viisi päivää elokuussa. Tiedä sitten, josko se olikin keskenmeno.

Masuasukeista en tiedä vielä muuta kuin, että ovat omissa pussukoissaan. Np-ultraan odottelen kovasti kutsua, koska lähete meni Kättärille yli kaksi viikkoa sitten. Tosin nuo juhlapäivät sotkivat viime viikkoja. No, toivottavasti se tulee pian, että pääsee taas kurkkimaan masuun =) .

Eleanor rv 10+6
 
:wave: Hellurei pitkästä aikaa ja oikein hyvää alkanutta vuotta kaikille :flower:
Kiva että sakkia on näin paljon ja uusia ilmottautuu mukaan jatkuvasti. Tuplia hirveesti, huh ja hih :D

Uusi vuosi vaihtui töistä kotiutumisen jälkeen ihan perheen kesken syöden ja raketteja ampuen ja katsoen. Muksut nautti ihirmuisesti ja olivat onnesta soikeita kun saivat heitellä papaatteja ja kiinareita.

Maanantaina käytiin np ultrassa, kaikki oli hyvin niskaturvotustakaan ei juuri ollut. Viikkoa enemmän näytti ultran mukaan nyt kuitenkin sikiön koko olevan mutta koska pelkästään kätilö teki ultran, hän ei alkanut laskettua aikaa muuttamaan. Lääkäri on ensviikon tiistaita, ottakoot kantaa muutetaanko viikolla vai pidetäänkö samassa. Jos la muutettaisiinnyt niin laskettu päivä saattuisi meidän hääpäiväksi!! :heart: eli olisi 3.7 (nyt vielä 10.7)

Fysioterapeutille menen käymään, tarvitsen kunnollisen tukivyön töiden takia sekä lisäksi tsekkaa jos jostakin löytyy syy ja apu outoihin yllättäen tuleviin pyörtyilyihin!! Eilen olen pyörtynyt kahdesti, verenpaineet kuitenkin hyvät. Edellisessä raskaudessa oli aivan samaa muttei mitään syytä sillonkaan löydetty. se vaan hankaloittaa työntekoa ja yleensäkin olemista kun ei voi ennakoida ennenkuin se tulee.

Voikaahan hyvin, etteikö jopa paksusti
;)

SmileX ja matkustaja rv 13
 
Heippa kaikille minunkin puolesta!

Onnea tuplaodottajille ja kaikille mukavia uutisia ultrassa saaneille =)

Mekin kävimme miehen kanssa ennen Joulua np ultrassa. Kaikki oli hyvin, turvotusta 1.38, eli normaali. Kaveri heilui ja huiskutteli meille kovasti =) Tulipa helpottunut olo.

Onko kukaan muu joutunut syömään lääkekuuria raskauden aikana? Itse olen sairaslomalla ja megaflunssa painaa. Sain penisiliinikuurin, jota nyt sitten syön. Varmistin vielä neuvolasta, että voin syödä, mutta silti tuntuu pahalta :ashamed: Toisaalta lääkkeet on kyllä auttanut huomattavasti oloa, eli yritän lohduttautua sillä.

Viimeiset pari päivää on ollut tosi huono olo ja pönttöä on joutunut tuijottelemaan vähän liiankin usein (ja minä kun luulin, että olo alkaisi jo helpottaa). Onko muut kokeneet samaa?

Voikaahan hyvin!

t. Minttu28 rv 12+6

ps. Minulle voisi seuraavassa päivityksessä lisätä ekalle sivulla synnäriksi EKKS ja ikää siis 28 v (kuten nimimerkistä voi päätellä =) ) Kiitos!
 
Ultrassa käytiin taas ja nyt saivat mitattua kaikki jutut :D pituutta oli huimat 6,7cm ja niskaturvotus oli 1,4mm eli sallitun rajoissa. Kaikki siis hyvin oli vaavilla siellä.. toivottavasti on jatkossakin :) turha sitä on murehtia, kun ei asioille itse voi kuitenkaan mitään tehdä.. vauva kasvaa siellä itsestään.

Onnea muillekkin ultriin ja hyviä vointeja toivon myös!
-Anzzu rv 13+0... oli vaavi ottanu muutaman päivän kasvua kiinni :)
 
Kertokaa mulle, juiliiko teillä alamahaa? Mulla on tänään juilinut, enkä nyt tarkoita niitä teräviä repäiseviä kipuja, vaan ihan tasaista jomotusta tuolla ihan alhaalla vatsassa. Ehkä vähän menkkakivun tapaista tuo kipu on, joskin siitä kivusta ei minulla paljoakaan kokemusta ole.

Kultatiuku ja vauveli rv 13+1
 
Kultatiuku, täällä on myös jomotellut :wave: mulla alko aatonaattona ja säikähdin ihan tosissaan...pistely/jomottelu jatkui viikon verran putkeen ja edelleen on aamusin sekä iltasin "painontunnetta" ja muljauksia (vuoroin eripuolilla masua), näiden jälkeen myös yleensä pissattaa tai on ilmavaivoja :D ajattelin että kasvukipuja ovat!? Neuvolassakin kysyin ja täti oli samaa mieltä,yritti kuvailla että ihan kun joku puhaltais ilmapalloa masussa.
Niin ja suoli on mulla ollut tukossa joten lisäisikö sekin tuntemuksia...tiedä häntä...

Minttu28 Minä söin lääkekuurin penisiliiniä (v-pen megaa) flunssaan ja sen jälkeen olin alkuraskaudenultrassa jossa meidän sintti pyöriskeli kovasti :heart: luottavaisin mielin söin kuurin loppuun, parempi se on saada hoidettua ettei pääse pahenemaan =) paranemisia sinulle Minttu!

Gatsu ja Elvi (tänään alkoi rv12)
 
Liittyisin vihdoin seuraanne, kun tänään varmistui laskettu aika. Eli esikoista odotellaan syntyväksi 20.7. Ikää on 26 vuotta.

Kävin ensin alkuraskauden ultrassa, jossa sikiön koon mukaan laskettu aika olisi ollut vasta elokuun alussa. Silloinkin jo asiaa ihmettelin, kun olin aika varma hedelmöitysajankohdasta. No tänään kävin sitten neuvolan lähetteellä lasketun ajan varmistuksessa ja sikiön koko vastasi niitä viikkoja, mitä olin ajatellutkin. Olisikohan sitten ollut joku mittausvirhe siinä ensimmäisessä ultrassa. Samalla mitattiin tänään niskapoimu, joka oli 1,3 mm eli ihan normaali.

neitikevät & heppuli 11+4
 
Gatsu!

Myös minun maha jumii, joskin tänään oli vuorostaan se "toimii"-päivä. Tuskallista tuo isomman hädän teko nykyisin on.

Ja tuo juilinta, kun ei se niin hirmu kipeää tee, mutta on sellainen epämukava tunne, ehkä juuri tuollainen paineen omainen tunne. Tuossa välillä jo illalla helpotti mutta saas nähdä miten jatkossa. Kyllähän ne varmaan juuri noita kasvukipuja on, mutta minullakin on kohta seitsemän vuotta edellisestä raskaudesta, etten millään muista, miltä silloin missäkin vaiheessa tuntui. Saati sitten kun lähes yhdeksän vuotta sitten odotin esikoista.

Ikävää, että sinulla on tästä vaivasta myös kokemusta, mutta lohduttaa kuulla, etten ole ainoa. KIITOS kun viitsit kommentoida!!!!! :)

Kultatiuku ja vauveli rv 13+1
 
Gatsu, tuhannesti kiitoksia vastauksestasi :heart: Minä syön myös v-pen megaa.
Neitikevät ja muut uudet, tervetuloa mukaan :flower:

Taidanpa mennä tästä jo vällyjen väliin, hyvää yötä kaikille heinämasuille!

Minttu28 rv 12+6
 
Meillä oli tänään np-ultra ja siellä se pikkuruinen masuasukki teki kuperkeikkaa ja potkiskeli. Kaikki näytti olevan ok ja niskaturvotustakin vain vähän. Ultran jälkeen piti heti shoppailla tulokkaalle pari söpöä bodya, unipussi ja kahdet pöksyt.

Mulla vointi on hyvä. Mahaa lukuun ottamatta olotila ei poikkea "normaalista".

Krissie rv 13+1
 
Tervetuloa uusille mukaan :flower:

Meillä vuosi takana yritystä josta puoli vuotta hormoonien kanssa ja viimeisestä mahdollisesta hormoni kuurista tärppäsi nämä tuplat muuten olisi ollut odottelua puoli vuotta eteenpäin kun noi tauot on pakollisia noissa hoidoissa,joten hormooni tuplat tänne tulossa ja omat istukat ja omissa pusseissa.

Miullakin oli se km juhannuksena ja kemiallinen raskaus elokuussa joten kaiketi ne omatkin hormoonit vaikutti edes vähän,meillä piettiin kaksi kuukautta taukoa hoidoissa km jälkeen ja tuo kemiallinen raskaus oli luomu.Kumpikin poikakin on saanut alun hormooni kuurien jälkeen.

Soittivat äitipolilta eilen ja kyselivät miun halukkuutta mennä myös hesaan rakenne ultraan jotta saisi selville onko jommalla kummalla vauvalla kallon epämuodostumaa joka tolla esikolla oli...mutta en oikein tiedä,jos sen saa sitten jo tietää ni tressaan vaan koko raskaus ajan sitä tulevaa leikkausta...näkeehän sen sittenkin kun pienet on syntynyt ja toimitaan sitten sen mukaan mitä vastaan tulee.

Pientä pullotusta on havaittavissa alamahassa ja vaikka tota ylimääräistä vähän onkin mutta kyllä sen tuntee mikä on vauvamahaa ja mikä löllöä.

Äitee ja tuplat 12+1
 
Onnittelut monille np-ultrassa kävijöille :flower:

Onpa hurjasti teitä tuplaodottajia, todella upeaa !

Omaa napaa..
Kävin eilen neuvolassa pikaisesti kuuntelemassa sydänääniä... mutta eipä kuulunut :( Tiedän joo että vielä eivät välttämättä kuulukaan, mutta esikoisella kun kuului jo viikkoa aikaisemmin... joten tottakai pisti mielen matalaksi vaikka kuinka hymyillä yritti :/
No, nyt on sitten vaan jännättävä 14.1 asti jolloin olis np-ultra... piinaviikko edessä ;) Maha kyllä kasvaa ihan kiitettävää vauhtia... toivottavasti ei kuitenkaan ihan pelkästä syömisestä..

Milloin teillä muilla on saatu sydänäänet kuulumaan?

Muuten kyllä olo on mitä mainioin, öklötyskin on jäämässä vähemmälle. Rinnat on edelleen tosi arat.. joskus yöllä kun yrittää kääntyä vatsalleen oikein vihloo ja jomottaa. Onkohan normaalia,onko moisia oireita muilla??

Yksi oire on kyllä aika inhottava, täytyy varmaan ottaa puheeksi seuraavalla lääkärikäynnillä...nimittäin rytmihäiriöt :/ Mulla on ollut niitä satunnaisesti aikaisemminkin, mutta niin harvoin etten siitä ole osannut huolestua. Nyt alkuraskaudesta ne tulivat levossa todella voimakkaina ja varsinkin kyljellään nukkuessa.. sitten ne oli vähän aikaa pois ja nyt alkoivat taas... pahimmillaan ne ovat kun vähäänkään hermostuu... sellasta inhottavaa muljumista. Etelässä oli miehen kanssa vähän kinaa kun oltiin syömässä ja jouduin lähtemään ulos hetkeksi kun tuntui että sydän tulee kurkusta ulos... ihan kauhea oloa. Siinä sitten baarimikot olivat niin huolissaan kun mies selitti että olen raskaana...olivat tilaamassa jo ambulanssiakin... onneks ei tarvinnut.
Olin lukevinaan joskus että jollain muullakin on ollut rytmihäiriöitä?? Mitä ovat lääkärissä sanoneet?

Kai tässä pitäis vaan pystyä olemaan stressaamatta ja hermostumatta ;) ;)

Ai niin... sain muuten töitä! Irtisanominen vanhasta työpaikasta on siis riitautettu ja nyt sitten vaan odotellaan mitä siihen vastaavat.

Kivan pirtsakkaa pakkaspäivää kaikille!

Vilma-Annika 10+5
 

Yhteistyössä