HEINÄMAMMAT 2008 ~kesäkuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Onnea Senjuska ja Titta!! :flower:
Saa nähdä kuka on seuraava. Kävin tänään neuvolassa ja vauva on tosi alhaalla että tässä sitä odotellaan koska lähdetään... Huomenna taas ultra. Viimekertainen oli viime viikolla ja vauva edelleen pieni kokoinen.

Jontturi + "Nelli" 36+9
 
Lapsiveden menosta: mulla meni veet sairaalan käytävällä. Supistuksia oli ollu useamman tunnin ja oltiin just saavuttu sairaalaan. Olin jo saanu sairaala vaatteet ja myös sen elämääkin isomman "vaipan" housuihin joka kyllä imi sen kaiken veden. Keinuin odotusaulan kiikkustuolissa silmät ummessa kun yhtäkkiä tuli tunne että on pakko lähteä liikkeelle. Pääsin muutaman metrin päähän kun ison supistuksen yhteydessä tuntui oikeasti mahassa "napsahdus" ja sit holahti. Tuntu kyllä tosiaan ämpärilliseltä niinkuin joku osuvasti kuvailikin. Näin siis mulla.

Trampoliinilla hyppelystä: En kyllä menis sinne hyppeleen kun pelkäisin et horjahtaisin mahan päälle tai sit rytkyis istukka irti.

Itellä on supistellu nyt taas enemmälti, mut tuntuu edelleen ihan harjotus supistuksilta onneksi.

Muutapa kommentoitavaa ei taas tähän saumaan :)

Kojo 36+6
 
titta ja senjuska ONNITTELUT pienistä tytöistä!! :flower: aivan ihania uutisia näin ti aamupäivänä :) jee arvasin oikein että eka olisi tyttö ;) jaksamista nyt vauva-arkeen!! nauttikaa!!

vedenmenosta niin esikoisen synnytys käynnisty veden menolla. eka tuli vähän ja luulin että pissat housussa... tuli n. 4 kertaa housuun. ihan nolona ja juoksin vessaan ja vaihdoin alushousuja... noh mutta sitten meni kaikki vedet kerralla eikä epäilystäkään että oli lapsivettä, sen verran sitä tuli, ei olisi rakkoon mahtunut ;) menkkamaiset kivut alko samaan aikaan ja supistukset heti säännööllisinä 100-5 min välein. 8h vedenmenon jälkeen lähettiin sairaalaan, supistukset silloin 3 min välein ja auki 4cm, synnytys hyvin käynnissä. ei huolta siis, eron huomaa kyllä.

musta tuntuu että mä oon täällä viimeisenä :/ viime kerralla veikkasin samaa mutta olin sitten yllättäen yksi ekoista kun mulla alko synnäri ennen la ja monella meni yli mutta nyt pelkään pahoin ettei synny la mennessä... huoh, alkaa olee kärsimätön...

jussina mennään ihan vaan miehen vanhempien luo grillaamaan & saunomaan ja aikaisin kotiin kun esikoinen menee ennen 20 nukkumaan. sopii ihan hyvin mulle, sadettahan ne on luvannu kuitenkin.

sairaalakassin
meinasin tänään pakata jos muistan. että mekin oltais valmiita lähtee ;)

nyt lepäämään sohvalle...

korvapuusti + pikkupulla rv 37+4

 
Jospa nyt minäkin sitten kertoisin ensimmäiset neuvola kuulumiseni.

Viikot 34+3
Hb 111, höh joudun rautaa syömään ja taas on vatsa sekaisin
Proteiini -
Sokeri + (arvasin kyllä tämän kun oli juhlia viikonloppuna ja tuli vähän herkuteltua)
Paineet 128/87 (mulle aivan loistavat paineet kun on oikeestaan kokoajan olleet vähän alhaiset)
Paino -100 g edellisestä neuvolasta
Sf-mitta 35 cm, eli järkyttävän iso
Sykkeet reilu 150

Ens viikolla olisi viimeinen lääkäri ja sieltä lähete synnytystapa suunnitelluun ja toivottavasti sitten saa tiedon sektio päivästä.

NeitiNekku ja Mörrimöykky 34+4
 
RouvaSumppisuu
Sadepäivää...

Onneksi sain esikoisen suosiolla päikkäreille, en tiedä mikä vaihe taas on päällä, mutta koko ajan pitäisi saada huomiota/riehua/kiukutella. Tai sitten musta vaan tuntuu siltä, kun täällä kahdestaan ollaan ja mun selkä ja masu on ihan tulessa...huoh.

Juhannussuunnitelmia: Ollaan vaan ja hengaillaan :D , korkeintaan käydään mummiloissa pyörähtämässä. Sopii mulle vallan mainiosti, mieskin tuumas, että se on nollalinjalla tuon alkomaholin suhteen, kun ei koskaan tiedä milloin SE lähtö tulee.

Lapsivedet mulla tuli vasta kalvojen puhkaisun jälkeen ja kyllähän sitä tuli ja tuli ja tuli...eli luulen kyllä, että huomaa, jos lapsivedet menee eikä kyse ole mistään tihkumisesta tms.

Useampi saa vielä stressailla vauvan perätilan takia, tsempitykset teille kaikille :hug: , oli sitten jännäämisen aiheena ulkokääntö tai tuleva sektio.

Mutta missä on äitee2, vai oonko vaan sokea täällä kirjoitusviidakossa? Mahtaako vauvat olla jo kaksion ulkopuolella...

Mites suomalaisen supparit, joko niillä pääsis vauvanhakuun :D ?

Sumppis ja pikku-B rv. 37+2
 
aluksi onnittelut Sentulle! :flower: :heart:

Lapsiveden menosta, että ihan varmasti sen huomaa. Mulla ne meni esikoisen kanssa sairaalassa, ja kyllä se lattia tulvi.. Ja kätilö vaikutti hirveän vihaiselta, ku ne sillä tavalla holahti pitkin lattioita..
Ja appiukko kertoi, että joskus nuoruudessa hän sattui seisomaan bussissa jonku naisen vieressä, jolta yhtäkkiä meni vedet. Kumpparit, jotka naisella oli jalassa, oli kuulemma sitten täynnä nestettä.. Että sen tosiaan huomaa ite, mutta kyllä sen huomaa muutkin, jos julkisella paikalla ne sattuu menemään.. :LOL:

Trampoliinilla en pomppisi, syynä sama kuin joillakin muilla, oon nimittäin mielestäni lukenu tai kuullu mahdollisuudesta, että istukka irtoais tms..

Onko kellään kokemusta napanuorasta vauvan kaulan ympärillä? Mä oon nyt keksiny nimittäin itselleni uuden pelon. Ite melkein kuolin siihen, että napanuora oli kaulani ympärillä, kun synnyin, ja nyt mietin, että mistä sen voi tietää, ettei niin ole..Ymmärtääkö kukaan?

Tässä siis just tämän hetkiset jutut, myöhemmin taas lisää.. :whistle:

Pinuski 36+ jotain..
 
Paljon onnea Titta ja Senjuska! :flower: :flower: Ihania uutisia :D

Lapsiveden menosta:
Mulla ne tuli muutamana isona ryöpsähdyksenä, ja kyllä siinä heti tajusin mistä on kyse. Tuli sitä nestettä sen verran paljon. Onneksi kerkesin sängystä nousta, niin ei patja kastunut ;)

Mulla oli eilen aika äitipolille tarkistuttamaan, miten päin vaavi mahassa on. Neuvolassa on jo muutamaan kertaan epäilty perätilaa ja viime viikkoinen neuvolalääkäri oli samalla kannalla. Äitipolin ultrassa kuitenkin selvisi, että vaavi on pää alaspäin. Ihanaa, mikä helpotus! Itse olin ollut ihan varma perätilasta, koska potkut tuntui alavatsassa. Nyt selvisi, että ne olikin olleet pikku kätösien kutittelua eikä potkuja. Vaavi siis heiluttelee käsiään päänsä tasalla, minkä vuoksi käsikopelolla raivotarjontaa on ollut vaikea todeta. Kätilö epäili, että vaavi on jo pitkään ollut ihan oikeinpäin ja tuskin kääntyy enää tässä vaiheessa perätilaan. Olen niin onnellinen.

Painoarviota kysyin samalla. Ei kuulemma kovin iso vauva ole tulossa, tällä hetkellä vielä varmasti alle kolmikiloinen. Kätilön sanoin: sopivan kokoinen ja hyvä vauva on tulossa :p Kovin oli vilkas beibi, vilkutteli ja liikkui paljon. Oli vielä ylhäällä, eikä kiinnittynyt, joten tuskin syntyy ennen laskettua aikaa. Se sopii mulle mainiosti. Ei ole vielä mikään kiire synnyttämään tällä äipällä. On esikon pikkuvauva-aika vielä sen verran tuoreessa muistissa ;)

Miehellä alkoi loma ja pääsen nyt kotitöiden ja esikon hoidon suhteen paljon helpommalla. Heti on selkäkipukin hieman helpottanut. Jos olo olisi kovin kurja, niin varmaan sitä synnytystä jo odottaisi kuin kuuta nousevaa. Nyt on kiva kun vointi on kohtuullinen, niin voidaan vielä tehdä kolmistaan yhdessä kaikkea kivaa ennen uuden perheenjäsenen syntymää.

Juhannussuunnitelmia tai muitakaan lomasuunnitelmia ei ole. Katsotaan aina aamuisin, mikä on fiilis ja sää, ja mietitään sitten niiden mukaan mitä tehdään. Tänään käytiin HopLopin sisäseikkailupuistossa ja eilen kierreltiin Helsingin keskustassa. Lauantaina kävin itsekseni shoppailemassa kaikessa rauhassa ja tein kivoja löytöjä lapsille ja itselleni.

Öisin valvon minäkin. Iltaisin en malta mennä nukkumaan, yöllä heräilen esikon hampaantekoitkuihin, aamuyöllä juoksen vessassa ja juomassa vettä ja seitsemän jälkeen esikko jo herättääkin uuteen päivään. Kummasti ei silti päivisin väsytä.

Krissie rv 36+6
 
Senjuskalle onnittelut myös minulta! :flower: :flower: :flower:

Ja lisäksi samalla ilmoitan jättäneeni hakemuksen tuohon heinämammat2008 yhteisöön, ilmeisesti Kultatiukuna sielläkin kuljen. Vaikeata oli, mutta jospa se siitä. Niitä ohjeita kun hyväksyin, niin jäin miettimään, että mistä ihmeen maksuista siellä puhuttiin, kun otin sen ilmaisen hotmailin? En minä tietääkseni mitään ole maksanut ennenkään, vaikka minulla on hotmailin sp-osoite, jossa tosiaan näkyy koko nimi. Tietääkö joku valottaa minua tässä asiassa? Noita laskujahan kun tulee ihan kiitettävästi ilman uusiakin.

Kultatiuku ja Nuppu rv 36+6
 
heippis pikasee tulin lukee :wave:

täälä on alkannu tapahtua moni on saannu jo nyytin syliinsä =) =)

onnea myös senjuskalle :flower: :flower:

ite täs koitan saada suppareita aikaan (joo tiedän koneella istuen onnistuukin :LOL: :LOL: ) leikkasin tossa nurmikkoakin mutta en kerenny kauheesti ajella kun velipoika kerkes tulla hätiin ..et hää voi ajaa sen :/ :/ mutsikin oli sitä mieltä ettei viel saa synnytellä kun ei kukaan kerkee viedä laitokselle kun on salaojahommat kesken vielä ja kaadot tekemättä...mä vaan totesin et se täs just olis tarkotus et pääsis sinne jo ...
no ei auta kun ruveta pyykejä roudaamaan kaapeihin ja siivoilee jospas se siitä sitten
:whistle: :whistle:
pömppis kyllä liikuskelee ja hikottelee kauheesti mutta nyt taitaa vetää sikeitä kun ei mitään tunnu missään...

nyt ton pyykkivuoren kimppuun ja huomenna vuoros lakanoiden vaihto joten heippa taas
:wave: :wave:

bambiino ja pömppis rv37+0
 
Tässä välissä ei kukaan uusi kerennyt ilmottautuu, että vauva olisi syntynyt ;) =)
No tämäpä täti käväisi neuvolassa. Uskokaa tai älkää.. Paino on tippunut hurjat 5 kiloa. Vissiin ollut hiukan nestettä tässä tädissä. Vaikka en ainakaan huomannut oo. Viikon verran kyllä yötkin meni sillä 2 tunnin unilla ja taas veskiin..nyt hiukan rauhoittunut ja viimeyönäkin sain nukuttu sen 4 tuntia. Täti sanoi et viimeeksi kyllä näytin hiukan turvonneelta. Voiko sitä nestettä kertyä /huomat muualta kuin käsistä ja jaloista? Viime neuvolas oli kyl painoa tullut yli kilo ja nyt sitten lähtenyt hurjat 5. Nyt ´siis yhteensä n. 3kg mitä tullut noitten mukaan lisää lähtöpainoon. Ei kyl haittaa vaik tota lähtiskin..on ihan varaksi saakka ollutkin. Lähtiskii tollai viikko vaudilla... :LOL:
Muuten kaikki hyvin ja normaalisti neuvola käynnillä. Masuu ei enään edes mitattu...ei vissiin mitta riitä.. HAH hah..

Nyt hetkeks makaa ja sit tekee isännykselle sapuskaa...ja tietty muksuille :)
 
No niin, neuvolassa käyty ja kaikki oli ok. En jaksa niitä tähän erikseen laittaa.... laiska ku oon, en jaksa hakee sitä neukakorttia ja meikäläisen muistilla niitä ei muista...

Muuten olis ihan kiva päivä, mutta on taas sellainen pahempaakin pahempi ummetuspäivä :kieh: :( Ei mikään liiku mihinkäänpäin, ja ei oikeesti enää tiedä mitä tekis, tuntuu et maha repee liitoksista. Ei jaksa kävellä tai seistä yhtään ja toi v-käyrä alkaa oleen aika korkealla. Ei auta poppaskonstit ei...
Masun ympäryskin on pari senttiä taas isompi samoin tuo fundus mitta, sitten kun röörit taas toimii niin mitta pienenee... on tää vaan hauskaa tai sitten ei.
Onneksi muksu möyryää masus niin tietää et kaikki hyvin. :eek:
Näinä päivinä toivois oikeesti syntyvän ja pian, on meinaan sen verran tukalaa :x

Mutta juhannus olis tosiaan ihan ovella ja kohta se kuukausikin taas vaihtuu, päästään sinne meitin kuukauteen...

Mietinkin tuossa, et jokohan pitäis alkaa laitaan noita tavaroita paikoilleen, kaikki on kyl ostettu, mut paikoilleen eivät ole vielä ennättäneet... Pienimmät vaatteet 50/56cm on pesty, joten niillähän päästään oikein hyvin alkuun. Mutta tuo sänky ja hoitopöytä pitäis kait kasata ja laitella valmiiksi.. niin tai jättää ensiviikkoon. Ja jos mieheltä kysytään niin ehtiihän sitä sitten vaavin syntymän jälkeenkin :)

Nyt olis oikeesti pakko alkaa tsemppaamaan ja laittaan ruokaa, mut ku tuo seisominen tän olotilan kansa on jotain ihan kamalaa :/

Jisse ja Juulis rv36
 
Kiitokset Piparminttu75 tuosta lapsiveden kontrollin valaisemisesta. Tosin täällä siis hieman eri tilanne eli vettä on normaalia enemmän. Vähän meinaa välillä mietityttää tämä asia, mutta koitan olla huolehtimatta ennen seuraavaa kontrollia.
 
Mooi!

Neuvolassa kaikki ok. Hemppa oli huimat 117 jo. =)

ONNEA VAUVAUTUNEILLE!!!!

Mulla on kamalasti energiaa, päikkäreitä ei tarvii nukkua, unen saanti on illalla vaikeaa, mutta uni sitäkin sikeämpää. Mitä tahansa kantaakin ei supparit pahene. Menkkakipua on paljon. Sukkapuikot vähentyny. Ei oo kuiten vaava vielä laskeutunu tai kiinnittyny. Isäntä hepulissa, kun en oo tarkemmin opiskellu kivunlievityksiä, läähätystä, rentoutumista... :LOL:

Mulla ei hikoiluta, jalat on pilkulliset, vatsa on täynnä karvaa.

Krissie: Mulle kävi sama. En oo kyllä vieläkään tuntenu potkuja kauhean ylhäällä montaa, mutta kädet ne siellä alhaalla vispaa ja kutittelee jatkuvasti. Ultralla joutuivat mulle sen todistaan.

T: pörrö ja vaava 37+3

Tässä mietin pitäiskö Simerockiin ostaa liput niin sitten vois olla mahkut päässä laitokselle silloin synnyttämään. :p
 
Juu oikein arvasin että supistukset loppu! Kahteen kertaan kyllä soitin ukolle töihin että miten kauan menee että on tässä ja sanoin että olen niin epävarma että pitääkö lähteä.
Tyttöki jäi kotiin ihan vapaahetoisesti sanoi kaverille että ei käy tänään. Supistuksia tuli varmaan neljän tunnin ajan , mutta ne ei olleet niin sika kipeitä aina eivätkä aina tulleet viiden minuutin välein ,välillä viidentoista minuutin välein niin jäin kotiin.
Odottelen jos se limatulppa tulis ensin. Kai tää on just normaalia uudelleen synnyttäjällä että öisin tulee noita supistuksia eikä sitten tapahdu mitään. :(
Mulla meni ekasta ne vedet kotona, sen kyllä huomaa kun oli paksut housut niin nilkatkin housun suusta oli ihan lits märät.
Mulle sanottiin että sitä lapsivettä kuulema kehíttyy lisää myös kuulema.
Luulen että tää poika nyt painu alemmaks noitten supistuksien myötä, vähän sellainen tuntuma.
Sen verran tiheät ja kipeet supistukset oli että kuljin varmuuden vuoksi jopa vessaan koti puhelimen että kännykän kans ja kun kakatti niin en uskaltanu kovin ähkiä.
Suolisto on löysällä se kai voi olla myös yks synnytyksen merkki. Myös se että oksettava olo mikä vaivas myös.
Nyt tuli jonkun verran pakattua sitä sairaala kassia ku luulin että lähtö taitaa tulla.
 
Laiska kun olen taas niin kopsaan neuvolakuulumiseni tuolta toiselta palstalta (ellei joku ole jo lukenutkin ;))

RV 37+4
paino +600g/vko
RR 121/87
pissa puhdas
sf 31
tarjonta RT
syke: +
liikkeet: ++

Kohdunkaula oli "kadonnut" ja pää todella alhaalla. Totesi vain että "laitetaan ens viikon tiistaille aika neuvolaan, tuskin kyllä tuut, mutta me arvataan kyllä missä olet".

SF mitta oli täsmälleen sama kuin viimeviikollakin, mutta se kuulemma on ihan normaalia kun vauva laskeutunu noin.

siitä pedistä en meinannu päästä ylös ilman hoitajan apua kun iski niin kauheet supistukset päälle.
Nyt sitten viimein kotiin päästessä lähin koiran viemään lenkille, siivosin keittiön (koira löytänyt tiensä liesituulettimen päällä olevaan maustehyllyyn) ja arvatkaa vaan kuinka nyt tekee kipeetä, ja tuskanhikee pukkaa...

Aamullakin riuhtasin itteni vauhilla ylös sängystä kun meinas tulla kiire, niin kiire loppui siihen; valahin polvilleni maahan ja repesin kivusta itkemään. Kyllä siinä oli kissa ja koira ihmeissään...

Kattelen tuota suljettua palstaa illemmalla kun saan ensin vieraat kestitettyä... kultatiu-un hakemus ainakin näytti tuleen... Eikä siinä hotmail tilissä pitäis mitään maksuja olla, tai sit mulla on aukko sivistyksessä :eek:

:heart: Ainiin ja ONNEA titalle ja senjuskalle! :heart:
 
onnea kaikille jo vaavin saaneille!
itse olin neuvolassa viikko sitten rv 35 ja passittivat sairaalaan kun olin sentin auki. kuulemma tulehdusriskin vuoksi halusivat varmistaa että onko sisäsuu myös auki,ja olihan se. nyt oon kärsiny joka yö kovista kivuista,osa on selviä supistuksia ja osa ei. lapsivettä on taas jotenkin vähän ja rv 38 onkin kontrollikäynti senvuoksi. edellinen käynnistettiin kun vettä liian vähän. saa nähdä käykö nyt niin. toivoisin ettei kun koin käynnistetyn synnytyksen huomattavasti rajummaksi ja kamalammaksi kun normaalisti käynnistyneen. toisaalta oon jo niin kypsä tähän odotukseen,oon nyt ollu putkeen raskaana 19kk.
painoarvio tehtiin sairaalassa ultralla ja oli 2,4kg,näyttäis että oli kasvanut siis tasaisesti sen 200g viikossa kun viimeksi arvio oli 1250g ja raskausviikolla 27 muistaakseni.
saas nähdä pääseekö synnyttään vielä kesäkuun puolella,sitten olis kaikki lapset kesäkuun lapsia =) ja jos vaikka ennen juhannusta,niin olisivat vielä kaikki mammankanssa kaksosia =)
hyvää juhannusta kaikille!

nättitähti ja poitsu rv 36
 
Kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa tänne, olen ollut nyt muutaman tunin tässä lukemassa juttujanne. Itse odotan ensimmäista ja LA olisi 20.7 eli tänään rv 35+2

[/b]NEUVOLASSA

-Paino -300g/vko (koko raskauden ajan tullut vain +300) Neuvolatädin mielestä hyvä juttu, kun BMI 31
-turvotus -
- paineet : 124/79
- sf 32,5
- liikkeet ++
- ja vaavin syke n.130

Olen vähän huolissani tosta painosta, kun tuntuu että teidän muiden odottavien äitien sf on n 33-35cm

27.6 olisi neuvola lääkäri ja siellä sitten katsotaan vauvan mahd. paino yms.

Olisiko kenelläkään neuvoa siihen, mitä teen kun yöllä en saa nukuttua kun jalat ovat tuli kuumat?? :/

eli rv 35+2
 
firstmama... Ei tuosta SF mitasta kannata olla huolissaan... Mulla oli noilla viikoilla 30cm eli jonkun verran vielä vähemmän ja se kuitenkin on niin paljon ihmisestä kiinni, niitä ei oikeastaan edes kannattaisi vertailla. Tällä hetkellä (rv.37+4) se onkin sitten jumiutunut tuohon 31cm. Pääasia kuulemma että on ylä- ja alakäyrien välissä.
 
Onnittelut myos Sejuskalle tytosta :flower: :flower:
Nyt alkoi sitten pop cornit poksahdella heikuisten kattilassa :)

Taas kavasty laakarissa. Paineet ei sitten laskenutkaan laakkeen kanssa, ovat ihan samoja lukemia kuin ennenkin. Kokeillaan uutta laaketta, alakaisiko puremaan. Lisaa aikaa yritetaan saada mutta 7. paiva kaynnistykseen, sen pidemmalle ei paasteta.

Noista lapsivesista, multa ne on puhkaistu joten vahan vaikea arvioida maaraa mutta tuntui kylla niin vahalta lorahdukselta etta jalkeenpainkin ihmettelin. Semmoinen suoja mika siina takapuolen alla oli niin nakyi etta marka lantti siina on mutta jos sita ois litrakaupalla niin eihan se siihen ois imeytynyt, mitaan astiaa tms ei ollut. Heti puhkasun jalkeen olin jalkeilla jonkin aikaa eika mitaan enaa lirissyt.

Napanuorasta kaulan ymparilla: Esikoisella oli kieppi kaulan ymparilla, siita voi toisinaan seurata etta sydanaanet laskee ponnistaessa mutta ei yleensa. Aika tavallista etta se on kaulan ymparilla.
kakkoselta nuora oli kaksi kertaa kaulan ymparilla ja kerran vartalon ja kasivarsien ymparilla! Laakari totesi vaan etta ompas poika paketoitu. Oli kuulemma harvinaisen pitka napanuora. Imukupilla syntyi kakkonenkin kun silloin oli kylla selva etta napanuora aiheutti sydanaanien pomppimisen. Mutta reippaassa kunnossa vauva syntyi, ei mitaan vahinkoa hankalasta ponnistusvaiheesta. Laakari selitti silloin etta napanuorassa on ikaankuin geelia joka suojaa verisuonia aika pitkalle vaikka puristusta olisikin.

Hyvia vointeja kaikille ja onnea nyytinhakureissuille :)

musikka ja pumpero 35+





 
Paljon onnea vauvan saaneille :flower: Ihania uutisia!

Sitten vähän taas omaa napaa.
Meillä oli tänään painoarvio sairaalalla. Kohdunkaula oli lyhentynyt ja paikat pehmenneet. Vauvan koko on isohko, n. 3,2 kiloa nyt (lääkäri epäili, että olisi ehkä isompikin). Koon ja miun sokeriarvojen takia saatiin käynnistysaika ensi viikon torstaille. Eli jos kaikki menee hyvin, niin ensi viikon lopussa meillä on jo vauva sylissä. Arvatkaa vaan rupesiko jänskättämään..

Nukkuminen on miullakin jo aika hankalaa, ja pissalla saa käydä parin tunnin välein.

Juhannus menee ihan kotosalla. Ei uskalla lähteä mihinkään pidemmälle.

Mukavaa illanjatkoa heinämasuille =)

t. Minttu (rv 36+5)
 
Oikein paljon onnea Titta ja Senjuska tyttövauveleitten johdosta!! :flower:

Täällä tänään tehty juhannussiivousta. Innostuin vielä siivouksen päälle pesemään saunan.. :whistle:
Nyt onkin selkä aika kipeä kyykkimisestä ja siitä että koko päivän oon touhunnu. Huomenna olis viimeinen neuvolalääkäri. Jännittää, osaako lie sanoa mitään kohdunkaulan tilanteesta tms. tai osaa siis varmaan, mutta lähinnä jänskättää onko muutoksia tullut viime kerrasta joka oli rv30. Silloin lyhentynyt 3cm->2cm:n ja pehmentynyt.

Mulla kanssa tuntuu kutittelua ihan nivustaipeissa ja tosi alhaalla. Miettinyt oon että onko kääntynyt takas perätilaan, mutta joku tiesikin jo kertoa että pikkuiset kätöset voi myös saada aikaan potkujen tapaisia liikkeitä. =)

Jäin miettimään tota lapsivesi- asiaa, jota jotkut pohti. Elikkäs mistä te olette saaneet tietää, onko vettä paljon tai vähän. mulla on viimeksi rakenneultrassa sanottu että on "normaali määrä". onko teille tehty ultraa asiasta vai pystyykö lääkäri sen jotenkin "kopeloimaan" :) ? oon ihan tietämätön tämmöisistä..
Ja toinen tyhmä kysymys: mitenkäs teille, joilla vauva jo laskeutunut tai kiinnittynytkin, miten se on selvinnyt? Selviääkö tollaset asiat alatutkimuksessa? Mä oon aivan dorka..
:ashamed:

No, onneksi kukaan teistä ei ole mua aiemminkaan ulos nauranut täältä, kun olen hölmöjä kysellyt.. joten uskalsimpas nyt kysyä nytkin.

Tsemppiä kaikille jotka pääsevät vauvanhakureissulle pian!! Ja Olikos nyt bubona, kelle oli myös sanottu että enää ei mene kauan!

Huomenna sitten tulen lisää kirjottamaan kuulumisia lääkärireissun jälkeen! Saas nähdä onko täällä jo seuraava tekemässä lähtöä:)

Hyvvää yötä heinikset!!!

tannuli 34+4
 
Huomenta...
Sain eilettäin sairaalakassinkin pakattua kun vähän "säikäytti" et jokos tässä nyt synnärille lähetään. Seitsemästä asti iltaa supisteli 10 minutin välein ihan tuntuvasti, mutta ei kuitenkaan silleen miten esikoisen synnytys lähti käyntiin (silloin supistukset tuntu selässä). Loppuivat sitten kun menin sänkyyn yöunille. Puolen yön aikaan havahduin viimeisen kerran supistukseen. Sen jälkeen ei oo tullu varmaan yhtään.
Esikoisen kanssa kävin kans ekakertaa synnärillä 37+1 (synty kuiten vasta 39+3) kun oli silloin jo monta päivää supistellut, että näkyy mun elimistö pistää supisteleen näihin aikoihin. Eilettäin kyllä rasitin ittiäni leikkaamalla nurmikkoa, mut ei se raskasta oikeestaan ole kun on vetävä/keräävä leikkuri niin eihän se ole kuin perässä kävelemistä. No liikuntaa kuitenkin... Täytyy ottaa vähän iisimmin ainakin viikon verran niin saa poju ähän kerättyä painoa.

firsmama... tervetuloa mukaan... ..sf-mittaa pohdit: Tosi paljonhan tuo mitta riippuu mittaajasta ja kohdun asennosta. Olellista taitaa olla se et se kasvaa nätisti omalla käyrällään. Sit jos tulee yhtäkkiä jotain notkahduksia, nousuja tai se on ihan älyttömän pieni/iso niin silloin siihen puututaan.
Nyt mulla sf mitta oli tuossa vaiheessa vain 29 cm, ja vauvan painoarvio on alhainen (viikolla 36+3 2300g).
esikoiselta sf oli tuolloin 31,5 cm ja syntympaino oli 3370g. Korkeimmilaankaan toi sf mitta ei ollu kuin 32 cm jonka jälkeen se laskeutu ennen synnytystä 30:neen.

Tannuli: Mulla on aina ultralla katottu ja jotenkin mittaamalla laskettu se veden määrä. Ja ainakin mulla lääkäri tai neuvolan täti on kokeillu mahan päältä jotenkin liikutella vauvan päätä tuosta alhaalta ja jos se on vielä liikkunu niin ei oo silloin laskeutunu. Omasta olosta sen ite oon huomannu kun tulee tunne että lantiossa/alapäässä olis niinkuin halko työnnetty ;)

Nyt esikko jo vaatii siihen malliin huomiota et täytyy lopetella tältä aamulta... Mukavaa päivää kaikille :wave:

Kojo 37+0
 
Heips!

Piti herätä jo seiskalta että saa syödäkin tänään, sinne kännökseen kun pitää olla ravinnotta 5 H... :p Käyn sitten kertoilemassa kuinka kävi.

Senjuskalle suuren suuret onnittelut pikkuisesta neidistä! :heart: :flower: Mä vähän aavistelin ettet sä enää kauaa kasassa olekaan, kun aiemmin jo säikytteli..

Saas nähdä kuka tosiaan seuraava! Hui!
Mäkin innostuin sairaalakassia pakkaamaan eilen illalla, JOS vaikka jäänkin tälle reissulle niin on jotakin valmiina. Vauvalle nyt jonkinmoiset kotiintulovaatteet, ja itselle alkkaria ja imetystoppi+liivinsuojat. Vaatetta en arvannu itelle kassiin lykätä, kun ei tuosta säästä tiedä mitä se sitten on kun kotiin tulee! Pitäskin kaivella jotakin ei-äitiysvaatetta, ja tuumia mitä kassiin viskais.. Viisainta mun on noi itte laittaa kuitenkin, keskimmäisen kanssa mies toi laitokselle mulle äitiyshousut kotiintuovaatteeksi, tietäähän sen että isothan ne (onneksi ) oli! Juu en nyt kyllä osaa kommentoida taas mitään, hermostuttaa vähän jo... Pitääs ottaa se paperi ja kynä ja palata pian! :D

Räpis+NinniElmeri rv36
 
Nonnih, uus kierros! =)

Monilla tuntuis jo supistelevan lupaavasti, eiköhän nämä popkornit tosiaan ala nyt poksahdella! Ihanasti muuten keksitty! :D Mie saan tänään tuomiota onkon miun menkkajomotukset mitään tehny, mies kun jankuttaa ettei se sieltä mihinkään vielä synny kolmeen viikkoon.. Mä sitten sitä muistutin, että jos tästä mennään kolme viikkoa, niin meillä oli tyttäretkin jo ulostautuneet, että eiköhän tämäkin! Totes sitten että "No kaks ja puol viikkoa sitten." :headwall:

Lapsiveden tosiaan tunnistaa kyllä kun se menee! Mulla mennyt itsekseen vain keskimmäiseltä, ja kyllä se tuntui supituksen kera kunnon napsahdus, ja sitten holahti! Muilta on kalvot puhkastu synnytyspöydällä karvaa ennen ponnistusvaihetta.. Mutta kyllä sen erottaa! Mulle on tähän asti tehty vesimääräarviota ihan käsikopelolla vatsan päältä, tänään sekin sitten katsotaan tarkemmin. Normaalimäärä kuulema. Kyllä ne sitä kontrolloi jos se vähälle näyttää.

Jussina tarkoituksena mennä mökille saunomaan ja grillaamaan aattoillaksi, yöksi tultais kuitenkin pois. Vähän kyllä miestä jarruttelin, että josko katsotaan nyt mikä mun vointi on, mökki kun on saaressa eikä sieltä äkkilähtöjä oteta! Muuten ei suunnitelmia, een mä jaksa pitkiä matkoja autossa enää kököttää.

Kultatiuku, kyllä se hotmail-tili on maksuton!! Et sie sieltä laskuja saa, jos et tilaa itsellesi lisätilaa postilaatikkoon erikseen maksullisena. ja sitä ei tartte voin vakuuttaa, siihen lootaan mahtuu aikamoiset määrät postia!

Ja korvapuusti ei takuulla ole noilla viikoilla viimeisenä! Johan sä pian siitä poksahdat, etkä sä takuulla täällä enää pyöri rv44 kun toisilla vetää viimeset viikot!! :D Kyllä se sieltä ulos tulee, ei oo yksikään sisuksiin jäänny!

Kuopuksella oli meillä napanuora tiukasti kaulassa, katkaistiin kun pää oli syntynyt. Eikä hätiä mitiä, kyllä ne aika tarkkaan sen katsoo. Välttämättä ei etukäteen voidä ultrallakaan todeta, mut kyllä ne kätilöt asiansa siinä osaa vaikka näin olis, joten sitä ei kannata hätäillä.

Turvotuksen totesi miulle eilen neukkatäti myös naamasta, sano että huulista ja poskista näkee että nestettä löytyy, painookin ehtiny tulla 900g viikossa.. :ashamed: Kaikkineen sitten jo yli 17kg, että otin sitten muittenkin eestä! :ashamed:
odotanpa vaan että sais nämä naulatyynyt tuolta jalkapohjista jo poikkeen, ei kiva koettaa käpsytellä varpaisillaan kun sattuu...

Ja nyt oikoselleen vielä hetkeks, koirakin pitäs vielä ruokkia ja pissalenkki heittää, ja sit lähtee ajoissa että ehtii shoppaillakkin! :D Mietin kyllä jo miten jaksaa kun ei syödä saa, ja saakohan sitä edes mehua juoda?? Pitänee soitella polille ja kysyä..

Räpis+NinniElmeri (jolle nimikin alkaa pikkuhiljaa hahmottua!!! )
 

Yhteistyössä