***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Toukokuussa***

nenna ihanaa et asiat järjesty :)
inhottavaa joutua ressaamaan raskaana ja viel viimisillään, meilläkin välillä taloudelliset jutut rassaa, ei oo liikaa rahaa ei :/

liivinsuojista suosittelen ehdottomasti hommaamaan kankaisia pestäviä :) käytin viimeks molempia, nuita kestosuojia ja kertakäyttösiä, kestot huomattavasti mukavammat ja pehmeemmät :) huutiksesta löytyy kivoja uusia! :wave: itsekkin vasta huusit parit uudet :)
 
NiQ
Merlina Mulle on monet kehunu, että nuo Helmi-merkkiset liivinsuojat on parhaita. Jotku halppis-merkkit niin ku rainbow ja pirkka kuulemma jää rintoihin kiinni ja niistä lähtee sitä vanunukkaa.
 
muumi hyvä että vauva onkin vain poikittain, varmasti kääntyy vielä ennen h-hetkeä oikeaan asentoon.

Nennalle isot onnittelut asunnosta. Takuuvuokrat on aika hulppeita summia nykyään.

Liivinsuojista komppaan marjuttia kestosuojat on ihan parhaita, ja tosissaan ne voi pestä vaippoje kanssa samassa tai vauvan vaatteiden kanssa. Itte käytin viimeks vain kestosuojia kun kertasuojat tuntui koko ajan vuotavan läpi. Heitin käytetyt suojat pesupussiin ja sen sitten vaippapyykin sekaan.

Ja tosissaan huutiksesta löytyy useampia kotiompelijoita jotka suojia edullisesti myyvät.
Mukaan lukien minä itse.

raskausarvista niiden tulemista ei kaiketi voi estää. Itse selvisin viimeksi hyvin vähällä, mutta kuorein mahanahan joka päivä suihkussa ja rasvasin paksuilla voiteilla. Samaa tekniikkaa kokeilen nytkin, toivoen ettei niitä tulisi.

synnytys ei edelleenkään jännitä, ainoastaan sitä episotomia arven uudelleen repeämistä pelkään, se kun oli viimeksi ihan stanan kipeä.

Oma vointi on ollut ihan jees, ei valittamista.

Bree 34+6 (laskuri väittää et enää olis about 36 päivää laskettuun!)
 
Tervetuloa uudet tuttavuudet!

PossuRulla, onneks on olo helpottanut, toivotaan että loppuajan saat nauttia parantuneesta fiiliksestä :)

SoTo, meidän toukka painoi viikoilla 32+2 2100g, ja mun sf-mitta on oikea mysteeri :D Sijaisterkka sai ensin mitaksi 24cm (30+1), joka oli sama kuin edellisellä mittauksella kuukautta aiemmin. Seuraavalla kerralla kahden viikon päästä päätti ratkaista dilemman jättämällä mittanauhan löysälle, ja sai mitaksi 31 (32+1) :D Eli kahdessa viikossa sellainen 7cm lisää mittaa hänen mukaansa... Saa nähdä mitkä luvut arpoo seuraavalla kerralla ;)

Nenna, mahtavaa, onnea uudesta asunnosta!! Nyt vaan koitat ottaa niin iisisti kuin mahdollista, ja varsinkin muutto sun pitää hoitaa ihan supervarovasti, toivottavasti saisit reippaasti apujoukkoja paikalle.

Mä odottelen aika innolla tän viikon neuvolaa, koska pitäisi olla se "oma" terkkari jo paikalla ensimmäisen kerran. Erityisesti jännittää tuon vauvelin asento, kun meni silloin muutama viikko sitten kääntymään nurin päin :/
Mikäli sijainen on edelleen paikalla, en tiedä mitä teen. Varmaan käännyt ovelta takaisin, niin turhia reissuja on olleet. Varsinkaan ei huvita pöydälle kammeta sen naisen tutkittavaksi, kun epäilivät polilla että neuvolassa vähän turhan kovakouraisesti tehty tarjonnan määritys olisi ollut supistusten ja verenvuodon aiheuttaja...

Nyt olis varmaan jatkettava siivoushommia. Mieli tekisi leipoakin jotain hyvää, joten taidampa lähteä selailemaan ohjeita :) Hyvää sadepäivän jatkoa.

Sillis 33+6
 
Sadepäivää!

Maha kasvaa, vauva myllää, h-hetki lähestyy... Nyt tuntuu, että haluan oikeasti tämän tai viimeistään ensi viikon aikana kaiken valmiiksi vauvaa varten. Sitten voi vaan olla. Sinänsä kärsimätön olo ei ole, mutta en halua stressata tekemättömistä hankinnoista.

Liivinsuojista, käytin viimeksi Ainun suojia ja niitä ostin nytkin koska olivat mun mielestä hyviä. Kestosuojat kuulostavat myös hyvältä vaihtoehdolta :)

Vaipoista, ostan vastasyntyneen kokoa alkuun useamman paketin.. Meillä meni ne jonkin aikaa, riippuu tietty vauvan koosta. Viimeksi käytettiin vastasyntyneellä Pamperseja, mutta muistelisin että sen jälkeen Libero istui meidän pojalle paljon paremmin kuin Pampers, joka falskasi. Vaipat ovat tosin varmaan muuttuneet sen jälkeen moneen otteeseen, joten kokeilemalla löytynee se sopivin :) Me ei saatu vaippoja viimeksi sairaalasta.

Sf-mitta kulkee mulla alakäyrän tuntumassa, viimeksi oli hieman sieltä noussut, oli rv 33+2 29 cm. Vauvan mitat ultrissa muutenkin alakäyrillä.. Kuulemma ei taaskaan todennäköisesti mitään isoa vauvaa tule. Ensi viikolla mulla on viimeinen lääkärineuvola, jossa tehdään painoarvio ja katsotaan tarjonta sekä kohdunsuun tilanne. Vauva on viihtynyt jo pitkään pää alaspäin, myös täällä pieni peppu seilaa pallean tienoilla eestaas =)

Raskausarpia ei ole tänne vielä tullut. Ei tullut ensimmäisessäkään raskaudessa, mikä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö nyt voisi tulla. Rasvailen ahkerasti mahaa ja rintoja, ihan pelkästään siksi että auttaa ihon kutinaan.

Omaa napaa, meillä on tänään ainoa perhevalmennus tässä toisessa raskaudessa. Se koskee toisen lapsen tuloa perheeseen, esikoisen suhtautumista, työnjakoa parisuhteessa jne. Vaikutti ihan mielenkiintoiselta, katsotaan minkälainen on. Saatiin myös neuvolasta sellainen voimavarakysely täytettäväksi, kuulemma joku uusi juttu mikä on vuoden alusta otettu käyttöön. Oletteko muut saaneet sellaista? Siinä kyseltiin parisuhteeseen liittyviä asioita. Ei palautettu sitä (palauttaminen oli vapaaehtoista), mutta käytiin läpi yhdessä. Hyvin taitavat meillä olla asiat, luulen että selvitään tulevasta koitoksestakin yhdessä =) Tuntuu ihanalta ja huojentavalta, että meitä on tässä kaksi. Mies on mulle synnytyksessä paras kivunlievitys ja henkisesti paras tuki kaikissa tilanteissa. :heart: Vaikka välillä tietysti otetaan yhteenkin...

Oma vointi on yhä hyvä, ei pahemmin tule edes harjoitusupistuksia. Hengittäminen on välillä vaikeaa, tosiaan mullakin monesti syömisen jälkeen.

Pikkarainen, on ehkä mennyt multa ohi taustat, mutta mistä sulle on tullut arpikudosta kohdunsuulle?

Nenna, hienoa että asuntoasia järjestyi!

Seinisipelle tsemppiä viimeiseen sairaalaviikkoon :hug:

Tänään tasan 5 viikkoa laskettuun aikaan! Se on tosin neuvolan laskurin mukaan, omien laskujen mukaan LA olisi kuun vaihteessa.. Katsotaan miten käy :)

Mayinga 35+0
 
Mayinga Kohdunreunassa on arpikudosta noin 10cm alueella kun viime raskaudessa kohdunkannakkeet oli revennyt :(

[/B]Liivinsuojista[/B] suosittelen myös kestoja, ne on ohuempiakin eikä näy niin helposti paidan läpi..

Pikkaranen
 
NiQ
Ite olisin kans kiinnostunut noista kestoliivinsuojista. Paljonkohan niitä tarvii olla että niillä pyörittäis hyvin arkee ettei ihan joka päivä tarviis pestä? Pitääkö ne aina pestä koneessa vai auttaako käsin huuhtelukin välillä? (Nääkin on varmaan ihan tapauskohtaisin, mut mulla tulee taas näitä ensikertalaisen tyhmiä kysymyksiä :D). Mitä kangasta siihen käytetään? onko jossain ohjeita ompeluun?
 
Täällä kans yksi, joka suosittelee kestoliivinsojia. Esikoisen aikaan mulla oli 5 paria, joita pesin lähes päivittäin kestovaippojen kanssa. Nyt olen hommannut muutaman parin lisää. Yöllä monesti käytin kertissuojia ja reisussa. Kertakäyttöisistä suosittelen ehdottomasti Natusania. Ovat ohuita ja hyvin muotoiltuja, joten pysyvät hyvin paikoillaa, eivätkä pullota ikävästi. Monet halppikset on paksuja ja tönkköjä.

Vaipoista ostin Pamppersin 2 kokoa. Tarvittaessa sit ostan niitä ihan pieniä, mutta jos tämä on odotusten mukaisesti iso vauva, niin nuo kakkoset ob ihan ok. Pääasiassa käytetään kestoja, mutta yöllä ja reisussa kertiksiä.

Vielä piti lisätä, että kannattaa varmaan aina ihan kunnolla pesuaineella pestä nuo kestoliivinsuojat. Maito happanee aika hyvin niihin muuten. Mutta pesin niitä kyllä esikoisen aikaan välillä käsinkin nestemäisellä pesuaineella.
 
Viimeksi muokattu:
nenna onpa hienoa että asunnon takuuvuokra järjestyy ja stressi hellittää! :flower:

Liivinsuojista Käytin esikoisen aikaan sekä että kesto- ja kertissuojia ja mulla ainakin noi kestosuojat falskas ja niitä pitikin vaihtaa jatkuvasti kun taas Ainun kertis suojukset oli tosi hyviä! (Tosi on että kestosuojat oli sen takia kivempia että ne on ohuempia kuin nuo kertakäyttö) Muutamaakin eri valmistajan kestosuojaa mulla oli mutta niissä ei ollut eroja, kai ne oli sit jotain B-laatua! :| Kestosuojat vaan olis sikäli paremmat että mulla kului niitä kertiksiä sitten ihan tolkuton määrä kun maitoa valui virtanaan monta kuukautta.

Siilis Toivotaan nyt peukut pystyssä että se sun oma terkka ois nyt sitten tosiaan paikalla, tosi ikävää kun oot sijaista tapaillut koko raskauden. Eikä siinäkään sinänsä mitään jos olis ees mukava, asiansaosaava henkilö eikä käynnit tuntuis ihan hyödyttömiltä.

Voimavarakysely-laput Mekin saatiin miehen kans jossain vaiheessa täytettäväksi, terkka sitten vilkas ne läpi ja kai me "läpäistiin" koe kun ei mitään tuuminut, nyökytteli vaan =) Mutta ihan mielenkiintoista ne oli täyttää ja kattoa sit miehen kans että miten vastattiin. Aika samoissa meni, jossain vaiheessa kirjotin meidän nimet papereihin kun sekotin koko ajan kumpi on isännän ja kumpi oma =)

Mayinga Voi että kun täälläkin ois tuollainen perhevalmennustunti missä käsiteltäisiin tuota aihetta! Sais ehkä ihan konkreettisia toimivia vinkkejä arkeen kuin vain niitä "no onhan se alussa vähän vaikeeta esikoisella kun uusi vauva tulee mut kyllä se siitä"

Vaipoista Ei saatu sairaalasta vaippoja, vain ne mitä oli libero-kassissa. Pitää ottaa molempia pienimpiä kokoja ja kattoa miten tarvitaan. Vaippamerkeistä sen verran että meilläkin tais eka olla pampers, sit vaihtu muutaman koon ajaksi Liberoon, sitten taas Pampers imikin pissit paremmin. Nyt on taas Libero sen vähän kuin öisin ja päikyillä tarvii.
Onhan tässä muitakin merkkejä kokeiltu mutta nuo ne on kärkikaksikko ollut, ei voi mitään.

Eipä se ilma sitten kirkastunut niinkuin aamukirjoittelussa vähän toivoin, sataa losottelee vaan =) Onneksi aamupäivä oli pelkästään synkkä joten ehdittiin pari tuntia myllätä pihalla, nyt katellaan piirrettyjä ja pidetään sadetta =)

Jasmin rv 30+1
 
Liivinsuojat suosittelen myös tuota natusania, ei näy läpi, eikä tunnu miltään. Muotoilu sopii ainakin mulle erinomaisesti ja imee tosi hyvin, koskaan ei ole paita sivusta päässyt kastumaan. Nämä käytössä taas jo olleet pitkän aikaa.
 
Nenna:Onnittelut asunnosta, niin ne asiat vaan järjestyy!!!

Liivinsuojista&Vaipoista: Nuo äippäpakkauksen kestot näytti hyvältä, mutta uskon että niiden lisäksi ostan niitä kertakäyttö, ja Natusaneista tykkäsin eniten. Vaipoissa oon suosinyt Pamperssia, joskus myös Liberoa.

Kesän lomasuunnitelmista: Mies jää lomalle varmaan vasta sitten kun vauva syntyy ja on sitten siihen asti että päästään alkuun esikoisen eskarin kans. Joten jos johonkin lähetään varmaan vaan viikonloppu-reissuja. Muutenkin asutaan täällä Keski-Pohjanmaalla, niin en tiiä uskaltaako sitä kauhian etelään lähtiä...

Tänään on ollut eka kesälomapäivä (tai oikeestaan talviloma, huomenna alkaa kesäloma) ja oon kuulkaa ollut niiiiiiin tehokas. Siivottiin ukkelin kans autotalli ja vietiin peräkärryllinen hyötykäyttöasemalle, pesin pari mattoa, siivosin eteisen kaapit, purkasin äippäpakkauksen kaappiin ja roudasin varastosta kaikki pienet vaatteet sisälle odottaan pesua...Niin ja kaffittelin vielä ihanan ystäväni kanssa. Hain muksut hoidosta ja nyt potut kiehuu hellalla. Mitä kaikkia sitä kerkeekään tekeen päivän aikana kun ei ole töissä...:LOL: Toivotaan että tämä tarmonpuuska jatkuu vielä piiiiiitkään...

Minttu-82 ja Ilmari 30+4 :heart:
 
Moikka!

Tervetuloa uudet!

Seinipselle iso :hug: hienosti olet jaksanut!

Itselläni alkaa järki loppumaan ja tk odottaa soittoani näreää!

Sarjassamme kun mikään ei riitä ni mulle pamahti eilen migreeni! Ja se särky on jatkunut eilisestä klo 17 tähän asti! Ja tuntuu että yltyy vaan.

sain jo migreenin kohtaukseen kuuluvan lääkkeen ja grammasia olen 3kpl tänään huiviini vetässy eikä auta. Luulen et seuraavaksi sitten osastolle suonensisäistä kipulääkitystä saamaan.

Nyt tää mamma on erittäin loppu. :headwall:

Toivottavasti nyt sit oliski vaan toi migreeni ettei mitään pahempaa...
 
Tervetuloa uudet! =)

Liivinsuojista esikoisen aikana tuli käytettyä ihan Pirkkaa, joskus saattoi paita kastua.. Mutta sekin yleensä sitten että oli ollut vähän pidempi väli syötössä. Muuten ei ollut ongelmaa.
Jos nyt koittaisi noita kestiksiä kun niitä taitaa jossain laatikossa muutama pari olla :D

Vaipoista
ostin nyt pampersin 1.kokoa (2-5kg) ja voi että kun ne on niiiin pieniä :heart:
Luultavasti sitten seuraava paketti tulee olemaan vasta sitä 2.kokoa (3-6kg)..
Mutta ainakin noi pienemmät, oli esikoiselle sopivia eivätkä valskanneet mistään.
(Esikoinen on käyttänyt sekä pamperssia ja liberoa, lisäksi paketti euroshopperia.. Mutta enimmäkseen ollaan menty pampersseilla.)

Hankinnoista puuttuu enää tää "pikkusälä", eli tutteja, tuttipulloihin niitä tutti osia (pullot löytyy esikoisen jäljiltä), rasvoja.. Siinä oikeastaan sitten olikin. Tietty saattaa tulla näitä kivoja "heräte"-ostoksia :D

SaaBas + Tyyne 33+3
 
Meiltäkään ei puutu enää kuin tutit, tuttipulloja olen ostanut pari ( molemmat koliikkipulloj) . Pikkusälää pitäisi kans ostaa ja vaippoja,muuten on kaikki valmista vauvan tuloon =)

mmira & PikkuPrinssi 32+3
 
Kuullostaa kyllä kiinnostavalta nuo kestoliivinsuojat, niitä voiski kokeilla. Muaki kiinnostais, kuinka paljon niitä tarvii että pärjäis. Äitiyspakkauksessahan tosiaan tuli 2 paria...

Minä päätin, että laitan loput tavarat sitten kun on saatu tuo sohva pois tieltä. Rintapumpunkin saan ostettua facebookin kautta, Philips Avent käsikäyttönen tosi vähällä käytöllä ollu vaan 20e, kun uutena ainakin jossain oli 60e :) Toivottavasti sille on tarvetta!

Tuota Libero-kassia tarkotinki, kun sanoin että eikö sairaalasta saa vaippoja.. Paljon siinä niitä on? Entä mitä muuta siellä on, vissiin jotain voide näytteitä ym.?

Voi me lähetään kattomaan miehen siskon 3 päivän ikästä vauvaa, se on varmasti niiiiin pieni :)

Täällä on melkein helle, +20 mittarissa vaikka aurinko ei paista. Nyt jo meinaa paistua niin voin kuvitella kuinka tuskaa on jos on vähänkään lämpimämpää.
 
Hienoa, että nennan asuntoasia alkaa järjestyä!

Joillain on täällä jo alle 40 päivää laskettuun aikaan eikä niitä minullakaan ole kuin 48, muistaakseni? Herran pieksut, miten aika kuluu nopeaan!

Mä olen rasvaillut mahaa koko raskauden ajan melkein päivittäin sellaisella oliiviöljypohjaisella paksulla rasvalla, mutta syviä punaisia arpia on siitä huolimatta tullut. No, enpähän ainakaan kärsi kuivasta ihosta.

Ei se kurkussa ollut polte sitten ollutkaan närästyksestä johtuvaa vaan tadaa, kurkunpääntulehdus. Tää on toinen kerta, kun kärsin moisesta vaivasta ja molemmat on olleet näin aikuisiällä, vaikka eikös laryngiitti ole pienten lasten tauti? Joka tapauksessa samperin ikävältä tuntuu. Oon jo useemman yön nukkunut todella huonosti tän takia. Toivottavasti helpottaisi pian.

Mun to do -lista on lyhentynyt kiitettävää tahtia, enää tarttis vaan

* Ostaa New born -vaippoja ja äidinmaidonkorviketta varalle
* Pestä turvakaukalon kangas (ollut käytettynä varastossa)
* Ostaa itselle imetysliivejä ja -paitoja, ehkä muutakin kivaa lojuvaatetta kotiin (itseään saa hemmotella, äiditkin!)
* Käydä parturissa ja värjäyttää kulmat ja ripset
* Pakata se kuuluisa sairaalakassi

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 33+0
 
Onko kellään faktatietoa väitteestä että juuri ennen synnytymistä vauva melskaisi ihan mahdottomasti??
Meinaan täällä neiti on nyt kaks kolme päivää menny semmosta rumbaa mahassa ettei ole toinen tosikaan. Kyynärpäillä tekee tilaa (mikä tuntuu tosi häijyltä) ja liikkeet tuntuu tosi "pinnallisilta" verratuna liikkeisiin mitä oli vielä esim viikko sitten...
 
Sellainen pikainen kysymys tuli mieleen tuosta Sukkasillaan viestistä, että millä/miten turvakaukalo kannattaa puhdistaa? Meillä on siis kaukalo lainassa ja se on ollut jo 2 kk tuolla varastossa ja sitä ennen kavereitten varastossa, eli hyvähän se olisi jotenkin "pestä".

Pitää kirjoitella paremmalla ajalla enemmän, nyt pois koneelta, kun alkaa tuonne lapaluiden väliin pistää...

Liisakaisa 32+1
 
Merlina Oisko siinä Liberokassin vaippanäytepaketissa ollut 5kpl vaippoja? Vaikee muistaa. Sitten siellä oli ainakin paketti Liberon vauvan kosteuspyyhkeitä, hajusteettomia ja haisivat niin kammottaville etten yksinkertaisesti voinut niitä käyttää muutaman kerran jälkeen :x Meillä olikin esikoisen vauva-ajan kovassa käytössä Natusanin kosteuspyyhkeet, ne oli käteviä varsinkin reissussa. Niillä putsasi myöhemmin kätevästi myös soseet niin vauvan kuin äidin/isän naamasta kun sinne asti päästiin :)
Mitäs muuta siellä oli.. Ainakin pieni pussukka jossa taisi olla sisällä 30ml purnukat pesunestettä ja kosteusvoidetta. Ja sit sellanen vaunulelu myös.

Sukkasillaan Oho, kurkunpääntulehdus! Heti tuli mieleen kysyä että miltä se oikein noin niinkuin aikuisen näkökulmasta tuntuu kun meidän pojalla näyttää kyllä henki lähtevän sen riivatun taudin takia mutta vastasitkin itse että eipä häävi pöpö :)
Pari sairaalareissua on tehty mutta tänä talvena/keväänä oireet on helpottanut itsellään 1-2vrk aikana, onneksi! Paranemisia sinne jos vielä joudut potemaan!

Niisku-Rouvalle kans voimia migreenin kans taisteluun, toivottavasti ois jo vähän hellittänyt eikä tarvitsis lähtee enempiä apuja hakemaan, kyllä suakin koetellaan :hug:

Kesälomasuunnitelmia Ei juuri ole, parin viikon päästä lähden pojan ja hänen kummitätinsä kans viikon reissulle pohjoiseen sukulaisiin. Mies pitää viikon lomaa juhannuksena joten silloin suuntana kesämökki, ihanaa! Sitten onkin tiedossa ihan remonttipuuhailua kotosalla, viime vuodenvaihteessa muutettiin uuteen kotiin joten hommaa riittää kun tätä laittaa ittensä näköiseksi. Pihakivetyksiä, saunaremppaa, vauvanhuoneen pintaremontti, jne jne..

Illaksi puhkesikin ihana auringonpaiste, pääsin koiruuden kans vielä hyvän ilman lenkille =)

Jospa nyt tältä päivältä lopettaisin palstailun ja lähtisin nukkumaan :wave:
 
Nopsaan vaan kommentoin vielä noita kestoliivinsuojia. Monella vaippavalmistajalla liivinsuojien imu on bambua, mikä on oman kestoilukokemuksen mukaan hitaasti imevää ja niitä saa pestä lukuisia kertoja ennen kuin bambu alkaa tosissaan imeä. Itse olen käyttänyt ompelemissani liivinsuojissa imuina vanhaa froteepyyhettä, tällöin imukyky on heti valmiina eikä niitä ohivuotoja niin helposti käy.

Jos joku tahtoo kokeilla ompelua niin eurokankaat myy pul-kangasta, josta kannattaa ostaa esim. 10-20 cm pala siitä saa jo tosi monta paria ommeltua, sisäpinnaksi suosittelen velouria tai joustofroteeta. Sitten pengot kaapistasi vanhan pyyhkeen ja leikkaat kaikista samalla kaavalla (vaikka iso kahvikuppi) ympyrät ja ladot kangaskerrokset päällekkäin ja surautat saumurilla suojan ympäri, valmista!
Helppoa, eniten aikaa vie suojien leikkaaminen, ei suinkaan ompelu.

Itse varaisin 10 paria alkuun, jotta ei tarvi ottaa siitä pesemisestä stressiä. Maito alkaa hapantua suojassa nopeasti ja pelkän huuhtelun voimaan en usko.
 
Liisakaisalle.. Turvakaukalon pesemisestä
Minä olen ottanut kaikki kankaat irti ja heittänyt pesukoneeseen hellimmälle pesuohjelmalle (taitaa olla sitten villa? ainakin meillä..) Ja muoviosat olen pyyhkinyt kostealla rätillä johon olen tiputtanut muutaman tipan fairya.
 

Yhteistyössä