***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Toukokuussa***

Kestoliivinsuojien ompelusta: :attn:
Briannako se oli joka niitä ompeli? Onko sulla saumuri siihen hommaan? onnistuuko ihan ompelukoneella, miten ne kankaat käyttäytyy? Eilen luin jostain kestosuojaketjusta, että olisi ollut hankalaa ommella koneella kankaiden liukkauden vuoksi.
Vai riippuuko siitäkin välikerroksen materiaalista? Pitää varmistua ensin asiasta, ennen kuin ryntää kauppaan kangasostoksille, ettei turhaan pala käämit jos ei taidot riitä :LOL:

Aarrearkku ja Naksu 31+6

Huomenta!

Huhheijaa, mulla vaan venyy ja venyy nää nukkumiset :confused: Menin eilen päikkäreille joskus klo 15-17 sain nukuttua, illalla menin nukkumaan klo 22-23 ja heräsin vasta nyt |O Kerran kävin vessassa muuten nukkusin kuin pieni vauva :D

Päänsärkyä ei enää eilen illalla ollut ja yölläkään ei mitään tuntunut, samoin nyt on ihan hyvä olla.

Masussa on kiertänyt eilisestä asti, johtuu varmaan noista särkylääkkeistä mitä olen popsinut.

Liivinsuojista en ole itse ainakaan pystynyt kertoja käyttämään juurikin niiden tarrautuvuuden vuoksi, ei ole rasvat sun muut tehonneet.

Imetyksestä Mulla on siitä pikku huoli kun ei se ole onnistunut tähänkään mennessä ni miten nyt mahtaa käydä ja mulle se on jotenkin niin " pakkomielle" saada imetetyksi. Koen voimakkaasti epäonnistuneeni äitinä jos en pysty imettämään.
Edelliset neuvolantätit eivät ole mitenkään edes halunneet minua tukea asiassa todenneet vaan että jotkut ei pysty voi voi... :confused:

No ei mulla aika edes riittäisi nyt kun kaksi olisi rinnalla ja nää meidän taaperotkin tahtovat olla äidin kanssa. Neiti on mun kanssa niin samoilla linjoilla et sais nää vauvat jo syntyä sitten pääsee äitin syliin kunnolla eikä jää polville keinumaan :D

Nyt alkaa olemaan jo aika helpottunut olo tästä odotuksesta. Molempien keuhkoja on kypsytelty ja molemmat alkavat olemaan 2 kiloisia eikä viikkojakaan ole paljon jäljellä.

Lauantaina tulee se toinen etappi saavutetuksi rv 32 ja siitä enää 2 viikkoa ni sitten ei enää estellä jos haluavat syntyä. Omat veikkaukset on edelleen että syntyvät siellä juhannuksen tiennoilla...

Seuraava neuvola on 7.6. ja
Seuraava ultra on 13.6 mun synttärinä... :)

Niisku-rouva + pirpanat 31+4

Hei vaan!

Kestoliivinsuojat kuulostavat hyvältä, täytyypä itsekin hankkia. Mulla ei kertakäyttösuojien kanssa tosin ollut viimeksi mitään ongelmia. Lansinohia täytyy muuten käydä ostamassa.

Perhevalmennuksesta, ei se loppujen lopuksi ollut ihan hirveän kummoinen.. Hyviä aiheita olivat esikoisen valmistaminen vauvan tuloon, mahdolliset reaktiot vauvan synnyttyä & esikoisen uhma ja sen käsittely. Mutta perhetyöntekijä piti sellaisen vanhanaikaisen reilun tunnin monologin kalvojen kanssa, ja sen jälkeen vasta keskusteltiin. Se oli paikoittain puuduttavaa, varsinkin kun tuolit olivat aika epämukavat istua. Luulen, että keskustelua olisi saatu enemmän aikaan, jos olisi aiheiden lomassa juteltu. No, tulipahan käytyä :)

Yöt. Todella rikkonaiset täälläkin. Herään vähintään neljä kertaa yössä ja mulla myös välillä kestää tunti-kaks saada uudestaan unta. On kuuma, pissattaa jatkuvasti vaikka saaliina on säälittävä liru, vauva myllää niin ettei nukkumisesta toivoakaan, hyvää asentoa ei löydy, närästää... :D Onneksi voin nukkua päivällä jos siltä tuntuu. Toisaalta päiväunet mun mielestä heikentävät myös tuota yöunta.. Jos sinnittelen päivän ilman unia, nukun yleensä seuraavan yön paljon paremmin. No, tätä se sitten on ja pahenee vaan kun vauva syntyy :p

Imetysliiveistä, mulla paisuivat rinnat ihan hurjana kun maito nousi. Onneksi olin varautunut siihen, eli imetysliiveissä oli paisumisvaraa.. Tällä kertaa ostan yhdet liivit vasta synnytyksen jälkeen, mutta sain ystävältäni parit liivit, joissa on kasvuvaraa. Toiset ovat varsinkin ihan supermukavat, toppimalliset ja erittäin joustavaa kangasta. Itse en osta kaarituellisia imetysliivejä, mutta sehän on makuasia. Mulle myös tärkeintä mukavuus niiden isojen, superherkkien, maitoa tihkuvien melonien kanssa :D

Kesälomasuunnitelmista. Meillä poika jää eskarista ja päiväkodista pois tämän viikon jälkeen, lomaillaan pari viikkoa kahdestaan ja mies aloittaa loman 17.6. Ei siis lähdetä nyt mihinkään pidemmälle, jos on lämmintä, käydään uimassa ym. ja nautitaan vaan olosta. Miehen loman alettua ei myöskään lähdetä mihinkään, koska se LA jonka mukaan nyt mennään, on 27.6. :) Poika lähtee sitä ennen mökille mun vanhempien kanssa, mikä on loistava ratkaisu, koska häntä ei tarvitse sitten synnytyksen alkaessa lähteä kuskaamaan mihinkään. Mikäli synnytys on nopeampi kuin viimeksi, se menee aika vauhdilla.. Saa nähdä. Kun vauva on syntynyt, ajavat mökiltä kotiin.. Ja me lähdetään sitten loppukesästä mökkeilemään mahdollisimman pian vastasyntyneen kanssa, ollaan siellä varmaankin koulujen alkuun eli 9.8. asti. Hassua, kun koulu alkaa rytmittää elämää syksyllä.

Mun täytyy tähän väliin todeta, että meillä on kyllä tosi mukava porukka täällä heinäkuisissa! Mitä olen muita ketjuja lukenut. Erilaiset mielipiteet sallitaan eikä teilata tyyliin "minä teen näin enkä ymmärrä, miksi joku tekee toisin". Sitä näkee täällä välillä. Ja kivaa sekin, että kaikki uudet ovat tervetulleita & otetaan mukaan keskusteluihin, eikä tänne ole kehittynyt mitään vanhojen kirjottajien sisäpiiriä. On myös ollut hurjan mukavaa jakaa odotusta teidän kanssa, tämä on verraton vertaistuki :) Loppusuora alkaa kaikilla häämöttää! Tämmöstä herkistelyä nyt.. :D

Mayinga 35+2

Tosta äitiyspäivärahasta, ku siitä menee se vähintään 20% veroa, mutta jos vien muutosverokortin niin meneekö sitten vähemmän? Tyhmä tajusin vasta äskön tuota kirjettä lukiessa että niistähän tosiaan menee vielä vero :( Ja aika paljon on tuo 20%.....

Minäki tilasin eilen noita kankaita, saa nähä saanko värkätyksi minkänäkösiä liivinsuojia :D Aattelin ensin kokeilla omella ihan sikssakilla ja jos ei tuu mitään niin häätyy lähteä äitin saumurin kans tekemään tuttavuutta. Onneks oon joskus ommellu enemmänki niin jotaki on vielä mielessä :D

Oon ihan samaa mieltä kun Mayinga, että meillä on täällä tosi mukava porukka. Eikä oo hiljentyny vaikka facebookissaki se joku ryhmä on. Toivottavasti muistetaan/keretään kirjotella vielä vauvojen syntymän jälkeenki :)

Tänään pitäis lähteä (entisen)työporukan kanssa viettämään mun läksiäisiä, leffaa ja ravintolaa :) Saas nähdä miten pystyn sen 2h istumaan suht paikoilla...

Merlina ja muru 33+6

aarrearkku saumurilla olen noita ommellut, tavallisella koneella ei varmaankaan tuu kovin kaunista jälkeä. Saumurin etu on se et se leikkaa saumat siistiksi ja ommeljälki on aika leveä. Puli saattaa alkuun tuntua hankalalta ommella, toiset pulit venyy enemmän kuin toiset ja se hankaloittaa ompelua. Muuten en eroa huomaa pulin ja tavallisen kankaan välillä.

merlina muutosverokortilla saat sen pienemmän prosentin.

neuvolakuulumisia
rv 35+1.

Painoa on kaikenkaikkiaan tullut 10 kg. Suurin osa nyt loppumetreillä.
Vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt.
Kohdunkaula on pehmennyt, mutta vielä kiinni.
Vauvan koosta sanoi, että ei mikään pieni vauva, mutta tuskin yli 4kg menee.

Nyt sitten odotellaan koska kaveri päättää lähteä syntymään. =)

Bree 35+1

Brianna, kestääkö noita kankaita laittaa nuppineulalla vähän kiinni vai vaurioituuko tuo PUL?

Kävin tuolla vero-sivuilla ja se laski uudeks veroprosentiksi 18% ja jos oikein ymmärsin niin siihen lisätään aina se 2%, eli mun ei nyt oo edes järkeä ottaa sitä muutosverokorttia? Jos mulla on nyt veroprosentti 10,5% niin miten se yhtäkkiä voi pompata tonne 18% :eek: En ymmärrä näitä juttuja ollenkaan...

Viimeksi muokattu:
Tänään taas hieman parempi päivä kurkunpään suhteen. Heräsin vaan kerran yöllä juomaan ja ääni alkaa palailla, hyvä hyvä :) Kunpa tää jäis viimeiseksi flunssaksi laatuaan, tältä erää. Olisi tosi kökköä synnyttää kipeenä.

Niisku-Rouva, I feel for you... Et ole ainoa, joka murehtii jo imettämistä. Esikoisen kanssa kituutin kaksi kuukautta ja joka päivä huudettiin naama punaisena tyyliin RRAAAAAAaaaaa, MULLON ON NÄLKÄ, ei MITÄÄN TISSIÄ!!! Se oli ihan kauheeta. Oli pakko luovuttaa ihan yleisen mielenterveyden vuoksi, ihme että edes jaksoin niin kauan. Kai neuvolassa vaan kannustettiin (lue painostettiin) niin paljon, kehotettiin jopa pitämään kirjaa syötöistä ja annetusta korvikkeesta, mikä ei auttanut yhtään, toi vaan lisää stressiä ja väsymystä. MUTTA ajattelen positiivisesti. Ehkä se aikaisempi kokemus antaa tällä kertaa syyn olla vähän armeliaampi itseään kohtaan. Jos imetys ei onnistu, niin sitten se ei onnistu. Tasan ei käy onnen lahjat, joiltain ei tuu maitoa millään ja joillain tulee enemmän ja he sitä sitten luovuttaa. Näin kas säilyy tasapaino, vai mikä zen se oli :saint: Kunpa et kokisi itseäsi huonoksi äidiksi, jos imetys ei onnistu. Lähdetään kuitenkin siitä, että onnistuu. Ja imetys se on lyhytkin imetys. Lapsista kasvaa silti ihan tasapainoisia ja terveitä taaperoita.

Mayingalla on melkein samanlaiset kesälomasuunnitelmat kuin mulla :) Meilläkin poika jää päiväkodista pois huomenna, jonka jälkeen alkaa "äitintankkausviikot" ennen vauvan syntymää. Kai mä jotain tekemistä keksin ja jollain supervoimalla jaksan 3-vuotiaan kanssa kaikki päivät (pitäis vaan leikkiä koko ajan, puuh). Oma äiti tulee avuksi viikkoa ennen laskettua aikaa ja mies jää isyyslomalle kun vauva on syntynyt.

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 33+2

Neuvolassa käyty tänään.

Rv 34+6
Paino: +250g/viikko
Hb: 140 Noussut kahden viikon takaa :)
Verenpaine: 119/77
Pissa: puhdas
Syke: 142
Sf-mitta: 30, pysynyt samana ja keskikäyrän alapuolella.
Tarjonta: viisto

eli ei meidän pikkumies oikein ollut viellä halunnut mennä oikeille paikoilleen. On kyllä pää alaspäin, mutta ei ihan "täydellisesti". Pää pyöri tossa lonkan yläpuolella ja tästä syystä meen sitten maanantaina uudestaan neuvolaan. Jos ei oo alkanut uppoomaan alammas, niin laittaa lähetteen synnytysosastolle, jossa katsovat tilanteen. Mutta ei huolta tai tressiä niin kauan kuin pysyy pää alaspäin :) Muuten neuvolassa kaikki hyvin.

Noista imetysliiveistä mun pitikin kommentoida eilen. Itsekään en tykkännyt yhtään kaarituellisista liiveistä. Parhaat oli siis sellaiset kaarituettomat, pehmeät liivit. Muutamat oon jo ostanut ja yhdet löytyi omasta kaapista, vanhoja jäänteitä :D.

Merlina
: Jos tilaat verokortin netistä, se menee mun mielestä automaattisesti kelalle. Siellä taitaa olla joku kohta missä asiaa kysyvät!?! Tuo on vaan niin ettei se kauheen alhainen se veroprosentti välttämättä ole, kun niistä kelantuista ei makseta eläke/työttömyysmaksuja, niin siksi se veroprosentti on suhteessa korkeempi kuin työstä maksettava. Tää oli mulle totaalinen yllätys esikoisen odotusaikana. luulin siis että kun mulla pieneni tulot äippäloma ajalla, niin se ois ollut se veroprosentti alhaisempi, mutta kaikkea muuta. Se olikin korkeempi. Onneksi kuitenkin lasketutin sen uudestaan, kun muuten oisin sitten saanut rutkasti mätkyjä :whistle: Tajuukohan tästä kukaan mitään :D.

Keli muuttui taas kylmäksi ja märäksi. Olisin kyllä tykännyt enempi lämpöisestä kelistä, saahan tuota vettä tulla jos lämpötila pysyisi edes +15 yläpuolella :) Nyt siis vaan sataa ja lämpötila pyörii 10 asteen paikkeilla. Ei oikein huvita ulkoilla, kun kaikki "lämpöisemmät" vaatteet kiristää ja puristaa. Jos tuo viikonlopuksi lämpiäisi :).

Huomenna poksuu, 35 rv tulee täyteen :)

Muumi ja pikkumies 34+6 :heart:

Mä nyt sitten tilasin ton verokortin ja sain loppujenlopuks veroprosentiks 17,5% niin eikö se kela nyt ota tuon eikä enää lisää siihen sitä 2% ÄÄÄÄHHH mä niin inhoan näitä juttuja :D Ja siis eikö tuosta äitiyspäivärahasta kaikki verot mitä oon maksanu nii tule kuitenki palautuksina takas? Näin ainaki opintotuesta... Tätäkään hommaa en ymmärrä.. Mutta olkoot nyt näin :D toivottavasti ei mätkyjä ainakaa tule!

Imetysliivi-asiaa tässä aikani mietin ja päätin ostaa h&m:ltä ne semmoset missä ei oo kaaritukia, sitten myöhemmin voin käydä ostamassa jotku muut kun tietää tarkemmin koon ym. nyt aattelin vaan rohkeasti ottaa ne isoimmat (85E?) ja toivoa, että ne päälle mahtuu :D Ja joku kerto käyttäneensä bikinien yläosaa, sekin vois olla kotona ihan fiksu ratkasu.

heiiiii!!!

Tänään alkoi MAMMALOMA! Sitä ennen pidinki kesäloman. Nyt ollaan taas vähän lähempänä itse asiaa kun alkoi tää mammis. Voi kuinka ihanaa! Alan olee jo niin malttamaton...

Vauvelin huone on nyt täysin sistustettu, peti pedattu, vaunut, kaukalo, amme ostettu... Nii ja sairaalakassit olen myös jo pakannut, itselle ja vauvalle. Silti tuntuu siltä ettei jotenki osaa mitenkää varautua tulevaan ihan täysin, vaikka kuinka yrittää. Onko muilla samoja fiiliksiä? Odotan siis esikoista, niin ehkä sen takia on vaikea ymmärtää että meille oikeesti tulee pian vauva!

Neuvolassa olin viime viikolla, ja kaikki oli muuten hyvin, mutta mun paino on noussu kahden viikon aikana liki 2,5kg ja sf-mitta huiteli reippaasti yli käyrien... :O

Mielestäni olen syöny suht terveellisesti, mutta nyt tarkkailen mitä suuhuni laitan entistä valppaammin... Nyt ulos kun on niin kaunis auringonpaiste!

Terkuin MyDream ja vauveli[B] rv 34+5[/B] (pitkällä ollaan jo) :heart:

NiQ
Merlina Mä tein taktiset alkuvuonna ja teetätin liian suuren veroprosentin nyt alkuvuoden tuloille, jotta äippärahasta ei tarvii maksaa niin suurta prossaa. Kävin erikseen verotoimistossa kaikkien kelan lappujen ja viimeisen tilinauhan kans ja täti laski mulle veroprosentiks 13%. Ja tuo 13 prossaa ainakin meni siitä sairauspäivärahasta vaan vaikka siinäkin kelan lapussa luki että veroa menee vähintään se 20%. Mä voin vielä tarkistaa ton jutun mein mutsilta, joka on siis ammatikseen ollu 30v verottaja :D Ton sun korkean veroprosentin äippärahasta selittäis ainaki se että oot maksanu sun alkuvuoden ansiotuloista vähä liian vähä veroo (eli siis sulla on ollu liian pieni verokortti) ja siks pitää äippärahasta maksaa vähä isompaa...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mäkin tilasin tänään uuden verokortin, kun oli viimein tullut noi päivärahapäätökset. Olin vuoden alussa arvioinut tulot niinkuin olisin töissä koko vuoden ja lisäksi vähän liian vähän asuntolainan korkoja. Kun sitten oikasin nuo ja lisäsin tänä vuonna maksettavat päivärahat (etuus-kohtaan), niin veroprosentti laski 21,5 --> 16,5. Tuolla prosentilla tulee nyt siis vielä ne työnantajan maksamat 3kk palkat ja ilmeisesti myöskin Kelan päivärahat. Siinä päivärahapäätöksessä lukee mun mielestä vähän epäselvästi se 20%:n sääntö...

Mä meinaan ommella ihan tavallisella ompelukoneella noi kestoliivinsuojat, muuta ei ole tällä hetkellä tarjolla. Mulla on kyllä siinä vaikka minkälaisia kirjo-ompeleita, joten taidan vetäistä jollain niistä sen reunan, kun perus siksakilla ei saa niin siistiä jälkeä.

Imetysliiveiksi meinasin hankkia alkuun nämä: Luukkuliivi Carriwell - Ozbaby.fi
Mulla on noita saman valmistajan äitiysliivejä parit ja ne on tosi miellyttävät päällä. Meinasin käydä vasta sitten synnytyksen jälkeen hakemassa lisää liivejä kun tietää paremmin sen koon.

Sairaalakassia en ole vieläkään pakannut :whistle: ehkä voisi vaikka vauvalle pakata hoitolaukun valmiiksi, jos vaikka tulee yllätyslähtö, niin ei olisi mies ihan hukassa niiden vauvan tavaroiden kanssa :D

Jaahas, sitten pitää varmaan lähteä ulos vähän maalaamaan, kun ei enää sada.

HennaN & Onerva 32+5

Nyt sen verran selkiinty se asia että,muuttoapu on luultavasti tulossa. Ainaki sen verran varmalla tiedolla on tämä että uskallan huomenna mennä kirjoittamaan vuokrasopparin uudesta asunnosta. :)
Ihan hirveetä ku pitää tämmösiä asioita viel stressata täs loppu vaihees odotusta. Juuri kun olen makkarissa saanu vauvan nurkkauksen valmiiks,niin eiku taas puretaan kaikki ja muutetaan,jipii!
No,aikansa kutakin...toivon kyl et muutto olis nopeesti ohi,et sit sais tän paikan tulla siivoon ja laittaa sitä uutta kotiikin hiljakseen kondikseen. Kunhan nää tavarat saa sinne,niin kyl sit jo helpottaa paljon.
Että tämmönen väliaikapäivitys....
Tuun taas paremmalla ajalla....tuntuu et pää on vaan niin täynnä ettei tajuu mihinkää tää kommentoida ku pitää kaikkee muuta ajatella. Onneks vauva kumminki palauttaa maan pinnalle mojovilla potkuillaan :heart:

Iltaa!:wave:
Mä olin tänään äippäpolilla. Vauvalla kaikki vallan mainiosti, äipällä ei.. Mulla on nyt reilun viikon ollu joka päivä pää kipee, ja polilla ne nyt haluaa sulkea myrkytyksen pois. Kaikki muut oireet multa löytyy, paitsi korkee verenpaine.. Sain kotiin verenpainemittarin, ja kolmen viikon päästä meen taas kontrolliin. Mutta pääasia, että vauvalla kaikki hyvin. Painoarvio oli nyt 2,4kg. :)

Pitää paremmalla aikaa tulla kirjottelemaan lisää, mä nautin rauhasta, kun lapset on yökylässä molemmat. Jo toista yötä!:D

SoTu ja Hermanni 33+3

Ihan pikainen omanapainen natina ennen nukkumaanmenoa... Pakko purkautua.

Mulla siis huomenna neuvola, ja nyt alkoi etukäteen stressata ja ärsyttää, jos se sama sijainen on edelleen siellä. Viime käynnistä kun seurasi ne supistukset & verenvuoto eikä kertakaikkiaan mitään hyödyllistä. Luulisi että näillä viikoilla pitäisi jo jotain jatkosuunnitelmaakin tehdä tuon tarjonnan suhteen, vekara kun on edelleen sivuttain/perätilassa... Sijainen ei vaan taas saa mitään selkoa vauvan asentoon, vaan ainoastaan murjoo mahaa minkä räpylöistään irti saa. Täytyy yrittää psyykata itsensä etukäteen sanomaan ääneen jos alkaa taas tuntua touhu liian kovakouraiselta...

Noh, tulen kertoman aamupäivästä miten meni. Kirjoittelen samalla sitten muita juttuja myös :)

Öitä siskot!

Sillis 34+1

Täälläkin poksutaan 34+0 POKSPOKS!! :)

Siilis Jos se on sijainen tänään, niin sano sille, ettet halua sua murjottavan, että voisiko tehdä vaikka helläkätisemmin tai ei ollenkaan tai jos joku muu tekis. Tulehan sitten ilmoittelemaan!

Kokoarviot Itse suhtaudun niihin tosi epäilevästi, koska ensimmäiseltä rv36 lääkäri sanoi mahan päältä koettaessa, että ihan normaalinen kokoinen vauva, ei iso eikä pieni. Vielä rv39 ultralla sairaalassa arvio oli 3,6-3,8 (myöhemmin papereissa luki, että näkyvyys todella huono, ja tätähän ei tietenkään minulle silloin kerrottu) ja viikkoa myöhemmin poika syntyi ja oli 4,1 kg, eli mun näkemykseen enemmän iso kuin normaali. Tästäkään en odota mitään pientä, toivottavasti ei hurjasti yli 4kg:n menisi!

anu Taisi olla joka kirjoittele sokereista. Mulla paastoarvo oli rasituksessa 5,3, joka on Mikkelin sairaalalla raja-arvo. Tästä syystä olen siis mitannut kotona kahtena päivänä viikossa, näinä päivinä kuudesti. Ja ennen ruokaa arvot aina 4,9-5,3 ja ruokailun jälkeen n.6,2. Eli hyvät ja tuntuukin ihan turhalta hommalta.. Mutta kai se on hyvä kun seuraavat. Ärsyttää vaan koko loppuraskaus muistaa ja mitata! Eilen oli mittauspäivä ja unohdin kahdesti mitata...

Mulla olis enää kolme päivää töitä! Eli tiistaina on eka äitiyslomapäivä! Hirveän huono olo on nyt tällä hetkellä..oksettava..pitäis varmaan käydä syömässä jotain ja yrittää tehdä näitä töitä vielä. Ei millään meinaa jaksaa.

Milja ja vaavi 34+0

Huomenta.

Täällä alkoi äippäloma tänäään :D

Vauvelit riehuu kivasti :)

Eilen oli taas sillanen migreeni päivä et yök. Nyt olen ollut klo 6 asti hereillä ja ei vielä ainakaan suurempia särkyjä. Hyvä jos ei enää edes tulisi... en jaksa.

Masun ympärys 125cm :D

Kyl on tukala olo, mut pari viikkoa ni eiköhän olla jo paremmilla odotuksilla...

Niisku-rouva+ pirpanat 31+5

NiQ
Merlina varmistin vielä eilen mutsilta sen veroasian, eli jos EI vie sinne kelaan mitaan uutta muutosverokorttia tai sitä alkuperäistä verokorttia niin sitten pidättävät siellä kelalla sen 20%. Eli kannattaa viedä jos on veroprossa alle tuon 20% niin pääsee vähä vähemmällä :)

NiQ & Pena 33+0

• Tykkää
Reactions: HennaN
Huomenia!

Kylläpä vihloo tuonne alakertaan! On alkanut tulla näitä loppuajan vaivoja... Esikoisesta oli kyllä ihan samanlaista nää viimeiset kuukaudet. Kaikenmaailman kolotuksia ja pistelyjä. Silti poika syntyi ihan normaaliin aikaan 39+ viikoilla! En siis halua asennoitua et nää supistelut ja muut tuntemukset merkkaa mitään ihmeellistä. Eikä tuolla kohdunsuulla olekkaan tapahtunut vielä mitään kummempaa. Eli tätä se kai sit on loppuaika :D Ainakin kypsyy hyvin tuohon synnytysasiaan!

Käytin esikoisen vanhat vaunut huollossa, nyt on öljytty laakerit ja korjattu kun ne vietti työntäessä hieman vinoon. Eli edellisillä mennään vaikka uudetkin taas houkuttelis :xmas: Sen verran kalliit oli nuo Teutonian Prestiget, että eiköhän niillä kaks lasta hoida. Seuraavalle sit ehkä uudet :p

Mitäs kuuluu jadalille?! Olit alussa mukana ketjussa? Taustailetko ja ootko vielä langoilla?
Tervetuloa myös uusille!:wave:

Cappuccino ja papunen poksuu 32+0 :heart:

Huomenta täältäkin :wave:

Varasin äsken ajan Haikaranpesän synnytyskeskusteluun.
Kivaa, kun pääsee tekemään (tai edes keskustelemaan) jotakin konkreettisesti...tuntuu, että tässä raskaudessa edetään. Sain ajan kylläkin vasta kahden viikon päähän, mikä taas tuntuu kärsimättömästä ihmisestä pitkältä ajalta.
Meillä ei ole mitään valmennusta täällä omalla paikkakunnalla/ neuvolan puolesta, joten aijon osallistua myös Haikaranpesän tarjoamaan äitien rentoutusryhmään kesäkuussa.
Kävin samaisessa ryhmässä reilu kolme vuotta sitten, mutta menen nyt uudelleen.

Minullakin vihloo alakertaan varsinkin, jos istun pitkään ja nousen seisomaan.
Tuntuu, että lantio/lonkat jotenkin leviää istuessa ja kun nousee ylös, niin joutuu jalat haarallaan, peppu pystyssä kävelemään (semmonen "kakat housussa"- asento :D ), kun sattuu.

Täällä on viikko hurahtanut päivät ommellessa, ja nyt on melkein valmiina oikein kaksin kappalein takkeja, jotka mahtuu vatsan kohdalta kiinni. Seuraavana ompeluvuorossa tuo imetystyynyn päällinen, päivät menee mukavasti.
Kestoliivinsuojia olen ostellut huutiksesta; Ruskovillan suojia 4 paria ja jonkun itse ompelemia pul-suojia 5 paria.
Käytin esikoisen imetysaikana pääsääntöisesti Ainun ja Pirkan kertiksiä, mutta ne tosiaan tarttui varsinkin rikkinäisiin nänneihin kiinni ja niitä sai veden alla irrotella, ettei olis sattunut niin paljon.
En silloin jostain syystä saanut hankittua kunnon varastoa kestosuojia ja käytin satunnaisesti siis Ruskovillan ja Ainun kestoja, jotka oli kyllä hyviä.
Noissa kummassakaan ei ole kosteussulkua, mutta pärjäsin niillä ihan hyvin muutamia tunteja. Tykkäsin siitä, että ne hengittää. Nyt kuitenkin tilasin myös pul-suojia ihan kokeilumielessä.

Aijon hankkia yhdet imetysliivit ennen synnytystä ja loput vasta sen jälkeen.
Mun kuppikoko kasvoi vasta pari päivää synnytyksen jälkeen parilla koolla.
Äitini toi mulle lahjaksi yhdet imetysliivit seuraavana päivänä synnytyksestä ja mä naureskelin liivien koolle, että "taisit ostaa vähän liian isot..", mutta ne olikin sopivat- ajoittain jopa hiukan puristavat jo seuraavana päivänä :D

Meidän neuvolassa ei taideta tehdä mitään painoarvioita... terveydenhoitaja on niiiin varovainen, että hyvä kun uskaltaa koskea mun vatsaan. Ekalla kerralla kun mitattiin sf-mitta, niin näytin loppujen lopuksi itse missä kohdun yläraja kulkee, kun tuskastuin siihen terkan kevyeeseen "silittelyyn", jolla yritti sitä löytää.

Kaukalon kankaan pesin minäkin. Meillä Britaxin kaukalo, josta saa kankaat helposti irti. Samaan koneeseen laitoin kantokopan kankaat, joiden kanssa saikin venkslata vähän enemmän, että sain purettua osiin....toivottavasti muistan miten se kootaan.
Pesuohjeita en sen kummemmin katsonut :whistle: Laitoin hienopesuun, 40 astetta, pienet linkouskierrokset. Hyvä tuli :)

Tänään tarkoitus lähteä kohta kävelemään tonne keskustaan, jos tuo aurinko jaksaa paistaa. Tarvisin Weledan synnytykseen valmistaustumisöljyä. Tai käyhän siihen muutkin öljyt, mutta tykästyin tuohon merkkiin ekassa raskaudessa. Repeämiä ei tullut ekassa synnytyksessä; käytin öljyä päivittäin 1,5kk ennen laskettua aikaa. En tiedä oliko se öljyn ansiota, mutta tää on ainakin tämmöstä henkistä valmistautumista "rituaaleineen"..

Viikonloppuna vähän festivaalitunnelmiin tuonne Helsingin Kaisaniemenpuistoon, mukavaa että tekemistä riittää.

R & H 33+0

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä