Huomenta täältäkin :wave:
Varasin äsken ajan Haikaranpesän synnytyskeskusteluun.
Kivaa, kun pääsee tekemään (tai edes keskustelemaan) jotakin konkreettisesti...tuntuu, että tässä raskaudessa edetään. Sain ajan kylläkin vasta kahden viikon päähän, mikä taas tuntuu kärsimättömästä ihmisestä pitkältä ajalta.
Meillä ei ole mitään valmennusta täällä omalla paikkakunnalla/ neuvolan puolesta, joten aijon osallistua myös Haikaranpesän tarjoamaan
äitien rentoutusryhmään kesäkuussa.
Kävin samaisessa ryhmässä reilu kolme vuotta sitten, mutta menen nyt uudelleen.
Minullakin vihloo alakertaan varsinkin, jos istun pitkään ja nousen seisomaan.
Tuntuu, että lantio/lonkat jotenkin leviää istuessa ja kun nousee ylös, niin joutuu jalat haarallaan, peppu pystyssä kävelemään (semmonen "kakat housussa"- asento
), kun sattuu.
Täällä on viikko hurahtanut päivät ommellessa, ja nyt on melkein valmiina oikein kaksin kappalein takkeja, jotka mahtuu vatsan kohdalta kiinni. Seuraavana ompeluvuorossa tuo imetystyynyn päällinen, päivät menee mukavasti.
Kestoliivinsuojia olen ostellut huutiksesta; Ruskovillan suojia 4 paria ja jonkun itse ompelemia pul-suojia 5 paria.
Käytin esikoisen imetysaikana pääsääntöisesti Ainun ja Pirkan kertiksiä, mutta ne tosiaan tarttui varsinkin rikkinäisiin nänneihin kiinni ja niitä sai veden alla irrotella, ettei olis sattunut niin paljon.
En silloin jostain syystä saanut hankittua kunnon varastoa kestosuojia ja käytin satunnaisesti siis Ruskovillan ja Ainun kestoja, jotka oli kyllä hyviä.
Noissa kummassakaan ei ole kosteussulkua, mutta pärjäsin niillä ihan hyvin muutamia tunteja. Tykkäsin siitä, että ne hengittää. Nyt kuitenkin tilasin myös pul-suojia ihan kokeilumielessä.
Aijon hankkia yhdet
imetysliivit ennen synnytystä ja loput vasta sen jälkeen.
Mun kuppikoko kasvoi vasta pari päivää synnytyksen jälkeen parilla koolla.
Äitini toi mulle lahjaksi yhdet imetysliivit seuraavana päivänä synnytyksestä ja mä naureskelin liivien koolle, että "taisit ostaa vähän liian isot..", mutta ne olikin sopivat- ajoittain jopa hiukan puristavat jo seuraavana päivänä
Meidän neuvolassa ei taideta tehdä mitään
painoarvioita... terveydenhoitaja on niiiin varovainen, että hyvä kun uskaltaa koskea mun vatsaan. Ekalla kerralla kun mitattiin sf-mitta, niin näytin loppujen lopuksi itse missä kohdun yläraja kulkee, kun tuskastuin siihen terkan kevyeeseen "silittelyyn", jolla yritti sitä löytää.
Kaukalon kankaan pesin minäkin. Meillä Britaxin kaukalo, josta saa kankaat helposti irti. Samaan koneeseen laitoin kantokopan kankaat, joiden kanssa saikin venkslata vähän enemmän, että sain purettua osiin....toivottavasti muistan miten se kootaan.
Pesuohjeita en sen kummemmin katsonut
Laitoin hienopesuun, 40 astetta, pienet linkouskierrokset. Hyvä tuli
Tänään tarkoitus lähteä kohta kävelemään tonne keskustaan, jos tuo aurinko jaksaa paistaa. Tarvisin Weledan synnytykseen valmistaustumisöljyä. Tai käyhän siihen muutkin öljyt, mutta tykästyin tuohon merkkiin ekassa raskaudessa. Repeämiä ei tullut ekassa synnytyksessä; käytin öljyä päivittäin 1,5kk ennen laskettua aikaa. En tiedä oliko se öljyn ansiota, mutta tää on ainakin tämmöstä henkistä valmistautumista "rituaaleineen"..
Viikonloppuna vähän festivaalitunnelmiin tuonne Helsingin Kaisaniemenpuistoon, mukavaa että tekemistä riittää.
R & H 33+0