***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Toukokuussa***

Heips!

Kävin tiistaina ylimääräisellä lääkärillä ja paikat on ihan pehmeät sekä kohdunkaula lyhentynyt 1-2 cm. En siis ollut väärässä noitten supistusten suhteen... Laittoi nyt lähetteen ä-polille, josta odottelen yhteydenottoa tänään. Sanoin kyllä, etten sairaalaan makaamaan mene, mieluummin vaikka päivittäin näytillä käyn. Katsoo nyt, mikä tilanne on ultralla katottuna, kun kuulemma käsikopelolla vaikea olla aivan varma onko kohdunkaulaa näin pehmeänä jäljellä lainkaan.

Imetyksestä varmaan joudun sairaalalla taistelemaan, kun en aio lainkaan imettää, en ole aiempiakaan, joten sen kun heittäytyvät inhottaviksi. Varmaan kaiken kauhean olen jo vähintään kertaalleen kuullut. Ihmisillä on inhottava tapa haukkua muiden päätöksiä : /.

Knox ja Oliver 31+0

Kauhean ahdistuksen vallassa olen lukenut kuinka vähän teillä muilla tuo paino nousee :) Mulla on nyt iskenyt joku armoton turvotus päälle ja painoa kertyy huimaa tahtia. Tai siis toivon ainakin että tuo olisi pääosin turvotusta, enkä nyt olisi ehtinyt syömään vaan itselleni lisää pläskiä :) Eihän tuo nyt muuten ahdistaisi (eihän tässä missimitoissa tarvitsekkaan olla), mutta kun oli tota lähtöpainoa jo sen verran paljon..ei tee vauvallekkaan varmaan hyvää.

Mäkin olen parit liivinsuojat ostanut ja ajattelin nyt tilata kaverilta joku kolmisen paria lisää. Imetysliivit ja paidatkin sain hommattua tällä viikolla :) Liivien koostahan ei voi olla mitenkään varma, mutta ne on onneksi vähän sellaista venyvää materiaalia. Ja ostin kaarituelliset, kun en varmaan osaisi muunlaisilla olla.

Nyt rupee kaikki työasiat ja raha/veroasiatkin olemaan pulkassa ja ihan muutaman tunnin päästä pääsen nauttimaan äitiyslomasta :)

Muutkin olivat maininneet lomasuunnitelmista. Me ei varmaan uskalleta enää saareen lähteä, tai siis mä pelkään että kaadan koko veneen :) Ja toinen mökki on taas jo niin kaukana, ettei sinne jaksa autoilla ja mitäs sitten jos sattuiskin käymään niin että synnytys käynnistyis paljon ennen laskettua aikaa...ehkä on parempi että pysyy kotiseudulla tai lähettyvillä vaan:LOL: Ajattelin kuitenkin käydä ehkäpä naantalin kylpylässä vähän rentoutumassa siivousprojektien välissä.

Siis vaikea tajuta, että kohta ei ole vuoteen töitä! Huh huh...

Tulin vain poksumaan 35+0, hurjaa!! Äippälomakin alkoi jo pari päivää sitten, vaikka eipä tässä kauheesti oo muutosta, kun hoitovapaalta jää :D Rahallisesti tietenkin on.. ;)

Verokorttiasiaan kommentoin sen verran, että itse en taida tällä kertaa pyytää erikseen uutta korttia sinne Kelalle. Sinnehän saa erikseen pyytää sen sosiaalietuuksia varten laskettavan kortin, koska tosiaan muuten ne ottaa sen väh. 20%. Mulla tuli nyt töistä jo ekaa palkkaa osa ja siitä ne oli ainakin ottaneet sillä mun normaaliverokortilla, minkä toimitin sinne töihin alkuvuodesta. Olikin vaan alle 10%tänä vuonna tuo vero, kun olin viime vuoden hoitovapaalla :D Mutta siis joo, viime äitiyslomalla hommasin sen eri verokortin sosiaalietuuksia varten Kelalle ja se jonkun verran laski sitä veroprossaa, oiskohan se ollut 16%. Sitten jouduinkin seuraavana vuonna makselemaan takasin veronpalautuksia ja kyllä ketutti.. aina oon ollut saama-puolella, paitsi sillon. Että en ehkä taida sitä nyt muuttaa.. mielummin otan sitten palautuksina ens vuonna ;) Tai täytyy nyt kattoa, paljon ne meinaa sitä veroa viedä.

pesin vaunujen kankaat koppaosasta, mutta turvakaukaloon en ole koskenut. Täytyypäs sitä vähän tutkailla, miten hyvin ne saa irti. Meillä on se Gracon systeemi.

Vaatteet tosiaan pesin sillon jo jokunen aika sitten ja ne on silitettynä kaapissa. Vaunut valmiina, turvakaukalokin muuten, mutta täytyy katella, tarvisko niitä kankaita pestä.

Tekemättömiä asioita tuntuu sen sijaan olevan miljoona.. meidän pitäs nyt nopsaan tilata se korisänky vauvalle, hoitopöytä pitäis kasata (koettiin se hyväksi esikoisenkin aikaan), kaikki vaipat yms. pikkujutut on hankkimatta, sairaalakassista ei hajuakaan :D
Mies ei jotenkin tunnu vieläkään tajuavan, että meille on pikkukakkonen tulossa ja että sehän voi tulla ihan piankin! :) Vaikka asennoidun siihen, että yli ajan varmasti menee, mutta eihän sitä koskaan tiedä!

Mulla on kanssa tuota kauheeta vihlomista tuolla alhaalla ollut jo pidemmän aikaa, etenkin öisin. Esikoisen aikaan ei ollut mitään tämmöstä, mutta hän tosiaan olikin perätilassa ja se pää painoi tuonne kylkiluihin.

Pearl ja pieni 35+0

Raskausmyrkytysepäilystä/-seurannasta: Terveyskirjaston artikkeli
- mulla paino tosiaan noussut muutamassa viikossa 3kg
- verenpaine noussut n. 15/10-yksikköä (viimeisin tulos 137/83)
- turvotusta jaloissa (vain Crocsit mahtuu, mutta nekin aika tiiviit) ja sormissa (ihan nakit, kipeät)
- proteiinia virtsassa +1 (sain liuskoja kotiin)
- muita oireita (päänsärky, ylävatsaoireet, silmäoireet) ei ole
-> neuvola ens tiistaina, sitten katsotaan onko tilanne paehntunut ja jos on niin sairaslomaa tulee :(
- yritän nyt juoda paljon, käyttää tukisukkia, levätä vapaa-aikana ja olla stressaamatta töissä (vaikka sijaisen perehdytys ja rästityöt ihan vaiheessa, ylitöitä pakko tehdä...)

Lomasuunnitelmista: Juhannusviikoksi suunnitellaan reissua lapsuudenmaisemiin (450km) ja siellä mökkeilemään (20min venematka + 20min automatka). Saas nähdä päästäänkö tai uskaltaako lähteä! Juhannusviikon jälkeen mies menee vielä 2-3 viikoksi töihin ja sen jälkeen on 6 vko lomalla!

Anna+Urmas 31+6

Viimeksi muokattu:
Verokorttiasiaa: Mä tilasin sen muutosverokortin ja sai ihan hävyttömän pienen veroprosentin...mutta täytyy nyt vaan luottaa että osasivat verotoimistossa laskea sen oikein, kun ilmotin jo tulleet tulot ja maksetut verot, plus kelan päätöksen mukaiset äitiysrahat loppuvuodelle.

NiQ okei, eli pikkusen pienempi on tuo vero nyt. Toivotaan ettei tuu mätkyjä :D

maisapaisa Kyllä täälläkin on tuo paino noussu nyt n. 14kg :whistle: mutta turvotustakin sitten kyllä löytyy! Ja nyt varsinki ku ilmat on lämmenny, pitää taas olla ilman kihlasormusta kun mies sai sen eilen vängällä väännettyä pois. Ei se auta nyt ku juoda vettä ja paljon!

Ihmeen hyvin jaksoin eilen siellä leffassa istua, ei tarvinnu vessassakaan käydä kertaakaa. Se oli kyllä niin hyvä, että eihän siitä olis malttanu lähteäkkää mihinkään. Kannattaa kyllä käydä kattomassa tuo Vettä elefanteille jos suinkin mahdollista! :)

Ootteko pessyt uusienki kaukaloiden kankaat?

Merlina ja muru 34+0

Dodiin, ekaksi kuulumiset neuvolasta tänään.

Oma terkkari oli paikalla, ei siis enää sijaista, HURRAA!!
Käynti meni ihan mainiosti, ja uusi terkkari vaikutti todella mukavalta, keskusteltiin aika paljon mm. synnytyksestä ja sitten omasta voinnista, josta mulla ei ollut paljon kerrottavaa, kun kaikki on sujunut hyvin.
Tässä vähän tietoja käynnistä

Rv 34+2
Paino +500g/vko eli aikamoista tahtia pidän yllä edelleen :S. Yhteensä kerätty 16kg
Paineet 118/69
Hb 134! Aina pyörinyt satasen hujakoilla, mutta nyt rautakuuri on tuottanut tulosta! Jee!
Sykkeet +150
Liikkeet ++

Ja mikä parasta, tarjonta RT! Toissapäivä oli masussa hiljainen, ja eilen illalla alkoi sellainen vääntelehtiminen, että taisi heittää siinä tohinassa ympäri. Olen ihan äärettömän iloinen, koska olin jo kehittämässä asiasta jonkinnäköistä stressinpoikasta ;)

Voimavarakyselyn sain edellisestä neuvolasta joskus silloin raskauden puolessa välissä. Täytettin, mutta ei tullut koskaan palautettua...

Vaipat, liivinsuojat yms. pikkusälä on edelleen kaikki hankkimatta. Huomenna on edessä shoppailua, joten jotain noistakin saattaa tarttua mukaan. Lähinnä pitäisi lakanoita yms. hommailla, ja itselle yhdet siistit housut kesän muutamiin juhliin.
Pitikin kysäistä, ootteko löytäneet jotain hyvää ja kattavaa listaa kaikesta tarvittavasta romppeesta?

Lomasuunnitelmia ei oo kyllä tehty sen suuremmin. Mies on vaihtannut työpaikkaa joten lomia ei oo kertynyt vielä hirveästi, siksi säästää kaikki sinne kun vauva syntyy. Miehen porukoille kyllä reissaillaan viikonlopuksi varmaan parin viikon päästä, mutta mitään sen kummempaa ei olla vielä pohdittu.

Öistä ja nukkumisesta oli myös ollut puhetta. Mulla ei kyllä ole nukkumispuolessakaan mitään valittamista. Sinä yönä kun vauveli heitti kunnolla volttia jouduin käymään vessassa ehkä joku 4-5 kertaa, mutta normaalisti kerralla pärjää. Kun tuo vielä makaili poikittain, en herännyt mihinkään kipuihin tms. kylkeä vaan kääntämään silloin tällöin. Nyt sitten jos vanhat merkit paikkansa pitää, alkaa taas tuo kipu kylkikaarten alla, mutta ihan sama, kunhan pysyy jatkossa vekara oikein päin :)

Dodiin, nyt siivoamaan vähän, jotta voi hyvällä omatunnolla taas palata ulkohommiin. Ihanan aurinkoista päivää koko sakille!

Sillis + toukka 34+2

Soittivat sieltä ä-poliklinikalta. Maanantaiksi on aika, ensin puolisen tuntia hoitajalle ja sitten perään lääkärille. Käskivät varata reilusti aikaa. Vakavasti suhtautuivat tähän etenemiseen, ja jos alkaa yhtään enempää supistamaan, pitäisi tulla heti paikalle... Pitäiskö sitä itsekin vakavoitua jo? Aika rennosti ottanut tähän asti...

Hui Knox! Onko sulla ollut siis ihan kipeitä supistuksia?
Kyllähän sulla on viikkoja kasassa jo ihan kivasti, jos ajattelee ennenaikaista synnytystä...
Vaikka eihän se toivottavaa ole.
Mutta, jos lääkärit on huolissaan, niin ehkä kannattaa ainakin vähän vakavoitua tai ottaa mahdollisimman rennosti.

Mietityttää myös vähän toi oma kohdunkaulantilanne, kun supistuksia on pitkin päivää aika paljonkin. Kivuliaita kylläkin vain muutama päivässä.
Täällä on niin monella heinäkuisella jo todettu isoja muutoksia kohdunsuulla.

Iltoja!!!

hoh näin ne päivät ja viikot vain menee,vaikkei mitään teekkään...;)hirveesti ollu suunnitelmia ja kaikkee miettiny mitä tekisin,mut en saa mitään aikaan...ihan superlaiska olo.
kuopuksen kans vaan kotona lojutaan,no kyl me jossain kyläs aamuisin/päivisin välillä käydään ja välillä kaupoiski.
äsken hain grilliltä ihanat ruoka-annokset mulle ja lapsille,juhlitaan ku mun paino tippunu 400g paris viikos;);)eka kerta tän rask.aikana...yleensä tullu se 500g-1.5kg viikos...

hankinnat rupee oleen kait valmiina.harsoja pitää hakee ja lisää pulloja.kuopushan ei omistaan viä luovu!:)tänään ostinki vauvalle pullon ja tutin.jotain rasvoja tietty vois hankkia.
vaatteita on tullu tilailtua aika lailla ja kirppareilta hankittua.itelle kans menin ja tilasin ihania Bile-vaatteita kokoa 34/36..nooh onpahan motivaatiota laihtua sit...;)

KNOX:hyvähän se on sinne polille mennä tsekkaan tilanne,mut tuskin stressata tarvii enää hirveesti näillä viikoilla!!!ja en kans aio imettää,enkä tässä ala sen enempää ainakaan ny just asiaa setvimään:)

päätettiin yx päivä miehen kans et ens vuonna lähetään mun isän ja mun äippäpuolen kans etelän lämpöön:)ajankohta viä epävarma,kait joskus kesä,heinä tai elokuus vasta,ja kyllä ilman lapsia!!!!yleensä ollaan joka vuosi käyty miehen ja kaverien kans laivareissulla tai muus vk.loppu reissus,mut samalla rahamäärällä lorvis jo viikon eteläs:)ja sattuu hyvin ku äippäpuoliki täyttää ens vuonna pyöreitä ja mun mies!no,onpahan mitä odottaa.

Mut ny täytyy tää odotus viedä loppuun eka..ihan jees olo,vaikka tänään neuvolas katottiin et hemppa enää 94...on ollu tosi huono jo n.27 viikolta asti,ja joka raskaudes ollu sama juttu.heti synnytyksen jälkeen nousee sit.paineentuntua ja vihlontaa on melkosesti alapääs.plääh.yöllä en saa nukuttua,enkä oikeen tiedä syytä edes...jotenki levottomat jalat ja levoton koko kroppa!!outo tunne...

mies tekee ny pitkää päivää,eilen näin sen ekan kerran vasta 22 ja tänään sama.sopii mulle:)mä nautin "yksinolosta".ja oon tottunu et miehellä pitkät päivät,välillä on viikot reissuhommiski.lähtee kait nytki tai sit vauvan syntymän jälkeen.ihan sama,kyl mulle raha kelpaa;)

no nyt taidan imuroida edes tän alakerran ja sit karkkipussi ja telkkari loppuillan:)leppoisaa iltaa kaikille!!!!

Taiska&Toukka 35+3

Rumpnisse joo, kipeitä on ja ajoittain säännöllisesti tunninkin ajan välissä 4-5 min. Tuntuu aina supistaessa kuinka vauvan pää painaa kipeästi alaspäin, siis ihan kuin synnyttäessä.

Taiska Sittenhän meitä on ainakin kaksi kummajaista ;) pinossa. Kyllä se hyvä äitiys ihan muilla mittareilla mitataan mielestäni. Toivottavasti sairaalassa ovat ystävällisiä ja ymmärtäväisiä päätöksesi suhteen.

Viikkoja on ihan kivasti onneksi, mutta enempi riskejä vielä useamman viikon ajan, joten tosiaan toivon, että tämä täysi rauhoittuminen nyt auttaisi. Eiköhän kuitenkin raskaus aika loppuun mene, ei musta kuitenkaan tunnu siltä, että se nyt syntyisi, ikävä vaiva vaan tuo kova supistelu...

Olkaa onnellisia joilla pieniveroprosentti, kävin kans tänään lasketuttaas ja olin varma et siitä 20% pienenee edes vähän, niin paskat.. 27%:iin nousi.. mutta en antanu nostaa siitä 20 mihinkää, tulukoot sitte millaset mätkyt hyvänsä, mut haluan et mullekki jää käteen edes jotain siitä...

Noniin äitiysloma alkoi! Se alkoi heti päikkäreillä :) oliko täällä joku puhunut mahan "napsumisesta"?? Mulla kuuluu välillä semmonen napsahdus mahasta, kun vauva liikkuu...

Anulla on kivan siistin näköinen maha :) Mulla on arpia ruvennut tulemaan toiselle puolelle, mutta näin arvelinkin että tulee käymään, kun tuli niitä silloin teininäkin..on vissiin sitten semmoinen iho/kudostyyppi.

Knoxilla ihana nimi pojalle. Meillä on sama :heart: nimet oli mietitty oikeestaan jo ennen odotusaikaa valmiiksi. Tai tytön nimi mulla on ollut valmiina ties kuinka kauan.

Imetyksestä: mielenkiinnosta kysyisin (vaikkei tietenkään mulle kuulu, eikä tartte mitään vastatakkaan) että onko moni miettinyt ettei meinaa imettää ollenkaan? ja johtuuko esim.vaikka huonoista kokemuksista tms. ettei aio? Aika ikävää jos on syyllistetty tällaisestä päätöksestä, kun eihän se imettäminen mikään äitiyden mitta ole..

Iltaa!

Täältä on kyllä niin hyvä poimia teidän kokeneempien vinkkejä hankintoihin yms. Eipä kaikki olis edes tullut mieleen ennen kuin olis ollut hätä kädessä.

Teillä kaikilla tuntuu olevan paljon enemmän tutkimuksia neuvolassa kuin mulla; esim. hemoglobiini on mitattu vain ihan aluksi ja kerran, viikolla 20 ja jotain, kun kerroin, että hengästyn helposti kun kiipeän ylämäkeä tai portaita. Lääkärikin on tutkinut vain kaksi kertaa ja seuraava kerta olisi vasta viikolla 37...
Pienessä neuvolassa on toki hyvääkin: sain vinguttua itselleni toisen sijaisneuvolan heinäkuun ajaksi, jolloin oma neuvolani on kiinni. Alkuperäisen suunnitelman mukaan olisin joutunut tunnin bussimatkan päähän, sillä kartalta katsottuna sekin sijaitsee eteläisissä kaupunginosissa.... Nyt pääsen ruuhkaiseen, mutta paljon lähempänä olevaan neuvolaan.

Voikaa paksusti mammat! :wave:
MR 31+1

Viimeksi muokattu:
Knox hyvähän se on käydä tarkistuttamassa tilanne:).Niinkuin olen täällä aiemmin todennut niin riippuu varmaan aika paljon lääkäristä onko huolissaan vai ei:)
Mulla sama tilanne +ulkosuu auennut reilusti.ja viikossa tosiaan kokoajan tapahtunut paljon muutoksia.Supistuksia on paljon ja vauva kiinnittynyt.Mutta lääkärit sanonut kokajan että kun on jo niin hyvin viikkoja niin ei tarvi olla huolissaan:).

Toivottavasti päästään kaikki vielä monta viikkoa eteenpäin!:)

Viime yönä heräsin tähän asti pahimpaan supistukseen!.Ja kun ne on ollut kokoajan tosi kovia niin kyllä säikähdin.Ei taida nyt kohtu tykätä muutto hommista.No lauantaina saadaan tavarat kämpään ja sitten purkamaan ja järkkäilemään.

Ja meidän lapset menee muuton ajaksi yökylään,ne on ollut viimeksi yötä pois kotoota elokuussa 2009!.

Täälläkin kaikki vauva sälä ostamatta.siis pullot,tutit ym.
Ehkä kun saa vauvan kamat paikoilleen uudessa kodissa niin sitten innostuu:)

Ruokahalut on kokonaan kadonnut,kai tää kuumuus ja närästys ällöttää.

Vauvan liikkeet tuntuu todella kovina ja usein sattuu..Alapäähän koskee kun vauva tunkee päätänsä vielä alemmas(uudelleen synnyttäjillä kuullemma antaa paikat periksi niin että pääsee tosi alas)
Siis ainoat liikkeet on vauvan jalat jotka näkyy tossa mahan päällä!.Siis kun vauva vähänkin liikkuu niin se näkyy tosi hyvin mahan päällä.Saa tosiaan ihan kiinni kokoajan jalasta tai pehvasta:D

Imetyksestä piti vielä sanoa että esikoista en imettänyt ja sairaalassa kysyivät että onko mun mies kieltänyt?!.Ettei tissit mene pilalle!. Eipä hirveesti naurattanut kätilön kysymys.
Sitten lääkäri sanoi että vauvasta voi tulla nero vaikka en imettäisikään;)

Tällä kertaa haluaisin mutta en ota paineita jos ei onnistu.Jotenkin tämä odotus on ollut muilta lapsilta tosi paljon pois kun olen ollut niin kipeä,en halua että imetys vie kaiken ajan ja hermot..

Lomasuunnitelmia ei ole.Ennen vauvan syntymää ei keretä mihinkään.Vauva kun syntyy niin painutaan mökille jos kaikki menee hyvin:)

taiska ketä teillä lapsia vahtii reissun ajan?.Tosi kivalta kuullostaa reissu kyllä:)

Mäkin olen tosiaan suunnitellut meneväni elokuussa yhelle keikalle!.Ihan kiva kun on jotain mitä odottaa ja kun harvoin käy suomessa tämä bändi:).

Kyllä on aika mennyt äkkiä!.Loppu häämöttää ja haikea olo tulee..koitan nyt kovasti nauttia tästä loppuajasta vaikka se vaikeeta onkin.Mutta kun ajattelee että viimeistä kertaa tässä ollaan..

Noita vauvan tavaroista vielä.Meihen isä on tosiaan tehnyt vauvalle kehdon,mutta se on tuolla 500km päässä:D.ja pinnasänkyä en ajatellut kasata.Nukutaan vauvan kanssa varmaan alkuun olkkarissa vuodesohvalla:)

Toivottavasti anna sulla noi raskausmyrkytyksen oireet menee ohi!:)

Mutta nyt töllön ääreen!.on taas ihan puhki ja yöt menee valvoessa.

Vointeja! MM itu 33+5

Iltoja!

Paljon on tullut tekstiä ja kaikkeen en varmasti muista kommentoida, mut aloitetaanpa!

Kaikille supisteluista kärsiville voimia ja toivotaan että lapsoset vielä pysyisi kyydissä mukana!

Anulla söpö masu! Oma tuntuu roikkuvan jo polvissa ja ikävä kyllä meillä mies ei koe sitä mitenkään seksikkäänä :LOL:! Mä itse kyllä tykkään!

Siilis kiva, että oli onnistunut neuvolareissu! Tuntuu kyllä aika oudolta jos se sijainen olis saanut tunnustelulla sen verenvuodon aikaseks! Ainahan lääkärit sanoo, että vauvat on niin suojassa kohdussa et vaaditaan esim. autokolaria vastaavat voimat et masun ulkopuolelta tulevat iskut vois olla vaaraksi vauvalle! Mut en mäkään kyllä olis tollasen kokemuksen jälkeen ois uskaltanut mennä samalle neuvolatädille enää!

KELA asiaa, eli meillä palkkatoimiston täti sanoi lähettävänsä mun palkkatiedot kelaan sit kun se on ajankohtaista! Tänään luin et hakemus pitää olla kelalla 2kk ennen la:ta, mut tietääkö joku tarviiko se palkkatietokin olla sielä 2kk ennen vai riittääkö et hakemus on? Toivon tosiaan et palkkatäti on hoitanut asian kuten aiemmin lupasi, tai oikeastaan sanoa töksäytti, että kyllä hän sen hoitaa, on hoitanut muidenkin! On kyl yks asshole koko täti!

Hei, kukaan ei kertonut mulle, että sit kun niitä liikkeitä tuntee niin, että ne sattuu näin pirusti :D! Olen mä kans yks, kun ekana valitan kun en aina tunne liikkeitä ja nyt liikkuu liian kovaa! No ei, oikeesti aivan ihanaa kun tuntee hänet, välillä vaan tuntuu tulevan vatsanahan läpi jo! Mieski kattelli kauhuissaan kun yhtäkkiä vatsa nousi n. 5cm yhestä kohtaa ja mä haukon henkeä kun tekee niin gutaa! Miltä se enää tuntuukaan kun pienokainen alkaa saada lisää painoa! :heart:

Mulla oli tänään ensimmäinen lomapäivä ja ai että tätä autuutta! Kynsiin tein heti ranskalaisen manikyyrin ja varasin ajan varpaan kynsien geelaukseen! Pihaa alettiin loman kunniaksi miehen kanssa yhdessä laittelemaan ja musta tuntuu, et me saadaan vaan enempi sotkua aikaseks, vaiks puutarhan pitäis kaunistua! Ollaan siis molemmat ihan poropeukaloita kasvien suhteen! :flower:

Imetysliiveistä, tilasin itselleni yhdet carriwellin imetysliivit, jotka on toppimalliset (ei hakasia/kaaritukia) ja saumattomat! Aivan ihanan pehmeät päällä! Mä kyllä pärjään vielä ihan hyvin tavallisilla vanulapuilla, mut ostin valmiiksi pussin ainun kestoliivinsuojuksia (mahtoiko niitä olla myös äippäpakkauksessa, nyt en muista). Ajattelin ostaa myös ehkä yhdet Emma Janen imteysliivit valmiiksi ennen synnytystä, sitä mallia joka on one size kuppikoko, koska tosiaan ei voi tietää millaiset melonit vielä jossain vaiheessa tulee omistamaan.

Niin toistan täällä merlinan kysymyksen eli oletteko ajatelleet pestä myös uutena ostettujen tavaroiden (vaunut/turvakaukalo) kankaat? Mä mietin et pitäiskö, mut en ole vielä päättänyt!

Jaahas pitää tästä suunnata makkarin puolelle ja unten maille, et jaksaa huomenaamulla piipahtaa torille ostamaan lisää kesäkukkasia! Ja tietenkin syömään toriherkkuja!

Tiinu ja Jäppinen 31+2

Tiinu85, mulla laitettiin palkanlaskennasta viimeisen kokonaisen kuukauden palkanmaksun jälkeen palkkatiedot Kelalle ja sekin oli alle 2kk laskettuun aikaan. Alle viikko ja sain jo päätöksenkin. Eli ilmeisesti hakemus pitää vain olla ajoissa ja palkkatiedot saa toimittaa sitten kun ne on saatavilla.

Heippahei, pikavastaus ennen nukkumaanmenoa, huomenna lisää :)

Tiinu85, mustakin kuulosti vähän oudolta tuo. Vuotoa ei tosin kyetty paikantamaan mihinkään tiettyyn kohtaan, eli tuskin se vauva missään vaiheessa onkaan vaarassa ollut, ronski painelu vaan sai aikaan supistuksia ja kenties myös sen vuodon jonnekin päin kroppaa... Hämäännyin itsekin tosta niin paljon, etten sen tarkemmin kysellyt ;)

Nyt unille,huomiseen!

What a day :headwall:
Aamupäivästä heti kaupungille asioille.
Eka pojan lasit hakeen liikkeestä. Kylläpä hän ylpeenä niitä kantokin ekat 4 tuntia,sit alko jo kysyyn voiko ottaa pois :D
Mutta sitkeesti vaan piti iltaan asti onneksi.
Nyt oikein näkyi miten huono pojan näkö on ku linssit oli melko paksut :O

Siitä sitten asuntotoimistoon tekeen soppari ja hakeen avaimet ja ensimmäistä kertaa katsoon koko kyseistä asuntoa.
Joono...kolmio...
Asunto oli neljännessä kerroksessa,hissi on todella pieni,siinä ei tavaraa viedä ku säkkejä tai laukkuja...Ja siinä kerrokses haisi aika raakasti sanottuna kusi,en tiä minkä oven takan joku laskee allensa hyi...
Lattiat oli ok,siisti parketti vai laminaatti kumpi lie mutta keittiössä oli yllätys:
Ei jääkaappia????????
Siis mitää?
No huomenna pitää soittaa toimistolle että joskos sinne sais jääkaappipakastimen,aika tärkee toi pakkanenkin mun perheelle on.
Mutta en mä ainakaan ala itse ostaan jääkaappia ostaan vuokra-asuntoon??
Suihkuverho piti ostaa...
Vessassa oli mukava paikka vaua hoitopöydälle.
Mä tykkäsin,saa vaatteet suoraan pesuun ja puhtaat siihen laatikoihin ja kakkivaipatkin suoraan roskiin eikä huoneistossa sitten ylimääräsiä tuoksuja :)
Makkarit oli melko reilun kokosia,mutta olkkari oli musta pieni.
Kun sinne nyt meinaan 2 ja 3 istuttavan nahkasohvan lisäks änkee myös mun ja vauvan sängyn niin...
Lasitettu partsi oli kiva,mutta tosi ummehtunut haju siellä. Availin sit kaikki ikkunat ja partsin laistakin avasin yhden raolleen ku enempää en osaanu niitä avata :D

Piha oli ihana ja poika siellä oliki koko sen ajan ku me katsastettiin asunto. Keittiön ja pienten tulevan makkarin ikkunasta näkymä ihan suoraan leikkipihaan,jette bra!
Tiskokone on ostettava itse,mulla tulee ihan liikaa tiskiä päiväs et alkasin niitä käsin peseen...

Mutta kokonaisuudessaan ihan ok asunto siis..Vielä se muuttoporukka hakuses joka varmaan tulee kiroon pienen hissin,eli rappusia pitkin kaikki isot vietävä :D

Tänään tuli iidallekki ostettua pari paketti ykkös vaippoja,ja heti oli avattava ja muisteltava kuinka pikkusia ne vaipat olikaan,voi herra jee :heart:

Nyt mä olen iha naatti poikki vaikka en muuta ole oikee tehny ku autos istunu päivän ja safkan tehny. Kävely alkaa oikeesti olee vaikeeta,nyt alkaa oleen se tunne et olis kokoajan keilapallo jalkovälis ku kävelee...
Toivottavasti saan muuton alta pois ennen synnytystä...eritote kun poikakin pitäs hakee pari vk päästä tänne...

Taidan nyt hetkeks istuu töllön eteen ja jos sit nukkumaan.

Jaksuja mammat!

Nenna ja Iiduska 34+1

Maisapaisa:Kyllä se paino nousee täälläkin!!!

Niin ja kaikille terkut sokerirasituksesta...Lähdin sinne asenteelle "käydään nyt koittaan sekin", mutta yllätykseksi kaksi kolmesta arvosta huimasti koholla, diagnoosina raskausajan diabetes!!! :O Tää ei oo enää totta, näitä vaivoja on jo ollut vaikka muille jakaa...Terkkarikin oli jo sitä mieltä, ettei kaikki nää voi sattua samalle... Noh nyt sitten mittaillaan 6*päivässä ja seuraillaan viikon välein...Ruokavaliota tai liikuntatottumuksia en paljo voi muttaa, kun ne on muutenkin lähes samat kun ohjeissä. Joten tuskin sillä mitään muutoksia saadaan. Pari viikkoa seurataan näin ja sitten tarvittaessa pistoksilla...Pahinta tässä on pelko siitä että jos tämä jatkuu mulla tai vauvalla myös raskauden jälkeen... Toivotaan että ei...:'( Terkka laittoi äitipolille lähetteen niin alkavat sitten sielä seurata tuota vauvan painoa... Elikkäs hyvästit nyt karkkipäiville... Sori tää valitusvirsi, mutta on vaan koko päivän itkettänny ja ketuttannu niin pirusti...

Minttu-82 ja Ilmari 31+0 :heart:

Iltaa!!

Tänään sitten poksu ja 35 viikkoa täynnä. Laskettuunaikaan viisi viikkoa jäljellä, niin se aika vaan menee :)

Tiinu: Kyllä se riittää, että pelkkä hakemus on perille 2 kk ennen. Itsekkin vasta vajaa kaksi viikkoa sitten toimitin palkkatiedot kelaan, kuin hain sitä äippärahaa viimesten 6 kk mukaan. Tieto viellä tulematta, mutta eiköhän tuo posti piakkoin tiedon tuo :)

ai niin, uusiakin oli tullut lisää. Joten kovasti tervetuloa kaikille uusille :)

Nukkumisesta: jotenkin mennyt yöt ihan pyörimiseksi. Herään vaihtamaan kylkeä monta kertaa yössä. Viime yönä näin omituista unta ja heräsin siihen kun huusin oikein ääneen :D Sitten valvoinkin varmaan tunnin. Outoa kun edellisessä raskaudessa nukuin sitä paremmin mitä pidemmälle raskaus meni. No, aika normaaliahan se on kun yöunet heikkenee loppuraskaudesta :)

Tänään kävin viellä kahvakuula tunnilla heilumassa ja kyllä tuli hyvä mieli. Hyvin jaksaa vielläkin, ei supistele eikä tunnu mitenkään huonolta kun vaan malttaa tehdä pienellä kuulalla ja rauhalliseen tahtiin. Varmaan se kun vauva on niin ylhäällä ja hieman viellä viistossa, helpottaa tätä liikkumista. Ei paina mihinkään pahemmin, varsinkaan tonne alapäähän. Mites muiden liikkuminen? vielläkö jaksatte/pystytte ja mitä ja minkä verran? Mulla on tosiaan tämä kahvakuula kerran viikossa ja sitten kävely lisäksi. Välillä käyn olojen mukaan pidemmällä lenkillä, mutta suurimmaksi osaksi on koirien lenkitystä rauhalliseen tahtiin :LOL:

Nyt keskittymään elokuvaan.

Muumi ja pikkumies 35+0 :heart:

Liikkumisesta: Aika hidasta hommaa, tallustelen ku pieni pyöreä pingviini _tosi_ hidasta vauhtia. Postin voin hakea ilman sen kummempia kipuja, mutta vähänki sitä pitemmät matkat käy häpyluuhun/alamahaan/nivusiin niin hel*in kipeää... Tosi mukavaa, kun kaikki käskee käydä kävelyllä, mutta kun en vaan yksinkertasesti kestä sitä kipua. Enkä nyt usko, että jotenki synnytyksestä helpommin palautuisin jos kävisin itteä 10-15min päivittäin kiduttamassa. Mulle riittää pakolliset kauppareissut, niistäki palautuu vasta seuraavana päivänä. Toivottavasti nuo kivut hellittää synnytyksen jälkeen... Vähän kateellinen oon niille jotka pystyy vieläkin liikkumaan ihan normaalisti.

Joku mietti sitä tarvike listaa niin multa löytyy koneelta tämmönen jonka oon jostain keskustelusta joskus ottanu:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko*
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta*
- Vaunut*
- Turvakaukalo*
- Vanna (amme)*
- Kylpyöljy*
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
- Muovifrotee-alustoja
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)*
- Harsoja paljon
- "Nenäimuri" rään imemistä varten
- Tuttipulloja, ainakin pari*
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle*
- Vanupuikkoja, -lappuja*
- Talkki
- Perusvoidetta*
- Bepanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat*
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)
- Sitteri*
- Itkuhälytin*
- Särkylääkettä*
- Kynsisakset
- Pehmeä hiusharja
- Kylpylämpömittari
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin
- Vauvan myssy
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-)

Äidille:*

- imetysrintaliivit*
- rintaliivien suojia*
- imetyspaitoja
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit*
- rintapumppu
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä*
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- liukuvoide
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)

Ostin sitten tänään h&m:ltä semmoset kaarituettomat imetysliivit, uskoisin noiden olevan ihan ok, tilaa jäi ihan hyvin ja tuntu mukavilta päällä, eikä hintakaan ollu paha kun 19,95e ja siinä oli kahdet liivit. Eiköhän noilla pärjää alussa.

Kestoliivinsuojien kankaat leikkelin tänään ja huomenna aattelin ommella ne, noita ainakin on sitten riittävästi :)

Pakko noista sokereista mainita sen verran vielä, et tänä aamuna oli tulos 4.3, oon vielä laittanu 10 jälkee karkkia napaani, ja muutenkin eilen syöny mitä sattuu, niin paras aamun lukema oli tänään!!! Eli mä sanon vielä kerran et mun sokereis ei kyllä oo mitää häikkää!! Ykskään kotilukema ei oo ollu lähellekkään edes ylärajoos!! :)

Yhteistyössä