Heinäkuun Hurmaajat Toukokuussa (1. Hurmaaja syntynyt)

Kylläpä täällä on kovasti innokkaita vauvoja jo puskemassa pihalle..:D
Onneks ollaan jo niin hyvillä viikoilla kaikki ( kaikki taitaa olla jo se 30vko täynnä? pakko olla ku itel o LA 29.7 ) ettei ihan kamalaa huolta tarvi pitää enää siitä että jos siellä masussa ei enää pysytä:)

Paljon paljon voimia ja jaksamista kaikille pakkolevossa oleville ja erinäisistä kivuista kärsiville! :hug: Ei enää kovin montaa viikkoa aikaa kun saa viimesetkin tulla ulos ihan luvan kanssa..;)

Kestoliivinsuojista jos käytetyt kelpaa ni kirppareilla/netistä löytyy suht halvalla.
Ja löytyy muuten varmasti uusiakin netistäkin..:) Ite onnistuin tekemään kirppari löydön 10kpl( 5 paria) kestoliivinsuojia ja hintakaan ei ollut ku 5e :)

Oma iso napa again (sisältää paljon marinaa turhasta! ) : Täällä on jälleen koko päivä yksinoloa tiedossa... Mies lähti aamulla töihin kuudeksi ja menee sieltä suoraan korjaamaan taas autoa Riihimäelle joten on siellä taas iltamyöhään asti. Sylettää nää tylsän harmaat päivät yksin kotona. Kun ei ton koiran kaan kanssa voi ees lähteä lenkille ku se saa ulkoilla vaan sen aikaa et tekee tarpeensa ja sit takas sisälle..:( Olishan sitä tässä kotonakin hommaa mitä tekis,kuten siivoominen mut olis se kiva et viikkoihin sisältyis jotain muutakin ku aina vaan tätä yksin olemista ja siivoomista.. :headwall: Pyykkiäkään en viitti pestä ku o vaan vajaat koneelliset tummia ja vaaleita... :kieh: Telkkarista ei tuu YHTÄÄN MITÄÄN ja sitä paitsi alkaa kiukuttaa sekin kun samat ohjelmat kierrätetään kanavalta toiselle ( liv:iltä --> 4.. ja mtv3 --> sub.. ) Jimiltä tulee aina samat ohjelmat vaan uusintoina ja siinä ne katsottavat sit olikin.

Millanen ja Pippuri 31+0 poks poks
 
Tervehdys kaikille :)

Täälläpä on tosiaan jänniä paikkoja jo vireillä. Huh. Yritelkäähän vielä pysytellä yhtenä kappaleena. Tosin onneksi ollaan jo turvallisilla viikoilla menossa, tuntuu vaan että aika loppuu kesken... kohta on nyytit kohta kainalossa, täällä tosin on valmistelut pikkusen vaiheessa. Eilen kävin kaverin kanssa kirpparireissulla, tarttui mukaan pussillinen vaatteita ja imetystyyny. Nyt pitäis vaan valkkailla nuo vaatteet, ihan pienimpiä kokoja ei kyl hirveesti oo... niitä täytynee vielä käydä ostamassa.

Liivinsuojat ollut jo täällä käytössä pari-kolme viikkoa, sen verran jo tihkuttelee. Kertakäyttöisiä tosin, nuo kestot vois olla kyllä hyvä idis...

Tuttipulloista , eli oletteko hankkineet ihan muovisia? Täällä ollaan tutkailtu aihetta sen muovin osalta, niissä kun taitaa olla sitä bisfenoli A:ta. Aiheesta löytyy paljon juttua, kun googlaa. Meillä ollaan siis lasisiin puteleihin päätymässä, täytyy katella jos tilais netistä sellaisia.

Mitäs muuta... käytiin viime lauantaina kirsikkapuiden istutuksessa Aurajoen rannalle. Ja vauva sai myös oman diplomin istutustapahtumasta :D Se täytyy jo nuorena aloitella tuo diplomien, todistusten jne. ansaitseminen :LOL: Muuten olotila ollu jees, ei suppareita sen kummemmin. Huomenna ois lääkärineukku ja katsastetaan tuo alakerran tilanne. Toivon mukaan kaikki ok, meillä ois nimittäin suunnitelmissa kesäkuun puolessa välin parin vkon reissu savon mualle sukuloimaan ja kavereita tapamaan =) Kilometrejä tulee varmasta kertymään reilusti yli 1000, huh. Mutta onneksi autossa ilmastointi ja täytynee tehdä useemmin pysähdyksiä ja jaloittelutaukoja. Niin eiköhän se siitä =)

retuli ja Önni-poika 32+1 :wave:
 
Heissan,

tänne ei ihmeitä,joka päivä käyn pinoa useaan kertaan lukemassa,ite en vaan oo saanu aikaseksi rustailla mitään.

Maanantaina kävin neuvolassa.

rv 34+1

paino +200g/viikko
verenpaine 116/71,pulssi 78
hb 115, noussu kahdessa viikossa 107:sta kiitos rautalisän
sf-mitta 31cm,sama kuin 2viikoa sitten
tarjonta:rt, mutta vilkkaasti liikkuu edelleen,eikä oo laskeutunu
syke: 135
liikkeet: ++

mulla on ens ke ultra naapurikunnassa jossa katotaan tarjontaa. to on lääkärineuvola,josta lähtee polille lähete jos vauva on ptssa tai vinottain..

Vähiin nämä viikot käy ennen kuin loppuu. Kiva ois vauva saada jo viereen,mutta toisaalta vielä muutaman viikon sais masussa kasvaa. Eniten mua pelottaa jos tää on jotenki kummallisesti masussa ja joudun sektioon. Mieluummin synnyttäisin vauvan ihan normaalisti.

Me ainakin käytetään muovisia tuttipulloja, ja alkuun silikonisia tutteja niissä,jos kelpaavat. isommille ei oo kelvannu kuin luonnonkumiset, ja huvitutteina oon aina käyttäny luonnonkumisia. Parit niitä oon ostanu valmiiksi ja keittänytkin jo, pullot ja pullotutit oon myös keittäny. Rintapumppu on vielä keittämättä. Eilen ostin puuttuvan hiusharjan, muutenki alkaa kaikki olla valmiina. Sairasta päästessä varmaan käyn ostamassa lisää vaippoja, pienempää kokoa en oo vielä ostanu. Kun kuitenki ruokakaupassa pitää käydä kotiinpalatessa. Harsoja vois ostaa lisää, ja haluaisin kuviollisia,mutta en oo mieleisiä löytäny suht edulliseen hintaan.

Nenä vuotaa ihan kauheesti, vissiin allergiaa taas, kun ei oo muita oireita... kohta saa bepantehenia laittaa nenään.

Tsemppiä kaikille supistelijoille, ja innolla ootellaan milloin toka hurmaaja syntyy! vaikka vielä vois muutaman viikon kaikkien vauvat pysyä masussa kasvamassa.

tintti ja ville rv34+4

 
Alkuperäinen kirjoittaja dana88:
Pääsen kotia, paha kuivuminen oli aiheuttanut supistelut ja kivut.
Jee! Nyt sit vaan reippaasti vettä, jotta kroppa pelittää..

NeLa :hug: tsemppiä matkaan! Nauti reissusta, jos lähtö tuli nyt..

Olivia nyt vaan työasiat toisesta korvasta sisään ja saman tien toisesta ulos. Lepäät ja otat ressittä! Antaa kolleegojen ajatella mitä lystävät, sun tehtävä on laittaa vauva ja oma vointi etusijalle.

Zeenah saga jo avittikin, että moni kestovaippoja myyvä nettiputiikki myy myös liivinsuojia. Ainun laadusta en tiedä. Omat oon tehny ite. Kankaista suosittelen bambua sisäpinnalle ja kosteussulkukangasta (esim. br-pul) uloimmaksi, ei tihku paitaan saakka sit niin helposti. Netistä tilattuna noille ei kovasti edes postikuluja tule.

Esikon kummitäti kerto ostaneensa bambuisia harsoja, ovat kuulemma pehmeämpiä ku puuvillaiset. Kait ainakin Villiankasta löytyy, pitänee käydä katsomassa.

Neuvolassa:
rv 32+6 (30+4)
paino -220g/vk (+410g/vk) kokonaisuudessaan painoa tullu nyt 3,6kg (tai 1,2kg punnituspäivästä riippuen) eli tosi vähän, ihan hyvä vaan
turvotus - (+)
paineet 111/69 (124/71)
pissa puhdas (puhdas)
hemppa 115 (mitattu viimeks rv 26, sillon 131) ei vielä "pakko" syödä rautaa
sf 36cm(35)
vauvan syke 140 (140)

Ei mitään ihmeempää neuvolassa, huomenna pitäs varata lääkäri, jotta ei tartte maanantaina lähteä töihin. Kävin neuvolan jälkeen shoppailemassa, meni 2h kiertää 2 vaatekauppaa, claesohlsson ja ruokakauppa. Että pikkasen piti himmailla tahtia, jotta ei supistanu koko aikaa. Muutoin on ollu ihan ok olo, mut liikaa ei voi rasittaa tai sit alkaa joko vihloa tai supistaa.
Toivottavasti lekuri ei laita töihin, tiedän ettei musta enää mitään iloa siellä kellekään ole + oma jaksaminen ei varmasti enää riitä.

Pitäs siivota, josko sitä ryhtyis puuhaan?
Kepsukka ja masukki 32+6
 
Retuli, nykyään on tosi paljon markkinoilla jo muovisia tuttipulloja, joissa ei ole Bisfenoli-A:ta. Niiden pakkauksissa on yleensä tosi näkyvästi merkintä, että BPA-free. Mun mielestä nyt ollaan siirtymävaiheessa niin, että pian alkaa olla se tilanne, ettei juurikaan enää ole myynnissä tuttipulloja, joissa olis BPA:ta. Ainakin esim. Avent ja Mam ei enää valmista sellasia, joissa olis tota, ja kuvittelisin, että monen muun merkin kohdalla on sama homma. Mutta toistaseks se on kyllä hyvin merkitty niissä paketeissa, mikä on tilanne. Tietty lasiset on varmasti hyviä ja kestää ainakin kulutusta paremmin, että miksikäs ei niitä valitsis.

Perhevalmennuksessakin tuli käytyä. Ei tää eka kerta asialtaan mikään superhyödyllinen ollut, mutta ainakin näki muita seudun tulevia vanhempia. Ja oli kiva huomata, et ei mulla nyt niin järkyttävän iso maha ollut muihin verrattuna, vaikka olinkin se jolla LA oli ensimmäisenä =) Kun tosiaan on aika paljon tullut sitä kommenttia vatsan koosta..

Saga 34+5
 
joo on kyllä aika moni jo jakaantumassa kahdeksi!! onkohan se ihan normaalia jo tässä vaiheessa, vai sattuiko heinäkuisiin nyt vaan malttamattomia vauvoja? :D :heart:

no kuitenkin jaksamista kaikille kipujen ja supistusten keskellä!!! :hug:

äitiyspolilla käyty... :ashamed: kamala stressi oli siitä, en saanut viime yönä nukuttua. myöhässä olivat siellä ja pahasti ja tietty alkoi ahdistaa, kun muutenkin odottanut nää piinaavat 2 vkoa sinne pääsyä... päästiin kätilön juttusille, niin meikä alkoi pillittää ihan hulluna, stressi ja ahditus kai purkaantui... verenpaine oli silti ok, ihme kyllä!! :p
sitten menin sängylle, jossa mitattiin n. puolen tunnin ajan vauvan sydänkäyrää ja mahdollisia supistuksia. siinä supisteli tietty tosi vähän, mutta piirtyi siihen yksi...sydänkäyrä oli erinomainen. no sitten odoteltiinkin tunti lääkärille pääsyä!! :kieh: ja ehdin siinä taas uudelleen panikoitua, niin alkoihan se pillitys sielläkin. ahdistaa... vauvan koko edelleen suuri, mutta huomenna tosiaan toinen käynti sisäpolilla, jossa sitten otetaan insuliinit käyttöön, ja niillä nyt todennäköisesti pystytään vaikuttamaan vauvan kokoon niin, että ei kasva liian suureksi. ja lohdutteli kovasti, että keinoja on nykyään vaikka mitä, että ei sen anneta kasvaa 5-kiloiseksi täysaikaiseksi. ja kovasti yritti myös lohdutella, että mä en tälle mitään voi ja varmasti olen tehnyt parhaani, mutta kun suvussa on tautia niin se on iso tekijä tässä että se saattaa tulla nyt ja myöhemminkin. ja kehui myös että olen pystynyt pitämään painon hyvin kurissa (yht. 6kg) ja muutenkin elintavat hyvinä. noh, sanoi se mitä tahansa, niin ei se nyt kauheesti lohduta. ikävä kyllä. :ashamed: mutta nyt sitten huomenna opettelemaan insuliinin käyttöä ja jatkossa viikon/kahden välein seurantaa sairaalassa. eli kyllä siellä sit ainakin tiedetään missä mennään. huoh. mutta on kyllä ollu rankat pari viikkoo. toivottavsti nyt helpottaa, tulee muuten pitkä loppuodotus! niin, ja kohdunkaula ja -suu olivat hyvät supisteluista huolimatta, ja lapsivettä oli normaalisti. ja vauva oli rt. :)
sori pitkä omanapainen teksti! :ashamed:

32+4 :heart: :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zeenah:
Kuulkaas, mistä löytys ei-kertakäyttösiä liivinsuojia? Vissiin ihan Ainu merkkisiäkin pitäs olla, mutta en oo mistään löytäny!!! :eek: kuulemma voisivat olla parempia kuin kertakäyttöiset, jotka monilla tarttuu kiinni nänneihin ja repivät alussa entisestään kipeitä rintoja. en sitten tiedä, kun ei ole kokemusta... mutta jos joku on löytänyt..niin infotkaa... Kiitos!! =)
Muistan vasta kattelleeni, et Limingantullin Prismassakin niitä ois vauvantarvikeosastolla. On varmaan muissakin Prismoissa ja nythän on viikonloppuna asiakasomistajapäivätkin, niin saa niistä -15 % pois. Ja tosi on, et kertakäyttöset tahtoo tarttua rintoihin kiinni, kun maitoa valuu ja niistä tahtoo jäädä "karvojakin" nänneihin - ei kiva vauvan imeä sitten. Itelläni on ainaki 6 paria noita kestoliivinsuojia edellisten lasten jäljiltä ja niihin olen ollut tyytyväinen.

D-vitamiinia en osta valmiiksi, kun niitähän ei muistaakseni aloiteta vasta kuin 2 vkon ikäisenä. Tosin meillä on kyllä Jekovittia jo valmiiksi, kun niitä suositellaan talvikautena annettavaksi myös isommille lapsille - ainakin täällä meidän neuvolassa. Samaten Gefilusta meillä löytyy kapseleina, jonka voi sit avata ja sekoittaa äidinmaitoon. Meillä kun on nuoremmalla lapsella resepti niille ja vakuutuksesta saadaan sit rahat niistäkin pois.
Cuplatonia en osta ollenkaan, koska en ole huomannut, että olisivat mitenkään mihinkään auttaneet... ainakaan meillä. Nii ja meillä on kyllä toi Jekovittikin reseptillä ja sekin saadaan vakuutuksesta pois. Eli kannattaa kaikelle mahdolliselle hankkia resepti, kyllä lääkärit sen kirjoittaa, kun sanoo, et vakuutusta varten tarvii reseptin.

Harsoja on täälläkin tänään pesty ja vauvanvaatteitakin. Osa vauvanvaatteista on jo viikattu kaappiin. Harsotkin taitaa olla kuivausrummussa jo kuivina oottelemassa eli eikun viikkaamaan niitä.

Zemppiä NeLalle ja Danalle - toivotaan, ettei vauvelit nyt ihan vielä syntyis - kerkeisivät vielä vähän masussa kasvaa.

retuli Minulla ainakin on ollut aikaisemmin ja nytkin olen hankkinut muovisia. Lasiset ei kyllä meidän taloudessa ois kauaa kestäneet. Pullojahan kuitenkin käytetään n. vuoden ikään asti ainakin... ja meillä eivät olisi kyllä ehjinä pysyneet lasiset. Tahtoo noi pienet niitä tiputella ja heitellä... paitsi jos on aikaa istua vieressä ja pidellä kokoajan kiinni pullosta.
Tutteina meillä on ollut nuk:in luonnonkumiset - muut ei ole meidän lapsille kelvanneet. Samaten käytössä on ollut Nuk:in tutit.

Tänään piti käydä tk:ssa näyttään tota nilkkaa, kun ei tahtonut enää päästä käveleen tolla jalalla. Lääkintävahtimestari, jota kaikki hoitajat kehu ammattilaiseksi näissä jutuissa, tarkasti jalan ja meinas, et siinä on rasitusvamma... ei kun paremmat siteet nilkkaan ja kipulääkettä + kipua lievittävää voidetta. Nyt on ollut nilkka pikkasen paremmman tuntunen, mut eri asia miten kauan..
No viikonloppuna lähtee muksut mummolaan, niin on vähemmän hommia... ei niin paljon pyykin pesua, astioiden pesua, sotkemista jne. niin jospa sitä sit sais vähä rauhallisemmin otettua...

Tänään tuli sit kutsut kaksiin valintakokeisiin ja ne olis ollu samana päivänä, mut sain muutettua toisen seuraavalle päivälle. Saa nähdä ollaankos sitä vuoden päästä opiskelijoita, koska jos nyt paikan saan niin tottakai lykkään aloitusta vuodella.

Iltatouhut kutsuu, hyviä öitä kaikille heinämammoille.

SMSM ja Hippu rv 33+3
 
JAIKS nela!!!! noinkohan on, että sulla on sitten huomenna tai parin päivän päästä jo pikkuinen käsivarsilla??!! :heart: :heart: kovasti tsemppiä kaikkeen, mikä sua nyt sitten odottaakin, toivotaan että kaikki menee mallikkaasti!!! :hug: :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja SMSM:
Eli kannattaa kaikelle mahdolliselle hankkia resepti, kyllä lääkärit sen kirjoittaa, kun sanoo, et vakuutusta varten tarvii reseptin.
Paitsi et just tänään tuli vakuutuskirjat, ku vakuutuskausi vaihtuu. Olivat nostaneet omavastuun 90euroon (oli aiemmin 50e) koska vakuutusmaksut ei kata kaikkia kuluja. Ilmeisesti sairaskuluvakuutuksien kohdalla tosi moni hakee vak.yhtiöltä rahaa millon mihinkin, joten kulut nousseet. Tai niin ne väittää. En tosin yhtään ihmettele, jos miettii tota meidänkin arvauskeskuksen toimintaa. Tänä keväänä käyty muutaman kerran ja jatkossa mennään yksityiselle, oli sit mikä vaiva vaan.

Heh, ei tehny kaupoilla lompsiminen hyvää. Liitoskivut ylty ja suppareitakin ollu muutama kivulias. Vaan mitäpä niistä, ei ne kummiskaan juur paikkoja avaa (miten niin pessimisti?) kun ei nuo säännölliset (5min välein) & kivuliaat tehneet kuopuksenkaan kanssa mitään. Ja niitä sentään kesti kolme vuorokautta ennen saliin pääsyä.. + Lopulta leikattiin, ku ei avautunu
:LOL:

Ötyjä, nähdääs taasen! NeLan ja Danan kuulumisia odotellessa ;)
Kepsukka
 
Nelalle ISOT tsempit matkaan! Ehkä se vauva vielä päättäiskin pysyä masussa? Tai sitten tulee ryminällä maailmaan. :)

Kiva kun dana pääsi kotiin "hautomaan" vauvaa vielä muutamaksi viikoksi!

Haettiin tänään vaunut kaupasta ja koottiin niitä varmaan 2 tuntia... Eipä osaa Emmaljunga tehdä sen parempi käyttöohjeita kuin Ikeakaan. :D Oikein hienot on kun ovat pystyssä. Sen jälkeen sain pienimuotoisen hermoromahduksen kun laskin, että pieni on täysaikainen 3 viikon päästä, eikä mulla ole hajuakaan, miten pientä vauvaa hoidetaan!

Kiitos työtsempeistä kaikille. :) Meinasin lopullisesti menettää hermoni kun koko päivän seuraajaa auteltuani se kehtas vielä laittaa viestiä, että "et viitsis olla huomennakin online koneen äärellä, kun mulla ei oo mitään muistikuvaa näistä hommista". Sanoin, ettei kuule onnistu! Helvetti (anteeksi kielenkäyttö )! Ja olo on tosiaan sen mukainen, että oon koko päivän tehnyt hommia kun masua supistaa jatkuvasti. Nyt riitti työn takia stressaaminen ja alkoi henkisesti jo mammaloma!

Niin kerta. :) Nyt vähitellen nukkuun...
 
, masuasukki möyrinyt oikein kunnolla taas masussa yöllä, kolmen tunnin välein (12,03 ja 06) herää joka yö kauheeseen nyrkkipotkukiehnäys sarjaan :heart: paitsi äippä ei saa sitten nukuttua, toisaalta se on aika onnen tunne mihin herää. Saa nähä onko kaverin yörytmi sitten tätä samaa.
Nimistä me ollaan jo oikeastaan päätetty, tämähän pitäisi neitokainen olla ja Fanni Ilona päätetty nimeksi, toki jos siltä ei mitenkään näytä täytyy nimi keksiä uusiksi. Fanni tulee mun isän mummon mukaan ja Ilona vain siksi, että on sitten meidän ilona aina ja tuomassa iloa elämään :D nooh, ei siis sen kummempaa tarinaa siihen toiseen nimeen. Pojallekkin toki nimi on valmiina jos semmoinen käänne sattuu ja se tulee sitten miehen suvun puolelta.
Lasisista tuttipulloista olen miettinyt sitä asiaa jonkin verran, haluttaisi kyllä niitä toisaalta käyttää, mutta miten se kestävyys sitten käytännössä? Aika ikävä jos vauva rikkoisin itsensä tuttipulloon :ashamed:
Täällä on tainnut alkaa jo se kuuluisa pesänrakennusvietti... Eilen sain siivottua toisen vaatehuoneen joka on ollut vaiheessa jo kohta vuoden. Henkaritangot paikalleen ja kamat nätisti laatikoihin ja ojennukseen. Kyllä nyt kelpaa anopinkin kurkkia komeroon :headwall: :headwall: :headwall: Vuosi sitten saatiin talo muuttovalmiiksi ja muutettiin, moni asia jäänyt vähän vaiheeseen ja nyt tuntuu, että kiire tulee. :LOL:
Teille jolla mies paljon töissä ja poissa kotoa, tsemppiä! Tiedän niin tunteen! Mulla mies ravintola-alan yrittäjä ja meilä on 2 paikkaa. Eli aamulla ukkeli lähtee aamulla 11.00 ja palaa aamuyöllä 05.00 :'( ei siinä paljon ehdi näkemään, ellen mene työmaalle moikkaamaan tai ellei illalla satu tulemaan pientä väliä ja ukkeli tule käymään kotona syömässä ja palaa takasin. Toki vauvan synnyttyä koittaa vähentää työmäärää, että pystyy meidän kanssa olemaan. Nyt vaan kun ite olen jo poissa töistä, joutuu tekemään myös minunkin työvuorot siellä. Toivottavasti kauppankäynti alkaisi vilkastua ja pystyisi palkkaamaan lisää työvoimaa mahdollisimman pian. Itehän sitä on kyllä yrittjän mieheksi ottanut, joten tuskin se miksikään kotihiireksi ikinä on muutumassakaan ;) On se muuten sitten niin ihana :heart: ja varmasti tulee maailman paras iskä.
Nyt aamupalan syöntiin :p nam nam
33+3 viikoilla mennään...
 
Nelalle onnea matkaan :heart:! Perässä tullaan...

Joku kyseli kertakäyttöisistä liivinsuojista. Ne ainun omat ei tahdo pysyä hyvin paikoillaan. Mulla ainakin joskus vähän sopimattomissakin paikoissa tipahti suojus pois :ashamed:
Niinpä sain hyvän vinkkivitosen miehen siskolta: kun terveysssiteen leikkaa puoliksi ja kiinnittää tarralla liiveihin, niin varmana pysyy paikoillaan- käytännössä myös toimii tuo patentti ja on edullinen (tosin ei ehkä kannata huudella, että on siteitä tisseissä :LOL: ) . Itse meinaan noita kestoversioita nyt kokeilla. Mulla on aina tullut ihan hillittömästi maitoa (luovutukseenkin asti)ja sitä myötä myös rintatulehduksia. Pelkästään jääkaapille meno ilman kaulaliinaa rintojen ympärille käärittynä aiheutti ko. taudin... joten mie ainakin voin suositella lämmintä pukeutumista etuvarustukseen ja riittävän usein vaihdettavia suojia, jotka pitää rinnat "kuivina"-joskus helpommin sanottu kuin tehty. Ja mulla ainakin on rintapumppu ollut ihan ehdoton kapistus! Tosin niissäkin on malleissa eroa- yksi käy yhdelle ja toiselle se välttämättä olekaan niin hyvä. Synnärillä on ainakin KYS:llä eri malleja, niin niitä voi ja kannattaa kokeilla ja verrata. Myös hygienia-jutut kannattaa muistaa ettei sitä s******llista pöpöä saa-käsien pesut ennen imetystä.
Mulla on kerrankin noussut niin korkea kuume, että jos äitini ei olisi ollut auttamassa oisin ollut ihan hukassa-pyörtyilin ja en ole oikeasti ollut koskaan niin hirveässä taudissa/kunnossa :( Kannattaa myös hankkia sellaiset liivit, jotka ei purista maitotiehyitä- niin, että se maito pääsee vapaasti virtaamaan, ettei pakkaannu rintoihin.

Olipas tissipitoista tekstiä :D

T: vatsakasilmanvauvaa ja rakkauslapsi 31+5


Lisätty: Mä meinaan tälle pienelle opettaa hörppyyttämisen- silloin ei edes tuttipulloja tarvittaisi. Mieskin tuntui olevan ihan innoissaan asiasta.
 
Huomenta!

Tääl on heräilty taas niin ajoissa, et kohtahan tota vois jo päikkärit ottaa :D Miehellä on synttärit tänään ja heräsin leipomaan voisarvia jälkeen kuuden. Olipa ihana aamu, maistoin itsekin muutaman hörpyn skumppaa ja ai että oli namia! :p Rakastan yllätysten tekoa ja yritän aina jotain pientä synttäreinä ja muina keksiä. Olihan tuo kovin otettu :heart:

NeLalla on jännät paikat jo menossa :eek: Tsemppiä, onnea ja jaksamista sinne!!!

Tuttipulloista Enpä ollut tuotakaan tiennyt. Mut meillä varmaan mennään silti muovisilla...Yks tuttipullo on jo hankittuna, enkä kyllä tiedä, onko siinä mitään rouvasagan mainitsemaa merkintää. No tietääpä ainakin seuraavista katsoa =)

Vakuutuksista Joku puhui jotain vakuutuksista ja tuli mieleen, että ootteko hankkineet niitä vauvavakuutuksia, jotka pitää ottaa ennen syntymää? Kun mie hain semmosta ihan viime tinkaan ja nyt tässä mietin, maksanko sen hurjan melkein 300 euron varausmaksun vai en. Kun meillähän on niin, että äidillä ja mulla on paikattu sydämestä reiät. Veljellä myös on havaittu reikä, mut sitä ei oo ainakaan toistaiseksi tarvinnut paikata. Eli jos sattuiskin Mytyllä olemaan reikä, niin sit siinä vaiheessahan mie en enää hoitokuluvakuutusta saa, kun se on havaittu :/ Pitäsköhän pelata varman päälle ja maksaa se nyt? Siskon vanhimmaisella oli aivan kaameet allergiat ja sillä ei ollut hoitokuluvakuutusta. Ne joutui odottaa tosi kauan, että pääsivät kunnolla tutkimuksiin julkisen kautta... Toki yksityiselle pääsee maksamalla, mutta mutta... Puuh. En tiedä...

vatsakasilmanvauvaa Eli eikun terveyssiteitä tisseihin! :LOL: Mut ihan toimivalta kyllä kuulostaa kieltämättä. Pitää kyl pitää huoli hygieniasta ja ettei saa tissit kylmää. Mulle tää odotusaika on ollut jo ihan tuskaa, kun rinnat on olleet aivan käsittämättömän arat kylmälle: se viiltävä kipu, mitä talven joutui kestämään oli aivan helvetillistä... :/

Sit vähän omaa. Eilen oli neuvola ja olin testikappaleena, kun yksi hoitaja opetti toiselle uuden kiertävän ultraäänilaitteen käyttöä. :) Molemmat oli onneksi entuudestaan tuttuja ja mukavaksi tiedettyjä. Kilojen suhteen uudet kymmenet paukkui ja hurjaltahan se tuntui, vaikka tiesinkin sen olevan lähellä. On kyllä maistunut taas ruokakin...

Yksi asia jäi neuvolasta mietityttämään nimittäin sf-mitta. Oon menny yläkäyrän yläpuolella ja viimeks se laskeutui yläkäyrälle. No nyt viikko viime mittauksen jälkeen oli sentti vähemmän kuin viimeksi ja tulin melkein keskikäyrälle... Molemmat hoitajat kyllä lohdutteli, et ei pidä olla huolissaan, on todnäk ihan ja täysin normaalia. Meen kuitenkin vkon päästä käymään ja katsellaan sit, onko tapahtunut mitään muutosta mihinkään suuntaan. Heti aloin miettiä, että entä jos Mytty ei oo kasvanu, kun oon syönyt niin kevyesti kulutukseen verrattuna. Ja mitä jos kaikki ei olekaan hyvin :( Mut yritän ehkä oll anyt miettimättä ja vkon päästä meen siellä taas käymään. Toiv. kaikki ois hyvin. Ainakin muru liikkuu kovin.

Nyt Alicia Keysiä ja ehkä vielä yksi voisarvi :ashamed: Jaksuja kaikille! :hug:

A + M (33+6)
 
Taas perjantai ja poksutaan :heart:

Äidin työkaverin lapsi oli syntynyt vko 32 ja eli 4 päivää, kun keuhkot ei ollut kehittynyt :( Kiva kuulla hei! No sit se oli myöhemmin saanut kaksoset vko 32 ja ne oli ok, jotenkin vaan olin et oliks pakko sanoo mut toisaalta siitä on aikaa kauan ja ehkä siinä oli muutakin, kuka tietää...

Pyykkikone laulaa ja kohta silitysrauta, ei suositeltu huuhteluainettakaan vauvan vaatteisiin vaan silittämällä pehmentää niin tein sit niin. Mulla on 60 cm bodeja ihan sikana :LOL:
Ei oo paljo tullut mietittyä, ostettua vaan, mut toisaalta suurin osa kirpparilta. Pitäisköhän sitä ostaa jonkun näköinen rinnanlämmitin, oliskohan ruskovillalla joku sellanen tuubi.

Tuttipulloista Ostan muovisia katson vaan et on se PBA-free, ja sit luonnonkumi tutteja...

Neuvolassa kätilö sanoi, et jos olette kuulleet että seksi synnyttämisen jälkeen on kuin heiluttelisi nakkia porttikongissa niin ei pidä paikkaansa :LOL: Vaan kuulemma saa nähdä vaivaa et "nakin" saa ängettyä sisään ja pitää käyttää ehdottomasti liukkaria, hah mitä juttuja mut ihan jees tietää näin etukäteen et ei sit ihmettele mahdollista ahtautta....

Kävin eilen tampereen uudessa ikeassa, ihan jees, tosi iso! Ostin pinnasängyn reunasuojuksen, mobilen ja mies halus unilelun :heart: Eipä paljo mitään puutu, kunhan pinniksen saa valmiiks!

Tänään vielä saikkua, aika tylsää...meinasin eka heittää miehen töihin et oisin saanut auton mut sit väsy voitti ja nousin sen kans vaan aamupalalle, ehkäpä mun veikka tulee koulusta ajoissa poikkeen ja heittää mua käymään vuokraan leffan, muuten vois käpötellä mut ei houkuttele toi sade ja sit tulee taas pissahätä kuitenkin kesken matkan...

On se hyvä kun sisko valmistuu nyt tänään niin voin hakee sille töitä kun itselle ei voi, tein eilen sille sikahienon CV:n ja nyt yritän löytää sille oman alan töitä täältä tampereelta niin sit se pääsee muuttaan kotoo pois vaikka äiti sen varmaan pitäiskin siellä vielä, koska jäljelle jää sit vaan mun 10-vee pikkusisko :heart: pikku-täti
=)

Joo olikos taas vähän omaa asiaa, no kun ei oo ketään kenen kans tässä juttelis niin annetaan läppärin laulaa....


Hyvää viikonloppua kaikille!

Fiinukka ja käpy 32
 
nelalle tsemppaukset!! :hug: innolla odotan, koska tulee vauvauutisia :heart:

fiinukka pääsen kans parin vkon päästä tampereelle ikeaan, mikäli säät sallii, että päästään särkkikseen samalla reissua ;)

sniiif tänään on viimeinen eskaripäivä ja jotenkin tää mamma herkistyi.. haikeena vein pojan sinne vaikka ihanaa on se että meillä alkaa loma!!! silti toi päiväkoti on ollut jotenkin niin ihana paikka ja lapset on niin tykänny olla siellä... Koulu kutsuu syksyllä :eek:

Tuntuu, että lapset kasvaa niin hurjaa vauhtia ja ite ei vanhene ollenkaan!! :LOL:

Pullataikina odottaa leipojaansa, että ei muutakun korvapuusteja vääntämään ;)


Mukavaa perjantaita ja viikonloppua kaikille :wave:


Maamin ja Toivo-Justiina 34+0 :heart:
POKSIS!! :D
 
Ainun ja Philipsin (AVENT) sivuilta löytyy paljon kysymyksiä ja vastauksia tuohon BPA:han liittyen. Voi olla, että taas on "paljon melua tyhjästä":

"Heinäkuussa 2008 EFSA tutki eroa BPA:n poistumissa vauvojen ja aikuisten elimistöstä. Tulokset osoittivat, että sekä aikuiset että vauvat altistuivat BPA:lle selvästi alle sallitun päivittäisannoksen, mikä on 0,05 mg painokiloa kohti. Kun ihmiskeho altistuu BPA:lle, sen aineenvaihdunta poistaa aineen nopeasti elimistöstä. Vastasyntyneiden aineenvaihdunta poistaa samalla tavalla elimistöstä paljon päivittäisannosta suurempia määriä BPA:ta.

Kun EFSAlta kysyttiin, millaiselle BPA-määrälle altistuminen on turvallista, se vastasi: "Pulloruokitun kolmikuisen ja kuusikiloisen vauvan olisi juotava tuttipullosta neljä kertaa normaalia suurempi määrä äidinmaidonvastiketta päivässä, jotta sallittu päivittäisannos täyttyisi." " (http://www.consumer.philips.com/c/avent-vauva-pulloruokinta/15067/cat/fi/)

Jostain kuin, että lämmittäminen yli +80C alkaa vasta irrottaa sitä BPA:ta, mutta kuka lämmittää maitoa melkein kiehuvaksi?!
 
Huomenta kaikki!

Saiskohan sitä sairaslomaa hermoromahduksen takia :D Pikkasen vaikeeta alkaa olemaan töissä. Enää tämä päivä ja muutama ensi viikolla, jos sitä jaksais tsempata itseään (ehkä piiskata olisi oikeampi sana)

Kauheesti olitte kirjoitelleet ja itsellekin alkaa tulemaan sellainen olo, että pitääköhän tässä alkaa valmistautumaan jotenkin vauvan syntymäänkin kun niin moni on melkeen jo synnyttänyt. 0on mä vähän pessyt vaatteita, mut siinä se sitte onkin. Kaikki patjat pinnasänkyihin puuttuu jne. Voihan se sitten nukkua vaikka vaunujen kopassa hätätapauksessa, jos näin ajoissa syntyy :) Onneksi itsellä on omatoiminen mies, ketä tietää minkälaisia vauvanvaatteita tarvitaan ja kaikista muistakin tamineista. Voi sen sitten lähettää huoletta kauppaan. Meillä pitäis olla suurin osa tarvikkeista tallella esikoisen ajalta, vaikka osa ehdittiinkin myydä. Silti tuntuu, että rahanmenoa ei voi estää. Tuttipulloja ja ties mitä pitäisi ostaa. Muuten aika moneen on tullut se merkintä, ettei ole sitä haitallista ainesosaa käytetty valmistuksessa. Helpottaa huomattavasti etsintää. Sitten, kun vielä löytää koliikkipulloja, missä sitä ei ole :/

Helmi-merkkiset kestosuojat on ainakin ihan ookoo ja helppo sellaisia on tehdä itsekin, varsinkin jos omaa saumurin. Sairaalassa mä taisin laittaa ihan sellaseen verkkotuubin sisälle jotain kangasta/imukykyistä sidettä. Siinä on glamour kyllä kaukana :D Muutenkin musta ne kertakäyttöiset kastuu ja vuotaa niin äkkiä läpi, ettei koskaan tullut pidettyä imetysliivejä. Se oli vain kaukainen haave, että ois onnistunut jossain julkisella paikalla imettäminen.

Jotenkin alkanut ahdistaan koko sairaalaanmeno...tai mielelläni mä siellä synnytän, mutta haluaisin sieltä äkkiä pois. Mä voisin kyllä lähteä heti seuraavana päivänä vaikka, jos onnistuisi :) Sairaalanhenkilökunnasta ainakaan ole ikinä mitään apua, jos ongelmia on.

 
vanilja, luulen, että vähän isommilla vauvoilla/taaperoilla voi vellien kohdalla noin käydä helpostikin. Muistaakseni jos vellejä tehdään jauheesta (vaikka tuttipulloihin valmiiksi) niin kiehuvan kuuma vesi lisätään tuttipulloihin vellijauheen päälle. Ainakin itse oon tainnut tehdä aina isomman satsin kerralla noille isommille silloin aikoinaan...vinkatkaas joku jos mie ihan väärin muistan


Mie taas olisin tosi tarkkana muutenkin kaikkien ylimääräisten kemikaalien kanssa.

T: vatsakasilmanvauvaa ja rakkauslapsi 31+5
 
NeLalle ihan ensimmäiseks hirmusesti tsemppiä ja toivotaan vieläkin että hälytys oli väärä ja vauva päättääkin vielä pysytellä masussa.

Liivinsuojista oli puhetta. Mikäköhän merkki mahtaa olla hyvä ? Onko noissa kertiksissä missään mitään tarroja tai teippejä et pysyisivät hyvin paikallaan ?
Entä sitten rintapumput ? Osaako joku suositella tai sanoa ainakin jos joku on surkea ?
Ai miten niin ensikertalainen liikkeellä... :LOL:

Mä olen ostanut kyllä muovisia tuttipulloja, enkä oo yhtään aatellu mitään tollasia PBA-free merkintöjä, ku en siis tosiaankaan oo tätä ennen moisista edes tiennyt.

Täällä on nukuttu jo kolmas yö putkeen ihan oksti. Jospa tää ois pysyvä tila ? Ei ehkä pidä nuolasta ennen ku tipahtaa.

Sain eilen illalla (tai alkuyötä se oli) juteltua vähä miehen kans. Kyl se vaan niin on et toinen tuntee ittensä vähä ulkopuoliseks tyylillä "Mihin häntä nyt tässä tarvitaan...?" Hassu. Ja tietty on huolissaan et jos lähtö tulee liian aikasin. Mutta sain selitettyä hänelle et mikä on totuus, ku tosiaankin tartten häntä enemmän ku koskaan ennen myös muuhun ku kotitöihin. Helpotti kyllä kummasti, ku itellä ollu tosi alakulonen olo ku toinen tuntuu vaan vetäytyvän omiin oloihin.

Tietty tohon alakuloon vaikuttaa myös se et oon ihan vankina täällä kotona, ku mihinkään ei sais liikkua ja mieluiten pitäis vaan maata. Vali, vali. Vasta nyt oon tässä tilanteessa, ku on täälkin ihmisii jotka ollu vankeina vaik kuin monta viikkoa. Mut ei tää kivalta tunnu ku oli vaikka mitä ajatuksia ja kuvitelmia loppuraskauteen tyyliin; ehtii laittelemaan paikat rauhas kuntoon ja nauttimaan myös kesästä. Eilen illalla iski taas sellanen alkava paniikki ens viikon Jorvi-reissusta, miehelle jo sanoin etten yhtään haluais / uskaltais mennä sinne. Mut pakkohan se tietty on. :headwall:
 
NeLalle tsemppejä matkaan kovasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Tridian:
Vakuutuksista Joku puhui jotain vakuutuksista ja tuli mieleen, että ootteko hankkineet niitä vauvavakuutuksia, jotka pitää ottaa ennen syntymää? Kun mie hain semmosta ihan viime tinkaan ja nyt tässä mietin, maksanko sen hurjan melkein 300 euron varausmaksun vai en. Kun meillähän on niin, että äidillä ja mulla on paikattu sydämestä reiät. Veljellä myös on havaittu reikä, mut sitä ei oo ainakaan toistaiseksi tarvinnut paikata. Eli jos sattuiskin Mytyllä olemaan reikä, niin sit siinä vaiheessahan mie en enää hoitokuluvakuutusta saa, kun se on havaittu :/ Pitäsköhän pelata varman päälle ja maksaa se nyt? Siskon vanhimmaisella oli aivan kaameet allergiat ja sillä ei ollut hoitokuluvakuutusta.
Missä vakuutusyhtiössä noin kamalan kallis varausmaksu on? Meillä ei ollut Tapiolassa kuin 66,40 ?, tosin siinä oli pikkasen alennuksia, mutta ei se ilman alennuksiakaan olis ollu ku jotain 80 ?.

Tuosta ravinnosta vielä. Kyllä vauva varmasti omansa ottaa, söi äiti välillä enemmän tai vähemmän... Eli en usko sf-mitan pienenemisen johtuvan siitä. Mittauksessa on saattanut tulla edellisellä kerralla virhe ja onhan vauva voinut laskeutua alaspäinkin/muuttaa asentoaa tms, joka vaikuttaa sf-mittaan. Älä huolehdi turhaan, varmasti vauva on kasvanut ihan normaalisti :hug: .

Pitäisköhän sitä ostaa jonkun näköinen rinnanlämmitin, oliskohan ruskovillalla joku sellanen tuubi.
Itseasiassa Ruskovillalla on sellaset pyöreet lampaanvillan ja silkin yhdistelmästä tehdyt rinnanlämmittimet. Pyöreet kangaskappaleet, jotka asetellaan rintaliivien alle ilmeisesti - päällä niitä ei muuten saa pysymään. Itsellä sellaiset on ja ne on kyllä olleet varsinkin talvella todella hyvät ja lämmittäneet hyvin rintoja.

Neuvolassa kätilö sanoi, et jos olette kuulleet että seksi synnyttämisen jälkeen on kuin heiluttelisi nakkia porttikongissa niin ei pidä paikkaansa :LOL: Vaan kuulemma saa nähdä vaivaa et "nakin" saa ängettyä sisään ja pitää käyttää ehdottomasti liukkaria, hah mitä juttuja mut ihan jees tietää näin etukäteen et ei sit ihmettele mahdollista ahtautta....
No joo :LOL: . Ei todellakaan pidä paikkaansa. Synnytyksen jälkeenhän pitäisi pidättäytyä jonkun aikaa seksistä tulehdusvaaran yms. takia... ja vuotaahan sitä jälkivuotoakin aikansa. Mutta meillä ei kyllä tätä sääntöä olla noudatettu, kun ollaan niin malttamattomia isännän kanssa :whistle: . Mutta ei meillä kyllä olla liukkariakaan tarvittu - hyvin on "nakki" mennyt sisään ilmankin :LOL: .

Tänään vielä saikkua, aika tylsää...meinasin eka heittää miehen töihin et oisin saanut auton mut sit väsy voitti ja nousin sen kans vaan aamupalalle, ehkäpä mun veikka tulee koulusta ajoissa poikkeen ja heittää mua käymään vuokraan leffan, muuten vois käpötellä mut ei houkuttele toi sade ja sit tulee taas pissahätä kuitenkin kesken matkan...
Mulla on auto jatkuvasti käytössä, koska mies juoksee työmatkat 12 km (yhteensä 24 km/päivä) mennen tullen kesää talvea - paitsi jos pakkanen menee hurjasti yli -20 asteen - sit menee linkalla. Hankala se ois lapsia kulettaa hoitoon yms. jos ei tota autoo ois, kun lähimpään kauppaankin on matkaa 4 km.

maamin82
sniiif tänään on viimeinen eskaripäivä ja jotenkin tää mamma herkistyi.. haikeena vein pojan sinne vaikka ihanaa on se että meillä alkaa loma!!! silti toi päiväkoti on ollut jotenkin niin ihana paikka ja lapset on niin tykänny olla siellä... Koulu kutsuu syksyllä :eek:
Meillä olis vielä maanantaina eskaria, mutta meillä lapset lähtee huomenna viikoks 200 km päähän mummolaan, joten poitsu on tänään viimeisen päivän eskarissa ja sit poika haluaa vielä illalla klo 18 mennä yöeskariin, josta haen hänet huomenna 9.30 eli oikeestaan huomenna päättyy meidän pojan eskari-taival. Syksyllä alkaa sitten koulu.

ON: Nilkkakin alkaa olla jo parempi. Kiitos tk:n mies lääkintävahtimestarille, joka laittoi nilkkaan paremman ja tukevamman siteen.
Aamulla kävin labrassa otattamassa verikokeen, josta tutkivat mm. maksa-arvot. Maanantaina neuvolan täti soittaa, jos niissä on jotain häikkää.

Nyt pitäs ruveta katteleen kaapista loput lakanat, pussilakanat, tyynyliinat, kestoliivinsuojat yms. pesuun. Ja ruveta valmisteleen esikoisen eväät illalla alkavaa yöeskaria varten. Pakkaan lasten kassit mummolareissua varten jne. Hommaa piisaa - joten eikun piiskaa pyllylle ja töihin :LOL: .

SMSM ja Hippu rv 33+4
 
Pai, Etkös sie oo tulossa kanssa kys:lle? Siellä oli ainakin viimeksi reippaasti eri mallisia pumppuja "lypsyhuoneessa" <--oli ihan tuolla nimellä :LOL: . Mulla oli aiemmin sellainen "parempi" sähkökäyttöinen, mutta mun kohdalla se ei ollut hyvä. Onneksi sairaalassa voi kokeilla ja todeta itse, mikä on juuri sinulle hyvä. Ei ainakaan ennen ollut ainun läpysköissä mitään tarroja ja jos olikin, niin kyllä minä onnistuin niitä pudottelemaan...
En tiedä sitten noista kestoversioista, jos liiveihin ja liivinsuojiin ompelisi tarranauhasta "pidikkeet" .

T: vatsakasilmanvauvaa ja rakkauslapsi 31+5 ja nyt häippäsen koneelta hommiin :D
 
BPA:sta vielä (ja siis mä olen perehtynyt tähän asiaan ihan työn puolesta, etten muuten ole niin fanaattinen =) ). Toi Vaniljan mainitsema lämmittäminen +80 °C:een tehdään tutkimusolosuhteissa sen takia, että uuden ja naarmuuntumattoman tuttipullon lämmittäminen tuohon lämpötilaan vastaa käytetyn ja kunnolla naarmuuntuneen tuttipullon normaalikäyttöä. Ja siis tutkimuksissa on todettu, että naarmuuntumattomasta pullosta EI IRTOA BPA:TA, vaan vasta käytetyistä ja kunnolla naarmuuntneista alkaa sitä irrota. Eli mikäli on uudet pullot eikä raivohullun lailla harjaile niitä pulloharjalla, niin EI OLE MITÄÄN VAARAA. Tuota BPA:tahan on myös monissa muissa muovituotteissa, mutta koska sen pitoisuudet SAATTAVAT olla vaarallisia vain pienelle vauvalle, vain tuttipullot ovat joutuneet kuluttajien hampaisiin. Edelleenkän ei ole osoitettu, että mitään vaaraa välttämättä olisi olemassa, tutkimukset ovat olleet ristiriitaisia ja siksi tuttipullojen valmistajat ovat päätyneet muuttamaan muovinsa BPA:ttomiksi. Lähinnä kai siksi, että pienten vauvojen äidit ovat monesti "hysteerisiä". Lain mukaanhan ei ole mitään vaatimuksia BPA:ttomuudesta tuttipulloissa. Ja vielä jos joku nyt miettii, että mikä se vaara tähän yhdisteeseen liittyen on, niin Bisfenoli-A toimii elimistössä sukupuolihormonin tavoin, ja jotkin tutkimukset ovat osoittaneet, että liian suuret määrät vauvan elimistössä voivat myöhemmin altistaa rinta- tai eturauhassyövälle tai esim. aikaistuneelle murrosiälle.

Nyt sitten vähän vähemmän paatosta =) Mulla on tänään ensimmäinen äitiyslomapäivä, jee!
Fiinukka, aika hauska tuo nakki porttikongissa :D

Tridian, onko sulle sanottu, että kuinkakohan alas sun vauva on jo laskeutunut? Eikös se Sf-mitta siinä samalla vähän laske jos vauvakin laskeutuu. Ja jos sulla oli useempia noita terkkareita paikalla niin onko sulla ollut aina sama mittaaja? Mulla edellisneuvolakäynnillä oli eri mittaaja, jonka mielestä Sf ei ollut kasvanut ollenkaan kolmessa viikossa, ja putosin keskikäyrälle. Viime kerralla taas saman mittaajan (siis mitannut muut paiti ton yhden kerran) mukaan olis mitta noussut 4 cm viikossa ja nousin taas yläkäyrälle. Eli vaikuttaa vähän siltä, että jokaisella on tässä hommassa oma käsialansa. Enkä kyllä muutenkaan huolisi jos vauva kerran liikkuu hyvin!

Vakuutuksista. Ollaan hankittu lapsivakuutus ja maksettu tuo useamman satasen ennakkomaksu. Musta se on kuitenkin kiva tietää, että jos jotain tulee niin pääsee helposti sinne yksityiselle sitten. Itse en epäile, että hoito jukisella puolella olisi huonompaa, mutta varmasti kyllä hitaampaa. Ja jos nyt sattuisi niin kurjasti, että vauvalla olisi jotain pielessä, niin syntymän jälkeenhän vakuutusta ei sitten "täytenä" enää saisi.


Saga 34+6
 

Yhteistyössä