Voi elämän kevät.. enhän minä saa teitä millään kiinni... Nyt aloitan sivua 31 - huoh...
mahan törmäily Kyllähän tuota masua tulee aina välillä töinittyä sinne ja tänne, mut useimmiten kuitenkin onnistun jo törmäämiset välttämään - onneksi, kun ei ne kovin kivalta tunnu. Ainakin tohon navan kohalle sattuu aika ilkeesti...
Vauvan syntymästä ilmoittaminen tekstiviestillä ilmoitetaan kavereille ja sisaruksille jne. Isovanhemmille soitetaan ja todennäköisesti ilmoitetaan myös laitokselle lähtiessä isovanhemmille - pakkokin se on, kun anoppi tulee hoitaan isompia lapsia synnytyksen ja laitoksella olon ajaksi.
synnyttämään lähtö Kahden aikaisemman lapsen kohdalla oon lähteny kohta kipeiden säännöllisten suppareiden alettua ja lapset on syntyneet vasta seuraavana päivänä. Nyt aattelin sinnitellä kotona - saa nähdä sitten miten siinä onnistun, kun noi supparit tuppaa olemaan he...tin kipeitä :kieh:
synnytystapa-arvio mulle on tehty muistaakseni vain esikoisesta, en muista kävinkö toisen lapsen aikaa perätilan takia - todennäköisesti en. Esikoisen aikaan mies oli mukana jokaikisessä neuvolassa - myös lääkärineuvoloissa, ultrissa ja myös synnytystapa-arviossa. Toisen ja tämän kolmannen aikaan on ollut mukana ultrissa ja äitipolikäynneillä yms., mutta ei normaaleilla neuvolakäynneillä. Oys:ssa ei tämän raskauden aikana ole vielä tarvinnut käydäkään.
kardemumma Mulle toi auramikreeni tuli ekan kerran miehen siskontytön rippijuhlissa muutama vuosi sitten. Silloin oli oikein kirkas auringonpaiste kun se iski pihalla ollessa. Näkökenttä sumeni ja tuli silmien reunoille sahalaita ja mua pyörrytti. Sitä kesti hetken aikaa ja se meni ohi. Ei siis tullut mitään kipuja tms. Pari kertaa on sen jälkeen uusinu ja aina on ollut kirkas auringonpaiste, kun auramigreeni on iskenyt. Siskollani on normaali migreeni kipuineen ja äidilläkin. Nii ja meidän suvussa on myös tuota kilpirauhasvaivaa - struuman kasvua. En muista onko se sit liika- vai vajaatoimintaa. Iteltä on jo useamman kerran testattu kilpirauhaset, mutta mitään ei ole löytynyt eli kilpirauhaset on ok. Viimeksi tää auramigreeni tuli mulle, kun olin amk pääsykokeissa 9.6 just ennen psykologisia testejä. Siinä sitä tuli sit mieleen, et miten teen testit, kun en näe kunnolla... mut sit kohtaus meni melko nopeesti jälleen ohi. Olin silloin huonosti nukkunut - muutaman tunnin yöunet takana ja varmaan jännitystäkin pelissä... et vaikuttaisko nekin tuon kirkkaan auringonpaisteen lisäksi - tiedä häntä. Mut en ole näitä kohtauksia mitenkään pelästynyt, koska heti ne migreeniksi arvelin ja kun kuitenkin menevät suht nopeesti ohi. Ja raskauteen en niitä mitenkään liittänyt, koska olen niitä aiemmin saanut jo ennen raskauttakin.
raskausarvet olen niiltä onneksi edelleen säästynyt, vaikka jo kolmas raskaus. Painoakin on tullut jo yli 20 kg tän raskauden aikana ja maha on valtava (kaikki sitä siunailee ja epäilee olevan kaksoset tulossa), mutta arvilta olen edelleen välttynyt. Perinnöllistäkään tää ei voi olla, koska äidilläni oli kauheasti raskausarpia.. siskolta ei ole koskaan tullut kysyttyä.
liivinsuojat pakkailin noita kertakäyttöisiä liivinsuojia varmaan jotain 3 paria per päivä ja taisin laittaa varmuudelta 5 päivän tarpeen. Kestoliivinsuojat aattelin jättää kotia, helpompi sairaalassa käyttää kertiksiä, kun saa sit nakata roskiin.
Zeenah monenlaistahan tuolta OYS:sta saa, mut en muista nähneeni siellä liivinsuojia, joten ne kannattaa ite viedä mukana.
Tuttipullojen pesu minä/mies on ne pessyt käsin ja sit keitetty. Tiskikoneessa on jonkun kerran taittu niitä pestä, mut oon aatellu, et kun ne on kuitenkin tollasia pitkulaisia malliltaan, niin peseekö se kone ne kunnolla - sehän kuitenkin suihkuttaa vettä jne. eli ei ole harjaa tms käytössä. Tää nyt on tietty mun mielipide, mut ite oon vaan aatellu, et tuleeko ne kunnolla puhtaaksi - höpsököhän olen
Alkuperäinen kirjoittaja omenaruusu:
Onko teille muille tullut suonikohjuja? Eilen huomasin nivusissa komeat siniset suonet. Eipä ihme, jos välillä nivusia pakottaa. Jaloissakin on muutama pieni, on ollut jo vuosia. Noi nivusiin tulevat suonikohjut yleensä onneksi häviävät synnytyksen jälkeen.
Mulle on tullut joka raskaudessa suonikohju vasempaan nivuseen ja on se sieltä synnytyksen myötä hävinnyt. Suonikohju on ilmaantunut kohtuu aikasten jo ja välillä jos joku siihen painaa osaa olla kivuliaskin, mut ei kuitenkaan hirveen kipee. Mut onneksi se tosiaan häviää vauvan synnyttyä =).
neuvola Seuraava neuvola ois juhannuksen jälkeen maanantaina ja sillon pitääkin mennä tonne tk:n neuvolaan, kun sulkevat kesätauon ajaksi meidän neuvolan juhannukselta. Neuvolan täti kyllä taitaa vielä olla kuiteskin töissä, mut taitaa sijainen keretä mullekin ennenkuin masu poksahtaa. Sijainen on kyllä tosi mukava ja herttainen, mut aika kokemattomalta vaikutti äitiysneuvolan puolelle vielä, kun on ollut kouluterveydenhuollossa ja terveydenhoitajan vastaanottoa pitämässä aikasemmin. Sijainen oli tän mun vakkarin kans viime viikolla harjoittelemassa äitiysneuvolatoimintaa ja kyseli kokoajan vakkarilta + pyysi tarkastamaan mittauksensa jne. Eli ei oikein luottavainen kuva jäänyt, vaikka muutoin kyllä mukava täti onkin. No eiköhän tämä tästä kuitenkin jotenkin suttaannu...
limatulpasta siitähän voi tosiaan mennä vielä aikaa synnytyksen alkamiseen, kun limatulppaa on tullut. Mut omalla kohdalla se on kyllä aloittanut synnytyksen eli kohta on alkanut kipeet supparit ja se on sit ollut menoa... molempien lapsien kohdalla. Lapsivedet mulla ei ole menneet koskaan, vaan aina on kalvot puhkastu, kun on ollut paikat tarpeeksi auenneet.
Suonenvedosta joka raskaudessa on jonku kerran mulla vetänyt suonta jalassa, mut se ei ole ollut jatkuvaa. Kannattaa syödä magnesiumia, sitähän löytyy esim. kauppojen luontaistuotehyllystä. Se auttaa suonenvetoon.
ON: navan kohdalta on aina välillä kipeenä ja särkee - tiedä sitten mitä on, kun en muista aiemmissa raskauksissa särkeneen. Lieneekö sitten toi masu jo niin iso, ettei enää kohta anna periksi? Jokohan kohta minäkin saan ekat raskausarvet, kun masu vaan kasvaa kasvamistaan?
Suppareita on ollut jonninverran - sekä kivuttomia, että kivuliaita - mutta ei kuitenkaan tarpeeksi kivuliaita mitään aiheuttaakseen - lähinnä sellaisia mietoja polttoja alaselässä - muuallahan mulla ei kivuliaat supparit tunnu. Nyt mun pitää kysyä teiltä, et
millasia on ne menkkakivut, kun mulla ei niistä ole hajuakaan? Aina välillä kirjoittelette suppareista, jotka tuntuu kuin menkkakivuilta, mut kun mulla ei ole koskaan ollut menkkakipuja niin ei ole hajuakaan miltä ne tuntuu????
Kohta pitäs lähtä hakeen lapset srk:n kesäkerhosta - ovat siellä 3 h päivässä juhannukseen asti, tosin poika ei ollu viime viikolla ku yhtenä päivänä ja eilenkään ei suostunut lähteen, kun ei ole oikein pojan ikäsiä lapsia siellä - nuorempia vain ja poikiakin aika vähän. Illat meillä meneekin sit uimakoulussa seuraavat 3 viikkoa. Eilen oli tytöllä eka kerta ja se jatkuu tän ja ens viikon, sit alkaa pojan uimakoulu. Ite siellä lähinnä kattelen lasin takaa uimakoulua ja isän ja pojan uiskentelua - mies menee pojan kans uimaan uimakoulun ajaksi ja sit pojan uimakoulun aikaan tytön kans - saanpahan ite pienen hengähdystauon ja mukava jutella siinä muiden uimakoululaisten vanhempien kanssa. Eilenkin herätti hilpeyttä toi masun koko - mut en ite siitä jaksa repiä ressiä
, kun jutellaan toisten kanssa. Ainoa mistä tulee inhottava olo, on tuijotukset kaupungilla ja se kun jotkut rupee hymyileen tms. Tulee jotenkin sellainen olo, et onko joku mussa vialla - oonko unohtanu esim. hameen takahelmpan pikkuhousun alle tms :ashamed: . Jotenkin on jo välillä tullut niin paha mieli tuolla kadulla ja kaupoissa kävellessä ihmisten reaktioista, et haluttas välillä olla koko loppuraskaus 4 seinän sisällä... Mut onneksi on tosiaan noita ihmisiä, joiden kans on mukava rupatella - vaikka sitten masun koosta ja muusta raskauteen liittyvästä. En pistä sitä pahakseni.
Mut nyt jatkan taas pinon purkua, elkää pahastuko, jos en kommentoinut jotain sivun 30 jälkeen kirjoitetusta, kun olen vasta aloittamassa sivua 31 ja kaikki siitä lähtien on vielä lukematta...
Mut nyt taidan kuitenki eka laittaa ruoan ja lähtä hakeen lapset kerhosta syömään - sit hakeen mies töistä ja uimaan...
SMSM ja Hippu rv 37+1 - muistaakseni