Alkuperäinen kirjoittaja millanen:
Huomenta
Kirjasta lukiessa huomasin siellä kohdan jossa oli että raskauden edetessä suurin painon nousu pyrähdys on joillain naisilla rv 17-24 melkeimpä se 1kg/vko eli ehkä mä voin siihen vedoten olla panikoimatta suurta painon nousua viime neuvola käynnin jälkeen.........
(Sillähän ei ole asiaan mitään vaikutusta että mitä olen karkkia ja jäätelöä mutustanut ja ollut kykenemätön pitkiin lenkkeihin...
)
Mulla kans tota painoa tuli just noilla viikoilla n. 900 g - 1 kg/vko ja olin kauhuissani, vaikka sama homma on ollut muissakin raskauksissa. Nyt painoa oli tullut jo vähemmän per viikko, vaikka olen herkkuja mussutellut enemmän :ashamed: .
Chili25 Zemppiä ja koetahan lepäillä, et vauva pysyy matkassa vielä pitkään :hug:, aloitetaan sit aikasintaan kesäkuulla heinäkuisten vauvojen pino - eiks joo.
Pai80 :hug: ja jaksamisia.
Tänään oli neuvola ja sain tietää sokerirasituksen tulokset, jotka olivat todella hyvät:
0 h: 4,3 / 1 h: 6,0 / 2 h: 4,7
myös kaikki tulehdustestit ym olivat puhtaat.
Rv 27+0 (rv 22+3)
Pissa puhdas (pissa puhdas)
painoa +670g (+985g)
RR 118/75 p. 85 (107/59 p. 76)
Hb ei mitattu (139)
Sf mitta 25 (18)
Sydämen syke 138 - 155 (130- 140)
Liikkeet ++ (+)
Kovasti Hippu jumppasi mahassa neuvolakäynnin aikana. Neuvolan täti sanoi, et vauva mahtuu tässä vaiheessa vielä liikkumaan masussa mitenpäin haluaa eli ei kannata vielä välittää tarjonnasta... voi muuttua vielä moneen kertaa.
Meillä on ollut kaksi aikaisempaa lasta poikittain/perätilassa viimeviikkoihin saakka ja muutamaa viikkoa ennen kääntynyt raivotarjontaan. Ensimmäisellä lapsella se kääntyminen tuntui aika ikävänä muljahduksena masun seudulla, mutta toisella lapsella en tiedä milloin on kääntynyt - yöllä nukkuessa?
Sf mitta huitelee nyt pikkasen keskikäyrän yläpuolella kun aimmin oli alapuolella.
Tänään kävin hakemassa Huuto.net:stä ostamani sitterin - hyvä kauppa oli =) . Samalla kävin kirpparilla ja ostin vauvalle kaksi valkoista kietasubodya ja yhdet housut. 5 v. typykälle löysin legon aivan ku uudet farkut ja nätin mekon, ostin vielä iittalan kynttilänjalan ja kaikki tuli maksamaan vain 11 e =). Hyviä löytöjä tekee tuolla kirpparilla. Ois ollut ihania vaatteita paljon - enimmäkseen tytölle, mutta kun en ole vielä sukupuolesta varma, niin en uskalla ostella mitään muita kuin neutraaleja vaatteita. Kerkeää niitä hankkimaan sit syntymän jälkeenkin. On meillä kuiteski ensi hätiin vaatteita sekä pojalle että tytölle.
Kyllä mulla on jokseenkin ollut hehkee 2 raskaus kolmannes. Olen jaksanut käydä kävelylenkeillä, uimassakin oltiin koko perhe Katinkullan kylpylässä lauantaina, laittanut itseäni entiseen malliin jne. Mut mikäs siinä, kun ei supistele, ole selkäkipuja jne. Olo on kyllä kömpelö - norsumainen
, mutta se taitaa jo kuulua tähän vaiheeseen. Nyt sitten alkoi toi viimeinen raskaus kolmannes - saa nähdä miten sitä ränsistyy nyt
. Lääkärineuvola ois 22.4. eli ensi viikolla. Nii ja sisätutkimus mulle tehtiin viimeksi ylimääräisessä lääkärineuvolassa pari-kolme viikkoo sitten ja seuraavan kerran tehdään ens viikolla.
Nii ja synnytyssairaalan paperit ja esitietolomakkeet sain mukaan täyteltäväksi. Nimet on onneksi jo mietittynä, vaikka mies niitä meinas viikonloppuna ruveta muutteleen, mut päädyttiin sit kuitenkin pitämään entiset nimet - huoh onneksi, minä kun tykkään ainakin kovasti siitä edellisen lapsen aikana jo mietitystä pojan nimestä. Tytön nimen oisin voinut muuttaakin, mut kun mies sen haluaa tytölle nimeksi niin olkoon sitten näin - kompromissi ratkaisu...
dana88 :hug: ja paljon jaksuja sinulle. Toivottavasti olo alkais jo kohenemaan. Ei ole ollut helppo odotus sinulla ja olis jo aika, että saisit nauttiakin odotuksesta. Lepäilehän ja toivotaan kaiken menevän hyvin loppuun saakka.
Hoitopöytä sitä emme enää laita, aimmilla lapsilla ollut siskolta lainassa ja toisella lapsella enimmäkseen vaihdoin vaipat tuossa sängyn päällä. Nyt ajateltiin, et voidaan käyttää tota vanhaa koulupöytää ja sänkyä hoitopöytänä - ne ajaa kyllä sen asian tosi hyvin. Tilaakaan kun ei hirveesti ole ylimääräisille huonekaluille.
Kukkaistutuksista täällä kans siemeniä istutettu, että sais kesäkukkia sit tonne terassille ja leikkimökin eteen. Aateltiin myös, et vois päiväkodin täteille niistä kans antaa nätit kukat (jos niistä jotain tulee) kevätjuhlissa. Koulitaan ne noihin purkkeihin ja sit foliopaperit purkkien päälle ja jotain koristetta...
Tessu77 Tervetuloa mukaan heinäkuisten jokkoon =) .
Esikoiselle oli tullut eskarissa kaksi synttärikutsua (ke ja su), ostettiin tänään lahjat ja tuossa se nyt malttamattomana odottaa, et paketoidaan ne - ei pikkumies tahdo housuissaan pysyä
.
sussu80 mukava kuulla, että kaksos-odotus sujuu hyvin ja onnittelut poika- ja tyttölupauksesta :flower: .
pauliina82 Meidän kaksi aikaisempaa lasta on olleet poikittain ja perätilassa - kääntyneet raivotarjontaan vasta muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa. Neuvolan täti sano mulle just tänään, että tässä vaiheessa masussa on vielä niin paljon tilaa, et vauva voi vielä kääntyillä ihan mitenpäin haluaa - ei siis kannata vielä huolta kantaa raivotarjonnasta - ei vauvan vielä tarvi olla lähtöasemissa...
Mulla on tänään rv 27+0 ja mitään tarjontaa ei vielä katottu - rakenneultrassa kätilö kattoi et ois raivotarjonnassa, mut sehän on voinut jo moneen kertaan sen jälkeen muuttua... Itse en siitä huolta vielä kanna, jos ei sit ihan loppumetreillä ole raivotarjonnassa, niin sit voi vähän huolestuttaa. Tosin mulla on kaveri synnyttänyt yhden ainakin neljästä lapsestaan perätilassa ja meinas, et perätilasynnytys (esikoinen) on ollut helpoin.
Kyllähän ne äippäpolilla sit kattoo tarjonnan (mulla katottiin rv 37+5 mahdollista kääntöyritystä varten - oli onneksi ite kääntynyt raivotarjontaan), jos näyttää, ettei ole raivotarjonnassa ja yrittävät äidin suostumuksella kääntää vauvaa oikeaan tarjontaan - ei kuulemma ole mikään miellyttävä operaatio, joten toivotaan, ettei kukaan meistä siihen joudu...
Katoin tossa esikoisen neuvolakorttia ja ollut poikkitilassa rv 27+4, perätilassa rv 29+3-36+3, raivotarjonnassa rv 37+5 lähtien.
Toinen lapsi poikittain rv 23+3, 26+4 ja sen jälkeen ei ole merkintää vasta kun rv 34+2 lähtien raivotarjonnassa, joten ei kannata vielä huolestua tarjonnasta.
Alkuperäinen kirjoittaja bambina:
jotenkin tämä maha on alkanut ahdistaa, on jo kaikkien mielestä niin suuri! :ashamed: koko ajan saan kuulla kommentteja, että ootko varma ettei siellä ole 2??
Sama homma täällä - tänään viimeksi taas päiväkodin täti kysyi neuvolakäynnin jälkeen, et joko sieltä nyt löyty toinen... No toisaalta taitaa vitsiä heittää... mutta kyllä tämä masun isous ja oma kömpelyys välillä ahdistaa...
NeLa toivottavasti kaikki oli ok, eikä tarvinnut sairaalaan jäädä :hug: . Nyt luinkin, et olet kotia päässyt - hienoa. Mutta muistahan nyt lepäillä.
Istukka on mulla ollut kaikissa raskauksissa etuseinässä ja kahdessa aiemmassa raskaudessa ei juuri ole liikkeitä tuntunut - ehkä enemmän muljahduksia. Nyt tässä raskaudessa on tuntunut valtavasti liikkeitä ja potkuja... siksi rupesinkin arveleen, et oiskohan vauva ollut sit selkä masuun päin (perätilassa kun on istuskellut
) ja potkinut selkärankaan päin ja siksi liikkeet masulla tuntunut enemmän muljahduksina. Tässä raskaudessa kun vauva oli rakenneultrassa raivotarjonnassa niin vois aatella, et siksi potkut tuntuu nyt masussa, tosin eihän sitä tiedä tosta tarjonnasta enää... ties mitenpäin on ittensä masussa väkertänyt
.
Tänään huusin Huuto.net:stä Pikkupuun pinnasängyn ja huomenna mennään se hakemaan... enää puuttuu turvakaukalo ja radiopuhelin/itkuhälytin. No vielä tässä on aikaa... pikkuhiljaa hyvä tulee.
rintojen ja masun koosta hehee meillä eskari-ikäinen poika tuumas saunassa, et äitillä on isot rinnat ja ihmetteli nännipihojen "mustuutta" - pojat on poikia lapsesta asti
. Mahan kokoa poika myös siunaili... kai se sitten on iso :ashamed: .
Meillä kans pitäs puunata auto sisältä ja ulkoa - se on aivan järkyttävän p**kanen... mutta eipä sitä täällä "pohjosessa" vielä oikein ulkosalla pysty siivoon... pitää kattoo jos vkonloppuna tarkenis jo siivota. Minä sen olen yleensä sisältä imuroinu ja pessy - mies ulkoa.
:hug: kaikille suppareista ja muistakin kivuista käsiville - zemppiä.
Nyt nukkumaan..
SMSM ja Hippu rv 27+0 POKSSSS