Heinäkuun Hurmaajat Helmikuussa (päivityspyynnöt yv:nä)

Voimia sulle kans Dana, toivotaan että sulla alkais pahoinvoinnit helpottaan lopultakin!! =) Siitä täytyy kyllä olla tyytyväinen että pahoinvointia ei juuri ole ollu ja tohon 16 viikolle asti raskaus olikin suhteellisen helppo. Mutta nyt onki sitten tullu takapakkia oikein kunnolla!
No tulipas tätä omaa napaa tänään :LOL: vissiin liikaa aikaa miettiä kaikkea tässä maatessa... :D
 
Tiedättekö muuten, saako Suomessa kotidopplereita kaupoista? Vai onko pakko tilata netistä? ... Ei sillä, että neuroosit taas nostais päätään...

Odotan nyt vaan noita liikkeitä reippaasti ainakin viikon pari vielä ennen kunnon panikiisin syttymistä. :eek:
 
Tsemppiä saikulla olijoille ja muutenkin :flower:

Tulipahan taas koulussa käytyä, vaikka kiinnostanut EI yhtään...

KYSYMYS Kuinka moni teistä on meinannut imettää (siis jos on mahdollista)? Vai meinaatteko pulloruokintaa? Mie en oikein tiijä ku kumpaakin versiota olen kuullut, mutta kyllä varmaan jos vain maitoa tulee, niin imetän...

Hurjaa ku melkein kaikilla poksuu jo puoliväli ja ittee sutkuttelee vielä täällä alle rv 20...Haluisin niin vain jo ultraankin ja kaikkee mahdollista...

Rae ja Nyytti 17+0 POKS!!
 
Rea89 Kyllä täällä on vakaa aikomus imettää, jos vaan onnistuu. Sitä vartenhan tämä etuvarustus on ensisijaisesti olemassa. :) Musta olis epäluonnollista olla imettämättä, jos maitoa tulee. Ja tämä vaan mun mielipiteenä omalla kohdallani - en millään muotoa tuomitse niitä, jotka päättää jättää imettämättä.

Pääasia varmaan, että vauva ruokitaan. ;)
 
Voi mun aamu alkoi ihanasti. Mies oli illan pimeydessä ajanut meidän talon takana olevalle pellolle traktorilla sydänkuvion. Ja sitten se sitä näytteli aamusta :heart: On se vaan joskus hellunen.

Käytiin vanhimman pojan kanssa puheterapiassa. Muuten ollaankin vaan oltu ja köllötelty. Lisärautaa mäkin sain nyt ottaa vaikka monivitamiinissa sitä onkin. Mutta kun rauta on huono, se on vaan huono. Toivottavasti se olo tästä vähän riskaantuu.

Ja paljon voimia niille jotka joutuu vain makaamaan. Lepohan on hyvä asia, mutta määräänsä enempää sitä ei toivois kellekkään. On sekin puuduttavaa ja kunto heikkenee siinä tosi nopeasti.

Imetyksestä: Kyllä olen ajatellut imettää jos maitoa tulee ja imetys onnistuisi.. Mulla on kokemusta hankalasta imetyksestä mikä ei sitten onnistunutkaan ja sitten imetyksestä, joka oli todella melkein 24/7 imetystä.
Mielummin kuitenkin imetän, kun alan miettimään maidon lämpötiloja ja onko pullot puhtaita.

Halit kaikille.

Mattila and Mama 19+3
 
Huoh, nenä ihan verillä niistämisestä. Oon töissä näky kun rasvaan nenän ihan valkoiseksi bepathenilla :D

Imetyksestä Aion imettää jos vain onnistuu. Koin helpoksi kun tississä maito on aina tarjoilu valmiina. Ei tarvinnut miettiä paljonko maitoa menee, onko pullot pesty, lämmittää ja niin edelleen. Yöllä varsin helppo napata vauva kainaloon ja tyrkätä tissi suuhun kuin että tarvis lähteä lämmittämään. Mutta kuten Danakin totesi stressamatta paras :)

zirppa + hipsu 16+1
 
Moi!

Onpas taas tullut tekstiä, kuinkahan muistan kommentoida kaikkeen mihin piti...

Panacodista ainakin sen verran, että se on turvallista käyttää raskauden aikana tilapäiseen kipuun. Kodeiini tosiaan lamaa suurina annoksina hengitystä, jonka vuoksi se ei sovi imettäville mutta raskaana ollessahan tätä ongelmaa ei ole, koska sikiö saa hapen verenkierrosta eikä keuhkojensa kautta hengittämällä. Riippuvuusongelma tulee sikiölle, mikäli äiti käyttää raskausaikana pitkään (viikkoja, kuukausia) ko. lääkettä.

Vaunukeskusteluun sanon vaan sen saman minkä ennenkin, että Emmaljungan Duo Edget ovat olleet mielestäni joka euron väärtit, suosittelen!

Vauvan liikkeet ovat tuntuneet täälläkin jo jokusen viikon mutta eivät kovin voimakkaina, liekö istukka edessä. Mukavaa, että liikkeet tuntuvat mutta en odota innolla sitä vaihetta, että öisin ei saa nukuttua kun vauva melskaa mahassa tuntitolkulla....mutta edessähän se taas on...

Imettää aion ilman muuta, paitsi tietenkin ilmeisistä hyvistä vaikutuksista lapseen, myös sen vuoksi, että olen sen verran laiska, etten todellakaan lähde yöllä lämmittämään maitopulloja parin tunnin välein. On se NIIN paljon helpompaa kun voi työntää sen tissin vaan suuhun ollaan sitten kaupungilla, puistossa, rannalla tai vaikka keskellä yötä nukkumassa...Ensimmäisen kanssa imetys ei onnistunut, seuraavn kanssa otin sen asenteen että sehän opitaan vaikka mikä olisi ja kahden viikon alkuhankaluuksien jälkeen imetys sujui kuin tanssi ja se oli mahtavaa aikaa. Älkää ottako turhaa stressiä asiasta mutta älkää missään nimessä antako liian helpolla periksi, kenelläkään imetys ei suju tuosta vain laitokselta asti vaan jokaisen vauvan kanssa se on opeteltava erikseen.

ON: Kävin tänään neuvolassa ja pissasta löytyi leukkareita, vein näytteen labraan ja katotaan ens viikon alussa mitä sieltä löytyi. Toivottavasti oli väärä hälytys. Vauvan syke oli 145-150 eli hyvällä tasolla ja sopivasti vaihtelua. Sf-mitta oli huikeat 15 cm (kuten meidän pojastakin samoilla viikoilla), tytöstä oli samoilla viikoilla viimeksi 12 cm. Joko kroppa ei ole ehtinyt palautua tai on tulossa iso poika ;)

Rakenneultra meillä on 3.3 mutta sen lisäksi varasin vielä rakenneultran myös yksityispuolelta, jotta saadaan varmasti tarkkaan vauva tutkittua. 4D:hen emme mene ja tällä hetkellä tuntuu että sukupuoltakaan ei kysytä....

Ostin käytettynä kerrossängyn, johon aletaan totuttaa kakkosta keväällä jotta saan pinnasängyn uudelle tulokkaalle. Myöhemmin nämä pikkuiset sitten nukkuvat siinä kerrossängyssä molemmat. Kuva löytyy täältä, ja se on se mäntyinen versio: http://www.roope-riikka.fi/

Ok, siinä kuulumiset tältä erää ;)

ärrieri 17+1
 
Heippa taas kaikille,yritän epätoivoisesti kahlata sivuja läpi,mahdottoman paljon tekstiä.

Neuvolassa tänään,lääkärin tarkastus,kaikki kunnossa ja mikä parasta painoa tullut vain 300g. :D
Tyyppi pumputteli oikein pontevasti ja potkaisi pari kertaa protestiksi sisätutkimuksen jälkeen.Parin viikon päästä ultra ja seuraava neuvola muistaakseni rv25.

Imettää aion ehdottomasti,jos se vaan sujuu hyvin,eka imetys ei onnistunut toista imetin 13kk.Oikeastaan harmittaa kun ekalla kerralla luovutin liian helpolla,jos olisin vähän tutustunut asiaa,olisi se varmaan mennyt paremmin,mutta mitä sitä jälkikäteen suremaan.Onhan se niin paljon helpompaa kuten tuossa aiemmin joku kirjoitti,ei tarvitse nousta yöllä pullon lämmitykseen yms.

18+3 :heart:
 
Imetyksestä Toki imetän, jos se onnistuu ja vauvat olisivat niin isoja, että jaksavat ylipäätään imeä. Eka sai rintamaitoa 3kk, josta viimeinen kk pullosta lypsettyä maitoa. Olihan raskasta. Toista imetin n. 8kk ja kolmatta 1v9kk. Minäkin olen kyllä niin laiska, että sen vuoksi kannatan imetystä. Jos se sujuu, se on hirmu kätevää melkein missä vaan. Tietty tämä kaksosien odottaminen saa hiukan epäilemään imetyksen onnistumista, mutta kovasti aion yrittää.

Minäkin ostin tänään rautaa apteekista. On ollut niin uninen olo viimeisen viikon, voisin vaan nukkua *haukotus* ja olenkin pääasiassa tehnyt sitä päivät pitkät.

Kävin kerhossa katsomassa teidän masukuvia, ihania masuja kaikilla. Omaa en taida uskaltaa laittaa, kammoan kaikkien kuvien laittamista nettiin. Ja toisekseen en halua järkyttää teitä :LOL: Minulla alkanut jo närästys ja muut loppuraskauden vaivat vaan jostain luinkin, että melko pian (olikohan rv 26) tämä kaksosmasu vastaa normiraskauden ihan loppuaikaa. Eli olen valtava.

Minulla lepo selvästi auttaa supisteluun, joten täällä mennään todella kevyesti tällä hetkellä. En tee mitään raskasta ja lepäilen aina kun mahdollista. Käsitöitä voi onneksi tehdä puoli-istuvilleen sängyssä.

Nyt taas unien aika, öitä.
 
pikaisia ilmoituksia ennen saunaan menoa :)

masu alkaa kasvamaan hitaasti mutta varmasti,odotan kyllä jo että olis sellanen kunnon raskausmaha :D
eilen illalla suolistossa mutkutti ilmaa tai sit vauva liikku.. :D

tänään alkoi talviloma ja koko ensiviikko viellä vapata töistä,JES! :saint:
huomenna lähdetään ajamaan pohjoiseen ja siellä ollaan ens viikon puoleen väliin asti.

haleja ja onnitteluja jo puolen välin ylittäneille :flower:
 
kotiuduin tänään sairaalasta,jouduin sinne alkuviikosta kovien vatsakipujen vuoksi.
no aikansa tutkittuaan,epäilivät tulehtunutta umpparia. ja sit mut leikattiin illalla tähystämällä. mut piti nukuttaa. ja tulehtunuhan se umppari oli. huoli oli mulla vauvasta kokoajan ihan kamala. kun minut piti nukuttaa. eilen kuuntelivat vauvan sydänääniä ja liikkeet on kyllä tuntuneet heti leikkauksen jälkeen,mut pelottaa silti ettei jatkossa vauvalle tule mitään siitä nukutuksesta ja leikkauksesta. nyt on pitkä sairasloma edessä. täydellinen nostelukielto.
seurasi tästä edes jotain hyvää...mies joutui tulemaan komennukseltaan kotiin hoitamaan lapsia :) ainakin kuukaudeksi. en saa edes lapsia nostaa syliin. kovin on kipeä olo. ja liikkuminen vaikeaa. mut onneks oon nyt kotona ja pääsee omaan sänkyyn.sairaalassa kun nukkuminen on aina vähän vaikeaa. jos sitä sitten seuraavan kerran sinne joutusi vasta kun lähdetään synnyttää. en ole kerennyt teidän tuoreita juttuja vielä lukea. luen sitten kun jaksan olla koneella vähän pidempään.

terveisin tiuhti ja toukka 18+1
 
Imetyksestä tuossa jo lueteltiinkin hyviä syitä imettää ja joku sanoi, ettei kuitenkaan tuomitse pulloruokintaa, mutta kyllä mun täytyy myöntää, etten kovin positiivisesti tai edes neutraalisti suhtaudu, jos äiti valitsee pulloruokinnan (siis ei edes yritä imettää ) vain ulkonäöllisistä syistä. Näitäkin kun on joskus kuullu... Joo'o voihan ne tissit vähän rupsahtaa, mutta minkähän takia ne meillä on ;)
Esikoisen kanssa ei osattu kumpikaan eikä neuvolasta saatu apua (vaik pyydettiin) enkä osannu nettiäkään meidän imetysongelmaan hyödyntää. Neuvolan ainoa neuvo oli antaa lisämaitoa kun kasvu ei ollu käyrien mukaan riittävää.. Täysimetystä 2vk, osittaista siihen lisäks 1kk ja 1½kk:n ikäisenä poika kieltäyty totaalisesti tissistä. Tästä jäi omanlaisensa katkeruus ja lopputulos oli, että kuopusta odottaessa olin netissä monta tuntia ja opiskelin imetyksestä PALJON. http://imetystukilista.net/sivut/index.php oli mm.kultaakin kalliimpi. Lopputulos oli, että imetyksessä mentiin välillä eteenpäin päivä kerrallaan, viikon etapeissa. Tavoitteita ei sen pidemmälle asetettu, mutta periksi ei annettu (vaikka nännit välillä tosi kovilla olikin) ja lopulta kuopus vieroitettiin mun tahdosta viime vuoden loppupuolella, kun halusin tissittelytauon ennen tän kaverin syntyvää (osittain itseni, osittain kuopuksen takia). Jos vauva ei olisi tulossa, meillä imuteltaisiin varmaan vieläkin.

Kovasti jaksamisia sairaslomailijoille!

Kävin koeajamassa tänään autoa ja nyt mietitään, josko vaihdetaan. Toyotan Verso on harkinnassa, sinne kun menis heittämällä kolme istuinta. Vähän kahden vaiheilla ollaan, tavaratilan niukkuuden takia enimmäkseen (jos 6 paikkasena, ei kovin paljoa tilaa jää tavaroille)
Kellään kokemusta? Toi oli ainakin ihan ok ajettavuudeltaan, mitä pikaisella ajamisella sain tuntumaa..

Koisimaan!
Kepsukka ja masukki 17+6 (poks poks ihan just)
 
Imettämisestä:
Mä yritin jo ekan aikaan asennoitua niin, että imetetty on kautta vuosituhansien (ilman lisämaitoja) ja luonto hoitaa. Vaikka ensin tuntuu, ettei sieltä tisseistä varmaan tule mitään niin luottaa siihen, että kyllä sieltä sitä rupeaa kysynnän mukaan tulemaan kun antaa sitä tissiä niin usein kun kysyntää on. Lisämaitoa ei siis ole ainakaan ensimmäisillä tarvittu ja stressi maidon riittämisestäkin on ollu aika vähäistä. Eihän sitä silti ikään tiedä.
Ekaa imetin pari kuukautta kunnes lääkityksen takia lopetin. Toista imetin 1v3kk ja olisi varmaan imettäny pitempäänkin, mutta heitti tissin pois muutaman päivän eron jälkeen.

Tiuhtille ja muille kipuileville/pahoinvoiville :hug:

ON: Ens viikolla neuvola ja reilu pari viikkoa rakenneultraan. Ihan kivasti nyt äksöniä tiedossa. Liikkeitä tunnen lähes päivittäin. Jos tuntuu, ettei hetkeen ole tuntunut niin sitten makoilen enemmän ja keskityn tunnustelemaan, kyllä yleensä jossain vaiheessa tulee joku mistä tietää taas että kaikki on ok. Hammaslääkäri ajan tilasin. Pieni reikä on jossain tuolla, eikä enää yökötä hammasharja niin paljoa niin voisi jo mennä ;) Vähän alkaa jo jännittämään sukupuoliasiakin. Tuleeko meille kolmen kossin kopla vai neitonen kiusaamaan isoveikkoja.
 
Huomenia! :)

Olipas taas levoton yö :/ illalla meni iskias ja alaselkä kipeeksi kun piti rämpiä tuolla lumihangessa,että pääsi pannuhuoneelle.. tuli taas kivasti varmaan 20senttiä uutta lunta :( yöllä maha oli ihan kova ja piti kaksi kertaa käydä vessassa,onneks sitten tuosta 2 asti sain aamuun nukuttua,paitsi heräsin kun mies lähti töihin kello 5... mutta nukahdin heti, oma herätyskello soi sitten 7 aikaan.. Liekkö mua sitten supistellu yöllä

Imetyksestä. Aion imettää ainakin ekat kuukaudet jos vain onnistuu.. Se ei vaan niin helppoa oo, ja mulla ei oo kovin suurta ollu koskaan tuo maidon tuotanto,että sen eteen joutuu paljon tekemään että saa vauvan omalla maidolla ruokittua. Esikoista ja kakkosta imetin n.3kk ja kuopusta 6kk, josta 3kk eteenpäin osittainimetystä. Toivon,että onnistuis ees se imetys tuonne 3kk asti.

Oman masukuvan vois lisätä tuonne kerhon puolelle,jos sen sais otettua..on jo sen verran iso kumpu,että luulis raskauden olevan pidemmälläkin..:/

pauliina rv19+5
 
Imetyksestä Aion ehdottomasti imettää, enkä ainakaan luovuta helpolla, on se vaan niin tärkeätä lapselle, oman laiskuuden kannalta tätä asiaa en kyllä ajattele.
Tupakoitsijat
Ei missään nimessä kannata imettää millään myrkkymaidolla, idiootin ihmisen hommaa:Tupakoivan äidin rintamaidossa on tutkimusten mukaan viisinkertainen määrä nikotiinia verrattuna veren pitoisuuksiin. Nikotiinin määrä maidossa on suuri vielä viidenkin tunnin jälkeen tupakoinnista. Tupakointi tutkitusti lisää imeväiskuolleisuutta. Tupakoivien vanhempien lapset sairastavat myös useammin monia sairauksia. Kuten alkoholikin, niin myös tupakan polttaminen imetyksen aikana on ehdottomasti kiellettyä. Nikotiini on sikiölle hermomyrkky ja tupakoinnin vaikutukset saattavat vaikuttaa jopa lapsen 10 ensimmäistä vuotta.

http://www.vauvakuume.com/Raskaus/Tupakointi_ja_raskaus/tupakointi_ja_raskaus.html Hyvää viikonloppua kaikille! Tänään POKS 17 :heart:
 
Imetyksestä ei ole mitään kovin positiivista kokemusta, mutta silti aion yrittää. Ja mä aion tehdä just toisinpäin, että luovutan ajoissa. Viimeeksi meinaan yritettiin ja yritettiin, muttei siitä tullut muuta kuin itku sekä mulle että vauvalle. Sain kyllä synnärillä hirveän huonosti tukea ja en oppinut itse laittamaan ollenkaan vauvaa rinnalle. Toisaalta tällä kertaa voi olla etuus, että tissit sentään on vähän vähemmän täyteläiset (laihtumisen, ei imetyksen takia). Ehkä se tosiaan johtuu siitä, että imetys jäi aika lyhyeksi (about 5 kk) viimeeksi, etten ole huomannut hirveää rupsahtamista. Sitä paitsi on wonderbrat keksitty :D Jos sitä tällä kertaa osaisi olla aidosti stressaamatta, vaikkei sujuisikaan :) Mulla on aina vähän huono omatunto, kun musta imetys ei ole mikään ihana mystinen kokemus äidin ja lapsen välillä :/

Jaha, jos sitä menis töihin välillä. Mulle on alettu jo kattelemaan sijaista, kiva se on olla vaikeasti korvattava :D
 
imetyksestä aion taas imettää jos onnistuu. Kaikilla kolmella on onnistunut hyvin. maitoa on noussut ja imetys sujunut ilman ongelmia. Olen imettänyt aikasemmin n 7-8kk ja varmaan sen siis nytkin jos kaikki menee ok.

tänään (tunnin päästä!) ultraan. :heart:

sadee80 & rusina 19+5 :heart:
 
Eiliset neuvolakuulumiset:
Paino +/- 0
RR 129/68
Hb 118
Kohdunpohjan korkeus 19
Vauvan syke 142
Liikkeet ++

Rautakuurille jouduin ja tänään hakemaan lisää sairaslomaa kovien supistelujen takia.
Neuvolassa oli tosi kiva Th-opiskelija, joka tekikin kaikki tutkimukset. Vauveli vaan säikäytti opiskelijan pakenemalla liukkaasti potkujen kera hänen käsien alta. Opiskelija ei ollut ennen sellaista kokenut. Ihan kiva antaa opiskelijoille uusia kokemuksia :)

Imettämisestä: Esikoista imetin 3kk, kun hänelle ei vaan rintamaito kelvannut. Maitoa olis kyllä tullut riittävästi, mut neiti päätti, että pullomaito oli parempaa. Kakkoselle sen sijaan kelpasi ja imetinkin viikkoa vaille kaksi vuotta. Allergioita se ei estänyt, neljä vuotiaana puhkesikin ruoka-aineallergiat.

Selkä ja niskat alkaa oireilemaan tästä jatkuvasta makaamisesta. Olisko hyviä vinkkejä, miten sais pidettyä kropan kunnossa vaikka makailee vaan? Kipukoukulla olen kipeimpiä kohtia hieronut, mutta sekään ei auta kuin hetkellisesti.

omenaruusu 20+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ennu:
Imetyksestä ei ole mitään kovin positiivista kokemusta, mutta silti aion yrittää. Ja mä aion tehdä just toisinpäin, että luovutan ajoissa. Viimeeksi meinaan yritettiin ja yritettiin, muttei siitä tullut muuta kuin itku sekä mulle että vauvalle.
Sama! Jos multa ei onnistu, ja rupean väsymään siihen luovutan. Ensimmäinen kerta oli niin hirveä. Onneksi toisella kerralla se onnistui sujuvasti. Tälläkertaa aion yrittää ottaa toooodella lunkisti. Ja yritän nauttia vauva-ajasta. Poitsujen vauva-ajoista mä en muista oikeastaan mitään. Siinä oli hommaa, ja kaikenlaista tapahtui. Kaikenkaikkiaan rankka setti.





 
Emmy83 ihana masu :heart:

Tiuhti otahan iisisti, leikkaushaavan paranemisia =)

Mun piti jäädä tänään töistä kotiin, kun esikoinen aloitti illalla oksentamisen ja oksenti koko yön :x Yöunet jäivätkin hieman vähäisiksi. Saa nähä kiertääkö koko köörin :kieh: Kuopuksella (3v) ei oo ikinä ees ollut mahatautia :eek: ja muutenkin on tollasta hoikkaa sorttia, niin en haluais että sille ees tulee...toivossa on hyvä elää!

Mä oon nyt sit siivoillu ja pessy oksupyykkiä.. Ihan kiva päivä, kun töissäkin on ollut viime aikoina niin raskasta :ashamed: Selkä on ollut tulessa lähes päivittäin.. Onneksi uiminen rentouttaa ja niskakivutkin helpottaa.. Huomenna olis tarkoitus leipoa laskiaispullia ja ystävänpäiväleivokset :p

Imetyksestä oli puhetta.. Aion imettää ja niin kauan kun tuntuu hyvältä!

Hyvää viikonloppua kaikille :wave:


Maamin ja Toivo-Justiina 19+0 :heart:
POKS POKS
 

Yhteistyössä