Alkuperäinen kirjoittaja Kellokanerva:
Virpi: Meillä tällä hetkellä Opel Zafira ja 4 pientä lasta. Sinne takatilaan, jossa on 2 penkkiä, on aikas hankala mennä,mikäli keskipenkillä on kiinnitetty 5-pisteturvaistuin tai turvakaukalon jalusta. Keskipenkkiähän voi siirtää kiskoilla. Yks vaihtoehto on mennä taakse takaluukun kautta kuten meillä tehdään. Toista penkkiä pidetään alhaalla, niin on sitten vähän tavaratilaakin. Ja suksiboksi on kätevä. Sinne mahtuu rattaatkin.
Kun meillä kesällä syntyy viides, niin tulee auton vaihto.
Touranissa pystyy kaikkia takarivin penkkejä siirtämään kiskoja myöten ja tarvittaessa ottamaan näppärästi irtikin - helppo ottaa pois ja laittaa takas. Näppärä kulkea takapenkin kautta "sikaosaston" penkeille. Muista malleista en tiiä, mutta Touranissa "sikaosaston penkkejä ei tarvi irroittaa pois, silloin kun tarvii enemmän takatilaa - ne vaan laitetaan matalaksi ja kulkevat aina nätisti mukana tavaratilassa - tarvittaessa nostaa ne sieltä sitten pystyyn. Tavaratilaa ei Touranissakaan paljon jää, jos kaikki paikat ovat käytössä.
Kovasti on taas kirjoituksia tullut, hienoa. Ja onnittelut hyvistä ultrakuulumisista kaikille ja kardemummalle hyvistä uutisista neuvolassa.
Dana88 Minäkäänlaisia raskausarpia ei ole näkynyt, ei nyt, eikä aikaisemmissakaan raskauksissa. Rinnat on kyllä kovasti kasvaneet ja mies tykkää
.
OYS:sta, mulla ainakin on ihan positiiviset muistot sieltä. Kätilöt olivat mahtavia synnytyssalissa ja osastolla hoitajilta sain tarpeeksi tukea niin esikoisen synnyttyä kuin toisenkin synnyttyä. Ainoa mikä sai minut pillittämään esikoisen synnyttyä, kun vauva vietiin valohoitoon bilirubiinin takia. Lapsen parhaaksihan se oli, mutta äiskä pillitti naama punasena, kun vauvaa ei ollut vieressä - toki rinnalle toivat aina. Mieskin koitti lohduttaa kovasti, mutta eipä siinä hormoonimylläkässä mikään auttanut. Ei paljo kehannut missään sitten liikkua itkuisilla silmillä ja punaisella naamalla...
En tiiä sitten onko nää keskustelupalstoilla kirjoitelleet olleet sellaisia, jotka olisivat tarvinneet sitten normaalia enemmän tukea, mutta ei mulla ainakaan ollut mitään moittimista, vaikkei ennestään vauvanhoitokokemusta ollutkaan. Miehenkin opettivat siellä pesemään vauvan, oikeat otteet, vaipan vaihdot, navan puhdistukset jne. ja aina olivat mukana vauvan hoitotoimissa (paitsi jos ei halunnut). Perhehuonetta emme ole ottaneet, vaan olen ollut ekan saadessa 3 hengen huoneessa ja hyviä neuvoja sain näiltä konkariäideiltä =) . Toisella kertaa olin eka yksin huoneessa ja toisena päivänä siihen tuotiin sektioäiti kaveriksi, jota auttelin juotavan haun yms. missä pystyin, mutta vauvaan en koskenut - sen hoiti hoitajat. Perhehuonetta emme ota nytkään. En usko, että lapset haluaa asua sairaalassa edes muutamaa päivää ja toiseksi nuorempi on sen verta vilkas, et on kohta koko osasto sekasin... ja ääntäkin löytyy, joten säästän myös henkilökunnan kuten muidenkin äitien/vauvojen hermoja.
Rae89 Mahtava juttu, että miehesi lähti kuitenkin ultraan mukaan. On se miehellekin kuitenkin sellainen kokemus ja todentaa raskauden hänellekin paremmin :flower: .
Seksiä tekee täällä edelleen mieli, kuten kaikissa raskauksissa
, hajut ei pahemmin ole haitanneet vielä. Mies ei onneksi tupakoi, eikä juuri koskaan vettä väkevämpääkään juo, joten niistä hajuistakaan ei ole haittaa.
Liplatus Mulla kans vaivaa tuo suun kuivuminen, viime yönäkin oli kuin santapaperi kuiva.. yleensä käyn yölläkin vessareissun yhteydessä juomassa. Sama vaiva on tainnut mullakin olla kaikissa raskauksissa. Ja sen ei ainakaan pitäs johtua juomisen puutteesta, kun juon paljon nestettä päivälläkin - ja hyppään kiitettävästi myös vessassa.
Pyykinpesukone ja kuivausrumpu = pesutorni Meillä on kans Boschin pyykinpesukone ja kuivausrumpu toinen tais olla 7 kg ja toinen 8 kg (ostettu keväällä 2008), kun ei saanut silloin molempia 8 kg:na, mutta hyvin on noilla pärjätty. Lisäksi kuivatetaan vielä naruilla - pyykkiä kun lapsiperheessä riittää... ihan kiitettävästi. Ja kuten joku toteskin, niin kovasti vaatteista kyllä pölyä lähtee... sellainen nukkamaton saa aina tyhjentää. Varsinkin isoille petikamppeille näppärä kuivatusmuoto, kun niitä on hankala ripustella kuivamaan pienissä kuivatustiloissa.
Oltiin eilen miehen ja tytön kans ultrassa, poika meni päiväkotikaverin 6 v. synttäreille ja vannotti tuomaan vauvasta kuvia
. Ultrassa LA siirtyi viikolla eli uusi LA on 12.7 (entinen 18.7) rv 14 +1 (vanha 13+2). Lääkäri kysyikin, et onko mulla epäsäännöllisen kuukautiset, mutta ei ole kun kellontarkkuudella melkein on tiennyt milloin alkavat. Outoa, miten olisi voinut hedelmöittyä viikkoa aiemmin... kokoa vauvalla oli 83 mm. Tuo suhdeluku vaan jäi vähän häiritsemään, vaikka lääkäri sanoi sen olevan ihan ok 1:4200, kun esikoisella oli 1:11039 ja toisella lapsella oli 1:21045, en vaan huomannut siitä kysellä siellä, kun en muistanut aiempien lasten suhdelukuja. Pitänee kysyä torstaina neuvolalääkäriltä. Kuvia saatiin mukaan 6 kpl ja niitä mies illalla vielä kovasti kotona halusi katella :hug: . Mahtava kokemus oli ultra jälleen ja ihana mieslääkäri ultrasi vatsan päältä. Kyseli vielä jäikö meillä mitään kysyttävää. Tosi ihana kokemus OYS:ssa. Samantien saatiin myös raportti ultrasta mukaan, jossa niskaturvotus 2.1 mm eli ihan hyvä. Torstaina olisi mullakin neuvolalääkäri kuten Kepsukallakin.
Ennu Mulla myös samanlainen mies. Hänelle perhe ja lapset ovat kaikkikaikessa. Hän oli myös esikoista oottaessa kaikilla neuvolakäynneillä, ultrissa ja synnytyksessä mukana (kun jouduin oleen synnytysosastolla yön yli tarkkailussa, mieskin yöpyi siellä kanssani ja ilmoitti töihin - otti sisäänteoista). Toista lasta oottaessa oli mukana ultrissa sekä synnytyksessä ja tietty äitipollilla on ollut mukana aina. Kolmatta oottaessa on mukana ultrissa ja synnytyksessä. Mutta aina kyselee neuvolakäyntien kuulumiset, kattoo neuvolakortin ja myös lasten neuvolakäynneistä kyselee, jos ite ei pääse mukaan (soittaa jo töistä :heart: :heart: ). Illat peuhaa ja leikkii lasten kans, kuljettaa harrastuksissa, mutta tekee myös kotitöitä - laittaa ruokaa ja siivoaa. Täydellisempää miestä en vois löytää :heart: :heart: . Tänä vuonna tulee 10 v. kihloissa ja 8 v. naimisissa.
Hiihtämässä kävin toissailtana 20 km pitkästä aikaa kun sää lauhtui. Eilen en sitten kerennyt hiihtään, kun käytiin illalla klo 18 eka ultrassa, sit kaupassa ja haettiin esikoinen synttäreiltä. Kello oli jo sen verta paljon, et iltatouhuihin ja nukkuun. Tänä iltana saa nähä kerkeenkö hiihtään, kun mies aloittaa iltaopiskelut työn ohessa (3 vuotta kestää ) ja taitaa olla koulua yli kahdeksaan tänään, sit vielä puolisen tuntia kotiin ajoa... joten en taida tänäänkään ladulle ehtiä tai sit käyn vaan kympin hiihtään... Huomenna menen kyllä hiihtämään sen tiedän jo varmuudella, jos sää vaan suosii...
Marza1970, mulla on jotain vasta-aineita veressä tai ainakin niistä on maininta verta luovutettaessa. Joskus selittivät mitä ne tarkoittaa, mutten enää muista. Mulle on vaihdettu veret syntyissä ja hätäkastettu, koska meinasin kuolla. Mutta ei meillä ole mieheltä silti koskaan verikokeita otettu.
En tiiä liittyykö se sulla samaan kuin mulla aikoinaan, että tuli liian samanlaista verta molemmilta vanhemmilta ja veri oli niin paksua, että tukki suonet (jotain tällaista sain äidiltäni selitykseksi) ja siksi vaihdettiin veret heti syntyissäni.
vatsakasilmanvauvaa Meille taas on sanottu aivan päinvastaista vaatteiden kuivatuksesta. Talvella varsinkin puutalossa tahtoo puu kuivua liikaakin niin on hyvä kun saa kosteutta vaatteitten kuivatuksesta (kesällähän vaatteet kuivataan etupäässä ulkona) kuten myös iho, varsinkin jos on atoopikko. Meillä kun on atoopikkoja on hyvä kun kuivatetaan vaatteita sisällä (vaikka välillä käytetään kuivausrumpuakin), niin ei tarvi niin paljo ilmankostutinta käyttää. Ja tuo leivinuunin lämmityskin kuivattaa sisäilmaa, niin vaatteiden kuivaus tuo kosteutta ilmaan. Iät ajathan vaatteita on kuivatettu sisällä ja vanhat hirsitalot ovat todella haluttuja/hyvässä kunnossa. Kyllä puu tarvii kosteutta ettei kuivu ja rupee halkeileen - tällaista informaatiota asiantuntijat meille on antanut ja maalaisjärjellä ajateltuna olen samaa mieltä. Ja kyllä ne rakenteet kärsii ajanoloon joka tapauksessa säiden vaihteluista, sille ei voi mitään...
Ei millään pahalla.
muurmurskainen :hug: , voimia teille ja onnea uuteen raskauteen, toivon mukaan pääset pian taas odottajiin.
bambina np ultra rv 13+1, mutta muuttui ultrassa rv 14:ksi ja pituus oli 83 mm.
Star86 Ei meillä ole koskaan ultrat maksaneet mitään. Nyt en sitten tiedä muuttuuko käytäntö, kun OYS ei enää ultraa vaan rakenneultra on jossain muualla. Kysyn torstaina, kun on lääkärineuvola, et missä jatkossa ultrataan.
SMSM ja Hippu rv 14+1 (ennen 13+2)