Heinäkuun Hurmaajat 2010 Tammikuussa (päivityspyynnöt yksärinä)

Täällä kauhea ahdistus päällä. Ja se johtuu siitä että mä totaalisesti unohdin antaa esikoiselle iltapalan, se kyllä söi ruokaa uudestaan meidän kanssa klo 18.20, mutta mä olen niin huono äiti... miten mä voin unohtaa jotain tuollaista.. Miten mä luulen vielä toisen kanssa pärjääväni...

ei muuta pakko jonnekin purkaa oloa

Emmy
 
Hei taas!

Kommentteja kysyttyihin kysymyksiin sekavassa järjestyksessä...

Pesukone --- meillä oli Suomessa kuivaava pesukone. Kuivaus-toimintoa tuli n. 10 vuoden aikana käytettyä ehkä pari kertaa vuodessa, oli jotenkin hankala. Esim. täyttä koneellista ei voinut kuivattaa kerralla, vaan kerralla pystyi kuivattamaan vain n. 1/3 koneellisen verran. Kätevä ainoastaan, jos illaksi piti saada just ne tietyt bilefarkut puhtaaksi ja kuivaksi.

Np-ultra --- kävin viikolla 12+0 ja kaveri oli 55 mm pitkä.

SMSM & riskiluku --- riskiluvun laskemiseen käytettyjä tietoja ovat mm:

* äidin ikä
* äidin paino
* sikiöiden lkm
* pää-vartalomitta ja niskaturvotus millimetreinä
* verinäytteen ottoajankohta

Korkean riskin ryhmään kuuluu luvut 1:1 - 1:250 ja matalan riskin ryhmään luvut 1:251 - 1:10 000 tai pienempi. Ihan hyvä lukupaketti löytyy osoitteesta:

http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf

Oma riskilukuni oli jotain 1:4400 (Down) ja täällä laskettiin riskiluku myös Edwardsin oireyhtymälle, mikä minulla oli jotain 1:16000. Lasketaanko tätä Suomessa?

Mieliteot --- Appelsiini ja kaikki suomalainen ruoka... piimä, viili, ruisleipä ja oltermannijuusto, rieska, lohikeitto... parin kuukauden päästä oon onneks tulossa käymään Suomessa, aih ja voih sitä mässäilyä :)

Hajuaisti on tosi herkkä ja mulla tekee pahaa kaikki hajusteet, kummallista. Olen joutunut vaihtamaan mm. dödön ja vartalorasvan hajuusteettomiin ja jouduin myös hävittämään kaikki tuoksukynttilät.

Kävin taas tänään lääkärissä, täällä lääkärikäytnejä on nyt näin alussa 1 kk välein, puolenvälin jälkeen 2 vkon ja lopussa viikon välein. Nyt kuunneltiin sydänäänet, mitattiin verenpaineet ja punnittiin kilot - tämän kaiken teki siis lääkäri, ei ihme että raskaus ja synnyttäminen tai terveydenhuolto on niin kallista täällä.

Huvittavaa minusta oli se, että painoni oli pysynyt samana ja se oli lääkärin mielestä hieman huolestuttavaa... Suomessa minulle olisi varmasti neuvolassa sanottu, että täytyy tarkkailla painoa kun lähtöpaino on pari kiloa yli suositusten, mutta nämä täkäläiset suositukset taitavat olla syystä tai toisesta erit :LOL: Ja salilla käydessä ei saa nostaa yli 2,5 kilon puntteja! Maalaisjärki kunniaan sanon minä!


Nennulainen ja Vaavi 14+1

 
Hipsu ja Enkelinäiti :hug:

Pai: Täällä kans viime aikoina huonosti nukuttuja öitä.. |O Vi...taa vielä noi ennen aamuviittä herätykset! :kieh: Sitten töissä väsyttää ja haukotella saa kokoajan, niin että suu meinaa revetä..

Kardemumma: Meilläkin oli ultrassa pienempi mitä viikot oli.. Pääperämitta 55mm vastas viikkoja 12+2 (12+5) laskettua aikaa ei kuitenkaan lähetty siirtelemään.. Ja ite ainakin tiiän että ovis olikin tosi myöhään, että aika hyvin menkoista katottuna kuiteskin päivät piti paikkaansa!

Kaverin luona käyty kyläilemässä.. Heti huomas, että masussa kasvaa jotain.. Kyllä se alkaa olemaan niin iso, että vain teltalla saa peitettyä :LOL: Eikä sitä tarvi enää peitellä, olen ylpeä masustani:) Pikkumuljahduksi,potkuja tuntuu aina välillä.. =)

Ärsyttää kun näin aamuviikolla turvottaa ihan älyttömästi,,mistähän mahtaa johtua?! Nyt saunaan ja sitten nukkumaan, jos sais vaikka ens yönä nukuttuakin!

Hyvää yötä :wave:


Maamin ja TOIVO 14+4 :heart:
 
Hellurei!

Pitkästä aikaa kirjoitan. Ihanaa kun toiset on niin aktiivisia. =) Olen kyllä käynyt monesti lukemassa täällä vaikken ole saanut aikaseksi kirjoittaa..

Keskustelua on käyty mm. autohankinnoista. Mekin käytiin koeajamassa muutama auto viikonloppuna. Pitäisi hankkia isompi.. Mun mielestä autoon satsaus on vaan maailman turhinta. Mutta kyllä tietty toimiva biili kummasti helpottaa elämistä. Me ollaan aina ajettu vanhoilla autoilla ja ajettu ne ihan loppuun. Nyt vaan kakkosen tullessa, on pakko satsata vähän isompaan. Keksisin kyllä miljoona parempaa kohdetta niillekkin rahoille.

Vähän omia kuulumisia: Sain kerrottua töissä viimeviikolla raskaudesta. Aika hiljaseks pomo veti.. Sai kuitenkin onniteltua loppujen lopuks. =) Helpotti omaa oloa kun ei tarvi enää yritellä peitellä tota kumpua. Mulla on molemmissa raskauksissa pullahtanut maha näkyviin tosi aikasessa vaiheessa. Olisiko syy edessä olevassa istukassa ja pienessä koossani. (siis lyhyessä varressa 155 cm, en mitenkään erityiseen laiha kyllä ole).
Olen elänyt tuskaiset kaksi-kolme viikkoa nyt. Kävin np-ultrassa joulu aaton aattona ja siellä kaikki oli ok. Laskettu aika tosin siirtyi 6 päivää eteen päin ja on nyt 4.7.Kävin myös samalla veriseulassa ja siitä he sanoivat laittavansa tiedon kahden-kolmen viikon sisällä jos jotain häikkää löytyy. Nyt olen jännittänyt joka päivä kolahtaako kirje postiluukusta. Ei ole onneksi ainakaan vielä! Tossa oli vaan niin paljon pyhiä että jännitän vielä tämän viikon ja sitten huokaan helpotuksesta jos kirjettä ei ole tullut. Tämän kakkosen kanssa on ollut paljon enemmän varpaillaan joka asiasta, vaikka muuten olenkin aika huoleton hulda.. =)

Hyviä vointeja teille kaikki mammat!!!

heta-h
 
Hei!

Tänään tuli herkistyminen koettua Lindexissä, kateltiin vauvan vaatteita. Alkoi itkettää, kun ne oli niin söpöjä ja pikkusia :heart:

Me ostettiin pesutorni ennen joulua, edellinen kone levisi hieman sitä ennen. Nyt melkein kuukauden käytön jälkeen oon ollut tyytyväinen :) Ei ole telineet ympäri kämppää levällään, kerrankin voi helposti kuivata lakanat ja muut isot tekstiilit. Nukan ja pölyn määrä on vähentynyt kämpässä :)

Bebek
Täällä kärsitään kans päänsärystä, huimauksesta ja pahoivoinnista. Pahoinvointi ei ole vieläkään lakannut, joka päivä tulee keskusteltua pöntön kanssa :(

Dana88 & Pikkune 14+4

 
Muumurskainen: :hug: ja onnea uuteen yritykseen! Toivottavasti tärppää pian uudelleen ja kaikki menee hyvin!

Enkelinäiti: Varmasti kamala tunne. Toivottavasti pieni kuitenkin jaksaa mukana ja vuoto osoittautuu vaarattomaksi.

Pai: Täällä kans kärsitään unettomuudesta jo noin neljättä viikkoa. Toissayönä sain nukuttua tunnin, viimeyönä huikeat 3 tuntia. Lomalla tuon kanssa pärjäsi, mutta nyt meinaa päivisin töissä olla aika väsy. Toivottavasti alkaa kohta jo unet maistua!
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Täällä kauhea ahdistus päällä. Ja se johtuu siitä että mä totaalisesti unohdin antaa esikoiselle iltapalan, se kyllä söi ruokaa uudestaan meidän kanssa klo 18.20, mutta mä olen niin huono äiti... miten mä voin unohtaa jotain tuollaista.. Miten mä luulen vielä toisen kanssa pärjääväni...

ei muuta pakko jonnekin purkaa oloa

Emmy
Ei tuo minusta nyt niin vaarallista ole, jos on kuitenkin ruokaa saanut 18.20. Tuskin olis jaksanut enää syödäkään iltapalaa...

Nennulainen SMSM & riskiluku --- riskiluvun laskemiseen käytettyjä tietoja ovat mm:

* äidin ikä
* äidin paino
* sikiöiden lkm
* pää-vartalomitta ja niskaturvotus millimetreinä
* verinäytteen ottoajankohta

Korkean riskin ryhmään kuuluu luvut 1:1 - 1:250 ja matalan riskin ryhmään luvut 1:251 - 1:10 000 tai pienempi. Ihan hyvä lukupaketti löytyy osoitteesta:

http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf

Oma riskilukuni oli jotain 1:4400 (Down) ja täällä laskettiin riskiluku myös Edwardsin oireyhtymälle, mikä minulla oli jotain 1:16000. Lasketaanko tätä Suomessa?

Kiitos - tämä rauhoitti mieltäni huomattavasti. Tietääkseni Suomessa ei Edwardsin oireyhtymää testata, ei minulla ainakaan ole koskaan testattu.


 
Termiitti82
Ikävä lukea että jollakulla on ollut epämääräistä vuotoa :( toivottavasti se nyt menisi ohi.
itsellänikin esikoisesta tuli menkkamaista vuotoa alkuraskaudessa ja se todellakin ainakin pelästytti, mutta se oli kuulemma normaalia.

olikohan se nennu joka kirjoitti ettei ole ollut tyytyväinen F6:siin? kiinnostaisi tietää mikä niissä on ollut syy että olet ollut tyytymätön? tuliko teille kahdet pyörät mukaan? meillä siis isot pyörät ja kesällä voi vaihtaa eteen pienemmät kääntyvät.

dobleri tuli vihdoinkin tänään. ekalla kerralla en saanut ääniä kuulumaan, olin vaan ihan rasvan peitossa. toisella kertaa makasin ensin hetken paikoillani ja koitin liikkeistä tunnustella missä vauva voisi olla ja sain äänet melkein heti kuulumaan. vinkiksi niille joilla vaikeuksia saada kuulumaan, että kannatta ultrata ihan häpyluun vierestä, eli ihan alhaalta ja painaa laitetta vatsaa vasten oikein reilusti. painaa ikäänkuin häpyluuta päin. ainakin näillä viikoilla tyyppi oleilee vielä niin alhaalla.

neuvolassa kävin myös tänään ja oli tosi kiva kun olin siellä yli tunnin ja vaan juteltiin kaikesta ja siinä ehti kysymään rauhassa kaikkea kun neukkutädillä ei ollut mhihinkään kiire.
kaikki oli hyvin, hemoglobiini kylläkin aina yhtä huono 104. antoi myös ymmärtää että minun työssäni saan varmasti ainakin viimeisen kuun ennen äippälomaa sairaslomaksi. kiva niin sillä viimeksi pidin vaan palkatonta kuukauden. ja kuulin myös ekaa kertaa ne sydänäänet ja kyllähän se hetki pistää oikein hymyilyttämään. kovasti liikkui ja sain korttiin kaksi plussaa.

minä olen RH-negatiivinen ja sain esikoisenkin synnyttyä piikin. loppuraskaudestahan seurataan ettei vasta-aineita synny. ensimmäisen raskauden kanssahan ei ole hätää sillä vasta-aineita ei ehdi syntyä mutta toisesta annetaan jo piikki. (minulla siis kaksi raskautta mutta yksi lapsi) :)

minä myös heräilen öisin se on jotenkin ärsyttävää kun heti ei saa unenpäästä takaisin kiinni.

riskiluku oli 1:7500
np-ultrassa oltiin viikolla 12+2 ja pääperä mitta 53,5mm vastasi viikkoja 12+0 mutta mitään ei muutettu.

siinäpä ihmeemmät, öitä kaikille

:wave:

-Termiitti 14+2 ja 3v-
 
kiitos kaikille vastauksista!!

itse aloin sen jälkeen vaan miettimään, kun joku laittoi tänne että oli käynyt np:ssa, pituus oli ollut 62mm ja vastannut viikkoja 12+4. kun meillä kävi niin, että np oli mun laskujen mukaan 12+5. pituudeksi kätilö ilmoitti 67mm ja sanoi ettei aleta muuttamaan LA, ja merkkasi kuitenkin neuvolakorttiin 12+4 eli kuitenkin tavallaan muutti. ja nyt kun näin jollain samat viikot mut eri koon, niin aloin miettimään, että menenkö mä nyt tavallaan edellä, vai miten se nyt on. noh, kuten kardemummma tuossa aiemmin sanoi, että joku saattaisi sanoa, että nämä ovat pieniä asioita, kun kyse on vain yhdestä/ muutamasta päivästä. mutta siis alkoi vain mietityttämään... vielä suuri kiitos kaikille ketkä jaksoivat vastata! :D

mennään nyt sillä alkuperäisellä, eli 13+2 :heart:
 
SMSM: mä tarkotin et jos äidin veriryhmä on rh - ja vauvan rh + niin sillon äidille annetaan.. mut jos äidillä on rh+ ja vauvalla on myös rh + niin ei anneta.. tuli vähän ilmeisesti nopeaan tahtiin kirjotettua kun kirjotin epäselvästi
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bebek:
SMSM: mä tarkotin et jos äidin veriryhmä on rh - ja vauvan rh + niin sillon äidille annetaan.. mut jos äidillä on rh+ ja vauvalla on myös rh + niin ei anneta.. tuli vähän ilmeisesti nopeaan tahtiin kirjotettua kun kirjotin epäselvästi
Kiitos Bebek selvennyksestä =) . Minä kun en noita veriryhmä -juttuja niin ymmärrä... muuta kuin et niitä on neljä ja on rh - ja + :LOL: . Verta olen kyllä luovuttanut, mutta nyt en tietenkään luovuta ja aikoinaan mulle sanoivat, et ei kannata luovuttaa silloinkaan, jos yrittää lasta.
 
2cm oli pikkuinen venähtänyt viikossa.Vuotoa ei enää ole,mutta huoli on jokaisella vessareissulla.Neuvolan täti määräsi 2 viikkoa hyvin rauhallista eloa,ei saa nostaa painavia,pitää varoa äkkiliikkeitä,hyppyjä yms..ja petipuuhat kielletty :ashamed:
tuntuu etten uskalla sängystä nousta ettei vuoto vaan ala.Minullahan oli flunssa juuri ja yskin pari päiuvä,täti vähän epäili että raju yskiminen sai kohdunsuun vuotamaan,mutta arvailua sekin :ashamed: Tuon 2-vuotiaan uhmiksen kanssa kyllä joutuu tekemään vaikka mitä liikkeitä,ja nostaa ei sitä saisi,mutta välillä on kyllä pakko.Jos 2 viikkoon ei tule vuotoja voin jatkaa eloa normaalisti..huokaus.on aika masentunut olo.
 
hipsu, hyvä et kaikki oli hyvin! Nyt vaan koitat sitten ottaa niin rennosti ja rauhallisesti kuin mitä ikinä vaan pystyt sen 2-vuotiaan uhmiksesi kanssa! :hug: Täälläkin pari uhmaikäistä ja kämppä kuin pyörremyrskyn jäljiltä, kun olen yrittänyt hermoparkojani lepuutella.. =)

enkelinäidille hurjasti voimia! Toivottavasti vuoto oli harmitonta!! :hug:

Bambina: se olin varmasti minä, jolla muutettiin tuo laskettu aika. Täällä muutetaan, jos viikolla heittää. Ja mulla varmaan erityisesti vielä sen vuoksi, että on kaksosista kyse, kun ne tuppaavat muutenkin syntymään ennen LA:ta. Toinen oli siis 6pv ja toinen sen 7pv isompia. MUTTA, edellisissä raskauksissa, rv:t ovat myös olleet 3-4 pv mittojen mukaan pidemmällä, kuin mitä menkoista laskettuna. Tällöin laskettua aikaa ei vaihdettu ja lapsukaiset syntyi huom huom huom rv 39+3 ja 38+1 ihan hyvillä mitoille. Et siltkin nämä saattavat heittää.. :D

Mitäs vielä.. Ei kai nyt just sit mitään! :LOL:

Star86 & Murut 15+4 tai jotain.. :heart:
 
Miksi, voi miksi, ei voi olla jo perjantai?! Työmotivaatio = 0!

Huomasin eilen, että äitiyspakkauksessa on kestovaippoja mukana. Onko teillä kokemuksia? Mua vähän houkuttais kokeilla, kun tulis niin paljon halvemmaksi (ja ympäristöystävällistä tietty kans), mutta muutama juttu mietityttää:

a) Hukunko sitten pyykkiin?
b) Hukunko kakkaan? :D
c) Falskaako kestovaipat - eli hukkuuko mies ja koiratkin kakkaan?

(Katsotaan, montako kertaa saan mahdutettua' sanan kakka' yhteen viestiin :p )

Enkeliäiti Toivottavasti voit jo paremmin ja vuoto & kivut on loppuneet? Tosi kurja juttu. Paljon tsemppiä sinne! :hug:

nennulainen Huvittava tuo 2,5kg painoraja salilla. :LOL: Ostoskassitkin painaa usein enemmän! Minkälaisia ruokasuosituksia USAssa muuten annetaan? Onko esim. kahvi ja alkoholi täysin kiellettyjen listalla?

Takas työn pariin hetkeksi - kivaa päivää kaikille!

 
hipsu79 Hyvä että pikkusella kaikki hyvin. Yrität nyt vaan ottaa rauhallisesti. Ja jos saat jostain apuja sinne kotiin sen uhmiksen kaveriks, niin pyydä ihmeessä. Sitten vaan ite jakelet neuvoja sängyn pohjalta. Toivotaan nyt et ne vuodot loppuu, eikä tarvi enää hätäillä niiden kans. Ite oisin varmasti ihan paniikissa.

Huh, nyt on sitten tentti ohi. Saas nähdä miten käy. Tentin jälkeen kävin ostamassa vauvanpeittoon langat ja tarttui mukaan sitten pari 50-56 cm yöpukuakin. :) Ihania.

Ihan järjetön väsymys taas vaivaa... Onneks on sentä loppupäivä vapaata niin voi ottaa ihan rauhassa. Ja nauttia siitä ku ei oikeastaan oo mitään pakollista tehtävää.

Eilinen ilta meni tenttiin lukiessa ja mahakipuja ihmetellessä ja tunnustellessa (+tietty vessassa juostessa). Mutta eipä mitään hälyttävää kuitenkaan tapahtunut.

Miten näistä kaikista ajatuksista pääsee eroon ? Tuntuu ihan sairaalta ku aina välillä miettii et entäs jos rakenneultrassa selviääkin jotain kauheeta ja raskaus keskeytyy / keskeytetään. Ja entäs jos vauva onkin keskonen ? Tai kuolee muuten vaan ? Kauheen synkkiä ajatuksia, eikä niille voi mitään, ne vaan tulee jostain :( Onko muilla näitä ? Miten ootte saaneet päänne selväksi näistä jutuista ?


 
Pai80 Tuollaiset synkät ajatukset on aika ajoin ihan normaalia ja varmasti kaikki äidit miettivät samoja juttuja. Mutta se ei ole hyvä, jos ne vaivaa koko ajan. Itse olen päättänyt tiukasti olla lähtemättä murehtimisen linjalle - aina kun alan mietttimään kauhuskenaarioita lopetan siihen paikkaan ja ajattelen, että jos sille linjalle lähtee, koko elämä menee murehtiessa! Jos sua kovasti vaivaa, niin puhu ihmeessä näistä tunteista neuvolassa.

Mulla on muuten kans muuten tullut nyt tosi helposti maha kipeeksi. Johtuu varmaan siitä, että ruuansulatus on hidastunut niin paljon ja suolistosta kuulemma imeytyy tuplasti enemmän vettä kuin ennen. Eli mahaa turvottaa todella helposti. Suhteellisen järkevä ruokavalio ja runsas vedenjuominen auttaa jonkin verran.

Jos kivut taas on liitoskipuja, niin niiden kanssa pitää vaan elää. :( Neuvolalääkäri sanoi, että niihin voi ottaa Panadolia, mutta en nyt joka päivä viitsis sitäkään käyttää.
 
hipsu ihana juttu kun nyt kuitenkin kaikki hyvin. :heart: tosiaan voi olla vaikeeta ottaa koko ajan rauhallisesti kun 2v uhmis, mutta yritä kuitenkin lepäillä niin paljon kuin mahdollista! :heart:

pai80 mä kans välillä synkistelen. :p Oon kyl tosi onnellinen ja odotan innolla. oon ostellut pikkuruisia vaatteita muutaman ja aloittanut neulomaan pieniä villahousuja :heart: Mutta sitten taas välillä toppuuttelen itteäni et mitä jos kaikki ei olekkaan ok. mitä jos ultrassa selviää jotain. Mitä jos syntyykin ennen aikojaan mitä jos, mitä jos. tietty nämä mitä jos ajatukset on ihan normaaleja, tokihan äidit (ja isät) on aina pikkuisistaan huolissaan. Siis jossain määrin. Ainahan sitä toivoo vaan parasta omille lapsilleen :heart: mutta sitten jos alkaa tulla synkät ajatukset niin koitan unohtaa ne ja ajatella taas positiivisesti. haluan kuitenkin nauttia tästä odotusajastakin ja antaa itseni olla siitä täysillä onnellinen! :heart:

sadee80 & rusina 15+3 :heart:
 
Hei.

Pahaolo jatkuu täällä yhä, meni tämäkin päivä sairaslomaksi :( Inhottaa kun poissaoloja tulee niin paljon :( Tänään olin yhteyksissä lääkäriin ja terveydenhoitajaan, pitäisi ilmeisesti käyä jo tiputuksessa taas reissu. Jotain pahoivointi lääkettä saatetaan kokeilla.

Tulokset vihdoin valmistui, kaikki oli hyviä. Down-riskiluku oli 1:100 000, eli riski on olemattoman pieni.

Olo ihan kamala, väsynyt ja heikko. Ei kuulemma pitäisi valittaa, kuuluu raskauteen. Valitan silti. Olen onnellinen raskaudesta, mutta oireet vois olla jo lievemmät.

Dana88 & Pikkune 14+5
 
hipsu79 hyvä kun kaikki oli kunnossa!

Meillä lapset olleet taas vatsataudissa ja toinen oksensi koko yön....sinnikkäästi menin aamulla kuitenkin töihin,vaikka unet jäi vähiin. Lapset jäivät isin viereen nukkumaan. Vielä on toistaiseksi itse selvitty taudilta,vaikka lähes poikkeuksetta saan aina sen jos lapsilla on. Doppleri tuli tänään tännekkin =) kerran sain kuulumaan ja lapsetkin kuuntelivat innolla,mutta toisella kerralla löysin vain oman sykkeen :ashamed: No täytyy vielä illalla kokeilla runsaan rasvamäärän kera =)

äiti -79- vauva 13+4
 
Kävin neuvolassa pahan olon vuoksi. Otettiin keto-arvot (mitä lie ovat) olivat koholla, melkein sen verran korkiana, että olisi lähtö osastolle. Huomenna lisää kokeita, ellei tulokset parane, tiputus ja osasto kutsuvat :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Olivia81:
a) Hukunko sitten pyykkiin?
b) Hukunko kakkaan? :D
c) Falskaako kestovaipat - eli hukkuuko mies ja koiratkin kakkaan?
a.) et
b.) et
c.) ei/eivät (tarkennus, eivät sen enempää kuin kertiksetkään = väärän mallinen kesto falskaa aivan siinä missä väärän mallinen kertiskin)
http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/index.php ja http://www.kestovaippainfo.fi/ löydät melkoisen paljon lisätietoa!

dana88 Ketoarvot liittyy kehon ketoosiin. Korkeet arvot diabeetikoilla voi olla peräti vaarallista, mutta esim. atkinssin dieetillä olevilla tavoite.. Ruokavaliolla ketoarvot nousee, mikäli hiilihydraattien saanti jää jonkun tietyn grammamäärän alle / vrk (vaihtelee pikkasen ihmiskohtaisesti), ketoosi syntyy siis myös paastotessa. Ite sain vuosi sitten ketoosin aikaan karppaamalla atkinsmaisesti alle viikon, hiilareita meni km. alle 20g/pv, mikä on siis tooosi vähän (tuo tuli kasaan lähinnä rahkasta, kaalista, salaatista, tomaatista + muusta rehusta, lisäksi söin lihaa/juustoja ym proteiinipitosta ja nostin kokonaisrasvan määrää aikasta paljon, jottei kalorimäärä tippunut olemattomiin). Wkipewdian linkki ketoosiin. Tosin tuon faktapitoisuuden kanssa voi olla vähän niin ja näin, en jaksanut kovin tarkkaan tahkota läpi. Saman tyyppinen sepustus karppaus-näkökulmasta täällä. Auttoiko yhtään?

Ja koska itellä ei tällä hetkellä tavoitteena ketoosi ole, menenpä laittamaan ruokaa..


 
moi!
Ajattelin tulla moikkaan teitä ku kirjoittelin vielä marraskuussa teidän kanssa. Tuli se km sillon ja nyt mennään viikko 8-9. Eli heti sitten tärppäs ja nyt oonki ollu jo 3kertaa ultrassa ja siellä se pieni kasvaa. Menen taas maanantaina ja sitten saan sen lasketun ajankin..
Onnea paljon teille kaikille.
 
Hipsu hyvä että kaikki oli hyvin :D

Täällä laiskottelu-ilta menossa.. Netissä oon surffaillu jo tovin :whistle: Oon siis aivan jäässä.. 2pitkähihasta paitaa päällekkäin trikoo+ohut neule ja sen lisäksi vielä villatakki päällä sekä villasukat jalassa.. Kuuma teekuppi kourassa ja kaiken lisäksi hellassa valkea :whistle: Josko kohta lämpenis! Ei huvita lähteä lenkillekkään, kun on valmiiksi jo niin jäässä.. Pitää vääntää crossarilla taas lenkki.. ;)

Tilasin sitten H&M:ltä vauvanvaatteita :whistle: Niinkun meillä ei niitä jo olis... :D Niinkun täällä jo joku sanoi, että ne on niin ihanan pieniä, että niitä on niin kiva hipelöidä.. Harmi, että lindexillä on parhaimmat uusretrovaatteet loppu.. Onneks oon ostanu varastoon jo varmaan 2vuotta sitten :whistle:

Voi ihana kun täällä on jo niin moni ostanut vaunut.. Itekkin oon kattellu, mutta aattelin jättää viime tippaan, ettei tuu hätiköityjä päätöksiä, mutta jos eteen tulee just MUST vaunut, niin ilman muuta ostan!!

Jos rupeis tekemään jotain järkevää... Pyykkikorikin olis aivan täynnä :whistle:

Pikkulauantaita kaikille :wave:


Maamin ja TOIVO-JUSTIINA 14+5 :heart:
Ps. meijän vaavi sai toisenkin nimen, oon niin kiukkunen (enkä poikien aikana oo ollu) että jos tyttö tulee niin pakko varmaan laittaa toiseksi nimeksi JUSTIINA :LOL: :LOL: Mieskin tuumas että oon ihan erilainen kuin poikien aikana...vahvat hormoonit :LOL:
 

Yhteistyössä