Paljon on taas kirjoituksia tullut ja olen niitä lueskellutkin. Kommentoimaan vaan en ole kerennyt. Nyt koetan ainakin jotain kommentoida.
Tiputteluvuotoa mulla oli vielä torstainakin aamulla ja soitin sit tk:een, kun neuvolalääkärille ei tuntunut aikoja saavan. Eipä sitä saanut tk:eenkaan
. Konsultoivat kuitenkin äitipolia asiasta ja käskivät ottaa perjantai-aamuna yhteyttä, jos vielä jatkuu. Mutta onneksi tiputtelu loppui kuten muutkin vaivat ja sunnuntaina uskaltauduin jo hiihtoladulle taas. Nyt olen su-ti hiihtänyt 63 km, eikä mitään ongelmaa. Rupesin sit aatteleen, et oisko tiputtelu voinu johtua edellisellä viikolla otetusta papa-näytteestä? Et jotenkin peitonheiluttelut sit aukas paikat, kun ottivat näytteen tai jotain sinnepäin? Nyt kuitenkin kaikki hyvin ja Hippu liikuskelee kovasti masussa - olen liikkeitä tuntenut oikeestaan jo rv 13 lähtien, mutta nyt rv 14 lähtien tosi selkeesti tulee potkuja ja muljahduksia, kun pyörii masussa :heart: . Hikkaa ei vielä ole tuntunut, mut eiköhän sekin jossain vaiheessa tule
. Jännä vaan tuntea liikkeet näin aikaisin, kun kahdesta ensimmäisestä olen tuntenut vasta rv 20 jälkeen... mutta kahdessa aiemmassa raskaudessa istukka on ollut etuseinässä (vaimentanut liikkeiden tuntemista) ja nyt takaseinässä.
Vakuutuksista ainakin on ollut kysymystä. Meillä ei esikoiselle vakuutusta otettu, kun ei tajuttu ottaa sitä ennen synnytystä ja hänellä oli 1,5 kk:n ikäisenä korvatulehdus, joten niitä vakuutus ei olisi enää korvannut. Joten ei sitten otettu kuin tapaturmavakuutus ja esikoisen kohdalla vakuutus ei olisi kyllä hintaansa haukkunut - niin terve poitsu hän on ollut ja kunnalliset palvelut olleet riittävät.
Nuoremmalle otettiin vakuutus ennen syntymää ja se kyllä on osoittautunut kannattavaksi siitä huolimatta, että suurimmaksi osaksi käytämme kunnallisia palveluja. Tytöllä on paha atooppinen ihottuma ja mm. viime kesänä saatiin vuoden ajalta lääkekuluja + 3 plk maksua takas n 1550 ?, tästä summasta oli siis jo vähennetty omavastuu. Eli tuommoinen summa ois mennyt omasta edestään, jos ei olisi ollut vakuutusta. Eli ei kannata miettiä vaan sitä, et käytetään kunnallisia palveluja niin ei tarvita vakuutusta - entäs jos lapsella todetaan joku paha ihottuma tms ja hoitoihin kuuluvat rasvat (vaikka saakin kela-korvauksen) ja lääkärissä käytöt (erikoissairaanhoito) maksavat vuoden mittaan 1000 - 2000? ja ylikin. Kyllä silloin varmaan kannattaa miettiä ottaako vakuutuksen vai ei. Meillä vakuutus otetaan ennen syntymää ja katotaan esim. pari vuotta, jos ei näytä olevan rahoille vastinetta niin lopetetaan. Mutta tytön vakuutus pidetään varmasti voimassa - sen verta tyyriitä lääkkeitä tarvitaan esim. yksi 100 g tuubi Elidel- voidetta maksaa n. 123 ? ja niitä kun menee muutama tuubi vuoden mittaan + muut lääkkeet ja rasvat päälle. Ja me saadaan mm. gefilus-kapselit vakuutuksesta, kun on resepti niille ja kaikille muillekin lääkkeille on pyydetty resepti (vaikka ne sais ilman reseptiä), koska silloin saadaan ne vakuutuksen piiriin esim. d-vitamiini, panadol jne. Niin ja onhan meillä ollut joku sairaalajaksokin (ekalla kertaa toispuoleinen keuhkokuume ja toisella kertaa vesirokon aiheuttama verenmyrkytys) ja saatiin sairaalamaksutkin vakuutuksesta. Meillä on vakuutukset Tapiolassa.
Meillä kerrottiin nyt viikonloppuna anoppilassa vauvauutisesta ja anoppi oli mielissään. Hän kun oli murehtinut meidän esikoisen kouluunlähtöä syksyllä, et miten pärjää, kun vanhemmat on töissä. Nyt oli ku naantalin aurinko kun hokas, et äippä onkin kotona
. Ja puskaradio oli jo toiminut... miehen veljen perheeltä tuli jo viesti, et pikkulinnut on laulaneet... (kuten arvasinkin). Omalle veljelleni kerroin myös, joten nyt on vauvauutiset tiedotettu. Mutta FB:hen en ole ajatellut vielä laittaa. Tosin kaveripiirikin tuntu jo aika pitkälle tietävät, kun mies yhelle kaverille illanvietossa joulun aikaan sano: et rouva ei pysty juomaan (kun tää kaveri oli koko porukalle ostamassa salmiakkikossuja baarissa) - tiedät varmaan miksi... niin puskaradio silläkin saralla toiminut
Sukupuolesta Meille on sama kumpi tulee - taloudellisestikin, kun on poika ja tyttö ennestään niin molemmille löytyy vaatteita ja muuta tavaraa. Mulla vaan on alkanut olemaan poika-olo...
dana88 Voi että, kyllä sulla on tosi rankka raskaus :hug: . Voimia sinulle sinne sairaalaan, saavat siellä sinut kuntoon ja toivottavasti pahoinvointi ei ihan koko raskautta kestä.
Käsitöistä minäkin aloin vauvalle peittoa neuloon täältä innostuksen saaneena. Nuorena tuli neulottua paljon, mutta jotenkin se on vain jäänyt. Nyt on jo pitemmän aikaa sormia syyhyttänyt puikkojen jatkeeksi ja nyt se sitten alkoi
.
Ninzuliini Mulla ainakin on kahdessa aikaisemmassa raskaudessa tullut n. 18 kg painoa molemmissa. Saa nähdä paljonko nyt tulee, en hirveesti liikuntaa harrastanut tuolloin, nyt olen hiihdellyt aina kun vointi ja sää sen sallii.
Päänsärystä rv 14 paikkeilla mullakin oli päänsärkyä, mutta nyt sitä ei ole enää ollut. Yleensä mulla ei ole oikeestaan koskaan pää kipee - paitsi sillon kun on niskat jumissa. Juon kyllä kokoajan paljon nestettä.
Odotan muistaakseni liitoskivut ei voi vielä tässä vaiheessa tuntua vaan vasta jotain rv 30 paikkeilla ja ne tuntuu enemmän tuolla nivusissa. Ainakaan mulla ei ole koskaan näin aikaisin tuntunut, mutta sekin on varmaan yksilöllistä.
dana88 kyllä meillä ainakin vakuutus on korvannut atooppisesta ihottumasta johtuvat kulut kaikki. Kuten myös kaikki muut lääkäri- ja lääkekulut. En tiedä mistä vakuutusyhtiöistö olet kysynyt, mutta meillä vakuutukset Tapiolassa. Vakuutus on otettu v. 2005 kaksi tai kolme kuukautta ennen lapsen syntymää ja on voimassa edelleen ja on korvannut siis kaikki muut aiheutuneet kulut myös kahden kk:n ajalta syntymän jälkeen (korvatulehdus), kuten myös sen jälkeen, mutta ambulanssikulua ei korvannut eli ei korvaa matkoja. Korvaa myös kulut yksityisellä lääkärillä käytöstä. Meillä se on lapsivakuutuksen nimellä.
sadee80 osanottoni koiravanhuksen poisnukkumisesta. Kyllähän se eläin oli se sitten koira tai kissa tms, on perheenjäsen ja samallaan surettaa luopua siitä - ehkä jopa enemmän kuin läheisestä ihmisestä :hug: .
Marta :heart: , ihanaa kun tunnet jo liikkeet. Mullakin on jo tuntunut rv 13 asti, mutta mulla onkin istukka takaseinässä ja 3. lapsi tulossa. Aiemmista tuntenut vasta rv 20 jälkeen ja istukka on ollut aiemmin etuseinässä vaimentamassa liikkeiden tuntemusta.
Pai Täällä pitää itse varata aika rakenneultraan sitten kun neuvolan täti siitä sanoo. Ja ilmeisesti parin viikon päästä olevassa neuvolassa neuvolan täti kehottaa varaan ajan. Vielä vaan ei ole tietoa mihin se varataan, kun OYS lopettaa ultrat ja Oulun Terveystalolta ei ole tullut ohjeistusta miten toimitaan. Ilmeisesti ovat siellä vähän ihmeissään, kun niin monen kunnan ultrat tuli heille hoidettavaksi, mutta eiköhän tuo alkukankeuksien jälkeen lähde käyntiin...
Pai80 Yleensä pakkasilla mää saan hirveitä sähkäreitä - varsinkin autoon mennessä/poistuessa. Nyt en muista vähään aikaan sähkäriä saaneeni - vaikuttaakohan tää raskaus siihenkin
ON: Masu on kasvanut hirveesti viimeaikoina ja Hippu liikkuu masussa kovasti. Hiihtämässä olen käynyt edelleen, saa nähdä milloin lopettelis - kyllähän tuo on vauhti jo hidastunut ja ei jaksa enää mäkiä niin nopeesti nousta ylös - puuskututtaa...
. Su-ti olen hiihtänyt 63 km. Viime yönä nuorempi herätti vessareissuillaan ja sen jälkeen ei sitten uni enää tullutkaan, joten jotain 3:sta asti on valvottu - saa nähä miten sitä jaksaa tän päivän n. 4-5 tunnin yöunilla... Mutta nyt muksuja herättää ja aamutouhuihin.
Hyvää keskiviikkopäivää Heinämasuille
SMSM ja Hippu rv 16+2