Heinäkuun Hellemasut 2015

jammaillen: Sano työkavereille jo ajoissa, että sulla on vaikka hammas tulehtunut ja siihen antibioottikuuri menossa ja harmittele, ettet voi sen vuoksi ottaa alkoholia. Meillä ainakaan kukaan ei töissä ihmettele tuota syytä, kun kaikki sairaanhoitajia tai lääkäreitä ja tietävät ettei antibioottien kanssa saa viinalla läträtä :rolleyes:
 
MiNalo Voimia :hug: Itsellä ollut hyvin samanlainen raskaus testeineen, tunteineen ja ultrineen. Hyvä, että raskaus kuitenkin löytyi ja sait asiaan sevyyden. Toivottavasti lähtis tyhjentymään itsestään. Aika jännä tuo lääkäreiden vrovaisuus. Mu kyllä uskottiin, et ei oo mahdollisuutta että ei ole raskaus niin pitkällä. Kävin eka yksityisellä ultrassa ja muutaman ov päivän päästä sairaalassa sama tilanne ja sain lääkkeet samantien.

Hammaslääkäri parin vuoden välein tehtävä tarkastus ja suuhygienistikäynti keväällä tehtynä, eli ei ole ajankohtaista.

Onfluenssarokote en ottanut, töissä ois ollu mahdollisuus muutama viikko sitten. En oo koskaan ottanu mitään ylimääräisiä rokotteita, en myöskään koskaan sairastanut influenssaa tai muuta.

Jos nyt kaikki menee hyvin niin ikäeroa tulis 3v ja tuplia en aio hommata. Seisomalaudan vaunuihin kyllä luultavasti. Esikoinen varmaan ens kesänä oppii pyöräilemään niin josko sillä tavalla etenis vähän pitempiäkin matkoja. On myös auto käytössä päivisin niin että pakko ei ole jalkaisin liikkua.

Pikkujoulut ois ens viikolla, mutta aion skipata. Onneks on muutama hyvä syy, joiden puolesta mun osallistuminen menis oikeestikin aika hankalaksi, niin on hyvät tekosyyt skipata. En halua vielä herättää arvailuja töissä.

Oma napa Tällä viikolla pahoinvointi on ollut voimakkaampaa kuin aiemmissa raskauksissa ikinä. Usein on lähes koko ajan läsnä, paitsi ihan aamusta eli aamupala on päivän helpoiten uppoava ruoka. Lounas tuottaa eniten päänvaivaa ja oon vaan närppiny lautaselta vähän jotain. Nyt tuntuu et parin päivän sisällä on alkanut tehdä enemmän mieli tuoretta ja raikasta, kun aiemmin suolaista ja epäterveellistä. Väsymys on vaihtelevaa, tänään oon ollut ihan seis. 11h yöunien päälle maistui vielä 1,5h päikkärit :) Tissit on kuin maito ois noussu, en muista esikoisesta tämmöstäkään. Paino ei ole vielä noussut, vaikka ruokahalu on kasvanut ja syön paljon jos vaan pahoinvoinnilta pystyn. Ja toisaalta sen takia pitääkin syödä enemmän et olo helpottais. Esikoisesta alkoi nousta kunnolla rv15 ja sit olinkin iha pulassa painonnousun kanssa. Ummetus tai alkaa silloin samoihin aikoihin, nyt ei ole vielä näkynyt.

Olojen puolesta on suht luottavainen olo, voi kunpa siellä oikeesti olis kaikki hyvin. Keskiviikkona ultraan. Vajaa viikko sitten näin unta, että synnytin suurikokoisen mustatukkaisen pojan, saa nähdä pitääkö paikkansa :)

Onnen Keiju 6+6
 
Pikkujoulut kannattaa vielä eritellä ohimennen, että syö siihen tulehdukseen nimenomaan jotain metronidatsoli-antibioottia, jonka kanssa ei oikeastikaan saa käyttää alkoa (antabusreaktion kaltainen vaikutus), niin menee läpi myös terveysalan pikkujouluissa :D

Ar-ultra ajattelin soitella huomenna alkuraskauden ultraa yksityiselle, niin saa vähän paremman arvion la:sta ja ettei kyseessä ole tuulimuna tmv., esikoisestakin käytiin niin kyllä sitten tästäkin. Syke pitäisi varmaankin jo näkyä, kun viikkoja olisi arviolta 7+...
 
Täälläkin on alkanut vähän olemaan huonoa oloa, etenkin jos nälkä ehtii tulla tai jos ruoka on raskaampaa niin ruoan jälkeen... Olen syönyt nyt tosi säännöllisesti ja aika terveellisesti plussasta lähtien, siksi ehkä ei ole niin paljon olojakaan ollut.

Pikkujouluihin vinkkinä, että voihan sitä yrittää sopia ravintolassa etukäteen, että tuovat aina holitonta siinä kuin muille alkollista? Vaatii tietysti vähän vaivannäköä, mutta toimii varmasti :) Itse kerran pikkujouluissa tilailin tiskiltä aina holittomia drinkkejä, jossain vaiheessa porukka on kuitenkin sen verran tuiskeessa, etteivät huomaa juoko vettä tai juoko mitään :LOL: Itse en aio nyt tällä kertaa yrittää salailla, yhdet pikkujoulut tiedossa (ei työpaikan) ja niissä aion kertoa ihmellijöille. Kerrotaan myös sukulaisille jouluna, tapana on kuitenkin ottaa yksi alkohollinen glögi ennen joulupäivällistä ja päivällisellä vielä viiniä. Ihan kaikkia juomia en viitsi miehellekään tunkea ;)

Turvotusta on. Olen muutenkin pullukka, mutta nyt tuntuu, ettei vatsaa saa vedettyä sisään, vaikka yrittäisi. Todennäköisesti mulle tulee iso vatsa tässä(kin) raskaudessa, ja oikeastaan oikein odotan sitä :heart: Lähiaikoina on varmaan suunnattava mammahousuostoksille.
 
Täällä paha-olo lisääntynyt oikeen urakalla. Kestää koko päivän. Ja ihan sama mitä syö tai on syömättä, olot on ennen ruokaa ja jatkuu ruoan jälkeen. Nice.. Ja tissit on kyllä mahottoman kipeät myös, ei aiemmissa raskauksissa ollut mitään tälläistä. Turvotusta mahalla ihan hirmuisesti, ei mee farkut enää kii. Ihan hullua toi turvotuksen määrä. Viime raskaudessa oli myös ja oli jopa isompi maha koko raskauden ajan mitä kaksosista oli. Millanen nyt mahtaa tulla, kun oikeen alkaa kasvaa. :)

Työpaikan pikkujoulut ois ens perjantaina mut ilmoitin jo etten mene, ja nyt ku olen sairaslomalla niin kukaan ei ihmettele miksen ole siellä.. Muuten ois varmasti vaikea olla sanomatta miksen juo kun yleensä noissa työpaikan pippaloissa tulee oltua yksi äijistä ja juotua samalla tavalla kun he.. :D ja kuitenkin aina olen vähiten humalassa lopussa.

Mite täällä porukka onko katsellut noita kiinalaisia synnytyskalentereita vai mitä ne oli. Että kumpi ois sen mukaan tulossa. Onko jo fiiliksiä että kumpaa odotatte. Itsellä se taulukko näyttää nyt tyttöä, aiemmissa näyttänyt poikia ja pitänyt paikkansa. :) Muuten ei oloja et kumpi vois olla. Hauskoja noi kaikki "testit" mitä löytyy netistä tohon sukupuolen testaamiseen. :)

Lilian&Pähkinä 7+3
 
Viimeksi muokattu:
sohvi35
Pitäisköhän sitä liittyä mukaan.. Vielä skeptinen olo mutta poistutaan sitten jos huonosti käy. Digi tehty ja tulos "raskaana 1-2"

Sohvi 37v, LA 31.7.2015, 4.lapsi ja KOS
 
pihlanen itse just viime vuonna söin hammastulehdukseen yhdistelmänä flagyl eli siis just toi metrodinazole ja v-pen mega kuurin yhdistettynä panacodiin, niin eipä tarvinnut kenenkään ihmetellä, että miks en ota alkoholia :D onneks menee varmaan ilman tarkempia selityksiä antibiooteista niissä työyhteisöissä läpi, joissa ei ole hoitohenkilökuntaa. Tai sit voi sanoa, että on emätintulehdus ja siihen toi metronidazole, niin kukaan ei kysele enempää:LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Pihlanen
Kiitos paljon noista pikkujouluvinkeistä! :kiss:

Todennäköisesti pelkkä "antibioottikuurilla hammastulehduksen takia" menee läpi, mutta täytyy pistää toi Flagyl-nimi korvan taakse. Voihan meillä olla porukassa joku pätijä, tai sitten joku joka on juuri kokenut kamalan hammastulehduksen itsekin, ja haluaa keskustella kokemuksista :LOL: Montako tabua monenako päivänä? Oonpahan taustatyöni sitten tehnyt enkä narahda niin helposti valehtelusta :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: {Anskutin}
Oottepas te ahkerasti kirjoitelleet! :)
Ja tervetulloo uusille joukkoon mukaan! :) :wave:

Täällä on ollu niin puolikuollut olo töitten jälkeen (varsinkin aamuvuorojen), ettei hirveemmin oo jaksanu mitään ylimääräistä tehdä ja nukkumaan on kyllä selvinnyt jo ennen kymmentä. :D

Neuvola-aikaa soittelin perjantaina. 9.12 ois eka aika ja sitä seuraavana päivänä lääkäri ultraa. Muutoin ei ois ultrausta ollut neuvolassa, mut neuvolatäti haluaa varmistua raskausviikoista. Mullahan kierukan poiston jälkeen kerkes tulla vain tyhjennysvuoto ja sitten tulikin jo plussa testiin ennen ensimmäisiä "oikeita" menkkoja. Saas nähdä heittääkö raskausviikot. Jotenkin tuntuu, ettei ne kyllä hirveämmin heitä. Mut kiva on päästä näkemään, että onhan siellä mahassa elämää ennen NT-ultraa! :) Malttais nyt vaan vielä reilu kaks viikkoo oottaa. :)

Nelhm (ja muutama muukin) jo ainakin pähkäili, että joko tartteis mammahousut käyttöön. Mie oon jo muutaman päivän pitäny! :D Siis ihan mahotonta on tää turvotus! Aamulla on vielä suht normaalin näköinen maha, mut iltapäivällä jo semmonen pallo että hohhoi!
Luulen, että työkaverit arvaa reilun viikon päästä tilanteen, kun ois töissä koulutus jonne meen vapaapäivänä siviilit päällä. :D Työvaatteet nyt vielä vähän aikaa peittää mahan.

Parina päivänä on vähän huolta aiheuttanut, kun on tullut joillakin vessareissuilla hieman rusehtavaa limaa pyyhittäessä. : / Toivottavasti ois vaan jotain harmitonta tuhrua. Ja onneksi ei vuotamalla vuoda mitään eikä kipuja oo. Ja olo on edelleen luottavainen, että kaikki on ok.
Yhdessä keskenmenneessa raskaudessa oli alusta lähtien fiilis, että kaikki ei oo hyvin. Ja eihän siinä sit hyvin käynyt. On se vaan jännä tämä naisen vaisto.

-Susunasu 7+2
 
Kysymys tuosta "äidin vaistosta"! Ootteko jo aiemmin yleensä "tienny", jos on jotain ollut pielessä? Lähes jokainen nyt varmasti pelkää, että onko kaikki kunnossa. Mutta yhdessä ryhmässä keskusteltiin, miten pelon voi erottaa siitä tunteesta, että kaikki ei oo hyvin. Itellä on nytkin kovia kipuja, viivat ei oo vahvistunu ja oon täysin oireeton, mutta silti vaan tuntuu että kaikki on ok. Pelottaa toki, että mitä jos ei ookkaan, mutta silti se pohjimmainen tunne on, että kaikki on kunnossa :D En tiiä, tajuaako tästä nyt yhtään mitään... :D Mutta onko kokemuksia oikeen osuneesta vaistosta? Jos vaisto on sanonu että kaikki on hyvin, onko kaikki mennytkin hyvin? Ja jos on ollu tunne että joku on vinossa, onko jossain vaiheessa paljastunu jotain ikävää?
 
Tiha: Kyllä mulla ainakin vaisto on ollut oikeassa. Esikoisen aikaan olin kyllä niin ulalla kaikesta, että ei "tajunnut" edes pelätä missään vaiheessa. Sitten toisessa raskaudessa oli heti alusta lähtien tunne, että kaikki ei oo hyvin ja kesken sitten menikin 6+ viikoilla.
Kuopuksesta sitten taas oli alusta lähtien hyvä ja varma fiilis, että kaikki menee hyvin, niinkuin menikin. Ja nyt on myöskin hyvä ja luottavainen olo, että kaikki on hyvin. Toivon vain, että näin myös sitten on, kun ultraan asti päästään. :) Ainahan sitä tietyllä tavalla pelkää jos jotain sattuukin, mutta pohjimmainen tunne kertoo enemmän.

Jospa se sinullakin vaisto on oikeessa ja kaikki on hyvin oireettomuudesta ja kivuista huolimatta! :heart:
 
Moi kaikki

Pahoinvointi on pysynyt joka päivä. Välillä se alkaa heti kun sängystä nousee, välillä parin tunnin päästä. Etova olo on lähes kokopäiväistä, mutta ei vielä ole tarvinnut yrjötä. Lämmin ruoka auttaa parhaiten ja pitää olon kohtuullisena 2-4 h. Ja vai ne ruoat tietysti jotka menevät alas. Kalan haju aiheuttaa kamalaa kuvotusta, vaikka ennen kala on ollut lempiruokaani. Parhaiten auttaa lämpimät leivät ja pasta, eli ilmeisesti vehnä. Luulisin että riisi ja peruna toimisi samalla tavalla.

Näkö. Huomasin autolla ajaessani että näkökykyni on romahtanut. Näen silmälaseille yhtä kauas, kuin ennen näin ilman silmälaseja. Vähän huolestuttavaa ja ajattelin mennä silmälääkärille. Ajaessa oli tosi kamalaa kun ei nähnyt tiekylttejä ennen kuin risteys oli jo melkein kohdalla. Tämäkin kai voi olla raskaushormoneista johtuvaa, mutta menenpä silmälääkärille koska tarvin uudet silmälasit joka tapauksessa ilmeisesti!

Yleisesti on tullut hyvä olo ja usko että kaikki on hyvin, vaikka mitään varmuuttahan ei tietenkään ole. Tuntuu vaan siltä että kaikki menee kuten pitääkin.

Pari kiloa on tainnut tulla parissa viikossa kun pitää syödä vähän väliä ettei tule kamala kuvotus. Toivottavasti saan ruokarytmin jotenkin järkeväksi koska painoa pitäisi lähinnä tippua, eikä tulla lisää.

Vatsakipu ja tissikipu on vähentyneet hieman, mistä olen iloinen.

Nyt olis ovulaatiosta laskettuna viikko 5+1 ja kuukautisista laskettuna 6+1. Joten näinä päivinä pitäisi pieni sydämen syke alkaa <3 Ihan liikkistä.
 
Vaistosta esikoisesta pelkäsin kovasti keskenmenoa, etenkin 9. viikolla kun kaikki oireet hävisi ja oli menkkamaisia kipuja. Pelkoa ehkä enemmän oli kuin vaistoa. Tokassa raskaudessa olin tosi huolissani ja pelkäsin kun testeissä ei viivat vahvistunu kunnolla ja digissä viikot tuli jäljessä. Ultrassa oli 7+5 reilun viikon pienempi sikiö ja epävarma syke. Välillä oli luottavainenkin olo vaikka merkit oli huonot, mut kesken meni. Kolmannessakaan ei testit kunnolla vahvistunut ja olin erittäin varma keskenmenosta. se oli tuulimuna. Nyt on vahvimmat oireet ikinä, testit vahvistui hyvin ja digi näytti 3+ ihan ajallaan. Yllättävänkin luottavainen olo siihen nähden, että on pari peräkkäistä keskenmenoa ennen tätä raskautta.
 
Naisen vaistosta. Kyllä jos vertaa km:eek:on ja tm:aan niin nyt ollut erilainen fiilis alusta asti. Noissa kahdessa epäonnistuneessa ollut alusta asti vain joku sisäinen tunne että kaikki ei ole hyvin vaikka plussasta onneni kukkuloillani olinkin. Oireet oli myös ihan lievänä, pahoinvointia ei ollut olleskaan. Ne pienetkin oireet hävis sit. Nyt tässä raskaudessa tiesin jo ennen testin tekoa että olen raskaana. Nyt tämä on ollut enemmänkin sitä pelkoa kuin vaistoa huonosta. Väittäisin että aika hyvin sitä omaa kehoaan nainen lukee.
 
sohvi35
Huomenta :)

Olisiko mahooton toive pyytää että jokainen aina kirjoituksensa loppuun laittaisi millä viikolla on? Kun ei sitä muista ja se on tieto mitä ainakin minä kaipaan kovin ja syyskuisissa 2013 sitä käytettiin :)

Olo on ihan ok, herään harvinaisen pirteänä aamuisin. Enkä saa aamuyön jälkeen oikein nukuttua. Vihlontaa alavatsalla, rinnat aavistuksen arat. Ruoka ei oikein maistu mutta ei silti ole pahoinvointia. Neuvolaan ajattelin soitella ensi viikolla. Ja varhaisultraan haluan mennä, ajatuksena varata joulukuun puoliväliin jolloin olisi 8. raskausviikko.

sohvi ja nappula 4+2
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
tuun kurkkimaan teidän menoa vähän :D tein tuossa joulutorttuja, no huonostihan kävi ja seuraavana päivänä vahva plussa ilmestyi ihan heti.
kiireisen syksyn jälkeen ei kyllä ole hajuakaan, että minne LA ajoittuu, mun oma veikkaus on heinäkuu.
eli tulossa olisi neljäs ja viimeinen ylläri, jonka piti tulla vasta ehkä 4v päästä.. :heart:
 
Noniin, sain tehtyä itselleni tunnukset. Tuossa aiemmin postailin rekkaamattomana nimimerkillä Maijuli, mutta se onkin jo käytössä.

Tänään pitäis varmaan soittaa ensimmäistä neuvola-aikaa.

Viikko on mennyt aika vähäisillä oireilla *koputtaa puuta*, joka päivä on kuitenkin krampannut alavatsaa pari kertaa ja rinnat on tosi arat varmaan viidettä viikkoa. Turvotusta on ihan huolella. Farkut menee, mutta vyötä ei tartte. Legginssit ja tunikat tuntuu mukavilta.

Se mikä on ihmeellistä on että mulla on koko ajan kylmä! Aivan jatkuvasti! Toki olen muutenkin palelevainen, mutta nyt pitää melkein koko ajan olla sellainen lämmitettävä viljatyyny sylissä vatsaa tai ristiselkää vasten.

Pahaa oloa ei vielä ole ollut, mutta ei tee mieli joitain ruokia. Appelsiinimehu kiinnostais kyllä kovasti. Paino oli pysynyt samana kaks vuotta ja heti kun plussautui niin +3kg tuli. Ei olis tarvinnut. Mutta varmaan on pääasiassa turvotusta.

Koska olen sellainen "varmuuden vuoksi huolehtija" niin olen ollut huolissani kun ei ole mitään rajuja oireita. Sitten alkaa taas krampata vatsaa tai onnistun tönäisemään rintaa kädellä ja kiljaista kivusta ja uskon taas. :)

Terhitär 5+6
 
Kivasti tullut uutta porukkaa tänne. Tervetuloa! :)

Vähän jännittää olla tänään neuvolan tätiin yhteydessä. Sovittiin pojan neuvolan yhteydessä kk sitten, että nähdään taas puolen vuoden päästä. Tosin ne seuraavat treffit taitaakin jo tulla yllättäen ensi kuun aikana. Toivottavasti jo ennen joulua. Voisi olla aika iloinen jouluyllätys lähimmille sukulaisille jos malttaa tietoa sinne saakka pantata.

Sen verran oireetonta oloa satunnaisia nippailuja lukuunottamatta, että luulisi etten ole raskaana ollenkaan. Pitkä aika odotella nt-ultraa, jolloin viimeistään tietää onko kaikki niin kuin pitääkin.

Tsemppiä kaikille!

Lapanen 5+1
 
Morjeksia morjeksia!

Neuvolassa käyty. Eipä siellä mitään tapahtunut. Hemppa oli jo laskenut, sain rautaa.

Perjantaina uusi varhaisultra. Niskaturvotus pitäisi varailla.

Viikonloppuna muutettiin uuteen kotiin ja shoppailtiin paljon.

Rytmihäiriöt on ihan normaaleja, sydän muljahtelee minullakin, joka raskaudessa. Johtuu siitä, että verimäärä lisääntyy.

Huh huh, nyt jatkamaan tavaroiden järjestelyä!

crea 8+0
 
Meillä on kans kotidopleri. Ostin kuopusta odottaessa. Esikoinen oli ihan innoissaan,kun sai kuunnella vauvaa!:) Ajattelin kokeilla nyt vasta,kun on ekassa ultrassa käyny. Tuskin sillä vielä ennen rv12 kuulu mitään,kun eivät neuvolassakaan ennen kuuntele.

Mul on kylmä koko ajan ja pahoinvointi lisääntymässä. Tänäänki oksentanut jo kolme kertaa. Kaupassa oli aika tukala käydä. Saa nähdä miten töissä sujuu. Lomalta paluu tänään. Mut onneks on vaan kolme töitä ja taas kaks vapaata.:)

SalVe ja Lahja rv 5+5 (6+5)

P.S. Uskaltaisko varata ultran jo torstaille? Onkohan liian aikaista? Ei vaan millään enää malttais odottaa!
 
tyy
heippa!

täällä kanssa ilmoittautuu yksi odottaja,raskauslaskurin mukaan olisi laskettu aika heinäkuun lopulla mutta aina ollut hyvin epäsäännöllinen kierto et varmistusta odotellessa... ja siis viikko sitten tein positiivisen testin :heart: ainut on ettei mieli usko et pieniin päin ollaan kun kierto tosissaan todella pitkä(huitelee 30-80 välillä) ja oireita ei oo muuta kuin nipistävä tunne kohdussa...
 
Heipsistä!

Hirrrrmusesti uusia taas. Onnea ja tervetuloa =)

Mulla ois eka neuvola ena viikolla, sillo 9+1. Aiemmin ollu vasta 10+ toi eka käynti. Nt ultra on varattu 29.12. 22.12 piti päästä mutta just sillo ei ole paikalla. Täällä on siis vaan kerran viikossa perusultraukset eli nt ja rakenne. Mulla on viikkoja tuolloin 13 tasan. Ennen oon käyny 11+ - 12 viikolla nt ultran.

Minä kuulun myös niihin kellä pelkkä kaksi viivaa tikussa riittää kun paino jo nousee parisen kiloa. Ei se voi olla ku turvotusta ja nuo isot tissit :D. Niin oon vähällä ruoalla ollu.

Vetäsin aamulla taas päättäväisesti puoli kuppia kakahvia. Toimii! Ollu niin hyvä päivä kun sai mahansa tyhjäksi heti aamusta. Aion kyllä yrittää joka aamu. Tuntuu että pahoinvointikin ois vähän helpottanut eilen ja tänään.

Nelli&Timpsu 8+0
 

Yhteistyössä