Heinäkuun Hellemasut 2012 **TOUKOKUUSSA**

Oho, mihin tää aika on hurahtanut? Nyt siirrytään poksumaan kolmosella alkavia numeroita, eli 30+0 ja poksis vaan! Synnytys lähenee, hui!

Meillä on ollut tänään pihan myllerrystä ohjelmassa, miehen isä ja pari kaveria kävivät auttamassa, puutarhavaja siirrettiin parempaan paikkaan, on levitelty vähän soraa täytemaaksi, miehen isä keräili mun haravoimat kasat pihasta, on kaivettu marja-aroniaa ylös jne. Mä oon ollut lähinnä työnjohdollisissa tehtävissä ja muonitusjoukoissa :D
Mutta ai että kun pihan ilme alkaa muuttua kivaks! Vielä on toki paljon paljon tehtävää, mutta hiljaa hyvä tulee :)

Huomenna oliskin edessä neuvola ja perhevalmennusta, lisäks nuohooja käy ja illalla olis tanssitunti :)
 
Vauvan huoneen remontti olis sitten valmis ihan viimeistä piirua myöten. Jesh!
Nyt on pistorasiat ja verhotangotkin paikallaan ja uusi lamppu. Nyt ei oiskaan sitten kun tuota pyykinpesua (jota olen kyllä kovasti tehnytkin) ja jossain vaiheessa laittaa vauvan sänky kuntoon. Vaunut tulee tosiaan ensi viikolla ja sitten ei ois kun vaippa ostokset. :D

Tänä viikonloppuna olen saanut ikkunat pestyä. Kyllä kelpaa katella pihalle. Olen myös syönyt nyt Histeciä koko viikon joka ilta ja nyt pystyy olemaan jopa pihalla vaikka räkää edelleen riittää. Huomenna varmaan sitten pihatöitä. Niin ja neuvola.

Omena ja Pikku N 30+4
 
Meillä olis tässä vielä muuttoa, parin asunnon siivousta, pyykinpesua, yms. Toivottavasti vaan saadaan kaikki valmiiks ennen vauvan syntymää. Varsinkin ku nyt tuntuu että on ylimääräistä stressiä tän kaiken muutto härdellin keskellä.

Maijamehi ja katkarapu rv 32+3
 
Uimisesta vielä: Olen aika himouimari itse, ja olen puhunut asiasta moneen otteeseen neuvolassa. Uimahalli on ollut OK viikkoon 37 asti molemmilla raskauksissa, kun paikat on ollut siihen saakka kunnolla kiinni. Sen jälkeen olen saanut jättää uimisen. Toivottavasti voin tälläkin kerralla uida niin pitkään.

Meressä tai järvessähän ei ole samalla tavalla bakteerivaara, mutta kylmä vesi johtaa hyvin helposti rankkoihin supistuksiin. Mutta loppuvaiheessa niitä ehkä jo alkaa toivoakin ... Imetyksen aikana sitten kannattaa oikeasti varoa vähän sitä vettä, vaikkei se edes kauhean kylmältä tunnu niin rintatulehdus tulee kuitenkin helposti!
 
kuuluuko teiltä muilta semmonen naksahdus mahasta kun vauva liikkuu??


Oon kuullut sen nyt aika monesti...ja kun tuo vauva liikkuu,niin väliin meinaa tulla lirut housuunkin,luulen että majailee jo lähtöasemissa..voin olla väärässäkin.

onko teille kommentoitu mahan muodosta?
Mulle on sanottu jo varmaan kuukauden verran et tosi alhaalla roikkuu jo maha...
Siis tuommoiset puolitututkin kun kyselee koska LA,ja kun sanoo heinäkuussa..niin tulee vaan silmien pyörittelyä,ja ai sillon vasta....
Nyt kun oli kuopuksen synttärit,oma mummuni sanoi et kyllä se parin viikon sisällä tulee:LOL:

nyt on tullut syötyä aivan liika herkkua,siis ihan liikaa,et sokereille ei tee kyl hyvää!!!! mut se loppui nyt,otan taas itseäni niskasta kiinni ja katon mitä syön.
Koska onneksi on tiistaina se äippäpoli..
PTT 32+4
 
Olin viikonloppuna kylpylässä ja siellä useampikin nainen kysyi saunassa lasketusta ajasta. Kun kerroin että heinäkuun alussa, kommentoivat, että "silloin vasta" :D. Omasta mielestä masu ei edes ole mikään ihan kauhea, mut ehkä mä sitten olen tottunut siihen?

Uimisesta ollutkin puhetta. Kyselin neukkutädiltä ennen reissua, et onko ok mennä, niin sanoi että niin kauan kun paikat on kiinni. Tuolla tuli vesijuostua ja se oli tosi mukavan tuntuista masun kanssa, sitä ajattelin käydä nyt harrastamassa uimahallissa kun vielä pystyy. Nyt kun olen LOMALLA! :D

Ihan outoa, kun ei tarvitse huomenna lähteä töihin. Mutta huomenna on ultra, saas nähdä meneekö yöunet kokonaan.

33+4
 
Kiitoksia kaikille onnitelleille, kyllä on kieltämättä ihanaa purkaa jo nyt hoivaviettiä noihin pikkukisuihin. Hyvin ovat lähteneet kasvamaan, ja emo on kyllä oikein taitava heitä hoitamaan. Olisipa se sitten itsellekin noin luonnollisen helppoa.. :)

miss_understood: Juu, varmastikkin samat kissanpennut kyseessä ;) Tänään taas tullut uutta juttua, pohdintaa maailmanmenosta ja testailimme myös vaunuja ja turvakaukaloa autoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen;26303019:
kuuluuko teiltä muilta semmonen naksahdus mahasta kun vauva liikkuu??


Oon kuullut sen nyt aika monesti...
PTT 32+4
mä oon..muutaman kerran kuullu ja ihmetelly et mikä hemmetin naksaus..mulla on "hyvin treenattu alapäälihas" :LOL: :LOL: eli pisuli ei lirahtele :D

Maanu: me ollaan menossa kylpylään ens viikonloppuna ja kauhulla jo odotan et millasia kommentteja tää mun kupoli aiheuttaa :D selkeää muhkeutumista tullut tällä viikolla vaikka munkaan mielestä mun maha ei ole iso ja kun se on vielä ylhäällä:)
( . ) tää viikonloppu on kyl ollu sellasta mässäilyä..pe leffassa söin varmaan puol kiloa karkkia(no ok..ehkä vaan 200g ku alko ällöttää) ja käytiin ukon kans syömäs ulkona.eilen grillattiin(tosin mulle jäi vaan uusia perunoita ja silliä kun grillin sisältö pääs vähän kärähtämään) tänään olen syönyt pannupizzaa ja karkkia ja hapankorppuja kun olen taas joutunut kiekkoleskeksi ja kun haen miehen junalta niin haen viel kebabin kun en jaksa kokkailla sille yöllä..saatan itsekin vähän maistella siitä:) kiva fiilis muuten kun saa tunti ennen finaalia tietää et mulle olis lippu peliin hesassa ja millään en ehdi ajoissa sinne..no näkihän sen pelin telkkaristaki mutta...
Minityyppi: huomasin :) onnea auton ja vaunujen johdosta :)

huomenna poksutaan taas...6 viikkoa laskettuun aikaan..jaiks!!!
 
Viimeksi muokattu:
Täällä herättiin taas mahdottomiin kipuihin muutama tunti sitten, niin särkee joka paikkaa. Huomasin, että täällä on saatu ensimmäinen heinäkuinen maailmaaan, Onnea siis Tyttönen ja koko muukin perhe :heart:

Täällä mielialat on heitellyt kyllä niin tämän raskauden aikana, etten viitsi edes missään enää liikkua ylimääräsiä, kun tuntuu, että kaikki ihmiset ärsyttää, vaikkei kukaan tekiskään mitään. Hyvin olen siis erakoitunut tänne omaan maailmaani, toivottavasti menee ohi synnytyksen jälkeen.
Melkein kaikki hankinnat on tehty, amme taitaa olla ainut, mikä puuttuu. Sairaalakassia en ole ehtinyt vielä edes miettimään.

Hb täällä pääs laskemaan alle sadan ja siitä nyt seurannassa ja Obsidania syön. Oli nyt noussut viime neuvolakäynntiin sen verta, että joka toinen päivä riittää rautalisän ottaminen. Toinen sokerirasitus viikolla 26 toi tullessaan jo edellisessä raskaudessakin olleen raskausdiabeteksen :( Äippäpolille sain lähetteen, kotona mittausten jälkeen, vaikka arvoja ei kovin montaa ylitse ollutkaan ja siellä tuli käytyä viikko sitten. Sitä ennen oli ruokapäiväkirjaa ja omaa seurantaa taas lisää. Lääkäri aloitti tablettihoidon ja taas saa mittailla uuteen käyntiin asti, joka on ensi kuussa ja kerran ennen sitä lähettää seuranta polille. Noh, näkipä siinä nyt pikkisen taas ultrassa yhden extra kerran, painoarvio oli silloin 1,9 kg, jottei ihme että liikkeet tuntuu jo niinkin mukavasti. Raivotarjonnassa siellä oltiin. Ja tyttölupaus saatiin:heart: Alunperinhän ei tuota sukupuolta pitänyt etukäteen edes kysyä, mutta voimakas tyttöolo on ollut ja kun lääkäri sitä kysyi, että haluammeko tietää niin päätimme, että voi kertoa. Itse olin jo ostellut valmiiksi joitakin tyttömäisiä vaatteitakin kaappiin valmiiksi :) Mutta taas saa mennä sokerinmittaukseen, joten mukavaa loppuodotusta kaikille hellemasuille :wave:

PikkuEmma ja Anselmiina 32 POKS
 
PikkuEmma kuinka nuo tabletit toimivat? jos itekin tulen niitä saamaan,huomenna siis äippäpolikäynti.
ja joudut silti mittaileen,monestiko päivässä? ja joudutko silti noudattaan erityisruokavalioo,vaikka otat tabletteja.

Ihana aurinko tosiaan paistaa! se saa mielen niin virkeäksi!! pyykit pyörii jo,ja myöhemmin aamusta ulos kuopuksen kanssa. tnä tulee vielä muutama ihminen synttärikahveelle,kaikki tarjottavat on kyllä mennyt joten pakko kaupasta käydä hakeen ihan keksiä.

Voisi oikein lapulle kirjoittaa mitä kaikkea puuttuu vielä,sen verran mulla ainakin hattarapää:LOL: mut eipä mitn.suurempaa,paitsi tuo kaukalo.
Mähän niin suunnittelin jo aaaaaikoja sitten et kesäkuulle en jätä mitn.hankintoja,vaan sillon vain alan jo odottamaan,ja nauttimaan kesästä,ja loppuraskaudesta..ja kohta se kesäkuu jo häämöttää!
PTT 32+5
 
Aurinkoista viikon alkua :) tämä onkin sit kaikkiaan kolmanneks viimeisin maanantai töissä :D

Onko teillä muilla vaivannut korvien lukkiutuminen? Itsellä tuntuu nykyisin olevan useamman kerran viikossa toinen tai molemmat korvat lukossa.. ärsyttävää kuunnella töissäkin oman hengityksen tuhinaa.. Netti kertoo että saattais olla raskausoirekin?

Nii ja toinen "vaiva" nykyisin on se, että aina aamulla herätessä masu on kivikova supistelusta. Saattaa myös toistua useemman kerran aamun aikana. Ei oo kivulias ollenkaan mut vähän hämmentävä ehkä..
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta,

Uimisesta täällä ollut puhetta.. Mun käsityksen mukaan on ihan turvallista siihen asti, kun paikat kiinni. Ja toki kylmä luonnonvesi voi jotenki vaikuttaa. Mutta ei kai muuten pitäis olla ongelmaa.

Täällä oli eilen jo tosi lämmin päivä niin antoi kyllä ajatuksen aihetta, että miten siitä kuumasta kesästä tän vatsan kans selvitään. Ja mulla se la on siis 28.7, mutta todennäkösesti meidän vaavi syntyy reippaasti elokuun puolella. Eli kuumuutta varmaan riittää kestettäväksi!

Tänään ois tiedossa ikkunanpesumaraton.. Muuten ei varmaan ongelmaa, mutta raivostuttavaa siirrellä yksin noita huonekaluja. Huoh..

Mulla on iskeny ahdistus kun vaavista ei oo tehty vielä yhtään painoarviota (ultran jälkeen, jossa painoarvio oli noin 300g) eikä mitään arvioita, että miten päin siellä majaillaan tms. Jotenki tosi epätietonen olo, kun ei tiedä mistään mitään. Hengissä vaavi ainakin on kun kovasti jyllää, ja liikkeet tuntuu joka puolella :D Kai kaikki on hyvin, ku ei oo mitään varsinaista syytä olla huolissaan.. Tuntuu vaan, että uudelleensynnyttäjänä ilman mitään ongelmia, on täysin oman onnensa nojassa. HUOH.

Aurinkoista maanantaita masut,

Ruususuu ja muru 30+2
 
PTT Ensimmäisen viikon otan tabletteja 1 aamuin illoin ja viikon jälkeen 2 tbl aamuin illoin. Tabletit ovat osa ruokavaliohoitoa ja pitäisi vaikuttaa lähinnä noihin paastoarvoihin. Nyt mittailen 2xvko 6krt/pv ja 4xvko 3krt/pv, jotta nähdään kuinka lääke alkaa vaikuttamaan. Ruokailujen jälkeisiin arvoihin harkitaan sitten sitä ateria insuliinia lisäks, jos eivät pysy hyvinä. Mulla niissä ei montaakaan ylitystä ole ollut näinä reiluna kolmena viikkona kun olen mittaillut, mutta polilla kyllä todettiin, että minun pitäisi syödä reilummin. Itse pelkään pistämistä sen verran, neulakammoinen kun olen, että olen kyllä yrittänyt selvitä pelkällä ruokavaliolla, annoksia tiputtamalla ja kaikki ylimääräinen sokeri ym. pois ruokavaliosta. Mutta toistaiseksi ei nyt ole itsellä tunnetta, että tarvitsisi enempi syödä. Tosin eilen taas oli arvot päivällisen jälkeen ylitse sallitun vaikka kuinka samanlainen annos oli kuin ennenkin.
 
Ruususuu: Älä huoli, mulla ei ole vieläkään tehty painoarviota tai asentoarviota...

Tänään siis 35+0 POKS!!!

Muutama päivä tässä on nyt oltu mammalomailemassa ja vitsit, että jännittää! :) Jotenkin aivan hurjaa, että ollaan jo näin lähellä.. Ehkä tämän tunteen aiheutti myös lauantainen synnytysvalmennus, kun jotenkin siitä synnytyksestä tuli paljon konkreettisempi, kun kätilö kertoi näistä asioista.. Mä olin melkeinpä shokissa noista synnytysjutuista, kun ei ole ihan hirveästi ollut ennakkotietoa, mutta ehkä se siitä helpottaa ja toivottavasti se synnytys menisi suht helposti... *sormet ristissä* :D
 
Ruususuu: Ei mullakaan ole tehty 'virallista' painoarviota, ei edes esikoisen aikana tehty ollenkaan. Itseäni silloin kovasti jännitti, kun raskaus meni 8 päivää ylikin (ja oli tyyliin pitänyt tulla jo kuukautta aiemminkin), joten ajattelin saavani ainakin 5 kiloisen lapsen. Kuitenkin esikoisen syntymäpaino oli 3250g. Nythän muistaakseni viikolla 22 sanottiin 4D:ssä että painoarvio olis syntyvälle 3600g, mutta en tiedä sitten kuinka luotettava on.
 
Ruususuu, odotin tuota meidän neitiä kesällä 2010, silloin ainakin heinäkuu oli ihan tuskaisen kuuma. Neiti syntyi ihan elokuun alussa, jonka jälkeen sitten jostain kumman syystä ilmat viileni. Nyt on mun mielestä povattu että elokuu olis vasta se kesän kuumin kuukausi. Tsemppiä odotukseen:) Itse toivon että tämä syntyisi nyt heinäkuun alkupuolella (tosin varmaan aika liki heinäkuun puoltaväliä tämä menee).
 
Huomenta hellemasut!

Täällä ei myöskään ole vielä painoarviota tehty, joskin meillähän on täällä päin Suomea tuo loppuraskauden ultra aka synnytystapa-arvio jossa mun mielestä tarkistavat myös ko. asian. Mä olen käynyt täältä Kaksplus - Raskaus viikko viikolta lukemassa joka viikko miten vaavi kehittyy ja tuollahan on paino- ja pituusarviot. Nehän nyt voi omalla kohdalla olla jotain aivan muutakin mutta saapahan jotain osviittaa.

Tänään olisi tosiaan neuvola, ajattelin siellä kysyä vielä tuosta uimisesta. Mä en kyllä ole koskaan ollut mikään himo uimari mutta voishan se heinäkuun alussa kiva olla vähän pulikoidan hikiä pois kun mulla LA vasta 25.7.

Liitoskivut ärsyttää täällä nyt kovasti. Housujen ja sukkien sekä joidenkin kenkien jalkaan laittamaan on yhtä tuskaa kun alapää huutaa hoosiannaa. Samoin välillä saa kävellä kuin ankka konsanaan. :D Jalkapohjat mulla myös kipeytyy päivän aikana ihan kamalan pahasti. Illasta tuntuu kuin joku työntäisi puukkoa kantapäästä läpi. Onko muilla tällaisia oireita ja mitään vinkkejä asian helpottamiseksi? Mä olen välistä kävellyt sisälläkin crocksit jalassa kun on pehmeä pohja niin vähän auttaa mutta silti jalat kipeytyy.

PTT kyseli mahan muodon kommentoinnista, mulle ei ulkopuoliset äitiä lukuunottamatta ole muodosta mitään sanoneet, mutta miehenkin kanssa on puhuttu että mulla on koko raskausajan maha ollut tosi alhaalla. Kaupungilla on hauska verrata kun muita raskaana olevia tulee vastaan kun heidän mahat pönöttää pystyssä kuin pallot ja mun taas on tosia alhaalla. :D Luulen tämän johtuvan kohdun asennosta, mulla kun on taaksepäin kääntynyt kohtu niin se ei tuolta ylhäältä samalla tavalla työnny eteenpäin kuin alhaalta.

Mut nyt ruuan tekoon ja iltapäivällä neuvolaan.

Omena ja Pikku N 30+5
 
Hei taas!

Pitkä viikonloppu meni kotosalla puuhaillessa ja remontin etenemistä ihmetellessä. Eilen järjestelin kasvihuoneen ja kannoin sivurakennuksessa esikasvatuksessa olleita kasveja kasvihuoneeseen sekä kylvin uuden nurmialueen. Neljältä iltapäivällä en sitten meinannutkaan enää päästä liikkumaan, kun lantion alueen lihakset ottivat itseensä aika pahasti.

Aamusupistuksia on minullakin ollut ja niitä on ollut jo pitkään. Kestää usein hetken, että voi nousta, kun kiristelee sen verran. Mutta laantuvathan ne siinä sitten hetken kuluttua. Tässä raskaudessa on supistellut selkeästi enemmän kuin edellisessä.

Painoarviota ei ole annettu, sen saanen viikolla 38 synnytystapa-arviossa. Ehkä sellainen olisi tehty jos olisin sokerirasituksessa "jäänyt kiinni", mutta kun niissäkään ei ollut mitään heittoa, niin ei ole sen puolesta syytä. Neuvolalääkäri tosin oli vahvasti sitä mieltä, ettei tämä tulokas ole siskoaan pienempi, joka oli syntyessään 4340 g. Noh, sen näkee sitten heinäkuussa.

Omena85: minulla ei ole jalkapohjien kipeytymistä, mutta toinen nilkka on alkanut pettämään. Liekö sitten sitä nivelien löystymistä tai jotain....

annales 32+0
 
33+0 POKSSSSS! :) Tässä just laskeskelin, että mulla saattaa juhannuksena olla nyyttisylissä (näyttää tuo diabetes pahenevan). Hassua!

Mun jalkapohjat kanssa turpoilee ja kutiaa ja ovat kipeät, ja arvatkaa onko mies innokas hieroja, ei x)

hb laskee mullakin vähän väliä tonne satasen tietämiin, kyllä huomaa olosta. Ja ihana kun mulla rautalääke kun rautalääke tekee jomman kumma, joko maha toimii kokoajan tai ei ollenkaan. pitäs vissiin syödä puolikas tabletti toista ja puolikas toista..

Esikoisen hoito loppuu ylihuomenna, saas nähdä miten kotona pärjätään :) En ihan niin virikkeellinen tyyppi ole kun nuo hoitotädit.
 
Onnea tyttönen87!

Täällä myös jalkapohjat kipeytyy. Iltaisin jopa niin kipeät ettei enään pysty kävelee ollenkaan. Onneksi mies on innokas hieromaan. :)

Täällä odotellaan torstain neuvola aikaa. Tässä parisen viikkoa olen ollut todella väsynyt ja toiv nyt viimein siel katsottais hb. Se on viimeksi alkuraskaudessa otettu eikä kertaakaan sen jälkeen vaikka olen sanonut et mulla laskenut aiemmissa raskauksissa nopeasti alle 90. Nyt siis jännittää onko hb taas niin matalal ja siksi ei meinaa enään hereillä pysyä. :(

Siiseli84 & Rontti 30+0 POKS!!!!! :)
 
32 viikkoa kasassa :)
Tänään on taas näköjään tämmönen rakastan siivousta päivä,aloin ton isomman prinsessan huonetta siivoileen ja ai että kun se vaan on niin kivaa :D
Huomenahan se mieli voi olla jo ihan toinen joten pitää näistä puuskista ottaa kiinni!

Vähä jänskättää miten huominen ripsien laitto onnistuu kun pitäis maata pitkä aika selällään,neuvolassa olivat sitä mieltä et vielä voi huoletta mennä. Voinhan mä toki vähä asentoo koittaa vaihtaa,mutta ihana saada piristystä omaan naama värkkiin ja kesäks ripset on taas kivat,vuoden tässä pitänykki taukoo.

Siis 6vkoa ja sitten vauva voi olla jo maailmassa,toivon leikkausta viikolle 38 :)
Tänään tuli taas 6 pakettia postissa kun oon "vähän" innostunu tässä huutista käytteleen taas :D Siinä sivussa sitten löydän aina jotain ihanaa kotiinki niin postinkantaja voi miettiä et tolla muijalla on joulu joka päivä :)
Ihanaa ostella,tässä raskauden aikana kun ei mitään muuta ihmeellistä rahan menoo oo ollu niin oon sit pistäny koko kämpän oikeestaan lattiasta kattoon uusiks ja sit kun saa vauvalle ja tytölle ostella :)
Osto riippuvuus rupee oleen lähellä,no kohta saa muutakin tekemistä.

Kesä tosiaan on täälä joten sukat menee polttoon ja nyt nautin vaan,kotimaisia marjoja ja kasviksia odotellessa!
 
TanjaSii kuinka niin pahenee,tai mistä luulet niin?

hb ööö...en muistakaan koska mulla ois viimeksi otettu,varmaan ekoilla neuvolareissuilla...

Omena85 okei no mulla on kans taaksepäin kallistu kohtu...johtusko sit siitä kans tää mun mahan laskeutuminen...

kesän ilmoista niin munkin mielestä ollaan luvattu et elokuu olis kaikista helteisin...ja heinäkuu olis sateinen
 
Piti tulla vielä kommentoimaan tuota jalkapohjien kipuilua.. Tänään oon pessyt ikkunoita ja oikean jalan jalkapohjasta tuo oisko se nyt sit päkiän kohta?! aivan järkyttävän kipeenä. Siis mulla on oikeesti tosi hankala jo kävellä. Nyt pitäis lähteä kävelemällä hakemaan muksut pk:sta ja saa nähdä kuin käy. Mutta siis tuttu tunne Omena85!
 

Yhteistyössä