Heinäkuun Hellemasut 2012 **TOUKOKUUSSA**

Neuvolasta selvitty. :)

Painoa tullut kahdessa viikossa 2kg lisää. Argh. Yhteensä lähtöpainoon nähden n. 10kg siis. Neuvolatäti tosin oli sitä mieltä että tuosta parikin kiloa voi helposti olla nestettä, mulla on aika paha turvotus jaloissa. Mulla oli, paino sanalla OLI, hyvin sirot ja minusta kauniit jalat, nyt ne näyttää joltain norsun jaloilta. :D
Verenpaineet ok 132/79
Pissa puhdas
Sf-mitta 29 eli ylä- ja keskikäyrän välissä mennään.
Tarjonnan kohdalle lukee et? Ei tuosta oikein rt:tä saa millään, mikä ihmeen et?

Voi kun oma mieskin ois innokas hieroja mutta eipä tuo kovin ole. :D Eipä se auta kuin nostella jalat mahdollisimman usein ylös ja lepuutella.

Muuten, tosi jännä tuo hempparin mittauskin, multa se on otettu lähes joka neuvolakerta. Nyt tällä kertaa ei otettu kun viime kerrasta vain 2vkoa ja silloin ollut ok, mulla koko raskauden hemppari pysynyt päälle 126, parhaimmillaan ollut 131. Ensi kerran se sitten taas otetaankin..

Mulla on nyt ollut nenäverenvuodot ongelmana. Kauhee räkänuha päällä, limakalvot kuivina joten aamusta erityisesti kun niistä niin saa olla varovainen, tänäänkin tuli sellainen geishir nenästä että oksat pois. :D

Mut nyt pyykkiä ja jos sitä tuonne pihalle vaikka menis jotain ihmettelemään.

Omena ja Pikku N 30+5
 
Heti kärkeen kuulumiset ultrasta (yksityisellä kävin oman mielenrauhani vuoksi): Paikat itsellä kiinni ja tytsyllä kaikki hyvin =) Rt, mutta ei vielä kiinnittynyt. Kasvaa edelleen tasaisesti samalla käyrällä kuin vkon 24-25 ultrassa eli keskikäyrän alapuolella 25 percentiilissä. Se oli jotenkin huojentavin tieto, pelkäsin jos kasvu olisikin pysähtynyt tai alkanut jotenkin jätättää enemmän. Nyt painoarvio 2050g, syntymäpaino tätä tahtia ~3kg. Lääkäri sanoi, että siro pieni prinsessa tulossa :heart: Kylläpä taas helpotti!

Muoks. se piti vielä mainita, että neuvolalääkärin ja erikoislääkärin suorittamissa sisätutkimuksissa oli kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä.. Siis gynen eduksi =) Turvallinen olo itselläkin kun toinen jopa tietää mitä tekee..

Tuli muuten sanomista neuvolakortin kotiin jättämisestä, pitäisi kuulemma olla näillä viikoilla aina mukana. Jos joutuu vaikka matkalla kolariin tms.. Täytyypä muistaa. Voisi sen sairaalakassinkin pakkailla tällä viikolla, vaikka eipä tuo lähtö näyttäisi ihan lähellä olevan.

Jalkapohjien kipeytymisestä, mulla myös kipeytyy/puutuu, etenkin kantapään alueelta. Varsinkin leipoessa! Pitäisi varmaan alkaa sisäkenkiä käyttämään.

Nettikirppikset, mä oon ihan koukussa fb:n kirppiksiin ja sieltä ostellut hirmuisesti vaatteita. Juuri äsken ostin pienen koon vanuhaalarin, kun se vielä puuttui.. Ajattelin kotiintulovaatteisiin, jos sattuu vähän viileämpi päivä. Mut nyt täytyy pysytellä pois niistä vähän aikaa!

33+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: onona ja ninnax
Pieni tytön tylleröinenMulla oli siis ekassa raskaudessa myös GDM, puhkesi sillon jo paljon aiemmin, nyt olen hyvin saanut venyteltyä aika pitkälle, mutta siis esikoisesta oli ihan insuliinihoitoinen, selvät merkit mulla "pahenemisesta on" : Sokerit eivät kestä enää tasapainossa ruokavaliolla, mulla suurin ongelma tällä hetkellä aterianjälkeiset (sama juttu kävi viimeksi), SF-mitta hyppäsi samoilla viikoilla 30->34cm kahdessa viikossa, vauva on kasvanut kättä vasten paljon ja nopeasti=luultavammin sokereilla alkanut kasvamaan, koska samaan aikaan alkanut sokerit heittämään (meillä siis ennusteena muutenkin saada "isoja" lapsia, koska miehen puolen suvussa kaikki sellaisia hongankolistajia ja harteikkaita), ja mä tunnen sen sokerien heiton omassa olossa, ja vauvan olossa, iltaisin esim. ollut aivan yliaktiivinen vauva ja kun olen mitannut sokereita niin ei ole ollut kivoja lukemia, elikkä siellä se vauvelikin sokereilla möyrii. Ehkäpä myös oma hoitaja tausta auttaa ymmärtämään sairauden hoidollista/oireellista puolta paremmin ja osaan kuulostella itseäni paremmin.Mulla harmillisesti tuo insuliini eritys vaan huononee loppuakohden, ja vaikka söisin pelkkää kurkkua niin aterianjälkeiset arot on ikäviä :/ Mutta pääasia on se, että asia on hoidossa, keskiviikkona taas katsellaan neuvolassa, olisiko tarvetta lähteä kasvukontrolliin KYSiin. Toivon vaan, että tällä kertaa olisin saanut paremmin hoidettua tämän GDM.n kun viimeksi ja vauva olisi kuitenkin edes pienempi kuin esikoinen, jotta pääsisi edes paikat kypsymään ja synnyttämään alateitse :)
 
Hahaa, mies kertoi juuri, että miehen sisko on äidilleen (eli anopilleni) kertonut, että hän on ollut huolissaan siitä, että esikoinen nukkuu vielä samassa huoneessa kuin me vanhemmat tai siis mun mieshän nukkuu käytännössä toisessa huoneessa ja esikoinen minun vieressä. Anoppi oli todennut, että ehkä kannattaa keskittyä siihen, että miehen siskon poika alkaisi käydä kotonakin potalla eikä vain hoidossa. Oli vetänyt miehen sisko herneen nenään. Mutta on se hyvä, jos ei muita huolen aiheita ole kuin se, että missä meidän esikoinen nukkuu :D.

Tais sisko hämmentyä siitä, että meillä esikoinen ryhtyi käytännössä itse päivä ja yökuivaksi, eikä meidän juuri ole tarvinnut töitä sen eteen tehdä. Toki vahinkoja sattuu, mutta se ei ole vaarallista (oisko nyt sattunut 4 vahinkoa kolmeen viikkoon). Viikon ajan on yövaippakin ollut kuiva, joten kai tuon voisi jo napata pois.
 
Juuli-Luuli: Mulla ollut myös tuota korvien lukkiutumista. Varsinkin oikea korva menee lukkoon ja on todella ärsyttävää, kun kuulee oman puheensa ja hengityksensä pään sisällä. Oon käynyt kaksi kertaa näyttämässä korvia neuvolalääkärillä, mutta ei siellä mitään kuulemma ole näkynyt. Vähän ovat olleet tukkoisen oloiset mutta ei tulehdusta tms. Ja tämäkin lääkäri sanoi, että voi liittyä raskauteen. Mulla vaikuttaa myös sää paljon noihin korviin; matalapaineella menevät helpommin lukkoon kuin selkeällä säällä.

Täällä on ollut paljon puhetta siitä, että ihmiset kommentoivat ja kyselevät isoista mahoista. Itse törmään koko ajan siihen, että ihmiset ihmettelevät että kuinka LA voi olla 24.7., kun maha on aivan olematon. Moni kysyy, että ootko nyt ihan varma että olet raskaana...... Sekin on ärsyttävää! Mitä minä sille voin, että täytyy pitää todella tiukka ruokavalio eikä kiloja ole tullut!? Ja sf-mitta mulla mitattiin viimeksi neuvolassa kaksi viikkoa sitten ja se meni keski- ja yläkäyrän välissä, että ihan normaalilta vaikuttaa ja muutenkin painoarviot olleet keskikäyrällä.

Keskiviikkona olisi sitten äitiyspoli. Vähän jännittää, että kuinka siellä masussa on kasvettu. Liikkeet ovat ainakin voimistuneet viime viikkoina paljon ja ulospäin kyllä hyvin näkee, kun Hippu siellä myörii. :heart: Ensimmäiset hikatkin on tunnistettu ja tunnettu. :heart:

Huomenna POKSUU!! :)

MiNi ja Hippu 30+6
 
Neuvola takana ja pissapuhdas, verenpaine samalla tasolla kuin ollu 105/79, sf-mitta tullu alakäyrältä normikäyrälle (31cm lisäystä 2vko takaa +3cm), vyötärönympärys (98cm, 2 vko sitten 96), hb noussu 1tbl/pvä viikon ajan 122 kun ollu 112 koko raskauden. Painoa +117g/vko (-250g/vko viimeks) eli +12kg alusta, sykkeet,liikkeet ja tarjonta kunnossa. Turvotuksia ei oo ilmestyny.
Muistutteli nännien rasvauksen aloittamisesta parin viikon päästä, että kestävät hiukan paremmin imetystä. Supistuksia iltaisin on ja kehotti lepäilemään vielä pari viikkoa, että vauva ois täysaikainen.

Vointi on hyvä, hiukan lanneselässä tuntuu paketin paino ja jumppa fitballin päällä tullu aloiteltua. Selän avauksia ja varovaista rangan kiertoa. Kävely vauhti vaan hidastuu mut eteenpäin pääsee ja se on tärkeintä :)

Brooken kanssa samaa utelaisuutta, miksi miehet nukkuu eri huoneessa?

Mini poks 35 <3
 
joku oli onneks aamulla kirjotellu neuvolasta ja mul tuli mieleen et joku meno on tänään..no neuvolan imetys-perhevalmennushan se sit oli..jäi ruhtinaalliset 25min laittaa itsensä valmiiks ja ajaa 7km päähän ja mä olinki melkein ekana siellä :D huomenna sit neuvolaan tarkastamaan kuin on raudat tehonnu..onkin sijaistäti huomenna siellä(on sama joka piti tänään imetystunnin) ja vaikutti kivalta.mulla on vähän oman neuvolantädin kans sellanen vaivautunu olo jostain syystä..en tiiä miks.jotenki se on vaan sellanen etäisen tuntunen ja ei tunnu siltä et voisin sille kaikesta puhua. mä oon ihan villiintyny nyt fb:n myynti ja osto-palstoihin..seurailen ja napsin parhaat päältä :) paljon ihania juttuja pienelle hankkinut jo:) onko muuten muilla ollut raskauden aikana nänneissä sellaista että iho halkeilee ja sitten ihan palasina lähtee irti ja ihan järjetön kutina? mulla on ollut koko raskauden ajan..nyt vasta alkaa rauhoittumaan..bebanthenilla ja kaakaovoi-voiteella oon hoidellu ja välillä helosanillakin.

tosta vatsan muodon kommentoinnista: mulla on ulkopuoliset arvellu tosi paljon et poika olis tulossa vaikka 2 gyneä todennu tytöks.mulla on kyl tosi kapea maha eikä juurikaan näy taaksepäin mutta se "poikamahan" suippous puuttuu. tiedä häntä sitten..jos likalle onkin kasvanu jotain ylimäärästä jalkojen väliin :D mulla menee kyl sit kaikki vauvalle ostetut vaatteet vaihtoon :)

meillä on ainakin miehen kanssa sovittu että jos vauva kovasti itkee ja valvottaa niin sitten mä muutan meidän "itäsiipeen" :D eli toiseen päähän taloa että mies saa nukkua unensa.meillä on hyvin toi vierashuone vauvan huoneen vieressä niin mä sit varmaan valtaan sen jos en nuku vauvan huoneessa (mies osti vieraskäyttöön ja mun käyttöön jo sellasen pumpattavan täysleveän sängyn) ja mies sitten vuorostaan kun tekee usein töitä koneella saa ketkuttaa vauvaa koalassa ja antaa pullolla lypsymaitoa että mamma saa nukkua..mutta sen näkee sitten.jos vauvan rytmi on yhtään sama mitä nyt niin meillä nukutaan pitkään ja hartaasti :D mä nukun edelleen pitkiä yöunia yhdellä tai max 2:lla heräämisellä..viimeyönä kerran heräsin vessaan mut 9h tuli vedettyä unta :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Oon ihan ihmeissäni, kun olen nukkunut kaksi viime yötä kuin tukki. =) Tosin unet on kyllä sitten ollu niin kummallisia että.... Viime yönä nousin vasta viiden aikaan vessaankin, yleensä siinä yhden aikaan saa jo kaydä ekan kerran.

POKS POKS POKS!!! Tänään siis 31+0!!! Tosi hurjaa, nämä kolmosella alkavat viikot tuntui muutama viikko takaperin vielä niin kaukaisilta ja nyt sitä sitten mennään jo siellä, alkaa ihan jännittämään. :D

MiNi ja Hippu 31+0
 
  • Tykkää
Reactions: Omena85
Mies omassa huoneessa minäkin haluausisin kysyä että miksi ihmeessä?
Meillä mies ei vaihtais huonetta kirveelläkään enkä minä luopuis siitä kuorsausäänestä millään :LOL: no ei vaan, on se vaan niin ihana kun siinä viekussa joku löytyy.

Omena85 oisko tuo et vaikka pt? (perätila)

MiNi87 mulla menee hiukan toisinpäin.. :D Mulla myös la 24.7. ja työkaverit kyselee että joko sää kohta synnytät?! eilenkin töissä vanhempi rouva kysyi että millos sulla oli se laskettuaika kun tuo maha roikkuu jo noin alhaalla:O no munkin mielestä tää on jotenkin matalalla tää maha mut synnytykseen viittaavaa ei oo kyllä merkkiäkään...työkaveri sai toissapnä pojan :) :)

turvotus is here! jalat on kuin tukit ja nilkkoihin oli jääny kunnon arvet sukista( ei todellakaan tiukat) :/ et welcome helteet ja kunnon turbofiilis ;D
Painoa onneks nyt kertynyt vasta se parisen kiloa mutta ihan varppina tuota nestettä alkaa turvotuksen myötä kertyä... toivottavasti verenpaineet vaan tajuais nyt pysyä matalalla...edellisissä nimittäin olleet aika korkealla ja vikassa söin ihan verenpainelääkettä... joku puhui myös sormien turvotuksesta..sitäkin mulla on. hankalaa kirjoittaa välillä kun sormet tönköt ku nakit.

neljä vuoroo töissä ja sitte lomaillaan kesälomaa ja siitä sulavasti mammikselle :)

nyt aamupalaa...

onona ja nelonen 31+0 POKS!!!
 
Meillä mies nukkuu eri huoneessa ihan siitä syystä, että esikoinen nukkuu meidän sängyssä tällä hetkellä. Minulle riittää jo se, että joudun nyt ramppaamaan vessassa yöllä, niin vielä siihen sitten täysi sänky, niin unet olisi vähissä. Lisäksi esikoinen on sairastellut tässä, niin mies ei saa nukuttua toisen yskiessä ja valittaessa. Ja minua ei kiinnosta herätä ennen 4 miehen kellon soittoon :D. Miehen työ vaatii kuitenkin sen, että on levännyt ja pysyy hereillä auton ratissa, niin tämä järjestely sopii meille :). Eipähän onneksi meillä ole parisuhde siitä kiinni, missä kukin nukkuu ;).
 
Huomenta mammat ja masut!



Kirjottelin eilen pitkät pätkät,painoin sit "esikatselua","lähetä"- sijaan ja kirjauduinkin jo ulos!! Ärsytti ihan sikana..Jospa nyt onnistus..



Uimisesta ollut puhetta. En oo uini,ööööh, ehkä 15 vuoteen Suomen järvissä, joten ei paljon mun elämään vaikuta vaikka se kiellettäs. Mua palelee ja vihaan sitä kylmyyden tuntua! :D Meressä uin Samoksella,mutta siitäkin jotain 4 v aikaa, eikä sitäkään voi uimiseks sanoa. Pohja oli huono limainen kivipohja ja isoja aaltoja, ja toki liukastuin ja pyllähdin pohjaan uppeluksiin eli meinasin hukkua. Eli ei kannattane enää uiskennella. No toki kylpylässä viihdyttiin altailla lokakuussa, jolloin Ykäkin sai alkunsa :heart: Ei tokikaan altaissa :D


Jalkojen turvotusta/ jalkapohjien kipuilu Molempia huomattu. Eilisen n. 1,5h shoppailu-retken jälkeen jalkapohjat oli kipeet ja sukista jääny rantu nilkkoihin.


Mies omassa huoneessa Meillä varmaan toivois että vois olla välillä omassa huonneessaan...mut kun on tasan kaksio tämä koppi.


Masun muodon kommentoinnista Ei kummemmin oo ihmetelty,kun aika tehokkaasti pysyn kotona,mutta siis kaikki jotka siitä on jotain sanonu,on se että "poikamaha tuo on". :)



Voi että,mä tilasin täältä Lastenshopare vauvalle vaatteita. Kantsii kattoo. Siellä on käytettyjä vaatteita tosi halvalla. Putiikin toimintaperiaatteesta en sen kummemmin tiedä,mutta vaatteet ovat uudenverosia. Sit hain miehen isyyspakkaukseen tulevat "Isyyspakkaus"-sikarit. Kyllähän sitä vähän siwassa ihmeteltiin kun masun kanssa huutelin pakettini lähettäjää, Sikaritalo.. ;)
Sit oli vielä miehelle vaatteita H&M paketissa ärrällä. Shoppailin vaan siis tilaamani tuotteet postista,siwasta ja ärrältä :D Äipän seurana vaan käppäilin marketeissa.


Kuinka paljon juotte päivässä kahvia ja koetteko siitä määrästä omantunnon tuskia?
Mä koitan pysyä 3 mukillisessa. Mukeja meillä siis käytetään, onko ne nyt 2,5dl vai 3dl vetoisia.. Ja toisinaan mietin teenkö hallaa vauvan hyvinvoinnille : /
Ja siis erityisesti allergialääkkeet aiheuttaa ns. morkkista enkä niitä ota kuin pakon edessä.
Koetteko jostain muusta ruoasta/juomasta/tms. syyllisyyttä?


Mulle alkaa iskee jopa paniikki kohta lapsen nimestä! Onhan tässä mietitty pitkin raskautta nimeä mutta mitään nimeä en keksi. Toki hommaa hankaloittaa se ettei sukupuoli ole tiedossa,mutta siltikään ei tule kummallekaan nimee joka ois ylitse muiden..Mies sanoo että ehtiihän sitä Ykän synnyttyäkin,mutta kun jo nyt on menny joku 15 vkoa keksimättä mitään,niin miten sitä ehtis muka syntymän ja ristiäisten välissäkään keksiä?! Kyllähän sitä sanotaan että nimi kyllä tulee mieleen kuin apteekin hyllyltä kun lastaan katsoo..Silti hieman hirvittää jääkö meidän lapsi ilman nimeä! :eek: ;)


Enää 3vkoa ja 3pvää Ykän syntymään!!Huiiiih!! :heart:



Tipetsu ja Ykä rv 34+3
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen itse ny parina yönä siirtynyt sohvalle olohuoneeseen nukkumaan, koska saan siellä paljon paremmin unta :). En tiedä onko meidän sänky nyt jotenkin liian pehmeä mulle. Viime yönä olin todella paljon hereillä, kattelin kelloa vielä kolmen aikaan (ja menin sentään täydellisten naisten jälkeen sänkyyn). Mua närästi, supisteli ja pää oli kovin kipiä. Sitten otin peiton kainaloon ja siirryin sohvalle ja nukuin aamuun asti oikein hyvin.

Tänään ajattelin vihdoin reippailla ja kaivaa esiin kaikki pienet (56-62, ehkä jopa 68) vaatteet. Eilen hommasin jo pesuaineet niille, wow :). Mutta nyt vaan ongelmaksi muodostuu minne laitan pestyt vaatteet. Tai sitten minne laitan esikoisen vaatteet, koska lipasto, jossa esikoisen vaatteet on nyt, tulisi vauvan tavaroille. Pitääkö tästä lähtee huonekaluostoksille..

SiinaS 33+0
 
Viimeksi muokattu:
Tipetsu kyseli kahvin juonnista. Minä juon 2-3 mukillista päivässä ja pyrin välttämään illalla kun helposti ei saa unta (paitsi eilen illalla). En koe saavani kahvista huonoa omaatuntoa mutta kaikista makeista herkuista mitä välillä tulee popsittua, varsinkin viikonloppuna.

Viime yö oli aivan mahdoton, vaavi jaksoi hillua, potkia ja nyrkkeillä pitkin yötä. Millä jaksoikaan niin kauan putkeen kun koko päiväkin on ollut aktiivinen. Ja kipeitä potkuja, venytteli jalkaansa niin että ensimmäistä kertaa tunsin pienen jalan muodon. Tuntui että sillä oli ainakin viisi jalkaa ja armoton kofeiinihumala kun join klo 20 vielä kahvia. Ja pylly liikkuu puolelta toiselta =). Pitääkö tässä alkaa iltapalaksi syömään jotain kananmunia ja piimää eikä mitään ruisleipiä ja hedelmiä ettei kauheasti saa sitä sokeria :D

Ja yleensä rauhoittunut on kun silittää masua mutta nyt vaan yltyi. Joka pienikin liike sai sen taas möngertämään ja tuloksena oli n. neljä tuntia katkonaista unta kun vielä nuo lonkatkin kipeytyy. Onko muilla valvottanut noin??

RauRau ja pörriäinen 30+1
 
Kävin eilen äitipolilla viimeisessä istukkakontrollissa. Sektiopäivä varattiin ja enää 2vk odotusta jäljellä, Pulla tulee uunista ulos 5.6.
On jotenkin haikea olo jo etukäteen, mielelläni mä tän mahan kans oisin lyllertänyt sinne heinäkuun puolelle. Nyt kun on kaikki mennyt niin hyvin viimeset pari kk niin tää raskausaika loppuukin "kesken" :|

Vielä pitää ennen sektiota käydä kerran neuvolassa ja sit verikokeissa, päivää ennen sektiota haen vielä äitipolilta kortisonipiikit Pullan keuhkoja varten. Ku edelliset piikit sain sillon synnärillä rv 24+4 niin laittavat vielä nyt sitten varmuuden vuoksi tehostuksen. Pullan painoarvio eilen oli 2,5kg että ihan hyvän kokoinen vauva sieltä pitäs tulla vaikka syntyykin raukka 4vk etuajassa :)
Mulla silmät meinas eilen pullahtaa päästä ulos kun se lääkäri kertoili sektiosta ja sanoi että varaavat mulle 4 yksikköä verta :O Kuulemma niin suuri vuotoriski että pelaavat varman päälle, jaiks!

Meillä alkaa kaikki oleen nyt valmiina vauvaa varten, vielä apteekista pitää hakea jotain pientä ja itselle muistaa ostaa pari pakettia siteitä. Tarkotus olis kyllä ne toiset rattaat vielä ehtiä ostaan ennen synnytystä, sellaset mitkä sit mahtus tohon meidän autoonki :D Jos tällä viikolla jaksas/ehtis ni vois käydä katteleen niitä.

Onko muut vielä miettinyt vauvan kotiintulovaatteita?
Ajattelin että riittäskö Pullalle body, puolipotkarit/sukkahousut, tumput, lakki ja sit päälle viel collegehaalari..?

Viime yö oli täälläkin ihan tuskaa, melkein 3h pyörin sängyssä. Välillä kävin juomassa vettä ja sit ravasin vessassa. Närästi ihan järkyttävästi eikä tienny miten päin olis ollut, nyt jälkikäteen ajateltuna niin olis toki voinut auttaa jos ois närästyslääkkeen sillon yöllä ottanut :whistle: Hain sitten ison kasan tyynyjä sänkyyn ja nukahdin lopulta puoliksi istualteen.

Kahvia en oo pystyny raskauden aikana paljon juomaan. Sillon alussa oli niin hirvee se pahoinvointi ja nyt sitten puolivälin jälkeen on närästänyt.

Saa nähdä joutuuko meillä mies välillä nukkuun eri huoneessa, mä en kyllä osaa nukkua ilman että se kuorsaa vieressä :D Riippuu miten Pulla nukkuu yöt että pitääkö isin mennä toiseen huoneeseen evakkoon vai ei :)

nipsu83 ja Pulla 34+2
 
nipsu Saanko kysyä miks eivät oota että vauva on täysi aikainen? Mä olen päivän edellä sua ja sektio on 15.6. rv 37+6. Onpa kiva kun ovat tolleen veren menetys riskistä jo puhuneet. Just tommonen ei ainakaan auta siihen pelkoon ja jännitykseen!

Kotiintulovaatteita mäkin just valkkailin kun vauvan vaatteita viikkailin narulta lipastoon. Mäkin aattelin puolipotkarit/housut+sukat/pitkähihainen boby/myssy/tumput ja seppälän neulehaalari. Ja olen siis kanssa miettinyt riittääkö nuo pienelle,mut toisaalta taas tuntuu että joku kevyt vanuhaalari on ihan liikaa ja se taitas olla seuraava mahdollinen vaihtoehto tuolla mun vauvanvaate varastossa..Pitäskö sitten hankkia joku fleecehaalari varuiks? Turvakaukaloon joku ohut peitto? Ei tästä suomen kesästä tiiä,saataako lunta vai onko hellettä..Tosin sektion jälkeen vietetään sairaalassa niin monta pvää (eiiiiiiiihh,ena halua :( ) niin siinä ajassa ehtii kelit vaihtua sata kertaa.


Tipetsu ja Ykä
 
määäää ooon niiiiin poikki :/

Mä oon tässä pikkusen koittanu laittaa kamoja paikoilleen muuton jäljiltä ja siis se liikkuminen on ollut todella minimaalista. silti mua huimaa ja sydän hakkaa ihan armottomasti...todella höntsä olo :/ Hengittäminen on todella raskasta ja tuntuukin että hengästyin metrin matkan kävelystä...

kaippa sitä täytyy vain nyt otta niskasta kiinni ja laittaa ruokaa...vaikka teksi mieli vajota sängynpohjalle!

onona ja nelkku 31+0
 
Tipetsu Autolla jos kuljette kotiin vauvalle riittää (jos yli 15astetta) ihan pitkät normaalit vaatteet(potkuhousut, pitkäbody), myssy ja raapimahanskat ja kaukalon päälle laitat vaikka fleece viltin :) Viltti pitää kyllä vauvelin lämpimänä. Turvakaukalo on nimittäin ihmeen lämmin kapistus selänpuolelta.

Täällä kamalat menkkajomotukset ja sokerimittari meni rikki, antaa ihan mitä lukemia vaan. Hermo taas ihan kireenä, ja kamalaa tää jomotus!
 
Viimeksi muokattu:
Nipsu83: hurjaa, sinulla ei ole enää pitkä aika vauvautumiseen! Minä olen tuona päivänä vielä viimeistä kokousta vetämässä töissä.

Närästys on täälläkin käynyt aika polttavaksi, iltaisin olo on joskus jopa tuskainen ja iltaruokailu onkin muuttunut kokolailla nestepainotteiseksi, lähinnä smoothie-tyyppistä linjaa. Tuleepahan samalla tyhjennettyä pakastinta marjoista :). Kahvia juon aamulla ja iltapäivällä kupilliset, sen verran tekee nykyisin kahvia mieli eikä enempää pystyisikään.

Meillä nukutaan vielä samassa huoneessa, mutta syksyllä miehen palatessa töihin voi olla meillä jossain välissä jakautumista eri huoneisiin ihan palkkatyöläisen ja seinän takana nukkuvan koululaisen unien takaamiseksi. Ja meillä nukutaan siinä tilanteessa ihan eri rakennuksissa eli todellakin unirauhan saa unta tarvitsevat, jos täältä kovin itkuinen vauva on tulossa.

Viimeksi sairaalasta kotiuduttaessa oli elokuu ja silloin sateisena päivänä tyttären päällä oli potkuhousut, pitkähihainen body, ohuet tumput ja pipo. Ja olisiko ollut joku fleece/college-pusero. Ei kuitenkaan kovin mahdottomia määriä vaatetta. Tosin matka sairaalasta kotiinkin oli lyhyt, nyt ajomatkaa tulee n. 45 min. Mutta varmaan hyvin samanlaisella linjalla mennään taas. En kyllä ole yhtään ajatellut tuota asiaa, kun äitiyspakkauskin odottaa kodinhoitohuoneessa äippäloman alkamista ja pyykinpesun aloittamista.

Huoh, huomenna seuraava neuvola ja punnitus. Saas nähdä miten on paino kehittynyt taas, kotipuntarin mukaan lisäys ei ole ollut valtava, mutta neuvolassa tuntuu aina noita kiloja olevan kertynyt ihan eri tavalla.
 
Tipetsu, OYSissa on kuulemma tapana leikata etisen istukan takia jo viikoilla 36. Lääkärit eilen selitti etteivät ala ottamaan turhia riskejä että synnytys käynnistyisi itsestään koska sitten on kiire. Normaalisti suunnitellut sektiot (perätila, pelko, tms.) tehdään täälläpäin rv 39.

Oon kyllä ollut tän raskauden aikana niin tyytyväinen oysissa saamaani hoitoon (synnärillä, äitipolilla ja osastolla) että ihan luottavaisin mielen menen sinne parin viikon päästä :) Kyllä ne lääkärit tietää mitä tekee ja tottahan niiden täytyy mahdolliset riskit kertoa mullekin.
Jos sitten ens kerralla sais kokea alatiesynnytyksen... ;)

Positiivinen ylläri eilisellä käynnillä oli etteivät otakkaan mua osastolle 1-2vk ennen sektiota vaikka edelliselläkin kerralla niin "uhkailtiin". Mieluummin mä oon loppuun asti kotona ja nukun hyvin, sairaalassa kun en saa nukuttua ni kiva ois kerätä hirveet univelat jo ennen synnytystä.

Tässä on Pullan kotiintulovaatteet, 2 vaihtoehtoa että voi sit kattoa sairaalassa kummat on paremmat :) Molemmat setit on 56cm.




Kuvasin samalla sit myös Pullan menopelit


Ja tämä on mun ainoa kirpparilöytö Pullalle, fb:n kirppikseltä :) Lähes käyttämätön ja hintaa vain 15e, oli ihan pakko ostaa kun sattui oleen vielä "oikean" värinen :D


Laittakaas muutkin kuvia mitä ootte vauvoille hankkineet :)

Edit. Tajusin just että enhän mä ehdi olla kuin viikon äitiyslomalla ennen synnytystä :D Äitiysloma mulla alkaa 26.5.
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei hellemasut!

Voi kun hurjaa kun teillä osalla tosiaan enää vain muutamia viikkoja että oma nyytti on sylissä. Hurjaa ja ihanaa. :)

Syynättiin eilen miehen kanssa sitä mun neuvolakorttia ja kyllä se et sittenkin on rt. :D Siellä vaan yksi viiva oli tooooosi lyhyt niin minä en sitä r-kirjaimeksi osannut mieltää. Peppu on nimittäin hyvin selkeästi tuolla mun kylkiluissa ja jalat takoo ylävatsaa/kylkiluita.. :D

Täällä myös vasen korva ollut tukossa jo useamman viikon. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Miä koko ajan aatellut et johtuu tuosta allergiasta ja flunssasta mutta kerta on vielä mahdollinen raskausoire niin kiva. Sais aueta tuo korva, ärsyttää kun on toiskuuloinen.

Minä en oo kahvia juonut juurikaan huhtikuun jälkeen. Työt loppui silloin. Töissä join sen pari kuppia päivässä mutta nyt kotona tosi harvoin. Kyläillessä ehkä juon kupillisen ja kotona silloin tällöin mutta eipä ole tehnyt edes mieli. Ei se kahvi tökikään mutta ei vaan tee mieli.

Nimi stressiä alkaa ehkä vähän olla täälläkin. Tai ei vielä stressiä mutta kyllä tuo nimiasia mielessä pyörii jo lähes päivittäin. Meillä on jotain listaa tehty kivoista nimistä mutta tosi hääppöinen semmoinen. Mekään ei tiedetä kumpi tulee niin sekin hieman "hankaloittaa" asiaa. Toisaalta itse olen ajatellut että kyllä se nimi sieltä sitten tulee viimeistään kun vauva syntyy. Ehkä mää tuota listaa silti jatkan kunhan tässä saa remontit ja pihahommat paremmalle mallille ja on aikaa. :)

Nyt pitää koputtaa puuta, mutta meidän vaavi ei onneksi taida öisin melskata ollenkaan. Joko se, tai sitten minä nukun mukamas toooosi sikeästi. Ainoastaan yksi yö on ollut sellainen että vauvan liikkeet on pitäneet hereillä, muutoin ei tällaisia ole ollut. Yöt voi olla katkonaisia sitten sen takia että juoksen vessassa, käännän kylkeä jne. mutta vaavi ei valvota. Toivottavasti näin myös kunhan hän syntyy.

Kotiintulovaatteita olen hieman miettinyt kun on noita vaatteita pessyt. Ostin H&M:ltä semmoisen suloisen Tiny Leopard vaate kokonaisuuden jota olen ajatellut kotiintulovaatteiksi jos on hellekelit. Tai sitten mummot ostama asukokonaisuus, mutta tätä nyt ehtii vielä miettiä ja kelikin vaikuttaa. Tosin jos mies joutuu kotonta vaatteet nappaamaan niin sitten sieltä voi tulla mitä vaan. :D

Mutta tulipas paljon tekstiä tällä kertaa. Nyt lähdettävä raivaamaan vähän autotallia että saa pannuhuoneesta tavaraa autotalliin, jotta saa sitten vaunut loppuviikosta pannuhuoneeseen. :D

Omena ja Pikku N 30+6

 
nimistä: meillä saatiin päätettyä nimi sillee pikkuhiljaa..tai siitä on väännetty jonkin aikaa kun en meinannut ensin suostua miehen ehdotukseen kun oma keksimä oli muka parempi mut sit saatiin aikaan kompromissi :) meilläkin kun on ruotsalainen sukunimi ja paljon reissataan(luultavasti tulevaisuudessakin) niin jotain kansainvälistä piti keksiä.ja se että vauveli luultavasti sai alkunsa italiassa vaikutti myös nimeen :D
Hankinnoista: mä ostin seppälästä sellasen valkosen hupullisen neulehaalarin(meidän kallein vaate vauvalle) jossa olis tarkoitus kotiutua sairaalasta.sit oon kirppareilta ostellu bodyja ja muita vaatteita kun äippäpakkauksen värit ja kuosit ei oikein miellyttäny mun silmää niin en ole niitä edes pessyt vielä..käytetään sit ku muut on sotkettu puklulla ja ei ehdi pestä sitä mukaa kun käyttöä tulee :) pari kivaa paksumpaa haalaria oon ostanu.toinen sellanen joka menee syksyllä ja toinen ihan talvihaalari. usasta tuli osteltua aika ihania vaatteita kun just ennen matkaa saatiin tietää että tyttö on tulossa. hartanin rattaat on tilattu saksasta ja ne pitäs olla täällä viimeistään 5 viikon päästä ja turvakaukalo on vielä kaupassa.ammetta ja pinnasänkyä tarvikkeineen löytyy ja riepuja,rättejä, vilttejä yms tarpeellista :)
katso liitettä 16195katso liitettä 16196katso liitettä 16197katso liitettä 16198katso liitettä 16199katso liitettä 16200
 
nipsu Juujuu,no hyvä ettei mitään riskejä oteta. Ja juu,tiettyhän ne riskit pitää asianomaiselle kertoo..OLinpa tyhmä kun sillai veripussi-juttuun reagoin..
Mulle kun varattiin sektio aikaa,niin lääkäri ja hoitsu jutteli keskenään että ootetaan sinne rv 38 hujakoille. Luulen siis ymmärtäneeni tästä että KYS:ssä ootetaan rv 37 ainakin.


Hitto,aijaa ei toimi enkä saa ladattua kuvia Ykän menopeleistä yms. :(
 
Onko teillä muilla painetta alapäässä? Jotenkin tuntuu, että pieni taitaa pungertaa itseään alaspäin, vaikka maha ei kyllä ole laskeutunut yhtään mihinkään vielä. Vessassakin saa ravata aiempaa enemmän. Tätäkö tämä on nyt vielä 8 viikkoa? Esikoisesta en tällaista muista ollenkaan.
 

Yhteistyössä