Heinäkuun Hellemasut 2012 **TOUKOKUUSSA**

Tänään käyty äitiyspolilla kontrollissa:

Ruokavaliosta ja verensokeriarvoista sain kehuja. Kätilö oli erityisen tyytyväinen mittaustuloksiin, lääkäri tosin sanoi sillai epämääräisesti että "Yhtään enempää ylityksiä ei olisi saanut listassa olla, mutta että ei tässä nyt tarvi insuliineja aloittaa tai edes harkita sellaista." Mitähän sekin sitten tarkoitti? Että oliko niitä ylityksiä siis liikaa vai ei?

Hipun painoarvioksi saatiin 1800 g. Hipusta otettiin sydänkäyrää ja normaalilta näytti. Aluksi Hippu potki laitetta, jonka jälkeen vaihtoi asentoa ja alkoi nukkua. :heart: Painoa oli tullut itselle kilo neljässä viikossa, turvotusta kuulemma osa ainakin. Verenpaineet oli 117/83 ja pissa puhdas. Nyt sitten jatketaan samalla tavalla ja seuraava kontrolli neljän viikon päästä. Olen silloin jo äitiyslomalla, jeejee! :D

Lääkäri sanoi, että jos sama kasvu jatkuu on syntymäpainoarvio 3600 g. En tosin itse vielä usko ja ajattele niin pitkälle, kun viikkoja vielä on ja kasvua voi tulla. Toive tietenkin on, että Hippu pysyisi alatiesynnytysmitoissa.

Nyt on ihan puhkinainen olo, tuli nukuttua vähän huonosti viime yönä. Täytyy laittaa Pieniä ihmeitä nauhalle, alkaa silmää painaan sen verran jo nyt.

MiNi ja Hippu 31+1
 
Ruususuu: sullakin asuu vanhemmat useiden satojen kilsojen päässä? sama täällä.. vähän harmittaa et toiset isovanhemmat ei sit nää meidän esikoista ku muutaman kerran vuodessa :/ äiti on jo aika iäkäs eikä jaksa matkustaa tänne (viimeks käyny monta vuotta sitten) ja itse taas ei olla ehditty/pystytty käymään siellä päin kylässä ku ehkä 3-4 kk välein. Itsellekin ois kiva puuhailla oman äidin kanssa kaikkee vauvaan liittyvää ja ois kiva että hän vois käydä "tukena" sit kun vauvan kanssa ollaan kotona. Harmittaa kovasti tilanne jo valmiiks :(
 
aika outoa että vauvasta ei tehdä painoarviota vatsan koon perusteella,amatöörimäistä jopa mun mielestä. itellä on kohtu taaksepäin kallistunut joten mulla ei todellakaan ollut iso vatsa ekassa raskaudessa,eikä tässäkään. silti synnytin 5kg vauvan,et kannattaa kyllä vaatia jos painoarvion haluaa. itse en niihin luota tippaakaan johtuen juuri esikoisestani :D

semmosta piti tässä viä kysyä kun oon huomena menossa TAYS pelkopolille et onko täälä kenelläkään kokemusta sieltä? mä olin 2003 vuonna siä mut sillon se käynti oli jotain tosi hämärää. mun neuvolatätsy sano et joillekkin tehään lääkärin tarkasttus mut mulla kyllä luki lapussa et keskustelu kätilön kanssa. siitä sitten sektiota kohti,vissiin saan uuden ajan jollon sit saa tietää leikkaus päivän,jännää :)
 
mä ensin meinasin et menen sinne pelkopolille ku oli aika kova pelko kivun takia mut sit päätin et ei tätä pysty perumaan ellei leikata ja oon järkeilly et kerran se kirpasee:)

( . ) tänään tullut ajeltua ympäriinsä hakemassa FB:n kirppiksiltä ostettuja juttuja ja kaveria lapsineen nähty.mä oon ilmeisesti viime yönä saanu krampin jalkaan tai sit saanu lihakset treeniä eilen kun puutarhahommia tein =) ..jumalattoman kipeä joka tapauksessa.supistuksia tullut tänään ja ipana monottanu mua kylkiin lujaa.alavatsasta on iho ihan herkkänä..ei muuten satu mut kosketusarka se on.
 
MiNi87 pääset kuitenkin vielä ultraan sinne ja painokontrolliin?
Kun mulle sanottiin et jos seur.6päivän seurannoissa ei ole häikkää,on loppukäynnit neuvolassa.
sä kävit 31+1 ja mä kävin 32+6,eli puoltoistaviikkoa myöhemmin ja oli painoarvio 2,2kg,semmonen 400g enemmän...tein täs vaan tämmösen laskutoimituksen:LOL:

brooke onko tuonne pelkopolille kuin helppo päästä? kun itekin kammoan tulevaa synnytystä,jäänyt niin kauheet muistot ja kivut kuopuksesta...ja sitä pelkään myös et vauva olisi iso...nuo ultrat kun ei aina suoranaisesti pidä paikkaansa..
ite en oo siis käynyt taysissa pelkopolilla.

Ei olis pitänyt katsoa avalta "pieniä ihmeitä"...sattu oleman siellä sokerivauva,joka joutui teholle sokeriarvojen takia...tulipas taas porattua:'(
PTT 33+0
 
PTT
sano neuvolantädille et sua on alkanu pelottamaan synnytys.mä kerroin sen heti alkuun ku menin ekaa kertaa neuvolaan ja silloin sanottiin että laitetaan sitten lähete jossain vaiheessa.luulis et sinne pääsee tässäkin vaiheessa :)

edit: täällä valvotaan taas.lonkkia kolottaa ja supistelee joten kattelen täs telkkarista nauhoituksia. mulla tuli äsken joku ihme pelko taas kun sydänääniä katselin.tuli yhtäkkiä mieleen et muutaman viikon päästä pitäs punnertaa tuo likka pihalle ja se alko ahdistamaan ja pelottamaankin. kaipa siitä hengissä selviää mutta mä vaadin kyl kaiken kivunlievityksen mikä hintaan kuuluu :D ehkä huomenna on taas parempi mieli synnytyksen suhteen. hassua katsella kun aurinko alkaa nousta ja ulkona on jo valoisaa..vois vaikka lähteä ulos jos jaksais pukea..vaikka kun lähimmät naapurit on muutaman sadan metrin päässä niin ei kai sekään niin välttämätöntä olis.yöpaita päällä yöteetä nautiskelemaan terassille :)
 
Viimeksi muokattu:
Mun on pakko sanoa, että minä ainakin suojelen ja varjelen tietoisesti arkisin mieheni unia, se kun lähtee aamulla neljältä kotoa ja hyppää rekan rattiin millon minkäkin moisen yhdistelmän kanssa, niin on todellakin yliväsyneenä vaaraksi tuolla liikenteessä ihan kaikille. Ja toisaalta, saan paremmin unen kun pääsen valtaamaan koko sängyn peittoineen ja tyynyineen vaan itselleni. :) Ja toisaalta, jos mies ei saa yöllä nukuttua kunnolla, nukkuu koko päivän kotiin tultuaan ja ei jaksa ulkoiluttaa koiria tai tehdä mitään muutakaan, joten unettomat yöt kostautuu mulle itselle.
 
terveisiä pelkopolilta käynti oli juuri semmonen kun kuvittelinkin,täysin turha. eipähän ainakaan mun pelkoihin vaikuta se et mun edellistä synnytystä vähätellään. tosi kiva kätilö oli jonka kanssa ton tunnin juttelin,se oli plussaa :)

4vkon päästä olis sit äitipolille käynti missä päätetään leikkaus päivä ja tehään tutkimukset. tuntuupa taas niiiiiiin pitkälle ajalle :/ mut sit siitä ei odotusta enää ole kun sen 2vkoa niin eiköhän tän jaksa!

kyllähän tonne pelkopolille saa neuvolasta ihan lähetteen kun pyytää. mun kans käytiin just viime synnytys läpi ja molempien synnytys tapojen edut ja haitat. joillekkin toki voi olla helpotus päästä jutteleen,mua alko lähinnä oksettaan ja ahdistaan kun jouduin käymään läpi niitä juttuja. eikä se mua lohduta että kyllä luonto hoitaa,no joo varmasti hoitanu 1800 luvulla kun vaihtoehtoja ei ollut,nyt on eri tilanne. kummalliselta vaikutti myös se et se lupas,siis oikeesti lupas et seuraava synnytys ei kestä ku muutaman tunnin ja toivun siitä tosi nopeesti :D ihan vaan sillä et aiempi synnytys kesti 8h. mun mielestä ei noin voi sanoa,mut kuitenkin luokitellaan taas ensi synnyttäjäks kun ikäeroa esikoisen ja tän uuden kans on 9v.

mutta kiva että on tommonen mahdollisuus järkätty kuitenkin,ja kiva että se ihminen oli ystävällinen,olin jo varatunu kauheeseen kädenvääntöön mut sit se ite sano miten jatkot tästä menee. saa nähä sit et mimmonen vastaanotto on siä äitipolin puolella,sieläkö se käännytys ja haukkuminen vasta alkaa..
 
taitaa alkaa tän mamman nivelet hölstymään. Selkä/lonkka kivut ovat kait tulleet jäädäkseen. Kiva sitten tässä tehdä muuttoa=) no onneks on iso porukka luvannut tulla muuttoavuks, tai lähinnä kai kantoavuks mutta kuitenkin.

Ens viikolla olis neuvola, vähän veikkaan et paino pompsahtanut kivasti tänä turvotuksen myötä, tosin nyt yritän kovasti juoda vettä jotta tuo turvotus mahdollisesti vielä vähän laskis.

Tuota synnytystä oon itekin alkanut pikku hiljaa miettimään, mut kai se ihan ok menee. Lähinnä kai siinä jännittää nyt se että yksin pitäis sinne sairaalaan mennä

Maijamehi ja katkarapu rv 33+0
 
Moikka! No niin,nyt on käyty synnytysvalmennuksessa.Siellä näytettiin video mikä oli kuvattu TYKS:ssä joskus 90-luvulla.Siinä näytettiin hiukan kolmea synnytystä: ensisynnyttäjän,uudelleensynnyttäjän ja sektiosynnytystä.Aika nössö video siinä mielessä,että synnytyksen rankkuus ei tullut mitenkään esille.Siinä vaan hymyiltiin ja kaikki meni kuin itsestään..mutta eihän se niin aina mene,vai mitä? Tietenkin,eivät varmaan halua pelotella synnyttäjiä..terveydenhoitaja myös kertoi jotain TYKS:in käytännöistä,ja saimme pari monistetta synnytykseen liittyen.Sitten ensi viikolla on imetysilta,jonka pitää 2 kätilöopiskelijaa.Hyvä että imetykseen kiinnitetään huomiota.
Sitten,arvatkaapas mitä? Pääsen Vauva-lehteen Minun raskauteni-palstalle! Wii! :D Juttu tulee elokuun numeroon.Hauskaa! Siinä tulee kyllä kiire tehdä juttu,jos joudunkin sektioon kesäkuun alussa..toimittaja sanoi,että juttu tehtäisiin ensi tai sitä seuraavalla viikolla.Maanantaina on sitten ultra.Jännittää että mitä siellä päätetään! Tiedättekö,kuinka kaukana istukan täytyisi olla kohdunsuulta,että voi synnyttää alakautta? -MB & Dalia rv 35+5
 
  • Tykkää
Reactions: SiinaS ja Omena85
onks kukaa tampereen mammoista käyny tutustumas jo taysiin kun noita torstain tutustumisia on ollu?onko kuinka tarpeellinen ja kierretäänkö siellä vai ollaanko siel kokoustilassa??
( . ) (warning..vuodatusta tiedossa!!!!
meidän piti mennä tänään mut mies lähtikin töihin ja sano et jos mennään niin se tulee myöhässä kun ovat laittaneet sen niin tyhmään aikaan että ihmiset on töissä..niin no..se kestää kai sen tunnin et ei sit kauheesti oo iloa siitäkään..ai et mua välillä raivostuttaa toi kun se laittaa duunit mun ja vauvan ja kaiken synnytysvalmennuksien ja vastaavien edelle..vauvan lipastot on kasaamatta kun herra ei TÖILTÄÄN ehdi, ei edes turvakaukaloa ole ehtinyt ostamaan kun ei ikinä ehdi sinne kun TÖISSÄ meni niin pitkään ja perhevalmennuksen synnytysosioon ei ehdi kun pitää mennä TYÖMATKALLE..musta alkaa tuntumaan et hankin kohta jonkun doulan ja varaisän ja muut kun kaikki synnytykseen liittyvä jää mun harteille..(ok kyllähän mä tiedän et mähän sen ipanan pusken pihalle) mut olishan se ihan hemmetin kiva et sais vähän tukeakin..mä päivät oon yksin kotona kun ukko on töissä ja kun se tulee kotiin niin sen työt vaan siirtyy tänne kotiin eli se tekee aika usein 14-16h töitä päivässä..jos sille kehtaan siitä sanoa et aina teet töitä et voitasko yhdessä tehdä jotain kivaa niin vastaus on että pitää saada rahaa että saadaan talo maksettua ja sen mielestä kivaa yhdessä on autotallin tai muun remontointi tai saunassa käynti jossa se miettii työasioita..voi vittu ompa kivaa nököttää saunan lauteilla vierekkäin hiljaa. tunnin päästä pitäs lähtee tutustuu sairaalaan mut en taida viitsiä ajaa turhaa sinne kun yksin joutusin menemään..musta se on noloa et mies on aina joka paikasta myöhässä..myöhästyy varmaan omista hautajaisistaankin :D

kiitti moro hei..mä lähden haravoimaan tms pihalle!!
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Pikakuulumisia täältä:
Mennään jo rv 32+4 (HUI!) ja tänään käyty neuvolassa.
Nyt sitä painoakin on alkanut tulla kun siltä on tähän asti vältytty.. Hyvähän se tietty on. Jostain luin et masutyyppi saattaa ottaa nyt jo jopa 250g/vko painoa lisää! :O
Verenpaineet ok, 124/85 ja hemoglobiini oli noussut 130 niin ei tarvi aloittaa rautaa, jes!! Pissa ok ja Patun sykkeet siellä 140 kieppeillä. :)
Kovasti taas muksi kun yritti ääniä kuunnella. :heart:

Ens viikolla sitten neuvolaan perhevalmennukseen ja 5.6 olis "kiertoajelu" tuolla EKKS:ssä. Eli kaikki hyvin täällä, nyt tuleekin AVAlta uusintana tuo Pieniä ihmeitä. :)
Taputuksia masusille!

Johanna26 & Patu
 
MB istukan täytyy olla 1-2cm päässä, mut tiedän 9mm on hyväksytty. On varmasti sairaalakohtainen/lääkärikohtainen. Mun istukka oli 4mm päässä rv 28 ja nyt rv 34 ei pystytty enää alakautta mittamaan joten turvallisilla lukemilla mikäli vauvan pää ei hierrä sitä alaspäin tai riko reunaa..

Mini 35+3

Katoin netistä pieniä ihmeitä sarjan ja meinasin leipääni tukehtua kun alko tulee materiaalia leikkaussali työskentelystä. Miten voi 2000-luvulla kukaan leikkaavalääkäri leikata ilman suunenäsuojusta? Mua suorastaan oksetti katsoa sitä ja olen vaan tyytyväinen suomen hygienitasosta ja tavoista sairaaloissa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Morning Butterfly
Oho, oon ihan unohtanut laitella tänne maanantain neuvolakäynnin tulokset. Korjataan siispä asia :)

Hb 131 (jee ei tarvi ottaa rautaa enään!)
Pissa puhdas
Verenpaine 149/69
Paino +300g/viikko
Sf 31 (yläkäyrän yläpuolella siis yhä)
Sykkeet 140
Liikkeet ++
Tarjonta PT?

Eli kaikki ok :) seuraavan kerran taas parin viikon päästä!

Pikkumies on parina viime päivänä liikkunut hurjasti. Eilen mieskin pääsi pitkästä aikaa tuntemaan sen mönkimiset <3 maanantaina heräsin aamu kuudelta siihen kun mahassa oli kamalat bileet, mun maha oikeesti heilui puolelta toiselle :LOL:

Tuosta yksinäisyydestä on ollut puhetta. Mulla on kans tosi yksinäistä, mies on välillä tosi pitkiä päiviä töissä. Osa kavereista on lopettanut raskauden myötä yhteydenpidon, osa taas on jatkuvasti töissä ja osa asuu niin kaukana :| onneks on sentään noi koirat!
 
Neuvolassa käyty.

Paino: +384/viikko
Turvotus: -
Verenpaine: 112/75
Pissa: puhdas
Hb: 111 (eli tässä taitaa olla syy väsymykseen joten rauta täytyy aloittaa)
Sf: 27 (yläkäyrältä pudottu keskikäyrän alapuolelle)
Tarjonta: Rt
Syke: 145
Liikkeet: ++

Siiseli84 & Rontti 30+3
 
Heipsan hellemasut.

Täällä ollaan taas vaihteeksi kovien jalkapohjakipujen orjana. Sitä kun ei nyt malttais huilia vissiin tarpeeksi vaan koko ajan touhottaa kotona tai kaupungilla niin jalat on kyllä niin tohjona että... Ärsyttää.

Myös ah niin ihana närästys on vaivannut taas pari päivää. Liekkö johtuisi tuosta kyykkimisestä mitä on tullut tehtyä useampana päivänä kun on hyllyjä raivannut. Olen kuitenkin ruokavaliosta koittanut pitää poissa tuotteet jotka olen havainnut närästystä aiheuttavaksi, paitsi tänään join limsaa kun totesin että närästää se joka tapauksessa. :D

Yksinäisyydestä on ollut puhetta. Itse en varsinaisesti koe olevani yksinäinen sillä miehen lapset käyvät meillä aika usein ja pitävät hulinaa yllä sekä sukulaisia näen melko usein kun suurin osa asuu tässä lähellä. Miehen kanssa yhteistä aikaa on nyt kylläkin ollut vähemmän kun hän aloitti työt ja on kotona vasta n. klo 17 ja sitten on tuota remonttia tehtävä yömyöhään. Mutta mä olen sitten koittanut siinä remontoida osaamisen ja kykenemisen mukaan kaverina niin tulee siinä sitten sitä yhteistä oloa ja tekemistä. :) Samoin pihalla touhuan mukana, kävelen vaikka vaan perässä jos ei muuten itse pysty auttamaan. :D Siinähän sitä kätevästi vaihtaa päivän kuulumiset ja ojentelee vaikka työkaluja jos ei muuta.

Mitä yksinäisyyteen ja kavereihin tulee, niin itsekin olen huomannut että erityisesti eräs kaverini on vähentänyt raskausuutisen jälkeen yhteydenpidon oikeastaan nollaan. Jos en itse ota yhteyttä niin hänestä ei kuulu. Hänelläkin kyllä elämäntilanne on kovasti muuttunut ja kiireitä on, joten olen koittanut ajatella että ehkä hän ei tätä henkilökohtaisesti tarkoita. Mua kun nyt tosiaan ei enää pyydellä illanistujaisiin ym. niin ehkä senkään takia ei sitten pidä yhteyttä? En tiedä. Sitten taas toisaalta muihin kavereihin yhteydenpidot on pysyneet ihan samana kuin ennen, ja parin kanssa ollaan itse asiassa nähty paljon enemmän kuin ennen! Toinen sai juuri kaksoset joten meillä onkin siis paljon yhteistä puhuttavaa ja toisella nyt ei ole tietoakaan omista lapsista mutta silti nyt tuntuu että keretään näkemään kun minä en ole enää töissä. Hän kun tekee vuorotyötä niin oli välistä tosi hankala sopia näkemisiä kun meni aina menot ristiin. Ja hän on kyllä tosi ihana siinä mielessä että hän ei koe että mun raskaus estäisi yhtään mitään, terassillakin on käyty ja baariinkin kyseli :D

Kyllä sitä silti joskus päivällä kun kotona itsekseen on niin tulee semmoinen yksinäinen fiilis kun muut on töissä tai koulussa, mutta sitten olen koittanut itse pitää kiinni siitä että lähden liikkeelle, teen juttuja, pidän itse(kin) yhteyttä ihmisiin ja sovin niitä tapaamisia jotta en vain jäisi kotia nyhjöttämään. Onhan siinä kuitenkin aina puolet itsestään kiinni miten ne asiat menee, ketä näkee ja kuinka usein.

Huomenna meinasin varata ajan loppuraskauden ultraan eli synnytystapa-arvioon. Toiveena olisi saada sellainen aika että mieskin pääsee mukaan. Tuntuu niin hurjalle että tässä tosiaan ollaan jo loppusuoralla. Iiks. :)

Omena ja Pikku N 31+1
 
synnytystapa-arvio tuli mieleen vaan että ketkä täälä on käyny jo ja ketkä menossa? itse meen siis 4vkon kuluttua ja kiinnostaa että mitä sielä tehdään??? mulle sanottiin vaan et otetaan sydänkäyrää ja ultra et isä voi olla mukana.
tehdäänköhän sielä joku sisätutkimus? eihän tää nyt oo se kauhu tarinoilla kuorrutettu käynti missä voi odottaa saavansa sormen sinne toiseenki reikään :D kauheeta! mä en siis todellakaan ole suostumassa moiseen ronkkimiseen kun sektion haluan niin ei tarvi mun häntäluun joustavuutta kokeilla :)

kertokaahan jos on tietämystä! :)
 
Aijaa.com - 10249882Eilinen masukki rv 33+2

Yksinäisyys Mulla ekassa raskaudessa oli niitä tuntemuksia, nyt ystäväpiirissä on jo lapsen saaneita (osa sai minun jälkeen esikoisen ja heillä jo toisetkin muksut maailmassa), että ei ihan niin yksinäiseltä tunnut. Moni ystävä kuitenkin työelämässä, joten tietenkin näkeminen on tiukassa (vuorotyöläisiä suurin osa, niin iun itsekin). Enemmän minulla aiheuttaa "yksinäisyyttä" tuo omien omaisten kauempana olo ja se, että apua vaikea saada. Mutta sympatiat on teidän kaikkien puolella, kellä ystäviä kaikonnut, tiedän sen tunteen niin selvästi. Lapsen saanti kasvattaa, sitä oppii katsomaan ystävyyssuhteita erikantilta, näkee ketkä pysyy elämässä ja ketkä ei :)

Närästys suosittelen edelleen koittamaan niitä mantelien rouskuttamisia :) helppokeino saada närästys kuriin ja voi syödäkin vähän helpommin

Synnytystapa-arvio on minulla 14.6, eli 3viikkoa enää. Minulla aiemmassa raskaudessa otettiin ultraa ja käyrää ja lääkäri teki alatutkimuksen (en muista kävikö kakkosen puolella :LOL:, varmaankin kävi) kun siitä sitten jouduinkin suoraan käynnistykseen kun kädelle tuntuva lantion puoli oli ahdas yli 4kiloiselle. Mä toivoisin, että siellä sanotaan, että paikat pehmeät ja kohta synnytetään <3 haluaisin tälläkertaa alateitse tehdä, mutta tietenkin jos sektio on tullakseen tälläkin kertaa niin eikusta vuan, kuhan vauva voi hyvin.

miss_understood Ehkäpä se miehesi ei osaa oikein muutoin näyttää välittämistään, kun sillä että tekee rahaa, eli maksaa kotia teille ja vauvalle :)Miehet usein myös uppoutuu sellaiseen mihin on helppo upottaa jatukset, vauva voi olla niin "outo ja uusi aihe" ja ei oikein osaa ajatella mitään ;) Minun mies on myös aina töissä, aina kiireinen ja usein myös myöhässä ihan jokapaikasta.. Nyt lähivuosina esikoisen myötä on prepannut asioissa kun perustelin, että minä en ole usein se joka pettyy vaan muksu.

Hirveä meteli täälläkin mahassa, tuntuu poika vetävän jotain yhden miehen aerobiciä :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Miss_understood luin sun tekstin ni oli kun olis omaa fiilistä lukenut. Mies lähtee aamul 8 töihin ja tulee 21-23 kotiin plus viel kotityöt. Mä ymmärrän sitä ja se haluu kovasti nyt painaa duunii ennen muksuu mut mis on ymmärrys mulle pentele. Se on joka päivä ihan loppu ja viikoloppuna vaan on. Kun yritän jotain ehdottaa ni ei jaksa. On se kaikest huolimatta ollut ihana mut joskus vihaan et se alotti maaliskuus oman yrityksen. Mä oon hoitanut kaikki hankinnat yksin ja ekaa ultraa lukuunottamatta käynyt kaikki noi jutut yksin. Onneks tulee edes sinne synnytysosastoon tutustumiseen mun kans. Hmm. Työleski sanoisinko...noh, olen todella saanut omaa laatuaikaa,perskules! Yritän miettiä nyt vaan niin et painakoon nyt täysillä et sit kun mötkylä syntyy ni saa antaa meille aikaa. Tuolla se taaskin istuu työpöydän ääressä :))

Noh,onneks mul on joka päivä ollut paljon tekemistä ja nähnyt kaikkii kavereit ja nauttinut lämmöstä, mut tänään oli kiukkupäivä aamust asti :D huomista parempaa päivää odottaessa. Mut tsemppiä sinne,tääl tulee ymmärrystukea :))

Handed+asukki <3
 
millä perustein pääsette synnytystapa-arvioon?

Mulle ei ole puhuttukaan semmosesta...luulen siis et on vaan enää 35+5 mulla neuvola lääkäri,ja sit joka viikko neuvola siitä edespäin.
pelkopolikäynti sitä kyl ajattelin,jos pääsis semmoseen,edes jutteleen kätilön kanssa...muistan ikuisesti sen tuskan ja kivun vaan,vaikka pitäisi unohtaa mutta eeeei!
 
Tuosta eri huoneessa nukkumisesta: No meillä toistaseksi nukutaan samassa sängyssä,paitsi usein mies siirtyy yön aikana olohuoneen sohvalle,saa siellä paremmin nukuttua..muuten minunkin on helpompi nukkua yksin.Ja nyt mies haluaa oman huoneen,että pääsee pakoon vauvaa.Vaikka ei edes käy töissä,hm.Siksi muutamme kolmioon.Mä sitten nukun vauvan kanssa ja hoidan yösyötöt ja -hoidot.Meillä on perinteiset sukupuoliroolit.Eipä silti,mies kyllä OSAA hoitaa vauvaa jos haluaa,on aika sensitiivinen.Voi olla jopa parempi siinä kuin minä..miehellä on siis 3-vuotias tytär edellisestä liitosta.Minä taas en ole koskaan edes pitänyt vauvaa sylissä..mulla on vaan toi 3,5-kiloinen koiruus.. :LOL:
 
Synnytystapa-arviosta Täällä siis tuohon mennään jos sektio takana, epäily vauvan suuresta koosta, taikka jokin muu normaali raskaudesta poikkeava juttu, eli ei tehdä kaikille. Mulle ed raskaudessa tehtiin vauvan koon arvionti ultralla, sekä lääkäri koitti alakautta, ehkä muutaman sekunnin lantion tilavuutta, ei muuta. Tällä kertaa menen siihen myöskin, sovitaan sektio aika(viimeksi oli siis tavoitteena alatiesynnytys), ja katsotaan virtaukset, vauvan kokoa jne, uskon ettei noita alakerran juttuja koiteta ollenkaan, koska ei niillä ole mitään väliä nyt.

Nukkumisesta: meillä mies ihan ehdoin tahdoin haluaa, että mä olen sen vieressä, ja kainalossa ihan liki, jos jään valvomaan myöhempään, sanoo aamusta kyllä, että oli ikävä nukkua yksin. Ja kun ei ole yötä kotosalla, niin kyllä mä kaipaan viereen. Mies nukkuu kuin tukki, ja ei herää vaikka vauva pitäisi mitä meteliä, jos en erikseen herätä:D. Joten mun hommaksi jäänee tuo vauvan yöseuran pitäminen, jos sikseen tulee. Mellä mies herää joka toinen vko neljältä aamuyöllä jo töihin, mutta saa tosiaan nukutuksi, kun ei sen unia häiritse mikään mahti:eek:. Jos mä erikseen herätän, ja pyydän vaikka jelppaamaan jossain, tekee sen kyllä, on itsekkin nauranut tuolle uskomattomalle unenlahjalleen.

Yksinäisyydestä: Meillä mies on aika lailla poissa kanssa, työpäviät matkoineen venyvät 11 tuntisiksi, ja nyt on tehnyt viikonloppusinkin saman työn, ja jää kerran-kaksi viikossa yöksi työpaikan liki äidilleen, kun koitetaan säästää hieman rahaa (säästämme tuolla pari sataa e/kk) uuden auton hankitaan ennen vauvan syntymää. Joten sen suhteen yksinäistä kyllä on, mutta tiedän, että haluaa nyt siksi tehdä kovasti töitä, että voi olla sitten vauvan synnyttä meidän kanssa kotona, ja loppuvuodelle onkin tiedossa 9 viikkoa sitten lomaa meidän kanssa. Asumme aika syrjäisessä kylässä, lähimmät sukulaiset ovat tunnin ajomatkan päässä, muutama kaveri on, mutta en nyt kauheasti ole kuin yhden kanssa tekemissä. Hyvää ystäväni sai vuosi sitten samoihin aikoihin lapsen kuin minä, ja ajattelin että heistä olisi paljon seuraa meille ulkoiluun jne, mutta ikävä kyllä, kävi juuri päinvastoin, ei olla juuri missään tekemisissä, intressit lasten kanssa tekemisen suhteen ei taida kohdata ollenkaan, ja mulle juurikin tuo ulkoilma jne on tosi tärkeää ja saa siitä energiaa. Mutta lapset ja koirat on sitten mun seurana kyllä, ettei nyt ihan yksin tarvitse olla.

ON: tänään olin Äpolilla kontrollissa tuosta kohdunseinämän paksuudesta, kun alavatsa on kipuillut tosi voimakkaastikkin välillä. Seinämän paksuus oli nyt 4mm, kuulemma menettelee vielä, vaikka voisi olla paksumpikin, toisaalta asiat voisi olla huonomminkin. Mulle tuo luku ei sinänsä sano mitään? Mutta tässä vaiheessa voi kuulemma olla vielä 1,5 cm:kin. Sain nyt käskyn lähteä samantien synnärille jos alkaa supistella, vaikkei välttämättä edes olisi kipeitä, mutta jos tulee yhtään enempää. Matkustuskiellon, on kuulemma hyvä pysytellä nyt suht lähtövalmiudessa, en saa rasittaa itseä, ettei noita supistuksia tulisi, sillä juuri ne ovat nyt riskinä, ja lääkäri käski hankkia/suunnitella jo nyt valmiiksi lastenhoidon isompien suhteen jne, jos tuleekin äkkilähtö. 3,5 vkon kuluttua katsotaan uudelleen kohdunseinämän tilanne, jos mun olossa ei muutosta siihen mennessä ole tapahtunut, ja käsisitn, että siitä hyvinkin pian olisi sitten sektio, etenkin jos seinämä on yhtään ohentunut tuosta. Pikkuinen voi hyvin, painoarvio oli tänään 2050g, virtaukset olivat hyvät, ja pää alaspäin oltiin, joskaan ei ihan alhaalla vielä. kokoarvio oli joku 3200-3300g laskettuna aikana, jos ymmärsin oikein.
Hui, alkoi oikeasti hieman jo pelottamaan/jännittämään, ei olla mietitty edes lastenhoitoa vielä synnytyksen ajaksi, ja lastenhuoneiden remppakin on vasta puolivälissä, tavaroita hakemati, ja musta ei nyt taida olla kauheasti mihinkään, mutta ihan hissunkissun ajattelin alkaa nyt laittelemaan noita vaatteita jne...Sain käskytyksne myöskin labraan, katsotaan josko voisi laskea tuota klexane annostusta ennen synnytystä, ja jostain syystä lääkäri oli määrännyt myös maksa-arvot jne, en kylläkään tiedä minkä takia :O...

JA & 33+0 (POKS:heart:)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta masukkaat<3
Varmaan viimeinen vko lähtee käyntiin evakossa \o/ Suht kivuttomasti on mennyt, alku oli hankalaa, sitten tasoittunut. Olis kyllä aika ihana asua omakotitalossa...Ja et olis kunnon pakastin!

Mulla/meillä taitaa olla aika ihana tilanne. Mies jäi vuorotteluvapaalle huhtikuun alussa ja on sitten melko paljon kotona:) Tietenkin meillä omat menot ja harrastukset mutta on tosi paljon apuna ja tukena. Tottakai raha-asiat mietityttää, mutta ollaan ajateltu että kyllä sitä pärjää. On tää niin ainutlaatuista aikaa kun ei varmaan lisävauvoja meille tule. Tietenkin mieli voi muuttuakin;)

Pitäsköhän tässä alkaa jo tekemään loput hankinnoista?! Vaunut ja kaukalo haetaan ensi vkon jälkeen, saako niitä sitten jo ulkoiluttaa?!;D Kantoliinan erilaisia sitomisia pitäs harjotella ja ehkä kestovaippojen imuja ommella. Toisaalta pääsee noillakin alkuun mitä on, koska oon ajatellut että aluksi yöt mennään kertseillä.

Mun ystäviäkin sanoi eilen mulle että masu on jo tipahtanut. Kyllä sen tuntee hengittäessä! Olin eilen neuvolassa; kaikki hyvin. Kohtu vaan supistaa hirmuisen herkästi; on sentään tässä vatsassa joku lihas joka treenaa:D Oli terveydenhoitajan vaikea saada pojan asentoa tunnusteltua. Kirjoittikin neuvolakorttiin rt? Ja laittoi koneelle viestin lääkärille asiasta että suhtautuu tarkasti siihen että se selviäisi. Poika viihtyy selkä oikeaa kylkeä vasten, joten joko päällä tai pyllyllä puskee mun kylkiluita.

Juteltiin terveydenhoitajan kanssa mun jännityksestä ja ajatuksista koskien synnytystä. Mun tutuilla on nyt tän vuoden puolella kolme vauvaa ja yksi on hyvin kipeä. Se pelottaa että jos kaikki ei olekaan hyvin. Ja sitten kun 3Dssä kokoarvioksi pojalle annettiin 3,5kg niin se on mun kaveripiirissä jo vitsi. Ne kelle on sanottu "joo, tää on kolme ja puoli kilonen" ovat saaneet 3,3-5kg vauvoja! Alakautta.

Pitäs lantiojumpan kanssa taas tsempata. Jos on pissahätä ja tuleekin oksennus niin silloin saattaa lirahtaa vähän pöksyyn, yök:( Mutta eilen EN oksentanut YHTÄÄN kertaa\o/

Mut jos kävis syömässä vielä vähän lisää aamupalaakin.
Ihanaa vkonloppua!

Kati ja Den Lille Prinsen 34+2
 
Huh, just kun meinasin vuodattaa että Typy on ollu eilisestä asti vähän hiljanen ja että varmaa tarttis alottaa liikeseuranta niin sain hyvän potkun kylkeen :heart: kamala tunne kun odottaa ja odottaa liikkeitä ja sekunnit tuntuu tunneilta :S
 
pieni tytön tyllerösulla taisi kolmas lapsi olla tulossa ja olet ne edelliset alateitse tehnyt vaikka kivuliasta on ollutkin? Siksi sinulla ei ole arviota.

Meillä oli eilen illalla kolmen puolentunnin vauvajumppa mahassa, ja koko tuon ajan mylläsi isoilla liikkeillä. Mieskin oli ihan ihmeissään :D

kati mulla on mennyt vähän ohi, anteeksi. Mikä sinua pelottaa synnytyksessä?
 

Yhteistyössä