Moikka!
Joku/jotkut kyselivät tuosta raskaushepatoosista... Minulla oli se viime raskaudessa (tuplat) ja siksi sitä on seurattu verikokein säännöllisesti myös tässä raskaudessa. Olen myös kysellyt siitä lääkäriltä jonkun verran. Riskinähän siinä on nimen omaan se, että vauva kuolee kohtuun viimeisinä viikkoina (sydämen pysähdys) ja siksi sitä on tärkeää seurata, jos maksa- tai sappiarvot ovat koholla. Kerron vielä sen, että viimeksi minua kehotettiin tunnustelemaan liikkeitä, mutta nyt kun kysyin, että mitä hyötyä siitä aivan oikeasti on (että huomaako sen muka vauvan liikkeistä, että onko sydämen pysähdys tulossa vai nou), niin hän sanoi, ettei sellaisesssa tilanteessa olisi mitään tehtävissä. Eli enää en lähde kotiin, jos arvot nousevat ja pelkästään sillä ohjeella, että lasken vauvan liikkeitä..
Sairauteen on olemassa kaksikin lääkettä, joosta toista viimeksi sain ja sillä arvot pysyivät kurissa sinne 36 viikolle, jolloin päätettiin sitten sektiosta. Sektioon oli myös muita perusteita, joten toista lääkettä ei lähdetty edes kokeilemaan.
Kutinan määrä ei kuulemma kerro, että kuinka paljon sappiarvot ovat koholla.
Itseltäni otettiin viime raskaudessa aluksi vai ASAT+ALAT ja tulos oli normaali. Kun uudelleen valittelin kutinaa (ja jo ensimmäisen testin sain vasta sitten, kun itse löysin infoa ko. sairaudesta netistä) neuvolassa, otettiin uudet testit. Edelleen ASAT ja ALAT ok, mutta sappiarvot koholla. Eli on hyvä tarkistaa (jos kutinaa on), että onhan nuo kaikki mitattu.
Itselläni lääke auttoi kutinaan ja koska rauhoittavan vaikutuksen omaava allergialääke, niin myös kaikki uniongelmat poistuivat. Siihen saakka raskaus oli ollut jo pitkään aika tuskaa, mutta sanoinkin lääkärille, että nyt ei enää ole mitään ongelmia. Kutina haittasi yöunta ja oli muutenkin aika ikävää.
Nyt eivät arvot ole nousseet, mutta onhan tässä vielä aikaa. Itse käyn suht säännöllisesti ultrissa (kahden viikon välein) ja veriseurannassa juuri tuon sairauden ja pelkopolille ilmoittautumisen vuoksi (ultrat ja lekurin tapaamiset tulevat pelkopolin kautta, joskaan meillä ei siihen yleensä kait kuulu noin montaa käyntiä, mutta tämä lääkäri on tainnut ne minulle järkätä -> aivan mahtava tyyppi kyllä).
Eli jos epäilet hepatoosia, niin pyydä päästä testeihin ja tarkista että kaikki nuo kolme arvoa tutkitaan. Ja jos kutina jatkuu, niin joku syy sille täytyy löytyä!
Lämpimät onnittelut Nipsu83:lle myös minun puolestani!
Terkuin, Mirella_36+Mussu (raskausviikolla 34)