Heinäkuun Hellemasut 2012 **TOUKOKUUSSA**

Neuvolakuulumisia: Typyllä kaikki hyvin, hienosti pistelee pieni sydän menemään ja nyt on taas alkanu potkunyrkkeily- ja zumbaharjoituksetkin pienen säikäyttelyn jälkeen oikein kunnolla :)

Mut mamma sen kun laihtuu! :O Tänään oli tasan alkupainossa (eli sama paino kuin ekalla neuvolakäynnillä), edellisestä käynnistä oli miinusta 0,6 kiloa.. Edelleenkään ei neuvolantäti ollu mitenkään huolissaan kuitenkaan (painossahan on kyllä sitä tippumisen varaa..) mutta nyt varmaan sit pitäis alkaa viimeistään noustakin kun Typyllä alkaa lihotusspurtti!

Eli rv 31+1 nyt menossa. :)



P.s. nii tosiaan raivotarjonnassa on tyttö ollu jo edellisellä neuvolakerralla :)
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolasta terkut:

Rv 35+2 (32+6)
Paino 65.6kg (+ 453g)
RR 133/80 (138/79)
Pissa -/- (-/-)
HB 116
SF 31 (29)
sykket + (+)
liikkeet ++ (++)


Eiliset tuhrut olivat onneks tasan se yks kerta,eikä terkkarikaan mitään siihen tuumaillu..Kuten arvasinkin.
Taidetaanpa lähteä miehen kanssa katsastamaan tuota meidän uutukaista Ikeaa :)




Tipetsu ja Ykä rv 35+2
 
Neuvolakuulumisia rv 33+4 (32+1)

Painonmuutos: +1680g/vko (+131g/vko)
Turvotus: + (-)
Verenpaine: 112/82 (110/66)
Pissa: puhdas (puhdas)
Hb: 112 (115)
Sf: 34 (31,5)
Tarjonta: rt (rt)
Sydämensyke: tais mainita et olis 150 (+)
Liikkeet: ++ (++)


Maijamehi ja katkarapu rv 33+4
 
ON: Sori omaa napaa vaan...Eilen illalla supisteli, tosin kivuttomasti 10-20 min välein nelisen tuntia...Kuitenkin nuo sitten hiipuivat kun menin sänkyyn makoilemaan, aamusta tuli muutama jo kipeä supistus, mutta nekin onneksi rauhottui. Soittelin aamusta sitten polille, ja kysyin tuosta mun tilanteesta, kun munhan käskettiin heti ottamaan yhteyttä jos supistuksia alkaa tulla, vaikkei kipeätä tekiskään. Lääkäri sanoi, että vuodelepoon kotona (huoh, mitenköhän sekin onnistuu tuon 11 kk kuopuksen kanssa:confused:), ja jos noita kipeitä alkaa tulla nyt yhtään enempää, niin sitten sinne heti, ja muutoinkin jos noita kivuttomiakin alkaa tulla tohon tahtiin, niin siitä soitto sitten vähintään. Viime yönä nukuttu 4 h, mies lähti joku aika sitten töihin, kävi onneksi kaupassa ennen, onneksi pihalla näyttää just melko synkältä, niin on "hyvä syy" makoilla sohvalla ja valvoa kuopuksen leikkejä siitä käsin. Toivottavasti tämä olisi nyt ohimenevää, olisi kovasti menoa ja sellasta pikkuhommaa viikonlopulle, mutta toki voinnin mukaan mennään, ja turhia riskejä en nyt ala ottelemaan, mutta jos joku on mulle vaikea homma, niin se on tuo makoilu ja olla tekemättä mitään...

Tipetsu:Tuollainem vaikka olis kuinka vähäinen vuoto kyllä säikäyttää varmasti, vaikka luulatvasti "harmitonta" olikin, mutta koita sä kanssa lepäillä :). Pian nämä vauvat ovatkin jo sylissä, ja sitten saadaan taas mennä ja touhuta ihan kyllästymiseen asti :).

JA & 33+4
 
Heipä hei hellemasut.

Täällä nyt kanssa vain omanapailua:
Täällä ollaan oltu jotenkin eilinen ja tämä päivä ihan loppu. Kamala väsymys fyysisesti päällä. Yöunet on kyllä olleet hyvin vähäiset viime aikoina ja tekemistä meillä ollut täällä omassa kodissa vaikka millä ja kyläilemässäkin on pitänyt juosta. Nyt on jotenkin ihan tsippiolo mutta meikäkin valitettavasti kuuluu siihen ihmisluokkaan joka ei vaan osaa olla. :) 5min max jaksaa istua sohvalla ja sitten sitä jo onkin taas siivoamassa keittiötä tai oikomassa koriste-esineitä... Argh. x)

Turvotus on myös ollut jotain aivan kamalaa. Eilen kävin katsomassa jenkkifutista ja pelin aikana jaloista tuli aivan kamalat pallot. Tänään olenkin sitten ananasta vetänyt naamariin ja yön nukuin tukisukat jalassa tyynyt jalkojen alla. Ja mulla ois vielä kuitenkin n. 2kk laskettuun aikaan.... : /

Tsemppiä kaikille suppareista kärsiville! Malttakaahan lepäillä (minä paraskin puhuja)... :)

Omena ja Pikku N 31+5
 
RV 34 ja LOMA alko tänään!!!!

Omanapailua; tänään siis päästi työterveyslääkäri lomalle! Jumalaton väsymys tänäänkin kun viime yönä oon taas pyöriny ja unet jää arkisin liian lyhyiksi kun kello soi ennen kuutta joka aamu! Mutta lääkäri päästi lomill e kun mulla on särkeny joka päivä töissä häntäluuta kun on istumatyö.. vapaapäivinä ei särje. Onko muilla ollut tällasta?? Muuten kaikki ok, pieniä supistuksia saattaa tulla silloin tällöin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: TanjaSii
Tänään käyty lääkärissä näyttämässä mystisiä alapään patteja. =) Lääkäri ei ollut kauhean huolissaan, sanoi että näyttää juurikin suonikohjuilta tai liikakudokselta joka on laskeutunut. Käski kyllä puhua asiasta neuvolassa, joka mulla keskiviikkona ja kertoa myös äitiyspolilla sekä tarkistuttaa ne siellä kun menen sinne 3 viikon päästä. Sanoi että jos suurenee, alkaa vaivata tai muuttaa väriä, niin sitten oitis yhteys lääkäriin. Aikamoista kyllä! =)

Muuten ollut tänään väsymystä liikkeellä. Tuntuu että muillakin on samaa vikaa, kai se on joku viimeisen kolmanneksen väsymys. =)
 
VAUVALLE KOTIIN desinfektol H ja pumpulipuikkoja Mies sanoi, että KYSsistä oli saanut ohjeen, että ei käy mikä tahansa desi (vaan oli joutnut meidän esikon kanssa ollessa sairaalassa hakemaan uuden putelin) vaan pitää olla tuota desinfektol H.ta :) Juolahti vaan mieleen.

Mini87 ;) Nyt sulla on loppu ajan kaveri hoideltavana siellä alapäässä

Omppu LEPOA :)
 
  • Tykkää
Reactions: MiNi87
aika se vaan menee niin nopeesti eteenpäin! tänään 33! :) aika ei riitä millään kaikkeen mitä pitäs viä tehä,mm. viroon mennä hakeen syksyks punaviiniä,kesä ei oo vielä alkanu kunnolla mutta en voi vastustaa mielikuvaa pimeestä illasta,kynttilöistä,juustoja ja punaviiniä :)

eilen oltiin särkänniemessä ja sainkin väriä,punaista toi vielä näyttäs olevan. ei oo ikinä ennen käyny näin et kesän ekoista auringoista palan. mut siihen varmaan syynä se et oon aina käyny pohjat ottaan solkussa enkä oo nyt viittiny sit mennä.

mites muilla on kesäloma reissujen laita? me ollaan kovin liikkuvaisia,kesällä olis kiva mennä just puuhamaahan ym paikkoihin mutta kuinkakohan pian pikkusen kans uskaltaa lähteä :) no ehkä sekin selviää sit kun tavataan et mimmonen on,mutta autossa istumiseen ja paikoissa käymisiin tulee tämäKIN lapsi tottumaan. onneks on ilmastoitu auto niin saa ainakin sopivan lämpötilan vauvalle,voi olla et ite ollaan sit tuskasen kuumissaan kun eihän sitä nyt voi samanlailla viileeks laittaa kun jos oltais kolmisin siä. tossa taas yks hyvä mietinnän aihe :)
 
Mistä ootte muut hankkinu äitiysvaatteita? Ei varmaan ongelma pääkaupunkiseudulla tms. mutta Kuopiosta ei kertakaikkiaan löydy kunnollisia mammavaatteita.. ainoa joka myy taitaa olla H&M mutta niitten mitoitus on ns. luikeroille suunnattu, ei tämmösille reilumman kokosille äideille :/ alkaa tuska tulla!

Pitäis löytää kesäks jotkut housut (caprit tai jotkut löysemmät pitkälahkeiset) sekä legginssejä mut kun ei löydy tarpeeks isoja.. Nettikaupoissa on mutta en jumaliste suostu maksamaan yksistä housuista yli 60€!
 
35+0 poks!! tänään ollut kovin flunssainen ja väsynyt olo.vauvakin eilen kamalan villillä tuulella koko illan.potki ja venkoili pitkin iltaa ja yötä niin unet aika heikoilla.en tiedä sainko viikonloppuna kylpylän huoneen ilmastoinnista kylmää vai mikä iski.toisaalta huoneessa ei näkynyt mitään ilmastointilaitetta ja mä sanoinkin miehelle et on aika kylmä huone.makailin pitkään parin peiton alla.yöllä sitten heräsin siihen et peitto oli vaan puoliks päällä ja pirun kylmä.mitään ilmastoinnin säätönappulaa ei ollut huoneessa mutta vaatekaapin alla oli sellanen verkko jonka takana oli ilmastointi piilossa ja puhalsi pirun kylmää. tänään neuvolan vauvanhoitovalmennuksessa iski tosi heikko olo vaikka lipittelin mehua kokoajan.sellainen tuskainen ettei missää asennossa ollut hyvä olla ja hikoilutti..nytkö tää alkaa tää vaikein vaihe odotuksessa??

noitä äippävaatteita tilasin hennesiltä silloin kun ei ollut mahaakaan vielä.muutamat housut ostin ja pitkiä toppeja..kaksia farkkuja sitten olen käyttänyt ja mekkoja ja legginssejä ja tunikoita. mulla kun kävi niin että raskauskiloja ei oikein tullutkaan niin äippähousut on liian isoja ja omat vanhat caprilegginssit ja farkkushortsihaalarit on sopivat :) kannattaa kattoa englannista Maternity Clothes | Maternity Wear | Dresses and Clothes UK | Next Official Site ja googlettaa. ainakin nextiltä voi tilata suomeen..siellä on myös ihania vauvanvaatteita halvalla ja toimituskulut sopivat ja toimitusaika kanssa
 
Viimeksi muokattu:
äitiysvaatteita käytettynä ja edullisesti löytyy facebookin äitiys ja imetysvaate sivuilta. Kirpparihengellä kauppaa käydään. Oon ostanu ja myyny. Tänään tuli imetystoppi 3€ e(sis postikulut) ja siistissä kunnossa on.

supistelut alkanu polttelemaan lantion ja kohdun pohjaa. Hyvin niiden kanssa saa oltua, kauratyynyä vaan kehiin ja mahan hierontaa. Itsensä psyykkausta, ei oo paljon tämmösiä tuntemuksia ollut raskauden aikana joten pistää hiukan jännittämään jo tulevaa. On semmonen olo, että joku alkaa haluta tekemään reittiään selväksi ulkomaailmaan :) onneksi huomenna viiminen äippäpoli ja istukan kontrolli sekä sisätutkimus niin saa tietoa onko nää 2vko supistelut tehny yhtään mitään. Kiinnostaa myös tietysti tietää millanen kasvukehitys minillä on ollu.

Fyysinen vointi hyvä, mutta henkinen puoli heiluu :) itkuherkkä ilman syytä, hermot ei pala kylläkäään. Vieraiden ihmisten kanssa ei huvita keskustella voinneista kun koen raskauden kuitenkin aika henkilökohtaisena asiana. Toiset mammat tietysti asia erikseen, mut kaupantädeille ei kiinnosta kertoa, että kuule juu peräpukamat lakannu vaivaamasta kun vatsa ei ole kovalla enään.. Aika yleismaailmallisesti vastailen uteluihin, että perusasioita joita raskauteen kuuluu..siitä on vaikea tehdä tarkentavia kysymyksiä :)

Sandrastiina ja Mini poks 36
 
Viimeksi muokattu:
Täällä tää turvotus vaivaa, toivottavasti vaan turvotus väistyis ens viikolla ku ehkä mahdollisesti saa jo lepäillä. Tää viikko menee pakkaillessa.

Supistuksista, täällä niitä on tainnut muutama tulla. Katsotaan sit 13.6. onko tehnyt mitään ku on lääkärineuvola.

Maijamehi ja katkarapu
 
tänään kävin sit toistamiseen lastentarvikeliikkeissä,molemmissa oli hyvä tarjous brion turvakaukalo+jalusta 159€ ja toisessa 169€...taidetaan tuommonen ostaa,entiä miksi just tuo malli ja merkkki,mut aivan sama,se oli kyl niin edullinen,kun normisti maksais 350-400€ paikkeilla kaukalo+jalusta.
Sit tuli ostettua löytökorista pinniksen verhokatos..ja jumaliste,oon tapellut ja miettinyt miten se siihen kehikkoon tulee...huh huh!! vielä ei ole valmis!

Meilläkin oli puhetta et jos la on hyvä päivä lähdettäis Puuhamaahan,heti aamusta kun esikon kevätjuhla on ohitte niin lähettäs,eikä puhuttas mitn.muksuille.
Sit toista reissua oon aatellu PowerParkkiin,kuka käynyt? siellä voisi sit majailla yön yli.

supistuksista on kait ollut kun väliin maha on niiin kiva kova,mut ei mitn.kipuja..
Toivon muutenkin et lapsivesillä lähtis tämä synnytys käyntiin.
ja kunnon kivut saisi tulla vasta sairaalassa,jossa kipulääkitystä löytyy.

Niin ja tuli tnä pestyä nuo vaunut,kyllä tuli puhtaat! ja liikkeestä ostin semmosen virtahepon sinisen siihen killumaan,jonka voi vetää narusta niin se tärisee.
PTT 33+5
 
PTT: toi brion kaukalo on testeissä ollut turvallinen Turvaistuintestit - Autoliitto ja mäkin aion hakea ton saman johannasta :) lueskelin että se on jopa turvallisempi kuin jotkut cracot tai britaxit.muutenkin tossa autoliiton testissä on aika yllättävätkin merkit saanut heikkoja tuloksia..eli ei se hinta ratkase aina sitä turvallisuutta. ja kaiken lisäksi toi on kooltaan kivan pieni eikä mikään iso kolho niinkuin jotkut kaukalot.
 
Terkkuja taas täältä evakosta:D Vkon kuluttua maanantaina pakataan ja palataan kotiin<3 Ja sitten saa pikku ukkelin tavaroita laittaa paikoilleen! Ja haetaan vaunut ja turvakaukalo, jotka valittu jo talvella. Meille tulee BeSafen kaukalo kun tuntui hyvältä munkin kantaa. Tänään ostin kaukaloon/vaunuihin vaaleansinisen barbapapan joka vedettäessä pärisee ja matkahoitoalustan.
Huomenna käydään ostamassa meille uusi jääkaappi ja pakastin<3 Mä oon kauankauankauan niistä haaveillut/puhunut! Mun vanhemmat tulee meille käymään seuraavana vkonloppuna niin tuovat ne sitten tullessaan, saadaan siivottua rempan jäljet ennen sitä.
Ehkäisystä ei olla miehen kanssa puhuttu, siis synnytyksen jälkeen tapahtuvasta. Periaatteessa mullahan on ongelma että en ovuloi, MUTTA en menis ottaan riskiä;) Ja pcosn hoito olis niinku yhdistelmäpillerit mut en tiiä miten hoitavat kun ja jos imetän?
Olin eilen tosi säikähtänyt kun pikku ukkeli ei illalla antanut mitään merkkejä itsestään:( Yritin juoda pommaciakin oksentamisenkin uhalla, makasin vas kyljellä, tönin..mut tänään onkin sit ollut ihan toinen ääni kellossa<3 Ymmärsi että äitiä pitää viihdyttää;) Mutta kaipa hän nukkuu jo aiemmin illalla kun minä!
Kävely alkaa oleen välillä vähän hankalaa; alapäähän painaa ja pistää ja viiltää ja tosiaan tuo masu kovettuu aika herkästi. Mut herranjesta kun mun selkä on hyvänä!! Ei oo tänä vuonna ollutkaan näin kivuton!!! Ja laskettuun päivään on 37 päivää:O Hoh!
Mut nyt suihkuun. Ainii, oman iskän tekemät letut pysyivät sisällä. Mä alan vaatia niitä joka päivä kun vielä oon täällä;)
 
Onnea Nipsu, ajatelkaa, että heinäkuun vauvoja on jo syntynyt! Toivottasti teillä on mennyt kaikki hyvin! Täällä vaivaa oikeastaan vain kova väsymys, viimeinen työjuttu pitää hoitaa pois alta vaikka sairaslomalla olen jo.

Viime perjantaina kävin neuvolassa ja siellä todettiin että vauva liikkuu ihan miten vain vielä: hän oli pää alaspäin kun neuvolatäti aloitti tutkimuksen mutta sitten hän yhtäkkiä käänty taas vinoon tutkimuksen aikana! Taitaa olla pienikokoinen vauva ja paljon lapsivettä hän totesi (sf-mitta oli 31,5 ja viikkoja 32+6, joten maha on todella valtava). Toivon nyt kovasti että hän käänytisi vihodin oikein päin ja pysyisi siellä, käännökset ovat jo todella kivuliaat ja kun hän suurimman osan aikaa makaa ihan poikittain hän painaa keuhkoja ja vasenta lantiota pahasti. Onko jollain toisella samanlainen tilanne?

Hyviä, pitkiä unia kaikille ;)
 
Päivittelin tuota mitä vastasyntynyt tarvitsee - listaa, saapi täydentää =)

Brooke kyseli kesälomareissuista, tuskin mihinkään hirmuisen pitkälle tänä kesänä lähdetään, mutta koirajuttuja on katseltu jo heinäkuun lopulle. Tarkoitus olisi heti totuttaa mukana oloon ja autoiluun, koska sitä tulee jatkossa paljon. Saas nähdä miten onnistuu :D

kati-81, kiva kun pääsette pian kotiin taas :heart:

Mulla ei oo maha mielestäni yhtään laskeutunu ja ei tunnu alapäässä mitään vihlontaa tms. Harkkasuppareita en ole tuntenut juurikaan. Tuntuu vieläkin kaukaiselta ajatukselta synnytys, vaikka se kohta kolkuttelee oventakana!
 
kati 81 kuinka teillä tärppäsi kun sullakin pco?
Mulla se myös vaivana,ja söinkin muutamia kiertoja niitä pillereitä mitkä edes auttaa ovikseen,en siis ovuloinut kuukausittain. sit jätin välistä pari kiertoa ja sit nappasi.

kesälomareissuista no ei sinne puuhamaahan päästäkään vielä ens vkl,kun aukeaa vasta ens ma:( no on tässä vielä aikaa,ennen juhannusta on kuitenkin suoritettava reissut.

vauvan kääntymisestä niin jos on jo pääalaspäin,ja alkaisi kääntyilemään vielä niin kyllä se jo tässä vaiheessa tuntuisi epämukavalta? eikö? ja sen tuntisi kyllä itsekin..

Täytyykin laskea omat päivät H-hetkeen=)
 
Bom
Hei kaikille,

Tyttönen87, nipsu83 - onnittelut pienistä ihmeistä :heart::flower:

Nyt onkin muutama kuukausi siitä, kun viimeksi tänne kirjoittelin. 3-v ja 1-v pitävät huolta äidin ajankäytöstä ja jaksamisesta.

Meillä on kaikki hyvin. Väsyttää, kiristää, jomottaa, mutta masuvauvalla on kaikki kunnossa. Viikolla 30+3 tuli käyty 4D -ultrassa. Lääkäri uskalsi syntymäpainoksi heittää n. 4kg tai sitten on la aikaisempi. En ole vielä asennoitunut uuden asukkaan tuloon. Ei ole hankittu, järjestelty vielä mitään. Yhden hankinnan kyllä olen tehnyt - pari kk sitten vaihdoin autoni. Käytiin appiukon kanssa mittailemassa kaikki takapenkit ja -kontit. Ei ollut paljon valinnanvaraa. Nyt on pikkasen tilavampi ja turvallisempi auto, kun edellinen, mutta ei sinnekään mahdu meidän 3 turvaistuinta. Kiitokset etusivun sairaalakassin muistilistasta! Voisin tulostaa sen mun miehelle.
Paljon on mielessä asioita, mitä pitäisi tehdä ennen lapsen syntymää. Ehkä sitä saa aikaan pikkuhiljaa. Onneksi on kohta kesä.

Hyviä vointeja! :wave:

Bom ja pikkuvarpaat 30+6 (25 min päästä 31+0 )
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Joku/jotkut kyselivät tuosta raskaushepatoosista... Minulla oli se viime raskaudessa (tuplat) ja siksi sitä on seurattu verikokein säännöllisesti myös tässä raskaudessa. Olen myös kysellyt siitä lääkäriltä jonkun verran. Riskinähän siinä on nimen omaan se, että vauva kuolee kohtuun viimeisinä viikkoina (sydämen pysähdys) ja siksi sitä on tärkeää seurata, jos maksa- tai sappiarvot ovat koholla. Kerron vielä sen, että viimeksi minua kehotettiin tunnustelemaan liikkeitä, mutta nyt kun kysyin, että mitä hyötyä siitä aivan oikeasti on (että huomaako sen muka vauvan liikkeistä, että onko sydämen pysähdys tulossa vai nou), niin hän sanoi, ettei sellaisesssa tilanteessa olisi mitään tehtävissä. Eli enää en lähde kotiin, jos arvot nousevat ja pelkästään sillä ohjeella, että lasken vauvan liikkeitä..
Sairauteen on olemassa kaksikin lääkettä, joosta toista viimeksi sain ja sillä arvot pysyivät kurissa sinne 36 viikolle, jolloin päätettiin sitten sektiosta. Sektioon oli myös muita perusteita, joten toista lääkettä ei lähdetty edes kokeilemaan.
Kutinan määrä ei kuulemma kerro, että kuinka paljon sappiarvot ovat koholla.
Itseltäni otettiin viime raskaudessa aluksi vai ASAT+ALAT ja tulos oli normaali. Kun uudelleen valittelin kutinaa (ja jo ensimmäisen testin sain vasta sitten, kun itse löysin infoa ko. sairaudesta netistä) neuvolassa, otettiin uudet testit. Edelleen ASAT ja ALAT ok, mutta sappiarvot koholla. Eli on hyvä tarkistaa (jos kutinaa on), että onhan nuo kaikki mitattu.
Itselläni lääke auttoi kutinaan ja koska rauhoittavan vaikutuksen omaava allergialääke, niin myös kaikki uniongelmat poistuivat. Siihen saakka raskaus oli ollut jo pitkään aika tuskaa, mutta sanoinkin lääkärille, että nyt ei enää ole mitään ongelmia. Kutina haittasi yöunta ja oli muutenkin aika ikävää.
Nyt eivät arvot ole nousseet, mutta onhan tässä vielä aikaa. Itse käyn suht säännöllisesti ultrissa (kahden viikon välein) ja veriseurannassa juuri tuon sairauden ja pelkopolille ilmoittautumisen vuoksi (ultrat ja lekurin tapaamiset tulevat pelkopolin kautta, joskaan meillä ei siihen yleensä kait kuulu noin montaa käyntiä, mutta tämä lääkäri on tainnut ne minulle järkätä -> aivan mahtava tyyppi kyllä).
Eli jos epäilet hepatoosia, niin pyydä päästä testeihin ja tarkista että kaikki nuo kolme arvoa tutkitaan. Ja jos kutina jatkuu, niin joku syy sille täytyy löytyä!

Lämpimät onnittelut Nipsu83:lle myös minun puolestani!



Terkuin, Mirella_36+Mussu (raskausviikolla 34)
 

Yhteistyössä