Tipetsulle:
Sekä alatie- että sektiosynnytyksestä löytyy varmasti yhtä lailla kauhutarinoita (kuin myös esim. hedelmöityshoidoista, kuten varmasti hyvin tiedät). Kun itse sain viimeksi kuulla, että kaksoset syntyvät sektiolla, hankin muutamilta läheisiltäni kokemuksia siitä. Kokemukset olivat vain positiivisia! Kaikki negatiiviset terminoin ja asennoiduin siihen, että ainakin synnytys on äärimmäisen turvallinen vauvalle/vauvoille. Alatie synnytyksessä on aina mahdollisuus mm. hapen puutteeseen jne. Ja käsittääkseni on ihan normaalia, että myös siinä tikataan ja itse asennoiduin silloin siihen, että mielummin vatsa kuin alapää
Ja minulla meni kaikki todella hyvin myös! Kuten yksi kaverini sanoi: kuin hammaslääkärissä olisi käynyt ja vauvat olivat sitten siinä. Sektio on nopea: sinun ei tarvitse miettiä, että kestääkö synnytykseksesi, 4, 14 vai 24 tuntia vaan tiedät, että alle tunnissa pois ja se oli siinä. Itse toivuin nopeasti ja ilman kipulääkkeitä (kipupumppu irtosi, enkä sitten kokenut tarvitsevani muita kipulääkkeitä - ehkä jonkun Buranan otin aluksi, kun niitä niin tyrkytettiin). Haava parantui myös nopeasti eikä edes jälkitarkastuksessa lääkäri nähnyt sitä vaan kysyi, että synnytinkö kenties sitten alateitse..
Jos noita kauhujuttuja alkaa lukemaan, niin voin kertoa että hapen puute, alapään ja vatsalihasten täysi repeytyminen, häntäluun murtumat jne. löytyvät alatiesynnytyksen puolelta, joten... Parempi, että noita juttuja ei lue/kuuntele tai sitten asennoituu niihin sen mukaan, mikä itsellä on edessä. Kaikki noista kuitenkin Suomessa selviävät hienosti (siis molemmilla tavoilla) - toisin kuin tälläkin hetkellä monessa maassa synnytys on naisille hengenvaarallinen ja ne olosuhteet karmeat (ei ole hoitajia, lääkkeitä, kuumuus, taudit jne.), joten aika helppoa meillä vaan on.
Tsemppiä ja ehkäpä yllätyt positiivisesti ja olet myöhemmin jakamassa niitä sektion positiivisia kokemuksia myös muille!
Joku kyseli uudelleen synnyttäjistä, joilla sektio takana. Täällä siis myös yksi. Vauva on nyt rt:ssä ja alateitse on tarkoitus synnyttää. Itselläni on sektiosta nyt aikaa yli 3-vuotta, joten kohdun pitäisi kestää synnytys hyvin. Jos käynnistykseen päädytään, niin tapana on se "pallon" laittaminen.. Onko teillä muilla ultrattu arven paksuus? MIkä teitä pelottaa synnytyksessä? Käsittääkseni tuossa ei pitäisi olla juuri minkäänlaista riskiä - ainakaan kun aikaa on kulunut jo se yli vuosi.
Terkuin, Mirella_36+Mussu (siellä 34 rv:llä mennään)