Heinäkuun Hellemasut 2012 - TAMMIKUU

Meillä on neuvolalääkäri 31.1 ja sitä ennen on Np-ultra. Vaunuista ollut jotain puhetta niin meillä ne melko varmuudella tulee olemaan Emmaljungat, harmittaa vain kun en ole oikein noista nyt myynnissä olevista löytänyt mieleistä väriä joten pitää varmaan ottaa se tylsä (?) musta. Ihastunut olen musta-lime väriin mutta sitä ei vain enää taida saada mistään.
 
Mulla oli eka neuvolalääkäri jo 2 viikkoa sitten, seuraava neuvolakäynti on vasta 24.1. En jaksais millään odottaa : / Rakenneultrakin on vasta helmikuun 21.päivä...

Emmaljungat tulee meillekin, Edge Duo Combit Classic Cryptonite -rungolla. Väristä vielä vähän neuvotellaan miehen kanssa, mutta jotkut suht tummat meille tulee :) Meillä ei oo edes mietitty muun merkkisiä vaunuja, mulla on ollut aikanaan Emmaljungat ja samoin pikkusisaruksillani. Merkkiuskollisia siis ollaan :D
Mies tahtois jo vaunukaupoille mut yritän hillitä sitä vielä, jos vaikka rakenneultran jälkeen sitten menis shoppaileen. Oon kyllä katellut käytettyjäkin vaunuja mutta ne on joko väärän värisiä tai liian kaukana tai ihan järjettömän ylihintasia. Joten tultiin siihen tulokseen että ostetaan ihan uudet ni onpahan sitten takuu voimassa ja saa valita just mieleisensä. Sama homma muiden tarvikkeiden kanssa, ostetaan uutena kun käytetyistä pyydetään useimmiten niin poskettomia hintoja että ei mitään järkeä :attn:
 
Helou daamit!

Hirmuisesti oli tullut tekstiä sitten viime lukeman.. :D
Käyn kyllä kuulumisia katsomassa vaikkei aina jaksa sitten kirjoitella.

Tänään oli toka neuvolakäynti ja siellä puhuttiin siitä mistä arvelinkin..
Sokeriarvot koholla; eka lukema 5,6 (pitäs olla alle 5,3) ja toka 11,6 (pitäs olla muistaakseni alle 10). Ens viikolla neuvolatätin juttusille ruokavaliosta ja vissiin opetellaan mittaamaan sokereita...
Eli täällä alkaa sormien tökkiminen. :x
Riski downin syndroomaan oli 1:16000 eli luultavasti terve vaavi tulossa. :heart:
(nt oli 0,9mm)
Ja pääsin kuulemaan sydänääniäkin, 156 oli syke. On se vaan maailman kaunein ääni. Eilen sain omalla dopplerilla ihan hetkeks kuulumaan mut tyyppi tais luikahtaa karkuun. :D
H&Mllä kävin kokeilemassa mammafarkkuja mut ei mahtunt jalkaan.. :ashamed:
Täytynee katsella tuolta nettikaupoista.

Hyviä vointeja kaikille ja odotuksentäyteistä vuotta 2012!!

Johanna26+ Patu 12+1 :kiss:
 
Päivän kuulumiset:

Alapää voi hyvin (totesi neuvolalääkäri, jossa oltiin aamulla) :kieh:
Neuvolassa muuten otettiin verikoe, paino (nousua viime käyntiin joku +4kg:tä!), verenpaineet (ok) sekä puhuttiin influessa rokotteesta (jäin vielä miettimään mitä teen otanko vai nou).

Np-ulta: oli iltapäivällä ja vauva voi hyvin; liikkui paljon ja lopuksi nukahti. Rakenteet päällisin puolin ok, sykkeet ok, vastasi viikkoja (pää täysin, pää-perä hieman isompikin), nt: 1,1 ja seula 1:16000. Eli ei sen puoleen ole suurta riskiä saada down-lasta. Tuntui helpottavalta, vaikka tiedän, ettei se vielä mitään takaa.
Varattiin myös rakenneultra-aika, jonka mulle tekee nyt pyynnöstä erikoislääkäri ja syynätään hieman tarkemmin sitten mm. sydän jne.

Niin joo, ja kuten jo aiemmin kerroin: oon jo ostanut vauvalle uudet vaunut ja halusin ehdottomasti Hartan Topline X:n valkoiset keinonahkaiset vaunut "timanttisilla" enkelinsiivillä. Ovat aivan ihanat! Ja lisäksi hankin myöhemmin tässä Phil&Tedsit, jotta saa viedä kahta yhtä aikaa, kun omat tuplarattaat menin jo lahjoittamaan eteenpäin (ennen kuin tiesin tästä raskaudesta). Sit meillä on sellaiset matkarattaat, joita lähinnä käytetään ulkona nukkumiseen ja reissuilla ulkomailla jne.

Hyvän mielen terkuin, Mirella_36&Mussu (rv 12+jotain)
 
  • Tykkää
Reactions: U2
Hui, tänään soittivat ä-polilta ja peruivat torstain ultra-ajan. Mutta pääsenkin jo huomenna! Hiukan oli järjesteltävää, minne saan esikoisen hoitoon, mutta sekin onneksi järjestyi, joten asia kunnossa. Ainoa harmi on vaan, ettei mieheni pääse mukaan, mutta sille ei nyt voi mitään.
 
Täällä on näköjään puhuttu jo rattaistakin :D Itse en kyllä todellakaan ole vielä ehtinyt edes paljoa ajatella mitään tarvikkeita. Tiedän että sukulaisilta löytyy paljon vaatteita (ainakin tytön kun tyttöjä on meidän sukuun siunaantunut paljon) ja sänky sekä syöttötuoli löytyy myös. Varmasti paljon muutakin tavaraa, en nyt vielä ole edes sen tarkemmin kysellyt. Keväällä sitten tarkemmin kun aletaan laittaa huone järjestystä uusiksi ja saakin ne tavarat jonnekin laitettua. :)

Onnea ihanista ultrakuulumisista! Oma ultra vasta ensi viikon torstaina eli 12.1. Ei malttaisi odottaa.

Omena85 ja Napoleon 10+5
 
Tulipa mieleen yksi juttu kun tätä ketjua tässä lueskelin taas... eli tyhmä tahtoo tietää miten usein teillä on neuvolakäyntejä tms kontrolleja ollut tässä alkuraskauden aikana, ja miten jatkossa jos sen jo tiedätte? Tiedän, että ainakin se onko ensisynnyttäjä vai onko takana jo yksi tai useampia raskauksia vaikuttaa (jossain päin ainakin) käyntien määrään, mutta minusta jotenkin tuntuu että jotkut ovat jo pariin otteeseen neuvolassa käyneet ja itse istun vaan kotona ihmettelemässä.

Minulla (Turussa asun) käynnit tähän asti menevät näin:
rv 7 neuvola
rv11 ultra+veriseulat
rv 17 neuvola (vasta tulossa siis)

Onko nuo lääkärineuvolat yms sitten jotain tapauskohtaisia, vai miksi minulla ei moisista vielä ole mainittukaan? Esikoinen siis tulossa. Ja ensimmäisellä soitolla neuvolaan sanoivat, että alussa kuukauden välein neuvolakäynnit, sitten lopussa tiheämmin. Meikäläisen mukaan noiden kahden ensimmäisen neuvolan väliin kyllä tulee jo 10 viikkoa:stick:

Ei sillä, että hirveää hinkua olis siellä yhtenään ravata, päätin vaan ihmetellä asiaa ääneen kun alkoi vaivata mieltä:)
 
Viimeksi muokattu:
Kuurupiilo esikoista odottaessa minulla oli neuvolat noin kuukauden välein. Ensimmäinen lääkärineuvola oli vasta keskiraskaudessa (tosin itse jouduin käymään aikaisemmin saadakseni todistusta työmaalle). Jossain vaiheessa kävin 3 viikon välein nla-lääkärissä hakemassa saikkulappua supistusten vuoksi ja loppuajasta jouduinkin sitten käymään ultrassa keskussairaalalla, joten minulla oli loppujen lopuksi tosi vähän neuvolakäyntejä.

Nyt minulla oli eka neuvola rv 10+0, seuraava 14+4 (tämä on lääkärineuvola, kun tarvitsen työmaalle lappua)

Täällä ei käsittääkseni enää alkuraskaudesta ole lääkärineuvolaa, vaan nt-ultra korvaa sen. Ultra on minulla 11+5. Samoin kuin loppuraskaudesta ei ole käsittääkseni neuvolalääkäriä ensisynnyttäjillä, koska ensisynnyttäjät pääsevät synnytystapa-arvioultraan, joka korvaa lääkärineuvolan. Toki muutoksia on voinut tulla. Tämä siis Mikkelissä. Olen ymmärtänyt, että osassa kaupungeissa ekan ja tokan neuvolan välissä voi olla pitkäkin aika, kun katsovat, että ultra "korvaa" välissä neuvolakäynnin, voin toki olla väärässä.
 
kuurupiilo meillä neuvola käynnit on yleisesti 4-6vk välein,ja juurikin tuo vaikuttaa asiaan et onko ennestään raskauksia takana.

Mut ite oon käynyt,rv8,ja rv10 oli neuvolalääkäri ja sit 12+0 oli np-ultra,ja nyt tulee 6vk väliä koska seur.aika on vasta 8.2,jolloin on rv18
 
PTT ja Kattiina, kiitos vastauksista:) Päädyin itsekin siihen tulokseen, että tuon ultran varmaan lasketaan korvaavan sen neuvolakäynnin, siksi tuossa välissä ei mitään läyntiä ole.

Ja löysin aika hyvän taulukon mistä käy ilmi äitiysneuvola- yms käynnit raskauden aikana Turussa, sen mukaan ensimmäinen lääkärin vastaanotto on rv36-37, eli meinaa siis sitä etten ultria lukuunottamatta tapaa lääkäriä ennen kuin vauva on jo valmis syntymään :O Aika huisia. Muuten luki, että tarvittaessa esim.alkuraskaudessa lääkärin vastaanotto.

No, ei tuo haittaa tai sen enempää stressaa, kuitenkin luotan kroppani toimivan miten pitää jne mutta olin aina KUVITELLUT, että ihan lääkärikäyntejäkin on.
 
Hei vaan kaikki!

Täällä olikin moni käynyt ultrassa, onnittelut hyvistä kuulumisista! :)

Minullakin oli tänään lääkärineuvola. Kaikki muuten hyvin, mutta veren vuoto senkun jatkuu. Mielenterveys on kyllä koetuksella, kun nyt on jo 2 vkoa vuotanut ja loppua ei näy. Levossa täytyy vain olla ja ottaa mahdollisimman rauhallisesti edelleen. Lääkäri epäili, että kohdunkaula(?) vuotelisi, mutta varmuutta ei ole. Olisin nyt kysellyt (kun täällä muistaakseni oli joitakin, joilla myös vuodellut) kokemuksia veren vuodosta raskauden aikana (tämän tai muiden raskauksien aikana)? Kuinka pitkään vuoto kesti ja löytyikö syytä yms.

Minulla neuvolakäyntejä on tähän mennessä ollut rv 9 (neuvola), rv 11+6 np-ultra ja rv 13+6 lääkäri. Seuraava neuvolakäynti on rv 18+1. Näin ainakin Oulussa ja meille siis tulossa toinen lapsi.

Rattaista oli jo ollut puhetta. Meillä on Emmaljungan city crossit (lime-harmaa väritys), jotka on siis ostettu esikoiselle. Voin kyllä suositella Emmaljungia, hyvin ovat kestäneet käytössä ja hyvin menee seuraavallekin.

Mutta oikein hyvää alkanutta vuotta 2012 kaikille hellemasuille! :)

Lily + sinnittelijä 13+6
 
onona: Mäkin olen niin monesti miettinyt töissä kertomista, mutta se tuntuu niin vaikealle. Kiva kun suunnitellaan vuotta niin pitkälle ja tuli jopa kalenterikutsuja jo 14. joulukuuta saakka. Muille olis jotenkin niin paljon helpompi lipsauttaa (en ole lipsauttelija-tyyppiä), mutta omalle esimiehelle ei, vaikka hän varmasti olettaakin minun vielä lisääntyvän :) ja olisi vaan hyvillään. Vaikiaa se vain on, johtunee omasta asenteesta.

SiinaS 13
 
Neuvolakäyntejä on täällä ollut n. kuukauden välein, vaikka toista odotankin. Ensimmäinen neuvola oli rv10 ja viimeksi oli lääkärineuvola rv15 ja silloin varattiin seuraava neuvola kuukauden päähän eli tammikuun loppupuolelle. Ultra oli rv12.
Täällä on 2 lääkärineuvolaa, joista toinen siis oli nyt ja toinen joskus puolenvälin jälkeen. Käytännöt neuvolamäärissä ja lääkärikäynneissä vaihtelevat suurestikin paikkakunnittain.
Rattaista Meillä ostettiin käytettynä Emmaljungan rattaat esikoiselle. Nyt kuitenkin luultavasti ostetaan uudet rattaat. Olen yrittänyt netistä jo vähän katsastella edullisia rattaita, jotka sopisivat hyvin myös talvikeleillä kulkemiseen.
Vakuutusta ei otettu viimeksi ja tuskin otetaan nytkään. Ovat aika hintavia. Tosin jos jotain sairautta on, varmasti on hyvä olla. Täällä onneksi pääsee ongelmitta ja nopeasti terveyskeskukseen jos tarvetta on.
Imetyksestä ollut puhetta myös. Täällä imetys alkuvaikeuksien jälkeen sujui hyvin. Alussa oli rintakumi käytössä. Myös pullosta sai maitoa silloin tällöin. N. puolen vuoden iässä poika ei enää päivisin tahtonut rintaa ja yösyötötkin loppuivat n.7 kuukauden iässä. Jospa tällä kertaa imetys lähtisi sujumaan paremmin eikä rintakumia tarvisi käyttää.

puppa 14+6
 
lily08 itsellä vuoteli vain 1x viikossa, yleensä sunnuntaisin.. köhöm.. kakkoshädän jälkeenpä vielä yleensä.. mutta vuoto loppui sitten, syy löytyi varhaisultrassa 7 viikolla, ektopiaa minulla.. mutta nyt on loppunut vuodot.. vaikka vain kerran viikossa, kyllä sitä silti aina säikähti.. vaikka tiesi syynkin.. mutta erällä läheisellä on tilanne että vuotaa kun seula.. ja on viikoilla 15 tällä hetkellä.. hänellä istukka on kohdun suulla ja se vaikuttaa vuotoon, jonkinlainen polyyppi myöskin kohdun suulla, joka vuotaa.. joten vuoto itsessään johtuu polyypista, ei tule siis kohdusta, mutta olisin hänen tilassaan aivan hermoraunio, ei varmasti ole sinullakaan helppoa kun joutuu miettimään.. hänellä tosiaan noi vuodot kestäny semne 4 viikkoa jo.. toivottavasti rauhottuis ettei nyt jää ensimmäisestä raskaudesta ihan kamala kokemus.. yritä silti säästää hermoja ehkäpä ne vuodot siitä sitten loppuvat, ainiin piti vielä sanoa että tällä läheisellä ei vuotojen aikana ollu mittä kipuja.. vuotaa vaa..
 
Viimeksi muokattu:
kuurupiilo mulla ainaki on ultra huomenna ja sitten on ihan neuvolalääkäri käynti 11 päivä :) sen jälkeisestä en vielä tiedä kun ei olla sit viel sovittu aikoja, mut iha noita tavallisia neuvola aikoja on vissii n. kuukauden välein.. :)
 
Meillä Espoossa noi neuvolakäynnit tuntuu vaihtelevan ihan alueittain. Omalla alueellani ainakin niitä on tosi harvoin! :( Rv 8 oli eka neuvola, rv 12 np-ultra, rv 15 neuvolalääkäri, rv 21 rakenneultra ja sitten vasta noin rv 22 toka neuvola. Esikoista kun odotan, niin tuntuu, että olisi kiva nähdä noita "ammattilaisia" vähän useammin.. Tulisi kysyttyä mieltä askarruttavia asioita helpommin.

Hyvää ja onnellista vuotta 2012!

Hertta_g 13+2
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista:heart:
Ja voimia Hannahille :hug:

Neuvolakäynneistä, täällä on kuukauden välein, loppuraskaudesta tiiviimmin. Eka neuvolalääkäri mulla oli 12+6., samalla tapasin terkkaa (toinen tapaaminen).Lääkärikäynneistä en osaa sanoa, et kuinka usein tulevaisuudessa on. Seuraava neuvola on taas 24.1. Ultrat sitten on ihan omat käyntinsä, np oli 15.12 ja rakenne 14.2.

Kertomisesta, mä kerroin omille vanhemmille ja siskolle heti ja yhdelle ystävälle. Töissä jouduin kertomaan tosi alussa, koska mulla oli pahoinvointia, eikä sitä ois pystyny pienessä työyhteisössä peittelemään. Ja olinhan mä sit saikullakin sen vuoksi. Mut mitäpä tuota salailemaan :) Np-ultran jälkeen julistin onneani Facebookissa, tosi vihjaileva koitin olla, mut kaikkihan sen "arvas". No se sit ehkä vähän kadutti, kun tuli niitä huonoja uutisia, mutta näillä mennään. Niistä en kyllä ole halunnut siellä avautua, mutta töissä tiedetään siitäkin.. Joo, meillä on aika tiivis porukka :heart:

Pahoinvoinnista luulin päässeeni eroon, mutta nyt vanha ystäväni teki comebackin.. Tällä viikolla olo on ollut varsinkin iltapäivisin aika sietämätön. Mut ei auta ku kestää. Seabandit menee varmaan kohta ranteesta läpi :LOL:

Koirista ollut puhetta, täältä löytyy 2 omistushaluista pötkylää. Meillä käy kyllä jonkinverran lapsivieraita ja varsinkin toi vanhempi on aika lapsirakas. Luultavasti suurin ongelma tulee olemaan itselläni, kun en saa nukkua enää koirat kainalossa.. Mieheni on nimittäin yöt duunissa ja "pakkohan" mun on nukkua koirien kanssa, kun ei isossa talossa muuten uskaltaisi.. :whistle: Toinen nukkuu jopa samalla tyynyllä mun kanssa :D No joo, mut eiköhän kaikki osapuolet sopeudu ja koirien kanssahan pitää vaan olla johdonmukainen. Lähinnä jännittää, jos lapsella todetaan allergiaa tms.
Nyt talven tultua jänskättää vähän myös se, että miten tuolla ulkona pysyy noiden kanssa pystyssä..:O

Onko kellään muulla finniongelmaa? Mulla on jo tässä vaiheessa, eikä mulla oo ikinä ollut, edes teininä.. Eiks ne yleensä pitäis tulla myöhemmässä vaiheessa?!

Vaippajuttuja, imetystä, rattaiden ostoa ym. en ole jaksanut vielä pohtia. Ehtiihän tässä :)

Maanu ja Kepsu 13+6
 
Viimeksi muokattu:
Maanu Täällä yksi, jonka naama kukkii :( Ei onneksi yhtä pahasti kuin esikoisen aikana. Siitä vieläkin mukavat arvet poskissa muistona. Itse kyllästyin noiden finnien joukkoryntäykseen ja ostin aknerasvaa apteekista. Mulla on sen nimistä kuin Brevoxyl, jossa vaikuttavana aineena on bentsyyliperoksidi, jonka ei paikallisesti käytettynä pitäisi vaikuttaa raskauteen. Toivottavasti toimii ja saan naamani takaisin itselleni :)
 
Tänään np-ultrassa käyty ja vaavilla oli kaikki hyvin,sydän jyskytti ja vastasi viikkoja,vaikkaki neuvolalääkäri mulle ennen joulua sano et on melko varmasti viikkoa pienempi? turvotus oli 1.5mm ja riski oli 1:100000. Oikein yllätyin ku saatiin 5kuvaa pikkusesta,aikasemmista on saatu maksimissaan 2-3kuvaa ja saatiin myös kaksi 4D kuvaa pikkusesta:) Rakenneultra olis sit vuorossa 1.3.2012.

Täällä on neuvolakäynnit(on joko esikoinen tai esim. neljäs lapsi) ni kaikilla kuukauden välein ja sit muistaakseni rv 30-32 lähtien kahen viikon välein ja sit rv 36 lähtien viikon välein.

Vaunuista ollu puhetta: Meillä oli pojilla firkonin f7 mallin vaunut ja oltiin tosi tyytyväisiä niihin mut just ennen plussaa kerettiin ne myydä pois mut ajatteltiin ostaa saman tyyliset vaunut nyt myös tulevalle pienokaiselle.

Si88 ja nuppu 13+4
 
  • Tykkää
Reactions: Maanu ja U2
Lavelyn, kiitti vinkistä, täytynee suunnata apteekkiin (kai sitä saa ilman reseptiä?)..

Joku muuten kyseli Helsingin yksityisistä, että mihin kannattaa mennä 4D ultraan.. Suosittelen lämpimästi Femedaa ja Bruno Cacciatorea. Sijaitsee keskustassa, Kalevankatu 9.
 
Heippa kaikki.

Täänään tuli meille tuo Downin syndrooman seulontakokeen vastaus. " Tulos on normaali, eikä suurentunutta riskiä ole todettu." Miten te oikein saitte tietää numeroina samanasiasn? Meillä ei tuossa kirjeessä ole mitään numero arviota riskistä. Mutta eipä se haittaa, kun tulos normaali. Ihmetyttää vaan =)

Vaunuista: Olen ihastunut skidin: apollo vaunuihin, limenä. harmikseni vaan sain tiedon että niiden valmistus lopetetaan ja tammikuun puolessa välissä tulee vikaerä myyntiin. Nyt tässä kova pohdinta että haluanko ne, jo näin ajoissa nurkkiin pyörimään, vai luotanko siihen että löydän jotkut toiset kivat.

Mies synnytyksessä: Ehdottomasti, asiasta ei edes keskustella meillä. Yhteinen lapsihan sieltä on tulossa :D Päätökseen varmaan vaikuttaa se että esikoista odotamme ja sektiolle menee, niin on kiva että vauva pääsee heti vanhemman syliin, kun tuskin siitä leikkauspöydältä itse pienokaista syliini saan.

Neuvolakäynneistä:
Täällä helsingissä käyntäntö että käydään terveydenhoitajalla 1kk välein, ensimmäiset 6 rk, jonka jälkeen joka toinenviikko ja ihan loppuaikana kerran viikkoon. Täin terveyden hoitaja moinulle sanoi, viime käynnillä =) Lääkärineuvolasta en tiedä, kun minulla tuon kohdunväliseinän ja omien perussairauksien takia lääkäri seuranta naistenklinikalla, äitiyspolilla erikoislääkärillä sekä sisätautilääkärillä. Neuvolalääkäriä ei kai tuohon kuvioon enään oteta. (ellei erityistä tarvetta ilmene.) Mulla on myös ravitsemusterapeutto tammikuun 26.päivä, omien vaikeiden ruoka-aineallergioiteni takia. Katsovat mistä vauva saa elintärkeät omega 3 ym. mitä minun ravinnostani ei saa.

Päänsäryistä joku oli puhunut: Itsellä noin rv 11 puolessa välissä kun oksentelu loppui, alkoi hirvittävät päänsäryt. Päänsärky tyyppiä en yleensä ole. nyt päänsärkyä on lähes päivittäin, neuvolasta sanottiin että se on yksi raskausoire ja siihen voi ottaa panadolia, niin olenkin tehnyt.

Tyttönen+ salamatkustaja 13 (poks.) (En osaa päättää puhutaanko maha-asukista vai salamatkustajasta, joten käytän nimiä vuorotellen)
 
  • Tykkää
Reactions: U2
Lily08: mitä lääkärit ovat tutkineet nyt tähän mennessä? Onko lääkäri ollut aiheeseen erikoistunut vai? Itse varmaan vaatisin, että asia pitää nyt selvittää. Et kai todellakaan voi olla maailman ainut, jolla verenvuotoa on tuolla tavalla! Ja kysyisin mitkä ovat riskit, mitä voidaan tehdä jne. Etteivät nyt ole niin, että asiasta tietämätön lääkäri on katsonut, että siellä se vauva liikkuu, että otan nyt varmuudeksi rauhallisesti nyt kunnes verenvuoto loppuu... On kamala, jos kyseessä onkin joku asia, joka vaatisi reagointia ja muutakin kuin lepoa. Ja tuntuu kummalta, ettei vuoto ole loppunut vaikka ilmeisesti olet levännyt.. Jos ko. lääkäri ei tiedä mistä ongelma johtuu, niin pyydä selvittämään asia.
Itselläni oli vuotoa alkuraskaudesta yhtenä päivänä (siis vuonna -08) ja minulle sanottiin, että kesken on mennyt.. No siinä vollattiin sitten yö ja aamu, mutta yksityisellä kohdusta löytyikin kaksi alkiota, eli ei ihan mennyt kesken. Tuplaodottajilla tuollainen vähäinen vuoto on kuulemma yleistä, mutta en usko, että se saa jatkua päiviä vaan kyse on kerrasta, parista. Ja en halua huolestuttaa, vaan että vaatisit vastauksia, koska jos jotain tapahtuu, niin myöhemmin on turha sitten jossitella (ja kun lääkärit eivät hekään tiedä kaikesta todellakaan kaikkea, mutta joku tietää aina jostain).

Kukkiminen: joo, kyllä on tullut näppyjä, mutta eivätköhän ne lähde taas poiskin - pakkelia vaan tarvittaessa naamaan, niin näyttää ihan hyvältä ;)

Rintsikoista: joku kyseli.. Pitäis mennä kaupoille ja ostaa isompia kokoja. Jossain tuolla alusvaatteiden valtameressä niitä suurempiakin löytyy ihan kotoakin, mutta mielummin ostan uudet kuin jaksan etsiä.. Ja jotain mukavia alkkareita tarvis taas kans ja lisää mammavaatteita! Ostan pääasiasta kaikki netistä, joten ehkä pitäis vaan jaksaa pistää johonkin tilaus, nyt kun alessakin jotain saattaa olla. Niin ja imetysliivejä en vielä ala käyttämään.

Neuvolakäynneistä: nämä vaihtelevat todella paljon paikan/kunnan mukaan. Meillä ei vaikuta se, että onko aiempia raskauksia vai nou. Vähinmtään kerran kuukaudessa käydään, ehkä paremminkin noin 3 vkon välein.

Rintojen arkuus imetyksessä: imetys voi sattua ja jos rinnat pääsevät haavautumaan tms. niin imetys voi olla tuskaa. Siihen on oiva keksintö: rintakumit! Ainut miinus on, että niihin kuulemma voi jäädä koukkuun, mutta onko se nyt sitten paha juttu..

Terkuin, Mirella_36&Mussu (edelleen 12+risat)
 
Meillä oli tuo rintakumi käytössä kun vauva ei saanut rinnasta oikeaa imuotetta eikä näin saanut maitoa ilman kumia. Alkuun kumin käyttö oli minulle jotenkin kova paikka (hormoonihuuruissani kun olin :D) . Mutta siihen tottui kyllä pian. Se oli vain työläämpää raahata niitä kumeja mukana ja pestä niitä vähän väliä. Kun vauva kasvoi isommaksi ja sai paremman otteen rinnasta, sai kumit jäädä. Se hyvä puoli kumeissa tosiaan oli, että nännit säästyivät nirhaumilta.
 

Yhteistyössä