Heinäkuun hellemasut 2012 - MAALISKUU

Hellou!

NuttyKitty: remontti- ja pihapuuhia täälläkin. Meidän piti korottaa taloa tänä vuonna, mutta siitä nyt luovuttiin. Kesällä on kuitenkin vessaremppa ja talon laajennuksen pohjien teko näillänäkymin edessä. Hirmuisen kätevää näin perheen kasvaessa noihin hommiin ryhtyä. Ja ne kukkapenkit, tänä vuonna niitä tulee lisää ja isoja! Multaakin pitäisi tilata kuorma-autollinen. Ensimmäiset taimet ovat kasvamassa ja liuta mukuloita hankittuna sekä kellarissa talvehtimassa. Kasvimaan sentään aion järjestää korkeisiin laareihin, jotta jokaista hommaa ei tarvitse tehdä maantasalla. Jäisi piaan tekemättä...

Synnäristä: täällä ei ole paljon vaihtoehtoja, keskussairaala on paikka. Tosin synnäri ja vastasyntyneiden teho-osasto menevät käyttökieltoon sisätilaongelmien takia toukokuussa ja niiden sijaan on tilattu moduulisairaala. Pohjia näkyivät viime viikolla valavan. Mielenkiinnolla odotan missä synnytykset hoidetaan Jyväskylässä muutaman kuukauden päästä.

Hertta_g: tuo verenvuoto osaa kyllä säikyttää ja vetää mielen matalaksi. Itsellä on sama kokemus, minulla vuoto jatkui vielä seuraavana päivänä. Mutta matkassa pysyi kuitenkin eli jostain kohdunkaulalta se veri oli lähtöisin.

Aurinkoista päivän jatkoa!

Ainakin Naistenklinikalle pitää soittaa ennen kun sinne suuntaa. Joskus on täynnä niin sitten ohjaavat muualle. Et kannattanee ensisijaisesti kysyä suoraan tuota synnytyssairaalan vaihtoa eikä vaan rynnätä h-hetkellä paikalle;)
Ja poksis 23+0 :heart:

Kati ja Den Lille Prinsen 23+0
(16 to go)

• Tykkää
Reactions: ninnax ja handed
Hei vaan pitkästä aikaa...=) Lomaa loppuviikko ja sillä kerkiin päivittää tänne kuulumisiani...
Minulla masu alkanut kummasti pyöristymään viimeisen parin viikon sisällä, vaikkei kiloja vaan mukaan ole tullut koko aikana vielä paria kiloa enempää. Mutta edellisiä raskauksia erehdyttävästi muistuttaa tämä siltä osin - viimeisemmän raskaudenkaan aikana ei kokonaiskiloja tullut kuin vaivaiset 7kg, vaikka olen normaalivartaloinen/hoikahko kropaltani... Ja lapsi painoi kuitenkin yli 4kg :eek: No saas nähdä tuleeko tästä taas vähän isompi, niin kuin on edeltävät kolme aina olleet...
Liikkeitä on tuntunut selkeästi jo päivittäin. Istukka takaseinässä, joten senkin puoleen helppo tunnistaa... Mieskin tuntenut jo masun päältä ensimmäisen potkun ...:heart:
Rakenneultraa siis täällä odotellaan - joka viikolla 12, 20.3...

Nyt loppuviikko lomaillaan! Tänään vuorossa ohjelmassa keilailu ja kiinalaisessa ravintolassa ruokailu - huomenna ehkä hiihtämään...

Niin ja pitääpä pistäytyä nyt tuossa lähikadun autotallimyymälässä -lastenvaate- & kangaskaupassa On tuossa ihan "naapurissa", mutta en vielä ole käynyt edes tutustumassa... Ja ehkä kirppareilla voisi käydä myös käydä kurkkaamassa vauvanvaatetarjontaa... Nyt kun on aikaa...
Hyvää, aurinkoista loppuviikkoa kaikille masunkasvattajille! =)... :heart:

Haave rv 19+1

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Minityyppi
handed minäkin kuullu pelkkää positiivista vain jorvista mutta nyt ihan oikeesti sen puhelun jälkeen päätin että jos sinne synnärille on pakko joskus mennä ni meen vasta kun pää on jalkovälissä suunnilleen... :( oli se niin kaamea akka joka siellä mulle yritti jutella...tai no nii. Niin tympääntyneesti aina huuti sieltä että niin niin niin mun juttujen väliin kun tilannetta selitin :/

ne mun löytövaatteet
tässäpä yksi kuva osasta vaatetta...

sbodeja tuossa traktorikuvapinossa 11 ja paitoja 13 kpl...lisänä tietty tuo hilfinger ja benettonit 4 kpl...neuletakit ja huppairt jnjne...ja kengätkin sielä hiukka pilkistää...

kati-81

Siis tottakai kannattaa aina soittaa ensin =))
Ja tosiaan kaveri siis tutustu kahteen paikkaan ensin...mut synnytyksen alkaessa lähti toiseen mikä ei ollut omalla paikkakunalla ja toki soitti ensin jne. Mut kaveri sano ettei tarvi erikseen vaihtaa jos on epävarma...et tutustuu just molempiin ja miettii ihan rauhassa.. =))

Onko teillä kenelläkään vielä tavarat paikoillaan? vauvalle,tarkoitan hoitopöytää,pinnistä ym...
puutuuko kenelläkään käsi? mulla on alkanut nyt puutumaan tuo vasen käsi..mikä on ihan uus oire! googletin jo,ja se on kuulemma hyvin yleistä ja vaaratonta raskaudessa,mutta ärsyttävää,ja aamusin koko käsivartta myös särkeekin..ja se on vain tuo vasen käsi,ei oikea.

Huomenna on naistenpäivä,aiotteko jtn.erityistä? Itselläni on 4d-ultra,varasin sen jo aikoja sitten yksityiseltä,ja rahat on kasassa joten mennään nyt sit viä kurkkaamaan:) Ja ens maanantaina olisi neuvola....

Aivan mahtavia ilmoja pidellyt!! tulispa kevät jo kohisten...
PTT 22+0

Tervehdys pitkästä aikaa!

ononalle: tsemppejä kramppeihin ja supistuksiin. Eikö työpaikaltasi saisi saikkua tuollaiseen tilaan? Itse varmaan jäisin saikulle.. :(

on: Täällä on kovasti menossa jo 25. viikko ja olo on oikein hyvä. Eilen vedin vielä bodycombatin ja edelleen kaikki liikkeet tuntuu hyvälle :) Tosin jalkapohjat on kipeet, mikä vähän hidastaa menoa.
Eilen olin myös urheilu/hermoratahierojalla, joka aika tiukalla otteella avasi selkäni jumeja. Ja olihan niitä siellä. Sanoi, ettei ole hermopohjaista selkäkipu vaan lihaperäistä ja suositteli venyttelemään paljon.

Täällä alkaa olemaan vaateostokset hankittuna ja hankittuna on rintapumpusta ja itkuhälyttimestä lähtien tavaraa :) eli aika lailla on kaikki tärkeimmät hankittuna ja saa sitten sen loppuajan ottaa vain rennosti, eikä tarvi enää miettiä hankintoja :)

Puolentoista viikon päästä alkaa kahden viikon loma itselläni ja miehellä ja on tarkoitus maalata makkari ja valkoiseksi asunnon katto, joka on tällä hetkellä puunvärinen.. Sen jälkeen olisi enää neljä viikkoa töitä ja toukokuun parin viikon loman jälkeen tulla siivoomaan työpöytä ja järjestelemään asioita ja jäädä äippälomalle! :)

Vielä en oo toimittanut kelalle papereita, mutta eiköhän nekin lähde jo tällä viikolla eteenpäin :)

Jebbis + mini rv24+2

• Tykkää
Reactions: Minityyppi
Hyvää naistenpäivää kaikille!

Nuttykitty: Meillä kanssa vähän muuamia remontteja mietitty mutta taitaa jäädä hamaan tulevaisuuteen. Viime kesänä ehdin onneksi tuota pihaa sen verran laittaa että ajattelin ettei nyt kesällä tartte kun normaalit huoltotoimenpiteet :D Mutta saas sitten nähdä.

PTT kyseli joko on vaavin tavarat paikoillaan
. Meillä ei, itse asiassa meille on haettu vasta vauvalle kaukalo ja muuamia vaatteita. Kaikki vaunuja lukuunottamatta saadaan tutuilta/sukulaisilta muttei vielä ole käyty haalimassa kokoon, meillä nimittäin menee huonejako uusiksi ja varmaan ennen toukokuuta ei siihen rumbaan aleta.

Täällä on myös yöaikaan havaittu käsien puutumista, ei joka yö mutta välillä. Samoin lonkat/jalat on alkaneet ärtyillä välillä kun kyljellään nukkuu.

Vieläkö muuten uskallatte nukkua vatsallaan tai voitteko nukkua vielä vatsallaan?
Minä olen vielä nukkunut, joskaan en täysin mahan päällä vaan toinen jalka aina tukee ettei koko paino ole masun päällä. Mutta vaikka koittaisin olla nukkumatta vatsallaan niin yöllä käännyn jossain vaiheessa niin päin. Mutta eipä sekään varmaan kohta enää onnistu. :)

Ainiin ja naistenpäivän kunniaksi poksuttava, eli rv 20!! :heart:

Omena ja Napoleon 20+0

U2
Meillä vietetään huomenna Kv naistenpäivää ;)

Neuvolasta iloisin mielin töihin :)
Kaikki oli ok, ihanaa!

Sf-mitta 20(eka mittaus)
Hb 124
RR 133/80 (vähän noussut)
Sykkeet vaihteli 144-156
Pissa puhdas
Painoa oli tullut n 600g/vko mikä on ok. Huhhuh :)

Tätinä oli siis se tooho(en oo vaihtanu), mut kai mä kestän... seuraava käynti on 12.4 ja se onkin vuorostaan lääkäri.

Kelan paperit sain ja töihin sen raskaustodistuksen, kiva kun saa asioita eteenpäin :)

Me ei olla vieläkään ostettu MITÄÄN Köpsylle :heart:
Olen kyllä vatsanpäälle "sovittanut" vaaleanpunaisia potkuhousuja ;)

Turvakaukalo+telakka on kuopukselta tallessa samoin vaunut, sänky ja hoitoalusta, joka sijoitetaan kodinhoitohuoneen pöydälle, altaan ja hanan läheisyyteen. Rintapumppu löytyy ja montaa muutakin tavaraa.. vaatteita ehkä tulee hankittua. Varsinkin jos tulokas on tyttö, mutta se selviää vasta tuonnempana :D

U2 & Köpsy rv 24+1

Mahtava kevätpäivä!!

Helou, pitkästä aikaa :)

Täällä menossa rv 19+3 mutta hui miten isoja masuja teillä muilla jo on!! tai no on mullakin iso mut se oli iso ennen raskauttakin :D

Maanantaina sain tuntea ensimmäiset tunnistettavat potkut :heart: oon koko viikon ollu ihan onnesta soikeena :) tähän asti ollut vähän semmonen epätodellinen olo vaikka neuvolassa sydänäänet on ollu ok mutta nyt kun voi vähän väliä varmistua potkujen myötä siitä että toinen on ihan oikeasti siellä masussa niin kylläpä helpottaa :) Ens viikon perjantaina olis meillä sitten se 2. eli rakenneultra :) jännättää ja ollaan molemmat ihan malttamattomia!

Mites paljon muut olette jo tehneet hankintoja vauvalle? Meillä on vaatteita kertynyt jo jonkin verran (suurin osa mun kavereilta saatuja) ja nyt oon tässä alkanu kattelee käytettyjä kärryjä (semmonen 3in1 eli travel system ois haaveissa, jos löytyis sopiva!). Miehen mielestä kuulemma hätiköin kun nyt jo alan sitä kattelemaan kun mullahan on kuulemma sit se "pari kuukautta lomaa ennen synnytystä" aikaa sitä etsiä (mies on hyvin tietoinen äitiysloman alkamisen ajankohdasta..) :( Mielestäni en kyllä hätiköi vaan olen realisti.. hyviä käytettyjä kohtuuhintaisia vaunuja nyt ei kasva ihan joka oksalla! Taidan kohta sanoutua irti koko hommasta ja laittaa ukon itse ettimään ne kärryt.. siinäpä sitten hikoilee viimeisillä viikoilla kun yrittää löytää sopivia..

Ainii, vielä siitä piti kirjotella, että paino on nyt tippunu neuvolaseurannan alkamisesta (joulukuun alku) yhteensä 5,5 kiloa :) Neuvolan tätin mielestä suunta on oikein hyvä (raskauden alussa ylipainoa oli reilusti, toistakymmentä kiloa..) ja itselläkin on hyvä fiilis! Ihan samalla lailla oon kyllä elelly kuin ennenkin eikä oo pahoinvointia ollu koko raskauden aikana :) Mitenkä muilla painonkehitys puoliväliin mennessä?

Mahallaan nukkumisesta, en oo aatellut, ettenkö uskaltaisi nukkua mahallani... mulla ei ole kyllä ollut uskaltamisesta kiinni.. pitäisikö sitä sitten miettiä? Eilenkin tosiaan olin hieronnassa normaalisti mahallani.

Mulla ei tunnut mitenkään epämukavaltani, niin oon ihan nukkunut ja ollut mahallani...

Kelalle on nyt toimitettu mammalomarahahakemus ja töihin on toimitettu poissaolohakemukset, jotenkin jännä fiilis :)

Kipuilusta Kirjoittelin viime viikolla kipuiluista ja ajattelin tulla vielä ilmoittelemaan, että kuinka kävi. Lääkäri soitteli maanantaina ja ilmoitti, että minulle on kehkeytynyt emätintulehdus joka nyt aiheuttaa ilmeisesti nuo kipukohtaukset. Liitty jotenkin maitohappobakteerien puutteeseen emättimessä. Sain viikon kuurin emätinvoidetta ja nyt täytyy toivoa, että se auttaisi. Kuulema yleinen ongelma, mutta en älynnyt edes kysyä miten se vauvaan vaikuttaa. :(

Eli valkovuoto jota kuvittelin normaaliksi ja kivut joita luulin kasvukivuiksi johtui nyt ainakin siitä. Tänään olen itkeskellyt pahaa mieltä kun omat kivut on niin kovat, että pelottaa vauvankin kärsivän. Olisi pitänyt luottaa omaan vaistoon eikä ajatella, että pitävät minua heikkohermoisena ensi odottajana. Tuntuu pahalta kun annoin tän jatkua näin pitkään vauvan kustannuksella.

Ja kohdunkaulan ne mittaavat huomenna uudelleen. Ensimmäisen ultran ja rakenneultran välillä oli kohdunkaulasta on kadonnut vajaan sentin verran. Alle 3,5cm ei saisi vielä kohdunkaula mennä ja viime viikolla mulla oli hätäseen sen verran.. Kovasti toivon, että se olisi pysynyt samassa ja vauva malttaisi pysyä masussa loppuun asti.

Pitäkää huolta itsestänne ja vauvasta! Vaatikaa apua jos on paha olla! Minä annan teille luvan vaikka hermostuakin vähän. :)

Mayu, toivottavasti voide helpottaa oloasi :hug:. Hertta_g:llä ollut myös hurja tilanne, huh. Ja tökeröä kohtelua olette kyllä saaneet. Tsemppiä kaikille muillekkin kivuista ym. kärsiville :).

Täällä kanssa laitettu kelan jutut eteenpäin ja lyöty äippäloman alkupäivä lukkoon. Sijainenkin mulle on jo selvillä, se on mukavaa, niin pääsen itse perehdyttämään. Vika työpäivä mulla olisi 16.5., hui! Eli reilut 2kk siihen, kiire kyllä tulee, että saa kaikki työt tehtyä :x. Silti tuntuu nyt, että aika on pysähtynyt, viikot ei etene ja mitään ei tapahdu, mielialakin on jotenkin tasaisen apea. Luulisin kuitenkin, että tuo johtuu siitä, että "kontrolli/mielenrauha"ultra lähestyy, se on 16.3.

Sokereita aloin mittailemaan sunnuntaina, ovat aamuisin olleet (paasto n. 9-10h) 3,9-4,3. Tietääkö joku, onko nuo hyviä/huonoja lukemia? Tuo korkein arvo on su-aamulta, kun lauantai oli herkuttelupäivä.. :ashamed:. Huomenna pitäisi sitten mitata koko käyrä. Ja sokerirasituksen varasin 20.3. Ajattelin kyllä olla sen koko päivän töistä pois :).

Hankinnoista, vaatteita on tullut haalittua lähinnä kirppikseltä, mutta vähän myös ostellut H&M:stä. Niitä alkaa olla aikalailla, tulee sitten kuitenkin kohta se äippäpakettikin. Muuten ei ole oikein mitään vielä hommattu. Pitäisi varmaan kohta aktivoitua..

Pitäisi löytää itselle joku vähän juhlavampi mekko, kun poiketaan maistraattiin silloin.. Vinkatkaapa nettikauppoja tms., mistä saisi vähän juhlavampaa mammavaatetta? Jotain tuossa selailin, mutta ei oikein mikään silmää miellytä.. Ihan hääpukua en ajatellut kuitenkaan.

Maanu ja Kepukka 23+0

SEE
Maanu Paastosokeriarvosi ovat loistavat. Alle 5.3 niin ovat normaalit. Mun piti edellisessä raksaudessa tarkkaila myös arvoja 1h ennen ja jälkeen ruokailun. 1h ennen ruoka piti olla alle 5.5 ja 1h jälkeen ruuan alle 7. Mutta noi rajat heittelee ihan hirveästi paikkakunnittain vaikka sen on ihan älytöntä. Kyllä käytäntö pitäisi olla kaikkialla sama.

Kiitos SEE! Mulla olisi kanssa huomenna edessä tuo 1h ennen ja jälkeen mittailu, onneksi on rauhallinen työpäivä tiedossa, niin ei haittaa pistellä :D Vaikka aluksi protestoin näitä mittailuja, niin se on oikeastaan ihan mielenkiintoista nähdä, miten eri ruuat vaikuttavat verensokeriin.. Tuntee itsensä pieneksi tiedenaiseksi =) Ja ei tuosta ruokavalion tarkkailusta varmaan haittaakaan ole.

Hankintoja ei ole täällä tehty vielä mitään. Pitäs ensin kattella mitä esikoiselta on meille jäänyt ja sitten miettiä mitä tarvii. Koitin listaa tehdä mitä tarvii ostaa ja eipä se kovin pitkä ole kun kaikki isommat jutut on jo valmiina.
Emme todennäköisesti ota äitiyspakkausta kun meillä on esikoisen pakkauksen tavarat aika pitkälti tallessa. Ostetaan sitten sillä rahalla vaatetta pikkuiselle ja uusi patja pinnasänkyyn.
Pinnasänky haettiin jo varastosta takasi makkariin mutta tällä hetkellä se on ilman patjaa ja täynnä tavaraa.

Nukkuma-asennot lienee turvallisia niin kauan kun itseltä tuntuu hyvältä. Minä en pysty enää nukkumaan mahallani. Myös selällään olo alkaa välillä tuntumaan epämukavalta mutta nukun niin kuitenkin silloin tällöin.

Mayu Minä myös sain pari viikkoa sitten emätinvoidekuurin tulehdukseen. Soittelin itse neuvolaan asiasta, kun vuoto oli hieman kellertävää. Lääkäri sanoi, ettei voi olla varma onko tulehdusta vai ei mutta varalta kirjoitti reseptin. Nyt kun lääkekuurista on n. viikko, tuntuu että kuuri auttoi ainakin vuodon normalisoitumiseen. Alapää kyllä tuntuu vielä aralta ja turvonneelta mutta se lienee normaalia raskaana ollessa.

Taas poksutaan, 25. viikko pyörähtää käyntiin!

puppa 24+0!!!

Iso kiitos teille kaikille myötäelämisestä :flower: Mielenrauha alkaa palautumaan, ja kerrankin oireiden googlettelusta tuntui olevan hyötyä ;) Mulla on tosi kiva th neuvolassa, ja hän sai myös tosiaan rauhoiteltua oloa. Tuli onona mullekin mieleen, että varmaan sama Panadol-fani vastannut meille molemmille :( Ilmeisesti tarkistusta varten täytyy olla SEKÄ kipuja ETTÄ vuotoa, pelkkä toinen oire ei riitä..! Sanoinkin miehelle, että olis pitänyt vaan valehdella noista kivuista, niin olis ehkä sitten otettu tutkitavaksi :/

Meillä oli tosiaan eilen neuvola, ja mieskin pääsi onneksi mukaan. Sf mitattiin ekan kerran, ja oli 21. Kauheen tiukalle ei kyllä mittanauhaa vetänyt. Painoa tullut 220g per viikko, kuulemma oikein hyvä. Mulla tuli heti 2kg, kun lopetin tupakoinnin plussan jälkeen. Lähtötilanne ollut 163/61. Sykkeet oli 144, ja aiemmin olleet 146-148. Oliskohan se sitten tyttö vai poika? :eek: Raudan syöminen on auttanut, hemppa ja alapaine oli noussu hyville tasoille + th sanoi mun näyttävän taas terveemmältä ja paremmalta :)

Koitan täällä olla murehtimatta ja stressaamatta liikoja, koittakaa tekin :) Hyviä vointeja kaikille! :hug: Ja hyvää Naistenpäivää! :flower:

Ps. Mäkin luin aiemmin kysymyksen, että puuttuuko joltain käsi :D

Hertta_g ja pikkuhoo 22+2

Moikka taas,

Olipas kiva taas lukea teidän kuulumisia, pääasiassa kaikki ihan hyviä..
Kerronpa omaa napaa vähän. Eli siis ma olin rakenneultrassa, josta kirjotinki eilen. Siis rakenne ok, mutta kohdunsuu vähä pehmentyny ja mahd.tulehdus. Alotin siis ma-iltana flagyl comp kuurin(7vrk). No, eilen ja tänään ollu sit vähän outo olo; hieman ehkä supistelua ja epämieluisaa tunnetta alapäässä + limaista ja kirkasta vuotoa. Aamulla jouduin oksentamaanki.. jännityksestä??
Soitin sit äippäpolille, kerroin vaivoistani ja he sano et tule käymään. Siellä oli onneks sama lääkäri ja kätilö, jotka mua maanantainaki ultras. Otettiin streptokokkinäyte ja pissan vien labraan hu -aamulla. Masu-asukkia ja kohdusuuta ultrattiin ja kaikki näytti olevan samanlailla ku maanantaina, eli ei tilanne ainakaa ole lähteny etenemään -hyvä juttu siis!:) Lepäillä nyt siis vaan pitää...
Sain oikein hyvää ja ystävällistä palvelua ja heti käskettiin olemaan yhteydessä jos tulee muutoksia tai jokin vaivaa.. Eli tosi kurja ku teillä jollaki vastaanotto on ollu nihkeää:( Sen verran voin arvata ettei nyt kukaa mielellään turhia ole koko ajan neuvolaan/polille tms soittelemassa. Ittestä ainaki tuntuu usein et onkohan mun huolet ja kysymykset ihan tyhmiä/turhia et voiko sitä nyt soittaa jne.
Mutta siis mulla odottelee 2vkon päästä uus aika, toivottavasti sinne päästään ja siihen asti saan kotona lepäillä. Ja tietty noin pissa ja streptokokkonäytteet tutkitaan nyt.

Tässäpä mua nyt vaan..mukavaa iltaa kaikille!

Onko kaikilla tarkistettu kohdunsuu ultrassa? Meillä ei ainakaan tarkistettu, ja se tekisi mieli kyllä tarkistuttaa, varsinkin ton vuodon jälkeen. Neuvolalääkäri mulla on vasta kuukauden päästä. On kyllä kummallista, miten paljon käytännöt vaihtelee kunnittain..!

Viimeksi muokattu:
Ei ne sitä yleensä tarkista(mun käsittääkseni ainakaan täälläpäin), mutta mulla lääkäri sitten totes että hän kattoo sen ultran päätteeksi ku kerroin et ollu noita vähä epämääräisiä oloja ja sit oli ed viikolla sellasta ruskean/verenlimaista vuotoa. Että voin siis olla onnellinen hyvästä palvelusta! Jos sulla Hertta_g siis ultra vielä edessä, niin kerro tilanteesi jos sullakin tarkistettaisiin!=)

Rakenneultra oli jo :( Tekis kyllä mieli käydä yksityisellä.. Vauva potkii ja liikkuu paljon, eli sen puolesta ei ole huolta, onneksi! Kun lapsivettäkin kuulemma normimäärä. Enpä tienyt, että senkin voi tunnustella vatsan päältä!

Kohdunsuuta ei tarkistettu ultrassa. Neuvolalääkärissä katsovat kohdunsuun tilanteen. Mulla seuraava neuvolalääkärikäynti on 20.3. Sitä jännäillessä. Minua nimittäin vähän arveluttaa tuo kohdunsuun tilanne..

Yhteistyössä