Heinäkuun Hellemasut 2012 **KESÄKUUSSA**

Sairaalan alkkarit: Ihanaa, kun joku otti nämä puheeksi, alkoi naurattaa muistot. Mies silloin esikon syntymän jälkeen kyseli kätilöltä, että saisiko niitä alkkareita viedä muutamat parit kotiin kun ovat niin "hot" =)=) Tosissaan, oikein erotiikan tappajat.

MB: Ootko lähdössä reissuun yksin? Katso vielä jaksamisesi, sitten lähempänä ajankohtaa. Voipi tulla äitiä ikävä jos esim. lapsivedet menee junassa, meinaan siihen ei ihan yks tai kaks nessua riitä niitä siivoamaan... Ja kyllähän sitä tosissaan suositellaan että niin pitkään sinniteltäisi kotona kuin jaksaa, mutta onhan näitä salamasynnyttäjiäkin. Meillä on kotoa matkaa sairaalaan yli 50 km, joten on kyllä otettava tuokin huomioon ettei liikaa vitkuttele kotona. Muuten joutuu vielä levikkeellä synnyttämään =) Esikoista odottaessa ajelen 3 viikkoa ennen laskettua aikaa 150 km matkan itse, mutta mulla oli kyllä äiti mukana. Yksin en olis lähtenyt. Neuvolakortti oli hyvässä tallessa mukana ja ajoreitti paikalliseen sairaalaan katsottuna valmiiksi.

POKS
Ullis ja Juniori 36+0
 
  • Tykkää
Reactions: Morning Butterfly
Tipetsu mä en huomannut sun kysymystä kun nyt Sandrastiina(olikohan) taisikin vastata sulle siihen, että etinen istukka aiheuttaa enemmän mahdollisuutta verenvuotoon. Ei kuitenkaan kaikilla! Ja veriyksiköitä jne on helpompi saada kun on arki viikko :) Elä murehi (vaikka varmasti murehit), kaikki menee hienosti <3 Ainut mistä aion varottaa valmistaudu henkisesti sektion jälkeiseen vatsan tyhjennys paineluun, kun tiedät jo valmiiksi, että se ei ole mukavaa ja on kova kouraista touhua niin on helpompi asennoitua. Mulle tuli ihan puun takaa aikanaan ne vatsan painelut ja voin sanoa että meinasin motata kätilöitä siellä osastolla otteeseen jos toiseenkin, kun en oikein ymmärtänyt pointtia, eli ne painelee vatsaa sen takia, että hyytymät ym pullahtelisi vuodon mukana pois.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
ptt..suahan selkeästi supistaa :D saas muuten nähdä että ollaanko tayssin pahnoilla samaan aikaan.meillä kun on vaan about viikko la välissä :) :)

ON:tulin just shoppailemasta..tai siis ei mun pitäny mut ku mies meni ostoksille ni jäi sit luppoaikaa ja kiersin 3 vaatekauppaa vartissa.saaliiks jäi parit imetysliivit.olin oikein positiivisesti yllättynyt että henkkamaukalla oli E-kuppisia imetysliivejä ja kaarituilla.eiköhän noilla neljillä pärjää ja sit on vielä varalle sellaset pehmeät.
kaupoissa kipittäessä oli pakko välillä pysähtyä kun alapäässä alkoi tuntua kipua ja pistosta..siis ihan sellanen viiltävä kipu et alko irvistys hiipimään naamalle.irvistelin sitten siinä uusille perunoille ja ostoskärrylle :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maijamehi
Lapsen syntymästä, minulla on laskettu aika 20.7. Yksi ystäväni on veikannut syntymäpäiväksi 11.7. Jotenkin alitajuisesti mietin, että pitäisiköhän tämä paikkaansa, kun aikanaan hän esikoisesta sanoi toukokuussa, että syntyy 5.12. Esikoinenhan sitten pätkähti maailmaan 5.12. klo 12.01. Joten aika hyvi kaveri veikkasi. Toivoisin tietty, että hän olisi oikeassa :D. MUtta liekö pettymys tuona päivänä sitten liian suuri. Esikoinen meni 9 päivää yli lasketun. Mutta eipä se ennusta vielä tuleeko tämä toinen miten.

Sairaalan alkkarit, että vihasin niitä. Mutta tuskin tulee omiakaan otettua. Viimeksi tuntui, että tuli isosta siteestäkin ohi vuotoja, niin oli sitten hyvä vaan nakata alkkarit menemään. En tiedä, miten muualla, mutta täällä oli ihan käytäntö, että alkkarit heitetään roskiin.
 
No,onnea kovasti Tipetsulle sektioon! Rohkein mielin vaan menet..kohta sulla on jo vauva.. =) Milloinkas Brookella on sektio edessä,onko päätetty jo? Muuten mulla olisi semmoinen ehdotus että laitettais myös tuonne syntyneiden listaan tiedot synnytyssairaaloista,kun ei niitä muuten muista..olis mielestäni kiva vertailla kokemuksia myös sairaaloista! Huomenna mulla muuten poksuu 38 VIIKKOA ja alkaa dramaattinen "+/- 4 viikkoa-aika".. :p
 
TanjaSii: Juu niin se oma terkka mulle sanoi että ne maksa-arvot oisin jo tänään saanut mutta eipä näin sitten ollutkaan. Sijainen vaan käski soitella maanantaina uudestaan... Noh, ei auta kuin ootella.

( . )
Nyt pitää vissiin oikeesti malttaa ottaa vähän iisimmin täällä. Liitoskivut on jotain aivan kamalaa ja äsken supisti oikein kunnolla, kivuliaasti. Mies jo hermoili vieressä että joko nyt mennään. :D No ei vielä mutta josko sitä nyt koittais lepäillä niin ei oikeasti tule se lähtö etukäteen. Ei vielä tartteis kuitenkaan.

Omena ja Pikku N 33+2
 
Nyt vain omaa napaa, kun ajatuksiin ei mahdu muuta :(

Neuvolasta soitettiin puolen päivän aikoihin, että pitäs jo tänään mennä käymään synnytysosastolla, kun sappiarvot oli koholla. No, neljältä tulin synnärille käyröihin. Kahden ja puolen tunnin odottelun jälkeen pääsi lääkärille. Lääkäri ultrasi vauvan ja totesi, että maanantaina käynnistetään synnytys.. No lopuksi mittasi vielä verenpaineet, joista alapaine oli 104 :( jäin vielä mittauttaan verenpainetta pitemmäksi aikaa, jolloin paineet oli 150/98.. Jouduin sitten vielä lisäverikokeisiin. Mulle sanottiin, että saan lähteäkotiin ja olin ihan innoissani neljän tunnin reissun jälkeen. Olin kotona juuri, kun kuulin, että ld-arvot oli koholla ja nyt epäillään raskausmyrkytystä ja jouduin palaan osastolle tarkkailuun.. Toki on ihanaa, että huolehditaan, mutta kyllä harmitti... :(
 
Voi ei Jebbis, tsemppiä osastolle!

Juu minä se äidistäni puhuin. Oishan se ihana kun olisi tukea omalta äidiltäni, mutta se on kantansa valinnu niin eipä sille oikein mitään voi.

Sain huudettua hoitoalustan huutonetistä. Enää ei puutu kuin kestot ja ne odottaakin uutta ompelukonetta. jonka saan vasta heinäkuun alussa. Tulee kiire vaippojen teossa, mutta toivottavasti kerkeän ennen kuin vauva syntyy. :) Onhan tossa pari noita valmiita kestoja jo saatuna/hankittuna ettei täysin ilman olla.

Ihanaa alkanutta viikonloppua kaikille!

viikkoja 34+4
 
Jebbis tsemppiä ja voimia osastolle :heart: Hyvä että olette nyt hyvässä hoidossa!

PTT täälläkin masu kovettuu varsinkin iltaisin tooosi usein ihan kivikovaksi. Lihastreeniä :D (mä oon monesti sanonut että onneks mun mahassa joku lihas ees treenaa) Ei se satu mulla, mutta on jotenkin tukalaa ja sellaista et tekee mieli hieroa sitä.

( . ) Heräsin tänäaamuna pääkivussa. Että säikäytti. Onneks on toi verenpainemittari kotona, 152/91 p.47, ihme kun toi yläpaine oli nyt noin korkea :confused: Mutta otin sitten lääkkeen ja söin aamupalan. Pitää kontrolloida se kohta. Mutta ihan aiheesta tuota lääkettä syön! Kävin miettimään, että kun mulla on 20.6 se äippäpolin kontrolli niin ne varmaan ultraa ja katsoo istukan tilanteen ja että pikku mönkijä on kasvanut? Ja tarkistaa pissan ja labrat, sekä mun paineet? Aloin jännittämään, että silloinhan saattaa (jos joku on pielessä) joutua käynnistykseen tai muuta! No, eipä meillä olis siinä la:an kun kaksi viikkoa. Mut pitäskö mun ottaa sairaalakassi sinne mukaan? ;) Kun eikö se voi olla niinkin että tää vaan etenee, siksihän mä näitä oireita ja paineita seuraan? Siis lääkityksestä ja lepäilystä huolimatta. Mun mies pitää mua kyllä kun kukkaa kämmenellä :heart: On hän vaan niiiiiiin rakas! Ja ihana kun tää koti alkaa taas näyttää kodilta. Eilen saatiin uudet kylmäkoneet ja mies kasasi pinniksen tuonne meidän sängyn viereen. Kotiintulovaatteet käytiin ostamassa, kahdet ;) Katsoin netistä ensin et mitkä olis kivat ja sitten käytiin vaan "hakemassa".
Mä latasin eilen uutta musiikkia iTunesista puhelimee, jos tässä vaikka vielä joutuu sairaalaan. En mä mitään piruja maalaile, mut nyt on sitten vähän jotain uuttakin siellä.
Ootteko muuten imetyspaitoja/-toppeja/-yökkäreitä hankkineet? Mä kävin eilen katsomassa että Lindexiltä löytyy jotain toppeja, voi sitten hakea kun pääsee kotiin jos tarvii. H&M imetystoppi mulla on, mut se ei nyt ainakaan istu. Täällä on jotain tapahtumaan tisseissä; tulee hulluja kipukohtauksia ja sitten ne pingottuu ja menee ihan kuumiksi. Oon sitten pitänyt kylmäpusseja niillä. Ja eilen tuli ekat ihan valkoiset pisarat :D Piti huutaa mies oikeen katsomaan :LOL:
Mut jospa taas lopettaisi jaarittelun.
Ihanaa viikonloppua!

Kati ja Den Lille Prinsen 36+3

 
miss understod juu no voidaan vaikka ollakin,jos hyvin käy;)
No sitä mäkin oon miettinyt et supistaisko,mut ei mulla oo mitn.kipuja,eikä kait vielä kuulu ollakaan..

sairaalan verkkopöksyt juu muistelen et ne oli tääläkin kertakäyttösiä,ja ne on ihan hirveet...pitäis ostaa kotio ja sairaalakassiin sit muutamat maxi kokoiset mummokalsarit,mitkä saa tahriintua...
Ja voi sitä verisidetouhua taas...yökk....kammolla jo ajattelenkin

jebbis sullahan on jo ens viikolla vaavi sylissä!:) oot ilmeisesti tän vkl osastolla,ja sit saatkin jo kauan odotetun asukkaan syliin.

Omaa oloon ei kummia..väliin tosiaan maha kovettuu ja kiristelee,ja väsymys piinaa mut siinäpä se,maanantaina on kauan ootettu neuvolalääkäri,mitähän lie alakertaan kuuluu,meillä kun olisi vielä yksi kylpylä reissu edessä,toivoisin pääseväni uimaan;)
Aurinkoista lauantai aamunjatkoa!
 
Sairaalan verkkopöksyt, voi vitsi sentään. Meillä tais kyllä sairaalassa olla sellaisia puuvillaisiakin pöksyjä joita käytin. Esikoisesta se jälkivuoto oli jotain ihan järkyttävää, mut tuosta pikku kakkosesta ei mun mielestä tullut niin paljoa. Esikoisesta käytiin useammin sitä mahaa painelemassa mitä tuosta pikku kakkosesta. Saa muuten nähdä millaiset jälki supparit nyt on, auts.
 
TanjaSii ja muutkin mua viisaammatnoista harkkasupisteluista. Aiemmin niitä en ees välttämättä huomannut mutta nyt ne kyllä kiristää ja vatsa kovettuu niin että ahdistaa, onko se sun mielestä ihan normaalia? Vai alkaako tää ehkä oleen sit jo suuntaa kohti loppua:D Tänään kävellessä kovisteli ihan tosissaan:/ ja vielä kun paino alakertaan ni olin kyllä näky:( Hitto että voi olla ihminen pihalla omasta kropastaan..
 
Viimeksi muokattu:
Päivitellään tänne vähän tilannetta, kun eipä muutakaan odotellessa voi... Mieskin on kotona jo koirien seurana.

Valkuaista oli aamulla edelleen virtsassa hieman, mutta nyt oli verenpaineet ja ld-arvo (raskausmyrkytysoire) laskenut. Halusivat pitää mut kuitenkin vielä yön täällä. Huomenna kuitenkin käynnistellään synnytystä.. Kovastihan tuo jännittää, hui!

Jebbis ja mini 37+5
 
Jebbis, tsemppiä käynnistelyyn!! Kohta on pikkuinen sylissä =) Ja hienoa että arvot laskeneet.

Voinhan minä jatkossa ne synnytyssairaalat päivittää syntyneiden listalle.

Tuli ostettua kirpparilta kasa vanhoja Vauva-lehtiä ja yhdessä oli juttu Down-lapsesta, iski taas kamala pelko ja itkukohtaus, että mitä josjosjos.. Vielä aika samanlainen raskaus ollut siinä tapauksessa, kuin minulla. Ei rakennepoikkeamia, hieman pienempi, sama riskiluku. Saa nähdä saanko unta seuraavaan kuukauteen. Tuntuu ettei synnytyksessä pelota mikään muu kuin ne kätilön ekat sanat syntymän jälkeen.. Sori, oli vaan pakko purkaa tämä :'(

36+3
 
Mä näin viime yönä todella jännän unen. Olin siinä yksinäni hotellissa ja radiossa tuli varoitus, että ennen näkemätön hirmumyrsky on iskemässä Suomeen. No, hetken päästä siitä tavarat alkoivatkin tippua seiniltä ja sitten koko rakennus alkoi liikkua/pyöriä -hurrikaanin- voimasta. Se pyörre oli niin voimakas, että heräsin siihen.

Mulla oikeasti oli tunne, että koko sänky pyörii - pahempi pyöritys kuin koskaan kännissä. Nukuin oikealla kyljellä ja mun koko oikea käsi oli puutunut. En tiedä mistä tuo kauhea olo johtui ja vaihdoin vasemmalle kyljelle. Nukahdin uudelleen ja näin unta että kerroin tuon olotilani tädilleni, joka sanoi siihen "ehkä sun niskat ovat vain niin jumissa, että tuollainen olo tuli". Jotenkin olen ollut siis siinä uskossa tämän päivän, että niskajumitus aiheutti tuon :).

SiinaS 35+4
 
Jebbikselle tsempit!!! Ainakin tiedät nyt, koska vauva syntyy :)

Seuraa omanapailua (taas)

Olen nyt kehittäny itelleni uuden ja varmaan melko aiheellisenkin pelon. Oon nimittäin ruvennu pelkäämään, että omistanko liian kapean lantion ja mahtuuko vauva tulemaan alakautta. Juttelin eilen siskoni kanssa, jolla takana kaks synnytystä ja esikoistaan hän yritti alakautta 30h, jonka jälkeen todettiin, että vauva ei mahdu laskeutumaan ja alkoi olla jo hätä siskoni ja vauvan tilasta, että päädyttiin hätäsektioon.

Kun hän alkoi toista odottamaan hänellä kuvattiin lantio ja todettiin, että se on ahdas ja toinen leikattiin suosiolla sektiolla.

Sitten, kun omasta voinnistani kerroin, että ei ole paikat vielä ollenkaan kypsyneet eikä maha ei ole laskeutunut (ei ole paineen tunnetta alapäässä), niin siskoni totesi, että hänellä oli ihan samanlaista kummassakin raskaudessa. Olenkin siis nyt alkanut vahvasti epäilemään, että omakin lantioni on ahdas ja aion vaatia pääsyä kunnolliseen synnytystapa-arvioon.

Myös äidilläni on ahdas lantio, mutta on saanut kaikki 3 lasta alakautta. Kuitenkin kaikki synnytykset ovat olleet pitkiä ja vaikeita ja jouduttu avittamaan synnytyksiä.

Kammoni on siis, että synnytys menee yliaikaiseksi ja se käynnistetään, ja kymmenien tuntien puuskuttamisen jälkeen todetaan, että vauva ei mahdu tulemaan ja päädytään sektioon. Vaikka mieluummin alakautta synnyttäisin, olisi parempi vaihtoehto tietää etukäteen, että vauva ei mahdu ja saada sektiopäivä, jotta siihen osaa henkisesti valmistautua.

Toivon kuitenkin, että kaikki olisi normaalisti ja saisin synnyttää alakautta.


Sori vuodatus :ashamed:


Noola ja Pikku-H 35+6
 
ptt se supistushan liikuttaa vauvaa alaspäin luultavammin, eli kun liikut painon tunne tulee alas kun harkkasuppari tulee. Mä en osaa sanoa aukooko ne paikkoja, jokainen meistä tuntee supistukset erilailla, sun kandee varmaan verrata millaisia edellisiä synnytys suppareita sulla on ollut? Mä esim. tiedän jo (paikat tutkittu), että mulla noi kovottelut, jotka aiheuttaa ahdistusta henkeen, alapäähän painaa ja kiristää sikana niin kivuttomana ei oikeastaan tee muuta kun loppu ajasta lyhentää kohdun kaulaa.. Mutta esim. taas kaverilla oli pitkin raskautta noita harkkasuppareita noilla tunteilla ja oli jo viikolla 30 auki 3cm..

jebbis:hug: ja voimia <3

Maanu Iso halaus ja voima hali. Itseäkin ahdistaa samat jutut.
 
Maanu mä ymmärrän niin hyvin sua... Ite luin just uusinta Meidän Perhe lehteä ja siitä juttua down-tytöstä ja tuli taas kauhea huoli omasta vauvasta ja pelko että jotain on vialla... Minkä riskiluvun te saittekaan? Meillä ei kohonnutta riskiä nt-ultrassa eikä verikokeessa ollut mutta noi rakenneultran jutut pelottaa että ne enteilee jotain kehityshäiriötä... Usein sen asian pystyy unohtamaan mutta välillä tulee näitä epätoivon hetkiä. Jaksamisia ja toivotaan että kaikki olisi hyvin :hug:

Jebbikselle voimia synnytykseen, ihan pian on pikkuinen teillä sylissä!

Sairaalapöksyistä tyksissä ainakin on ollut sellaiset mitkä menee pesuun käytön jälkeen, ja musta ne on ollut ihan kätevät niitten valtavien siteiden kanssa :) Eihän ne tosiaan mitkään kauniit ole mutta siinä tilanteessa mulle on ollut ihan sama miltä näyttää jos vaan on toimivat =)

Hippuliina ja yllätys rv. 35+6
 

Yhteistyössä