Heinäkuun hellemasut 2012 -HELMIKUU

Istukan sijainti: Minulla istukka on ylhäällä, etuseinässä. Liikkeet ovat aivan erilaisia kuin esikoisen kohdalla. Nämä potkut yms. tuntuvat selvästi alempana. Kuitenkin ovat olleet jo pitkään selvästi tunnistettavia.

Kivut: Kovat ns. pistoskivut ovat kuulemma normaaleja. Itse olen yrittänyt suhtautua niihin rauhallisesti... Tosin itku meinaa tulla, kun lamaannuttava kipu iskee.

Supistelut: Ahdistavinta on ollut oikeastaan supistukset. Olkoonkin kivuttomia, mutta silti.

Kauneudenhoito: Olen käynyt kampaajalla säännöllisesti. Hiukseni ovat pitkät, raidoitetut enkä ole siitä(kään) luopunut. Esikoisesta sama juttu. Jos nyt stressata haluaa, niin tokihan raidoitus on parempi kuin värjäys. Mutta silti: jos jokaisesta asiasta pitää stressata & panikoida, niin voi ei... Eiköhän tärkeintä ole terve järki ja katsominen mitä sieltä suustaan alas tunkee: terveellinen ruokavalio ja kohtuus kaikessa :LOL:


Mihin aika menee näin nopeasti?



HelteinenMasu & Pikkuinen 20+2


Muoks: Kampaajani mukaan ei värjäämisestä ole haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: sopaka
Hiusten värjäämisestä: Mä olen värjänny hiuksia joka isen raskauden aikana (tämä nyt neljäs raskaus) ihan samalla tavalla kuin vaikken olisikaan raskaana, kampaajalla käyn värjäyttämässä n 3kk välein. Satuin yks pvä kattomaan Vanessa ja pikkuväki ohjelmaa jossa kätilöltä kysyttiin just hiustenvärjäyksestä ja se sanoi että samoin voi värjäillä kuin ennen raskauttakin.

hiusten rasvoittumisesta: Mulla hiukset rasvoittu edellisessä raskaudessa niin että niitä piti pestä joka päivä kun ennen riitti joka toinen päivä, nyt on onneksi rasvoittuminen vähentynyt ja riittää pesu joka toinen päivä eikä ne silloinkaan näytä rasvaisilta. Iho sen sijaan on kyllä raskaana ollessa varsinkin talvisin tosi kuiva että saa rasvata itet päästä jalkoihin.

ninnax rv 19+2
 
Tervetuloa uusi Hellemasu mukaan ja onnea hienoista ultrakuulumisista :).

Hiusten värjäämisestä, minä olen kaksi kertaa raskauden aikana käynyt kampaajalla. En edes osannut ajatella, että siitä jotain haittaa olisi :O Kampaaja on kaverini, joten luulisi hänen varoittaneen, jos jotain vaaraa olisi?!

Äitiyspakkauksen tahdon, tahdon :D Kun ei mitään tavaroita ole omasta takaa. Mä laskin sen ä-loman aloituspvän kelan laskurilla.. Noista papruista en tiedä vielä mitään, toivottavasti keskiviikon neuvolassa katsottais.

Mun mahassa hiljaiseloa jatkunut perjantaista asti : / Pitääkin mennä tästä nukkumaan, josko hän kuitenkin haluaisi mua vielä parilla koputuksella ilahduttaa :).
 
En mäkään raskautta pidä syynä etten värjätä hiuksiani vaan ihan näitä omia allergioita:) Ne nyt vaan on ikävästi hankalammat kun ennen raskautta,johtuu myös vuodenajasta/kuivuudesta. Jos siis ilmaisin asian jotenkin kummasti;D
 
Kävin sit tnä kampaamossa ja ostin yhen matrix merkkisen shampoon,sattu just olemaan 50prossaa alessa ja vain yksi jäljellä,ja sit suositteli semmosta syväpuhdistavaa shampoota kerran viikossa käytettäväx,no niin josko noilla sais nää hiukset hoidettua!!

Värjäämisestä en aatellut värjätä nyt hetkeen ainakaan,tekee hiuksillekin hyvää:p josko sitten kesällä ennen LA:ta kävis värjäämässä.

Mulla ollut nyt illalla kauheeta myllerrystä mahassa,siis kuplintaa,mut entiä onko suolisto vikaa...osa saattaa olla kyllä vauvastakin johtuvaa...

Äitiysavustuksena otan rahan,vaatteita löytyy ja harsoja,sekä taitaa olla jäljellä kevyt pukujakin,ja toiv.makuupussi.

No oon menossa maaliskuun lopussa mll:n lastentarvike kirpparille,josko sieltä löytyisi sit kaikkea...

onko muilla ollut samanlaista vihlovaa kipua verrattavissa lihaspistoon?? kun mulla on ollut nyt muutamina päivinä semmosta aivan samanlaista tunnetta kuin lihaspisto mahassa,niin onko se sitä vai jtn.muuta? Ja pariin krt on tullut ihan kävellessä,ja kerran tuli kun nousin tuolilta niin sama nipistely,pistelyn tunne....outoa...
PTT 19+5
 
Tulin poksumaan ja manaamaan tän kaameen flunssan alimpaan h**vettiin.. Ihan perseestä. :stick:
Toivottavasti kukaan ei saa tälläistä... Jaksamisia kaikille ja onnea niille jotka ovat jo saaneet hyviä ultrakuulumisia! :heart:
Itsellä olis vielä pari viikkoa ultraan..ei malttas oottaa!

Johanna26 & Patu 19+0 :heart: POKS
 
Pitkästä aikaa ajattelin itsekin kirjoittaa muutaman sanasen. Lueskelen kyllä kuulumisia ihan säännöllisesti, mutta kirjoittaminen on jäänyt vallan taka-alalle.

Ikäviä uutisia saaneelle :hug:

Paljon on mukavaakin luettavaa ollut ultrista ym. :heart: Itsestä tuntuu, että siihen omaan ultraan on vieläkin ikuisuus, reilu kaksi viikkoa vielä. Malttamattomana tahtois jo nähdä maha-asukin ja itse tekisi mieli kysäistä kumpanen siellä masussa välillä liikuskelee. Mies ei taas välttämättä haluaisi tietää sukupuolta etukäteen . Ensimmäisestä ultraaja ei halunnut aikoinaan kertoa vaan sanoi, että tuosta kuvasta nyt voi jotain päätellä, hän kertoo vain, jos on jotakin sairauksiin viittaavaa. Toisesta ultraajat kertoivat lapsen olevan poika, joka oli sitten kuitenkin rinsessa. Viimeisestä en kysynyt, vaan maltoin ihme kyllä ihan loppuun asti odotella. Nyt tahtois tietää.

Sokerirasituksessa olen jo kerran käynyt viime raskaudenaikasen diabeteksen vuoksi, uusinta käynti rv 26 edessä, ellei aikasemmin taas narahda, viime raskaudessa rv 22 jouduin rasitukseen sokereiden vuoksi. Neuvolassa on tullut käytyä, sydänäänet kuuluivat reippaina. Sf-mitta huiteli kuitenkin yli käyrien niin, että neuvolan täti mittas vielä uudelleenkin ja mietti kaksosten mahdollisuutta. No yksihän siellä ultran mukaan oli rv:lla 10. Seuraillaan vielä tilannetta ja ihmetellään myöhemmin, jos on aihetta. Liikkeistä päätellen on vauva rauhallisempi kuin isoveljensä viitisen vuotta sitten. Päivittäin pientä liikehdintää on havaittavissa, etenkin nukkumaan mennessä ja istuessa pitkään paikallaan. Kiva, kun ilmoittaa olevansa olemassa :heart:

Meille on pikku hiljaa kulkeutunut vauvatarvikkeita. Hoitopöytä hankittiin uutena, sellainen taitettava jota on helppo siirrellä ja varastoitaessa mahtuu sitten pieneen tilaan, näin ennen lapsen syntymää. Samoin vaatteita on tullut ostettua jonkin verran, unisex vaatteita niin käy kummallekin. Jotain pientä pitäisi vielä hankkia. Äitiyspakkaus otetaan. Turvakaukalo, yhdistelmät sekä pinnasänky meiltä löytyikin tuon nuorimmaisen jäljiltä ja ne kyllä menee tälläkin lapsella. Ei viitsi laittaa suotta rahaa uusiin, kun tämä viimeiseksi lapseksemme jää.

Täällä on sairastettu mahataudit, osa perheenjäsenistä ihan tuplatenkin jo. Vanhin tytöistä on siltä toistaiseksi säästynyt. Nuorimmainen se sairasti kahteen kertaan kahden viikon välein. Nyt on nuorimmainen flunssassa. Kuumetta ei nyt aamulla enää ollut. Ollaan lasten kanssa lähdössä ensi viikolla laivalle, joten olisi kyllä kiva, että me muut nyt ei saataisi tuota pöpöä. Kaikki kolme tytärtä on menossa sitten lisäksi vielä talvileirille lomaviikolla, joten ensiviikolle on luvassa kuskaamista ja hakemista ja reissaamista tuon työn lisäksi, itsellä kun se lasten loma viikko on töitä lukuun ottamatta niitä kahta laivalla olo päivää. Täällä aloitellaan sitten kesäloma jo hyvissä ajoin, huhtikuun lopussa ja loma päätty kesäkuun alkuun ja jos sitten aloittelisi sitä mammalomaa.

PikkuEmma ja pikkunen 19+1
 
Mulla on huomenna se laajennettu neuvolakäynti ja saadaan sieltä raskaustodistus, niin voidaan alkaa täytteleen Kelalle ja töihin papereita :) Missä siellä Kelan sivuilla on se laskuri, kun oon pari kertaa jo yrittänyt katsella sieltä, mutta ei oo osunut silmiin...

Äitiyspakkaus otetaan, kun on eka vauva, niin onhan se jännää oottaa sitä pakettia saapuvaksi :)

Mä en oo värjännyt nyt raskauden aikana hiuksia, mutta mulla ottaa hajut niin hirveästi nenään, etten oo pystynyt käyttään ees hajuvesiä tai en oo pystynyt kaupassa meneen minnekään voimakkaasti tuoksuvien tuotteiden läheisyyteen, niin sen takia en oo värjännytkään... aattelin tässä keväällä kuitenkin käydä kampaamolla värjään hiukset vielä ennen h-hetkeä :D

Kaaduinpa eilen, kun koira juos päin jalkoja, mutta onneksi menin kämmenet edellä, niin mennyt mahalle asti.. kyllä säikäytti!
 
Viimeksi muokattu:
Kelan laskurit: Kela - Laskurit lapsiperheille

Meillä pitää raskaustodistus toimittaa työnantajalle, joka toimittaa sen kelalle. Työnantajani maksaa 72 arkipäivältä palkan ja tekee siitä selvityksen kelalle. Itse teen kelan hakemukset normaalisti. Itse tykkäsin viimeksi tehdä verkossa, hakemukset olivat huomattavasti selvemmät kuin paperiversiot, ainakin minun mielestäni :). Lisätietoihin silloin vain mainitsin, että työnantaja toimittaa raskaustodistuksen.

Tänne ei mitään erityistä. Vatsa on kasvanut älyttömästi, painoa on tullut nyt noin kilo, yritän sitä saada pois, kun tiedän, että se on loman seurausta. Muuten olo on aika jees. Eilen huomasi, että alkaa töissä selkä kipeytyä, vaikken juuri nostoja joutunut tekemään. Kotona aloitin nyt keskivartalotreenin (selkä- ja vatsalihaksia saamieni ohjeiden mukaan).

Huomenna olisi neuvola ja ensi viikolla rakenneultra, ei malttaisi odottaa! Lisäksi minulla alkaa 8 päivän vapaaputki, niin on kyllä sitä odottaa, varsinkin tän ilta- ja yövuorojen putken jälkeen, 1 vapaalla mennään puolitoista viikkoa, huoh.

kattiina ja pirpana 18+4
 
Heippa kaikille Hellemasuille.

Taustalla olen jo tovin seuraillut, mutta nyt päätin uskaltautua liittymään joukkoonne :D

Ensimmäistä lasta siispä odotellaan, rv 17+2 :heart: eli mut vois lisätä listaan myös, LA 29.7. ja sairaala TAYS.

Kauheasti kyllä jänskättää kuin ämmän käy, meidän pitäisi tanssahdella häitä 16.6. jolloin raskausviikkoja kasassa 34 :p

Masu kasvaa pikkuhiljaa, selällään ollessa se tuntuu jo hyvin selvästi. Saas nähdä koska alkaa näkyä, kun tuota vararavintoa on vyötärölle kuitenkin kertynyt..
Liikkeitä odotellaan jo malttamattomina :heart:

Mulla on jotenkin tyttöolo, mutta oon yrittänyt pitää mielen kurissa ettei kävis niin että tulis mitään pettymysfiilistä ainakaan. Rakenneultra on vasta kuukauden päästä, kuinka sinne muka malttaa odottaa?
 
Rakenneultra kuulumisia:

Pituutta meijän pikkumiehellä on siis sen parikymmentä senttiä ja painoa 408g :) Elikkäs poikalupaus saatiin :heart: Kaikki oli kuten pitääkin, huojentavaa! Kätilö oli sama kuin ekallakin kerralla, oikein muksan oloinen ja selitti tarkasti kaiken. Nyt ei muutakun heinäkuuta odottelemaan :) Oli muuten hieno kokemus 4D-ultra!

Tiuh ja Pikkumies 20+6
 
Kiitos Kattiinalle linkityksestä, nyt vasta tajusin, että olinhan minä juuri noita laskureita katsellut, mutta tuo vanhempainkauden laskuri oli mennyt ihan ohi :)

Ooh!! Olin ihan asennoitunut, että jään joskus 25.5. äippälomalle, mutta laskurin mukaan mun pitää jäädä viikkoa aikaisemmin, ei haittaa yhtään :D Eli näillä näkymin äippälomailen jo 18.5. alkaen :D Jee :)
 
  • Tykkää
Reactions: Maanu ja kattiina
Heippa hellemasut!

Tervetuloa uudet mammaehdokkaat! Syvä osaanottoni niille jotka ovat menettäneet pienet matkaajansa :(

Ihanaa että monet ovat saaneet mukavia uutisia rakenneultrasta....Onnea!! Itselläni siihen on vielä n. kolmisen viikkoa. Me emme aijo kysyä sukupuolta, jotenkin kiva säästää se yllätykseksi synnytykseen kun meillä ei ole edes lastenhuonetta jota voisi koristella. Jatkoakin(siis tulevia pikkuisia) ajatellen ostan kaikki asiat kuitenkin aika unisex-värisenä.

Tavaroista sen verran että kaikki hankitaan käytettyinä kavereilta. Meidän ympärillä porukka sikiää niin vauhdilla että ostettavaa tavaraa riittää. Olen myös aika tarkan markan vartija eli en tykkää laittaa rahaa hetkellisiin asioihin. Eikä sitä rahaakaan ole niin mahdottomasti kun minä vielä opiskelen.

Hiusten värjäyksestä on ollut puhetta. Itse olen yhden kerran värjännyt tähän asti ja varmaan värjään kerran pari vielä. Ymmärtääkseni hiusväri ei mene verenkiertoon niin ei pitäisi olla vaaraksi. Ja käytänhän mä deodoranttia,hiuslakkaa, shamppoota ja muitakin kemikaaleja päivittäin ;)

Tänään oli neuvola. Kaikki oli ihan ok. Sf-mitta 17-18cm. Syke huuteli tosi voimakkaasti siinä 146krt/min. IHANAA :heart:!! Yläpaine oli hiukan korkea mutta neuvolatätiopiskelija piti sitä vielä ihan hyvänä. Hb oli laskenut 133:sta 122 mutta edelleen ihan hyvä.

Liikkeitä ei ole tuntunut varmaksi vieläkään. En kuitenkaan jaksa sitä stressata koska juuri kuulin voimakkaat sydänäänet. Ultrassa ei sanottu silloin että missä istukka sijaitsee joten en tiedä voiko se toimia edessä iskunvaimentimena.

Kohta tulee kevät ja sitten kesä ja sitten meidän vauvat alkaa putkahtamaan maailmaan...JEE!!

Penni3 + leppis 17+3
 
Bom
Minnuska78, oikein paljon voimia ja halaukset! :hug:

Sain eilen puhelun, jossa kerrottiin mun verikokeen tuloksista. Kävin siinä keskiraskauden seerumiseulonnassa, kun varhaisraskauden yhdistelmäseulonta jäi minulta väliin (olin jo liian pitkällä). AFP-pitoisuus oli tuloksissa normaalia suurempi. Minulle tarjottiin nyt uusi ultra (+ lääkäri) ja tarvittaessa lapsivesitutkimus. Olen ihan sekaisin. Toivon kovasti, että kaikki olisi hyvin.

Bom ja "pikkuvarpaat" 17+0
 
Bom, ymmärrän tuskasi, sillä me kärähdimme jo np-ultran yhteydessä veriseulassa, riskiluku 1:30. Pari päivää ennen joulua tuli kamala puhelu. Muista kuitenkin, että useimmat hälytykset osoittautuvat vääriksi, toivottavasti sinunkin :). Tsemppiä!! :hug:
 
Moikka! Tulin just neuvolasta..mulla oli samat sykkeet ja sf-mitta kuin penni3.lla,145 ja 17,5.Viimeksi sijainen mittasi tosi väljästi tuon sf-mitan,ja tulos oli sama kuin tänään,siis kuukausi sitten! Ei ole kovin tarkkaa siis tuo.Nyt taas mitattiin mittanauha kireällä..ja mä kun jo luulin että mulla on jättimaha! :LOL: No ei,keskikäyrällä mennään.Hoitajan mielestä sf-mitta ei ole kovin merkitsevä ennen 22. viikkoa..mun hemoglobiini ei juuri ollut noussut rautalisästä huolimatta,oli 109.pitäiskö ottaa muutamana päivänä tupla-annos? Paino 53,6,noussut kilon kuukaudessa,raskauden alusta 5,5 kg.Maltillista,varsinkin kun olen vieläkin hoikka.Lantio leveni kyl salaperäisesti heti alkuraskaudesta,ja on muutenkin leveä.Kuuluu asiaan..ja sehän on naisellista.Haluatteko paljastaa oman painonne? Tai ainakin,paljonko se on noussut raskausaikana? :p Hiusväreistä: joo-o,jotkut ei näköjään tajua,että siinä ON riskinsä.Sori,mut pitäis tiedostaa kaikki! Päänahasta imeytyy ne myrkyt,hapettimet jne. verenkiertoon jossakin määrin.Ja ne on kovia myrkkyjä! Aikuisenkin kannattaa miettiä että onko tarpeellista värjätä,vaikka ei oliskaan raskaana.Kampaajilla on todettu enemmän virtsarakon ja hengityselinten syöpiä,ja kampaajien on myös vähän vaikeampi tulla raskaaksi.Toki heillä noi riskit on ihan eri luokkaa kuin muilla.Itse värjäsin tukkani rv 13,odotin että 12 viikkoa on mennyt ja pikkuisen suolisto siirtynyt vatsaan! Mies sanoi että en saa enää värjätä raskauden aikana..söpöä..mutta siis,kannattaa ainakin pysyä kohtuudessa ja välttää värin levittämistä päänahkaan -hiuksissahan siitä ei sinänsä ole haittaa.Eli raidoitus on O.K.
 
Rakenneultrassa käyty ja kaikki oli pienellä hyvin :) Huhtikuun alussa on kontrolliaika sen istukan takia että siirtyykö se pois kohdunsuun päältä.

Ens maanantaina on seuraava neuvola, sillon saan sit ne laput Kelaa varten. Me ei oteta äitiyspakkausta vaikka ensimmäinen lapsi onkin tulossa. Meillä on niin paljon vaatteita valmiina ja ne pikkusälät (harja, kynsisakset, jne.) voi ostaa ihan itekin. Se rahasumma on kyllä aika pieni verrattuna pakkauksen arvoon mutta ei voi mitään.
Pari makuupussiakin on tulokkaalle, Finlaysonilta ostin Aappa Apina-pussin joka on samanlainen ku äp-makuupussi. Ja eilen tuli ellokselta Ticket to Heavenin untuvamakuupussi.

Mulle vois päivittää tuonne etusivulle omiin tietoihin että saatiin tänään tyttölupaus :) Että se siitä poikatunteesta ja poikasykkeistä ;)
 
Onnea Onnea kaikille uusille ultrassa käynneille!!!

Tosi moni on saanut POIKA lupauksen!! Voikun itsekin saisin:whistle:

Hermostuttaa hirveesti...eniten peljään et onko kaikki ok.....no torstaina saan tietää ja aikakin on vasta kolmelta,jotta mieskin mahollisesti pääsisi!

painosta niin mulla ei nyt saisi tulla pariin kk yhtään painoa! oon jo muuteskin 10kg ylipainoa,ja kun oli tullut se 7kg lisäää...aargghhh...et vähän joutuu katsomaan mitä suuhunsa laittaa,niin nytkin laskiainen ja tuli tehtyä pullia:|
 
Neuvolassa käytyä.
Paino 144g/viikko eli tähän mennes tullut painoa lisää 1,4kg.
RR 110/65
Hb oli 127
Pikkuisen syke näytti 140.

Eli kaikki kunnossa ja seuraava neuvola käynti 5viikon päästä.:)
Pojat (4v ja 6v) olivat ihan innoissaan kun pääsivät kuulemaan Nuppusen sydämen sykkeet. Nuorempi sen jälkeen tokas "kyllä musta tulee isoveli". :)

Siiseli84 & Nuppu 17+1
 
Joo,no ei muakaan kauheasti inspiroi ne äitiyspakkauksen hailakat vaatteet -no ne housut on aika kivoja,ainakin jos on poika tulossa.Mullakin on jo varastossa aika paljon vaatteita,ja lisää shoppailen äitini kanssa lastenkirppiksiltä..ihania mekkoja ja kaikkea..krhm..:p Luulisin että lahjojakin saadaan paljon. :p Varmaan aika harva on äitiyspakkauksen vaatteiden varassa.Mun mielestä paketin parasta antia on vuodevaatteet,hoitotarvikkeet,makuupussi ja kestovaipat.Ja jotenkin on kivaa saada semmonen "lahjapakkaus",se "kuuluu asiaan" mun mielestä. =)
 
aurinkoista päivää kaikille!!!!

eilen ultrassa käynnin jälkeen kun kerroin vanhemmille lapsille 1v ja2v että äitin masussa onniille pikkuveli niin vanhempi suuttui ja hyvä ettei alkannut itkemään ja sitten kun rauhottu niin topakasti sanoi ei mikään veli vaan vauva siellä masussa on :) :) :)

esikoinen sai ennen syntymää 4 isoo jätesäkillista vaatteita niin pakkauksesta ei oikeestaan tullut käyttöön kun makupussi ja toppa puku mut oli niin ihana saada se aikanaan toiselle kanssa sama juttu, nyt en aio ottaa tässä paketissa on vielä samanlainen makupussi mikä oli kuopuksella 2010 jos olisi erillainen niin olisi voinut harkita asiaa. saa sillä 140€ ostettua aika pinon tarvikkeita silti.

huisp& pasus 20+4
 
Täällä ollaan todella ristiriitaisissa tunteissa.
Läheiset ja rakkaat ihmiset olivat saaneet huonoja uutisia rakenneultrassa:'( Ei voi kuvitella heidän tuskaansa ja samalla on itsekin niin surullinen heidän puolestaan. On elämä vaan niin epäreilua. Toisaalta itsekäs puoleni nostaa päätään, mietin että onko minulla nyt oikeus olla onnellinen vauvastani ja että varjostaako tämä suru nyt meidän odotusaikaa. Kuulostan ehkä ihan hirveältä, mutta pakko johonkin sanoa ääneen.

Oman navan tuijottelu jatkuu. Vointi on muuten hyvä. Tänään kävin työfyssarilla tän oireilevan selän vuoksi. Sain jumppa-ja rentoutusohjeita ja hän teki selkään kinesioteippauksen. Ihana pinkki kukka selässä <3 Ja suunnitelmana on uusia teippauksia ja käydä hänen ohjauksissaan ja tarvittaessa sitten jäädä pikkusairauslomille. Ja sitten tarvittaessa pidempään. Mahtava työterveyshuolto! Ensi maanantaina mulla onkin siellä lääkäri.
Vaa'alla kävin tänä aamuna. Sellainen 6,5kg on tullut painoa. Mut enää en stressaa siitä. Sitä tulee jos tulee, syön ja liikun järkevästi.
Ja äitiyspakkauksen aion ottaa. Varsinkin nyt kun on poikalupaus, musta ne vaatteet oli aika poikamaisia :D Mut kivoja perusvaatteita! Ja mahtava etu meille perheille, mun mielestä.
Ja ihanan paljon poikalupauksia <3

Kati ja Den Lille Prinsen 20+6
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä