Heinäkuun hellemasut 2012 -HELMIKUU

Mä silloin alkuraskaudesta purskahtelin itkuun ja sain jotain hepuleita ihan pienestä.. Nyt on vähän hormoonit rauhoittuneet, mitä nyt vähän hermostun miehelle pikkuasioista helpommin kuin ennen... :D

Kärppy: Mulle tuli nuo selkäkivut juuri samoihin aikoihin ja johtuu siitä että ennen lähes suora alaselkä on mennyt nyt vähän notkolle.. Selkälihakset ja pakarat ovat varmaan tästä johtuen ihan jumissa.. Mulla on auttanut fyssarin hieronta ja oon mä käyttänyt sellaista tukivyötäkin. Pahimpiin hetkiin on ottanut lääkäriltä saamaani para tabsia, mutta ei siitä selkäkivusta välttämättä siltikään pääse, että kovasti peukkuja selän kanssa.. Sitten vasta tajuua, miten ärsyttävää se voi olla, kun itse on kokenut sen... :( Tsemppiä!

Täällä on vihdoin alkanut tuleen vauvamasu näkyville :)

Jebbis 21+6
 
Tuo tunteellisuus on mullakin ollut paljon esillä. Itkeskelen milloin mistäkin ja toisaalta olen myös väliin aika kärttyinenkin. Sama oli viime raskaudessakin ja sen perusteella tämä ei tule ainakaan omalla kohdallani loppumaan ennen kuin vauva maailmaan putkahtaa. Senkin jälkeen menee vielä hetki ennen kuin hormoonit tasoittuu ja tilanne normalisoituu. Mutta tuttua niin minulle kuin miehellekin. Mies onneksi osaa ottaa asian rauhallisesti ja tietää että hormoonit saa aikaan nämä kummallisuudet.

puppa 21+4
 
itkusta juu täälläkin tulee hetkiä jolloin alkaa porututtaan,ja ei mistään syystä välillä..ja välillä on joku ihan tyhmä syy,ja välillä telkkarin sarjat:'(

onko muilla pahaa rasvoittumista hiuksissa? siis mulla muutenkin ei raskaana ollessa rasvoittuu hiukset,mutta ei näin!!!
Eilen illalla pesin ja nyt kampasin äsken ne ,niin aivan myöten päänahkaa menee...hyi ja kädet jää rasvan tuntusex!! Yök!!!

Siis pitäs pestä joka aamu,eikä iltasin,niin pysyisi edes muutaman tunnin raikkaana...
Tarvis käydä ostamassa jtn.todella hyvää shampoota rasvoittuvalle hiuspohjalle...mieskin siitä jo huomauttelee:whistle:
 
Heipsan hellemasut!

Täällä painosta ollut jonkin verran puhetta, itsellähän on paino tippunut n. 2-3kg ensimmäisen neuvolan jälkeen eikä ole toistaiseksi tullut takaisin. Toisella neuvolakäynnillä neuvolatäti hieman kovistelikin sitä että on paino laskenut vaikkakin sanoi heti perään että alkuvaiheessa on ihan normaalia. Ei se mulla kyllä syömisen puutteesta johdu. :D
Mulla on hieman ylimääräistä ihan omasta takaa joten ei kyllä haittaa ettei paino vielä nouse. Oma syöminen on ns. järkiintynyt kovasti näin raskausaikana joten liekkö siitä johtuis tää painon lasku.

Omena ja Napoleon 17+4
 
Rasvoittumisesta, mulla on pikemminkin kaikki kuivunut... Iho melkeinpä hilseilee kuivuuttaan ja vähän väliä kutittaa kuiva iho.. Hiuksetkin tuntuu kuivemmalta kuin yleensä.. Kovasti oon yrittänyt muistaessani rasvailla ihoa, mutta nesteen juonti ongelma on varmaan suurin syy.. En varmaan juo tarpeeksi, koska aina vessaan herätessäni yöllä mulla on ihan hirveä jano! Joudun joskus juomaan useitakin lasillisia vettä, ennen kuin helpottaa..

Painon kasvu on rauhoittunut ja pysynyt nyt kaksi viikkoa samassa, vaikka maha onkin kasvanut reippaasti parin viikon aikana.. ei kyllä haittaa, vaikkei paino nyt nousiskaan vähään aikaan, kun kumminkin 6kg on noussut yhteensä :)

Agilityssä jaksoi viikonloppuna hyvin juosta koirien kanssa 5 starttia niin, että kaksi kertaa palkintosijoilla, joista toisella saatiin nousunolla voiton kera :) eli raskaus ei haittaa vielä ollenkaan menoa... katsotaan, miltä näyttää tilanne kuukauden päästä. :)

Tänään poksui!! Niin outo tunne, miten aika menee niin nopeasti! Miettii, että voin ihan hyvin jo synnyttää 16 viikon päästä! :O

Jebbis ja mini rv 22 + 0! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Milla+ 2011
Jebbis hienoa että jaksat vielä koirulien kans touhuta!
mut mä en enää pysty edes jumpassa hyppimään,tai menemään vauhdikkaammin..
joo täytyy täs joku päivä käydä ostaan jtn.kunnon shampoota näihin hiuksiin,niin ja senkin päätin nyt etten aio värjätä näitä,enkä leikkauttaa,et saa ihan rauhassa olla tän raskausajan..vaikka väri onkin sit kaameen näkönen,yleensä kun värjäilen 6vk välein.

Eilen tuntui aika paljon kuplintaa ja liikettä muutoinkin...Torstaina rakenne ultra.....ja jännittää jo paaaljon!!!
Kuinka te jotka ootte käyneet jo ultrassa niin ootteko ennen ultrausta jo ilmoittaneet että haluatte tietää sukupuolen?
Kun ite ajattelin et sanon sen jo heti ku ovesta tuun sisälle,mut toki sanon myös et vauvan terveys ennen kaikkea eka!
 
Meidän ultrannut kätilö ei kysynyt missään vaiheessa, haluammeko tietää sukupuolta. Alussa vain kysyi, että onko meillä jotain kysyttävää (ilmeisesti tarkoitti sillä sukupuolta :D) Vastasimme vain, että ei, kunhan on terve... Ja lopussa sitten kun hän oli jo lopettelemassa, niin kysyin, että näkyisköhän pieneltä sukupuolta.. :)

Kai ne lääkärit / ultraajat on ihan tottunut siihen, että ihmiset ilmoittaa heti, jos haluavat tietää sukupuolen. Että ei kai siinä mitään pahaa ole :)
 
Jebbis, täälläkin juostiin eilen 3 starttia ja ekan kerran päästiin kolmosissa palkintopallille :) Tarkotus oli viralliset kisat lopettaa tuohon, mutta nyt ei taida malttaa ;) Ei tunnu juoksu vielä epämiellyttävältä, mut videolta kun katsoo niin ei se liikkuminen kovin elastista enää ole :D.
Onnea teille nousunollasta!

Meiltä kysyttiin toisella kertaa suoraan, haluammeko tietää sukupuolen (Femedassa) ja toisella kertaa juuri tolleen, että "onko teillä jotain kysyttävää" :) .

20+5
 
20+0 POKS!

Viime yönä tuli taas valvottua. Pieni monotti välillä aika ilkeän tuntuisestikin. Mietin siinä pyöriessäni, että kun nuo potkut nyt jo vihlovat välillä, niin mitä se onkaan kohta. Vaikka samaan aikaan olen iloinen liikkeiden tuntemisesta.

Liikkuminen on hidastunut. Pulkkamäkeen en ole tohtinut mennä, koska meillä mäki on pitkä ja jyrkkä enkä usko, että sitä välttämättä ylös pääsisin ilman ikäviä supisteluita. Muuten kyllä liikkuminen on mukavaa, kunhan sykkeet eivät liikaa nouse. Hiihtely, uinti, kävely ja kuntosali ovat pop.

Rakenneultra on ensi viikolla, pääsee taas näkemään pienen :)

Mukavaa alkanutta viikkoa!
 
Mä en ole ilmoittanut koiraa agikisoihin, treeneissä kyllä käydään. Lisäksi olen huomannut, että kun maha on kasvanut niin tokossa seuraamisen paikkaa on vaikea itse nähdä :D Täällä kyllä touhutaan koirien kanssa toivottavasti loppuun asti.

Rakenneulta on nyt sitten takanapäin. Kaikki näytti olevan ok, tyyppi oli kasvanut huimasti. Hoitaja otti ensin kaikki mitat ja tarkasti rakenteet. Lopussa sitten kysyi, halutaanko tietää sukupuoli. Ja mun tyttöolo vahvistui tyttölupaukseksi. Meillä oli mukava hoitaja, joka kertoi koko ajan mitä mittaa ja mitä näkyy missäkin kuvassa. Laskettua-aikaa ei muutettu, eli se pysyi samana 9.7.2012.
 
Liikkeistä, mulla nyt kolmas raskaus, esikoisesta muistaakseni tunsin liikkeet joskus rv 18-19 alkaen, toisesta tais olla rv 19-20 (silloin oli istukka edessä), nyt oon mielestäni jo jonkin aikaa tuntenut mut en oo ollu varma varmuudella kai vois sanoa että nyt viimisen viikon aikana on liikkeet tuntuneet.

Istukan paikasta, mulla ekassa ultrassa sanottiin että istukan paikka voidaan sanoa vasta varmuudella rakenneultrassa. Sitä siis odotellessa:)

Hiusten rasvoittumisesta, edellissä raskaudessa mulla oli sellainen olo et hiukset on koko ajan rasvaiset.

Kovasti täällä odottelen rakenneultraa joka on 7.3. sitten onkin saman kuun lopussa sokerirasitus, muuten ei mitään ihmeempää tänne kuulu.

Maijamehi ja katkarapu rv 19+4
 
Poks rv 20! Ja rakenneultra vasta viikon päästä...

En edelleenkään tunne mitään selviä liikkeitä. Välillä tuntuu että alavatsassa on jotain meneillään, mutta ei mitään sen tarkempaa.

Mites te joilla on doppleri niin kuinka usein ootte kuunnellu ääniä? Mun äiti sai mua peloteltua "että eikai siitä kuuntelusta oo mitään haittaa?" ja sitten löysin googlesta tietty maan ja taivaan väliltä poikkeavaa tietoa tästä haitallisuudesta.

Että kuulemma neuvolassakin tädit sanoo, että "ei viitsitä kiusata enempää sikiötä kun pakenee ultran alta pois...??? Ja että sen vuoksi sikiöt aina pakenee ultralaitetta, koska se tuntuu sikiöstä epämiellyttävältä? :confused:

Mä oon viime viikollakin kuunnellu joka päivä pari minuuttia, mutta nyt en enää oikein uskalla kuunella..???? :O
 
Viimeksi muokattu:
liikkeet tuntuu kyllä :) reissussa alkoi mukse käymään.

sokerirasitustesti olis 28.2 ja rakenne uä on 9.3.

Supistelut eilen illalla supisteli aika mukavasti :/ siivoilin kai sitten hiukan liikaa.

sukupuoli kysytään ja oonkin aina sanonu ultraajalle että sen saa sanoa jos ja kun näkee. :) mä oon liian utelias odottamaan. ja kun oon ittekin seurannut noita ultrakuvia siinä niin aika hyvin pystyy ittekin tulkita kumpi tulee...meillä olleet melekosen selviä kaikki :) ja kaikki ennusteet pitäneet!

nyt ruuanlaittoon :popcorn: Nälkä!

onona ja nelonen 17+6
 
Rakenneultra takana. Pikkuisella oli kaikki hyvin, vastasi hyvin viikkoja 20+4. Oli hiukan unelias kaveri ettei paljon jaksanut liikuskella. Tärkeintä että saatiin kaikki tarvittava tutkittua ja painoarvioksi saatiin 370g. Syntymäpainoarvioksi veikkasi 3,5kg jos jatkaa kasvuaan samaan tahtiin. Ultratäti kysyi heti sisään tullessa haluanko selvittää sukupuolen ja oli muutenkin tosi ihana. :) Kertoi tarkkaan mitä tutki ja huolella kävi kaikki rakenteet läpi. Hienosti esitteli kaveri siellä vehkeitään eli mulle voi päivittää Poikalupaus

Jonsu87 ja pikkukasper 20+4
 
NuttyKitty, tuolla "kiusaamisella" neuvolassa tuskin tarkoittavat mitään vahinkoa aiheuttavaa, se on enemmänkin sellainen tapa todeta, että eipä ole pieni ns. yhteystyöhaluinen (siis lapsi tuskin tarkoituksella siellä pakoilee, kunhan nyt touhuaa). Dopplerin vaikutukset laittaisin samaan kategoriaan.
Kyllähän noista ultrista yms. löytyy kaikenlaista tietoa, opiskelujen aikana (kätilöksi opiskelen) olen jollain kurssilla koonnut tutkimustietoa ultraäänen vaikutuksesta kudoksiin ja varsinkin sikiöön. Suomessa ei kai mitään sen kummempia suosituksia ole siitä miten monta ultraäänitutkimusta olisi hyvä pitää rajana, mutta jossain päin maailmaa (en nyt muista yhtään tarkemmin, kun aihetta tutkin about pari vuotta takaperin) on tutkimustulosten takia asetettu suosituksia, että kaikki ylimääräiset ultrat pitäisi karsia, koska ultraäänisäteilykin vaikuttaa kudoksiin. Muistaakseni tutkimusten mukaan se aiheuttaa kudosten lämpenemistä yms, mikä yksittäin ei kai vaarallista ole, mutta ei voitu varmaksi sanoa etteikö se voisi olla haitallista jos vähän väliä sille altistuu. Tämän takia joidenkin tutkimusten mukaan kaikki ei-pakolliset ultraäänitutkimukset tulisi jättää väliin.

Mutta huom huom huom, en halua ketään pelotella, muistuttaisin että Suomessa lääketiede ja tiede ylipäätään on sillä tasolla, että kyllä ne ultrat olisi jo kieltolistalla jos niistä jotain välitöntä haittaa olisi. Ja ihan vertailun ja mielenrauhan vuoksi, jos mietitään miten paljon säteilyä ihmiseen kohdistuu esim. keuhkojen röntgenkuvauksen aikana, ja miten vähän sekään yksittäisenä tapauksena lisää mitään säteilyn aiheuttamien solumuutosten riskiä, niin en minä muutamasta ultraäänitutkimuksesta stressaisi, enkä dopplerin käytöstäkään.

Kuurupiilo ja ötökkä 19+5
 
20+0 poks!! :) Puolivälissä ollaan, jee!!!

Eilen just valittelin, kun ei liikkeitä ole tuntunut pariin päivään. No tänään pikkuhoo järjestikin sellaisen shown, ettei paremmasta väliä! :D Heräsin aamulla jo puol kuuden aikaan, ja sitten alkoi jumppa - liikkeet tuntui kättä vasten tosi kovaa, ja näkyipä pari potkua ihan mahan päällekin niin, että vatsa oikein tärähti! :) Paras mahdollinen puolivälilahja <3
 
Hyvää alkanutta viikkoa hellemasut!

Itkuherkkyydestä on ollu puhetta täällä. Minä kans vollotan ihan kaikesta, oli se sitten hyvää tai pahaa. Olen tosin aina ollut herkkä itkemään esim. tv-sarjoille, mut nyt vielä erityisen herkkä. Herkästi kyllä tosin myös hermostun ja kiihdyn nollasta sataan. Välillä, täytyy tunnustaa, aivan turhaankin :D

Liikkeitä en ole huomannut taas pariin päivää. Hieman jo alkaa huolestuttaa, joten täytyy laittaa nyt kuitenkin se doppleri tilaukseen. Toivon kuitenkin, että vauveli on vain kääntynyt silleen, etten tunne häntä. Ja minullahan todettiin ystävänpäivänä ultrassa, että kaikki kunnossa ja istukka etuseinässä, mikä vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Rakenneultra on ensi viikolla, ihanaa!!

Onko kukaan teistä kokenut noin parin minuutin mittaista kipukohtausta alavatsalla?
Minulla alkoi eilen iltapesun yhteydessä pistää aivan kamalasti oikealle alavatsaan, melkein häpyluun kohdalle. Kipu oli niin lamaannuttava, etten voinut liikkua ollenkaan ja hengittäminekin oli vaikeaa. Noin pari minuuttia sitä kesti ja sen jälkeen ei mitään. Voiko tuollainen olla jotakin kohdunkasvukipua? Liitosten tai kiinnikkeiden venymistä? Mitään verta tai muuta ei ole tullut eikä tuon "kohtauksen" jälkeen kipuakaan.. Mietityttää.

Entä onko kukaan värjännyt tukkaansa raskausaikana? Minä värjäsin hiukseni joskus ihan alkuraskaudessa, mutta sen jälkeen olen antanut vain olla ja kasvaa. Kasvatan lyhyttä tukkaa pois, jotta ois sitten vauvan kanssa helpompi, kun ei tarvi joka päivä olla eri aineilla laittamassa ja föönaamassa. Nyt kun tämä malli on aivan uloskasvanut, tekisi mieli saada edes väri kuntoon. Olen luonnostani vaalea, mutta olen pitänyt tummaa tukkaa ja näytän tällä hetkellä osittain pälvikaljulta juurikasvuni takia. Onko täällä ketään kampaajaa/joka olisi jutellut kampaajan kanssa hiusten värjäämisestä raskausaikana? Mitä mieltä olette?

sopaka & "seelis" 19+5
 
täällä r.ultra onnellisesti takana pikkunen vastasi kokoa 20+3 tasan niin kuin pitäiskin keskiarvon mukaan mennä. näkyi selvästi että poika on tulossa! kyllä oli menevää sorttia poika kun pyöri ja hyöri ympäri niin ettei kunnon kuvaa edes saanut mukaan :) ja pitihän sitten korkata shoppailut eli heti jäi käteen siniset sukat missä luki born 2012 :) ja muutama puku.

nyt sitten ei tarvi tyttöjen nimiä alkaa miettimään. pojalle nimi onkin valmiina.

nyt sitten voi alkaa rauhasssa odottelemaan heinäkuuta toisaalta toivois että aika menee nopeesti mutta viimeinen lapsi kun on kyseessä niin ei ole mikään kiire :)

huisp&pasus 20+3

mulle vois päivittää poikalupauksen. toivottavasti väri vaihtu :)
 
Onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :)

Tervetulotoivotukset uusille!

Täälläkin nyt sitten ultrakuulumisia viime perjantailta:
kaikki oli onneksi hyvin ja näkyviltä rakenteiltaan tervettä lasta odotellaan :) Lapsukainen mussutti söpösti kättänsä ultrauksen aikana koko sen ajan, kun kätilö yritti ottaa meille hienoa profiilikuvaa mukaan :) Istukka oli onneksi noussut sieltä alhaalta kokonaan tohon etuseinään (ja siltä se on kyllä tuntunutkin!)
Kooltansa vastasi hienosti viikkoja, ja tästä olen erityisen iloinen. Esikoinen kun jo tässä vaiheessa paineli n. viikon edellä. Toivottavasti tämä tarkoittaisi, että saamme odottaa hieman sirompaa vauvaa kuin tuo esikko.
Painoarvio oli 375g ja viikkoja tulloin siis se 20+6. Sukupuoliveikkauskin saatiin. Huh, nyt vierähti taas yksi iso kivi sydämeltä. Nyt siirryn sitten jännittämään tulevan sokerirasituksen tuloksia.

Neuvola olis sitten muutaman viikon päästä, ja sieltä saan sitten lähetteen sinne sokerirasitukseen ja jei, Kela-paperit :) Sitten pääsee odottamaan äitiyspakkauksen saapumista.

Tässä välissä pitäis sitten muuttaa. Onneksi matka ei ole pitkä. En vielä oikein tajua asuvani viimeisiä päiviä tässä vanhassa asunnossa..ehkä se jossain vaiheessa sitten iskee.

Sorry lähinnä oma-napa.

Lavelyn 21+2
 
Onnea kaikille rakenneultrassa käyneille! Ja tervetuloa jannette!:flower: Minulla on huomenna neuvola,jossa saan raskaustodistuksen ja Kela-paperit.Jännää..Mulla on paljon kysyttävääkin..Pikkuinen voi hyvin ja potkii..minä myös voin hyvin,helppo raskaus. :whistle: -MB & pikkuinen,rv 22+2
 
  • Tykkää
Reactions: Jebbis
Kati-81: Hienostihan olet pudottanut painoasi! Ei sun tartte siinä tapauksessa olla lainkaan huolissaan raskauskiloista, jotka osittain jää sitten jo synnärille. (Vaikka mun täti aikoinaan sanoi, että odotusaikana vatsaan kertyy 10 kg:n perunasäkki ja synnärillä lähtee pikku hernepussi pois). Itse kerkesin laihduttamaan kans reilun 20 kg:a ennen odotusta ja tiedän että tulen joskus jatkamaan/aloittamaan uudelleen projekti(a)ni. Laihduttamisessahan onkin parasta se onnistuminen, sen jälkeen on tylsää tavoitteessa pysyminen :).

Tänään mietin töissä, että jospa sen 2 kk vielä tekis töitä. Vois jäädä 23.4 jo pois, jos sitten loppuaikana malttaa edes lähteä. Pitänee varmaan kouluttaa uusi jatkamaan mun töitäni.

Hiuksien rasvoittumisesta: Mun hiuslaatu on mielestäni parantunut. Hiukset ei vaatisi joka päivä suihkussa käymistä (ennen kyllä), ehkä n. 3päivän välein, mutta kroppa muuten tuntuu haisevan pahalle :). Oikeestaan tuntuu samantein suihkun jälkeen etten vieläkään tuoksu hyvälle.

SiinaS 19+6
 
Viimeksi muokattu:
Hiusten värjäämisestä; mä en uskalla kun värjäsin ystäväni hiuksia ja sain sitä väriä vähän käsilleni niin meni iho rikki. Muutenkin iho on tosi kuiva ja hiukset ei rasvoitu, ennen sai pestä helposti kahesti päivässä. Nyt joka riittäis varmaan joka kolmaskin päivä, mut urheilen niin sitten pesen joka päivä.
Onko se neuvolasta saatava raskaustodistus se joka toimitetaan kelaa ja sitten töihin? Milloinkahan töistä saa sen äippäloman alotuspäivän sitten? Ja meinaatteko ottaa äitiysavustuksen rahana vai pakkauksena?
Meillä on pikkuinen tykästynyt Jukka Poikaan :D Lauantaina häissä jorasi sen biisejä ja tänään salilla sama juttu. Pitänee ostaa se levy, saa ainakin pikkukaveriin liikettä.

Kati ja Den Lille Prinsen 20+5
 

Yhteistyössä