Heinäkuiset 2021

Täälläkin parisuhde jatkaa samalla vanhalla mallilla, kaikki ok ja tasapaksua eli mielestäni hyvin menee. Tietysti olen välissä järkyttävän kiukkuinen ja väsynyt mutta mies on tainnut siihen tottua jo.

@Tinskille voimia, varmasti kaikki menee hyvin raskaudessasi, olet aika sissi kun yksin käyt tätä läpi.

Itellöni nyt 24+6 ja uusi vaiva on kiristävä supistelu erityisesti ylämahassa on tukala olo kun kiristää koko ajan.... Ajattelin neuvolaan soitella ja kysyä tsekattaisko kohdunsuu varalta, saa nähdä mitä siellä tuumaavaat. Nämä tuskin mitään vielä tekevät, harkkasupistukset ovat kyllä edellisistäkin raskauksista tuttuja, mutta en muista että näin tukalaa oloa on ennen ollut. Toinen uusi vaiva on turvotus ja tästä kai johtuva hillitön kutina käsissä. Pitää kai tästäkin mainita neuvolassa jos haluavat ottaa verikokeita.

Äippäpkaetista sen verta että itsekin pidän vanhemmasta enemmän, joten saisinpa sen vielä, mutta toisaalta taas saa tulla uusikin kaikki käy :)

Miten muilla menee?
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Nyt on rakenneultrassa käyty ja siellä oli kaikki hyvin. Pikkuinen ei halunnut meille kasvojensa näyttää, mutta oikein komeat sormet ja varpaat löytyy. Hirmu paljon on isoveljensä näköinen niiltä osin mitä näkyi, joten saa nähdä millainen kaveri sieltä sitten tulee. ❤
Mulla on ollut viime aikoina harjoitussupistuksia liikunnan jälkeen ja lääkäri kehotti ottamaan nyt sen suhteen rauhallisesti kuukauden päivät. Jos ei mitään muutoksia tule, niin sitten saa taas liikkua normaalisti.
 
-Suopursu
Töissä olen ollut normaalisti ja tarkoitus olisi olla toukokuun loppuun.

Oletteko huomanneet, että libero laukku on muuttunut? Ennen on ollut vihreä ja nyt vaalea(valkoinen/beige). Lisäksi koodin saa ilmeisesti jatkossa tilattua liberon sivuilta kun rekisteröityy. Näin luin yhdestä ryhmästä.
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Töissä olen ollut normaalisti ja tarkoitus olisi olla toukokuun loppuun.

Oletteko huomanneet, että libero laukku on muuttunut? Ennen on ollut vihreä ja nyt vaalea(valkoinen/beige). Lisäksi koodin saa ilmeisesti jatkossa tilattua liberon sivuilta kun rekisteröityy. Näin luin yhdestä ryhmästä.
Aika vasta on tainnut muutos tulla, ei nimittäin ole varmaan kuin kuukausi kuin Liberon sivuja katsoin ja edelleen silloin oli vihreä. Mutta itse laukku näyttää kyllä paljon siistimmältä kuin se aiempi. Sisältö on ehkä vähän muuttunut, enää ei tainnut olla kertakäyttöisiä vaipanvaihtoalustoja mukana. Ne on kuulemma reissussa käteviä ja välttämättä ei ole kertakäyttöisiä, jos ei sotkeennu.
 
@Tinski Tsemppiä kovasti! Meillä esikoinen syntyi graavin pre-eklampsian takia sektiolla 32+6. Hän oli vain kaksi viikkoa sairaalassa, eikä onneksi mitään hankaluuksia ollut. Nyt jo reipas taapero, ja hyvin ottanut ikäisensä kiinni.

Facebookissa on monikko-odottajille, yksin odottaville ja riskiraskaudesta omia ryhmiä. Keskosryhmään pääsee kun vauvat syntyvät. Vertaistuki on tärkeää! Toivottavasti saat myös neuvolasta tai muualta tukea.
 
  • Tykkää
Reactions: Tinski
@Tinski Tsemppiä kovasti! Meillä esikoinen syntyi graavin pre-eklampsian takia sektiolla 32+6. Hän oli vain kaksi viikkoa sairaalassa, eikä onneksi mitään hankaluuksia ollut. Nyt jo reipas taapero, ja hyvin ottanut ikäisensä kiinni.

Facebookissa on monikko-odottajille, yksin odottaville ja riskiraskaudesta omia ryhmiä. Keskosryhmään pääsee kun vauvat syntyvät. Vertaistuki on tärkeää! Toivottavasti saat myös neuvolasta tai muualta tukea.
Kiitos! Monikko-odottajissa olenkin ja myös täällä omalla paikkakunnalla on muutama kaksosia odottava, joten sitä kautta vertaistukea saa vaikka oma raskauteni on niitä "riskialttiinpia".
Hienoa kuulla, että teidän taaperolla kaikki hyvin. Samoille viikoille kun pääsisin, niin olisin tyytyväinen. Vilkkaasti tyypit tuolla mahassa mellastaa, joten toistaiseksi kaikki hyvin. Itseäni on närästys ruvennut vaivaamaan, muuten olo suht. hyvä.
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Tuli tuossa muuten mieleen, että viime viikolla vihdoinkin pikkukaverin liikkeet alkoi tuntumaan ulkopuolelle. Ja mieskin sai ekaa kertaa kokea miltä se tuntuu. ❤ Esikoisesta tunsin itse tasan kerran muksaisun käteen ja se oli samalla viikolla kun hän syntyi. Tämä kaveri on kyllä paljon aktiivisempi kuin esikoinen, mutta yhtä säntillinen. Tietyt kellonajat on vilkkaampia kuin toiset, toki eihän niitä kaikkia liikkeitä vielä tunne. Mutta öisin ei pidä minua hereillä, joskus saatan vessakäynnin yhteydessä tuntea jonkun pienen liikkeen, mutta muuten saan vielä nukkua rauhassa. Eiköhän sekin aika vielä tule, että ei anna nukkua. :LOL:
 
Huh, mikä viikko edellinen oli. Töissä kiirettä, jotta pystyi jäämään hyvillä mielin lomalle (tein viikonloppuna vielä ylitöitä ja perjantaina iltana tuli vielä töissä skismaa, kun olin kiireellä painanut yhden homman yllättävästä pyynnöstä johtuen kaiken muun päälle valmiiksi ja sitten juuri ennen julkaisua se vedettiin yhden ihmisen päätöksellä pois - hiukan nousi savu korvista ja sanoinkin asiasta avoimesti firmassa.
Lisäksi viikonloppuna esikoisella oli taas väsymyksen voimistamaa uhmaa - heräsi viideltä lauantaina, joten voitte kuvitella, millainen lauantai-aamupäivä oli. No, sitten hän ei rauhoittunut kuin maks 30 minuutin päiväunille aikaisesta aamusta ja väsymyksestä huolimatta, joten voitte kuvitella, millainen ilta oli. Sunnuntai oli jo vähän parempi, mutta uhmaa riitti silti, joten maanantaina olin todella iloinen, kun hän meni hoitotädilleen eikä tarvinnut muutamaan tuntiin yrittää kestää sitä uhmailua ja kokoaikaista eitä.
Meillä siis parisuhdetta enemmän koettelee tuo esikoinen ja uhmäikä...

Tänään oli neuvola, ja pikkuisella kaikki hyvin. Hän esitteli neuvolantädillekin liikkumistaan, kun sykettä kuunneltiin. Oon tyytyväinen, kun paino on nyt pysynyt maltillisena, mikä myös varmaan osaltaan edesauttaa verensokerin pysymistä maltillisena - mittauksissa ollut hyviä arvoja. Sain nyt raskaustodistuksen, mutta juuri miehen kanssa päädyttiin siihen, että ei oteta äitiyspakkausta, koska saadaan kälyltäni 2020 pakkauksen vaatteet, ja esikoiselta on hyvin tarvikkeita tallessa - ne haluamani lakanansuojukset jne. saa siis hyvin ostettua sillä 170 e, eikä ole sitten "turhia" tavaroita, joita pakkauksessa kuitenkin tulee.

Me matkataan nyt 1,5 vkoksi pohjoiseen miehen suvun mökille nauttimaan vielä hetki talvesta ja eristykseen pk-seudun koronatilanteelta. Pieni hengähdystauko töistä tekeekin hyvää, mulla ne kun jatkuu vielä kaiken mennessä hyvin vielä yli kesäkuun puolivälin ennen äitiysloman alkua. Harmi vaan ei saatu hoitotädin kanssa sovitettua yhteen lomia, ja hän jää meidän paluun jälkeen 2 vkon lomalle, joten esikoinen menee siksi aikaa päiväkotiin, koska ei voida kuukautta lomailla hänen hoitamisensa mahdollistamiseksi. Hän tykkää toki olla siellä, mutta koronapuoli hiukan kauhistuttaa. Mies tosin jo vitsaillen sanoi, että voihan meidän mökkeily jostain syystä vielä pidentyäkin (en tiedä, kuinka kiva olisi palata esim. ulkonaliikkumiskiellon alettua - molemmat kuitenkin ollaan etätöissä ja niiden hoitaminen mökiltä ei ole mahdottomuus, toki esikoisen takia pitäisi vähän tehdä vuorotellen töitä. Toki anoppi, joka on matkalla mukana, ei pakosti tästä ajatuksesta loman pidentämisestä innostu, kun on aika menevää tyyppiä.

Jaksamista teille kaikille arkeen!

22+3
 
@Toiveikas21 kuulostaa kyllä melko hördelliltä, hyvä että pääsette mökille rauhoittumaan ja saatte anopin mukaan! Jos siis anoppi on mukavaa ja auttavaa sorttia, niistähän ei ikinä tiedä :) uhmaikä on todellakin välissä haastavaa, tsemppiä sen kestämiseen <3

Täällä minä jäin paastosokerista kiinni toisessa rasituksessa, eli arvo oli viimeksi 5.2 ja nyt 5.3. Muut arvot olivat hyviä ja olenhan minä mittaillutkin noita sokereita kotona jo tovin niin tiedän että kaikki ok mitä päivällä syö, toki terveellisesti, mutta jostain kumman syystä en osaa syödä illalla niin että aamusokeri olisi selkeästi alle 5.5. Olisiko tähän kellään antaa neuvoja?
Painoa ei minulla ole liikaa, ja koko raskauden toisen kolmanneksenkin aikana paino on edelleen tippunut, mikä nyt luultavasti johtuu siitä että olen niin tarkka siitä mitä syön. Pyysin päästä synnytyssairaalaan diabeteskätilölle, jonne sainkin sitten lähetteen heti, eli aikaa odotellessa.

Jännittää vähän tämä tilanne, koska olen lukenut etttä paastosokeri on vaikea saada kuriin ja siinä saattaa joutua insuliinille niin saapa nyt nähdä miten tässä lopulta käy. Eli ylityksiä kotona mitatuissa arvoissa oli kaksi päivää ennen rasitusta ja rasitus päivänä, jolloin arvot olivat 5.5. Ja 5.7. Aina ennen kotona olleet alle 5.5. Tärkeintä kuitenkin vauvan hyvinvointi niin tulee mitä tulee, otan kaiken vastaan.
Vielä radia inhottavempaa on aivan karseat alaselän ja lonkkien kivut, joiden takia en voi kävellä enkä istua kunnolla. Siis mitä hemmettiä oikeasti, nyt on viikko 25 ja tällaista jo? Onko tämän suhteen kohtalotovereita? Ehkä tämä helppaa jossakin vaiheessa, mutta onhan tämä aika naurettavan näköistä tämä kotona taapertaminen ja tuen etsiminen milloin mistäkin että pääsee edes kääntymään tai nousemaan sohvalta ym... Ai niin joo ja laitettiinhan minut myrkytys seurantaankin viime viikolla sillä proteiinia oli nyt ilmestynyt pissaan. Eli käyn vähän tiheämpään nyt neuvolassa tarkistuksissa. Esikoisesta myrkytys oli ja puski pikkuhiljaa päälle koko ajan, toisesta oli niin ihana ja seesteinen raskaus että oli kyllä ihanaa aikaa. Mitä lie tämä kolmas sitten kun tällaista vaivaista oloa vain :D
 
  • Surullinen
Reactions: Toiveikas21
@Toiveikas21 Nyt vaan sitten lomamoodi päälle ja rentoutumista, että jaksat vielä kevään töitä. En osaa esikoisen uhmaan mitään sanoa, muuta kuin tsemppiä. Se osaa vierestä katsottuna kun olla ajoittain raastavaa, lapsesta riippuen.

@Sannaap123 Harmi, että sait radi-diagnoosin. En usko, että vielä noilla arvoilla insuliinia aloitetaan, mutta toki raskauden edetessä tilanne voi hankaloitua nopeastikin, niin ainahan se mahdollista on. Oma terkkari sanoi, että rv30 jälkeen alkaa yleensä sokerit heittämään, jos alkavat. Luultavasti sun sokeriaineenvaihdunta on vaan kiukkuinen raskaudesta, jos kerran ruokavalio on kunnossa ja silti arvot nousee. Itse pelkään kans nousua, mutta mulla on vielä ruokavalion kanssa mahdollista viilata, jos tarvetta on. Ja jonkun verran on alkanut liitos- ja lonkkakivut vaivaamaan enemmän, mutta vielä onneksi siten, että pärjää. Sitä tukivyötä suosittelen kokeilemaan, sairaalan/terveysaseman apuvälinelainaamoista saa yleensä lainaan, niin ei tarvi ostaa. Itselle ainakin auttoi ihan hetkessä ja pidän töissä aina päällä, kun tulee paljon istumista.

Kävin itse kans neuvolassa eilen ja sain raskaustodistuksen. Oon nyt päätynyt äitiyspakkauksen ottamiseen, mulla on 2019 pakkaus käyttämättömänä ja saan siskolta lisäksi sen pienet neutraalit vaatteet kiertoon, joten vaatteet on melko lailla käsitelty sitten. Ellen halua jotain ehdottomasti ostaa. Ehkä muutaman omaa silmää erityisesti miellyttävän jutun hommaan. Sitten tarvii vaan isot tavarat ja joitain harsoja ym. tarpeellista hommata. Mä luulen myös, että mulle järjestetään jonkinlaiset koronaturvalliset baby showerit lähempänä kesää, koska siskot ja äiti olivat niitä jo suunnitelleet esikoisen aikaan.
 
Hei,
@Sannaap123 Mulla oli myös vaikeuksia paastosokerin kanssa. Itsellä jäi aina liian pitkä väli syömisessä....rahkalla ja marjoilla sain sitä jonkun verran paremmaksi.Viikko sitten aloitin kuitenkin metformiinin ja nyt on kaikki arvot olleet sitten kohdillaan.

Minäkin sain eilen todistuksen Kelaa varten ja tänään taas äitipolilla ultrassa käydessä tyypit voi hyvin. Ovat vaan edelleen vilkasta sorttia ja kasvavat omilla käyrillään eli A 522g ja B 640g. Liikkeet tuntuu hyvin ja näkyvät kun vatsan päälle. Oma vointi muuten ok, mutta närästys on kyllä vaan lisääntynyt ja sen vuoksi iltasyöminen on jotenkin hankalaa vaikka sokeriarvojen vuoksi pitäs syödä...
 
Saatiin tänään äitiyspakkaukset ja vuoden 2021 pakkaukset tuli! Olisin toivonut sitä v 2020 pakkausta, koska siinä oli enemmän pieniä vaatteita ja esim. vanuhaalari. On se tämäkin kyllä hyvä sisällöltään, mutta tulee sitten myöhemmin nämä vaatteet käyttöön :)

Onko kukaan muu vastikään saanut pakkausta? Tuliko kumpi?:)

Tsempit täältä radin kanssa kamppaileville! Minulla oli tällä viikolla sokerirasitus ja ei ollut radia, olen huojentunut. Kahden perussairauden ja niiden hoitotasapainon kanssa ollut jo tarpeeksi säätämistä koko raskauden ajan.

Ensi viikolla olisi ensimmäinen äitipolin käynti ja muutenkin ensimmäinen kaksosuuteen liittyvä käynti eli tähän asti ollut sama seuranta kuin yksösraskauksissa. Vähän jännittää, onko sikiöt kasvaneet vielä yksösten vauhdissa ja yhtä hyvin toisiinsa verrattuna. Ainakin masu on kasvanut hurjaa vauhtia ja vauvat melskaavat paljon niin että masu heiluu :D Voi että ne on jo niin rakkaita <3 Nyt alkoi uusi viikko eli 25+0!

Mitä muiden odotukseen kuuluu? :)
 
-Suopursu
Tiistaina on tullut päästös äitiysavustuksesta, mutta pakettia ei ole vielä tullut. Menikö Nöppöset sinulla kauan päätöksen ja paketin tulon välissä? 2020 pakettia toivon, mutta tuskin sitä saadaan :/
Sokerirasitus olisi ensi viikolla ja toivottavasti ei ole radia.
 
Tiistaina on tullut päästös äitiysavustuksesta, mutta pakettia ei ole vielä tullut. Menikö Nöppöset sinulla kauan päätöksen ja paketin tulon välissä? 2020 pakettia toivon, mutta tuskin sitä saadaan :/
Sokerirasitus olisi ensi viikolla ja toivottavasti ei ole radia.
Meni noin 1,5 viikkoa päätöksestä. Tsemppiä sokerirasitukseen ja toivotaan ettei radia ois!
 
Eilen taisi olla Kelan instagramissa, että ovat alkaneet lähettää tällä viikolla uusia pakkauksia. Todennäköisesti siis kaikki(jotka ottaa) saadaan se uudempi pakkaus. Toki voihan se olla, että joillekin vielä vois tulla vanha. Harvinaista nykyään, että näin aikaisin pakkaus vaihtuu. Vajaa parikymmentä vuotta sitten, kun sisko sai ensimmäisensä, pakkaus vaihtui alkuvuodesta. Pitää varmaan itsekin laittaa hakemukset sisään, niin pakkauksesta kuin äitiys- ja vanhempainrahasta.
Alkaa hiljalleen tuntua todemmalta tämäkin homma, vaikka vielä vähän jännittää. Jos kaikki menee hyvin, niin viikon päästä oon enemmän raskaana kuin olen koskaan ollut. Ens viikko on siis jännitystä täynnä. Onneksi on äitipolin käynti alkuviikosta, niin saa ainakin sen suhteen mielenrauhaa. Jos kaikki menee hyvin, niin sitten ollaan kuin ensimmäistä kertaa asialla, kun ei ole sitä loppuraskautta kokenut.
 
Jos vanuhaalareita kaipaa, niitä löytyy varmasti kirppisten kautta esim Facebookista. Itse en osannut sitä esikoisella koskaan käyttää, mutta olen sen tulevalle säästänyt jos tulisikin käyttöä. Varmaan äitiyspakkauksissa joskus olleita villahaalareita ostin aikanaan useamman kirppiksiltä hyvin edullisesti. Niitä tuli käytettyä yökkärinäkin vauvalle, kun peitto ei pysynyt päällä.

Minulla oli jo ensimmäinen kontrolliultra äitipolilla edellisen raskauden graavin pre-eklampsian takia. 8.4 on jo seuraava, ja sitä odotan kyllä. Tämä raskaus on mennyt helpommin kuin edellinen, vuotoa ei ole ollut ja verenpaineet ovay pysyneet hyvinä. Edellisessä raskaudessa taisi verenpainelääke olla jo käytössä. Radi on tällä kertaa, mutta se on pysynyt suht hyvin hallinnassa lääkityksellä. Liitoskipuja on välillä, mutta eivät ole vaivanneet onneksi koko aikaa.

Toukokuun alussa tulee 32+0, jolloin pystyn hieman huokaista ja vauva saisi syntyä jo lähellä kotia. On kyllä outoa ajatella, että tämä raskaus menisi pidemmälle kuin esikoinen. Saa nähdä miten menee! Äitipolin seuranta rauhoittaa kyllä kovasti mieltä.
 
"Pajunkissa"
Hei kaikille,

olen seurannut tätä keskustelua jo pitkään, sillä kuulun itsekin heinäkuisiin :). En ole kuitenkaan saanut aikaan kirjoitella saati sitten rekisteröityä. Siksi heitinkin tuohon vaan jonkun nimimerkin.

Nöppöset: olen huomannut, että vanuhaalareita myydään tosi usein esim. nettikirpparilla (vähänkäytetty). Tuolla on huomisen vielä superale, joten sieltä saa melko huokeaan hintaan, varsinkin jos löytää jotain muutakin. Lisäksi usein vanuhaalarit saattaa olla ihan käyttämättömiä. Varmasti voisi saada myös jostain FB:n lastenvaaterkirpparilta vaikka lahjoituksena käyttämättömän. Tuo vanuhaalri taitaa jakaa mielipiteitä, että onko tarpeellinen vai ei. Itse olen kyllä käyttänyt esikoisella ja koin sen ihan käteväksi.

Nyt kun sain tämän kirjoituspään avatuksi, niin voisin jatkossakin kirjoitella enemmän.

Lisään vielä, että minäkin sain radidiagnoosin rv 14. Itselle oli yllättävän suuri "järkytys", enkä ole vieläkään puhunut siitä kuin muutamille henkilöille. Onneksi sokeriarvot ovat pysyneet rajoissa, ja olen itse epäillyt enempi sitä kun en tuolloin pystynyt syömään kunnolla ja ruokailuväli erityisesti iltapalan ja aamupalan välillä venähti usein 12 h. Ei vaan ollut nälkä, mutta muistan kyllä miten aamulla oli usein vähän heikko olo. Diagnoosista lähtien olen syönyt lähes joka aamu puuroa ja joka ilta leipää, vaikken tavallisesti ihan älyttömästi leipää syökään. Olen yrittänyt ajatella positiivisesti, että ehkä tämä diagnoosi olikin sitten vaan hyvä, niin tuli rutiini puuroon ja leipään.

Tsemppiä tosiaan diagnoosin saaneille!
 
Kannan korteni kekoon kuulumisten osalta.

Täällä mennään rv 26+1 ja olo on kun viimesillään. Hassua aatella että 10vk eteenpäin, niin juniori teki siinä vaiheessa tuloaan. Jospa sinne asti päästään.

Supistelee enemmän ja vähemmän, riippuu paljon onko miten touhunnu ja muistanu juoda. Vinkki vitonen, jos tuntuu että supistelee niin litra jos toinenkin nestettä ja panadol niin auttaa usein. Sitä saa rampata vessassa sitten mutta :D

Mä otin rahana äitiysavustuksen, koska kaikkea on. Päätös parissa päivässä. Samalla laitoin äitiys-ja vanhempainpäivärahan sekä lapsilisän.

Meillä on äp kontrolli rv 28+ sen napasuoni jutun takia, ei vaikuta käytännössä mihinkään mutta seuraavat silti. Siinä myös kipukontrolli ja katsotaan tarviiko lääkitys muuttaa. Lisäksi varmasti puhetta jo käynnistyksestä kipujen osalta, jos nyt en oo toitottanu ja valittanu tarpeeks :D kipu pysyy jotenkin hallinnassa, kun ei rehki liikaa, jos on ajamista niin sit vaan jättää kaiken muun homman seuraavalle päivälle. Ajoissa särkylääkettä sekä jos touhuaa niin muistaa laittaa si vyön tukemaan.

Mulle tarjottu sokerirasitusta, jos haluan mennä mutta en oo käyny. Ei ole mun osalla pakollinen, vaikka paino nyt noussut sen 10kg. Mittailen kotona aika ahkeraan sokereita miehen mittarilla mikä jäi ylimääräiseksi, eikä hälyyttävää oo ollu.

Nyt ällövaroitus, mutta mulla on runsastunut valkovuoto hurjasti välillä. Jos en tietäis, niin voisin luulla välillä että se olisi lapsivettä :D jos lapsivedet menis niin sitähän lorottais vaan, nuo on onneks pieniä määriä sillon tällön että tietää mistä kyse.

Noista vaatteista, muutkin on sanonu, kirpparilta fbstä sekä "roskalava" ryhmissä on monesti käyttämättömiä,halvalla tai ilmaiseksi. Meilläkin taitaa olla 3kpl vanuhaalareita :D
 
Vierailija
Sivulla 38 oli keskustelua EPI-NO Delphine Plus –synnytysharjoitusvälineestä. Itse otin ensimmäisen raskauden aikana tuon, koska minulle oli tärkeää päästä konkreettisesti valmistautumaan synnytykseen. Alkuhankaluuksista huolimatta sain venytettyä palloa, vaikken ihan sellaiseen ”ponnistusharjoitukseen” päässytkään. Itse synnytys menikin hyvin ja vauvan pää (joka yleensä on käsittääkseni isoin) tuli hyvin ilman ongelmia, mutta vauvan hartiat olivat hieman huonossa asennossa ja menin kunnolla ponnistamaan, vaikka tuntui epämukavaa kireyttä. Siinä sitten tuli vähän tikattavaa. Uskon, että tuo väline auttoi, ettei tullut pahempaa jälkeä.

Sitten sivulla 45 oli keskustelua tarvikelistasta. Siihen liittyen tuli pari juttua mieleen. Ensin vaipoista. Ainakin Libero Touch 1 –koossa on indikaattori, josta näkee onko pissaa tullut vaippaan. Kätevää, kun pissan määrä saattaa olla niin pieni, ettei sitä painosta osaa sanoa, onko tullut pissaa vai ei. Taisi olla joku muukin vaippamerkki, jossa on samanlainen systeemi, mutta en muista merkkiä.
Minä lisäisin tarvikelistaan d-vitamiinitipat. Suositushan on, että vauva saa d-vitamiinia 2 viikon iästä lähtien. Ehtii siis toki hankkia myöhemminkin, mutta näin korona-aikana itse koen hyvänä, jos on mahdollista varautua etukäteen, ettei tarvitse yksittäisiä asioita käydä ostamassa tai tilata. Lisään vielä, etten tarkoita, että heti pitäisi olla hankkimassa, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan J. Meidän neuvolasta ainakin suositeltiin d-vitamiinia, jossa päiväannos on 3 tippaa, koska aloitus oli 1 tippa ja annostusta lisättiin sitten vähitellen, jotta vauvan vatsa tottuu.

Imetykseen liittyen pieni kauratyyny/pipipussi, jonka voi laittaa mikroon on ollut minulle superhyödyllinen, kun maitotiehyet ovat menneet joitakin kertoja tukkoon. Kauratyyny on kyllä ollut minun pelastus ja otin sen aina reissuun mukaan varmuuden vuoksi.

Meillä nenäsumute (pelkkä suolaliuos siis) oli kätevä vauvalla, jolle kertyy ”karstaa” nenään. Aluksi en edes ymmärtänyt, että mistä on kyse. Luulin, että tukkoisuus johtuu limakalvoista, kunnes kurkistin nenään ja näin siellä töhnää. Suihketta nenään, vauva aivasti ja ulos tuli ”karstapötkylät”.

Onko kokemuksia imetystopeista? Sellaisia ajattelin hankkia, mutta en tiedä mistä. H&M imetystopit ovat käsittääkseni suosittuja?

Tästä tuli nyt lähinnä tällainen omakohtaiset kokemukset –kirjoitus.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille,
”Pajunkissa” rv 25+4
 
  • Tykkää
Reactions: riiskakku
Sivulla 38 oli keskustelua EPI-NO Delphine Plus –synnytysharjoitusvälineestä. Itse otin ensimmäisen raskauden aikana tuon, koska minulle oli tärkeää päästä konkreettisesti valmistautumaan synnytykseen. Alkuhankaluuksista huolimatta sain venytettyä palloa, vaikken ihan sellaiseen ”ponnistusharjoitukseen” päässytkään. Itse synnytys menikin hyvin ja vauvan pää (joka yleensä on käsittääkseni isoin) tuli hyvin ilman ongelmia, mutta vauvan hartiat olivat hieman huonossa asennossa ja menin kunnolla ponnistamaan, vaikka tuntui epämukavaa kireyttä. Siinä sitten tuli vähän tikattavaa. Uskon, että tuo väline auttoi, ettei tullut pahempaa jälkeä.

Sitten sivulla 45 oli keskustelua tarvikelistasta. Siihen liittyen tuli pari juttua mieleen. Ensin vaipoista. Ainakin Libero Touch 1 –koossa on indikaattori, josta näkee onko pissaa tullut vaippaan. Kätevää, kun pissan määrä saattaa olla niin pieni, ettei sitä painosta osaa sanoa, onko tullut pissaa vai ei. Taisi olla joku muukin vaippamerkki, jossa on samanlainen systeemi, mutta en muista merkkiä.
Minä lisäisin tarvikelistaan d-vitamiinitipat. Suositushan on, että vauva saa d-vitamiinia 2 viikon iästä lähtien. Ehtii siis toki hankkia myöhemminkin, mutta näin korona-aikana itse koen hyvänä, jos on mahdollista varautua etukäteen, ettei tarvitse yksittäisiä asioita käydä ostamassa tai tilata. Lisään vielä, etten tarkoita, että heti pitäisi olla hankkimassa, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan J. Meidän neuvolasta ainakin suositeltiin d-vitamiinia, jossa päiväannos on 3 tippaa, koska aloitus oli 1 tippa ja annostusta lisättiin sitten vähitellen, jotta vauvan vatsa tottuu.

Imetykseen liittyen pieni kauratyyny/pipipussi, jonka voi laittaa mikroon on ollut minulle superhyödyllinen, kun maitotiehyet ovat menneet joitakin kertoja tukkoon. Kauratyyny on kyllä ollut minun pelastus ja otin sen aina reissuun mukaan varmuuden vuoksi.

Meillä nenäsumute (pelkkä suolaliuos siis) oli kätevä vauvalla, jolle kertyy ”karstaa” nenään. Aluksi en edes ymmärtänyt, että mistä on kyse. Luulin, että tukkoisuus johtuu limakalvoista, kunnes kurkistin nenään ja näin siellä töhnää. Suihketta nenään, vauva aivasti ja ulos tuli ”karstapötkylät”.

Onko kokemuksia imetystopeista? Sellaisia ajattelin hankkia, mutta en tiedä mistä. H&M imetystopit ovat käsittääkseni suosittuja?

Tästä tuli nyt lähinnä tällainen omakohtaiset kokemukset –kirjoitus.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille,
”Pajunkissa” rv 25+4
Olisko Pampersillakin toi pissaindikaattori?


Meillä ainakin ennen neuvolan terkkari antoi d-tipat kotikäynnillä (tosin heinäkuiselle ei kotikäyntejä tehdä lomien vuoksi), en ole kyllä varma saako vielä. Avainapteekeista saa neuvolakortilla vitamiinipaketin, jossa on noi tipat, joten kannattaa käydä hakemassa.

Mulla on KappAhlin imetystoppeja ja Lindexin vastaavia. Ja noi Lindexin huonoja, se olkainosa, johon tulee klipsi, levahtaa rinnan sivulle niin, että ihoa näkyy. Kotikäytössä toki menee, mutta julkisella paikalla ei ehkä kovin. KappAhlin oon tykännyt, ei ole samaa ongelmaa. Joudun tosin varmaan ostamaan vielä isompaa kokoa, kun rinnat on jo nyt hillittömät. Käytän näitä siis nyt nukkuessa, kun tykkään, että rinnoilla on joku tuki yölläkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Mustalilja
Terkkuja napapiirin pohjoispuolelta! Kyllä on ollut viime päivinä sateista ja lämmintä, ja näkyy lähiluonnossa - saa nähdä pääseekö enää hiihtämään (ladut on tossa järvellä ja sinne on nyt tullut vettä, joten vähän heikolta näyttää). Ei tosin mun hiihtämiset mitään isoja lenkkejä olleet, 2 km ja 4 km lenkkejä heitin, ettei jalkoihin tule suonenvetoja (vieläkin raskauden takia alkaa helposti vetämään suonta, jos enempää liikkuu) ja toisaalta pelkään liitoskipujen alkavan taas, jos enemmän urakoi. Mutta vaihtelua kuitenkin mukavissa maisemissa.

Anoppi on ollut isoksi avuksi kyllä, hän tykkää puuhata kaikkien lastenlastensa kanssa ja hoitaa heitä, myös tuota meidän. Ihmeellisesti hänkin saa osansa tuosta esikoisen uhmasta, mutta toki on läheinen, vaikka ei joka viikko normaalisti arjessa nähdäkään, ja ollaan tässä pienessä piirissä nyt koko ajan, niin jokainen sitä kokee.

Oon taistellut täällä nyt verenpaineen kanssa - tuntui alkuun olevan niin matala, että huippasi helposti (yläpaine sadan tienoilla neuvolassa viime viikolla) ja saunominen ei ollut kivaa. Onko muilla samaa ongelmaa? Googlettelin ja tuloksena, että raskaana ja muutenkin ainoat hoitokeinot on suolankäytön ja vedenjuomisen lisääminen, riskinä toki turvotus. Oon sitten litkinyt vettä aina aamulla ja päivällä, ja lisännyt enemmän suolaa ruokavalioon (esikoisen takia ei vielä kamalasti ruoanlaitossa käytetä). Pahimmat oireet on alkaneet tällä helpottaa.

Vielä saisi viikon nautiskella lomailusta (toki tullaan jo sinä aikana jossain välissä täältä poiskin, jos ei ihmeitä tapahdu), sitten taas paluu arkeen ja esikoinen menee tosiaan kahdeksi viikoksi päiväkotiin hoitotädin lomaillessa. Sitten saa korona-altistumistakin jännittää enemmän... :S

Pikkuinen jumputtelee taas kovasti vatsassa, aika paljon liikkeitä jo tuntuu, mutta harmi vaan aika vaimeasti ulospäin.

23+3
 
@Toiveikas21 Mulla on kans melko matalat verenpaineet, pari edellistä viikkoa meni välillä alle sadan yläpaine. Tällä viikolla ollut ns. omaa tasoa, joka on matala sekin. Ei ole oikein muu auttanut kuin suolaa suoraan suuhun kun alkaa heikottaa. Lueskelin kans itse netistä tuosta laskusta ja itse päättelin, että väsymys oli iso syy omaan verenpaineeseen. Nyt olen ollut virkeämpi, vaikka nukahdankin välittömästi kun itselleni annan luvan nukahtaa.

Itse kävin tänään taas äitipolin lääkärillä ja kaikki oli hyvin. Kohdunkaula on entisellään ja istukka toimii ja on kiinni. Nyt siirrettiin käynnit kolmen viikon välein, kun todennäköisesti kohdunkaula ei ole aiemman ennenaikaisuuden syy, vaan istukan osittainen irtoaminen. Ilmeisesti jos olis jotain tapahtuakseen, niin olisi jo tapahtunut. Vauva oli ottanut melkoisen kasvuspurtin kun vertaa on edellisiin painoarvioihin. Nyt painoa reilu 600 g eli mennään noin viikkoa edellä painon puolesta. Esikoinen oli 23+3 syntyessään 660 g eli ihan on samanlainen kaveri tulossa. Ei se ole ihme, että paino on noussut viime aikoina. Sainkin puolet raskaudesta mennä ilman painonnousua. Tänään on siis 23+0.

Tein muuten jo kaikki hakemukset äitiyspäivärahoja ym. varten. Nyt odotellaan päätöksiä. Ja pakkausta.
 
Täällä myös yksi jolla matala verenpaine, yläpaineet aina jää alle sadan kun neuvolassa mitataan. Itsellä ei onneksi juurikaan huimausta aiheudu matalasta verenpaineesta. Suolaa käytän aika huoletta, toistaiseksi ei ole suuremmin turvotellut, mutta lämpimien kelien tullessa ja raskauden edetessä saattaa toki paheta, jolloin joutuu käyttöä vähentelemään.

Omasta voinnista: muutoin menee ihan hyvin, mutta nukkuminen on tosi katkonaista ja heräilen yöllä hiestä likomärkänä (inha olo). Iskias vaivaa öisin myös, siihen kanssa heräilen, mutta menee vielä asentomuutoksella ohi.
Kävelyllä käydessä tulee välillä mahassa ikävää oloa, ehkä harjoitussupistuksia, jotka menevät kyllä onneksi ohi, mutta sattuvat kävellessä lievästi/ikävästi.

Kiva kuulla imetystoppisuosituksista, kyn itsellä ei ole mitään käsitystä asiasta.
Myös vinkkejä vastaan itkuhälyytyimestä otan mielellään (ihan perusversiota mietinnässä, ei tarvitse olla videoyhteyttä). Mitä merkkiä suosittelisitte?
Onko muuten hyviä suosituksia kantoliinaan/-reppuun, jota voisi käyttää jo vastasyntyneellä? Trikoista kantoliinaa olen miettinyt.

Vauvantarvikevalikoima on yksi viidakko, hirveästi vaihtoehtoja tuotteissa. Onneksi joiltain ystäviltä saanut apua pohdintoihin heidän kokemustensa kautta.
Vaunut ja turvakaukalon sain hankittua (britaxin yhdistelmävaunut ja nunan kaukalo), eli kallein tavarahankinta ostettu. Sain myös hoitoalustankin hankittua. Pikkuhiljaa siten tavaroita kertyy valmiiksi.

Täällä nyt 26+0. Liikkeet tuntuvat varsin hyvin, ja maha nytkyy välillä jo selkeästi ulospäinkin näkyen kun vauva tekee jonkun isomman liikkeen :D Mä jaksan ihailla kasvavaa mahaa aina kun meen peilin ohi. Jotenkin jo sellainen haikeus iskee välillä, kun tietää, että tämä on vain lyhyt aika kun vauvan liikkeet tuntuvat sisällä ja on iso vatsa jota ihastella.... toki sitten myöhemmin on se vauva, jota ihastella ♡
 
Samojen asioiden kanssa täällä märehditään. Alhainen verenpaine on mullakin, viimeksi mitattuna taisi olla 55/94. Siihen nähden ihmeen hyvä olo on ollut silti, eipähän tarvitse hirveästi varoa suolan käyttöä ainakaan. Kesä mua kyllä pelottaa silti, että tuleeko kovasti turvotusta, kun mulla on muutenkin taipumusta jalkojen turvotuksiin.

Närästys on vaivannut ja viime viikolla yhtenä yönä oli järkyttävät refluksivaivat, mahahapot siis nousi suuhun asti aina kun nukahdin ja sitten heräsin siihen yskien ja köhien. Ihan järkyttävää ja sain nukuttua lopulta vasta, kun menin sohvalle puoli-istuvaan asentoon nukkumaan. Olin vissiin syönyt jotain liian mausteista ja/tai ylipäänsä liikaa ruokaa kerralla. Nyt syön pieniä annoksia, jotta se ei toistuisi. Hommasin rennien lisäksi myös paria muuta farmaseutin suosittelemaa närästyslääkettä. Toinen oli omeprazoli ja toinen Galieve niminen lääke, josta olen nyt ainakin saanut avun, kun on tarvinnut. Ei ole onneksi samanlaisia refluksikohtauksia tullut uudestaan, närästänyt kylläkin.

Äitiyspakkauksesta tuli jo päätös, mutta pakkausta ei ole vielä näkynyt. Tein tällä viikolla myös vanhempainrahahakemuksen sekä myös lapsilisähakemuksen. Hurjaa, että töitä on enää vajaat pari kuukautta jäljellä. Paljon olisi asioita töissä vielä hoidettava ennen kuin voisin jäädä pois, joten toivon mukaan voin olla sen pari kuukautta töissä normaalisti, ettei jää asiat kesken. Sitten on ikävä jäädä äitiyslomalle. Tällä hektkellä ei ole mitään ongelmia töiden kanssa, joten kaipa se tässä menee, kun istumatyötä kuitenkin teen.

Musta tuntuu, että vatsa on kasvanut jo ihan valtavaksi. Vajaan parin viikon päästä on seuraava neuvola ja vähän jännittää missä mitoissa sitä nyt ollaan. Viimeksi vauvan kasvu meni kyllä ihan keskikäyrällä. Mites muitten mahat, onko jo kovin isoiksi kasvaneet mahat?


Angervo76 viikot 25+2
 

Yhteistyössä